Svět Might and Magic

Komunitní fórum stránek Svět Might and Magic

  • Březen 28, 2024, 20:55:37
  • Vítejte, Host
Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání -

Autor Téma: (Elemir) - Might and Magic: Swords of Xeen  (Přečteno 7454 krát)

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
(Elemir) - Might and Magic: Swords of Xeen
« kdy: Únor 07, 2016, 00:08:09 »

Vím, chtěl jsem si dát od Might and Magic pauzu, ale když už to téma na oldgames.sk padlo ... :D

Swords of Xeen (SOX) se označuje za neoficiální modifikaci k pátému dílu ságy, ale v principu se jedná o samostatnou hru, složenou právě z prvků Darkside of Xeen. Přísahal bych, že jsem jí kdysi už jednou rozehrál, ale při dnešním potulování světem jsem nenarazil na lokaci, kterou si právě jakoby vybavuju. Těžko tedy říci, jak to vlastně bylo. Je klidně možné, že jsem k tomu tenkrát využil něčí save, abych nakoukl na pozdější fázi hry.

Hra začíná ve městě Greyhaven s předpřipravenou družinou na levelu 9. Výbava nic moc a složení družiny bych si taky vybral jiné, ale není to nic extrémního. Greyhaven je velikosti 16 x 16 a je tu plný počet služeb. Z města vede cestovní pyramidka do světa SOX (Havoc), kde se pak celý příběh odehrává. Dokud družina nepostoupí v hlavní dějové lince, lze se do Greyhavenu vracet. Po osvobození města Hart (opět malé město) se však portál zbortí.

První lokací mapy je čtverec A1, na kterém je řada studní s dočasnými bonusy, leč prozatím je využít nelze (každou ze studní je potřeba odemknout vhozením Magic Coin, což je pro začátek nedostatkový předmět). Mapa skrývá rovnou i 3 vedlejší úkoly, které se čtverce A1 týkají, ale zkušenostní hody se za to nekonají. Goblin mě dokonce napálil, takže z toho nebylo vůbec nic :)

Potvory jsou mi dobře známé, v principu je tu vše, co se nachází v úvodních lokacích Darkside of Xeen, akorát je to tu trošku nahňácanější (vedle gremlinů jsou tu vlci nebo šamani). Spolu s tím přišlo i příjemné překvapení - díky tomu, že družina má nízký level, jsou zdejší boje zřetelně tužší. Tedy přesně to, co mi ve World of Xeen (WOX) už pak chybělo. Na počátku jsem samozřejmě vůbec neváhal a zvolil warrior obtížnost. Pro neznalé by to ovšem mohlo být nemilé překvapení. Obzvláště medůzí víly dokáží zaskočit, protože odkamenění leze celkem do peněz. A těch není nazbyt.

Hodně tu s obtížností hýbe i to, že družina nemá naučené lepší dovednosti a kouzelníci mají také jen základní kouzla. Ani po pěti hodinách hraní jsem na nic lepšího nenarazil :) Nejspíše to bude taky tak trochu souviset s příběhem. Jsem v tomto ohledu rád, že se mi můj předpoklad o odlišném zážitku z hraní Darkside v rámci WOX naplnil, protože SOX je podle mě v tomto ohledu hodně podobný.

Příběh se točí okolo neznámé síly zla, která zpustošila zdejší kraj. K drobnému posunu dojde již při návštěvě města Hart, které je plné duší a volá po osvobození. Oficiálně se úkol zapíše až po nalezení zdejšího starosty (osvobodil jsem ho z klece). Město je potřeba vyčistit od slizu, podobně Ortovu věž od okupantů a nakonec i stoky a Black Tower. Ortova věž je pro změnu plná víl, nicméně není to věž v pravém slova smyslu.

U dungeonů je v SOX obecně vidět, že jsou jednodušší, takže věž je třeba tvořena několika propojenými místnostmi, namísto regulerních pater. Jednoduchý tvar mají i stoky, zejména druhý level stok. I když zrovna ten druhý level stok to vynahrazuje množstvím pastí a neviditelných teleportů.

Po splnění větší části úkolů (Black Tower pro to není podstatná), se město po odchodu družiny obnoví a zbortí se portál do Greyhavenu. Pro návrat do Hartu bude nyní potřeba heslo, které lze ovšem koupit za 100 zlatých ve stanu před městem. V Ortově věži už pak čeká další ze zajímavých postav, od níž se lze dozvědět další část příběhu a hlavně její návštěvou se ve městě zpřístupní služby - chrám a obchodník ze zbraněmi (je potřeba pro něj navíc splnit úkol s kladivem z 2. patra stok).  Obchodník je zajímavý hlavně tím, že obchoduje opravdu jen se zbraněmi (nic jiného neprodává ani nevykupuje). V Hartu je vidět několik dalších míst, kde by mohly teoreticky služby ještě být, ale nejspíše se zpřístupní až později.

Nyní mám v rámci příběhu najít šestici ztracených paladinských mečů a jeden je zrovna v Black Tower. Mno a teď začíná ta správná zábava. Průzkum venkovních čtverců není jednoduchý. Potvor sice není tolik, jako v oficiálních dílech, ale už z počátku se lze potkat s potvorama, které jsou nad možnosti družiny. Něco lze pořešit vhodným sbíráním bonusů z fontán a později i studní, ale je potřeba s tím dopředu počítat. V ogří pevnosti jsem si třeba ani neškrtl, v orčí jsem pak neprošel jen přes dva šamany do poslední části. Z počátku to tedy vypadá, že se budu hodně vracet.

Postoupil jsem postupně až na trojkové čtverce prvních dvou řad, přičemž ve čtverci B3 je hledaná Black Tower. Bez obtíží jsem ovšem prošel jen první patro, na druhé už budu muset polevelit.

Počáteční dojem ze hry je zatím dobrý. Oblasti možná z pohledu monster vypadají chudší, ale je tu pro změnu dost interaktivních prvků. Darkside v tomhle ohledu působí místy vysloveně pustě. Jsem hlavně zvědav, jak dlouho mi bude trvat, než se obtížnost hry začne lámat. Mám totiž docela obavy, že mě hra jen tak k lepším dovednostem a kouzlům nepustí :)
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Might and Magic: Swords of Xeen
« Odpověď #1 kdy: Únor 07, 2016, 15:30:24 »

Ke včerejším 5 hodinám jsem dneska přidal dalších 6. Dlouhou dobu jsem moc nepokročil, zlomová byla až poslední hodina a půl. Všechno to totiž souvisí s úkolem okolo záchrany Hartu, který se nakonec ukázal mnohem rozsáhlejší.

V Black Tower jsem nakonec prošel až do poslední místnosti, kde mě zastavil obr, který už opravdu nešel zvládnout. Cestou jsem osvobodil pár učitelů dovedností, mezi nimiž byl i učitel pathfindingu. Nově mají stany v JV části města. Překvapení přišlo ještě během cesty ven z věže, kdy mě zastavil starosta Hartu a pověděl mi o přepadení města. Město se v té chvíli uzavřelo a v oblasti B1 se objevilo několik orků.

Podobné přepadovky se objeví ještě 2. V druhé jsou zlobři a ve třetí obři! Potíž je ovšem v tom, že ve městě nemám prakticky žádné služby. Celou dobu jsem tak nemohl třeba trénovat nebo kupovat kouzla. Povedlo se mi totiž hned na počátku přehlídnout jednu věc. Při osvobozování JZ části města od slizu jsem se zapomněl znovu podívat do postelí :) Je tu trojice obchodníků, každý z nich má úkol a po jeho splnění otevře svůj obchod (zbrojíř, vetešník a magický krámek). Díky tomu, že jsem už prolezl tolik míst, měl jsem náhodou trojici potřebných věcí u sebe. Po návštěvě jednoho z krámků se město opět obnoví a objeví se zde trenér a banka.

U trenéra jsem postavy vytáhl na level 11 a uložil. Hm, jenomže to byla chyba. Cestou z města došlo k přepadení obry a já neměl nic účinného po ruce (opět se objeví v oblasti B1). Časem bych na aktivaci gildy přišel sám, ale musel jsem nakouknout. V principu to totiž souvisí se studnami v oblasti A1, které je potřeba aktivovat vhozením Magic Coin. Nechával jsem si to ovšem na později, proto mi ta souvislost unikala. Stačí aktivovat jednu studnu a gilda se ve městě objeví. Poplatek je 500 zlatých za osobu.

Měl jsem navíc kliku, protože jsem už dříve našel předmět s Town Portal, takže jsem se do uzamčeného města bez obtíží dostal právě kouzlem (Town Portal bere družinu rovnou do města, nikoliv před město, jak tomu bylo u Darkside). Konečně jsem se tak dostal k silnějším kouzlům (Fireball) a tolik potřebnému Heroismu. Od věci není ani Wizard Eye, protože učitel Danger Sense nikde v okolí není, takže jsem do této chvíle musel průrazy v dungeonech jen odhadovat. Nevýhodou je jen malá zásoba gemů, nemůžu se tedy zrovna rozšoupnout a kouzlit jak se mi zamane :D

Řekl bych, že nyní se to začíná pomalu otáčet v můj prospěch, i když nechci to zakřiknout. Osvobozením Black Tower a likvidací všech 3 přepadení Hartu jsem se stal jeho lordem a můžu se těšit na daně. Musím říci, že ty drobné zvraty mě potěšily. Hra díky tomu vypadá živěji a méně prázdně. Navíc stačilo málo a mohl jsem rozehrávat znovu :) Vemte si, že o těch přepadech města nevíte a u sebe máte poslední zásoby jídla. Město se uzavře a je po všem, protože obry už prostě nedáte a bez jídla vám šance na přežití značně klesají! Díky minutí služeb jsem si navíc hru zas o kousek ztížil, ale o to lépe se teď cítím, když jsem to ustál.

Pokud jde o dungeony, stále to není nic složitého. Vše má zatím velikost 16 x 16 polí a mnohdy se jedná jen o pár velkých propojených místností nebo několik málo chodeb. Není to tedy příliš propracované, ale kupodivu to až tolik nevadí. Na hádanky jsem třeba nenarazil ještě vůbec a jediné puzzle byl druhý level stok pod Hart.

Opravit jen musím své včerejší tvrzení, že SOX je poskládaný jen z prvků Darkside, zrovna sliz byl z Clouds :)
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Might and Magic: Swords of Xeen
« Odpověď #2 kdy: Únor 07, 2016, 20:49:27 »

Pro dnešek už opravdu dost :) Další 2,5 hodiny, takže jsem na 14,5 hodinách celkem. Ono se to nezdá, ale už se to docela rozjelo. Za sebou jsem nechal necelou 1/3 mapy.

Na počátku jsem od SOX čekal zábavu tak na 10 hodin, ale ta hra je i přes ta zjednodušení v menších dungeonech obří. Dlouhou dobu mi neseděla jedna věc, než mi došlo, o co jde. V Havocu se sice začíná ve čtverci A1, ale osy jsou tu oproti Xeenu prohozené. Písmenka nejspíše sedí (svisle A-F), ale vodorovně je těch čtverců rovných 8. Svět je tedy stejně velký, jako ve World of Xeen.

Ve střední části spodní třetiny mapy jsou nakonec hluší místa, hlavní dění je soustředěno do okolí měst, ale nijak mě to nepřekvapuje, protože vzdálenost mezi Hartem a Impery je 5 čtverců. Linka B končí horským masivem s jedním jediným průchodem dále na sever, který je situován ve východní části mapy. S družinou jsem sice nelevelil, stále je na levelu 11, ale minimálně ten Heroism to chce. Středovou část hlídají gargoyly a okolí Impery kyklopové. JV roh mapy je zahrada zázraků, ovšem hlídaná Power lichem, takže zatím nic pro mě :)

Se zahradou se pojí zajímavý úkol, který se točí okolo druidských hájků (stonehenge). Taková obdoba druidských hájků v Clouds of Xeen. Tváří se to jako alternativa k hlavní lince, ale budu muset počkat, až jak se to vyvine. Příběh musím opravdu pochválit. Oproti originálu je SOX mnohem více RPG.

Z dungeonů jsem si teď odkryl řadu pyramid, od nichž mám už i klíče, ale v plánu mám nejprve záchranu Impery, od čehož si slibuju další dostupné skilly a kouzla. Město je však plné potvor, které mění tvar a tím i schopnosti, takže boj nejde dopředu dobře odhadnout. Teoreticky bych mohl postoupit na level 14, hlavně díky studním s bonusy, ale nechávám si to opět jako pojistku do budoucna. Popř. bych to mohl snadno využít pro výcvik nové postavy, protože nový charakter tu začíná s levelem 8, takže dohnat ostatní by bylo nyní stále snadné.

Jeden bojovník v družině navíc by se totiž hodil, ale když jsem nakonec zvládl i krále kyklopů, tak na tom tak špatně nejsem :D Vlastně jsem spíš překvapen, protože nablízko mi účinně bojují hlavně paladin s rytířem a jde to. Kouzelníci do řady bojů taky zasáhnou, ale jak je tu poskrovnu trvalých bonusů, tak jim nemohu zvyšovat odolnost a během bojů většinou upadají do mdlob jako první ... holt to zdraví. Pomalu jsem však přestal využívat i fontány s dočasnými bonusy.

Opravdu mám úplně stejný pocit jako u Clouds of Xeen, kde většina úspěchu záležela na pravidelné obnově zbraní. Levelovat totiž opravdu moc nejde, protože zkušeností zas tolik nedostávám. Vlastně za řadu věcí zkušenosti nedostávám vůbec. Na to, že je to modifikace, tak mi to zatím dost sedlo. Chybí tomu to megalomanství Darkside of Xeen a naopak to hodně navazuje na hratelnost Clouds of Xeen. Nechtěl jsem si ani původně psát poznámky, ale nedalo se jinak a vedu si je :)

Musím však také ještě zmínit, že jsem byl chvilku dost zmaten. Jak jsem si navykl na MM3, tak jsem tu zas tápal. Levitace na podlahové pasti nezabírá a když jsem si rozpočítaval manu na Heroism nebo Power Shield, tak jsem zjistil, že tady je to samozřejmě skupinové kouzlo, takže nemusím počítat s manou na každou postavu :D Dokonce mi najednou ani nevyhovoval inventář, ten zjednodušený trojkový měl prostě něco do sebe. Ovšem oprava zbrojí se mi líbí, je to oproti MM3 zas zlomková cena :)

Kupodivu jsem zatím moc nevyužil zloděje, který je v defaultní partě. Ninja, který je v ní také :), na vše zatím stačil. Jako jo, truhly a dveře někdy mají pasti, ale nic strašného. Poznámku mám spíš k potvorám. Vynechám unikátní názvy některých, ale dneska jsem bojoval s Yang Knight a přišli mi docela slabí. Nejspíše tu budou některé potvory i lehce předefinované. I když tohle byl asi špatný příklad, protože od hraní Xeenu mám dobře v paměti, že Heroism posiluje i útok kouzly a zrovna Yangovo rytíři byli na kouzla citliví.

Poslední, co zmíním, je krajina. Je vidět, že s jejím designem si dal někdo opravdu záležet, protože je tu mnohem více míst, která si o screenshot přímo říkají (je tu mnohem více kontrastních přechodů). Byť některé oblasti nejsou zrovna logicky zasazené do okolí. Mno, i když ono jde asi hlavně o to, že svět je tu klasicky placka a ty přechody jsou proto lineární. Kdyby někdo do podoby placky převedl takový Skyrim, tak to taky bude vypadat divně ;)
IP zaznamenána
This is the end ...

Richmond

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 568
Re:(Elemir) - Might and Magic: Swords of Xeen
« Odpověď #3 kdy: Únor 09, 2016, 09:43:49 »

Jsem rád, že se někdo obětoval a udělal hlubší sondu do tohohle dílka. A přijemně mne překvapilo, že jsou dojmy spíš pozitivní. Asi tomu dám po dohrání MM2-5 šanci :)
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Might and Magic: Swords of Xeen
« Odpověď #4 kdy: Únor 09, 2016, 17:01:37 »

Jo, jsem mile překvapen. Docela se díky tomu obávám, jak budu hodnotit :) Tedy spíše jak to budu zdůvodňovat.

Zatím jsem stále jen v té 1/3 (čeká mě to zas na víkend), je tedy možné, že si to tu laťku vzhledem k velikosti nedokáže udržet, ale už se nedivím, proč se to NWC rozhodli podpořit. Mě to vysloveně sedlo, protože to kombinuje ty správné prvky z trojky s prvky ze čtyřky. Chybky ovšem taky nemůžu přehlížet.

Hodně jsem tu rozehrávku zvažoval, stejně jako jestli to vůbec do budoucna třeba zahrnout na web. Modifikacím se totiž obvykle vyhýbám. Nicméně mi to nedalo, takže když ten dotaz na Oldgames vznikl, tak jsem si řekl, že to zkusím :D
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Might and Magic: Swords of Xeen
« Odpověď #5 kdy: Únor 13, 2016, 21:33:46 »

Dalších zhruba 14 hodin za mnou, celkem jsem tedy na 28,5 hodinách a pomalu se mi začíná plnit moje obava ...

Předně mě dožírá současná změna pracovní pozice a dotírající chřipka, takže od minulého hraní už uběhlo pár dní, proto jsem si to dneska opravdu užil a od rána se od hry nehnul. Vyčistit Impery se nakonec ukázalo jako slušná výzva, protože Morph V (vytuněnější giant) nebyl jen součástí města, ale mnohem více jich bylo ve stokách.

Myslel jsem si, že bych to mohl udělat obráceně a nejprve projít přes Sand Town, kam už jsem cestu prošláplou měl, ale to byl ještě větší omyl :D V tuhle chvíli mi došlo, jak málo zkušeností získávám za zabíjení potvor. Lézt po mapě mi tedy nepomůže a musel jsem najít jinou alternativu. Prošel jsem skoro všechny dungeony jihu, vyjma pár místností v Pyramid of Power, ale poskočil jsem akorát o level. Zajímavé tedy byly nově objevené hádanky sfing, kupodivu jsem dal asi jen tu nejtěžší a pak mi mozek vypověděl službu :D Budu se k tomu muset vrátit později.

Nic naplat, ke slovu přišly bonusy k levelu. Jedna ze studen poblíž oblasti A7 obsahuje studnu s bonusem +10 levelů dočasně. Díky permabonusům jsem po předchozím dolevelení dostal postavy na level 15-16, se studnou to bylo tedy ještě lepší (vzhledem k typu potvory není nutné doplňovat zdraví do maxima, protože gianti dokážou jednou ranou dostat postavu na 0 bez ohledu na maximum, ale postačí i ten bonus k počtu útoků z výše levelu).

Level 16 u default družiny je tak akorát, aby postavy Morpha V daly, je prostě vidět, že je to tak nadesignované a permabonusy k levelu tu mají výraznou roli. Je opravdu dobré si je nechávat až na konec první 1/2 hry a neplácat je zbytečně dříve. Ostatně ono je to vidět i u permabonusů k atributům. Sarkofágy v pyramidách třeba vyžadují určitou sílu, kterou je možno navýšit právě díky průzkumu dalších dungeonů na jihu.

Naneštěstí jsem během finálního tažení na Impery narazil na bug. Giant ve městě mi záhadně zmizel bez boje. Předchozí save byl docela daleko a tak jsem si řekl, že nejprve skusím, jestli už budu mít vůbec šanci. Nakonec jsem to dojel a úkol mi byl uznán. Dobrý pocit z toho však nemám. Mám pocit, že ve městě je něco zaseklé. Gildu však mám otevřenou a víc asi ani nepotřebuju (zřejmě se buglu i jeden úkol mimo město z oblasti A7). Je to první výrazná vada na kráse.

V Impery jsem mohl dobrat další užitečná kouzla, jako je Day of Protection, Incinerate, Hypnotize a Town Portal. Mass Distortion jsem se zatím neučil, důvodem byla úspora financí. Peníze ve hře také zrovna moc nenarůstají. Ve městě se navíc objevil učitel Armsmasteringu.

Nyní už nezbylo, než se vydat definitivně na sever za hory a hra rázem začala designově připomínat Might & Magic X (najít cestu vpřed, znamená hledat trhlinu ve složení potvor na čtvercích). Je to tedy halda běhání, navíc je tu mnohem více hluchých míst. Krajina je pořád precizně poskládaná, ale jsou čtverce, kde není krom boje prakticky nic jiného. Výrazně ubylo i úkolů. Spíše se zde dokončují úkoly z jihu. Jakoby vývojářům došly nápady.

Z pohledu obtížnosti přituhlo. Směrem od jihu na sever vyvojáři využily potvory vzestupně od slabých po silné (včetně bossů jako běžných jednotek). I když mají jednotky očividně upravené statistiky, ten disblanc je vidět. Hra tak má dva mechanismy, jak obtížnost udržet (level a potvory) a už jsem se nachytal u myšlenky, jestli jsem někde něco nepokonil :) Družina mi sice sílí, ale hra přituhuje rychleji :D Vůbec si nedokážu představit, jak budu osvobozovat Sand Town, nebo nedejbože bojovat s draky. Gilda Sand Townu přitom bude klíčová z pohledu silných útočných kouzel.

Na druhou stranu bylo hezké, když jsem na severu někam došel a právě mi to uznalo nějaký splněný úkol. Tou světlou chvilkou se totiž stalo, když mi jedni druidi změnili Hard Rock na Soft Rock a za něj jsem u jiných druidů získal skill Mountaineer. Poslední z průzkumnických skillů.

Bude to asi ještě tuhé, ale snad se prosekám dál. Chvilku jsem se obával o gemy pro kouzlení, ale jsou tu opět místa, kde je lze nabrat do zásoby. Obecně to není na plýtvání, ale zatím každá tužší pasáž měla místo, kde gemy byly a protože kouzla užívám s rozmyslem, vždy jsem na tom nakonec získal. Pokud jde o družinu, dá se to, ale jsou chvíle, kdy lituju, že jsem si neposkládal vlastní. Zloděj je dobrý, ale když už je v default družině ninja, tak je většinou zbytečný. Jednoho z nich jsem měl proto vyměnit za bojovníka.

Jak už jsem naznačil výše, hádanek a puzzlů přibylo. Konečně to začíná připomínat sérii Xeenu a mnohé z nich se nemají svou obtížností za co stydět. Vesměs je to sice variace na originál sérii, ale alespoň to díky tomu nepůsobí jako z jiného světa. Ve většině případů nejsou navíc vloženy do linie hlavního příběhu, takže se dají i vynechat.

Příště už zkusím postnout dosavadní mapu postupu. Horolezectví toho hodně změnilo. Základem dalšího postupu bude zmíněná bitva o Sand Town. Nejhorší je opravdu to, že za řadu věcí je zkušeností velmi poskrovnu, nebo nejsou vůbec žádné. V principu je tedy jedno, jak korzuju mapou. Není to jak dohnat :) Výhodou je, že to můžu taky obrátit ve svůj prospěch. Když na nějakou potvoru nemám, typicky minotaur, tak ho nalákám někam mimo a uteču mu. Myslím, že se za to nemusím stydět a o nic nepřijdu. Zrovna minotaur tu zůstal asi stejně tuhý jako v Darkside of Xeen, tedy soupeř pro družinu level >30, nikoliv level 16 ;)
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Might and Magic: Swords of Xeen
« Odpověď #6 kdy: Únor 14, 2016, 18:09:17 »

Po dnešku mohu připočítat další zhruba 4 hodiny, z toho něco padlo i na tvorbu mapy. Dohromady mám za sebou tedy 32,5 hodiny a odhadem jsem ve 2/3 hry. Jak jsem včera slíbil, níže přikládám mapku dosavadního postupu (kliknutím se otevře v plné velikosti).


On se ten postup může zdát rychlý, ale to je opravdu dáno hlavně malou velikostí dungeonů. Řada čtverců na severu pak obsahuje třeba jen dvě skupinky silnějších potvor, takže i průchod oblastmi může být rychlý (v horším případě se taková skupinka jen naláká bokem a pokračuju dál).

Na mapě je krásně vidět horský předel nad jižní částí. Začíná se v JZ rohu mapy a družina se postupně prosekává na východ a sílí. Spolu s přilehlými dungeony se lze dostat až na level 12-13, kdy jsem právě sáhl po permabonusech k levelu a s levelem 15-16 vyčistil Impery (město poblíž jezera na JV).

Cesta poté pokračuje průsmykem na sever, kde je na kraji pouště Sand Town, vychozí bod pro severní oblast. Okolí Sand Town je lehčí (pro level 15-16 to osciluje mezi lehčí až vyrovnanou obtížností). Nad středovou částí mapy se lze celkem bezpečně protáhnout až na západ nad pohoří, kde jsou doly (nutné pro aktivaci cestovních zrcadel ve městech). Navíc je zde jeden prima klášter, který ocení hlavně povolání závislá na osobnosti (u mě paladin a klerik - lze jim osobnost vycvičit až na maximum 255 bodů).

Ta zahalená část nad pohořím je výstup z Pyramid of War (vlastně takový průchod pod horami), jenomže je hlídaný tuhými potvorami (Vulture Roc a Minotaur). Středová část sama o sobě také není snadná, ale protože většina zdejších potvor (rytíři a jezdci) neumí plavat, lze je kosit z vody nebo protilehlého břehu. Draci u vodní věže už nejsou pro družinu v tuhle dobu problém (tedy samozřejmě pro družinu s nahozenými ochranami ;) ). Věže jako takové jsem zatím vynechal. Většinou totiž platí, že obtížnost dungeonů zhruba odpovídá obtížnosti oblastí kolem.

Podobně je to s vynechanými dvěma čtverci v poušti. Jsou na nich krom pouštních potvor minotauři. Mám tedy jen dvě možnosti. Buďto se mi to podaří zvládnout s pomocí Mass Distortion, nebo budu muset pořešit Sand Town a sehnat si silnější kouzla.

Nejsevernější zelený čtverec je předělem. Podle zdejšího věštce směrem na sever a na západ výrazně přituhne ... jsou to celkem 3 čtverce na západ, než dojdu k velkému jezeru. Mách chuť to testnout, ale na dungeony určitě stačit nebudu.

Jinak pokud jde o velikost mapy, tak je to na ní docela vidět. Od jihu nahoru je to 6 čtverců, zleva do prava pak 8 čtverců. Velikost je na čtverce skutečně identická s povrchem World of Xeen. Pokud jde o horolezectví, tak kvůli němu je potřeba se dostat skoro až na konec cesty, která vede směrem od druhého průsmyku v horách (na malém čtverci pouště je druidský kruh). Proto to tak dlouho trvalo :D (druhý průsmyk hlídá minotaur, u prvního je potřeba se vyhnout drakovi) Na mapě jsou zatím i dvě chybky, kdy mapa ukazuje jiné rozložení stanů/chýší, než je to v reálu (jsou ob pole posunuté).

Včera jsem se navíc setkal s dalším bugem, který souvisí s tím severním zeleným čtvercem. Najednou mi tu přestal fungovat Pathfinding. Dneska už to bylo zase v pohodě. Snad se neobjeví něco horšího, protože když kouknu na mapu, do konce mi toho už tolik nezbývá. Bylo by nemilé, kdyby mě nějaký bug nyní vyřadil.
IP zaznamenána
This is the end ...

Yuyana

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 2237
Re:(Elemir) - Might and Magic: Swords of Xeen
« Odpověď #7 kdy: Únor 15, 2016, 11:33:53 »

Elemire to vypadá jako vzor pro hodně divnej svetr.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Might and Magic: Swords of Xeen
« Odpověď #8 kdy: Únor 15, 2016, 15:19:58 »

No, je to takové divné :) V tomhle si na tom moc záležet nedali. Přitom ve hře se ty přechody mnohdy tak ostré nezdají. I když máš třeba planinu, tak to není jen jednolitá rovina. Křovinaté oblasti třeba umí překvapit tím, že pořádně nevidíš ob čtverec dál, takže když zaregistruješ potvoru, musíš počkat než přijde blíž, nebo jí vylákat na lepší místo, abys teprve zjistila, co to je ... samozřejmě dost pozdě na případný útěk :D Podle mě si hlídali hlavně to rozložení ve hře a vzhled mapy světa neřešili.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Might and Magic: Swords of Xeen
« Odpověď #9 kdy: Únor 19, 2016, 17:14:54 »

Myslel jsem, že dneska budu pokračovat, ale nějak mě ta práce zmáhá :D Je to opravdu nezvyk, skočit z dvanáctek na osmičky. Týden plyne jinak a hlavně pro mě divně. V průběhu několika dní jsem tak postupně nahrál další 4,5 hodiny, čili celkem už 37 hodin.

Minule jsem ještě stihl po odeslání příspěvku k mapě vyčistit Sand Town, což byl docela záhul. Družina je sice na 17 levelu, ale zprvu jsem vynechal Mass Distortion, které mi později začalo velmi pomáhat hlavně mimo město. Nicméně jsem se městem prosekal a zkusil stoky ... nelze :) Tedy asi by to nějak šlo, ale je to o trpělivosti.

Rozhodl jsem se proto jinak a šel opět ven do krajiny, abych dohnal nějaký ten level. Shodou okolností jsem zjistil, že se dá celkem pohodlně dostat na čtverec F8, kde jsou svatyně s permabonusy a svatyně s dočasnými bonusy +5 k levelu a +250 HP. Díky tomu, že ty svatyně s dočasnými bonusy jsou tak blízko sebe, jsou velmi užitečné (L'loydův maják u nich a v kombinaci s Town Portal je to cenný pomocník). Naneštěstí je to použitelné jen pro úzký okruh kolem Sand Town (kvůli času). Brzo jsem to tedy vynechal. Hodně mi tu v družině chybí další postava, co by maják ovládala, nejspíš by to dost věcí zjednodušilo.

Na západ od Sand Town jsem se postupně prosekal až k jezeru a cestou skolil i pár minotarů. Je to o štěstí a dost jsem u toho loadoval, ale když se zadaří, dá se minotaur sejmout. Naštěstí jsou osamocení - dva najednou bych určitě nedal. Stejně jako v Darkside, i tady je minotaur dost odolný na magii.

Nic platné mi to však nebylo. Po vyčištění (Lilith's) Cavern můžu poskočit akorát o 1 level. Jedna ze svatyň v F8 však přidává trvale 2 levely, takže jsem si otevřel cestu k levelu 20. Tipuju, že nějaký bonus se ještě objeví, minimálně jeden si stále nechám v záloze (placený level za 10 000 zl).

Celkově mě však ovládla spíše skepse a souvisí to právě s Cavern. Je to už druhé místo s výrazným bugem. Tušil jsem, že něco nesedí, tak jsem nevydržel a koukl do walkthrough. U Impery mi třeba nevadilo, že jsem si neotevřel veškeré služby ve městě, ale u Sand Town jsem ani pořádně nezačal a Cavern s ním samozřejmě souvisí - nepodařilo se mi sehnat všechny kameny duší (jeden prostě chybí). Nejhorší je, že oba bugy dost ovlivňují hratelnost, neboť to zasahuje do plánovaného leveldesignu. Pokud se mi v Sand Town nepodaří otevřít gildu, nejspíše jsem skončil. Minule jsem psal i o věžích v prostřední části mapy. Zjistil jsem, že jsou v současné chvíli nedostupné, nejspíše tedy souvisí s nějakým úkolem a opět, obávám se, že zrovna se Sand Town.

Určitě budu hrát dál, bez ohledu na tohle vše, ale jak jsem si byl v první polovině jistý vyšším hodnocením hry, druhá polovina to začíná srážet. Příběhově je stále vynikající, dokonce třeba zrovna Cavern je navíc hezký hádankový dungeon, ale ty bugy opravdu zasely sémě nejistoty. Občas mám i pocit, že je to už uměle natahované, ale to je asi tím, že stále jen kroužím kolem Sand Town a hledám "směr". Druhá věc je nastupující únava. Od podzimu se věnuju starším dílům Might and Magic a už to asi začíná být moc. Tipuju však, že tenhle víkend bych SOX mohl dohrát.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Might and Magic: Swords of Xeen
« Odpověď #10 kdy: Únor 20, 2016, 21:07:14 »

Uf, dalších 12 hodin za mnou, které jsem nakrásně proseděl v posteli, leč chřipka se ještě vzdát nehodlá ... tedy celkem 49 hodin ve hře a vypadá to, že už nejsem daleko od konce.

Moc jsem toho oproti včerejšku nevymyslel, ale pomalu jsem se dostal na level 18 a čirou náhodou zjistil, že oblast F4 není zas tak tuhá. Vlastně obecně lze s draky bojovat celkem dobře. Na počátku mě totiž rozhodil drak u studny v jižní oblasti, který je o poznání tužší, než-li jiní clouds dragon apod. S ochranami a posílením jsem nakonec obě oblasti (F4 a 5) prošel a vyčistil i části zdejších dvou dungeonů (na Dragon Lordy jsem si zatím netroufl, byť jsem později na ně našel dobrý fígl). Výhodou těchto dungeonů je, že obsahují dost sudů s permabonusy, což jsem dost uvítal.

Pomalu jsem se prošel až na okraj velkého jezera a poté to prošel spodní neodkrytou částí až do středové oblasti. K mému překvapení se osazenstvo věží dá vyprovokovat opakovaným pokusem o návštěvu, takže než jsem se nadál, měl jsem 4 přístupová hesla k levelům Source. Podobně lze vyprudit osazenstvo chýší. Není to ovšem pro nižší levely. Touhle dobou už jsem atakoval level 20.

Poté následoval průchod oblastmi samotného jezera, kde to není nic moc, ale s Mass Distortion a Incinerate to jde také. Na malém ostrůvku jsem našel robota, který požadoval diamant (nemám ho čím vykopat) a odměnou mi bude postup v příběhu. Na SZ je pak Metal Tower, což je nejspíše finální dungeon - přístupný, ale ani jsem ostrahu neškrábl :) S levelováním jsem postupně pokračoval dále. Kupodivu jsem nemusel sáhnout na bousové levely ze svatyň apod.

Celou dobu mi ovšem vrtalo v hlavě Sand Town. Dorazil jsem proto do města a do stok. Phased Mummy jsem sundal díky svitku s Holy kouzlem a pak už to bylo docela snadné. Vlastně tahle jediná potvora, která je hned na začátku je to celé, proč se stoky zdají být tuhé. Každopádně je potřeba pozabíjet vše a prohledat všechny rakve. Bez toho starosta splnění úkolu neuzná. Protože jsem měl zároveň prolezlé oblasti kolem (vlastně celou venkovní mapu), mohl jsem u něj rovnou začít obnovovat osídlení. Jednotlivé postavy z obchodů mi pak poděkovaly, dvě zadaly i úkol, ale ve městě už bylo vše, co jsem očekával ... tedy vyjma gildy.

S gildou je problém v tom, že souvisí s Mountain Staff. Tohle už jsem měl pořešené, ale přesto jsem musel na čtverec, kde se úkol plnil znovu dojít a pak zpět za starostou. Teprve poté mi to uznal. Jenomže tím peripetie nekončí. Gildmaster má ve městě pultík, ale není dostupný a bez něj se učit nemohu ... vlastně on u toho pultíku je, jenomže je potřeba na pultík klikat z boku ;) Taková blbost, ale ze zoufalství jsem už zkoušel klikat na vše.

S levelem 21-22 jsem se rozhodl vyrazit na Dragon Lordy. Ideální taktika spočívá v tom, že jsem se k nim přiblížil na viditelnou vzdálenost a couvl. Teleportací jsem se pak přesunul přímo k nim a díky rychlosti postav získal iniciativu. To jedno ušetřené kolo útoku je hodně znát, byť jsem dodatečně zjistil, že Day of Protection je dobré zkombinovat s Protection from Elements (Fire) a výsledek je také zaručen. Z jeskyně jsem si tak odnesl další starobylou zbraň a nářadí na vykutání diamantu.

Pro úplné dokončení městského úkolu v Sand Town chybí ještě osvobození obyvatel z kamenů duší. V tomhle ohledu mi svitla naděje, protože v centrální části mapy jsem náhodou přišel na to, že mám najednou 30 kamenů duší. Vypadá to, jakoby hra ten jeden uznala teprve poté, co jsem měl osvobozené město, nejspíše kvůli možnému konfliktu úkolů. Díky tomu jsem se nakonec stal křižákem města. Jediné, co jsem nesplnil, byl úkol pro kováře, protože ten se nejspíše bugnul. nebudu tedy moci u kováře prodávat. Vůbec mi tak nějak přišlo, že hra není úplně nakloněna volnému jednání a některé úkoly je potřeba plnit v jisté posloupnosti. U města Impery mi však zatím nic nepomohlo, tam je stav stále stejný.

Posílen novými kouzly (Implosion a Holy Word), jsem se vydal do Castle of Undead. Bylo to hodně znát. Pokud bych gildu v Sand Town neobnovil, musel bych se holt bez toho obejít, což by znamenalo delší průchod, ale dalo by se to. Problém je akorát chybějící úderná síla. V hradu jsem našel poslední starobylý artefakt. Oznámení splnění úkolu ovšem taky nebylo snadné, nejprve mi zadavatel uznal jiný předmět, pak teprve ten správný a úkol se mi stejnak neodmázl. Naznačil mi, co asi tak bych měl nyní hledat, ale to už pro mě není žádné překvapení, protože ve hře zbyly už jen dva dungeony, o kterých vím.

Levelem postav už budu asi moci na 25. Těžko říci, jak to poskočí dále, ale pořád tu mám v záloze bonusy. Finančně a množstvím gemů jsem na tom výborně. Vybavení si syslím a nějak už ho ani moc nezkoumám. S levelem 20 se to začalo pozvolna ohýbat v můj prospěch, takže nemám důvod postavy vyzbrojovat lepšími kousky. Asi na to ještě dojde, ale důvodem bude spíše uvolnění inventáře. Ten se sice zaplňuje oproti Clouds nebo Darkside výrazně pomalu, ale hlídat to je potřeba i tak.

Za celou dobu jsem opomněl zmínit pár zajímavostí. Hra nemá generické předměty, v truhlách se vždy najde to samé. Podobně rudné žíly atd. Protože boje jsou v SOX tužší, všiml jsem si i další věci, potvorám se při opuštění oblasti obnoví zdraví a pokud se během boje z dálky provede save, hrozí při loadu, že budou mít také plné zdraví.

Ale únava už je dost znát. Doufám, že to zítra opravdu dotáhnu do zdárného konce.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Might and Magic: Swords of Xeen
« Odpověď #11 kdy: Únor 21, 2016, 19:32:33 »

Posledních 7 hodin, z toho jsem si jednu z finálních pasáží střihl hnedle 2x. Konečný čas je tedy zhruba 56 hodin ve hře. Nicméně jsem z toho závěru nějaký rozčarovaný. Dost reálně jsem zvažoval, že hru nakonec nedokončím, ale vemu to od začátku.

Donesením diamantu exterminační jednotce se zprovozní terminál ve věži, který družinu přesune do Sky Platform, jedné z finálních částí hry. Úkolem je zde získat Positive Orb a volitelně FireBane Staff. S orbem je to trochu obíhání, je potřeba ho dostat až do středu mapy, ale pořád celkem pohodička. Ve středové části mapy se pak proskočením skrze oblaka dá dostat do Underworld.

V Underworld se nachází Negative Orb, ale kvůli jeho získání je potřeba porazit The Master, resp. jeho 3 podoby, přičemž ta poslední je skoro nezdolná. Underworld je navíc kombinací pevné podlahy a lávy, tedy nic moc bezpečného. FireBane Staff umí lávu vytvrdit, odměnou jsou zkušenosti a bonus ke zdraví, jenomže jí lze takto využít jen 8x. Je to dobrý taktický pomocník, nicméně s poslední formou Mastera jsem musel vyběhnout jinak. Tedy až napodruhé, protože napoprvé jsem jen nemohoucně koukal na umírající družinu ;)

Je to obdobný problém, jako s drakem u studny, tedy je to hodně o štěstí. Pokud přežije dostatečný počet členů družiny první útok, je jistá šance 50/50 na úspěch. Napoprvé mi však chybělo třeba kouzlo Divine Intervention, což je docela podstatné a kterým lze tu šanci zvýšit. Teprve u finále jsem zjistil, že bez magie by to prakticky nešlo. Hra výrazně přitvrdila, ale to nejhorší mělo teprve přijít. Master pořád ještě jde.

Posledním dungeonem finále je Metal Tower, což je ve skutečnosti Spaceship o pěti patrech. Zdejší osazenstvo tvoří pět typů robotů a všichni jsou zranitelní jen starobylými zbraněmi. První dva typy (v1.0 a v2.0) na prvním patře jsou tak nějak v pohodě. Družinu jsem už z první části finále vytáhl na level 28 pomocí bonusových levelů, takže stačilo už jen nahodit ochrany a jít. Skřípat zubama jsem začal až na patře druhém.

Zde je GuardBot v3.0 a noční můra v jednom kusu plechu. Je vysoce odolný, prakticky až nezranitelný. Je hezké, že má tolik postav starobylé zbraně, jenomže účinně ho zasahoval jen rytíř, velmi zřídka paladin. Ideálními zbraněmi jsou starobylá dýka a starobylý oštěp. V tuhle chvíli to prostě bez dočasných bonusů nejde, takže jsem postupně navyšoval, co vše se mi bude hodit (musel jsem si postupně začít pomáhat s předměty s bonusem Lloydova majáku). Postupně jsem totiž přišel na to, byť to docela trvalo, že rozhodující je level postav. V tuhle chvíli jsem právě zvažoval, že se na hru vykašlu. GuardBoti se navíc spawnují s každou návštěvou, šlápnutím na alarm či dokonce po spánku!

Hra ve finále tak nějak počítá, že družina bude na levelech okolo 30. je to však stále málo. Zabírat začnou až levely nad 35, ideálně hodně blízko ke 40. Ve hře naštěstí existuje poblíž Impery studna, která zvedá dočasně level postav o 10. Práce s bonusy je tu opravdu nutná, protože hnedle po v3.0 přijde Anihilator a po něm Autobot ...

Autoboti jsou ve finále celkem dva, přičemž jednomu se dá vyhnout. Nicméně ten první je povinný a je potřeba pobrat opravdu všechny důležité bonusy a během boje docela taktizovat (využívat i bonusové předměty, např. Power Cure). I tak to není záruka, protože trefit Autobota je hodně o náhodě, přitom je potřeba ho trefit 20-25x, takže se rytíř dost zapotil. Druhého už jsem sundal rychleji, protože jsem to měl secvičené :) ... nedalo mi to a musel jsem projít opravdu kdejaký kout finále.

Zlomové pro mě byly dvě věci. Najít souvislost mezi levelem družiny a "snadností" zásahu a pak to, že na 3. levelu lze používat cestovní kouzla, což zrychlilo postup, protože jsem se nemusel dokola prosekávat stejnými lokacemi a potvorami. Přesto mě to celé zabralo dobré 3 hodiny. Odměnou mi byla jen prostá obrazovka s obrázkem.

Mno, vzhledem k tomu, že jsem na podobné natahování "děje" a práci s obtížností mírně alergický, dost mě to zklamalo. Na druhou stranu by to ode mě bylo nefér. Je pravdou, že únava ze série udělala také své. Osobně jsem čekal nějaký rychlý a formální konec, místo toho se to výrazně protáhlo a obtížnost se zas o kus zvedla. Jak je však z popisu výše zřejmé, na řešení se dá přijít. I během postupu uvnitř Spaceship družina získává slušnou porci zkušeností, takže už na třetím patře jsem mohl zase polevelit a tím si to nejspíše zase o kousek ulehčit (úplně teď vynechám možné grindování na spawnujících se botech). Svým způsobem je vlastně hezké, že celé to syslení všemožných předmětů mělo smysl. Pokud bych např. neušetřil tolik předmětů s bonusem Lloydova majáku, byl bych docela nahraný.

Podle mě bude mít v SOX počáteční volba obtížnosti mnohem větší význam, než v originální sérii Xeenu. Na warrior obtížnost bych však doporučil vytvořit si vlastní družinu. V tomhle jsem docela zaváhal, i když v tom finále budou asi plavat i lépe sestavené družiny. Nakonec jsem tedy skončil na levelu 29, zloděj na levelu 30.

Každopádně Swords of Xeen podle mě není pro nováčky, chce to předlohu už tak nějak znát. Po stránce příběhu a úkolů je opravdu zajímavý a láká velkým otevřeným světem, nicméně to v zápětí dokáže pokazit nepříjemnými bugy a nevybalancovaností. Většinu hry jsem si užil, ale vracet se k ní už asi nebudu. Hlavně už ani nemusím testovat, jak to vypadá s obtížností rozehrávky Darkside of Xeen, protože ten bude oproti Swords of Xeen vždy jednodušší :)
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Might and Magic: Swords of Xeen
« Odpověď #12 kdy: Leden 25, 2023, 20:37:45 »

Skoro po 6 letech jsem si na SOX vzpomněl a řekl jsem si, že nahlédnu do svého deníčku ... mno, je nějaký krátký :D. Na to, kolik času jsem té hře předtím věnoval, tak mi tu toho dost chybí. No nic, shodou okolností mám v plánu se k SOX vrátit a rozehrát ho úplně znovu.

Vlastně to není až taková náhoda. Pořád jsem přemýšlel, jak se na webu zase posunout a napadlo mě, že bych mohl začít trošku nestandardně. Podobně jako tomu bylo s Crusaders of Might and Magic, kteří to tu v podstatě odstartovali. Chtěl bych k tomu využít verzi, co mám na CD, což je kvůli bugům, abych si mohl porovnat rozdíl mezi původním oficiálním release a verzí použitou na GOG. I když zrovna u těch bugů je to i dost o náhodě.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Might and Magic: Swords of Xeen
« Odpověď #13 kdy: Leden 31, 2023, 21:15:06 »

Už jsem doufal, že si připíšu jedno novodobé prvenství, ale byl jsem o cca 5 let pomalejší :). V GreyHavenu, startovní pozici SOX, jsou dva terminály. Jeden je na pozici (5,4) a druhý na pozici (9,4). Oba vyžadují nějaké heslo a v případě chybného zadání se zdánlivě vypnou. Jenomže jaké heslo to má být?

Odpověď je možné najít v datovém souboru hry (SWRD.CC). Ostatně stejně jako jiné záhady. Na GOGu už se o znění obou hesel podělil Cedric Bush, což je shodou okolností autor nástrojů pro úpravu datových souborů série XEEN. Takže není divu, že mu to neušlo :D. Mě naopak až včera napadlo, jestli ty nástroje náhodou nefungují i na SOX, když má stejný engine, a tak jsem se pustil do testování až nyní. Prohlídka textových souborů pak odhalila i ta hesla (soubor AAZE0049.TXT).

Terminál na (5,4) vyžaduje heslo Davidlordofgreyhaven. Odměnou je 100 000 zlatých, 10 000 gemů a +244 HP každé postavě dočasně.

Terminál na (9,4) vyžaduje heslo Rodofthedarkwolf. Odměnou je 100 bodů k rezistencím.

Jedná se samozřejmě o cheaty, protože bonusy je možné stackovat opakovaným zadáváním hesla, takže si za chvilku přijdete k náramnému bohatství a dokonalému navýšení zdraví (i když jen dočasnému). U resistencí je bonus omezen hodnotou 255, která tvoří horní hranici.

Celou dobu jsem přemýšlel, jaký mají smysl ti dva draci v GreyHavenu a jak je možné je porazit, protože postavy získají potřebnou úroveň a dovednosti až poté, co se cesta do GreHavenu definitivně uzavře. No, odpovědí jsou zmíněné terminály. :)

Edit: tak jsem s tím vlastním rozborem SWRD.CC kecal, já ho mám vyextrahovaný už z ledna 2016, ale očividně zůstalo jen u té extrakce. Do samotných souborů jsem asi moc nekoukal. Po těch letech těžko říci, co jsem měl tenkrát v plánu. Asi jsem to jenom zkusil a pak na to úspěšně zapomněl :D.
« Poslední změna: Únor 08, 2023, 13:02:04 od Elemir »
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Might and Magic: Swords of Xeen
« Odpověď #14 kdy: Únor 04, 2023, 20:36:06 »

Pomalu si připravuji podklady k porovnávání a při té příležitosti jsem zjistil, že GOG verze je identická se Swords of Xeen z Might and Magic Trilogy. Někde tu mám ještě CD s MM5, kde je SoX taky přiložený, tak ho zkusím vyhledat a porovnat. Pořád mám ten pocit, že jsem kdysi zkoušel SoX, který začínal jinak, ale před chvilkou jsem znovu dorazil do Hartu a začínám si myslet, že jsem tenkrát měl jen verzi s nějakými savy a loadnul jsem si zrovna v Hartu, abych nemusel začínat od začátku.

Mám v plánu to rozjet s nižší obtížností, abych si mohl porovnat, jak velký rozdíl to bude. Nicméně jsem si u toho uvědomil ještě jednu věc, a to je výběr družiny. Samozřejmě si naklikám svou vlastní družinu, ale jde mi o konkrétní povolání, protože první rozehrávka ukázala, že ve finále jsou některá povolání užitečnější než jiná. Do Hartu jsem nyní dorazil s družinou, kterou jsem používal při natáčení gameplaye, což je moje standardní družina v Xeenu, ale má jen jednoho barbara.

Jinak musím říci, že začátek hry se mi líbí čím dál více. Je to prostě něco jiného než originální Xeen.

Edit: hm, tak jsem prolezl svůj archiv a nemůžu to CD najít. Měl jsem za to, že je součástí německé verze Dark Side of Xeen, ale asi ne. Nechám to zatím být, třeba se časem najde. Anebo zjistím, že to bylo součástí nějaké nabídky, kterou jsem nakonec nekoupil. :D

Edit 2: asi jsem tu záhadu vyřešil. Součástí UK verze Might and Magic Milenium Edition je Dark Side of Xeen, u kterého jsem si původně myslel, že obsahuje i SoX. Nicméně neobsahuje, SoX je obsažen jen v US verzi Milenium Edition a tu nevlastním. Navíc jde o verzi shodnou s MM5 z Might and Magic Trilogy, takže se dá předpokládat, že i každá oficiální distribuce SoX bude mít základ v Trilogy. Někde na počátku zřejmě existovala nějaká raná verze SoX, ale ta už bude asi nesehnatelná. O to méně si myslím, že by se dostala k nám a někdo jí distribuoval třeba na netu - v době kdy u nás internet začal, tak už byla na světě Trilogy.

Edit 3: trochu mě zmátla ještě Drakenova recenze Swords of Xeen v LEVELu, kde Draken zmiňuje CD. Nicméně pak jsem našel jednu zahraniční recenzi od Clinta Mullinse, kde Clint popisuje, jak začal Swords of Xeen hledat hned poté, co se informace o něm začaly šířit v internetové RPG skupině. Našel ho na CD Might and Magic Trilogy. To vysvětluje to Drakenovo CD :). Obě recenze jsou shodně z ledna 1996, tedy nějaké 2 měsíce po tom, co vznikl finální balíček SoX (15.11.1995). Release Trilogy bude tedy někdy konec listopadu až začátek prosince 1995).
« Poslední změna: Únor 05, 2023, 14:36:46 od Elemir »
IP zaznamenána
This is the end ...