ÚVODNÍ PŘÍSPĚVEK:
Golden Land je poměrně zajímavý mix různých RPG nápadů odjinud, převedný do izometrického pohledu ala Baldur's Gate. Za jeho zrodem stojí ruský tým BURUT a původ hry je více než-li jasný už z dabingu

Přesto se vůbec nejedná o špatnou hru. Na východ od nás hra vyšla jako pokračování titulu Zlatogorie 1 (Heath), oficiálně se tedy jedná o Golden Land 2 (Zlatogorie 2), ale u nás to TopCD vydali nakonec bez jakékoliv číslovky. GD 2 má i datadisk (Holodnie Nebesa neboli Cold Heaven), ale ten už u nás nevyšel. Ovšem při troše hledání se obojí dá nalézt na webu. Budete však zápasit nejen s ruštinou, ale rovnou s azbukou ... jak jinak

Golden Land totiž nikdy nebyl lokalizován do angličtiny (Edit: Mno, byl, ale trvalo ho najít

, viz příspěvek dále v diskuzi z data 3.9.2013).
Hru jsem zakoupil někdy v roce 2006 za nějakých 199 Kč, tedy cca 3 roky po jejím vytvoření (ovšem u nás se opravdu do distribuce dostala až v roce 2006). Její grafické zpracování se dá označit za velmi zdařilé a i dnes mu nelze upřít jisté kouzlo. Svět je složen ze 3 oblastí, Golden Landu, Marvie a Turbenu, z toho první je od dvou zbývajících oddělena horami. Hlavně v městech je zřejmý mix středověku s moderní světem, který se dá nejvíce přirovnat k postapokalypse. U domů se povalují barely, některé z domů jsou vybaveny klasickým záchodem, hospoda jak kdyby z oka vypadla typickému baru z US filmů ...

Technika je striktně oddělena od magie - zatímco technika je tu proto, aby lidem pomáhala, magie má za úkol pomáhat v boji ... toliko alespoň volný citát jedné postavy z Marvie. Ovšem v reálu je to trochu složitější a mezi zbraněmi naleznete i pušky.
Kupodivu to ale jako celek nepůsobí rušivě. Vadou na kráse je jen malý počet interiérů. Ve městě se tak několikrát potkáte s tím samým vnitřkem domu, jaký jste už o kus dál navštívili. Podobně je to s exteriéry map mezi městy a nakonec i dungeony. Ovšem ke cti dungeonů je zase to, že nejsou zbytečně rozlehlé a jsou víceméně jednopatrové. Úkoly jsou nápadité, totéž se bohužel nedá říct o dialozích. Ve hře chybí volba přesvědčení, což je na jednu stranu dobře, protože náš chrabrý hrdina dokáže něžné uplakané kouzelnici klidně vynadat do krav, která jenom plýtvá talentem našeho geroje na nesmyslnou práci.
Do určité míry se to dá zkousnout, ale co se zkousnout nedá je český překlad. Když už v té hře takovéhle opičárny jsou, tak ať jsou alespoň pořádně přeložené. Ruštinu jsem měl jen něco přes rok, ale i tak mám pocit, že tohle překládal buďto nějaký rodilý mluvčí, který pro změnu moc nevládne češtinou anebo někdo, kdo se silně inspiroval strojovým překladem. Nejhorší pak je, že se mezi sebou liší popisky ve hře a manuál (pokud se tak vůbec té tenounké knížečce dá říkat). Klidně se tak může stát, že začnete postavě rozdělovat body v domnění, jak dobře činíte a nakonec zapláčete nad výdělkem (hra navíc nemá nastavení obtížnosti, o to horší to může mít následky). Svého času existovala česká fanstránka, ale bohužel už není.
Když už jsem nakousl herní mechanismus. Neni to zas takový rozdíl oproti jiným RPG. Levelování se děje dle vzorce - na druhý level je třeba 100 zkušeností, na každý další je to vždy o 100 více, než-li bylo na předchozí (např. level 10 = 4500 zkušeností).
Základní vlastnosti (statistiky) - síla, odolnost, pozornost apod. mají horní hranici 30. Na počátku má postava v každé z nich pět úrovní. Přitom u jejich zvyšování platí, že na zvýšení je potřeba tolik bodů, kolik je hodnota následující úrovně. Např. sílu 5 zvýšíme na 6 investicí 6 zkušenostních bodů. Je to identické se systémem použitým v Might and Magic. Nepříjemné je, že z počátku dostává postava za level třeba jen 13 zkušenostních bodů. Volba se tedy řídí dle zaměření - ať si hra říká co chce, ve skutečnosti existuje jen povolání bojovníka a mága. Ovšem určitou hodnotu statistiky může vyžadovat např. nošení určitých předmětů. Doporučuju proto postavu vytvořit svépomocí. Profilace povolání se děje formou dovedností, kterých je hezká řádka, maximální úroveň každé je 15 a o jejich zvyšování platí totéž, co o základních vlastnostech. Aby se to nepletlo, do dovedností se vkládají dovednostní body, do statistik zkušenostní body.
Zatímco počet zkušenostních bodů za level se přirozeně mírně navyšuje s rostoucím levelem, dovednostních bodů dostává postava konstantně 5 za level. Ovšem zas tak jednoduché to ve skutečnosti neni. Syslení zkušenostních bodů neni na místě, protože za jejich investici postava dostává bonus k bodům v dalších levelech. A to jak do zkušenostních, tak i do dovednostních bodů. Je proto na místě si specializaci rozmyslet co nejdříve a body do statistik investovat cíleně od počátku. Naštěstí v tom je snadná pomoc, jak už jsem uvedl, nošení některých předmětů, kouzlení apod. vyžaduje určitou úroveň přidružené statistiky, takže ono se to nakonec vyvíjí přirozeně.
Statistiky v základu ovlivňují 3, potažmo 4 věci. Zdraví, množství many, množství akčních bodů a "obecné" štěstí

Krom štěstí má každá ze tří odvozených vlastností svou hlavní statistiku a vedlejší statistiku. Hlavní statistika ovlivňuje odvozenou vlastnost s každou navýšenou úrovní, vedlejší pak s každou sudou hodnotou (ob jednu). Např. Zdraví je primárně určeno odolností, za každou 1 úroveň dostane postava bonusových 5 HP. Ovšem krom toho má na zdraví vliv i síla, kdy postava za každou sudou hodnotu dostane dalších 5 bonusových HP (tedy na úrovni 6, 8, 10 ...). Množství many ovlivňuje moudrost (hlavní statistika) a inteligence (vedlejší statistika), bonus je 5 bodů many. Množství akčních bodů (AB) ovlivňuje obratnost (hlavní statistika) a pozornost (vedlejší statistika), bonus je 1 bod AB. Vliv úrovně statistik se uplatňuje rekurzivně, tedy dopočítá se zpětně i za předchozí levely (zdraví, mana).
Vyplatí se hrát sólo, byť společníci ve hře také jsou, ale zkušenosti se potom rovnoměrně dělí. Cílová úroveň postavy je něco okolo levelu 30 (byť maximum je 99). Díky tomu je třeba postavy úzce specializovat, tedy jen jen jeden typ zbraně (maximální úroveň) + 2 pomocné dovednosti co nejvýše jde. U mágů to bude podobné. Protože boje jsou na kola a řídí se formou tzv. akčních bodů, je dobré si tohle hlídat. Každý pohyb, úder apod. spotřebuje určitý počet akčních bodů. Cílem je tedy maximum akčních bodů (horní hranice je 60, pro začátek alespoň 30!), tedy více akcí v jednom kole. Předměty v rychlých slotech akční body nespotřebovávají, lezení do inventáře už ano!
Dovednost kovářství nebo alchymie se mi moc neosvědčila, hlavní potíž je v tom, že nákresy a svitky kupujete naslepo, nejde si je totiž přečíst, dokud se je nenaučíte. Pak se návod zobrazí v nabídce. Maximální úroveň obchodování sníží prodej/nákup na skutečnou cenu - je čtvrtinová oproti ceně bez dovednosti obchodování. Předměty se liší dle materiálu a kvality a používáním se opotřebovávájí. Prokleté předměty sundá postava s příslušnou úrovní dovednosti vzdělávání nebo schopný kouzelník za úplatu. Pozor na to, některé postavy mají po pravé straně dialogového okna speciální tlačítko, které otevírá nabídku obchodu. Týká se to právě i uvedených mágů. Stejné tlačítko mají i spolubojovníci a slouží k přesunu do jejich inventáře. A ještě jedna věc, oprava / sundání prokletého předmětu může být hodně drahé.
Na závěr jen poznámka k ukládání. Doporučuju úkládat do dvou odlišných pozic, např. každé město zvlášť a aktuální postav do quicksave. Některé úkoly nebo rozhovory jsou zabugované, předejdete tak nemilým překvapením. Pokud chce např. někdo donést dvě věci, předejte je až obě najednou, nikoliv každou zvlášť. Hra obsahuje 2 zajímavé levelovací bugy, doporučuju se jim vyhnout ... Neni nad poctivou práci
