Svět Might and Magic

Komunitní fórum stránek Svět Might and Magic

  • Duben 18, 2024, 16:59:02
  • Vítejte, Host
Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání -
Strana: [1] 2 3 ... 5

Autor Téma: (Elemir) - Gothic 3 (+ standalone datadisk Forsaken Gods)  (Přečteno 18881 krát)

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7306
(Elemir) - Gothic 3 (+ standalone datadisk Forsaken Gods)
« kdy: Prosinec 27, 2013, 15:22:26 »

Když jsem původně začal s výpisem nově rozehraných her, nepočítal jsem, že se budu vracet k již odehraným titulům, byť bych je znovu rozehrál. Měla to být jen taková pomůcka, abych se udržel jen u jednoho titulu a opravdu ho dohrál. Protože jsem však nedávno přešel na Windows 8.1, začaly se objevovat různé problémy s kompatibilitou a reálně počítám i s tím, že ne vše ještě půjde spustit. Není tedy od věci pojmout to nakonec celé jako herní kroniku.

Gothic 3 byl posledním počinem německých Piranha Bytes, kteří na sérii Gothic pracovali v letech 1997-2007 (tedy již od prvního dílu). Skončilo to bohužel rozepří s mateřskou distribuční společností JoWood, která vlastnila práva k celé sérii. Na podzim 2008 vyšel ještě samostatně spustitelný (standalone) datadisk Forsaken Gods, ale ten už vyvíjelo indické studio Trine Games, později Mad Vulture Games (obsah pro Enhanced Edition - začátek roku 2011). Piranha Bytes se postavili na vlastní nohy a vzhledem k absenci práv na Gothic se pustili do nového projektu s názvem Risen (2009). JoWood se naopak pokusili o pokračování Gothicu a na podzim 2010 vydali Arcania: Gothic 4 (studio Spellbound).

Zatímco Risen dopadl v ohlasech dobře, Arcanii recenzenti zdrbli, vadil jim zejména odklon od RPG a hlavně řada nesplněných slibů.  Risen měl ovšem také jednu nevýhodu, s nadsázkou by se totiž dalo říci, že je to remake Gothic I. Používá osvědčené postupy série Gothic, vychází z podobných principů, přičemž mnohé věci vylepšuje apod., byť svět a příběh je úplně jiný. Paradoxně tohle bylo Piranha Bytes vyčítáno již dříve, že se série Gothic nikam neposouvá a nic jiného, než-li další Gothic vlastně vytvořit neumí. Možná i proto se Risen ještě dočkal "revolučně pojatého" pokračování v podobě Risen 2: Dark Waters (2012). V podobě datadisku se pokračování dočkala i Arcania, v roce 2011 vyšla Arcania: Fall of Setarrif - opět studio Spellbound, ale distributorem byli již Nordic Games, protože JoWood ještě na počátku roku 2011 zbankrotovali.

A Nordic Games jsou distributorem, který je pro nás v současné době podstatný, protože počátkem roku 2012 byly oznámeny dvě nově připravované edice Gothicu -  Gothic 3 Gold Enhanced Edition a Gothic Complete Collection (podrobnosti třeba na gothicz.net). Nějak si ten plechový box u Gold edice u nás nevybavuju. Před pár týdny (prosinec 2013) jsem sice Gold edici zakoupil, ale je to obyčejné plastové pouzdro s jedním DVD a velmi stručným tištěným manuálem, nic navíc neobsahuje. Complete Collection je na tom lépe, obsahuje jak všechny díly a datadisky, tak i bonusový obsah. Nějak jsem ji ale původně přehlídl, navíc už tu některé z dílů mám duplikované, takže bych i tak asi nad nákupem váhal. Neméně důležité bylo ovšem oznámení o integraci komunitních patchů (ještě se k nim vrátím) přímo do hry - Gothic 3 obsahuje komunitní patch 1.6 (1.60.29), Forsaken Gods je přítomný v Enhanced Edici - komunitní (Enhanced Edition) patch 2.01 (2.01.06).

Komunitní patche jsou celkem zajímavou kapitolou Gothic 3. Vlastně je to vrchol původního sporu mezi Piranha Bytes a JoWoodem. JoWood jakožto každý správný novodobý distributor tlačil na datum vydání Gothicu 3, což se mu také povedlo a výsledkem bylo uvolnění bety do prodeje v říjnu 2006. Ke hře tak prakticky hned začaly vycházet patche, tuším u nás byl první 1.07 (nebo 1.09) a poslední oficiální patch byl 1.12, po něm se Piranha Bytes od JoWoodu trhli (jaro 2007). Ani po posledním patchi nebyla hra prostá bugů a stále obsahovala nedokončené věci (např. tabulku perků, kde byly některé položky neodemknutelné). Ještě počátkem léta téhož roku vyšel první neoficiální hotfix a začala éra tzv. komunitních patchů (Community Patch, CP). Komunita se prostě se stavem Gothic 3 nedokázala smířit a rozhodla se opravit ho svépomocí. A JoWood se rozhodl tuto snahu naplno podporovat (dodávání materiálů/zdrojů, koordinace prací apod., později se dokonce zapojilo i výše zmíněné studio Spellbound - u verze 1.6). Nakonec bylo to i ve vlastním zájmu JoWoodu, vylepšit si pokaženou reputaci.

Pokud si dobře pamatuju, byl tady trošku problém i s češtinou. Česká komunita se rozhodla ji opravit + podílet se na české lokalizaci CP, což se pod jednou hlavičkou objevilo až u přelomovějšího CP patche 1.5, který vyšel na podzim 2007. Počátkem roku 2008 vyšel CP 1.6, který ve full-verzi obsahoval již integrovaný oficiální patch 1.12 (do té doby se musel instalovat samostatně). O chvilku později k němu vyšel i CZ Fix Mod 1.4 (oprava češtiny). Přestože CP 1.6 je obsažen i v Gold edici Gothic 3, není posledním ve své řadě. V létě 2008 se začalo pracovat i na patchi 1.7, který vyšel až na jaře 2009 a byl ihned oslavován (viz CP 1.70 - recenze na gothicz.net). Přinesl mnoho změn, včetně alternativního vyvážení boje. Subverze 1.71 v sobě navíc obsahovala aktuální verzi češtiny (CZ Fix Mod 1.4). V létě pak vyšel i poslední CZ Fix Mód 1.5. Na podzim vyšel CP 1.73, v létě 2010 CP 1.74 a nakonec v dubnu 2012 poslední CP 1.75, který přinesl i modkit. V průběhu této doby vyšel i komunitní patch 2.01 pro Forsaken Gods (březen 2011, obsahuje i češtinu do hry).

Protože se v podstatě jedná o stále se kumulující opravy, je finální velikost patche 1.75 úctyhodných 1,5 GB. Ovšem velkou nevýhodou je nekompatibilita se save pozicemi z předchozích verzí (pod 1.7) a je proto nutné po jeho instalaci rozehrát novou hru (starší verze save prostě nejdou načíst). Instalace se navíc doporučuje jen na původní verzi hry - bez předchozích CP. Gold edice tak zůstala v půli cesty, těžko říci, proč (možná je to kvůli zapojení Spellboundu u verze 1.6; 1.7 dělala opět jen komunita). Nicméně opatchovat asi půjde i tak, což celkem doporučuju alespoň zkusit, neboť CP 1.7 výrazně zasahuje i do optimalizace hry a je to hodně znát. Se zabugovaností a špatnou optimalizací se potýkal původně i Forsaken Gods (možná ještě více, než původní hra), ale s Enhanced Edition patchem mi fungoval už při prvním hraní dobře a bez ptoblémů. Bohužel Gothic 3 jsem již rozehrál s patchem 1.6 a nezbývá, než ho tak i dohrát. Ve Windows 8.1 doporučuji nejprve spouštěcímu souboru nastavit kompatibilitu na Windows XP. Pokud se vám ve hře objeví tmavé "pruhování" přes textury, doporučuji v Nastavení -> Detaily -> Uživatelský -> snížit Kvalita odstínu. Obecně je dobré hrát Gothic 3 s vyšším rozlišením, méně se to pak seká ;) Tedy tím myslím rozlišení nad 1024 x 768.

Gothic 3 jsem rozehrál celkem 3x, poprvé na počátku roku 2008. Nejsem si moc jistý verzí hry, ale řekl bych, že jsem to odehrál jen ve verzi 1.12, možná s CP 1.4 nebo CP 1.5 (opravdu už netuším, myslím, že jsem to rozehrál a patch instaloval až později). Nakonec hrál jsem jen za bojovníka (lučištníka), takže tam těch nedodělků nejde tolik vidět. Další hru jsem rozehrál na podzim 2009, tentokráte už zaručeně s nějakým CP, postavu jsem postupně přetvořil v mága. Poslední hru jsem zkusil na jaře 2011, opět s vývojem mága a s CP 1.72 (+ CZ Fix Mód 1.5). Tou dobou už jsem měl 4-jádro a Radeon HD 5700, takže bylo na čase si to vyzkoušet. Jak už jsem psal výše, optimalizace pokročila, proto mě současná rozehrávka s CP 1.6 trochu zklamala. Forsaken Gods jsem odehrál zatím jen jednou, též na jaře 2011, hned po dohrátí předchozí základní hry. Shodou okolností to bylo nedlouho po vyjití Enhanced Edition patche 2.01, takže jsem hru odehrál bezproblémově a na optimalizaci jsem si taky nemohl stěžovat.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7306
(Elemir) - Gothic 3 (+ standalone datadisk Forsaken Gods)
« Odpověď #1 kdy: Prosinec 27, 2013, 20:44:00 »

Gothic 3 není zajímavý jen svým pohnutým osudem. Na svou dobu přinesl úžasný grafický zážitek a opravdu velký svět, který vypadá velmi věrohodně. I když je mapa zkomprimovaná, nemáte při cestování pocit, že jsou jednotlivé body (města, jeskyně apod.) namačkané na sebe. Je tedy pravdou, že nejbohatší na zpracování je střední část (Myrtana), Nordmar a obzvláště Varant už jsou prázdnější, nikoliv však nudné.

Zasněžený Nordmar pro mě byl při prvním hraní značným oříškem. Horský terén je v něm dost členitý a snadno se sejde z cesty. Naproti tomu poušť Varantu je písečná plošina, kde se sice neztratíte, ale těžko v ní budete hledat bezpečnou cestu. Nebezpečí tu čeká skoro na každém kroku, podobně jako v předchozích dílech. Vlastně ne úplně na každém kroku. Potvory a různá nebezpečí se soustřeďují spíše do blízkosti měst a úkolových/příběhových bodů. Vysoko v kopcích je díky tomu klid, podobně hluše působí horské pásmo na západě Myrtany a Varantu. Obzvláště u toho horského masivu mě často napadalo, že je ve skutečnosti nedodělaný a původně měl být osídlený.

Příběhově a úkoly je Gothic 3 také perfektně zvládnutý. K dipozici jsou tři různé konce a Bezejmenný má nadmíru svobody v rozhodování. Nic vás netlačí jít po hlavní dějové lince. Můžete si plnit různé vedlejší úkoly, kochat se krajinkou, lovit, obchodovat atd. Máte k tomu haldu specifických schopností a perků (vývojový strom dovedností). V tomto ohledu trojka opravdu své předchůdce převyšuje. Osobně mě třebas nevadí ani absence členění děje na kapitoly. Chybí mi tu ovšem jiná věc, je tu nízká míra sžití se se zdejšími frakcemi. Není to totéž, jako když jsme např. ve dvojce usilovali stát se mágy ohně nebo se ještě v jedničce snažili zapadnout do komunity Starého tábora.

Přílišná volnost je také kupodivu největším nebezpečím hry. Nebyl jsem rozhodně jediný, kdo se v druhé větší osadě (Cape Dune) hnedle pustil do osvobozování otroků. Udělal jsem to samé ještě ve dvou městech a seběhli se na mě všichni orci v Myrtaně, kteří mě pronásledovali všude možně :D No, bylo to ve skutečnosti několik samostatných vln a vzhledem k soubojovému systému hry to šlo naštěstí ustát. Do měst se nacpali rebelové a ... a v Myrtaně bylo prakticky po všem. Hm, a to včetně úkolů, o které jsem tímto přišel. Unáhlenost se tu rozhodně nevyplácí, ale hra vás na to ani nijak neupozorní. Tedy můžete se to dozvědět od vedoucího orka v každém městě, jenomže dostat se k němu taky není nejjednodušší a vede k tomu řada úkolů, které prostě můžete vynechat, protože přeci orkům nebudete pomáhat :) V prvních verzích hry podobné rozhodnutí automaticky omezilo další volby, např. nebylo možné získat dostatečnou reputaci pro vstup do hlavního města hashishinů - Ishtaru (šlo to už jen bojem). Nejméně "chybek" lze udělat v Nordmaru, který v tomto ohledu působí dost nezávisle na obou dalších oblastech. Orky tu můžete a dokonce i musíte mydlit hlava nehlava na potkání.

Když už jsem načal ten soubojový systém, tak to dokončím. Trojka si v tomto připravila nemilé překvapení a dodnes nepovažuju tuto kapitolu za uspokojivě vyřešenou. Hra začíná vyloděním vaší družiny poblíž rybářské osady Ardea, kde se hned v intru jako na potvoru chytnete se zdejším orčím velitelem. Nezbývá, než-li bojovat a první, co vás překvapí, je snadnost, s jakou likvidujete přesilu orků. Pamatujete na jedničku a dvojku? V nich bylo lepší se orkům na nízkých levelech vyhýbat ;) Na druhou stranu Bezejmenný není úplný nováček, byť má "papírově" level 1.

Trochu odbočím. Krom toho, že je Bezejmenný na levelu 1, je vyzbrojen jednoručním mečem Skřetobijem. Ve dvojce se jednalo o velmi schopný artefakt, ale v trojce ho najdete u řady NPC (rebelové). Je to jedna ze zbraní, která přidává bonus k perkům, zde konkrétně zabíjení skřetů. Podobné bonusové předměty totiž umožňují postavě po dobu jejich nošení využívat i perky, které postava přímo neovládá (nemá je naučené).

Když už si to takto nějak vysvětlíte, čeká vás hned v lese opodál vyslovený šok. Souboj s divokým prasetem prostě neustojíte :D Časem přijdete na to, že boj s lidskými nebo orčími protivníky je vždy výrazně snažší. U potvor (zvířata apod.) pak zjistíte, že největší šanci vyhrát máte, pokud bojujete na rovince nebo potvoru ženete směrem do kopce. Ovšem jakmile pro změnu stojíte z kopce vy, je to obvykle váš konec. A to se bavíme jen o jediné potvoře, se skupinou potvor je to ještě horší. Vyplatí se proto ovládat lučištnictví nebo magii.

Magie v rukou Bezejmenného je velmi silná, ale stejně tak je nebezpečné potkat kouzlícího protivníka. Hra má totiž jaksi obecně problém s uplatněním odolností, např. u zbrojí se neprojevuje třída zbroje, takže je skoro jedno, co máte na sobě. Podobné je to u odolností proti magii. Na počátku vás tedy spolehlivě skolí jediný fireball, později už vydržíte skoro dva :D Paradoxem je pak situace, kdy sebou vláčíte společníka, do kterého to perou jedno kouzlo za druhým a on si klidně bojuje dál, jako by se nechumelilo (taky jsem toho začal brzy využívat jako záměrné taktiky).

Celý boj se tak zredukoval na zuřivé klikání myši ve dvou různých módech, kdy časem přijdete, který je pro tu kterou situaci vhodnější. Nastavení obtížnosti v tomhle rozhoduje jen o tom, s kolika protivníky budete v danou chvíli bojovat - např. u skupiny 5-ti orků s vámi bude bojovat jeden nebo dva, zbylí 3 budou stát a koukat. Ale nespoléhejte na to, někdy si bodne i jeden z čekajících a obvykle tak šikovně, že už se na řadu nedostanete :D

Zlepšení boje a uplatnění odolností se slibovalo v rámci komunitních patchů několikrát, ale ani v poslední hře mi nepřišlo, že by to bylo spolehlivě vyřešené. V současné chvíli zažívám s CP 1.6 ty samé chvilky, jako na počátku, ale považuju to spíš za neřešitelné. Podle mě jde o základní chyby v návrhu pohybu postavy a kolizí s okolím. Nezřídka se vám totiž stane, že potvora projde modelem a v klidu na vás může dál útočit. Ne vždy tedy pomůže postavit se někam na vyvýšené místo a z bezpečí střílet. Podobné je to s tím postavením v kopci - zespoda snadno projdete "obranou". Obráceně, jamile vás potvora udeří, rozhodí vás z rovnováhy a protože útočí rychleji, než-li se dokážete srovnat, často se na řadu už nedostanete. Další potíž je s úhyby při boji a útěkem z boje. Postava reaguje poměrně líně, nevyplatí se proto nic jiného, než-li máchat mečem a do toho případně ustupovat. Přerušit boj a otočit se zády bývá osudné, neboť to zřídkakdy stihnete. Zkrátka v Gothic 3 se umírá příliš často a proto se vyplatí i často ukládat.

Ale dost už obecného tlachání, ono je lepší si to vyzkoušet a podle toho se rozhodnout. Na všechny zmíněné chybky se dá zvyknout a pokud se vydáte cestou lučištníka nebo mága, máte vystaráno. Navíc komunitní patch 1.7 toho pořešil dost, takže pokud máte tuhle možnost, doporučuji ho použít.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7306
(Elemir) - Gothic 3 (+ standalone datadisk Forsaken Gods)
« Odpověď #2 kdy: Prosinec 27, 2013, 23:59:44 »

Jak už jsem tedy několikrát zmínil, následující poznatky se budou vztahovat ke Gothic 3 s komunitním patchem 1.6, u Forsaken Gods to bude s patchem 2.01.

GOTHIC 3

Poslední události na Khorinisu přinutili družinu přátel s Bezejmenným v čele ukradnout královskou loď a nabrat kurs do Myrtany v domnění, že si tam budou v klidu užívat nově nabytý majetek. O svém omylu se však mohli velmi brzy přesvědčit na vlastní oči.

Orci během války nejprve dobyli celý Nordmar a poté postupně obsadili Myrtanu a Varant. Král Rhobar III se opevnil ve Vengardu a nechal mágy vytvořit magickou bariéru, která část orčí armády uvěznila ve městě ... což nás zatím nemusí zajímat ;) Zanedlouho orci na kontinentu nastolili vlastní pořádek - v Myrtaně kolem sebe uskupili frakci žoldáků, ve Varantu se spojili se zákeřnými hashishiny. Nordmar zůstal zdánlivě ušetřen, největší pozornost orci soustředili pouze na rudné doly a obsadili velkou huť na zpracování magické rudy. Osady zůstaly plně pod kontrolou zdejších lidských kmenů. V Myrtaně a Varantu se objevila sílící centra odporu - rebelové a nomádi, kteří čekají na svou příležitost.

Tvrdí se, že s orky se spolčil i samotný Xardas, který údajně "zničil" runovou magii a poté zmizel neznámo kam. Všichni mágové se tak v jednom okamžiku stali bezbrannými, neboť jejich magie přestala fungovat. Někteří z nich se později chytili odkazu předků a postupně si osvojili tzv. znalosti Pradávných, které jim umožnili magii opět využívat. Po těchto znalostech začali samozřejmě prahnout i orci, kteří začali intenzivně prohledávat chrámy a hrobky po celé zemi.

V této chvíli Bezejmenný připlouvá k malé rybářské osadě, aby byl v zápětí konfrontován se zdejším orčím velitelem, tuším jménem Prakhash,  v osadě nad vískou. Bitva s orky netrvá dlouho, je to vlastně tutorial a s prohrou se ani moc nepočítá. Po této úvodní fázi nastala má oblíbená část - ladění nastavení grafiky :) Na této úvodní bitvě se totiž ukáže, jak si na tom současná konfigurace stojí a co by bylo dobré upravit. Zbytek se doladí později.

Mrtvé orky a otroky jsem obral o vybavení, stejně tak jsem prolezl kdejaký dům a otevřel každou truhlu. Je potřeba to udělat hned, zanedlouho do vesnice přijde patrola rebelů a otevírání truhel začne být považováno za zločin. V osadě je i pár podstavců s knihami, které 1x permanentně zvyšují určité vlastnosti a jeden božský oltář - Innose (?). Oltáře také zvyšují určité dovednosti, ovšem za poplatek, navíc se u nich lze učit i kouzla. Nějak jsem to až na ty kouzla nikdy neměl potřebu používat. Ze stolu, kde předtím seděl orčí velitel, jsem ještě sebral nějaké zlato a hlavně teleportační kámen do Ardey (... eh, samozřejmě to je jméno této vísky). Teleportační kameny jsou výborná cestovní pomůcka, ovšem ne vždy se dají takto snadno nalézt.

U brány jsem si šel promluvit se svými bývalými spolucestujícími - Diego, Gorn a Milten. Diego mě poslal zpět do rybářské vísky za Lesterem zjistit současný stav, ale jak už to tak bývá, loď někdo zákeřně ukradl a Diego z toho zrovna radost neměl. Nová várka rozhovorů naznačuje, co bude každý z členů nadále dělat - Diego se vydá do Varantu, Milten do Nordmaru a Gorn mi nabídl doprovod do Reddocku (zdejší úkryt rebelů).

Jak už jsem naznačil dříve, po osvobození Ardey přijdou zanedlouho posily rebelů, mezitím Diego, Gorn a Milten sami zmizí, takže pokud si s nimi nepromluvíte co nejdříve, bude to čistě jen na vás ;) Na druhou stranu je to jedno, už se mi to stalo dříve a ničemu to nebrání. Časem na ně stejně znovu narazíme. Navíc Reddock je od Ardey jen kousek a cestu "hlídá" jen pár mrchožroutů. Za povšimnutí stojí ještě uvodní zmínka během boje s orky, dostanete totiž celkem nenápadně hned první a vlastně hlavní úkol - najít Xardase.

Po rozhovoru jsem se vydal za Ardeu směrem k majáku, abych si tu splnil první úkol s bandity označovanými jako suchozemské krysy. Nic složitého, ale poprvé se tu dá narazit i vlka a krvelačnou mouchu (kdo nezná, tak krvelačná moucha je jednou z opravdu nebezpečných potvor, bodnutí znamená otravu a neléčená otrava znamená ještě rychlejší smrt v boji). Luk a šípy jsou na místě.

Za zajímavost stojí ještě poloha Ardey, která stojí na východním útesu a směrem na sever až k Vengardu se rozprostírá travnatá plošina. Je to hezký a přehledný úsek pro lukostřelce, přímo stvořený pro počáteční získávání zkušeností. Směrem na jihozápad od Ardey je lesnatý úsek, který ukrývá Reddock a dále po cestě lze bez obtíží dojít až do Cape Dun (po cestě se mineme menší farmu). Když Vengard - Ardeu - Cape Dun spojíme, získáme úvodní trojúhelník mého působení.

U Gothic 3 nelze říci, že by nějaká oblast byla jednodušší, než-li jiná. Proto ani zvolenou oblast nelze automaticky brát jako místo vysloveně pro začátečníky. Např. jeskyně pod Cape Dun obsahují na nejnižším podlaží draky - ty se ve hře vyskytují snad jen zde a v zřícenině nad Trelisem. V předchozí hře jsem zvolil jinou taktiku a rozhodl se svoje počátky projít v Nordmaru, v jiné to byl zas Varant. Potíž s jinou volbou startu je jen v tom, že je problém se kamkoliv jinam snadno a bezpečně dostat (do Nordmaru je to nejtěžší, do Varantu se dá alespoň doplavat ;)).

Reddock jsem zatím vynechal. Jakmile mi došly šípy na planině, vzal jsem to do Cape Dun a po cestě navštívil lovce (dobrý obchodník se šípy a učitel loveckých dovedností). V Cape Dun jsem si promluvil s hashishinským alchymistou Esielem a zvýšil si alchymii na 40 + se naučil dovednost míchání lektvarů s trvalými účinky. Bodů na rozdělování je zatím dost, ale přehánět to taky nelze. Před rozehrávkou jsem byl ovšem rozhodnut se tentokráte věnovat spíše alchymii a lovu, proto je dobré s tím začít co nejdříve. Skřetí obchodník Urkrass mě proti mé vůli poslal najít jeho ukradené bedny se zbožím a co už, víc tu stejnak dělat nehodlám, takže cestou z Cape Dun jsem to na pobřeží hned vyřídil - pár slabších banditů. Krom toho jsem to tu trochu vyčistil od zvěře. Bohužel body na lov a peníze moc nejsou, takže to bylo bez trofejí.

Na planinu vede od Cape Dun rovnou cesta, v její polovině je kousek v lese vidět vchod do jeskyně - boční vchod do Reddocku. Je plný ještěrů apod. a souvisí s úkolem přímo v Reddocku. Kdo to zná, začne vchod čistit z této strany, protože je to lepší kvůli taktice. V tomhle ohledu je zajímavé, jak názorný je to příklad toho, jak opakované hraní degraduje obtížnost. Tábor jsem opět vynechal, prim hraje vyčištění planiny. Na planinu jsem se takto vracel ještě několikrát v průběhu dvou dnů. Zásoba šípů je malá a spotřeba vysoká.

U kamenného kruhu na planině jsem potkal lovce Chrise a ... a tohle je přesně ten správný gothicovský moment. Divočina kolem, podmanivá hudba, osamělý lovec. Člověk nemusí znát název hry a přesto už z takovéhoto setkání tuší, že tohle není Zaklínač nebo Skyrim. Je to přesně věc, která Risenu nedovolí se od gothicovských kořenů odpoutat a je to věc, která mě nutí se k trojce vracet. Spolu s příběhem je to dostatečný důvod, který přebije i ten nepovedený soubojový systém.

Chris je krom lovce i učitel a obchodník, jen nejprve vyžaduje po Bezejmenném ulovit zdejší plaché jeleny a přinést jejich maso. Jelenů je celkem 5, ale jsou opravdu plaší a dokážou se rozutéct dost daleko. Potíž je, že Chris má tábor nedaleko hranic Vengardu, které hlídají patroly skřetů (narozdíl od ostatních, s těmito nelze mluvit, okamžitě vás napadnou). Je tedy na místě lovit tak, aby žádný z jelenů neutekl za tuto hranici. Jedním obyčejným šípem je určitě neskolíte a druhý nejspíše vystřelit nestačíte. Dobře zabírá ohnivý šíp, který způsobí dodatečné zranění ohněm a to už na zabití stačí. I tak jsem je honil skoro po celé planině.

Při další cestou za nákupem šípů jsem to rovnou vzal přes lovce Jense u Cape Dun a naučil se stahovat kůže a získávat trofeje. Vzal jsem to vlastně tentokráte přes Reddock, kde jsem si od alchymisty Sebastiana koupil recept na přípravu lektvaru lovce (+2 body do lovu trvale). Je to drahé, ale šetří to zas dovednostní body. Na pláži jsem ulovil haldu čihavců a pozbíral jejich drápy. Skončil jsem přitom až pod Ardeou - podél útesu se dá dostat na druhou pláž směrem k Vengardu, ale zatím to nechám být.

Moc toho opravdu nezbylo. Planina je čistá, pobřeží taky, pláž u Vengardu jsem zatím nechal, stejně tak i jeskyni pod Cape Dun. Nic naplat, na planině je kousek od Chrisova tábora vstup do jeskyně banditů v čele s Ortegou. Je to o poznání tužší, klasicky je třeba se vyhýbat střelců, kteří dokáží do bojů nepříjemně zasáhnout. Naštěstí lze bandity lákat postupně, takže to šlo rychle. V jeskyni jsou i důležité bedny s lampovým olejem, které při nejbližší příležitosti předám obchodníkovi Iomarovi při cestě do Cape Dun.

Pro začátek to nebyl špatný rozjezd. Trochu mě jen mrzí, že neumím lépe otevírat truhly. Jedná se sice jen o pár neotevřených kovových truhel, ale už teď je jasné že se k nim znovu vracet nebudu.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7306
(Elemir) - Gothic 3 (+ standalone datadisk Forsaken Gods)
« Odpověď #3 kdy: Prosinec 28, 2013, 00:18:34 »

Když to tak po sobě čtu, tak mě napadlo, že tak jak jsem to popsal to vypadá, že šípů je u obchodníků dostatek. Samozřejmě je to úplně jinak :D Každý obchodník má omezené množství šípů a nabídka se jim obnovuje pomalu. Vracel jsem se tak postupně pokaždé k někomu jinému. Nejblíž na planině má šípy lovec Chris. U Cape Dun je to lovec Jens a ve městě skřetí obchodník Urkrass. V Reddocku lze nakoupit u Joea a Gelforda, v Ardei pak u místního kováře (nemá jméno). Po splnění jednoho z úkolů by měl do Reddocku přibýt ještě kovář Kliff. Možná jsem někoho zapomněl, ale nemluvil jsem zatím se všemi ... tak Kliff šípy neprodává a ani nikdo další.

Moc si teď ani nevybavuju možnost výroby vlastních šípů. Něco s nimi dělat šlo, ve spojení s drápy a zuby z kořistí. Budu na to muset nejprve narazit. Nespornou výhodou ovšem je, že šípy, které cíl nezasáhnou, se dají opět sebrat.

Během dneška bych rád zvedl Lov na 150 bodů a zlepšil lukostřelbu. V současné chvíli mám kvůli loveckým perkům zvýšeno na 120, tak by to mělo jít celkem snadno. Potíž je spíš cena za učitele, než-li volné dovednostní body (něco se dá pořešit lektvary s trvalým efektem ... +2 body za lektvar). Díky trofejím jsem si ale docela polepšil, výhodně se prodávají. Druhou metou je pak doučení dalších loveckých schopností (stahování plazů apod.). Investice by se mi měla rychle vrátit a dost mě to osamostatnit.

Gothic 3 je v začátku dost nekompromisní. Předtím mě to nenapadlo nikdy sledovat a komunitní patche na to asi taky podstatný vliv mít nebudou. Věnoval jsem hře zatím odhadem 8 hodin a pokrok postavy je slabší. Levely naskákaly rychle (7. level), tím pádem i dovednostní body, ale dost to vázne na nedostatku peněz a munice. Např. oproti Skyrimu tu není žádná berlička v podobě "výdělečných" skillů jako je alchymie nebo očarování věcí. Alchymie je v Gothicu dokonce více limitující, krom samotné přísady je vyžadována i prázdná lahvička, voda apod., což se hůře schání, resp. se to musí kupovat a to včetně receptu.

Edit: Absenci nevýdělečných skillů budu muset dementovat, ona kovařina může být docela výdělečná. Už na počátku hrdina umí základní kovářství a kovat široké meče, tuším 750 zlatých za prodaný kus. Zatím jsem akorát nekoukal na to, jak si to stojí v porovnání s cenou ingotu a jejich dosažitelností. Koval jsem jen z toho, co jsem našel v truhlách.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7306
(Elemir) - Gothic 3 (+ standalone datadisk Forsaken Gods)
« Odpověď #4 kdy: Prosinec 28, 2013, 19:12:27 »

Trénink jsem zvládl ještě ráno, během 1/2 hodiny to bylo komplet a k tomu level 11. Poněkud jsem zapomněl, jak dobře jsou "bodované" úkoly. Někdy se sice jedná o velmi triviální úkoly, ale postava obecně za splněné úkoly dostává krom odměny i dost zkušenostních bodů, takže jakmile jsem se pustil do rozhovoru se všemi důležitými NPC v Cape Dune, začalo to naskakovat.

Díky vyčištění oblasti jsem totiž dost věcí již splnil, takže bylo třeba si o tom jen jít s patřičným NPC promluvit. V Gothic 3 vlastně ani není nezbytně nutné mít úkol zadaný, pokud postava něco splní, objeví se na obrazovce patřičné info o splnění úkolu a obdržených bonusech. Např. když zabijete smečku hladových vlků. Přesto se vyplatí jít vyhledat i zadavatele úkolu, protože od něj můžete získat další bonusy, minimálně jsou to peníze.

Důležité NPC poznáte ve hře snadno, mají klasické jméno, popř. se názvem odlišují - např. horlivý otrok vs otrok apod. Když už se vám stane, že někde v divočině něco uděláte a obdržíte info o splnění úkolu, je dobré si povšimnout, zda-li se mezi bonusy neobjeví nárůst reputace a ke které oblasti reputace vzrostla. Podle toho poznáte, kde máte začít zadavatele úkolu hledat. Případně je tu ještě Deník.

Splněním úkolů v Cape Dun jsem celkem snadno dosáhl na požadovanou reputaci 75 a bylo mi umožněno promluvit si s orčím velitelem Urukem, což jsem nevyužil. Z rozhovorů a samozřejmě z dřívějška :) vím, že v městském majáku je vězněn paladin Wenzel. Mohl bych ho sice navštívit, ale na osvobozování je ještě příliš brzy (od Urkrasse jsem jen zakoupil jeho Ohnivý kalich). Stejně tak jsem vynechal Gamalův úkol se ztraceným otrokem (bod reputace pro hašišíny). Místo toho jsem si šel potrénovat před maják do arény - 2 soupeři, nic moc výhra.

Na chvilku odbočím. uvědomil jsem si, jak vytrvale zdejší skřety označuju jako orky :) Mě skřet v tomhle kontextu moc nesedí. Gothicovští skřeti jsou velcí a silnější než-li lidé, byť hnusní jsou, to jo. Je tedy pravdou, že orci jsou příbuzní lidem, kdežto skřeti by měli být výtvorem Beliala ... no, zkusím se názvoslovně přeorientovat :D

Dokončeným tréninkem a splněním většiny úkolů jsem se dostal prozatím k maximu ve zdejší oblasti, no a hlavně mi došly šípy a další už jsem nesehnal. Co teď? Nesjpíše přesun do další oblasti za nákupem. Ovšem to se snadno řekne, ale hůře provede. SZ nad Cape Dun vede cesta do Montery, ale nic pro začátečníky, ke všemu bez munice. Teoreticky by se dalo severně proplížit okolo Vengardu do Faringu, ale za skřetími patrolami čeká úzká pešina a skřetí psi. Jednou jsem to zkoušel, ale Faring není to správné místo pro tuhle chvíli. Do Montery se z něj dá sice dostat více bezpečněji, ale je to delší a nejistá cesta. Zbyla už jen jedna cesta, sejít dolu na pobřeží a zkusit plavat proti proudu po řece.

Přibližně v polovině cesty je vidět nalevo pobřežní molo varantské osady Lago, což docela láká zamířit tam. Teleportační kámen je kousek od břehu, takže by stačilo jen ho sebrat a vrátit se sem později. Lago je totiž docela strategický bod na hranicích Varantu. Nakonec jsem to nechal být a zanedlouho jsem doplaval do Trelisu. V truhle u sochy Beliala jsem našel teleportační kámen a u vstupu do hradu si promluvil se starým známým Thorusem ... Trelis jinak není obchodně zajímavý, ale je severně od něj leží centrum alchymistů - Geldern. Po cestě jsem zastavil v hraničářské osadě u druida Torna - konečně někdo, kdo má šípy. V Geldernu jsem narazil ještě na skřetího obchodníka Gunocka, ale jinak opět nic.

V Geldernu jsem se taky moc zastavovat nechtěl. Je to čistě obchodní mise. V městském dole jsem si jen vyzvedl další ohnivý kalich, nakoupil pár zásob a splnil úkol pro pomateného alchymistu Renwika. Bohužel jsem se při hledání zdejšího teleportačního kamenu zapletl se skřetím šamanem Grimbolldem, který chtěl 5 hrudek síry. Kousek od města je důl, tak jsem tam zaběhl a ... a další úkol od skřeta s příhodným jménem Sulfock. Chňapavce jsem spíš jen nalákal, počkal si, až je Sulfock s ochrankou načnou a v poklidu je dodělal, abych nepřišel o zkušenosti ;)

V tuhle chvíli mi došla ještě jedna nevýhoda bojového systému. Když se dostanete do bitvy, kde máte na své straně nějaké "spojence" (např. zrovna nalákáte potvory na stráže), je dost pravděpodobné, že je v zápalu bitvy taky trefíte. Což je samozřejmě průšvih. To je první věc. Druhá věc je, že ani váš "spojenec" se nebude upejpat a klidně vás při svém kombu srazí - obvykle ti s obouručními zbraněmi. Sice vás to nezabije, ale rázem se můžete ocitnout na zemi s nízkým zdravím. Je lepší se proto do takových bitev nemíchat.

Zpět ke Geldernu. Teleportační kámen jsem nakonec nenašel a čeká mě to zas zítra. Zhruba tuším, jak to s ním je, ale mám pocit, že komunitní patche zasahovaly i do umístění těchto kamenů. Do dalšího příspěvku udělám menší přehled jejich umístění. Cílem célé této cesty by měl být Silden, ležící SV od Geldernu. Je to kousek z kopce. Silden je totiž centrem lovu a je to další příhodná oblast pro trénink. V lesích dál na SZ se nachází slaběji hlídaný horský přechod do Nodmaru.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7306
(Elemir) - Gothic 3 (+ standalone datadisk Forsaken Gods)
« Odpověď #5 kdy: Prosinec 28, 2013, 19:17:37 »

Teleportační kameny ve verzi 1.6:

Ardea - na stole před hlavní budovou
Reddock - v truhle v jeskyních vedlejšího východu
Cape Dun - Urkrassovo skladiště
Trelis - v truhle u sochy Beliala před branou do hradu
Geldern - normálně ho má u sebe hašišín Hamil, ale získat ho od něj lze jen po souboji, ovšem je tu ještě jeden teleportační kámen a to na kameni u tábořiště vedle cesty mezi Geldernem a Trelisem
Silden - na kamenu v kamenném kruhu poblíž hradeb (směrem k vodopádům)
Montera - v domě na stole u vystrašeného otroka
Gotha - buďto v truhle skřetího velitele v domě hlídky u vstupu do podhradí nebo na stole v kovárně v podhradí Gothy
Vengard - podzemní hřbitov v podhradí Gothy (tenhle teleport vede do Inosova chrámu ve Vengardu)
Nemora - truhla na skále u vchodu (směrem od plochy s příšerami)
Faring - na konci štoly při vstupu do podhradí

Vlčí klan - v kovové truhle ve skladišti
Klan kladiva - v chatě u kováře Ingvara
Klan ohně - na stole v chatě Kaelin (chata za mostem)
Xardas - Xardasovo věž - na stole v pracovně
Klášter - ve Staré truhle dole v knihovně

Braga - není k dispozici
Ben Erai - na sudu u cesty směrem k dolu
Lago - leží na hromadě kompostu na "zahradě"
Ben Sala - teleportační kámen leží u domu obchodníka
Bakaresh - jeden leží na studni u vstupu do města směrem od Ben Sala, druhý je v Sigmorově truhle (jeskyně za městem - je za velkou věží (svatyně Beliara) v horském půlkruhu směrem na Ben Sala)
Ishtar - na stole před vstupem do města
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7306
(Elemir) - Gothic 3 (+ standalone datadisk Forsaken Gods)
« Odpověď #6 kdy: Prosinec 28, 2013, 19:30:02 »

Málem bych zapomněl, v Geldernu narazíte na jednoho ze spolucestujících z Khorinisu - zloděje Laresse. Je to schopný trenér zlodějských dovedností.

Čímž mě napadá, že jsem si dneska trochu postesknul nad vývojem postavy. V předchozích rozehrávkách jsem alchymii jako schopnost moc nevyužíval a vůbec mi tedy nedošlo, že ve hře je řada bonusových knih, které ji zvyšují. Investované dovednostní body jsem tak mohl raději strčit do Zlodějství a vytrénovat otevírání zámků. No nic, čas na to ještě bude.
IP zaznamenána
This is the end ...

KILLER

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 600
(Elemir) - Gothic 3 (+ standalone datadisk Forsaken Gods)
« Odpověď #7 kdy: Prosinec 29, 2013, 12:07:19 »

Teleportační kameny v G3: odkaz
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7306
(Elemir) - Gothic 3 (+ standalone datadisk Forsaken Gods)
« Odpověď #8 kdy: Prosinec 29, 2013, 18:16:09 »

Díky, shodou okolností jsem se k tomu přehledu k ránu dostal a zatím to víceméně sedí. Mám jen pořád takový pocit, že třeba v Reddocku jsem našel teleportační kámen kdysi hned nahoře u hlavního vstupu. Byl v jedné z truhel, nikoliv v truhle v bočním východu. Jinak to bylo snad i v Trelisu a v Nemoře. Geldern jsem tušil správně, vybavilo se mi, že to má něco společného s tím hašišínským obchodníkem a jeho kopáčem :) Ten jsem nechal být. Kámen v Cape Dun jsem pro změnu minul, hledal jsem v jiném skladišti :D

Jinak gothicz.net mi přijdou nějak předělané, když jsem kdysi hrál, tak si pamatuju, že byly celkem dvě různé stránky (ta druhá asi zanikla), přičemž na gothicz.net jsem chodil kvůli výbornému fóru, kde byly právě takovéhle věci vypsané přímo v něm.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7306
(Elemir) - Gothic 3 (+ standalone datadisk Forsaken Gods)
« Odpověď #9 kdy: Prosinec 29, 2013, 18:41:57 »

Dneska jsem se ve hře pohnul o notný kus dopředu. Prošel jsem až do Sildenu a rozhodl se tu splnit pár úkolů typu seber a dones do mlýna (jsou celkem 3). U obchodníka ve městě a u lovců v okolí se mi konečně podařilo nakoupit šípy. Jak už jsem psal, zdejší planina je příhodná pro lov. Lovci Falk a Ljukan jsou zde celkem klíčovými postavami, ten první dokonce učí mistrovskou lukostřelbu.

Ovšem nejprve bylo nutné něco nalovit, aby bylo co prodávat. Postupně se mi tak podařilo nashromáždit finance k naučení dvou loveckých disciplín - lovec zvěře a velký lovec zvěře (dříve si pamatuju, že to bylo značeno římskými číslovkami I a II - viz Seznam schopností). Dříve jsem jim také nevěnoval pozornost, přišly mi zbytečné. Lov I zdvojnásobí poškození běžné zvěřil, Lov II pak i dravcům. Předsudek se ukázal mylným, zřetelně to zvýšilo poškození a snížilo tak spotřebu šípů.

Na mistrovskou lukostřelbu chyběly zatím krom peněz i dovednostní body, tak jsem se teleportoval do Ardey a odtud doběhl do Cape Dun. Obchodníci obnovili zboží a než jsem se nadál, měl jsem něco málo přes 300 šípů. Zdá se vám to hodně? Ani náhodou :D Rozhodl jsem se jít do jeskyní pod Cape Dun. Gobliny jsem ustřílel z převisu, je tu prima pozice s dokonalým výhledem. Důlní červi a pětice obrů (2 nahoře, 3 dole) taky nepředstavovali větší problém - jsou dost velcí a nevejdou se všude ... Zbyli už "jen" dva draci na dně. Moc se nezměnilo, oba byli mírně buglí a kupodivu jsem je ustřílel snadněji, než dva "tyranosaury" v Sildenu (jak draci, tak i tihle ještěři jsou za 500 expů za kus). Posbíral jsem poklady, zanadával na absenci lepší zlodějiny (kovové truhly a nakonec i pokladnice) a z masivní truhly sebral kostěný luk (poškození 100). Zdejší starobylá truhla neobsahovala nic moc.

Co jsem to ... jo, šípy samozřejmě notně ubyly :D Vrátil jsem proto do Sildenu (v záloze jsem si nechal lovce Brama). Vlastně jsem se chtěl vrátit i kvůli mistrovství v lukostřelbě, u lovce Jense v Cape Dun jsem proto ještě vycvičil Lov na 200 (1 lektvar a krásných 45 dovednostních bodů). No jo, body vyzbyly, ale finance ne. Tak jsem holt rozprodal co šlo a horko těžko nasbíral potřebných 5000 zlatých. Ale vyplatilo se. Na 15 levelu jsem se konečně stal mistrem lovcem (chybí mi jen dovednost tichého pohybu a lov skřetů). Je to opravdu hodně znát, jen chybí ještě lepší výzbroj. V okolí Sildenu jsem udělal ještě jeden level a skončil kvůli nulovému množství munice. Nakonec už byl čas vyrazit i do práce :D Hezké 4,5 hodiny hraní.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7306
(Elemir) - Gothic 3 (+ standalone datadisk Forsaken Gods)
« Odpověď #10 kdy: Prosinec 29, 2013, 22:43:52 »

Mohlo by se zdát, že už mám celkem vystaráno. Svým způsobem ano, klidně se můžu vrhnout po hlavní lince. I tak je to ale ještě na dlouho a hrdina ještě mnohokrát zaleveluje, než se prokouše všemi povinnostmi :D

I přes vysokou úroveň lukostřelby a přítomnost loveckých perků mi hrdina umírá dost často. Lukostřelba je sice v Gothicu 3 mocnou dovedností, ale paradoxně nejtěžší na použití. Jen pro úplnost, kuše jsem nezkoušel, ale nejspíš to bude podobné. Výrazný rozdíl je spíše v tom, že řídícím atributem pro kuše je Síla, tedy stejně jako pro zbraně a díky tomu se nemusí utrácet dovednostní body za Lov. Lukostřelba vyžaduje klidné nervy, dobrou mušku a hlavně štěstí :)

U zbraní na blízko je to jednoduché, tam prostě jenom mácháte kolem sebe a s přibývající silou a bojovými perky soupeře usekáte dřív, než se do vás stihne zakousnout. S magií je to ještě jednodušší , protože i základní kouzla jsou dost silná. Zkušený kouzelník si poradí i se skupinkou vlků dřív, než k němu stihnou doběhnout. Hodně těmto diciplínám pomohly komunitní patche, protože v originální hře třebas nefungovaly perky Regenerace života a Regenerace many, které výrazně ulehčují život příslušným povoláním. Z kouzelníka to automaticky dělá ultimátní postavu.

Luky jsem si oblíbil už na začátku, byť je pravdou, že vzhledem k problémům s kontaktními souboji to byla spíše logická volba. Gothic 3 byl v té době teprve druhou hrou, kde se mi model střelby zalíbil (první byl Morrowind, ve Skyrimu už to hapruje chybnou implementací balistické křivky -> na hranici dohledu je prostě průhledná stěna a co je za ní, nezasáhnete, i kdybyste tomu třebas stále ještě viděli blechy v kožichu).  Do určité míry je to i satisfakce za předchozí díly Gothicu, kde jsem se lukům a kuším zdaleka vyhýbal. V trojce nestačí jen natáhnout tětivu a zamířit. Rozhodující je jak síla napnutí, tak vzdálenost objektu a podle toho volíte náměr. Pomyslnou třešničkou je umět trefit pohybující se cíl v dálce ... i když on je to někdy problém trefit i z blízka :D

Lukostřelba má samozřejmě i svá úskalí. Nízká dovednost = horší výsledky, horší výsledky =  častější umírání. Jasně, nic nového pod sluncem, ale v případě lukostřelby je to ještě horší. Typický příklad je divočák, vystřelíte první střelu a v co nejkratším intervalu i druhou. Ta první ho zasáhne. V tu chvíli se k vám divočák rozeběhne a vy doufáte, že i ta druhá střela letěla správným směrem. Vlastně nedoufáte, vy se rovnou modlíte, protože než natáhnete tětivu potřetí, je divočák už dost blízko. Popadne vás panika a znovu minete ... Load :) A to byl ten divočák jen jeden. Časem se to samozřejmě zlepší právě výší atributu Lov, perky a silnými zbraněmi. Na začátku toho divočáka třemi šípy ani neskolíte.

U luku dost záleží, jak dobře se před bojem postavíte a jak dobře dokážete odhadnout situaci. Už dříve jsem psal, jak nešikovně je v Gothicu 3 vyřešený pohyb hrdiny. Všechno je v podstatě řízeno animacemi a dokud animace neproběhne, nemůžete dělat nic jiného. Máte tasenou zbraň a chcete se napít lektvaru? Nejprve musíte zbraň schovat, pak se teprve můžete napít. Dost často se tedy stane, že si omylem v rychlosti "nakliknete" akci dopředu a pak už se jen bezmocně díváte. Nebezpečné je třeba i uklouznutí na svahu, protože to přeruší veškeré akce, tedy i míření. Korunu tomu dokáže nasadit současné zaseknutí obrazu.

S lukem nemáte nablízko velkou šanci, na to je opravdu dost pomalý. Z počátku je třeba se naučit odhadovat situaci, kdy se ještě vyplatí tětivu napnout a kdy už je čas přepnout na zbraň na blízko. Pití lektvarů v boji prakticky nepřipadá v úvahu. U skupin nepřátel se interval mezi výměnou zbraně podstatně zkracuje. Proto jsou k tréninku ideální pláně, neboť tam je cíl vidět na dálku a hlavně po celou dobu boje (nejhorší je v tomto les nebo hodně členitý terén).

Málem bych zapomněl ještě na jedno úskalí lukostřelby. Potvory jako jsou čihavci nebo chňapavci mají trošku nešikovně řešené zásahové zóny. Můžete stokrát vidět, jak šíp letí přímo do hřbetu a přesto minete. Stává se to i jiných potvor, ale u těhle dvou nejčastěji. Podstatně to stěžuje boj se skupinou takovýchto potvor.

Když už jsem u těch skupin, pokud někdo od mistrovství v lovu čeká, že se postaví doprostřed planiny a sundá pětičlennou smečku vlků bez jediného škrábnutí, tak mu jen popřeju hodně štěstí :) Tohle si může dovolit opravdu jen mág. I s dobrou výbavou a přesnou muškou budete za mágy hodně zaostávat. A to vlk je ještě slabý protivník, šakalové ve Varantu jsou o poznání tužší a početnější, sněžný vlk v Nordmaru dává pro změnu zabrat i mágům. Stále platí, že nejjistější je si před bojem nejprve najít vhodnou polohu ... nejlépe na vyvýšeném místě.
IP zaznamenána
This is the end ...

KILLER

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 600
(Elemir) - Gothic 3 (+ standalone datadisk Forsaken Gods)
« Odpověď #11 kdy: Prosinec 30, 2013, 11:51:24 »

G3 jsem hrál mnohokrát, i když za lučištníka / kušníka ještě ne (čekám na Community Story Project). Ale asi bych použil svou taktiku z jiných RPG her. Tj. parkát vystřelit, a když se nepřítel dostane moc blízko, otočit se, popobněhnout a zase parkát vystřelit. V G3 totiž neexistuje jediný tvor, který by byl rychlejší než bezejmenný.

Co jsem četl, tak s kušemi (v G3) se snadněji míří.

CP 1.70 Changelog - "Traders sell more arrows"

P.S. Měl jsi raději začít s CP 1.7+ od začátku. Těch změn je opravdu dost. odkaz
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7306
(Elemir) - Gothic 3 (+ standalone datadisk Forsaken Gods)
« Odpověď #12 kdy: Prosinec 30, 2013, 15:37:22 »

Značně jsem podcenil nekompatibilitu. Myslel jsem, že jenom rozehraju začátek, poladím grafiku a pak nainstaluju aktuální 1.7x (v zálohách jsem dokonce našel ještě instalačky pro 1.72 + češtinu 1.5). Škoda, že jsem to neutnul dřív a rozehrál to až tak daleko. Víc šípů by se určitě hodilo, přišlo mi, že je jich nějak málo. Každopádně ty kuše jsou důvod, proč to zkusit potom ještě jednou.

S tím popobíháním mám problém. Obvykle se mi v tu nejméně vhodnou chvíli kousne grafika, takže než se zas srovnám, tak přijdu o výhodu.  Po Skyrimu je to vůbec prima studená sprška. Budu muset asi vypnout i AA a komplet stíny. Přijde mi, že tohle opravdu není hra pro Radeony.

Jinak v rychlosti mě překvapil krokodýl - blbě se mi zaměřuje a je dost hbitý. S lučištníkem jsem se sice nahrál dost, ale poprvé lovím všechno. Dost často jsem totiž předtím skončil nakonec jako mág, protože to vždycky narazilo na nějaký limit - tlupy zimních vlků, lvi ve Varantu apod. Unikaly mi také Tajemné truhly, takže byla potíž i s výbavou.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7306
(Elemir) - Gothic 3 (+ standalone datadisk Forsaken Gods)
« Odpověď #13 kdy: Leden 04, 2014, 18:09:45 »

Po krátké rozvaze jsem se rozhodl začít čistit postupně cesty mezi jednotlivými městy a v co nejkratší době získat potřebné dovednostní body k vycvičení mistrovství v otevírání truhel. Netrvalo to zas tak dlouho, takže jsem docvičil zlodějinu a mistrovství páčení u Laresse v Geldernu. Bylo to tak akorát, protože jsem se vydal do hor nad Geldernem, poradit si v pořadí s třetím drakem ve hře. Jaké bylo překvapení, když jsem tu nenalezl žádnou pokladnici (právě k tomu se to mistrovství hodí). Přitom si vybavuju, že tu bývala.

Ono je to totiž vůbec s tím názvoslovím zajímavé. Místo pokladnice jsou tu nejtěžší truhly označovány jako Velké truhly. Tajemné a Zapomenuté truhly taky nikde, místo toho jsou tu Masivní a Starodávné truhly. Tahle edice hry zřejmě používá starší verzi češtiny. U dialogu se zlodějem Serukem v Cape Dun mi chyběla část rozhovoru o splnění úkolu s ukradenými poháry. V podstatě jsem tak klikl do prázdného řádku mezi dvěma jinými volbami, takže alespoň volba funguje, byť tedy člověk pořádně neví, co odklikává :D

Jinak mistrovství páčení truhel se nakonec neukázalo tak významné. Je to spíš jen pro ten dobrý pocit, že postava otevře všechno, ale obsah pokladnic je mizerný ... tedy když vynechám, že jsem zatím nalezl jen 4 a přitom mám prolezlé 2/3 Myrtany. Naštěstí mám stejnak v úmyslu Zlodějinu zvyšovat dál, kvůli mistrovskému kradení, takže to není zas takový úlet.

Někde po cestách jsem narazil na kord, což je v současné době moje zbraň nablízko. Dřív jsem kordy vynechával, byť jsou k sehnání i v předchozích dílech. Jejich výhodou je totiž závislost na Lovu, nikoliv na Síle, takže je to výborná volba pro lovce, kteří tak alespoň získají bonus z vysoké hodnoty Lovu. Nevýhodou ovšem zůstává, že k vycvičení vyšších perků v boji je stejnak třeba zvyšovat i Sílu, takže to není úplně rovnocené cestě boje a síly. Je to tak někde uprostřed mezi základem (Síla 100, boj s mečem a vyššími perky boje s jednoručními zbraněmi).

V polovině času, co jsem se potloukal po cestách a lovil vše, co šlo, jsem se rozhodl vyčistit Gothu. Získal jsem tak teleport do Vengardu, Adanosův prsten (z mrtvého démona) a osvobodil Gorna (z hlídky u Gothy). Vzal jsem to pak zpět kolem Trelisu a nechal nevyčištěnou jen plošinu u Nemory a průsmyk do Varantu. Místo toho jsem se rozhodl vydat k vodopádům u Sildenu. Narazil jsem na černého trola, pobil mnoho stínových šelem a skončil u rozhodnutí, zda-li pomoci místním druidům. Než se rozhodnu, připravil jsem se spíše oblast dočistit a projít zpět až k průsmyku do Varantu.

Úkolů si moc nevšímám, plním nebo oznamuji splněné úkoly, jen když to mám shodou okolností při cestě. Z diskusí si třeba vybavuju i názory k respawnu mapy. U potvor zatím těžko říci, ale jak chodím stejnými místy vícekrát, tak jsem zjistil, že se obnovují rostliny (ne všechno, ale sem tam se objeví něco nového). S levelem jsem se zastavil kousek před úrovní 26. Díky loveckým perkům jsem si docela i vydělal, takže se mi konto pohybuje stále okolo 15 000 zlatých a pokud zrovna netrénuju, tak to naskakuje v průměru okolo 2000 zlatých za prodej. Rád bych dozbrojil, ale dobrý luk je pořád velká investice :D No uvidím, je na čase zase o kousek postoupit ...
IP zaznamenána
This is the end ...

KILLER

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 600
(Elemir) - Gothic 3 (+ standalone datadisk Forsaken Gods)
« Odpověď #14 kdy: Leden 04, 2014, 21:54:40 »

Pokud jsi tak ještě neučinil, kup si nákres pro vykování meče Bastardu, zajdi do Okary (ale jedině s dovedností Prospektorství) a vytěž co nejvíce železné rudy. Poté ze surové oceli a rudy vykovej Bastard meče a prodej. Zisk cca 50k.
IP zaznamenána
Strana: [1] 2 3 ... 5