Svět Might and Magic

Komunitní fórum stránek Svět Might and Magic

  • Březen 29, 2024, 14:59:26
  • Vítejte, Host
Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání -

Autor Téma: (Elemir) - Wizardry VI: Bane of the Cosmic Forge  (Přečteno 9134 krát)

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
(Elemir) - Wizardry VI: Bane of the Cosmic Forge
« kdy: Srpen 13, 2017, 15:22:25 »

Původně jsem nechtěl moc předbíhat, ale vzhledem k rozehrávce Grimoire: Heralds of the Winged Exemplar jsem se znovu dostal k manuálu k Wizardry 6 a vzpomněl si, že jsem v polovině ledna hru zkusmo rozehrál. Moc daleko jsem se nedostal, ostatně vzhledem k tomu, že jsem si prostě jen něco naházel a vydal se vstříc do dobrodružství bez přípravy, tak se ani nic jiného snad čekat nedalo :) Stačilo mi to však k tomu, abych si hru zlehka osahal a nabyté znalosti se mi docela hodily při startu v Grimoire. Teprve s odstupem času jsem nakoukl do manuálu, abych se s ním zběžně seznámil a naostro jsem se do něj začetl až včera. Spolu s tím ve mě uzrálo přesvědčení, že bych to mohl zkusit znovu a případně tím vykompenzovat můj nepostup v Albionu.

Wizardry 6 je prvním dílem nové trilogie příběhu a oproti svým předchůdcům se pohnul i po grafické stránce - engin hry využívá EGA grafiku. Oboje dvoje je tak trochu důvod, proč jsem se rozhodl Wizardry začít právě od šestého dílu. Musím přiznat, že kolem Wizardry už přešlapuju hezkou řádku let, důvodem je, že na tuhle sérii se odkazuje řada jiných her, které v ní našly inspiraci. Pro mě je velkým plusem, že se jedná o party-based hru z vlastního pohledu a po hratelnostní stránce je to podobné starším Might and Magic.

Kdy začnu, ještě netuším, ale předběžné založení topicu si vyžádal právě manuál, protože podobně jako u série Realms of Arkania mám trošku problém v orientaci a některé pasáže bych pospřeházel, nebo doplnil o podrobnější tabulky. A hlavně je potřeba některé věci vstřebat a vypsat si je, protože ač je mi systém Wizardry v řadě věcí povědomý, pořád je to pro mě něco nového.

Hned na úvod sem švihnu odkaz na pár tabulek, které jsem dneska vypotil, viz wiz6-postavy.pdf. Není to nic, co by v manuálu nebylo, a to včetně přepočtu velikosti potřebného bonusu, ale při tvorbě postavy je potřeba dost listovat, takže je lepší to vidět přímo pod sebou. Ve hře je 11 ras a 14 povolání.

U ras jsem vynechal rasový bonus, protože ten je pro mě v tuhle chvíli nepodstatný, když netuším, co by se mi hodilo lépe. Výběr rasy má však dost podstatný význam na výběr povolání, konkrétně na to, jak snadné ho bude získat při generování postavy. Generátor vám totiž nejprve nabídne volbu jména, poté rasu, pak pohlaví a teprve poté se zobrazí tabulka s atributy a k tomu vygenerovaná hodnota bonusu. Bonus přitom slouží na korekci atributů. Velikost atributů je pro každou rasu předem daná a liší se mezi sebou mužské a ženské charaktery. Každé povolání pak má určenou minimální hodnotu svých klíčových atributů.

Cílem generování postavy je získat takový bonus, který vám zkoriguje přípádné odchylky v atributech, abyste poté dosáhli alespoň požadovaného minima pro zvolené povolání. Základní hodnoty přitom nelze snižovat, takže volné bonusové body lze získat opravdu jen na základě náhodného hodu. Maximálně vygenerovaný bonus, který se mi povedl nahodit, byl 25 a klidně bych věřil, že je to celkové maximum. Jen pro úplnost dodám, že vyšší hodnoty bonusu padají vzácně a bez ohledu na to, že vám nepadlo vhodné číslo, tak si beztak musíte projít tvorbu postavy až do konce, což je trochu opruz. V takovém případě vřele doporučuju vybrat si bojovnické povolání, protože u něj se toho volí málo.

A tady teď přichází na řadu dvojí pohled na volbu rasa vs povolání. Wizardry má povolání rozdělené jakoby do dvou kategorií, na základní a prestižní. Prestižní povolání v sobě kombinují více schopností a skoro u všech platí, že na jejich získání potřebujete získat i vyšší bonus. Čím vzdálenější je rasa od minima pro povolání, tím to bude horší. Ale zase touhle nesourodostí můžete získat něco zajímavého, např. v kombinaci s rasovou dovedností. To je jeden pohled. Druhý je přesně opačný a spočívá v tom, že si vyberete k danému povolání co nejvíce padnoucí rasu, čímž vám z vysokého bonusu zůstane dost bodů na vylepšení klíčových dovedností.

Uvedu příklad, když si třeba vezmu trpaslíka, tak mám zároveň ideálního kandidáta pro povolání bojovníka, protože k tomu potřebuju investovat jeden jediný bod z bonus. Pokud hodín bonus 25, mám plných 24 bodů, které můžu rozdělit dle libosti. Maximum atributů je 18, takže si to nejspíše dokážete představit sami - zvednu sílu, vitalitu a rychlost na 18 a ještě mi zbyde :) A naopak, pokud bych se rozhodl, že si pro prestižní povolání bishopa zvolím ještěráka, pak mi celých 25 bodů padne jen na korekci, abych vůbec dosáhl minima. Nic navíc.

Ideální je asi oba přístupy skloubit dohromady. Hlavně jak jsem již psal, nahazování postav je zdlouhavá činnost a naházet si ideál s vysokými hodnotami bonusu může být klidně otázkou mnoha hodin. Nehledě na to, že po volbě povolání hra generuje ještě nekolik dalších parametrů (karmu, životy, staminu, volné body do skillů), které také nemusí zrovna odpovídat vašim představám. Osobně sázím spíše na pocit, aby rasa s daným povoláním pro mě ladila, takže za mě je to nakonec asi ta střední cesta. Jestli je to dobře nebo ne, to uvidím až ve hře.

Zatím mám naházeno 5 postav, z toho jednu budu nahazovat ještě jednou. Nejsem zdaleka rozhodnut v kolika a v jakém složení vyrazím. Seběvědomí mi zatím nechybí, posilnil mi ho Grimoire, kde jsem si osahal a přišel na řadu věcí, které jsou společné, ale realita může být zcela jiná :D
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Wizardry VI: Bane of the Cosmic Forge
« Odpověď #1 kdy: Září 07, 2017, 10:01:39 »

Poslední postavu stále ještě nemám revidovánu, ale schválně jsem zkusil vyrazit z defaultního save, co u GOG verzí obvykle bývá a nestačil jsem se divit :)

Nejde o sílu té družiny, není ničím vyjímečná, ale při její prohlídce mi došlo, proč jsem na jaře tak rychle pohořel - zapomněl jsem postavám nasadit zbraně a brnění :D

Bude to oproti Grimoire trošku o zvyk, ovládání je přeci jen o fous těžkopádnější, ale nejvěší dilema mám u map. Automapa tu nejspíše nehrozí :D, ale jde mi o jinou věc. Zlehka jsem nakoukl na Oldgames a do cluebooku, kolik by to bylo zhruba lokací a zatím to vypadá, že toho není tolik, ale abych pravdu řekl, moc se mi do ručního kreslení nechce. Zkusím to samozřejmě u hradu a pak se rozhodnu.
IP zaznamenána
This is the end ...

Richmond

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 568
Re:(Elemir) - Wizardry VI: Bane of the Cosmic Forge
« Odpověď #2 kdy: Září 07, 2017, 14:00:37 »

Hm, ja se k šestce musím prokousat taky, ale chybí ještě 3,4 a 5  :'(
crpgaddict taky mapoval zpočátku a pak přestal, asi to pak nebylo nutné.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Wizardry VI: Bane of the Cosmic Forge
« Odpověď #3 kdy: Září 07, 2017, 15:34:05 »

Úvodní patro je malé a dost symetrické, vede z něj akorát nějakých 24 schodišť :D Je možné, že to ani dále nebude nic extrémního na zapamatování, ale pro začátek bych raději něco sečmáral, protože mi pár věcí není tak úplně jasných.

Začátek si dám asi několikrát, výběr družiny se neukázal nejšťastnější, dva ninjové jsou asi prima, ale oba mají jen shurikeny, z čehož mám docela obavy. Samuraj a valkýra, byť je to tedy víla, jsou většími držáky. U valkýry ale zvažuju změnu rasy kvůli omezení víl na velikost předmětů a jednoho ninju asi nahradím obyč bojovníkem. Poslední šestá postava bude nakonec nejspíše bard. Pak bych právě zkusil začátek hry procházet tak dlouho, dokud to nějak neodladím.

Na crpgaddicta kouknu, pročetl jsem si zatím DJův Sprievodca hrou po Postřehy, Tipy, Rady, protože tam je ta klíčová zmínka o skillech, které se postavám musí hlídat během levelupu a o skillech, které se učí používáním. V Grimoire mi tenhle přešlap stačil, byť u něj jsem se zrovna neměl čeho chytit. Barda bych si jinak nebral jako inspiraci podle DJovo družiny, ale právě kvůli jeho užitečnosti v Grimoire, jsem docela rád, že důvod pro jeho volbu je v podstatě stejný.

Docela mě potěšilo, že DJ tam má poznámku o standardní délce hry, nerad bych teď znovu absolvoval něco nad 100 hodin :D U sedmičky čekám, že bude na dýl, ale na tu mám čas. Do starších Wizardry se asi pouštět opravdu nebudu, ale kdo ví, třeba mě ten systém nakonec nahlodá natolik, že alespoň jeden ze starších dílů zkusím.

U šestky mám akorát jeden problém, nějak mi nefunguje zvuk.

Edit: mno, zvuk funguje, jenom by to příště chtělo zapnout bedýnky hned :D Jsem asi nějaký přetažený :D
« Poslední změna: Září 07, 2017, 19:59:34 od Elemir »
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Wizardry VI: Bane of the Cosmic Forge
« Odpověď #4 kdy: Září 08, 2017, 22:46:39 »

Na souvislé hraní jsem zatím nenašel čas, ale právě jsem dozkoušel doplnění barda do družiny a asi to půjde. Nemyslím si, že to mělo hnedle velký efekt, ale po včerejších neúspěšných pokusech se mi povedlo bez obtíží sundat pětici banditů. Je pravdou, že oproti včerejšku jsem se hlavně tomu souboji naplno věnoval a rozmýšlel si smysl každého tahu. A hlavně si musím zvyknout, že hra mi o úspěchu kouzel nijak zřetelně nenapovídá (barevný obrys paralyzované nebo charmnuté postavy z Grimoire apod.).

U barda mě překvapilo, že při vybavení postavy se mu volí jako primární předmět do ruky zbraň (prak), kdežto hudební nástroj se volí až přes položku use během boje (má lyru). Zatím jsem nastřelil jako bardku vílu, hra mi vygenerovala hned napoprvé dobrý bonus (přijatelných 18), takže sí jí asi nechám. Pořád jen spekuluju nad dvojicí ninjů, u valkýry jsem už skoro rozhodnut, že si ponechám současnou vílu a holt se té rase přizpůsobím. Netuším, jestli mi bishop nahradí opravdu vše, zvažuju proto nakonec výměnu jednoho ninji za mága (bral jsem ho jako analoga druida z Might and Magic). Samuraj, ninja a valkýra jsou víceméně bojovníci, takže by to pak bylo v družině půl na půl. Volba je to těžká, protože nemám zdání, co bude výhodnější.

Pokud jde o obtížnost, vůbec jsem netušil, že Wizardry VI mají volbu, od lehčí přes normal až po těžší. Mám střed, tak uvidím :)

Další překvapení byl spánek a jen dvojice ukazatelů. Hra nehraje na jídlo, což je milé překvapení a spánek mi zatím nepřišel omezen. Snad jsem něco nepřehlídl. Pokud by se hra vyvíjela tímto způsobem, tak by mi to vlastně nevadilo, protože ty úvodní souboje nebyly zrovna triviální a dva tužší bych po sobě určitě nedal (nevím, jestli se to generuje náhodně, ale měl jsem zrovna kliku na přesily). Takhle mám šanci, že můžu po tuhém souboji relativně bezpečně přespat a nic mě to nestojí (četl jsem, že přepadovky mohou chodit i během spánku). Začínám se do toho pomalu dostávat. Jeden by řekl, že po Grimoire to musí jít samo, ale není to tak docela pravda :D
IP zaznamenána
This is the end ...

Yuyana

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 2237
Re:(Elemir) - Wizardry VI: Bane of the Cosmic Forge
« Odpověď #5 kdy: Září 08, 2017, 23:25:01 »

Omezení na předměty pro víly byla jedna z věcí, který mě v týhle sérii šokovaly a odradily :-D. Jsem zvyklá na svoje víláky v plátovkách a s mečema, děkuju pěkně. Je humorný, jak lidi co psali návod na WW prostě dospěli k závěru, že víly maj stejný omezení i tam, ale opak je pravdou, WW víly jsou bohové. Zajímavý, že jsem měla bardy (vždycky mám bardy, vymetám všechny povyšováky), ale nikdy mě nenapadlo reálně využívat hudební nástroje. Nebo paklíče, luky a štíty.

Myslim, že Wizardry narušuje můj smysl pro OP, kterej jsem si vypěstovala ve WW. Jsem rozmazlená a tak to asi zůstane. Ale budu sledovat tvůj další postup.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Wizardry VI: Bane of the Cosmic Forge
« Odpověď #6 kdy: Září 09, 2017, 06:53:31 »

Ve W&W mi víla suplovala kleričku, takže jsem si ani nestihl všimnout, jestli má nějaká omezení, ale u Grimoire už to bylo vidět dobře, protože Little Rosa působila zpočátku jako bojovník v první řadě a nemohl jsem jí do ruky strčit nic většího. U zbrojí nevím, protože jako thaumaturgovi jí náležely róby. Ve Wiz6 čekám něco podobného, akorát že valkýrie by měla být více bojovníkem, no snad najdu něco užitečného i pro víly :)

Někde jsem četl radu, že u víly se vyplatí naházet ninju kvůli malé velikosti a přirozené rychlosti (zvýšená schopnost uhýbání), ale mě tohle napadlo právě u valkýry, jen mám obavy o účinné zbraně. Proto jsem zvažoval i možnost, že bych jednoho ninju vyměnil za bojovníka a zajistil si tak bojovou převahu bez ohledu na dostupnost zbraní pro ninju. Teoreticky bych taky mohl bardku držet časem jako multiclass s mágem, což by vyřešilo problém s posílením magie. Beztak jí budu muset naházet znovu, protože jsem si včera rozjel hru na PC a zapomněl jsem udělat zálohu pro notebook :D

Hudební nástroje jsou zajímavá kategorie, normálně bych se k tomu asi taky nedostal, ale jak jsem v Grimoire sáhl po defaultní družině, tak jsem si tohle povolání mohl vyzkoušet přímo a je to znát. Záleží samozřejmě na efektech nástrojů, které ve hře jsou, ale i obyčejná lyra spánku může být velmi užitečná - a hlavně to nestojí manu.

Ve Wizardry se dá podle mě s OP hrát poměrně dobře, ale ne každý díl tomu bude asi nakloněn. Z hradu jsem zatím prošel jen kousek, takže nemohu soudit, jak to bude s grindem, ale náhodné přepadovky tu jsou, možná časem najdu místo, kde bude respawn potvor konstantní.
IP zaznamenána
This is the end ...

Richmond

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 568
Re:(Elemir) - Wizardry VI: Bane of the Cosmic Forge
« Odpověď #7 kdy: Září 09, 2017, 07:47:38 »

Faery ninju se ti temer s jistotou nepodari nahazet, tedy v sedmem dile, kde je tsto kombinace kultovni diky Cane of Corpus.

Bardy davam ve Wizardry taky vzdy, jejich nastroje jsou proste bomb hlavne v zacatcich.

Yuyana: Wizardry je naopak serie jak stvorena pro milovniky OP a vynika vtom opet sedmy dil.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Wizardry VI: Bane of the Cosmic Forge
« Odpověď #8 kdy: Září 09, 2017, 10:47:40 »

Do sedmičky bych chtěl napochodovat s družinou, kterou si poskládám právě v šestce, takže tam už bych se generování postav vyhnul. U šestky je výhoda, že se generování postav dá docela secvičit, takže to odsýpá a za hodinu se dá prozkoušet docela dost kombinací. Nevýhodou je, že pokud by hráč chtěl z toho generování vytřískat úplné maximum, tak by to bylo šílené, protože když vyjdou bonusové body, tak může selhat karma nebo dovednostní body a vlastně ještě několik dalších věcí. Toho ještěrčího samuraje jsem klikal asi 45 minut a u ostatních to nebylo o mnoho lepší. Ale kupodivu mi právě během toho generování samuraje vypadl několikrát ninja, proto mám vlastně dva :) Původní cíl to nebyl.

Družina se mi už asi začíná rýsovat ve složení trpasličí bojovník (zrušený ninja), ještěrčí samuraj Lacert, vílí valkýrie Jezebel, ještěrčí ninja Bezzub, hobití bishopka Eona a vílí bardka Lili. Vedle bojovníka mě napadal, tedy hodně zajímal Lord, ale nakonec jsem usoudil, že klasický bojovník bude lepší volba, protože se budu moci zaměřit jen na fyzický aspekt boje. Zase bych nerad družinu nějak překombinoval :) Víla jako bardka byla automatická volba dle vzoru z Grimoire, zvažoval jsem ještě elfku, protože to jsou dvě rasy, ke kterým mi tohle povolání sedne, ale u víly pořád vidím tu výhodu v bonusu k uhýbání. Všiml jsem si, že DJ bardku taky delegoval na vílu, takže na tom něco bude. Vybíral jsem družinu víceméně pocitově, takže mě docela překvapilo, že 2/3 party mám podobnou :D To mě ale na druhou stranu dává naději, že tentokrát se konečně z toho hradu vymotám :D

Samozřejmě, o Wizardry a kombinacích povolání jsem nesčetněkrát četl, takže ve mě určitě dost informací zůstalo. Už to prostě není takovéto skládání naslepo, kdy se kombinace povolání opravdu pečlivě třídí opakovaným testováním v dungeonu. Zkazit se toho dá asi ještě dost, ale v případě krize holt vždycky můžu sáhnout po nižší obtížnosti ;)
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Wizardry VI: Bane of the Cosmic Forge
« Odpověď #9 kdy: Září 09, 2017, 15:53:57 »

Nakonec ani ten bojovník nešel naházet úplně hladce :D Než jsem dosáhl potřebného počtu bonusových bodů a sladil to alespoň s karmou, tak bych řekl, že mi to trvalo stejně dlouho, jako jiné charaktery. Hra má divný smysl pro humor, a když už se něco podařilo, tak hodila postavě málo HP nebo méně bodů k rozdělení do skillů. Celý rozradostněný jsem nad příhodnými čísly zajásal a svému trpasličímu bojovníkovi vytrénoval do počátku sekeru - chyba lávky, bojovníci začínají s mečem v inventáři ;) Nevadí, snad něco najdu, nebo potrénuju.

Bardka šla o poznání rychleji, opět jsem se spokojil s 18 bonusovými body a jeden přidal do inteligence pro případný budoucí multiclass s mágem. Opravdu, pokud chcete nahodit přes 20, je to problém a velký risk, že hra si to vykompenzuje na něčem jiném. Takhle bych mohl nahazovat postavy klidně týden. Bardka jinak nemá lyru, ale flétnu :)

A teď k mapování. Wizardry používá jiný typ skládání buněk, dveře tu nejsou prezentovány jako samostatné pole, ale je to čistě hrana dvou sousedních polí. Z pohledu kreslení to znamená, že dvě paralelní chodby mohou být na sebe napláclé a tím pádem budu nucen do map dokreslovat zdi. Bude to tedy větší piplačka.

Hodinu jsem zakresloval vstupní patro hradu, k tomu jsem absolvoval jeden jednodušší náhodný boj a dostal se ke dvojici zamčených truhel. Dle popisku, který sami poskytnou, se otevírají v předem daném pořadí. Po otevření první truhly se objeví krom lootu nápis:

A cure but twice,
and healing thrice,
one life for thee
times seven.

Po vybrání truhla zmizela. Byly v ní lektvary zdraví a Amulet života. Otevírání truhly, resp. interakce s předměty obecně, vypadá docela intuitivně. Akorát by mi možná lépe sedlo ovládání čistě přes klávesnici. Myš není špatný nápad, ale pohyb v kontextovém menu by v tomhle případě byl lepší přes klávesové zkratky.

Druhá truhla nabídla peníze a zbraně, plus samozřejmě další nápis:

Beware the
narrow corridors
of the mind.

V truhle byl nakonec jen meč Sword of Striking, který dostal Elemir :)

K čemu to všechno bude, zatím nevím, ale co zcela určitě vím, že nyní mám možnost odejít celkem 14 východy :D Snad to nebudou nějak extra nezávislá patra. V přízemí je ještě krom truhel fontánka, která obnovuje vitalitu, tedy správně řečeno staminu, což není k zahození. Stamina a vitalita z Grimoire mi přijdou co do funkčnosti shodné, proto mě prosím omluvte, když budu oba pojmy motat.

Vybral jsem si nakonec jeden výstup nahoru poblíž fontánky a na stejném místě jako předtím mě opět přepadly potvory. Jelikož mě to zaujalo, tak jsem zkusil po doplnění staminy kolem sloupu s fontánkou obíhat a za chvilku mě napadla trojice banditů a po dalších pár kolečkách čtveřice vinné révy :) Asi je to nějak významné místo, jedná se celkem o 3 pole na východ od sloupu. Další přepadovka však přišla o dost později a opět šlo jen o dvojici krys jako na počátku. Ani při jednom z bojů mě nikdo neškrábl, vlastně jsem těm potvorám nedal moc šancí.

Na grindování to nejspíše nejvhodnější není, není to totiž dostatečně pravidelné, ale když už jsem byl v tom, tak jsem alespoň ověřil, jak se distribuují zkušenosti za zabití. K mému překvapení je to tak, že co hra na konci boje vypíše, to dostane každá postava v družině. Vlastně je to stejné jako v Grimoire, ale z pohledu množství xp to zas tak málo není. Přítomnost fontánky pro obnovu staminy z toho tedy nakonec potenciální grindovací místo dělá.

Při pohledu na družinu jsem zjistil ještě jednu věc, hra postavám počítá zabité potvory a u toho jsem se docela zasmál. Elemir jako pravý bojovník skolil jen 3 potvory, ale to je v pohodě, on je to hlavně tank a ke všemu se ohání mečem, se kterým to moc neumí :) Samuraj Lacert jednoznačně vede, má na kontě 6 zabití, valkýra Jezebel 4, Eona taky, bardka Lili 1, a ninja Bezzub krásných 0 :D Asi mi trochu uniká způsob jeho boje. Lili, ale taky překvapila, na to že jenom hraje na flétnu, tak zabodovala - hm, asi to bude dost falešná hra :D

Lili jsem dal do vínku vysokou rychlost, takže v boji zatím začíná, rychlost má tedy ve Wiz6 mnohem větší efekt, než tomu bylo v Grimoire. Každopádně podceňovat boje nelze, byť se prozatím tyhle úvodní zdají lehké. Postavy mají málo HP a chybka znamená nemilosrdnou smrt.

Levé schodiště mě dovedlo k zamčené mříži, kolem níž svištěl jen zvuk, tak jsme se otočili a zkusili to po schodišti na západ od fontánky. Po výstupu 4 pater věže jsme se objevili pro změnu u zamčených dveří. Páčení a vylamování se ukázalo jako prima minihra, ale neuspěli jsme, takže nás čekal návrat do přízemí a zkusili jsme to nahoru přes SV křídlo.

Cesta přes SV křídlo není o nic lepší, narážíme na přílišné množství zavřených dveří, takže jediná možná cesta je na ochoz věže, kde se vyhladovělý Bezzub pokusil prohledat shnilotinu. Byla ovšem natolik nafouklá, že při dotyku explodovala - čekal nás nucený odpočinek kvůli nevolnosti :) (nevolnost po spánku přešla) ... v tuhle chvíli jsem začal zvažovat, že odložím tužku a papír a nejprve si projdu co půjde, protože tady by kreslení začalo zcela jistě váznout. Z ochozu se dá spadnou, takže je potřeba dávat pozor, kam šlapeme.

Věž ukrývala malou místnůsku s trojicí netopýrů a hnedle bylo po legraci. Ty potvory umí pěkně kousnout, což Lacert dokonale pocítil. Tenhle boj jasně ukázal, proč je potřeba na bojišti co nejrychleji získat kontrolu ... mimochodem pořád to byl dobrý boj, trojice netopýrů v Grimoire je pro družinu na levelu 1 mnohem nebezpečnější ;) V místnosti jsem poprvé použil volbu SEARCH, čímž jsem našel luk a šípy.

Cestou zpět jsem se přeci jen dostal trošku do potíží, zkusili jsme na prvním patře přespat a došlo na přepadení. Polovina družiny spala, polovina se snažila. Dostal jsem se tak do kolečka odpočinků, kdy jsem se snažil spánkem obnovit více zdraví, než o kolik jsme v boji přicházeli. Opatrnost je na místě, hlavně když Wiz6 mají jen na jednu save pozici. Po hradu si jí standardně zazálohuju.

Přes přízemí jsme prošli až do JV věže, z jejíhož ochozu je výhled na bažiny na východě. Ze SV věže to byl pro změnu pohled na nekonečný les. Všechno jsou to samozřejmě jen textové zprávy, ale na atmosféře hry to neubírá. Věž ukrývala další místnost, tentokrát s podivnými zvuky. Když Jezebel chytla za kliku, ozval se zvláštní hlas, který nás odháněl. Nebyl nepřátelský, jen vystrašený ... no a v tu ránu na mě hra bafla se stavovým řádkem pro dialog, takže je čas ťukat otázky :D ... hm, tím jsem ve věži skončil, protože se dialog navázat nepodařilo.

JZ věž je trošku drsnější. Při cestě na ochoz nás napadla skupinka čtyř netopýrů, mezi nimiž byli dva upíří. Napoprvé jsem to projel. Napodruhé mě napadlo 5 netopýrů, ale ty potvory mají zajímavou schopnost. Během boje mohou jakoby levelovat a než jsem se nadál, byli přede mnou opět dva upíří netopýři, ale podařilo se mi ustát první kolo a krom Lilijiny ukolébavky jednoho Eona charmnula. Pak už to šlo. Odměnou mi bylo dost zkušeností, abych mohl začít s některými členy levelovat.

U levelování na chvilku odbočím. Mrtvé postavy samozřejmě zkušenosti nedostávají, ale hra po boji ukazuje přesné číslo, kolik kdo dostane, takže výsledek se upravuje právě podle stavu družiny.

První mi pro levelup naskočil Elemir, zdraví mu stouplo na 24 HP a při pohledu na skilly jsem zjistil, že meč už má na 10 a štít na 4 bodech. Trénink skillů během boje vidět nejde, takže pro mě bylo milé zjištění, že se ty dovednosti opravdu zvětšují. Meč má nyní o 4 body slabší, než jsem původně přidělil do sekyr. Během levelupu jsem to samozřejmě nekorigoval, protože nemá význam dávat body do dovednosti, která se trénuje používáním. Místo toho jsem odemkl vše ostatní, vyšlo mi to akorát (dostal jsem 8 bodů k rozdělení).

S Jezebel to moc slavné nebylo, poskočila jen na 13 HP a dostala 5 bodů do skillů. Naučil jsem jí Oratory, štít a odemkl pár nových zbraňových dovedností, protože si nejsem stále jistý, co bude užitečné. S oštěpem jí to zatím jde, ale třeba najdu něco lepšího pro víly. U Jezebel jsem přišel na to, že rozdělené body do skillů mohu opět odebírat, ale jen do té doby, než přeskočím na další tabulku skillů (další skupinu skillů).

Nikdo další neleveloval, tak jsem se šel projít po ochozu. Směrem na jih se rozkládá blankytně modré pohoří ... začínám pomalu tušit, že mě hra jen upozorňuje, kam všude se podívám. Místnost ve věži ukrývala vinnou révu a po její likvidaci mi levelovala Lili - 7 HP, 3 body. Hudba jí docela slušně poskočila, má 21 bodů. Naučil jsem jí Legerdemain (vybírání kapes), zbytek šel do Thaumaturgy. Hledáním jsem v místnosti našel kožené brnění.

S tím jsem se vrátil do přízemí k dlouhému odpočinku, který mi opět přerušilo víno a další levelup. Lacert získal 16 HP a 4 body. Dal jsem mu je do Kirijitsu, protože si nejsem jistý, jestli tohle se taky trénuje, nebo se to musí zvedat manuálně. Kirijitsu funguje stejně jako Lethal Blow v Grimoire, kdy lze nepřítele zabít jednou jedinou ranou. Leveloval mi i Bezzub, který má nyní též 16 HP a body nedostal. Podobně Eona, která ma nyní 9 HP a naučil jsem jí kouzlo Armor Shield ... mám takové tušení, že to bude mít něco společného s ArmorPlate z Grimoire :) Všechny postavy mám nyní level 2. Potíž je, že Bezzubovi došly shurikeny, takže nyní je odkázaný jen na vlastní tělo, ale podle všeho by to pro něj nemělo být překážkou.

Ze SZ věže je výhled na ohnivé jámy na západě, což je asi to jediné, co se tu dá objevit :) Co naplat, na horních patrech jsme se dostali do úzkých, není kam jít, po pauze bude proto čas vzít to pro změnu do podzemí hradu.

3,5 hodiny, to jsem ani nečekal. Grimoire měl podobný nástup, kdy se to s levelem 2 začalo lámat, ale jen z pohledu určitých potvor, tady mi přijde, že na mě hra nepouští zatím nic strašného. Taktiku mám pro družinu už secvičenou, takže ke smrti došlo víceméně nepozorností nebo špatným odhadem situace. Štěstí tu taky hraje roli, ale není to rozhodně tak okaté proti tomu, co předvedl Grimoire.

Hm, já vím, tohle je deníček o Wizardry 6, ale já si nemohu pomoci. Na druhou stranu si myslím, že občasné porovnání nebude na škodu.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Wizardry VI: Bane of the Cosmic Forge
« Odpověď #10 kdy: Září 09, 2017, 21:15:46 »

Zapomněl jsem ještě na jednu cestu nahoru a to ve střední části hradu. Jedna odbočka vede kolem zvonice. Díra v podlaze se dá přeskočit právě s pomocí lana, ale zvuk zvonu automaticky přiláká přepadovku netopýrů. Dělá to po každém přeskoku, takže je to první místo s konstantním respawnem. Zkušenosti za likvidaci už jsou vyšší, ale ani jsem se nemusel snažit. Jen jeden přeskok mi stačil, aby mi Elemir a Jezebel poskočili na level 3. Cestou do zvonice jsem pobral záhadným způsobem dost zkušeností, takže jsem byl ještě před přeskokem poblíž levelupu :) Hned je to lepší pocit, když mi družina roste přímo před očima. Opravdu mě ta hra začíná bavit.

V inventáři jsem zjistil, že je omezený, ale k inventáři patří ještě záložní vak, takže celkové místo je o poznání větší. Pomalu takhle zkouším různé volby, abych si vyzkoušel, co která dělá a jak to funguje, takže přicházím na podobné novinky.

S mapou stále ještě nevím, nemám s orientací takový problém, jen si musím pamatovat, co jsem kde potkal. Jezebel měla při levelupu na výběr naučit se kouzlo Direction, což je předpokládám kompas a s tím bych si možná zcela vystačil. Nevím jestli je to běžné, nebo to má jen někdo, ale já mívám u her bez kompasu nebo s "plovoucím" kompasem problém s určením polohy díky tomu, že mi jakoby chybí pevný bod pro otočení poloh. Hůř se mi bez toho určují relativní pozice chodeb vůči sobě. Svého času mě v tomhle drtil obyčejný Wolfenstein 3D, ale ten je třeba kvůli orientaci poskládaný z bloků, které se graficky odlišují, takže ta šance chytit se "něčeho" je, kdežto ve Wiz6 je to zatím jen několik textur, přitom ty věže si jsou velmi podobné :) Ale dá se to, kreslení by mě zatím zbytečně zdržovalo.
IP zaznamenána
This is the end ...

Yuyana

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 2237
Re:(Elemir) - Wizardry VI: Bane of the Cosmic Forge
« Odpověď #11 kdy: Září 09, 2017, 21:36:21 »

Aaa, orientace, moje oblíbený téma :-D. Mám ráda, když má hra kvalitní mapování, protože jsem schopná se ztratit skoro kdekoliv. Na druhou stranu pokud vypnu mozek a kašlu na to kam jdu, tak jdu obvykle dobře :-p. Když jsem hrála poprvé WW, tak jsem prostě zmateně pobíhala kolem tak dlouho, až jsem se ten dung naučila nazpaměť. A teď už tam mapu prakticky nepotřebuju :-D. Ale toho zuření, co jsem si u toho užila.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Wizardry VI: Bane of the Cosmic Forge
« Odpověď #12 kdy: Září 10, 2017, 06:52:36 »

W&W má úžasnou topografickou mapu :) Je to hodně o zvyk, z počátku mě dostávalo, když jsem vlezl na schodiště a viděl jsem na mapě jen všechna schodiště stejné úrovně a nic víc. Je to ve skutečnosti mnohem horší, než když je mapa dělána jako průhled skrze všechny úrovně z TOP DOWN pohledu a to 3D rozložení si v tom hráč musí najít sám (typicky M&M VI-VIII). Přitom ono by stačilo, kdyby to ukazovalo řez hned nad i pod.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Wizardry VI: Bane of the Cosmic Forge
« Odpověď #13 kdy: Září 10, 2017, 16:18:17 »

Postup vpřed jde vcelku plynule, polovina družiny překročila level 4 a byl jsem nucen se znovu podívat na učení skillů a nutnost některé zvyšovat manuálně. Nakonec jsem musel znovu otevřít manuál a udělat si drobný výtah, ono je opravdu dobré to vidět jak na tom papíře, tak i ve skutečnosti:

 - obor Weaponry Skills, což jsou zbraňové dovednosti + štít, se zvyšují používám, tudíž do nich není potřeba krom naučení investovat nic (pro všechny takové skilly platí naučení = investice 1 bodu z 0 na 1)

- obor Physical Skills zahrnuje celou řadu podpůrných dovedností, většina se učí používáním, vyjímkou je jen skill SCOUT (jedná se zrovna o velmi užitečný skill, který jsem delegoval na svého trpaslíka - jedná se o našeptávání)

- obor Academia Skills zahrnuje několik dovedností, které mají co do činění s chápáním určitých věcí, vesměs se jedná o dovednosti nutné pro kouzlící postavy. Jako takové se proto některé nedají zvyšovat používáním - patří sem ALCHEMY, THEOLOGY, THEOSOPHY a THAUMATURGY.

Vcelku se tedy jedná o 5 dovedností, které je potřeba hlídat. Scout delegovaný na bojovníka mi přišel jako dobrý nápad, protože on nic jiného zvyšovat nepotřebuje, takže mu můžu všechny dovedností body cpát do této dovednosti (je to jako s odpasťováním v novějších Might and Magic, dáte to tomu, kdo nemusí cvičit plno dovedností). Hlavně jsem rád, že jsem si revizi skillů udělal, zatím by to asi nebyl tak velký přešlap, ale časem už bych to nemusel dohnat (o multiclassování zatím neuvažuju).

Academia Skills rostou používáním pomalu, jak zmiňuje manuál, proto to stagnující Kirijitsu. Na druhou stranu není na škodu to z počátku přiživit manuální investicí pár bodíků. Odteď se však budu striktně zaměřovat jen na tu pětici, která se musí hlídat.

Musím přiznat, že už při hraní Grimoire jsem byl hodně překvapený z toho, že systém navyšování skillů jejich používáním existoval už před sérií The Elder Scrolls, já si celá léta myslel, že s tímhle přišla právě až Bethesda :) Mě se tenhle systém vždycky líbil, byť v podání TESů dochází poměrně rychle k jeho devalvaci, ale u Wizardry se mi pro změnu líbí, že to neplatí pro všechny skilly a omezení je převážně u těch, které se týkají magie :D

Ale teď zpět ke hře ... ze zvonice jsem se musel vrátit do prvního patra a na řadu přišla opět tužka a papír. Není to nezapamatovatelné, sle je tu celá řada uzavřených dveří a v jedné místnosti se mi podařilo najít dva klíče Key of Spades. Nikam tu nepasují, ale to mě moc nepřekvapuje. Hra se nás očividně snaží honit po celém hradu sem a tam :D

Dostat se ze zvonice není až taková legrace, přeskočit díru v zemi s pomocí provazu od zvonu vede občas k selhání a družinu to vrátí zpět. Každý pokus však vede k boji, takže ten grind byl v této chvíli docela nechtěný :)

Poskočení na level 4 mi přineslo u dvou postav možnost doučení kouzla Heal Wounds, což by mi mělo snížit frekvenci spánku. U kouzla Direction jsem si pak ověřil, že se opravdu jedná o kompas. Kouzlo nevydrží moc dlouho, což se časem třeba zlepší, ale postačilo mi k tomu, abych si správně zakreslil orientaci 1. patra.

Vrátil jsem se na přízemí a zvažoval, co dále. Key of Spades nepasují ani do dveří na této úrovni, ale když už jsem byl u toho, zkusil jsem se pustit do násilného otevírání dveří. Snaha se vyplatila, Lili už něco dokázala vypáčit, Elemir pro změnu pár dveří vyrazil.

Na východ od fontánky staminy je uzamčená přijímací místnost, z níž vede dvojice dveří. V místnosti na jihu jsem našel starý pergamen se zprávou:

"Summons of the vicar and mistress, to be paid 100 gold pieces for the sale of the daughter Rebecca ..."

zbytek dokumentu jaksi chybí.

Pokud jde o zámky a obtížnost odemčení/vyražení dveří, ta se určuje náhodně. Postava má několik pokusů a každý neúspěšný situaci zhorší. Při loadu jsem pak zjistil, že počáteční podmínky se s každým loadem liší.

Naproti přijímací místnosti je jídelna. Je to úplně stejná trojice místností, akorát zrcadlově obrácená. Průzkum této části k ničemu nevedl. V přízemí nám tak zůstala jen jedna místnost, která se urputně brání vylomení/vypáčení a uzamčený východ. S tím jsem se znovu přesunul k průzkumu prvního patra každé z rohových věží. Vlastně jde jen o SZ a SV věž, ale bylo to zbytečné, ani tudy se dál nedostaneme. Na řadu tedy přišlo podzemí.

No, ale to bych nebyl já, aby mě nepotkalo štěstí :) Cestou z věže mě přepadlo pár krys a hned poté levelovala Eona, která dostala možnost naučit se kouzlo Knock-Knock :D S tím jsem otevřel zdejší nezdolné dveře a mohl jsem pokračovat v průzkumu této části 1. patra. Za dveřmi bylo jen jednopolíčkové skladiště, ale v prachu na podlaze ležel měděný klíč. Kouzlem jsem otevřel i poslední zamčenou místnost v přízemí, ale v ní nic zajímavého nebylo.

Moc možností mi nezbylo, měděný klíč šel použít na dveře v prvním patře středové části, ale ostatní dveře jsem vyjma tří dveří neotevřel. Dvojice dveří má už složitější zámek a jedny dveře jsou uzamčeny magicky (kouzlo Knock-Knock je označí za zaseknuté). K takovým dveřím manuál dodává, že je potřeba nalézt nejprve klíč. Při bloudění po nadzemní části hradu jsem přišel na to, že stejně magicky jsou uzamčené dveře do zvonice.

Cesta do podzemí hradu byla rychlá, ale podzemí má hned první patro dost spletité a kupodivu jsem tu narážel poměrně brzy na dost soubojů, takže popis si nechám do dalšího příspěvku. Ostatně nemám celé spodní patro kompletní, nicméně o dalším patře pod už vím díky dalšímu schodišti dolů.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Wizardry VI: Bane of the Cosmic Forge
« Odpověď #14 kdy: Září 11, 2017, 07:29:35 »

První podzemní patro hradu mi trošku zamotalo hlavu, narozdíl od "pustých" nadzemních částí je tu příliš živo a hlavně přituhlo co se hlavního cíle týče.

Wiz6 začíná v podstatě uvězněním družiny dobrodruhů, která se vydala do jednoho opuštěného hradu hledat mocný artefakt s názvem Cosmic Forge. Ve hře o tom není ani zmínka, ta vás prostě jen šoupne do hradu, za vámi zaklapne mříž a starejte se ... :D Je to ovšem popsáno ve formě pár odstavců v manuálu, kde je Cosmic Forge vylíčený jako pero, které umí proměnit přání ve skutečnost.

Hrad je už po staletí opuštěný, přesně 120 let, a nikdo neví, co se s původními majiteli stalo, ale to není až takový problém, hrad mezi tím osídlili noví majitelé a ti nejsou zrovna přátelští a dávají to najevo skoro na každém kroku (s podzemním patrem už se mi několikrát stalo, že mě přepadlo několik skupin potvor v rozsahu 3 polí, popř. stačilo se po boji jen otočit na místě). Prvotní cíl je proto jasný, najít artefakt a hlavně cestu ven. Nic dalšího se nikde nedozvíte a hra je dlouho v podstatě němá. Teprve včera po vstupu do podzemí se začaly věci více hýbat.

Zatím jsem neměl příležitost popsat, jak hra vlastně vypadá. Po grafické stránce je poměrně strohá, jsou to vesměs jen textury zdí a spritové modely potvor během boje, jinak ve hře nic dalšího nevidíte. Pokud např. vstoupíte do zajímavé místnosti, hra vám její obsah popíše ve formě textu. Interakce s prostředím pak probíhá čistě jen skrze kontextové menu. Jak jsem již psal, interface hry je krásně myšoidní, ale zrovna v tomhle případě by byly klávesové zkratky pro hru přínosnější.

Pochopíte to třeba při práci s inventářem, který je čistě textový. Jakmile chcete přesunout věci od jedné postavy k druhé, musíte se k tomu proklikat přes několik voleb, kdy si nejprve přes review postavy otevřete nabídku transferu, zvolíte s kým bude transfer probíhat, pak zrušíte transfer peněz a teprve poté můžete přesouvat věci. Když se spletete a něco přesunete omylem, musíte to celé zavřít a začít tím samým způsobem od druhé postavy. Oproti tomuhle je inventář ve starých Might and Magic (III-V) přímo komfortní :D

Včera jsem poprvé narazazil na tajný spínač, ale jeho aktivace se opět neprovádí pouhým kliknutím myši, ale je potřeba se před spínač postavit čelem a volbou SEARCH ho aktivovat. U dveří na klíč se pro změnu klíč používá přes nabídku USE, kdy si zvolíte, se kterou postavou danou činnost zahájíte a té pak vyberete příslušný klíč z inventáře.

Při průzkumu je nutné dávat pozor, abyste zajímavá pole neprohlíželi jen skrze volbu SEARCH, ale pokud stojíte u stěny, je dobré se k ní otočit čelem, protože jedině tak se vám odhalí případné nápisy na zdi. Hra není naštěstí vysloveně zákeřná, vesměs se mi vyplatilo podrobně prozkoumávat jen ty místnosti, kde mě hra poskytla zajímavější popisek prostředí. U skryté místnosti pak bylo jasné, že nebyla skrytá pro nic za nic ;)

S truhlami jsem zatím taky problém neměl. Obtížností jakoby kopírují moji družinu, takže případné pasti z truhel mi Lili dokázala odstranit. U dveří je to horší. Dveřní zámek může mít několik západek a zdolak každou z nich může být různě náročné. Vyšší páčení znamená lepší šanci pro objevení vhodné kombinace a pak už je to jen o postřehu. Počet západek v zámku má navíc souvislost s rankem u kouzla Knock-Knock. Když máte třeba zámek se dvěma západkami, kouzlo na ranku jedna nemá v podstatě šanci takový zámek otevřít. A naopak, na jednoduchý zámek nemá smysl používat vyšší rank kouzla, protože to zbytečně stojí cennou manou.

S manou je to totiž ve Wiz6 zvláštní. Každá škola magie má u postavy svůj vlastní pool many, který pro ní lze použít. Mana se regeneruje během spánku, ale podobně jako u zdraví je to určeno náhodným hodem, takže při velkém vyčerpání je potřeba odpočívat několikrát po sobě a to sebou nese nebezpečí náhodného přepadení. Efekt pro hru je hodně podobný jako u Realms of Arkania, kdy si hráč nějaké velké kouzlení taky raději odpustil, aby pak nemusel zdlouhavě "dobíjet" manu :D

Obtížnost bojů se mírně liší s rostoucí silou družiny, ale obecně je pro každou lokaci zastropovaná. Zpočátku byl pokus o vstup do podzemí jasná sebevražda, je to takový přirozený mantinel, tak jsem pobíhal po nadzemních částech, kde jsem vybíjel slabší potvory a hra mi postupně do bojů přidávala jejich lepší verze. Teď už se obsazení druhů potvor v přepadovkách na těchto patrech nemění. Je to hodně odlišný způsob, než s jakým přišel Grimoire a je mi divné, že to jeho autorovi nedochází. Tahle zdánlivě drobná změna má podstatný vliv na hratelnost, kdy musíte zkousnout existenci náhodných přepadovek. Ve Wiz6 už mi párkrát někdo umřel, takže loadu jsem se samozřejmě nevyhnul, ale v tom počtu absolvovaných bojů je to zanedbatelné. Kdežto v Grimoire by zapnutí přepadovek znamenalo, že budete riskovat load každou chvilku, protože hra nebere v úvahu váš level a klidně vám 5x po sobě naservíruje něco nezdolného.

Při levelupu mě pro změnu překvapilo, že se nijak nemění základní atributy postav. Co si na začátku naklikáte, to vám zůstane. Předpokládám, že tohle se bude řešit formou předmětů s bonusy. Překvapení je to hlavně proto, neboť systém rostoucích atributů používá jak Grimoire, tak i Lords of Xulima, přitom obě hry se na sérii Wizardry odkazují. Možnost plynulého navyšování atributů je však specifikum pro Might and Magic, byť se tak neděje levelupem, takže už alespoň vím, co dalšího si obě zmíněné hry ze série M&M odnesly :)

Nebudu tuhle obecnější pasáž přerušovat popisem postupu, takže to nechám takto volně ukončené jako jakýsi souhrn postřehů z hraní ;)
IP zaznamenána
This is the end ...