Svět Might and Magic

Komunitní fórum stránek Svět Might and Magic

  • Březen 28, 2024, 10:56:17
  • Vítejte, Host
Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání -
Strana: 1 ... 38 39 [40] 41 42 ... 82

Autor Téma: Koutek úvah a rozjímání o hrách  (Přečteno 129550 krát)

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #585 kdy: Červen 15, 2018, 06:43:18 »

Dneska mě při ranní kávě zaujal článek AMD K6-III+ a Voodoo 3 3000 na High-Voltage. Kdo vlastnil K6, tak tuhle kombinaci nejspíše pamatuje. Osobně jsem měl K6-2 500 MHz v kombinaci s Voodoo 3 2000 a později jsem tuhle kartu provozoval na K6-III @450 MHz. Důvodem pro tuhle kombinaci byl fakt, že to v pohodě utáhlo i Quake 3 a hlavně Unreal Tournament, což bylo za normálních okolností někde na hranici takového počítače, ale s Voodoo 3 to šlapalo krásně.

Časem jsem se dostal ještě ke kombinaci s PII 266 MHz, kde jsem kartu zvolil právě kvůli nižšímu výkonu procesoru, ale nakonec jsem na tom provozoval jen linux. Ne že by to asi nic neutáhlo, ale zrovna jsem měl neherní období :)

Zajímavá je hlavně ta poznámka v článku o obrazu. Je pravdou, že obraz z Voodoo 3 byl takový specifický, ale vždycky jsem to přičítal spíše tomu, že karta zobrazuje méně barev. Máznuté mi to nikdy nepřišlo, ale to bude asi opravdu těmi CRT monitory. Přechod na GF2 byl výrazný skok, ale něco tahle doba v sobě měla. Ostatně proč si ranné 3D nezobrazovat na něčem, co tu éru v podstatě nastartovalo? ;)
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #586 kdy: Červenec 22, 2018, 22:57:01 »

Proč nemám rád RPG příběhy, které mě nutí zachraňovat svět ... schválně, zkuste si dát dohromady, kolik RPG bez záchrany světa jste odehráli. Václava neberu nijak vážně, je dost mladý a ten taneček okolo Baldur's Gate je úsměvný, ale jako námět k zamyšlení to není špatné. Já třeba v poslední době odehrál z her s absencí záchrany světa Betrayal at Krondor. Ono to totiž není tak černobílé, jak se Václav snažil naznačit, i u BaK by se mnou nemusel každý souhlasit ;)

Když jsem nedávno třeba ve videích často zmiňoval sérii Realms of Arkania, tak mi došlo, co přesně na tom světě mám rád. Ono to opravdu nejlépe vystihuje pojem alternativní reality a byť je to high-fantasy, tak ten svět je mi hodně té alternaci blízký.

Neméně mě zaujala diskuze pod článkem a zmínky o sérii TES a Zaklínači 3. Nevím, ale třeba u Skyrimu hráče nikdo nenutil hlavní linku dojet, klidně mohl nechat dračí hrozbu bez povšimnutí. Přesně tohle je kouzlo TES her a Zaklínač 3 udělal to samé s Bílou zimou. Kdyby CD Projekt RED netlačil na završení trilogie, tak tam Bílá zima podle mě ani nebyla a mělo to stejně otevřený konec jako předchozí díly. Jenomže dneska nastupuje generace hráčů, která by během první odehrávky měla pokud možnost splněno 99,99% obsahu a achievmentů a pak píší podobná moudra.
IP zaznamenána
This is the end ...

Richmond

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 568
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #587 kdy: Červenec 23, 2018, 10:49:22 »

Ono se to asi nedá zobecnit. I záchrana světa může být udělána poutavě (Wizardry 8). Osobně raději zachraňuju "lokálně", tedy nějaké město nebo oblast (série Beholder abych uvedl jednoduchý příklad). Pak je kategorie her typu MM1, kde ten cíl je naprosto nejasný a odkrývá se po malinkatých střípcích a teprve na konci se hráč dozví, proč se tak dlouho plahočil :) A to mi vyhovuje hodně. Ale protože hodně čtu fantasy i tu "béčkovou" alias jednoduchou černobílou, tak já osobně nemám s jednoduchými cíly většiny rpg her problém. U mě opravdu záleží, zda ta CESTA k cíli je zábavná. Kolikrát totiž stejně i vím hlavního záporaka a ani to mi nezabrání si hru užít (vz např. aktuálně rozehraný Bardův příběh 1)

Osobně jsem zvědav, jak se bude hrát proslulá Wizardry 4, kde jde asi čistě o záchranu sebe sama v podobě zlého mága :)
IP zaznamenána

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #588 kdy: Červenec 25, 2018, 16:47:11 »

Nejlepší jsou asi strukturované příběhy, kde ze začátku jde jen o něco menšího a většinou sobeckého a pak se celý příběh změní a zvrhne v něco úplně jiného a mnohem většího.

Nicméně správné RPG by ani z principu věci nemělo hráče nutit zachraňovat svět, jelikož správně by měla hra hráči umožnit, aby to byl právě on, kdo je ten hlavní záporák, před kterým svět potřebuje zachránit. Ale to je teorie, která se většinou nedá moc zrealizovat.

Celkově ale hlavě hry v nové době jsou tupé. Tam ani nejde o cíl jako takový, ale o způsob, jak jej hráči podsouvají. To je hlavní problém. Ono to, že hrdina zachraňuje svět se ještě dá brát. Většinou je to mág, nebo bojovník a ono většina obyčejnch lidí okolo nejsou mágové, ani bojovníci, ale farmáři, kteří asi těžko zachrání svět před zlem. Takže je tak njak logické, že je zachraňuje hrdina. Ale nesmí to být prostě tupě podsunuté, bez jakéhokoliv příběhu či "omáčky" okolo.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #589 kdy: Červenec 25, 2018, 21:51:02 »

EOB je přesně ta hra, která mě napadla jako první :) Řeší se tu jenom nějaký lokální problém. Tuhle linku pak převzaly Infinity Games, ale zrovna BG v tom ujíždí. Nicméně v tomhle souhlasím s Milhausem a strukturovaným příběhem, protože to zrovna na BG sedí.

Mě třeba moc nevadí, když je můj všehospásný cíl známý hned, ale je pravdou, že mnohem víc si užiji her, kde je to kouskované a teprve to k nějaké velké záchraně spěje. Ono to totiž naráží ještě na jednu věc, která se v kritikách často objevuje a to bylo třeba krásně vidět na Stonekeepu - proč mě Daemon Knight nechal žít a riskoval tak svou pozdější záhubu, když mě mohl rozmáčknout hned? :D

Dnešní hry si nedovolím hodnotit vůbec. Zaujalo mě jen málo co a z toho mála jsem si vybral zas jen to, co mi docela sedlo, nebo mě to alespoň neurazilo. V tomhle opravdu závidím Striderovi, že si dokáže užít i moderní hry napříč žánry. U mě už to docela vázne a to jsem svého času býval dost přístupný změnám.
IP zaznamenána
This is the end ...

Richmond

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 568
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #590 kdy: Červenec 25, 2018, 22:33:14 »

Taky mám vlastně jeden ukuzkový příklad cRPG, kde se zpočátku řeší zdánlivě nedůležité události, aby to postpupně nabývalo na vážnosti a naléhavosti. Je to Pool of Radiance z roku 1988. Obecně  se mi tam líbil ten systém questů a právě ta plíživá změna jejich naléhavosti. Koneckonců crpgaddict má stále PoR jako nejlepší příklad struktury questů.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #591 kdy: Červenec 25, 2018, 23:01:59 »

D&D hry jsou v tomto ohledu obecně zajímavé, protože Baldur's Gate se opravdu vymkla dosavadním pravidlům, jinak vždy šlo o nějaký lokální problém, který by případně mohl přerůst v celokontinentální problém (a BG začíná jako lokální problém). PoE znám jen skrze ten novodobý počin od Troika Games, ale svět FG je dost konzistentní, takže největší změna přišla až s érou D&D 4, kdy do světa vpadl mor kouzel. Dokonalá hovadina, která zabila vše zajímavé. Docela se na PoE těším, už jsem to mnohokrát rozehrál, ale ani jednou jsem se nedostal za brány města.
IP zaznamenána
This is the end ...

Richmond

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 568
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #592 kdy: Červenec 26, 2018, 07:39:24 »

PoE mám taky, snad se k nim propracuju. Já se tam akorát bojím toho tématu duší...Mám reference, že to není moc zajímavé téma a že hodně lidí ty dialogy přeskakovalo.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #593 kdy: Červenec 26, 2018, 09:44:20 »

Eh, já tam smotal dvě věci, Troika Games patří k PoR II, PoE už na D&D neběží vůbec :)

PoE jsem minulý rok znovu rozehrál, ale opět to nedopadlo moc slavně. Mě na té hře nesedí více věcí. Až dohraji svou várku restů, tak se k tomu asi znovu vrátím a zkusím to nevzdat. Dvojku bych určitě ani nezkoušel, protože ta mě nezaujala už jen svým obsahem. Obsidiani nějak tápou a už ani nejsou schopní dosáhnout na svou dřívější kvalitu. Přitom v podstatě jen recyklujou, co už jednou v nějaké podobě vyšlo.
IP zaznamenána
This is the end ...

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #594 kdy: Červenec 27, 2018, 14:20:56 »

Mě se PoE vcelu líbil, nicméně je to taková trošku jiná verze NN2, kterou též dělali a pokud bych chtěl hrát nějakou hru od nich a nehrál ani jednu z těchto dvou, vybral bych si NN2. Jinak je PoE klasika, kterou lidé chtěli a tak jim jí vytvořili. Akorát mi tam chybí dorazit datadisky a pak dokončit celou hru, protože v době, kdy jsem to hrál, nebyla na datadisk čeština a datadisk je nutné projít před koncem hry. Tedy bych se k tomu nejspíše měl ještě vrátit.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #595 kdy: Srpen 29, 2018, 21:11:34 »

Zase trochu odbočím, ale tohle mě poslalo do kolen ... ZAČÍNÁ REVOLUCE VE VÝUCE INFORMATIKY. JAK BYSTE OBSTÁLI V TESTU

Ideální způsob, jak udělat z výpočetky nenáviděný předmět. Tohle už nemůžou myslet ani vážně. Ne nadarmo se algoritmy apod. učily ve třeťáku na gymplu, protože to vyžaduje mnohem víc než jen snahu a osnovy. Tohle přinejmenším povede k memorování konkrétních postupů, jen aby ta děcka prošla. Mě by vůbec zajímalo, kolik těch autorů kdy v životě něco reálného a běžně používaného naprogramovalo a v kolika jazycích to vlastně umí naprogramovat. Frézovat na CNC je to nenaučí a databáze pro ně budou taky španělská vesnice, takže se vracíme do historie plné planého teoretizování. Ale zase si říkám, že ono to nebude zas tak žhavé, s většinou těch věcí budou mít problémy sami učitelé výpočetky :D
IP zaznamenána
This is the end ...

tono

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 826
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #596 kdy: Srpen 30, 2018, 00:09:35 »

Ale pán Jan Majer bol v komentároch spokojný  :D
IP zaznamenána

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #597 kdy: Srpen 30, 2018, 09:45:41 »

Já myslím, že je to dobře, že to změní, protože v současné podobě informatika nemá žádný smysl a je to flákací předmět. A logickému uvažování je třeba se učit, nebo jej alespoň odhalit(objevit). Ostatně základní škola je stejně určená jen k tomu, aby člověk zjistil, co umí od přírody a co jej baví.

A podle těch příkladů to vypadá docela snadně a zábavně. Není to skutečné programování, nebo algoritmy, ale je to skryto v těch úkolech, tedy podobnou mechaniku jako při řešení těch úkolů pak použijí i při psaní programů.

Mimochodem v testu bych obstál na jedničku :).
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #598 kdy: Srpen 30, 2018, 11:25:40 »

Milhaus: Za mých školních let existoval specielně pro naší skupinu doplňkový předmět matematiky, na jehož jméno si nevzpomenu, ale učitelka vytáhla jednu hezkou knížečku, kde bylo takových příkladů plno. Byla s tím spojena pokročilá práce s kalkulačkou při řešení komplikovanějších úkolů (zlomky apod.) a později nám byl představen počítač IQ 151 jakožto matematický pomocník. Přesně do takových předmětů tohle patří ;) Známkování bylo samozřejmě za snahu, nikoliv za reálné výsledky, těžko budeš někoho učit něco, pro co nemá vlohy, logiku nevyjímaje.

Když trochu odbočím, měl jsem třeba kolegu, který nedokázal sestrojit řezy tělesem. Je to něco obdobného, prostě nedokázal pobrat, jak je to v tom prostoru rozložené a o to hůře se mu to řešilo v náčrtu na papíře. To se opravdu naučit nedá.

Teoretizování nad kusem papíru je pro mnohé mnohem hůře skousnutelné, než když to pak vidí v konkrétní situaci a pokud se má výpočetka smrsknout na něco takového, tak to už je lepší ten předmět zrušit. Test jsem ani nezkoušel a současný stav výuky neznám, ale podle mě je IVT zkrátka o něčem jiném. Já se hlavně děsím toho, že nezůstane jen u ZŠ.

Tono: taky mě zprvu vyděsil, ale pak jsem se u toho docela nasmál, protože přesně k tomu to povede.
IP zaznamenána
This is the end ...

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #599 kdy: Srpen 30, 2018, 12:12:28 »

Tak základům logiky se učí v matematice. Nicméně jen ve velmi omezené míře. Navíc je matematika sice velmi přesný, jenže velmi abstraktní způsob popsání reálného světa a aplikovat jí pak v praxi na konkrétním případě většina lidí neumí. Obecně se učí na základních a středních školách spíše jako jazyk (myšleno gramaticky), než něco aplikovatelného. Ono matematika je velmi univerzální jazyk, se kterým se domluvíš naprosto s každým, kdo jej taky ovládá, problém je ale v tom se v něm vyjádřit, protože to většina lidí neumí.

Součástí matematiky již na základních školách je pak výroková logika a práce s logickými hodntami. Výrok A a Výrok B, Výrok A nebo Výrok B, Jestliže výrok A, pak výrok B, Buď současně Výrok A a Výrok B, nebo nic. Todle je třeba velmi důležité i pro informatiku, je to ze své podstaty úplný základ informatiky, protože je to práce se základní informací, se základními jednotkami informace - 1 bit, 1/0. To ale není důležité jen pro informatiku, ale obecně v životě. Problém je zase ona abstraktnost (dost těžko si toto představit v praxi a jen málo kdo to dokáže) a taky způsob, jak se to učí, kde se to zase učí spíše jako jazyk. Matematika tak nakonec pro většinu lidí je dobrá jen k tomu, aby si spočítali výplatu a i k tomu používají kalkulačku. Je to jak google translate, jen s přesnějšími výsledky. Ale použít matematiku v praxi na řešení nebo popis nějaké problému, tedy jí aplikovat, nedokáže skoro nikdo.

Informatika pak není jen o programování, ale právě o práci s informacemi a to v ne tak abstraktní, ale naopak hmatatelné formě. Pokud by se člověk tyto způsoby a metody práce s informacemi naučil, uplatní je všude tam, kde potřebuje řešit nějaký problém a kde matematiku použít nedokáže. Ne každý v tom bude génius a pokročilé formy práce s informacemi se nenaučí, ale ty základy zvládne každý, pokud mu někdo ukáže jak. Naopak si myslím, že učit už děti na základce programovací jazyk je zbytečné. Skončilo by to jako s tou matematikou, bylo by to cosi abstraktního, co nelze v praxi použít a co většina lidí nijak neuplatní. Člověk, který by do budoucna se chtěl programováním živit, by daný jazyk stejně nepoužíval, protože jazyky se mění a je třeba jich znát víc a navíc ty pokročilejší, které by se na ZŠ stejně neučili a lidé, kteří se tím zabývat nechtějí, by tím jen ztráceli čas.

Zatímco když se naučíš základní způsoby práce s informacemi a jejich aplikaci na dostupných informacích, pak to prostě použiješ všude, ne jen v programování, ale i v reálu. Například v těch uvedených příkladech, je hezky vidět operace, jako podmínky (výroková logika z matematiky), třídění, řazení, filtrování informací a další práce s nimi. A není to jen formou textu, ale i obrázků, což je zase dost důležité. Musíš tam zkrátka uplatnit více způsobů přijímání informací a jejich následné zpracování, což je mnohem lepší, než když máš tabulku stylu:
Výrok AVýrok B¬A¬BA ∧ BA ∨ BA ⇒ BA ⇔ B
11001111
10010110
01100100
00110011

a její následné "uplatňování" na příkladech stylu: ((¬A ∧ B) ∨ (A ⇔ ¬B)) ⇒ ((¬B ∧ A) ∨ (A ⇒ ¬B)) a podobně. Je zřejmé, že ve finále v podstatě používáš stejné operace, nicméně když máš jedničky a nuly nebo v tom lepším případě dva textové výroky (kde si sám musíš určit pravdivost), tak tě těžko pak někdy napadne to uplatnit dle matematiky na řešení nějakého problému. Buď to děláš přirozeně a nepřemýšlíš o tom (v těch jednoduchcýh věcech), ve stylu: Mám hlad? V lednici je sýr a salám. z toho pramení, že si mohu dát Sýr, nebo salám, nebo si mohu dát sýr a salám, nebo si nemusím dát nic a držet dietu. V koplikovaných problémech to ale nikdo neuplatní a problém jednoduše nevyřeší.

Pokud by tedy ta informatika na ZŠ byla učena tak, aby člověk dokázal ten problém vidět a i vidět metody řešení a uplatnit je na těch informacích, co má, je to dobře. Je zbytečené se učit programovací jazyk. Ostatně třeba na vysoké na MU fakultě informatiky, jsme se též nečili programovat první dva roky. Učili nás hlavně matematiku ve vyšší formě a její aplikaci (což se právě na ZŠ a SŠ neučilo), protože to pak šlo použít na programování. Nicméně to je velmi náročné a už to vyžaduje dobré logické myšlení, kterého většina lidí nedosahuje.

Citace
Těžko budeš někoho učit něco, pro co nemá vlohy, logiku nevyjímaje.

na základce se učí většina věcí, pro které nemáš vlohy. Protože tam teprve zjišťuješ, pro co vlohy máš a pro co ne. Ale i když nemáš vlohy, můžeš se naučit základy. Pokud bys toto chtěl uplastnit obecně, pak můžeš zrušit literaturu, dějepis, zeměpis, fyziku, matematiku, chemii, biologii, hudební výchovu, tělesnou výchovu, výtvarnou výchovu a vlastně zrušit všechno a učit se jen to, pro co máš vlohy. Ale od toho jsou ty vyšší školy.
« Poslední změna: Srpen 30, 2018, 13:47:10 od Milhaus »
IP zaznamenána
Strana: 1 ... 38 39 [40] 41 42 ... 82