Svět Might and Magic

Komunitní fórum stránek Svět Might and Magic

  • Březen 28, 2024, 11:25:27
  • Vítejte, Host
Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání -

Autor Téma: Herní deníky - rozcestník  (Přečteno 11239 krát)

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Herní deníky - rozcestník
« kdy: Srpen 11, 2019, 13:37:13 »

Myšlenka psaní herních deníků je poměrně stará, i když na počátku vlastně o žádné deníky nešlo. Původní účel těchto záznamů spočíval v tom, že jsem se v nich snažil zaznamenat kde co, abych z toho nakonec udělal souhrný výtah, který by pak byl součástí prvního příspěvky každého z témat. Taková obdoba Tipů a triků ke každé dohrané hře. Svým způsobem jsem si připravoval podklady pro vlastní web věnovaný širšímu okruhu cRPG, ale k tomu nakonec nikdy nedošlo.

Teprve později začaly mít deníky určitou formu a ustálila se i jejich struktura. Mezitím se ke mě přidali další hráči, takže níže uvedený seznam je autorsky mnohem pestřejší. Některé deníky psal jeden autor, u jiných šlo o společnou činnost, některé jsou dokončené, jiné nikoliv (důvody jsou různé). Řazení je čistě podle roku založení.

(Elemir) - TES IV: Oblivion (+ datadisky Knights of the Nine a Shivering Isles) - založeno: Březen 15, 2013
(Elemir) - Lionheart, Legacy of the crusader - založeno: Březen 15, 2013
(JCMurphy) - Baldur's Gate sólo - založeno: Březen 15, 2013
(Elemir) - Baldur's Gate sólo - založeno: Březen 15, 2013
(Elemir) - Golden Land - založeno:  Březen 23, 2013
(Adam23) - Skyrim - založeno: Srpen 02, 2013
(Elemir) - TES V: Skyrim (+ datadisky Dragornborn, Dawnguard a Hearthfire) - založeno: Srpen 05, 2013
(Elemir) - Drakensang (1 + 2) - založeno: Prosinec 23, 2013
(Elemir) - Gothic 3 (+ standalone datadisk Forsaken Gods) - založeno: Prosinec 27, 2013
(Elemir) - Realms of Arcania: Blade of Destiny (HD Remake) - založeno: Duben 27, 2014
Might & Magic Heroes Online - beta - založeno: Červen 30, 2014
Divinity: Original Sin - založeno: Červenec 12, 2014
Legend of Grimrock 2 - založeno: Říjen 18, 2014
Legend of Grimrock - založeno: Listopad 10, 2014
Dragon Age: Inquisition - založeno: Listopad 20, 2014
(Elemir) - Risen - založeno: Leden 19, 2015
(Elemir) - Risen 2 - založeno: Únor 02, 2015
Underworld Ascendant - založeno: Únor 05, 2015
(Elemir) - Realms of Arkania: Blade of Destiny - založeno: Únor 17, 2015
(Elemir) - Realms of Arkania: Blade of Destiny HD remake - založeno: Březen 02, 2015
(Adam23) - Morrowind - založeno: Květen 01, 2015
(Elemir) - Wizards & Warriors - založeno: Květen 03, 2015
(Elemir) - Zaklínač 3: Divoký Hon - založeno: Květen 19, 2015
(Elemir) - Zaklínač: Enhanced Edition - založeno: Červen 15, 2015
(Elemir) - Zaklínač 2: Vrahové králů - založeno: Červenec 06, 2015
(Adam23) Legend of Grimrock II - založeno: Září 22, 2015
(Elemir) - Cardhalia - založeno: Listopad 10, 2015
(Elemir) - Might and Magic: World of Xeen - založeno: Listopad 11, 2015
(Elemir) - Might and Magic 3: Isles of Terra - založeno: Prosinec 21, 2015
(Elemir) - Might and Magic 2: Gates to Another World - založeno: Leden 28, 2016
(Elemir) - Might and Magic: Swords of Xeen - založeno: Únor 07, 2016
Wasteland 2 - založeno: Únor 19, 2016
Yendorian Tales - založeno: Únor 23, 2016
(Elemir) - Planescape Torment - založeno: Březen 13, 2016
Neverwinter (MMORPG dle pravidel D&D) - založeno: Duben 26, 2016
Pillars of eternity - založeno: Květen 19, 2016
Brány Skeldalu 3: Sedm mágů - založeno: Červen 27, 2016
(Elemir) - Might and Magic: Darkside of Xeen - založeno: Červenec 07, 2016
(Elemir) - Realms of Arkania: Star Trail - založeno: Srpen 29, 2016
(Elemir) - Realms of Arkania: Shadows over Riva - založeno: Září 21, 2016
(Elemir) - Might and Magic: Clouds of Xeen - založeno: Říjen 28, 2016
Série Mass Effect - založeno: Leden 13, 2017
Neverwinter Nights 2 - založeno: Únor 23, 2017
Torment: Tides of Numenera - založeno: Únor 28, 2017
The Keep - založeno: Březen 18, 2017
Anvil of Dawn - založeno: Březen 22, 2017
Ravenloft: Strahd's Possession - založeno: Březen 26, 2017
Mass Effect: Andromeda - založeno: Březen 27, 2017
Ravenloft: Stone Prophet - založeno: Duben 27, 2017
Menzoberranzan - založeno: Květen 03, 2017
Trilogie Eye of the Beholder - založeno: Květen 19, 2017
King's Bounty - založeno: Červenec 26, 2017
Icewind Dale - založeno: Srpen 09, 2017
Grimoire: Heralds of the Winged Exemplar (duchovní nástupce Wizardry 7) - založeno: Srpen 09, 2017
(Elemir) - Wizardry VI: Bane of the Cosmic Forge - založeno: Srpen 13, 2017
(Elemir) - Wizardry VII: Crusaders of the Dark Savant - založeno: Září 25, 2017
ELEX, postapokalyptické RPG od Piranha Bytes - založeno: Říjen 16, 2017
Assassin's Creed: Origins - založeno: Listopad 18, 2017
(Elemir) - Ultima Underworld: The Stygian Abyss - založeno: Prosinec 01, 2017
(Elemir) - Ultima Underworld II: Labyrinth of Worlds - založeno: Leden 03, 2018
(Elemir) - Wizardry 8 - založeno: Leden 25, 2018
Realms of Arkania: Star Trail HD remake - založeno: Únor 07, 2018
Swords and Sorcery - Underworld, duchovní nástupce prvních Might and Magic - založeno: Únor 24, 2018
(Elemir) - Stonekeep - založeno: Březen 09, 2018
(Elemir) - Betrayal at Krondor - založeno: Duben 24, 2018
(Elemir) - Dungeon Master - založeno: Červen 25, 2018
(Elemir) - Might and Magic I: Secret of the Inner Sanctum - založeno: Červenec 12, 2018
The Bard's Tale IV: Barrows Deep - založeno: Září 19, 2018
Assassin's Creed: Odyssey - založeno: Říjen 29, 2018
(Elemir) - The Summoning - založeno: Listopad 25, 2018
Novoroční LoK s Yuyu - založeno: Leden 01, 2019
Arcanum: of Steamwork and Magick Obscura - založeno: Leden 11, 2019
(Elemir) - The Elder Scrolls: Arena - založeno: Leden 12, 2019
Yuyu, Dishonored a Thief. - založeno: Únor 18, 2019
(Elemir) - The Elder Scrolls: Daggerfall - založeno: Červen 01, 2019
(Elemir) - Ishar: Legend of the Fortress - založeno: Červen 15, 2019
(Elemir) - Nulté díly věhlasných sérií - Crystals of Arborea - založeno: Červen 29, 2019
(Elemir) - Veil of Darkness - založeno: Červenec 12, 2019
Heroes of the Monkey Tavern - založeno: Listopad 28, 2019
Disciples 2,3? - založeno: Leden 13, 2021
(Elemir) - Moonshades - založeno: Březen 27, 2021
(Elemir) - Jade Empire: Special Edition - založeno: Duben 24, 2021
(Elemir) - Inferno - Beyond the 7th Circle - založeno: Květen 05, 2021
(Elemir) - The Quest - založeno: Červen 13, 2021
Série Assassin's Creed před Origins - založeno: Září 10, 2021
(Elemir) - Black Crypt - založeno: Prosinec 04, 2021
(Elemir) - Magic Island: The Secret Of Stones - založeno: Prosinec 19, 2021
(Elemir) - Knightmare - založeno: Leden 05, 2022
(Elemir) - Realms of Arkania: Blade of Destiny (Amiga verze) - založeno: Leden 30, 2022
(Elemir) - The Elder Scrolls III: Morrowind (+ datadisky Tribunal a Bloodmoon) - založeno: Únor 27, 2024
« Poslední změna: Únor 27, 2024, 19:11:00 od Elemir »
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Herní deníky - rozcestník
« Odpověď #1 kdy: Srpen 11, 2019, 14:12:24 »

V následujícíh odstavcích budu hovořit sám za sebe, tedy k deníkům, které píši sám. V průběhu času už se mi mnohokrát stalo, že mi někdo k určitému deníku napsal, že jsem něco mohl udělat takhle, protože jsem měl tyhle a tyhle možnosti, támhle jsem se pro změnu mýlil apod. Nic proti tomu nemám, já jsem rád za každou odezvu, ale rád bych tu nyní popsal, jak ke svým deníkům přistupuji.

Osobně nemám vytrénovanou přílišnou píli a primární je pro mě do hry naskočit co nejdříve. S postupem času se to sice zlepšuje, ale jedním z průvodních příznaků je, že po manuálu sahám až v krajním případě. Pro mě je mnohem větším zážitkem, když si na věci mohu přijít sám. Ono to samozřejmě ne vždy funguje, proto se v deníku mohou vyskytovat příspěvky, které jsou vlastně jen domněnkami (dohady) a popsaným věcem přicházím na kloub až v průběhu hraní. Kolikrát mi totiž někdo napíše, že tohle takhle není, protože ... ale to já třeba vím, jen je to o 10 příspěvků dále, kdy jsem na to už přišel :) Proto třeba dělám na závěr deníků souhrny, abych tam pak vypíchl ty nejdůležitější body.

Pokud už nějakou přípravu podstoupím, tak manuál je maximum. Nezajímají mě herní tipy a triky. Hru začínám pokud možno jako nováček, který o ní ví kulové - pokud tedy zrovna nejde o následující díl ze série. Logicky tedy nemohu popisovat postup jako zkušený mazák, který už ví kde co a jak provést.

Stejně tak nesahám ihned po návodech. Mám určitá pravidla, kdy do návodu kouknout, ale většinou jde až o případy krajní nouze a i v nich dám raději přednost okomentované mapě než textu, který většinou vykecá kde co (chvála Bohu za autory, co umí pořádně napsat walkthrough). Výjimkou jsou spíše hry, kde vím o vyšším vyskytu bugů, ale na ty se pak většinou připravuji předem. Díky tomu jsou samozřejmě mé postupy hrami pomalejší.

Pokud jde o herní čas jako takový, počítám do něj každou chvíli, kdy se hře aktivně věnuji. To znamená kreslení map, tvorba poznámek a řešení puzzlů - pokud se 4 hodiny snažím něco rozlousknout, tak to jsou prostě 4 hodiny hraní. Pokud někde grinduji, tak prostě hraji apod. Vím, že s návodem na kolenou to jde za 1/4 času, ale kvůli tomu ty hry nehraji!
IP zaznamenána
This is the end ...

Ringo

  • Starší člen
  • ****
  • Příspěvků: 274
Re:Herní deníky - rozcestník
« Odpověď #2 kdy: Srpen 11, 2019, 15:14:21 »

Odezva je fajn, ale o tom kecání do deníku mám docela čerstvou zkušenost, kdy mi dokonce kecali do toho, co mám správně udělat a já už to měl správně dávno uděláno, z čehož jsem pochopil, že ti lidé ten deník vlastně nečetli, že si přečetli poslední post a jali se mě poučit, jak mám danou hru správně hrát a taky mi tam vyspoilovali kde co. Jako nic proti, ale trochu to štvalo :-) Obzvláště když si člověk jede svým tempíčkem a powergameři mi přijdou dávat návody, protože postupuji špatně :-) Po manuálu taky sahám až v krajní nouzi a ta moc často nenastává, hru klidně dokončím a to třeba i ne ideálním postupem :-) Třeba u Rytířů Grálu se mi stalo, že jsem si vůbec neočarovával brnění a tím pádem jsem hru dohrál se strašně nízkou defenzívou. Ale nevadilo mi to. Na druhou stranu, kdyby mě tam nechodili učit, jak správně hrát lokace, které jsem měl už projité, tak bych nenarazil shodou náhod na člověka, který uměl odbugovat v závěru hry mou save pozici. Takže vše zlé je někdy k něčemu dobré :-)
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Herní deníky - rozcestník
« Odpověď #3 kdy: Srpen 11, 2019, 16:46:53 »

Od tohohle je právě výhodnější blog, protože tam nahodíš článek a diskusi můžeš v klidu ignorovat :) Pokud je to ovšem jako u mě přímo součást diskuse, tak se těm příspěvkům moc vyhnout nedá - to je holt cena za pohodlí. Čas od času se někdo probudí a popadne ho nutkání obejít všechna možná fóra a vyjádřit se k oblíbeným hrám, ale takoví lidé to opravdu moc nečtou a většinou zmizí stejně rychle, jako se objevili. Pak jsou lidé, kteří ty deníky opravdou čtou, ale nemůžou to vydržet, protože oni by to prostě udělali jinak :) Bohužel, pak často hrozí ty spoilery. Já to beru tak, že ti lidé to nemyslí špatně, ale tohle se spíš hodí někam do streamu ke gameplayům, kde je to vzájemné sdílení poznatků vysloveně žádoucí. Deník není zkrátka klasická diskuze o hře, popř. to nechat až nakonec po dohrátí.
IP zaznamenána
This is the end ...

Richmond

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 568
Re:Herní deníky - rozcestník
« Odpověď #4 kdy: Srpen 11, 2019, 17:36:48 »

No na deníčky je asi nejlepší blog (viz např. ten crpgaddictův). Lze to dělat i na klasickém webu, viz oldgames.sk, kde je pak možné při vkládání příspěvků, který patří do samotného deníčku, označit, zda jde či nejde o součást deníku. Pak případně i zájemce o deník si může odfiltrovat čistě deníčkové zápisky bez diskusních příspěvků.

Já třeba zde si dycky rozmýšlím, zda "vstupovat" do deníků. Každý autor to může mít jinak. Takže spíš se snažím nenarušovat (ale jak je vidět, kolikrát se neudržím) a diskutovat až po finálním příspěvku.

Co se týče manuálů, tak mě tedy přátelé překvapujete! Pro mě je čtení manuálu u rpgček/adventur/strategií součást rituální přípravy na hru :-D Bez ní to není ono. Navíc v případě Wizardry mi to zachránilo jistojisté několikanásobné rozehrávání hry. A nedejbože v případě Ultim. Tam už je to vyloženě sebevražda. Viz dvojkstránka v crpg booku pod názvem UNPLAYEBLE, kde kantor dal studentům za úkol popasovat se s Ultimou IV. Ačkoliv jim předal tištěné manuály (včetně guide), tak studenti do jednoho absolutně netušili, co dělat a kam jít. Z části to samozřejmě bylo ovládání, které je specifické. Ale hlavně a především neznalost světa, který je předestřen právě v tištěných brožurkách! A ani jeden studentík se neobtěžoval si je přečíst. Na co pak sbíráte bigboxy, kdy tohle nečtete? :) Zvedám obočí!!!
IP zaznamenána

Ringo

  • Starší člen
  • ****
  • Příspěvků: 274
Re:Herní deníky - rozcestník
« Odpověď #5 kdy: Srpen 11, 2019, 19:29:53 »

2 Richmond: Tak moje sběratelství má jistý vývoj. Co se mi líbí, chci mít originál, strašně pitomá vlastnost, je to třeba i za cenu, že si koupím přečtenou knihu a dohranou hru a vím, že už se mi nepovede v životě se k tomu znovu vrátit, ale musím to mít. To je motivace č. 1 a v prvotním období mi to zajišťování si originálek stačilo třeba jen v podobě placky, prostě CD v jewelu, kolikrát mi stačila v nouzi placka samotná.

Fáze číslo 2 vyplynula z toho, že jsem začal mít peníze a místo různých jewelů, classic edicí, mnohdy třeba i v odlehčených krabicích, jsem si koupil na eBayi první plnohodnotnou kartonovou krabici s hrou. To byla taková krása, že mé puntičkářské já začalo toužit po originál matroši k oblíbené hře v takovéto podobě, chtěl jsem tam mít komplet dokumentaci, ale vůbec nebylo motivací ji číst, prostě jsem to jen chtěl mít komplet, jakoby vlastnit každičkou relikvii, která ke hře patří a moci si ji prohlédnout.

Takže proto big boxy.

A proč nečtu manuály? Protože když rozjíždím novou hru, tak je to vždycky s takovou touhou, že se neumím zdržovat s něčím mimo tu hru, nebo nějakým čtením, strašně se prostě už těším, až budu hrát. Proto třeba nemám moc rád ani dlouhé intra.

Je to asi zvláštní, protože příběh by měl být asi tou podstatou, jenže teď uvažuji nad tím, že pro mě není, dokresluji určitou podobu atmosféry, ale mě vždycky šlo o tu primární atmosféru se pohybovat v nějakém světě a něco tam dělat a pokud to bylo vizuálněztvárněno tak, že mi to sedlo, tak mi asi i nějaké příběhové nuance byly volné. Navíc jsem hlava děravá a moc neumím udržet nit v tom smyslu, že si zahraji hru, přečtu knihu a byl bych schopen odvyprávět všechny možné detaily i týkající se historie postav.  S velkou oblibou zapomínám jména, kolikrát je třeba i celou dobu blbě čtu :-) Takže kdybyste se mě zeptali, proč se hlavní hrdina Ultimy Underworld, mojí dungeon modly, vydal do Stygian Abyss a jakou to má návaznost na Ultimu IV, tak prostě nevím. Pro mě bylo primární, že bloudím úžasnou jeskyní, kde jsem zapálil louč a zabil první krysu a koukl se za první dveře. Proto třeba nejsem odvařený z novodobějších ukecaných RPG stojících na rozhovorech, proto jsem nikdy nebyl odvařený třeba z Planescape Torment.
IP zaznamenána

Ringo

  • Starší člen
  • ****
  • Příspěvků: 274
Re:Herní deníky - rozcestník
« Odpověď #6 kdy: Srpen 11, 2019, 19:41:27 »

2 Elemir: Co se týče deníků, já asi zůstanu v tomhle smyslu na oldgames, i když se nabízí, abych to házel na svůj blog, tak by došlo k tomu, že bych plevelil celý blog útržkovitýžmi zprávami z jednotlivých dní hraní a na to se fakt hodí spešl kategorie na oldgames, kde si to každý, kdo má zájem rozklikne a nebude to naskakovat na blogu co druhý den jako novinka. Na blogu jsem se rozhodl pro rubriku report, kde třeba na tři zprávy dám nějaký sumář z hraní nějaké hry jednou za čas.

Samozřejmě tady máš větší možnosti to strukturovat, takže si můžeš tvarovat tu podobu plně dle sebe.



IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Herní deníky - rozcestník
« Odpověď #7 kdy: Srpen 11, 2019, 20:35:20 »

2Richmond: vím, ono to s tím manuálem vypadá děsivě, ale ono to ve výsledku tak nějak zhruba je. Vem si, že já šel ke starým hrám obráceně, takže já jsem byl spíše zvyklý na to, že spustím hru a mám k dispozici případně tooltipy (klasika jako třeba u Lords of Xulima nebo Might & Magic X, anebo třeba hry postavené na D&D, na tom není prakticky už co vysvětlovat, stačí odehrát jednu a další už jdou samy). Ten systém jako takový pak obvykle znám nebo je mi povědomý díky podobnosti s jinou hrou, takže různé drobnosti už se dozvím ve hře nebo si je hraním objevím/doupřesním. Největší zápasy bývají spíše s UI. Druhá věc je, že ty manuály k novějším hrám za moc nestojí, pokud vůbec nějaké jsou. Někdy to bohužel platí i o starých hrách.

Manuál naopak beru do ruky u systémů, které neznám, ale hodně záleží na tom, jak je ten manuál zpracovaný. To byly třeba manuály k Realms of Arkania a Wizardry. Popř. si v manuálu občas listuji, pokud si nejsem něčím úplně jistý. Ale to už mám hru většinou rozehranou a jen se chci prostě ujistit. Pokud je mi hra něčím povědomá, tak mi ten manuál vlastně neřekne nic navíc, co bych nemohl zjišťovat přímo během hraní.

Pokud jde o různé příběhy, povídky, lore, tak to v těch manuále čtu, ale opět záleží na tom, jak moc mě to zaujme. Nevím, mě by teoretizování nad manuálem asi moc nešlo, protože i když si manuálem listuji, tak stejně nakonec vytvořím něco, co bych zřejmě vytvořil i bez něj :D Ale jak jsem v tom příspěvku psal, postupem času se to zlepšuje a svou zásluhu na tom má jistý Richmond ;) Já jsem totiž jinak docela klikař, ještě se mi nestalo, že bych hru znovu rozehrával kvůli tomu, že jsem něco echt zvoral, pokaždé jsem prošel napoprvé, byť to kolikrát bylo se skřípěním zubů :D Spíš jsem se nachytal na blbosti, jako třeba opomenutí vyzbrojit družinu ve Wizardry apod.

U krabicovek se to u mě taky ještě vyvíjí. Primárně mi jde o to, abych tu hru vlastnil fyzicky. Zprvu mě taky nevadila forma, ale postupem času jsem si začal zakládat na kompletnosti balení, protože i když třeba manuál nečtu, tak pro mě je to něco jako artefakt. Věc, která mi přibližuje určitou dobu a je součástí něčeho, k čemu mám kladný vztah (neplést prosím s modlou :D). By´t určitou úctu k tomu mám, protože než abych tahal manuál s krabice, tak si raději stáhnu scan, abych si ten svůj originál zbytečně neošoupal ;)

P. S.: Že to jde na oldgames u deníků filtrovat, to jsem ani nevěděl.

2Ringo: asi jo, pokud by to měl být deník, tak by bylo dobré to dělat co nejvíc kompaktně, aby to nebylo příliš příspěvků k jednomu tématu najednou. Schválně jsem dneska počítal, do kolika příspěvků se mi vešel Veil of Darkness a bylo to něco přes 5, což není málo. A to jsou to sumarizace z vícero dní najednou.
IP zaznamenána
This is the end ...

Richmond

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 568
Re:Herní deníky - rozcestník
« Odpověď #8 kdy: Srpen 11, 2019, 21:16:13 »

Já tedy nechci vypadat jako nějakej fundamentalista :) Určitě ne každý manuál je nutné číst a to, že jeho přeskočením pak je možné fatálně zkazit partu platí možná tak na první Wizardry, ale v žádném případě ne na zbylé hry. Samozřejmě dříve jsem tyhle věci neřešil (buď manuály nebyly, nebo jsem si říkal, že na co je číst). Ale v poslední době mě prostě jen BAVÍ je číst, protože mi to mimo jiné přináší i pohled na to, jak autoři tyhle věci koncipovali, oni totiž předpokládali, že je lidi budou číst a tak v řadě případů do suchopárných textů vsunuli různé vtípky, zajímavé narážky či prostě jen věty, které správně působí jako katalyzáror hráčovy motivace hru hrát.

Mám to jako u deskovek. První, co mě u koupené deskovky zajímá, jsou pravidla :) A platí to i jejich vizuální podobě.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Herní deníky - rozcestník
« Odpověď #9 kdy: Srpen 11, 2019, 21:53:43 »

Tohle bude vždy hodně individuální. U mě je to třeba dáno tím, že jsem se léta pohyboval v úzkém okruhu her, které mám mnohdy prošlé více jak 10x. Navíc mé počátky cRPG začínaly na zelené louce tím, že jsem nevěděl vůbec nic o principech RPG a dodnes si sebou nesu ty zážitky, kdy jsem přicházel na různé detaily a souvislosti. Proto mě Grimoire tak nadchnul. Znalost Wizardry je fajn, ale opět to byl po letech návrat toho pocitu objevování a to se vším všudy.

Manuál je prima věc, ale když třeba znovu vytáhnu Realms of Arkania, konkrétně Blade of Destiny, tak vidím určitou vizi na papíře, ale realita je úplně jiná, protože ten manuál mě nedokázal připravit na obsažený prvek náhody. Pořád jsem se jenom snažil přiblížit nějakému ideálu, který jsem přitom mnohdy těžce míjel a ve výsledku jsem zjistil, že jsem se stresoval úplně zbytečně :)

U deskovek bych manuálem určitě začínal, protože to je pro mě obecně španělská vesnice a z obsahu pytlíčků bych jen stěží dokázal odhadnout, co s tím :D V tomhle mají cRPG přeci jen nespornou výhodu.
IP zaznamenána
This is the end ...

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:Herní deníky - rozcestník
« Odpověď #10 kdy: Srpen 12, 2019, 10:09:49 »

Je to asi hra od hry a člověk od člověka. Někdy může neznalost pravidel nebo manuálu přímo ovlivnit hodnocení hry, protože člověk si dělá názor na hru poměrně brzy po rozehrátí a pokud jej nebaví, dál už nepokračuje a nehraje jí. Pokud je třeba znát něco, co přímo ve hře není, aby byla hra ze začátku hratelná a snadná a měla postupně zvyšující obtížnost s časem, pak může ta hra bez čtení manuálu člověka přímo odradit, přímo se mu znechutit, právě tím, že bude moc těžká. Jindy to ale může být opačně, manuál obsahuje spoustu spoilerů a je to defakto návod na hru, takže člověk po jeho přečtení se prvních několik hodin nudí a hra jej nebaví, čímž pádem nemá důvod pokračovat, zvlášť pokud je to typ hráče, který hledá i určitou výzvu.

Asi tím obecně by bylo dobré se držet. Pokud mi hra příjde moc těžká, říkám si, že je asi chyba ve mě a něco dělám špatně, pak případně nakouknu do manuálu a podobně. Někdy je lepší číst manuál průběžně, tedy na všechno si přijít sám a pak to jen s manuálem porovnat (občas tak člověk zjistí věci, které sám nezjistí).

Ale já se většinou manuály vůbec nezabývám a nechce se mi tím ztrácet čas.
« Poslední změna: Srpen 12, 2019, 10:15:09 od Milhaus »
IP zaznamenána

Richmond

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 568
Re:Herní deníky - rozcestník
« Odpověď #11 kdy: Srpen 12, 2019, 10:53:12 »

Nečetl jsem všechny deníky zde, ale přijde mi, že de facto každá hra měla u autora deníku celkem úspěch, nebo ne? Myslím jako, že dojmy ze hry pozitivní (možná snad ten remake BoD je výjimkou). Chci tím říct, že pisálci deníčků mají dobrou ruku při výběru :) Celkově ale tedy slušnej počet za relativně malé časové údobí. Jako hodně zvažuju, že bych taky něčím přispěl...Zatím mám na svém kontě bohapusté 3 deníčky, navíc na jednu jedinou sérii. Ale možná bych mohl zde zkusit nějaké rgpčko (na adventury si fakt netroufnu)...Wizardry ale určitě dokončím na oldgames. Napadá mě Secret of Silver Blades...to by mohl být dobrý adept.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Herní deníky - rozcestník
« Odpověď #12 kdy: Srpen 12, 2019, 11:18:48 »

Normálně by si člověk vysloveně špatnou hru nevybral, ale stane se :) Ne každý deník je navíc dokončený, což je trošku škoda. I já tam mám nějaké jakoby jen koncepty, ke kterým se teprve časem vrátím a hru dohraji - Albion, Cardhalia aj. Ovšem je pravdou, že když jsem to včera sumíroval, tak jsem byl sám překvapen, kolik toho tady vlastně je. Určitě si taky něco vyber a přidej se ;) Horší je to s obrázky, to se pak musí řešit zvlášť, protože já to nahrávám ručně do extra adresářů, na které se pak odkazuji.
IP zaznamenána
This is the end ...