Svět Might and Magic

Komunitní fórum stránek Svět Might and Magic

  • Březen 29, 2024, 15:00:25
  • Vítejte, Host
Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání -

Autor Téma: (Elemir) - Nulté díly věhlasných sérií - Crystals of Arborea  (Přečteno 3838 krát)

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296

K nultým dílům známých sérií cRPG jsem se vždy stavěl tak trochu odmítavě. Už pokus o rozehrátí Spirit of Adventure (předchůdce série Realms of Arkania) mě utvrdil v tom, že jde spíše o jakási tech-dema, na kterých si vývojáři zkoušeli funkčnost enginu a jak budou jednotlivé mechaniky hry fungovat. Samozřejmě to mohlo být dosti zkreslené, protože jsem se nikdy moc daleko v těch hrách nedostal a to platí i pro Crystals of Arborea, které jsem v minulých letech zkoušel celkem 2x. Jenomže pokaždé jsem skončil z důvodu nepochopení toho, co po mě hra chce a jak se ovládá. Po tonově poznámce v deníku k Ishar: Legend of the Fortress jsem si ovšem řekl, že bych tomu mohl do třetice dát šanci.

Hodně tomu tedy napomohlo zjištění, že hru lze údajně dohrát velmi rychle, CRPGAddict se třeba dostal na 6 hodin, což by znamenalo, že je to otázka maximálně jednoho dne. A i kdybych ten čas překročil, pořád nejde o desítky hodin hraní. Crystals of Arborea vlastně díky tomu představují to, co jsem si dříve o délce starších cRPG myslel :) Vypreparoval jsem tedy adresář s hrou z GOG verze Ishar Trilogy a pustil se do příprav.



Na Crystals of Arborea mě už dříve lákal ten svět, protože na rok 1990 šlo o graficky něco úchvatného, což později uvidíte. Tohle je prostě věc, proč jsem tolik obdivovoval samotné Ishary a o to více mě teď štve, že jsem je tak dlouho odkládal. Z pohledu příprav jsem ovšem brzy narazil na stejný problém jako předtím - nenašel jsem manuál! Vtip je v tom, že manuál je zakomponovaný přímo ve hře pod ikonkou knihy, kterou najdete na obrazovce managamentu družiny (viz obrázek níže). Není to nic světoborného, jak už se ukázalo u prvního Isharu, v Silmarils si s manuály nikdy hlavu nelámali. Přesto je dobré si to pročíst.



Na počátku máme možnost zahájit hru s předdefinovanou družinou nebo začít zcela od píky (popřípadě použít postavy z předchozí rozehrávky). Import se děje skrze načtení postav z příslušného savu, pro defaultní družinu je to default.dat, pro import z předchozí rozehrávky se pak vyberete soubor patřičného jména. Ukládání ve hře totiž funguje tak, že si pojmnenujete konkrétní soubor a v případě vícero souborů si ta jména musíte poznamenat, protože hra si je nepamatuje a ani nezobrazuje seznam dostupných souborů.

Defaultní družina je samozřejmě na levelu 1, s čímž souvisí i fakt, že hra podle levelu přizpůsobuje obtížnost, takže postavy na levelu 1 začínají na obtížnosti level 1 (maximum je tuším 5, ale v úvahu pro výpočet se bere nejslabší člen party). Družinu tvoří 7 postav, přičemž jména jsou pevně daná. Princ Jarel je vůdčí postavou družiny a jako takový má svá specifika, která za chvilku proberu. Dalšími členy týmu jsou Jon, Zach, Irwan, Akeer, Olbar a Thorm (ženy tu skutečně chybí). V defaultním týmu jsou Jon a Zach bojovníci, Irwan a Akeer jsou kouzelníci a Olbar s Thormem jsou hraničáři. Povolání jsou skutečně jen 3, přičemž price Jarela lze brát taktéž jako bojovníka.





Ani na chvilku jsem nezaváhal a rozhodl jsem se začít s vlastnoručně nadefinovanými postavami. U každé postavy (tedy vyjma prince Jarela) si nejprve zvolíte povolání a pak jí rozdělíte 60 bodů do čtyř statistik - Life-points, Strength, Constitution a Agility. Je to celkem intuitivní, akorát doporučuji si povšimnout, že si při definici postavy určujete počáteční velikost zdraví, což je první varovný signál. Vyjmenované statistiky se sice navyšují s každým levelupem, ale hra obsahuje jednu záludnost - zkušenosti v boji dostane jen ta postava, která dotyčnou potvoru svým zásahem skolila! Ostatní holt utřou. Poměrně brzy mi tak v družině vznikl propastný rozdíl mezi bojovníky a hraničáři, protože hraničáři se ukázali ve hře velmi efektivními. Naneštěstí pozadu zůstali i kouzelníci, což bylo pro mě velké překvapení (jeden z mých kouzelníků byl i na konci hry stále na levelu 2, kdežto hraničáři překročili level 6!). V principu jsem tedy složením okopíroval defaultní družinu, akorát jsem trošku pozměnil pořadí členů a nadefinoval jim své vlastní představy :)

Hra nemá žádné propracované intro, takže pro příběh a zápletku si musíme zaskočit do ingame manuálu ... Před dávnými dobami stvořili bohové krystalový svět, aby do něj mohli umístit živoucí bytosti. Na ostrově Arborea pak zanechali čtveřici magických krystalů, aby všem rasám připomínali harmonii vesmíru a elementy, z nichž byl krystalový svět složen - oheň, voda, vzduch a země. Orci, Neúnavní, Sham-nirové, elfové různých ras a tvůrci tu žili po dlouhá léta v míru a prosperitě, ale jak už to tak bývá, nemělo to dlouhého trvání. Do krystalového světa vtrhl padlý anděl Morgoth, kterého kdysi bohové vykázali z Nebes. Podařilo se mu na svou stranu získat orky a temné elfy a obrátil je proti Sham-nirům. Tím rozpoutal v krystalovém světě nekonečnou vlnu násilí. Ušetřeno zůstalo jen jediné místo - ostrov Arborea. Tedy prozatím ...

Princ Jarel je zástupcem Sham-nirů a jeho úkolem je nalézt čtveřici zmíněných krystalů, které poté musí umístit do příslušných věží. Jedině tak lze nastolit rovnováhu. Úkol to bude nelehký, protože proti němu stojí dobře organizované a silné jednoky orků a temných elfů, které krom jiného taktéž pátrají po krystalech. V případě úspěchu prince může do hry navíc zasáhnout samotný Morgoth. Hra sice varuje před možností úspěchu nepřítele, ale pokud Morgothova vojska nějaký krystal získají, tak ještě není vše ztraceno. Krystal se jen přesune do jedné z podzemních lokací.





A teď začíná ta správná legrace :) Mapu ostrova si můžete zobrazit bez omezení hned na počátku hry, dělá se to skrze ikonku MAP. Je to v podstatě slepá mapa, na které vidíte akorát svou startovní pozici a pozici nepřítele (červené tečky). Nepřátelských hlídek je vždy okolo 10 a obsahují proměnlivé množství potvor. Velkou nevýhodou hlídek je, že se jednak respawnují a pak se mohou aktivně pohybovat po celé mapě. Mnohdy se vám bude zdát, že po vás dokonce cíleně pátrají. Rozmístění hlídek se navíc mění s každým loadem, nebo při přechodu exteriér/interiér a naopak.

Mapa ostrova slouží zároveň jako strategická mapa, kde lze plánovat pohyb členů družiny. Družina totiž nemá pevně dané složení, každý z členů družiny může klidně fungovat jako samostatná jednotka, což je z prvu dokonce velmi žádoucí. Pohybovat lze ovšem jen s členy družiny vyjma prince Jarela (výjimkou je využití kouzla Teleport, které je ovšem limitováno jen na 5 nábojů a Jarel se pak přesune spolu s příslušným kouzelníkem).

Pro pohyb člena družiny vyberete dotyčnou postavu, zvolíte Move a kliknete na požadované místo na mapě. Cílové místo musí být dostupné, takže do spleti křovisek se třeba takto nedostanete, stejně jako se nedostanete na JV ostrůvek. Pokud postava narazí na nepřítele, tak vás hra upozorní a máte možnost před ním zdrhnout - hra vás posune náhodně vybraným směrem. Každá z postav si při pohybu všímá pečlivě svého okolí, takže každý zajímavý nález se automaticky zakreslí do mapy. A tady musím hned upozornit na jednu záludnost. Mapa ostrova a podzemí je pevně daná, ale konkrétní pozice interaktivních prvků se generuje náhodně s každou rozehranou hrou. Počáteční šmejdění po mapě s rozdělenou družinou je tedy velmi užitečné, byť to není tak úplně snadné právě kvůli hlídkám nepřítele.



Princ Jarel má naopak jiný úkol. On se sice nemůže automaticky pohybovat po mapě ostrova, ale zase je to jediná postava, která může vstoupit do pohledu z první osoby (ikonka 3D). V základu chodí sám, ale klidně si k němu můžete připojit kohokoliv z dalších členů družiny. Nejprve však musíte k takové postavě dojít a poté kliknout na její portrét - modrý kruh okolo portrétu značí, že postava je součástí Jarelovo družiny. Družina se jinak pohybuje po krocích a hodně to díky tomu svádí k mapování ostrova. Jenomže brzy pochopíte, že s hlídkama nepřítele v patách je to sebetrýznění. Jarel se totiž nemůže boji vyhnout stejně jako samostatně putující člen družiny, a když se k vám nepřítel hrne hned z několika stran, tak je to spíš na load. Arborea je naštěstí velmi malá, takže nebýt nepřítele, tak se dá přejít z jednoho konce na druhý velmi rychle. Jednotlivé části ostrova se dají navíc díky propracovanému designu snadno rozeznat.



Jakmile dojde na boj, tak se herní okno přepne do rastru 6 x 7, kde uvidíte na obrazovce ikonky postav vaší družiny a ikonky nepřítele. Ikonky jsou naneštěstí jiné než ty, co vidíte na obrazovce družiny, takže to dost mate a je potřeba si postavy čas od času identifikovat najetím kurzoru na příslušnou ikonku postavy. Z boje se dá utéci, ale tím dáte nepříteli kolo k dobru, takže když už utíkat, tak hned, jak je to možné.

Boj jako takový tedy probíhá na kola, přičemž každá postava má v základu k dispozici 1 tah (časem lze počet tahů postavy ovlivnit kouzlem). Postava smí během svého tahu provést buďto 1 krok po herním poli nebo 1 akci. U bojovníků je akcí jen boj nablízko - potvora musí stát v těsné blízkosti postavy, u hraničářů je to jen boj na dálku - nepřítel nesmí stát u postavy a u kouzelníků je to jedno zakouzlení každých 5 kol! Kouzelnickou podporu je tedy nutné dobře plánovat, většinu boje jsou kouzelníci totiž jen do počtu. A tady právě vznikají ty rozdíly ve zkušenostním zisku postav. Taktizovat se s tímto systémem dá, ale nejméně omezení jsou v tomto ohledu hraničáři, protože šíp může letět přes celé bojiště, takže se nepřítele snažíte pokud možno nalákat do křížové palby. Pokud hraničáře navíc zrychlíte, tak z nich doslova uděláte stroje na zabíjení.





Paradox té situace vám dojde ve chvíli, kdy zjistíte, že během levelupu dochází k nemalým úpravám statistik a kouzelníci třeba získávají přístup k novým kouzlům. Jenomže boj není ve hře moc žádoucí, protože tu nemáte žádný jednoduchý způsob léčby! Léčit smí jen princ Jarel, který má k dispozici 5 flaštiček na léčivý elixír. Flaštičky je po použití nutné doplnit u speciální fontánky a ke všemu to jde jen 1x denně. Fontánka se samozřejmě vygeneruje s každou hrou jinde a obvykle je v dosahu nepřátelských hlídek. Tím se dostanete do pressu, který je podle mého jen zbytečným natahováním herní doby. Jakmile vám nějaká postava zemře, tak neexistuje způsob, jak jí oživit.

Lehce matoucí je na hře loot, protože postavy nemají inventář a ani nevidíte, co mají na sobě. Ve hře přitom budete nacházet různé předměty a intuitivně pak budete určovat, kdo daný předmět sebere a zřejmě ho pak i na sebe navlíkne. Jestli to má nějaký smysl, jsem kupodivu ani nezaregistroval.

Tolik o obecnému povídání o hře a nyní bych se pustil do průběhu hraní ...
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Nulté díly věhlasných sérií - Crystals of Arborea
« Odpověď #1 kdy: Červen 29, 2019, 23:15:49 »

Hra mě po odkliknutí družiny vyplivla kdesi poblíž lesa na JZ mapy. Nepřátelské hlídky se naproti tomu nahromadily ve východní polovině mapy, takže to zprvu vypadalo, že budu mít dostatek klidu na průzkum. Byl to ovšem chybný předpoklad, protože hlídky se za chvilku daly do pohybu a část jich brzy překročila středovou linii ostrova. Časem jsem zjistil, že jdou aktivně po krystalech, anebo se alespoň snaží dosáhnout věží a ty pak přede mnou brání. Krajinou jsem se tedy ani nestihl příliš kochat a mezi jezery jsem se začal urychleně přesouvat na SV ostrova.







Asi to bylo spíše dílem intuice, než že bych něco cíleně sledoval, ale v lese za středovou linií ostrova jsem jako náhodou narazil na svůj první krystal :) Radost mě ovšem brzy přešla, protože věž nedaleko lesa nesla symbol jiného krystalu, takže jsem rázem pochopil, že tak snadné to zas nebude.





První šarvátky s nepřítelem mě lehce oslabily a tak jsem rozhodl pro změnu taktiky. Družinu jsem ukryl u jezera na SV mapy, protože tady byla koncentrace pochodujícíh hlídek nepřítele nejmenší, a s jedním až dvěma charaktery jsem začal zkoumat zbytek východní části ostrova.

V lese, kde jsem původně našel svůj první krystal, jsem objevil ještě fontánku pro doplnění léčivých lektvarů. Moc velká výhra to nebyla, neboť v okolí fontánky se usadila hned dvojice hlídek nepřítele. Mnohem zajímavější byl nález chýše poblíž.





Uvnitř mě čekal rytíř a po zběžném uvitání mi nabídl pomoc. Tedy pokud mu nejprve správně zodpovím otázku, co je to Excalibur ;) Nebylo třeba se ničeho děsit, na výběr jsem dostal 3 možnosti, takže vlastně bylo jedno, jestli to vím nebo ne. V krajním případě bych to prostě otipoval. Odměnou mi byl bronzový meč pro Jarela, který mu lehce zvedl poškození v boji.

Podobně zajímavý byl les na JV mapy, kde jsem objevil další chýši - tentokráte s učencem. Od něj jsem dostal pro změnu otázku, co je to Silmarils? Ani tohle nebylo nijak těžké. Tolkiena jsem četl. Odměnou mi byla pozice dalšího krystalu, který se shodou okolností nacházel kousek od učencovo chýše.



Na jih od chýše jsem narazil na magickou věž a hned kousek na západ od lesa jsem narazil ještě na druhou magickou věž. Tentokráte jsem měl i správný krystal, takže jsem se hned mohl podívat, co návrat krystalu způsobí.





Přesun ve first person pohledu by byl pohodový, pokud by tomu ovšem bylo dobře uzpůsobeno ovládání a neměl jsem v patách neustále nepřátele :) Druhým největším nepřítelem se staly nepropustné bariéry. Družina jednak neumí plavat a pak na několika místech ostrova se nachází neprostupná křoviska, která je nutné obcházet, nebo se skrze ně různě proplétat po cestičkách. Ignorovat je nelze, protože řada těchto míst obsahuje vstupy do podzemí.



Podzemí jsou celkem jednotvárné spleti chodeb, kde je díky zvláštní textuře poměrně horší orientace - je v tom hodně špatně vidět větvení chodeb a občas textura podivně přeskakuje. Musel jsem sáhnout po čtverečkovaném papíru a začít si kreslit.









Podzemí je jediné místo, kde lze sbírat nějaký loot. Potvor je v chodbách celkem málo a stojí na místě, takže se není čeho obávat. Po opuštění podzemí se však potvory resetnou. Trol je celkem snadný protivník, podobně i netopýři. Teoreticky by se na nich dalo pohodlně grindovat, ale neměl jsem v úmyslu se tím zabývat. Samotný smysl podzemí mi dlouho unikal a později mě zmátly i bugy, kdy se některé chodby jakoby rozsypaly a stěny se staly volně průchozími.

Podzemí jsou na ostrově celkem na 5 místech a ve 4 z nich lze najít zvláštní strukturu - jedno podzemí tvoří jen krátký tunel mezi hlavním ostrovem a ostrůvkem na JV mapě. Teprve časem mi smysl téhle struktury došel a bylo to ve chvíli, kdy jsem nebyl schopný lokalizovat poslední krystal. Hra mi mezitím napsala, že krystalu se zmocnili pohůnci Morgotha, ale kam ho odnesli, to jsem vůbec netušil. Časem jsem krystal našel právě na jedné z těhle struktur v podzemí - oltáři.



Mezitím jsem po různu křižoval ostrov a na západě mapy jsem objevil další dvě chýše. U lesa na SZ byl mág, který se mě zeptal na to, co je to beechnut a za odměnu naučil jednoho z mých mágů kouzlu Teleportace (mág musí být přítomen v družině). Je to celkem užitečné kouzlo, ale je omezeno jen na 5 seslání, takže jsem si ho šetřil na později. V chýši u JZ lesa bydlel další kouzelník, který se mě optal na olbar a za odměnu naučil Jarela nočnímu vidění.



Noční vidění je takový divný prvek, ale v souvislosti s ním jsem si právě teď uvědomil, že jsem opomněl zmínit jednu věc. Každá postava disponuje ukazatelem energie, což funguje jako stamina. Energie se spotřebovává každou akcí, krom jiného i běžnou chůzí. Pokud postavě klesne energie na 0, tak postava usne a automaticky jí to odpojí z družiny. Na to je potřeba myslet. Spánek lze vynutit i manuálně na obrazovce managamentu družiny. Má to význam hlavně kvůli bojům, do kterých by měla družina lézt jen plně odpočatá.











Poslední krystal jsem našel s menším zpožděním. Při výlezu z podzemí jsem si pak uvědomil, že jsem kousek od finále a měl bych proto čekat nějakou zradu. Jenomže v té chvíli mě mnohem více trápil stav družiny, protože jsem na tom nebyl zdravotně nejlépe. Cesta k poslední věži, shodou okolností té první objevené, mě jasně ukázala, co mě čeká. Hlídky nepřátel jsem sice obešel kouzlem Teleport, ale u věže mě napadl samotný Morgoth a nedal mi šanci :) Morgoth smí v boji provést více tahů a moje zdecimovaná družina to prostě ustát nemohla.

Začal jsem proto vymýšlet nový plán, což obnášelo, že jsem se musel vrátit k záložímu savu a podzemí s krystalem jsem prosvištěl ještě jednou a lépe. Předtím jsem tu bohužel udělal jeden kiks, takže jsem tím družinu oslabil ještě více. Během téhle akce mě napadlo, že bych mohl využít podzemí nedalo fontánky zdraví, kde bych se po nabrání léčivé vody vždy na celý den schoval a pak si zašel pro další dávku a tak stále dokola, dokud bych neměl družinu na 100% vyléčenou. Byl to nejistý a hlavně velmi zdlouhavý plán, ale byl jsem ochotný ho podstoupit ... ostatně nic jiného mi nezbývalo :)

Naštěstí zasáhla vyšší moc a při sledování ostrova v pohledu mapy jsem si všiml, že se hlídky nepřátel najednou zastavily. Cestu k fontánce mi zkřížila jen jedna hlídka a zbytek už byl jen o čekání - celou hodinu a půl reálného času, než jsem družinu přiměřeně vyléčil. Poté jsem se vydal k věži znovu.





Zřejmě jsem vyvolal nějaký bug, protože Morgoth na mě najednou nechtěl zaútočit a já došel do finále nejprve bez boje. Jenomže to se mi nelíbilo, tak jsem začal hru různě loadovat a opět zkoušet Teleport, až se mi zadařilo a k boji opravdu došlo.



Musel jsem vydržet úvodní kola, než se na řadu dostali kouzelníci, se kterými jsem zrychlil své hraničáře. Ti se mezitím přesunuli do výhodné palebné pozice. Morgot pak neměl nejmenší šanci. Bohužel mi při téhle akce zemřel jeden z bojovníků, ale s tím jsem tak nějak počítal, protože ten rozdíl levelů uvnitř družiny byl velmi výrazný a mohl jsem být vůbec rád, že bojovníci zafungovali alespoň jako tanci. Po pádu Morgotha jsem vstoupil do věže ...





A to je vše :) Hra na konci zamrzla, ale podle všeho to outro pokračování opravdu nemá. V Crystals of Arborea jsem nakonec strávil rovných 9 hodin.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Nulté díly věhlasných sérií - Crystals of Arborea
« Odpověď #2 kdy: Červen 29, 2019, 23:16:13 »

Souhrn?

Já bych se protentokrát nějakému většímu souhrnu vyhnul. Zápis v deníku je natolik krátký a hutný zároveň, že by to bylo zbytečné opakování. Namísto toho bych zde popsal své pocity ze hry.

Můj vztah k nultým dílům sérií jsem popsal již v úvodu deníku. Je to poměrně zvláštní, něco mě na jednu stranu nutí ty série dojíždět pokud možno celé, ale na druhou si zas říkám, že bych to neměl lámat přes koleno. Jenomže já mám poměrně blbý zvyk v tom, že se čas od času pro něco nadchnu a pak do toho jdu prostě naplno a bez rozmyslu. Kdo by si kdy pomyslel, že z mého pokusu o pokoření World of Xeen vznikne letitý maratón dungeonů? Čas ovšem plyne a to úvodní nadšení pomalu opadá. Najednou už si nejsem jistý tím, že to všechno chci opravdu hrát. Je toho zkrátka moc a zřejmě to začíná na mě být i vidět.

Popravdě, největší záhul mi dávají deníky, které jsem původně začal psát jen jako stručnou dokumentaci postupu, a co z toho vzniklo, vidíte sami :D Jenom tuhle trojici zápisů smolím už více jak týden. A tím jak se dostávám do skluzu, tak je to ještě horší, protože jsem navíc začal porůznu přeskakovat od jednoho k druhému - např. u Areny jsem doposud k souhrnu nenapsal ani čárku. Do toho jsem si střihl ještě nový průchod skrze Underworld Ascendant po Update 4 a teď se mi ke všemu navíc míchají pocity :D No, on ten průšvih bude spíš v tom, že se mi toho najednou nahromadilo moc a jaksi se mi nedostává času :D

Crystals of Arborea měly kliku v tom, že patří k sérii Ishar, což je série, kterou jsem byl skutečně nadšený už před haldou let, byť jsem se do ní doposud pořádně nepustil. Na tu grafiku už jsem tenkrát koukal s otevřenou pusou, protože to bylo prostě něco úžasného a ani Crystals of Arborea mě v tomto ohledu nezklamaly. Celý ostrov je promyšlený do nejmenšího detailu. Při mapování vám dokonce dojde, že jednotlivé čtverce mají plynulé přechody, takže si kolikrát nejste jisti, jestli stojíte ještě na louce, nebo to už máte kreslit jako les. Chvilkama jsem se zastavoval, a jen jsem se otáčel na místě, abych si užil všech výhledů.

Pokud se třeba postavíte na okraj jezera, tak máte skutečně pocit, že na tom břehu stojíte. Opravdu nemusí jít hned o fotorealistický obraz, ale záleží na tom, jaký měl grafik cit a jestli dokázal do toho obrázku/scény vetknout i duši. Tohle je věc, která se třeba u ranného 3D komplet vytratila. Teprve až s příchodem Morrowindu se to opět začalo lepšit. Přitom tyhle dvě hry dělí rovných 10 let! A i dnes to prostě člověk musí obdivovat.

Bohužel to má i své stinné stránky. V dnešní době je častým jevem, že graficky vyšperkovaná hra je obvykle jaksi dutá na obsah a při pohledu na Crystals of Arborea mě napadá, že to se nám vlastně jen opakuje historie. Jenomže to bych hře trošku křivdil. Já beru Crystals of Arborea opravdu jen jako jakési demo, ze kterého se někdo na poslední chvíli rozhodl udělat plnohodnotnou hru. Odpovídá tomu i celková délka, která je navíc uměle natahována mechanikou respawnujících se hlídek a nemožností účinné léčby. Dá se to ovšem skousnout. Za mě je to zhruba na hranici snesitelnosti, kdy ta negativa ještě nemají tu sílu, aby pohřbila potenciál hry. Asi ani nemusím psát, že té rozehrávky nelituji. Vlastně jsem rád, že mě k tomu tono popohnal, protože ta zkušenost mi za to stála.

Právě kvůli té krátké délce bych Crystal of Arbore doporučil za zvážení i ostatním. Za mě naprůměrných 60%.
IP zaznamenána
This is the end ...

Richmond

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 568
Re:(Elemir) - Nulté díly věhlasných sérií - Crystals of Arborea
« Odpověď #3 kdy: Červen 30, 2019, 12:07:34 »

Díky moc za takový report. Definitivně jsem se totiž rozhodl tuhle hru někdy zahrát. Ty obrázky působí někdy úplně magicky, nejvíc asi ty pobřežní. Fakt nádhera.

Co se týče nultých dílů - já vlastně jich tolik zas moc neznám. Ty "profláklé" Spirit of Adventure, Dragonflight a Crystals of Arborea. Co je další? Jo vlastně Akalabeth. Tak ten jediný jsem hrál i dohrál, ale ten rok vzniku už byl strašně znát, nebýt použití jednoho předmětu, tak tam grinduju dodnes. :) Ale zase já se bojím, že my už jsme tak trochu i něco jiného než jenom hráči. Přijde mi, že tak trochu už jsme i "badatelé", zajímá nás, jak ta či ona série vznikala, s čím přispěl konkrétní díl co rpg žánru, co se povedlo/nepovedlo. Takže zpětně jsem rád, že jsem u těch hlavních sérií dohrál ty první díly (když už ty nulté s výjimkou Akalabethu) jsem vynechal. Opravdu zajímavá zkušenost a vhled do celé série i žánru.
IP zaznamenána

Ringo

  • Starší člen
  • ****
  • Příspěvků: 274
Re:(Elemir) - Nulté díly věhlasných sérií - Crystals of Arborea
« Odpověď #4 kdy: Červen 30, 2019, 14:55:03 »

Obrázky jsou hezčí, než jsem si je pamatoval :-)
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Nulté díly věhlasných sérií - Crystals of Arborea
« Odpověď #5 kdy: Červen 30, 2019, 18:52:56 »

Jak se na konci jednotky nepřítele bugly, tak už jsem měl možnost chodit po ostrově takměř svobodně, respektive si chvíli střetu mohu určit sám, takže jsem si tenhle save pečlivě schoval. Mě na tom ostrově udivuje to, že podle okolí jde celkem dobře poznat, kde právě jsem. A jakmile družina objeví i veškeré chýše a věže, tak je to ještě jednodušší. Chvilku jsem zkusil západní pobřeží mapovat, ale problém mi dělá právě to odlišení typu terénu, tak by ta mapa nebyla moc přesná. Ono to totiž úplně nesedí vůči automapě, která zobrazuje mnohem jemnější přechody mezi různými prvky - např. zaoblené hrany jezer apod. Ta procházka po ostrově ale stojí za to :)

Je pravdou, že ono už to občas není jen o hraní :) Už mnohokrát jsem třeby svoje deníky použil a pak si občas i vynadal, že jsem nebyl pečlivější od počátku :D A to právě ve chvíli, kdy jsem potřeboval něco porovnat a nebyl jsem si příliš jistý.
IP zaznamenána
This is the end ...

tono

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 826
Re:(Elemir) - Nulté díly věhlasných sérií - Crystals of Arborea
« Odpověď #6 kdy: Červenec 01, 2019, 13:25:16 »

Spomínam si že v tejto hre som strávil takmer celé jarné prázdniny :)
IP zaznamenána