No neřekl bych, že EA a crowdfundingové kampaně na toto mají nějaký výrazný vliv. Tam alespoň víš už od začátku, do čeho jdeš a v případě EA verze tušíš, že to není dodělané. Ubisoft a i jiná studia ale běžně vydávají "hotové" hry, které jsou i 2 měsíce po vydání nehratelné a prostě nefungují. A to se děje již delší dobu. U EA verzí je problém spíše v tom, že pokud jí hraješ, získáš v ní určité návyky a zvykneš si na určité věci, které ve hře jsou a když je pak vývojáři odstraní, nebo změní, nechápeš co a jak. Navíc při hraní EA verze už většinou velkou část hry znáš a je poněkud demotivující pak hrát hru hotovou (zvlášť v dnešní době, kdy i hotové hry člověk mnohdy jen silou vůle dohrává a v mém případě v drtivé většině případů ani nedohraje).
Nicméně Ubisoft je prostě pověstný tím, jak mizerné hry vydává a že mu většina již opravdu "dodělaných" her, které prostě nevyšly v EA verzi ani ničím podobným, jednoduše nefunguje a on to navíc ani nijak neřeší. Místo toho řeší různé DRM ochrany, které situaci ještě zhoršují. Díky tomu se ho hodně lidí rozhodla, že cokoliv od Ubisoftu jde prostě mimo ně a jeho hry je definitivně nezajímají.
Ale s crowdfundingovými kampaněmi mám dobré zkušenosti, projekty, které jsem tam sponzoroval, nebo si posléze koupil, byly dobré a vyšly z toho skvělé hry. Navíc i ten přístup vývojářů k hráčům je jiný, právě tam nehrozí to, co u Ubisoftu. Nebo mi to tak alespoň přijde. Člověk si ale musí rozumně vybírat. Ono v době probíhání kampaně většinou je hra na úplném začátku vývoje a vývojáři tam nemají moc co ukázat, v rámci kampaně pak ukáží vše, co jde a pak trvá dlouho, než mají něco nového. Také většinou založí webové stránky pro komunitu podporovatelů, kde se přímo s nimi třeba baví vývojáři atd atd. Mě se tento model líbí, hlavně proto, že mohou vycházet hry, které nesplňují normy marketingu a nejsou dělány pro "všechny".
Viz třeba to Divinity: Original Sin, to není hra pro každého a věřím, že drtivá většina hráčů zaklínače 3, tedy ty 4 miliony "hardcore" RPG pařanů, by v této hře nevydržela ani hodinu. Je to prostě úplně jiná liga a je jasné, že ta hra není dělaná pro každého. Navíc má například vyjít upgrade, který bude víceméně novou hrou (na steamu to bude třeba úplně zvlášť v nové položce, se samostatnou instalací atd), který bude pro stávající majitele zdarma. To je přístup, který u velkých vydavatelů jako Ubi, nikdy nezažiješ. Ti jsou schopní ti prodávat za 10 euro i patche a nazvat to DLC.
Podobně i jiné hry. Osobně jsem tedy s crowdfundingovými kampaněmi spokojený a myslím, že ty smysl mají. Bohužel velcí vydavatelé se tím neinspirovali a nezačali své hry dělat pořádně. Převzali jen některé věci, které se jim hodí do krámu a i ty dělají špatně. Vtip bude nejspíše v tom, že vývojáři v crowdfundingové kampani ví už od začátku, kolik kopií hry prodal a pro kolik lidí to dělá. Ví přesně zisk a pokud prodá něco navíc, tím líp. Ale i kdyby po vydání neprodal ani kus, tak prostě získal určitou částku, která mu na vývoj a život stačí. Zatímco velký vydavatel tam bude mít vždy to myšlení - prodat to co nejvíc a všem, v hipe to nejvíc vytáhnout a zalhat, aby to všichni moc chtěli a když si to koupí, už nás to nezajímá. My jsme to prodali, máme zisk a jestli se to hráčům líbí nebo nelíbí, je jedno. Příště jim zase něco v reklamě nalžem a oni si to koupí zase.