Hm, příště se raději hodnocení možné délky hry vyhnu, pyramida mě pěkně vypekla. Tak malý dungeon a 8 hodin v tahu
Vypečená pyramidaJestli jsem psal o dolech, jak jsou komplikované na průchod, tak o pyramidě to platí trojnásob. Vstup z rokle je malý, je to 8 x 8 polí, ale vévodí mu na tu dobu tužší souboje se zombiemi, kterých je tu povícero a rychle se upgradují na nebezpečné Amazulu zombies. První patro pyramidy tvoří 11 x 11 polí a úsměv mi začal pomalu vymazávat fakt, že se prochází cik-cak ve spojení s druhým patrem o 9 x 9 polí. Do poloviny průzkumu jsem jen kroutil hlavou, protože to vypadalo, že je pyramida navíc postavená obráceně a obrysy druhého patra se zdály být větší, než první patro, ale pak se do toho zapojilo třetí patro o 8 x 8 polí a měl jsem co dělat, abych se v té změti klikatic vůbec vyznal
Většinové osazenstvo pyramidy tvoří amazonky všech možných verzí, nejnebezpečnější jsou kněžky, protože umí kouzlit řadu hnusů. Amazonky chodí většinou v několika skupinách a základní verze velmi rychle levelují. Souboj se tak může protáhnout, ale je na ně alespoň hezký pohled
Výhodou bojů s amazonkami je fakt, že jsou to lidé, takže na ně výborně zabírají mysl ovládající kouzla, ale jakmile na vás bafne více jak trojice skupin, je potřeba opravdu pečlivě vážit, kterou vyřadíte jako první. Iniciativa v boji může hrát ve prospěch družiny, ale stejně tak i ve prospěch protivníka, když opomenete vyřadit kněžky, nemá většinou smysl pokračovat. Jakmile se dostanou na tah, provedou přesně to, co jste zamýšleli vy s nimi
Nevýhodou hromadných mysl ovládajících kouzel je, že mohou samozřejmě selhat a selžou o to častěji, čím větší skupina je cílem.
Hra je v tomhle ohledu docela sdílná a umí podat informaci, kolik protivníku ze skupiny je bojeschopných. Když se podíváte vpravo dole do okna s názvem potvory, tak nalevo od jména je počet potvor ve skupině a napravo od jména je číslo, kolik z nich může v daném kole bojovat - ideální je, když tam vidíte nulu
V pyramidě se mi po dlouhé době zadařilo najít truhlu, kterou se mi podařilo snadno odpastit, což je skoro zázrak, protože hra po úvodních jednoduchých truhlách v hradu nasadila samé tužší pasti a málo co jsem bezpečně otevřel a to ještě až po několikerém loadu (některá kouzla jsou dost silná a smrt postav není vyjímkou).
Před otevřením každé truhly je dobré pomocí volby Inspect a výběru příslušného charakteru s vysokým Skullduggery (u mě Lili) zjistit, jestli truhla obsahuje past a pokud ano, jakého je asi druhu. K tomu slouží nápověda v podobě zobrazených písmenek z názvu kouzla a naznačení možné pozice. Písmenka jsou pozpřeházená a mohou mít i jinou barvu dle relevance odhadu - tady na obrázku jsou všechna tři písmena zelená, což znamená, že všechna jsou v názvu kouzla pasti na 100% Trojice písmen je u mě úspěch. Po průzkumu pasti přijde na řadu volba Disarm, při které se zobrazí seznam možných pastí a vy si už jen vyberete tu, která odpovídá nápovědě ... OAP = POISON DAGGER. Název pasti lze odhadnout i pomocí kouzla Divine Trap, ale to vyžaduje předně někoho, kdo se kouzlo může naučit a může v něm snadno dosáhnout vyšších ranků. No, radost z úspěchu hádání není ovšem na místě, postava může i tak při odstranění pasti selhat
Pyramidu jsem procházel poměrně pečlivě a velmi pomalu kvůli možným skrytým částem. Dlouho mi nebylo jasné, co hledám a jak to vše dohromady souvisí. Na prvním patře jsem se třeba srazil v jedné odlehlé místnosti s dvojící potvor Goop Gloos. Připomínají hydry, ale jsou odolné na zvuk harmonia, takže nejde zcela vyřadit z boje. Po jejich likvidaci mi v rukou zůstal Gloop Sploch, podivná lepivá hmota, která se možná s něčím míchá, ale s čím? ... težko říci.
Předchozí zmíněná truhla mi pro změnu poskytla Empty Sack, což je další záhadný předmět, ale smysl vám začne dávat až na konci a hlavně ve spojitosti s jednou událostí, která se stala v úvodním patře pyramidy. Bohužel na mě bylo to pendlování už dost náročné a udržet v tom pozornost na 100% prostě nejde. Snažit jsem se vlastně ani nemusel, neprozřetelně jsem příslušnou pasáž zahlédl v deníku DJ a tak jsem přišel o kus pointy, nicméně si nemyslím, že by mě to docvaklo, ono to totiž jde pořešit i klasicky (pak se k tomu vrátím).
Pomalu jsem se blížil ke konci průzkumu pyramidy, kdy mi zůstala jen zamčená mříž na jejím vrcholku a druhá zamčená mříž v jiné části podzemí pyramidy. K tomu se mi na první patře jasně vyrýsovala opomenutá dvojice místností, kam jsem se nemohl dostat.
Na pyramidě je úžasné, že kombinuje několik klasických prvků najednou. Engine hry umí hezky pracovat s propadly a dokonce tu fungují takové pikantnosti, jako je otevření tajné stěny tlačítkem na jiném patře dungeonu
A nejlépe když to hra hned zkombinuje, abyste se nemohli tak snadno zorientovat
Nebylo zbytí, zakouzlil jsem Detect Secret a začal jsem všechna podezřelá místa procházet znovu. Patřičné tlačítko jsem ke svému vzteku našel kousek od inkriminovaného místa
Jak jsem zmínil již dříve, našeptávání je ve hře poměrně o náhodě a většinou vám hra nesrovnalost oznámí, až když už jí sami vidíte (tlačítko má jen jednu jedinou texturu a je dobře viditelné). Vyžaduje to důkladnou prohlídku stěn, anebo si prostě pomoci kouzlem, které funguje mnohem spolehlivějim, ale jeho délka je závislá na použitém ranku, což z počátku hry dost vyčerpává manu.
Poslední a zároveň nejrozlehlejší místnost pyramidy ukrývala skákající truhlu. Při každém přiblížení truhla přeskočila do jednoho ze čtyř výklenků, takže jí nebylo možné chytit. Na podobné hrátky jsem neměl zrovna náladu, tak jsem vytáhl Gloop Sploch a mrskl s ním do jednoho z výklenků. Pak jsem truhlu lehce poškádlil, a když do onoho výklenku skočila, zůstala přilepená na místě
V truhle byl veledůležitý klíč od mříže podzemí pyramidy, abych byl konkrétní, jedná se o samotnou hrobku pod pyramidou, takže krom důmyslného systému pastí mě čekalo několik tuhých strážců z řad zdejších pohřbených.
V družině mám kouzlo Dispel Undead dedikované na Eonu a Jezebel, mohu si tak poradit i s početnější přepadovkou, ale faraóní strážci kouzlu docela odolávají, takže je to sázka do loterie. Sami jsou přitom dost nebezpeční, hlavně kvůli ohnivým kouzlům, proti nimž nemám žádnou účinnou obranu. Vyplatilo se mi proto Dispel Undead kombinovat s Hold Monsters (má v tomto případě sice podobnou pravděpodobnost selhání, ale lepší než nic).
Hrobka je zdánlivě lineární a je potřeba si dost pohrát s pastmi s pomocí různých spínačů. Největším překvapením bylo, když jsem došel nakonec a pár tlačítek v místnosti operovalo jen s propadlem na cestě k ní. Dostal jsem se rázem do slepé uličky. Na počátku hrobky jsem zkusil do jednoho propadla skočit. Dostal jsem se do malé místnosti, odkud jsem si s pomocí tlačítka otevřel cestu ven. K mému údivu jsem se za chvilku objevil zpět na horních patrech pyramidy a nebylo mi jasné, jak se mi to podařilo. Svítat mi začalo až ve chvíli, kdy jsem skočil do propadla u místnosti na severu. Je to přímá chodba o dvou polích a jednom tlačítku. Při jeho stisku jsem se ovšem objevil v chodbě naproti dvěřím do místnosti a bylo mi hned jasné, co se přihodilo - tlačítko funguje jako teleport na pole hned nad
Jižní místnost pod propadly je tak dobře umístěná, že si teleportu vlastně ani nevšimnete. Wiz6 je v tomhle drsnější, protože tady si třeba nejde jako v Eye of the Beholder pomoci s položením předmětu na zem.
Třetí propadlo obsahuje dvojici tlačítek, jedno mě dle očekávání vyhodilo zpět do příchozí chodby, druhé ovšem směřovalo mimo objevenou oblast - bingo!
Za chvilku jsem stanul tváří tvář faraónovi Amen-Tut-Buttovi.
Boj to byl drsný a stál mě mnoho pokusů, kdy jsem se snažil vyváznout bez jediného mrtvého. Dvakrát jsem se k tomuto cíli dostal hodně blízko, ale v tom počtu loadů to byla beztak šílenost a tu poslední rozhodující ránu nikdo nedokázal zasadit. Faraón si na pomoc přivolá posilu, ale ta je celkem nedůležitá, protože nejnebezpečnější je právě sám Amen-Tut-Butt a jeho ohnivý útok. Amen-Tut-Butt je jako správný boss imunní na silná kouzla, Hold Monster nebo Dispel Undead je tak bezpředmětné zkoušet. Tady se naplno ukázalo, jak družina trpí zpomaleným učením kouzel, protože jsem neměl lautr nic užitečného, čím bychom se mohli chránit (k bojové výbavě jsem se vyjadřoval už dříve). Nakonec jsem vzal za povděk situací, kdy umřeli jen Eona s Lili a se skřípěním zubů jsem je po souboji oživil lektvarem (-1 Vitality každá). Grindění nepřipadalo v úvahu, to bych ztratil další min. dvě desítky hodin levelováním a buhví, jestli by to k něčemu bylo. Jen doufám, že to nebyl náznak skokového navýšení obtížnosti.
Z Amon-Tut-Butta vypadla trojice Ankhů a hlavně jsem se mohl přiblížit k výklenku uprostřed jeho hrobky, tedy až po deaktivaci podlahové pasti.
Modlu lze sebrat rovnou, ale tím se spustí jedová past a družina navíc propadne o patro níže, kde musí čelit přepadovce. Je to kombinace faktorů, která vede k dalším smrtem, ale protože zranění z pasti a pádu + přepadovka se generují náhodně, jde to opět uhrát na malé ztráty. Má to ovšem jedno sofistikované řešení, které mě ovšem nenapadlo, byť si na tuhle scénu z Indiana Jonese velmi dobře vzpomínám:
V jedné chodbě v úvodu pyramidy je chodba zasypaná pískem, ten lze nabrat do Empty Sack a pak před modlou pomocí USE vyměnit za sošku
Modla je vstupenkou za mříž na vrcholu pyramidy, kde už mě čekala královna Amazonek ...
Tady jsem se trošku zadrhl, protože je vícero možností, jak se k celé situaci postavit. Královna začíná podobně jako strážce skály, takže jsem preventivně odpověděl, že nic odnést nechci. Poté mě požádala o dárek, který jsem jí přislíbil a zkusil jsem jí prokecnout. Nikam to ovšem nevedlo, z popisu akorát vím, že má na krku zajímavý náramek
Po rozhovoru jsem jí strčil Angel's Tongue jako dárek a ona se obrátila na druhou ženu po jejím boku, která se se mnou dala po ukončení rozhovoru s královnou do řeči. Je to kněžka Kuwali Kubona, která slouží zároveň jako obchodník a to mě na celé věci zmátlo nejvíce. Od královny jsem se dozvěděl, že slouží jistému MAU-MU-MU, takže mi trochu nesedělo, proč se mě na kámen ptá zrovna královna (nepochybně jde o druhý smaragd, který potřebuji ke dveřím v hradu - teda alespoň doufám, že ty smaragdy jsou k tomu). Kněžka na královnu práskla, že nenosí spodní prádlo, ale pochybuji, že by mi to nějak pomohlo
Hru jsem proto loadnul a zkusil jsem setkání zahájit rovnou bojem. Je to tuhý boj, dal jsem ho na druhý pokus, ale se ztrátami. Z královny však vypadl jen ten náhrdelník.
Královně není ani potřeba nic dávat, normálně se stačí rozloučit a zkusit cestu vpřed, jenomže ta vede po žhavé lávce a to není moc zdraví prospěšné, takže jsem prozatím hru ukončil a budu dumat, co dále
S ranním dodatkem je to tedy nakonec + 8,5 hodiny, Elemir po souboji s faraónem poskočil na level 10, tudíž ostatní se brzy pomalu přidají.