Svět Might and Magic

Komunitní fórum stránek Svět Might and Magic

  • Prosinec 18, 2017, 05:53:20
  • Vítejte, Host
Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání -

Autor Téma: Grimoire: Heralds of the Winged Exemplar (duchovní nástupce Wizardry 7)  (Přečteno 1947 krát)

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 4446

Začnu netradičně jedním ze svých posledních příspěvků v Knize návštěv k tomuto tématu, konkrétně po vydání několika úvodních patchů ;) ...

Zvažoval jsem možnost, že bych to regulérně rozjel a přišpendlil k tomu samostatné téma, ale Grimoire opravdu není hra, která půjde hrát na poloviční plyn. První rozehrávka skončila hned na úvodním políčku, hra mě hned švihla do boje proti šestici netopýrů a byl jsem v pytli V druhé rozehrávce jsem proto musel vypnout náhodná setkání, což tyhle blbůstky definitivně vyřadilo a už jsem se v pohodě dostal do města, kde jsem si naštěstí udělal save - nedlouho poté mě sundala dvojice brouků, která se vyloupla z poza jednoho domu.

Nicméně jsem přeci jen pár věcí stihl postřehnout. Město je třeba dobře zpracované, byť osobně mám dost velký problém se změnou objektů (stěn s texturami) při otáčení. Hra zná jen pravé úhly a tam, kde je roh, se při otáčení objeví průhledný zlom s takovou hranou. Vypadá to dost blbě a navíc okolí v tu chvíli vypadá jako placka. V domech je to třeba dost dobře vidět (do domů lze vstupovat).

Grimoire má implementovaný autonotes, což není zrovna hardcore, ale úroveň nápovědy v něm zase určuje případný zkušenostní zisk za plnění jednotlivých bodů (100% s nápovědou v deníku, 120% s omezenou nápovědou atd.). Boje však třeba nejsou žádná sranda, jak jsem již naznačil a to jsem to zkoušel na nejnižší obtížnost. I když tady je dost problém, že mám default družinu a moc nevím, co s ní.

Vyděsila mě akorát jedna věc, v jednom domě jsem narazil na postavu v "krásném" anime provedení a těžce jsem zaskřípal zuby, ale co se dá dělat ... Příběh a textový doprovod (události) zatím vypadají dobře. Koukal jsem, že na Steamu se první hráči dostávají přes 30 hodin, takže jsem zvědav, jak to začne případně hýbyt recenzemi.


A teď hezky popořádku, aby to taky mělo nějakou tu štábní kultůru ;)

Představovat obšírněji minulost vývoje nebo samotného autora Grimoire, asi není potřeba, zájemci si to zcela určitě najdou sami, ostatně na toto téma už toho bylo napsáno až až. Já to vezmu jen ve stručnosti.

V první polovině 90. let se Sir-Tech rozhodl pokračovat v dobře rozjeté sérii a vývoj v pořadí již osmého dílu Wizardry zadal australské společnosti Directsoft. Rober Sirotek to ve svém videorozhovoru s Mattem Chatem odůvodnil tím, že hledali někoho nového, kdo by do vývoje přinesl nové nápady a svěží vítr a zrovna australané mu pro to přišli jako vhodní kandidáti.

Důvod je ve skutečnosti komplikovanější, protože v té době došlo ke stěžejní rozepři mezi Sirotekovými a D.W. Bradleym, který do vývoje série Wizardry naskočil s pátým dílem a zasadil se zejména o úspěch 6 a 7 dílu. Jenomže Sirotekovým se nelíbily jeho vedlejší podnikatelské aktivity (Bradley byl např. vlastníkem herního studia Heuristic Park) a tak to skončilo poněkud nešťastně rozchodem (Bradley se poté v roce 1997 vrátil do Heuristic Park a začal pracovat na jiné hře, která po několika odkladech a komplikovaném vývoji vyšla v roce 2000 pod názvem Wizards & Warriors).

Ale vraťmě se k australanům. Osmý díl Wizardry měl vyjít zhruba v roce 1994 pod názvem Wizardry: Stones of Arnhem, ale vývoj nebyl tak rychlý a uspokojivý, jak by si Sir-Tech přestavovali a tak hru nakonec stopli. Ostatně Directsoft nebyli v základu herním studiem a neměli s vývojem her zkušenosti, ale to se později změnilo k "lepšímu", když najmuli pár dalších lidí, mezi nimiž figurovala postavička schopného, ale značně nespolehlivého programátora jménem Cleveland Blakemore (zkráceně Cleve). Byla to právě trojice vývojářů v čele s Clevem, která dokázala své zaměstnavatele přesvědčit, aby se pokusili od Sir-Techu získat ještě jednu šanci a tu skutečně nakonec dostali, leč jí promarnili. Některé podrobnosti k těmto událostem se podařilo zjistit až v roce 2012, kdy se na eBay záhadně objevily v dražbě některé materiály z vývoje Stones of Arnhem (viz např. You Will Believe A Golden Baby Has Flown Before: Stones of Arnhem relics up for auction on eBay). Později se k tomu vyjádřil právě i Robert Sirotek ve výše uvedeném videorozhovoru.

Cleve to nevzdal a rozhodl se navzdory osudu přijít s vlastní verzí hry a vytvořit jakéhosi duchovního nástupce série. Často se v tomto ohledu spekuluje, že Cleve v podstatě ukradl původní podklady pro Stones of Arnhem a využil je pro svou hru, ale to je v principu jedno. Jelikož na té hře dělal, tak beztak znal většinu věcí a bylo by jen otázkou času, než by znovu poskládal engine apod. Nehledě na to, že časem původní návrh beztak zastaral a bylo potřeba přejít k modernějším nástrojům (např. z důvodu kompatibility). Např. původní návrhy map si můžete prohlédnout na adrese http://mocagh.org/loadpage.php?getgame=wiz8arnhem-map1 (ostatně někteří netrpěli čekají, až některou z nich objeví přímo v Grimoire :)). Grimoire měl vyjít tuším v roce 1997, ale nestalo se tak.

Různé termíny, sliby atd. padly z úst Cleva ještě mnohokrát, ale největší naděje přišly až v roce 2013, kdy Cleve prostřednictvím kampaně na IndieGoGo požádal o příspěvek na vývoj. Moc toho nevybral a výsledkem bylo jen superdemo a další kupa slibů. Teprve před pár měsíci přišel s dalším oznámením a vstoupil s údajně již kompletní hrou do programu Steam Greenlight, kde uspěl. Mezi tím ovšem stihl prošvihnout dva ohlášené termíny a hra vyšla teprve 4. 8. 2017 a rozhodně v tak dobrém stavu, jak Cleve po celou dobu proklamoval ;)

Současnost je taková, že Cleve hru patchuje poněkud zuřivým a nepředvídatelným způsobem, takže z původně jakž takž funkční hry vznikl nehratelný bazmek. Pro znovuzfunkčnění hry je potřeba provádět mezi těmi patchi různé obskurní úpravy, což rozhodně není pro údajně hotovou hru za 33 EUR nic standardního, ale některé to asi baví :) Po ranním update jsem se konečně dostal ke svým starším a opět funkčním savům i já, ale po dalších několika minutách jsem zjistil, že hra neumí savy přepisovat, takže jsem o veškerý pokrok zase přišel ... povedlo se mi totiž ve městě konečně narazit na boj, který jsem tak nějak uhrál :D

Různých problémů s hrou je vlastně více, rozhodně nelze mluvit o tom, že hra je v nějakém uspokojivém stavu a různé nekompatibility save pozic apod. jsou spíše noční můrou každého hráče, takže v současné chvíli je lepší se na hru vykašlat a počkat si, co se bude dít. Flintu do žita bych určitě neházel, ale vzhledem k tomu, jak dlouho a komplikovaně vývoj té hry vůbec probíhal, tak se obávám, že tohle je ještě běh na dlouhou trať.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 4446

Nakonec mi to nedalo, hru jsem odinstaloval, smazal obsah adresáře a komplet si natáhl verzi 1.2.0.14R (či tak nějak). Lehce jsem poladil config a nastartoval novou hru s default partou. Steam mi v tu chvíli psal 74 minut.

K mému překvapení jsem začal jinde (Briarpatch Woods), přitom si nevybavuju patřičnou změnu v konfigu (startovní pozici si lze zvolit) a ke všemu jsem měl jiné složení družiny. Briarpatch Woods je zřejmě rozlehlý les a při druhém boji mi docela zatuhl úsměv. Vyrazila na mě trojice brouků plus trojice červů. Brouci jsou úplně stejní jako ve vesnici, takže jsem čekal konec, ale kupodivu jsem to uhrál celkem normálně. Ostatně i většinu dalších bojů. Při tomhle tužším jsem však přišel o postavu hraničáře, čehož jsem si všiml docela pozdě, od té doby sebou tedy tahám jednoho padlého člena družiny (později jsem našel svitek na oživení, jen přijít na to, jak ho použít :)).

Náhodná setkání jsem samozřejmě vypnul, takže zbyly jen pevné hlídky a ty opravdu vyprovokujete jedině tehdy, když stoupnete na příslušné políčko. Navíc se jejich složení generuje náhodně, takže metodou save/load se dá vychytat přívětivější složení. Vyjímkou je jen The Green Hand Gang, což je trojice tuhých banditů, na které jsem se zrovna zasekl. Jinak pevná hlídka po vybití zmizí a políčko již zůstává bezpečné.

V lese různě poletuje víla Little Rosy, kterou jde údajně najmout jako doplňkové NPC, jenom jsem nepřišel na způsob, jak to provést a k čemu to vlastně bude. Při různých testech interakce jsem zjistil, že kdokoliv z družiny může přes ikonku akcí navázat s vílou rozhovor ve formě chatu, což je poměrně zajímavé, ale musíte znát, nebo alespoň uhádnout některé topicy :D Zkusil jsem nějakou běžnou konverzaci, ostatně Rosy hned při prvním setkání pár témat nadhodí, když se snaží družinu jakoby do zdejšího světa uvést. Pak jsem jí nechal být. Jakmile se vyčerpají všechna náhodná setkání s Rosy, tak jí lze jakoby vyvolat tím, že družina přespí poblíž cesty k The Green Hand Gang.

Briarpatch Woods ukrývá dva dungeony - Aquavia a Shrine of the Raptor. Aquavia je přístupná jen z části, chybí mi totiž klíč k dveřím dále do dungeonu. Zajímavé je tu zatím jen to, že v sále před dveřmi je nádržka s různě hlubokou vodou. Do hluboké družina nevstoupí, do mělké ano, ale ne všichni to tak nějak ustály, obzvláště když se z vody vynořila trojice piraňí :)

Shrine of the Raptor je na první pohled malá a nezajímavá, ale do jednoho výklenku lze umístit sošku sovy a otevře se cesta dále k jedné z desek s určitou informací. Nic dalšího svatyně jakoby nenabízí, ale hraničářka tu má tendenci upozorňovat na nějaké skryté záludnosti a opravdu to tak je. Na některých zdech jsou ukrytá tlačítka ve formě stisknutelných kamenů. Graficky to není vidět, je potřeba stěnu komplet projet kurzorem a hledat. Dostal jsem se tak nějakým penězům, podivné mapě a vybavení. Některé místnosti pak obsahují nádržky, které umí léčit nebo odstraňovat určité negativní stavy. O patro níže je velká socha sovy, která umí identifikovat předměty, ale je potřeba pečlivě vybírat, protože toho lze využít jen několikrát.

Celkově mi tahle nová rozehrávka přijde jednodušší, ale dočetl jsem se k tomu, že se jedná o lokaci, která je právě určena začínajícím, takže se trochu děsím toho, že ti brouci budou ve vesnici zase tužší. Od levelupu jsem ještě hodně daleko a zatím přemýšlím, jak vůbec vyzrát na tu trojici banditů. Trvalo mi to určitě přes hodinu a do vesnice to ještě další chvíli potrvá - předpokládám, že za banditama najdu cestu právě do Village of Crowl, protože v předchozí rozehrávce se z ní dalo do Briarpatch Woods dostat, jen to bylo zřejmě z jiné strany a tu teď zrovna hledám.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 4446

Najímání NPC je nakonec skryto v kontextové nabídce pod ikonou akcí. Akorát je potřeba menu vyvolat přes pravý klik tlačítka myši. Little Rosy se ke mě přidala celkem ochotně, jen jsem musel vyhodil svého mrtvého hraničáře. Není to tedy postava nějak do počtu, je to normální aktivní člen družiny a hra s jejím najmutím dokonce počítá.

Little Rosy je totiž na vyšším levelu, takže jsem jí automaticky posadil na přední místo v družině a znovu vyrazil na bandity. Chvilku trvalo, než jsem našel optimální taktiku a v knize kouzel Rosy našel velmi účinnou magickou střelu. problém byl akorát s druhou stranou řady, kam jsem musel nacpat jednu ze svých postav levelu 1 - odnesla to zlodějka. Obecným problémem mé družiny je to, že její členové v tužších soubojích docela umírají a nějakou dobu trvalo, než jsem souboj s bandity uhrál tak, že mi umřela jen ta zlodějka. Nepřišel jsem zatím na to, jak jí oživit, ale asi to bude nakonec jedno.

Zbytek lesa už byl víceméně pohodový, tam kde mi hra vygenerovala něco příliš silného, tak jsem loadnul a postupně jsem prošel až na cestu k vesnici. Na severu lesa jsem ještě předtím zabil nějakou silnější kytku, možná to byl nějaký úkol, možná ne. Na jihu je pak onen kýžený vstup do Vilige of Crowl.

Uprostřed vesnice mě potkal Mordekai, což je asi další najmutelná postava. Nejspíše jde o zloděje a k družině narozdíl od Rosy drží neutrální vztah (Rosa byla fridendly). O něco později jsem zjistil, že ve vesnici je možné asi najmout ještě další postavy, takže bych teoreticky mohl první řadu družiny dostatečně pořešit a počkat, až mi časem dolevelují jiné postavy v družině, které jejich místo zaujmou lépe - bojovníci apod.

Narazil jsem opět i na trojici brouků a boj to nebyl o tolik složitější než v lese, hodně pomohla Rosa, ale stejně jsem o jednu postavu přišel. Naštěstí se jedná o jeden z bojů, které se generují náhodně, takže to mohu pořešit loadem. Po skončení souboje mi naběhla tabulka levelupu u dvou postav, takže jsem mohl lehce nahlédnout i na tento aspekt hry.

Během levelupu se část věcí zvyší automaticky a zřejmě dle hodu kostkou. Do atributů jsem mohl dle libosti umístit jen jeden jediný bod. U skillů už to bylo lepší. Postava dostane nějaké množství volných bodů do jakýchsi čtyř pomocných statistik a na zvýšení konkrétního skillu se pak používá pool z jejich předem dané kombinace. Je to takové zajímavé a zároveň je to samozřejmě lehce omezující než-li kdybyste měli absolutní volnost v rozdělování bodů. Vzhledem k tomu, že se budu k předchozímu boji vracet, tak si levelup ještě zopakuju, ale už teď je jasné, že by to manuál chtělo. Takhle nevím, co přesně dělám a to není ono. U kouzel to třeba jde, ale u skillů by bylo dobré vědět, co některé dělají.

Grimoire mě každopádně překvapil. Moc nevěřím odladěnosti mechanik, už jen to náhodné generování potvor v bojích, ale zatím jsem nenarazil na žádný bug. Na druhou stranu, tyhle lokace jsou nejspíše odladěné, problémy přibudou spíše později.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 4446

Dle předpokladu jsem loadnul a při první příležitosti jsem znovu vyhledal Mordecaie a zjistil, že najmout nejde :) Najmout jdou ve vesnici jen dvě další postavy, jeden mnich v chrámu, ale tomu jsem se nelíbil, takže zatím nic. Druhou postavou je klerička Raghilda. Ta hledá svou sestru Claru, přidá se tedy s podmínkou, že půjdu její sestru hledat, ale smyls to moc nemá. Raghilda je na levelu 1 a kleričku mi už dělají dvě další postavy, spíš by se hodilo něco bojovnějšího.

U Raghildy jsem zaregistroval další způsob, jak vyhledávat topiky k rozhovorům - klíčová slova jsou zvýrazněná podtržením.

Ve vesnici mi postupně začaly levelovat další postavy, přičemž jsem zjistil, že bodů do atributů můžu dostat k rozdělení až 5, holt je to určeno asi hodem. Vzhledem k tomu, že to beztak rozděluju čistě pocitově, tak ani nemám potřebu nic plánovat a případně dle potřeby loadovat. Málem bych zapomněl, ve vesnici jsou ještě dva obchodníci, kovář a mág. Peníze mi docela přibývají, ale zatím mám strach cokoliv kupovat. Mág nebyl zrovna nadšený z přítomnosti Rosy v družině, takže u něj budu mít asi obchodní handicap :) V družině mi tak stále zůstává jedno volné místo.

Z Village of Crowl vede cesta do dalšího lesa, kde jsem zatím skončil u dalšího vstupu do podzemí. Vypadá to tu rozlehleji a z pohledu bojů je to pořád standard. Nejhorší byl opravdu boj s trojicí banditů na počátku. Naštěstí spát se dá kdekoliv a je to nejlevnější a zatím vlastně jediný způsob obnovy zdraví a statů (vitalita atd.).

Na hře mě štve akorát jedna věc, Bandicamem nemohu típat obrázky, můžu jen nahrávat. Rád bych sem občas něco uploadnul, ale bohužel :(
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 4446

Steam mi píše 5 hodin, takže předpokládám, že v téhle rozehrávce jsem již strávil něco přes 4 hodiny a začíná to být docela návykové :) Musím opravdu znovu konstatovat, že nejhorší byl jen ten začátek, než si člověk za prvé zvykne a za druhé, než projde do vesnice. Na hodně věcí se dá přijít i bez manuálu, některé věci jsou třeba společné se staršími M&M, např. otevírání dveří silou pomocí dvou postav, užívání speciálních předmětů (předmětů z inventáře) přes kontextovou nabídku apod. Pro úplného nováčka to ovšem podle mě není, minimálně do doby, než bude existovat manuál. Nedělám si iluze, že třeba vývoj postavy mrvím, takže ani u mě to nebude asi moc optimální.

Z pohledu obtížnosti bych však nic nezvyšoval, za novice se nestydím, dostal jsem se nyní do fáze, kdy už nemusím kvůli potvorám nějak extra loadovat, což mi vyhovuje. Navíc právě tuším nějaký zádrhel s vývojem postav, takže od novice očekávám, že mi to případný nesoulad promine. Zvažuju akorát, že bych zapnul náhodná setkání, aby mi postavy rychleji nabíraly zkušenosti, ale u toho se na druhou stranu obávám, aby to pak nebyl pro změnu spíše opruz.

Pokud jde o Little Rosy, při levelupu jsem se na ní více zaměřil a nestačil se divit. Rosy začíná na levelu 2, ale z pohledu statistik a úrovně skillů je to overpowered postava. Na levelu 3 jsem jí mohl naučit fireball, co pořešilo právě tužší souboje a obzvláště nemrtví nemají magii ohně rádi. S třetím levelem se navíc můj mág mohl naučit kouzlo na otevírání zámků, takže jsem se zbavil dalšího problému :) Tipuji, že Rosa mě časem opustí.

V druhém lese jsou ve skutečnosti 3 dungeony - opuštěná jeskyně, chrám a sídlo liche. Jeskyně je užitečná kvůli lootu a je tu dvojice tužších nemrtvých, leč snadno sundatelných fireballem. Do sídla liche jsem se nedokázal dostat, na počátku dungeonu jsou dveře, které mě zastavily a rovnou mě upozornily, že bez patřičného klíče to nepůjde. V chrámu jsou také dveře na klíč, ale ty jsem obešel pomocí svitku na otevírání zámků, co jsem našel v Shrine of the Raptor. Jenomže o kus dále jsem narazil na další zavřené dveře a přes ty už jsem neprošel. Chrám by měl navíc souviset s hledáním Clary, takže se do něj budu muset vrátit a zkusit to s kouzlem, které už nyní můj kouzelník umí.

U dungeonů, resp. každé mapy, je zajímavá pomůcka, která hráči říká, kolik procent mapy již prošel. Je to nejspíše určené obtížností, ale je to užitečné. V podstatě to není nic proti ničemu, jen prostě máte ve finále 100% jistotu, že jste prošli vše. Tajné lokace je beztak potřeba tipovat klasicky dle rozložení mapy. Překvapilo mě akorát, jak jsou dungeony malé. Přemýšlím, jestli větší obtížnost třeba neznamená to, že se pak mapování musí provádět ručně apod. S touhle velikostí dungeonů by to nebylo moc obtížné.

Ve vesnici jsem se zkusil vloupat do skladiště, kde už na mě číhal přerostlý kříženec kočky a psa. Několik domů prostě budu muset otevřít násilím, s tím asi nic nenadělám. Našel jsem zde zásilku z dalšího města. Chrám a sídlo liche budou nejspíše ucelené dungeony, takže předpokládám, že cesta do dalšího města povede přes akvadukt, protože nic jiného jsem zatím nikde nenašel. Mapa lokací umí zobrazit i mapu světa, takže souvislosti se dají odhadovat i podle ní.

Na mnoha místech je průzkum doprovázen textovou událostí, v jeskyních si se mnou navíc chtěla popovídat banshee a musím říci, že je to napsané dobře a srozumitelně. Docela hezky to dokresluje atmosféru. Když si vezmu, co je Cleve za typ člověka, tak se až divím, že dokázal něco takového vytvořit.

IP zaznamenána
This is the end ...

Ivan

  • Mladší člen
  • **
  • Příspěvků: 59
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 4446

Vím, linkoval jsem to do Knihy návštěv, Honza by se měl ovšem spíše přesvědčit na vlastní oči, ono ve světle reality už to tak vtipné není, protože já třeba za 8 hodin hraní nenarazil na jediný bug. Cleve má problémy spíše se samotným verzováním, kdy to nabourává save pozice, ale zase se mu musí uznat, že se s tím snaží něco dělat.

Retro bych v souvislosti s Grimoire vůbec nevytahoval, ta hra vznikala v době, kdy bylo retro úplně něco jiného, ona jen zůstala zakonzervovaná v čase. Leckterý současný "milovník" retra si z ní bude spíše trhat vlasy, protože Grimoire je i přes svou barvitou grafiku pro generaci 2k dost hardcore a to platí nejspíše právě i pro Honzu. Je to poměrně komplexní dungeon a bez manuálu to chce už mít něco nahráno v jiných hrách, protože je to docela o tápání.

Z počátku jsem si z toho taky dělal legraci, ale spíše kvůli samotné osobě Cleva, než že bych chtěl shazovat samotnou hru. Nyní jsem ve fázi, kdy bych ho spíše uznale poplácal po zádech, protože jestli tohle je práce jednoho člověka, tak si to bezpochyby zaslouží, byť to mouchy má (hudba, občas grafika apod.). Bez ohledu na předchozí léta, on skutečně přišel a ukázal něco, co lze za finální produkt považovat. Mě osobně to stačí. Ono upřímně, mě je vcelku jedno, jestli to je dokončené, nebo není. Pokud bych si chtěl zahrát Wizardry, tak já mám ten komfort, že jsem je ještě pořádně nehrál, takže bych se vrátil ke své rozehrávce šestky, ale něco mi říká, že z Grimoire bych těch 60-100 hodin přeci jen dostat mohl.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 4446

Souboj s křížencem ve skladu jsem si musel několikrát zopakovat, protože se mi ho nedařilo uhrát beze ztrát. Ta potvora dokázala zmalovat ciferník i Little Rose, ale po několika pokusech jsem konečně přišel na optimální postup a můj berzerčí drakoid zapojil do boje ohnivý dech (speciální schopnost rasy). Ostatně na pomoc přispěchal i kouzelník s dalším ohnivým kouzlem. Přijde mi, že tahy v bojích probíhají dle iniciativy a postavy mají nejspíše několik tahů v celém kole dle své profese a levelu, ale blíže jsem to nezkoumal. Boje standardně zrychluju entrem, popř. lze alternativně klikat na ikonku pro menu. Po boji mi můj jednook s profesí doctor poskočil jako první a zatím jediná postava na level 4. Dostal k tomu docela slušnou haldu kouzel na výběr.

Mág se konečně naučil kouzlo na otevírání dveří, takže jsem se pustil do průzkumu dalších domů, ale 100% vesnice udělat beztak nelze. V chrámu a u mága obchodníka jsou zámky vysokých levelů a do jedné budovy ve vesnici se pak nelze dostat vůbec (dveře nereagují na pokus o odemčení, jako by u nich nešel ani použít).

V jednom domě jsem narazil na nemilé přakvepní - dost odolné brouky. Na konci každého kola se nějakým zázrakem oživili do maxima. Po pár pokusech jsem zjistil, že je oživuje fireball, tak jsem je musel umlátit ručně :) Je docela dobré číst jména potvor, protože vzhledově identické potvory mohou být dost odlišné, ale blbé je, že je potřeba si to pak zapisovat. Ve hře bestiář není. S boji ve vesnici přišla další nemilá věc. Postavy už mají "moc" zdraví, takže je jeden spánek nemusí vyléčit komplet.

Z vesnice jsem vyrazil do Garden of Midknight, což je ten druhý již dříve zmíněný les na jih od vesnice Vzhledem vypadá stejně jako Briarpatch Woods, takže by jeden ani neřekl, že tohle je pro změnu zahrada :D Zamířil jsem rovnou do chrámu a ke zamčeným dveřím. Kouzlo je neodemklo a žádný analog klíče jsem ani doposud nenašel, tak jsem se otočil na podpadku a vyrazil do sídla liche, kde mě čekalo stejné fiasko a problém byl na světě.

Dostal jsem se jakoby do slepé uličky, ale zbývala ještě Aquavia v Briarpatch Woods, minimálně se jít přesvědčit, jestli jsem prošel vše dostupné. Nedalo mi to a zkusil jsem v Aquavia prolézt stěny okolo centrání nádržky, předtím jsem to určitě nedělal a vyplatilo se to, našel jsem klíč k zamčené bráně :) Aquavia je dvoupodlažní rozlehlejší dungeon, ale hlavně obsahuje docela zajímavý prvek, cestování loďkou po vodě.

Na prvním patře jsem se brzy dostal do křížku s takovým milým okřídleným hádkem, leč to byl wyrm a málem jsem setkání neustál ... tedy alespoň někteří v družině :D Musel jsem se na něj vyspat a lépe rozvrhnout útok. Hlídal místnost s truhlou a podivnou trojicí nástěnných hodin. V pohodě, tyhle hrátky nejsou nic nového, ale každé hodiny mají 4 pozice, což dohromady dává šílené množství kombinací. Řekl jsem si proto, že zkusím najít nejprve nějaký hint. Na prvním patře je ještě jedna zamřížovaná truhla a fontánka, ale k nim se lze dostat jen přes druhé patro.

Cesta na druhé patro není nikterak skrytá, ale dole je potřeba najít tajný vchod do kotviště a s pomocí loďky a s nápovědou z tabule vyhledat iluzorní stěnu, kterou lze proplour k hrobce jistého krále. Je tu dvojice zamčených mříží, z toho jedny skryté. Obě se otevírají pákami, ale za těmi skrytými je poklad a s pákou k nim nelze pohnout. Zřejmě mám malou sílu a jako na potvoru jsem celou dobu ignoroval naučení kouzla Strenght. Druhé  mříže vedou do samotné krypty a hned v úvodu se přede mnou vztyčila čtyřruká mumie obklopená mlžnými netopýry - Shiva-Han-Goromu, strážce krypty. Musel jsem kvůli němu udělat drobnou úpravu v rozestavení družiny, je docela tuhý a umí bolestivě zasáhnout. Little Rosu proto doplnil v první lajně můj drakoid, který má dost zdraví. Strážce a neopýři sice umí zranit i zadnější členy, ale už to není taková pálka jako u první řady.

Po boji jsem si prohlídl kosti krále, vybral mu truhlu a pomocí teleportu prozkoumal obě zamřížované místnosti na patře prvním. S tím jsem tu nejspíše skončil, protože hint pro nástěnné hodiny nemám a bez nich se očividně dále nedostanu. Na druhém patře mi ke 100% chybí jen zamčená místnůsta s truhlou, na prvním toho bude o něco více, ale na kombinační metodu jsem opravdu neměl náladu. V Aquavia jsem našel ještě jeden klíč, takže jsem se mylně zaradoval a vyrazil jsem znovu do chrámu v Garden of Midknight ... nepasoval tam :/

Nj, a co teď? Tápaní přineslo drobné ovoce a jednu velmi užitečnou zkušenost. Little Rosa má asi vysokou dovednost vnímání a občas má tendenci napovídat, že zrovna stojím někde, kde je něco zajímavého. Pomocí kontextového menu se může každá postava nechat rozhlédnout (Look), ale na nižších levelech to prakticky k ničemu nevedlo. Ono i nyní to často selže, ale stačí vytrvat a pokus párkrát zopakovat. Našel jsem tak nějaké stříbrné a hlavně nápovědu, jak se za ty zavřené dveře dostat - musím najít skrytý vchod skrze samotnou zahradu. Nějak se mi to zatím nepodařilo, ale v jezírku jsem našel nějaký zajímavý předmět a hlavně podobným způsobem lze blíže prozkoumat zamčené dveře v sídle liche, u kterých mi to odhalilo zámek ve tvaru ruky.

Prvek rozhlížení si naposledy pamatuji z rozehrávka Might and Magic I, kde to má smysl už jen kvůli grafice, ale v Grimoire mi to nejprve přišlo jako podivnost, což je dáno právě tou detailnější grafikou, kdy by si jeden řekl, že si vystačíme se skrytými tlačítky a objekty. Asi nemá smysl chodit políčko po políčku a hledat, ale zase třeba jako v případě toho jezírka, je dobré si místa pro rozhlížení tipovat a hlavně jej používat tam, kde si o to postava přímo řekne.

Čas se mi posunul na 8 hodin 45 minut, což znamená, že v této rozehrávce jsem strávil rovných 7,5 hodiny, a proto si myslím, že už nějaké soudy ke hře dělat mohu, viz koment výše. Dokončení okolí Village of Crowl ještě dobré 2 hodiny zabere, takže dejme tomu, že budeme počítat 10 hodin na blok. Při pohledu na celkovou mapu je hra nejspíše rozdělena do několika podobných bloků, kterým vévodí nějaké sídlo (vesnice, město apod.). Celkově těch bloků nebude asi tolik, takže osobně v tom žádných 600+ hodin nevidím. Dungeony jsou docela malé, stejně tak jednotlivé oblasti a čas tak mohou natahovat jen boje a řešení puzzlů. Tím ovšem neříkám, že někdo nemůže ve hře strávit stovky hodin mimo příběh, např. grindem, ale za sebe doufám, že to v pozdějších fázích hry nebude nutnost kvůli postupu.

Pokud jde o dungeony, mě to hodně připomíná analogii Swords of Xeen vs originální sága Xeenu (resp. World of Xeen), kdy SoX byla v tomto ohledu velmi odlehčená verze hry. Obsahuje mnoho jednodušších dungeonů, ale za to si na oplátku hraje s mechanikami hry, takže zážitek z ní není o nic chudší. Nemám ponětí, jak to vypadá ve Wizardry 7, to by musel říci někdo povolanější, ale nedělám si iluze, že by jeden člověk dokázal vytvořit hru komplexní po všech stránkách. Proto si myslím, že Grimoire bude v tomto stylu pokračovat dále a těch 244 nebo kolik dungeonů by se nakonec dalo splácnout do nějakých 24 plnokrevných. Jsem zvědav, nakolik jsem se strefil.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 4446

Hodně opatrně projíždím materiály a odkazy ze Steamu, abych se nedostal zbytečně k nějakému spoileru. Pár věcí mi stále vrtá hlavou např. to, když mám oblast 100% prolezlou, jak v ní vlastně mohu najít něco dalšího skrytého? Jde samozřejmě o chrám v zahradě, konkrétně se tenhle dungeon vlastně jmenuje Tomb of Saint George. Odkrytá mapa z reliéfu mi sice ukazuje nějaký vstup za dveřmi pomocí žebříku, ale v zahradě je na adekvátním místě les, takže abych se dostal na totožné souřadnice (za předpokladu, že mapy jsou náskládány přesně do vrstvy nad sebou), musel bych odkrýt něco dalšího a tím pádem bych šel přes 100% průzkumu.

Pořád si proto myslím, že bude potřeba najít nějaký klíč, ale v tomhle jsem v slepé uličce. Možná jsem ve vesnici neprošel úplně vše a něco jsem minul, ale podstatnější nápad mi vnukl jeden tip, který začíná poznámkou, že rozhovory s NPC mohou být klíčové. Jenomže jak jsem již psal dříve, k rozhovorům je potřeba znát příslušné topicy a to je kámen úrazu. Je potřeba si je vypisovat a bedlivě sledovat, jestli z dalšího rozhovoru nevypadne něco dalšího. Zatím jsem tento aspekt hry docela flákal, ale asi nebude zbytí a budu muset vytáhnout tužku a papír a zkoušet.

Vrátím se ještě na k něčemu jinému, konkrétně k vývoji postav. S manuálem to vypadá všelijak, ale nejsem očividně jediný, kdo si myslí, že atributy nemají na vývoj postavy takový dopad, jak by se mohlo zdát a absence manuálu jen kamufluje méně propracovaný systém. Little Rosa je docela oříškem pro pochopení, tahle postavička mi v počátku hry hodně pomohla a zdálo se, že je to díky vysokým hodnotám atributů. Je to vlastně zvláštní, když si vezmete, že Rosa je jen na levelu 2. Jenomže boj s psokočkoidem ukázal, že není zas tak nezranitelná a pokud se na ní nepřítel zaměří, může jít do kytek stejně rychle, jako kdokoliv jiný. Její vysokou odolnost musí tvořit tedy něco jiného a napadá mě její velikost a možná obecně nějaké vlastnosti rasy.

Nebylo by to vlastně nic ojedinělého, MMX taky obsahuje plejádu atributů a reálně mají význam jen 3 z nich :) Osobně jsem zvědavý, co k tomu řekne manuál, pokud se ho tedy někdy dočkáme. Mezitím začal někdo tvořit Wiki. Je to chvályhodný počin, minimálně kvůli tabulce, které atributy pro které povolání pilovat, ale to je tak nějak podobné jiným systémům, takže zas takový přešlap se u toho udělat nedá. Nehledě na to, že postavy dostanou někdy k levelupu jen jeden bod k samostatnému rozdělení. Výsledný odskok oproti prvnímu levelu tak může být poměrně malý - co jsem viděl, potřeba zkušeností na další levely roste v podobných hodnotách jako u D&D. Nebude to tedy jako v M&M, ale spíše jako v DSA a klíčové rozhodnutí padne volbou povolání a další korekce budou v podobném duchu. Tuhle kapitolu bych tedy pro sebe asi mohl uzavřít. Rozhodující slovo budou mít skilly.

Jelikož je řada hráčů dost napřed, wiki popisuje předpoklady pro multiclass, pro který se mohou rozhodnou postavy na levelu 10. Má to nějaké penalizace, ale to je vcelku logické. V praxi bych to musel vidět, protože mi není úplně jasné, jak to proběhne s resetem atributů a co to udělá s poolem bodů. Ono se totiž můžete během levelupu dokonce rozhodnout, že si body pro investici do atributů budete schovávat do budoucna. O ty postava nepřijde, ale jde mi o to, jestli reset znamená, že již investované body se taky vrátí do poolu?

Samostatnou kapitolkou je magie. Kouzlit může každé povolání, tedy pokud splní požadované předpoklady, čímž je dosažení minimálního potřebného levelu postavy. Včera se mi tohle přihodilo u bardky, která se s levelem 3 mohla naučit své první kouzlo. Zajímavý je samotný počet kouzel, kdy Grimoire obsahuje haldu škol, ale každá z nich ve skutečnosti obsahuje jen 5 možných kouzel. Některé školy jsou vázány na konkrétní povolání: Wizard, Cleric, Necromancer, Sage a Thaumaturge. Proto je potřeba povolání vhodně kombinovat, aby družina měla přístup ke všem školám.

Když se tohle všechno teď vezme a prováže, tak z toho plyne, že Grimoire je sice v rasách/povolání hodně variabilní, ale nejsou to zas takové skoky, aby se to nedalo smrsknout na pár voleb, podobně jako přehršel atributů. Na druhou stranu se takto vytvořená variabilita z pohledu balancování lépe hlídá.

A tím se pomalu vracím k tomu, co jsem již naznačil. Klíčová role bude ležet na skillech. Mno a s tím teprve přichází dobrý průšvih, skillů je požehnaně a chybí mi u nich info, jaká maximální hodnota se u každého z nich dá dosáhnout, resp. jaká minimální je potřebná u doplňkových skillů, aby měly nějaký efekt, protože ono těch bodů k rozdělení moc není a v tomhle už lze přešlap snadno udělat. Závisí to samozřejmě i na povolání postav, ale třeba takové plavání je užitečné u všech - v Aquavii se mi povedlo jednou dokonale utopit :D
IP zaznamenána
This is the end ...

Ivan

  • Mladší člen
  • **
  • Příspěvků: 59

Tady se pořád mluví o podobnosti a duchovním nástupci Wizardry 7. Tu jsem bohužel nehrál, ale hrál jsem Wizardry 8. A ta mě bavila hodně. Mohl by někdo hru porovnat s touhle? Tak nějak mě to láká, i když upřímně se mi za to nechce 37 éček se mi za takovou hru úplně dávat nechce k tomu, abych si ji vyzkoušel.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 4446

Flash ti k tomu asi něco napíše, ten osmičku určitě hrál, ale pokud se chceš zatím na hru jen podívat, tak kdysi vyšlo superdemo, které si můžeš zdarma stáhnout a vyzkoušet. Finální hra se od něj v principu prý zas tak neliší, takže pro získání rámcového přehledu by to mělo být dostatečné.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 4446

Hned co jsem dopsal koment k postavám, tak jsem si otevřel manuál k Wizardry 6 doufaje, že mi to některé věci trochu osvětlí a hlavně mám beztak v plánu si v šestce naházet úplně novou družinu, takže se to neztratí ... mimochodem, rozehrávku Wiz6 jsem začal 15.1.2017, takže na pokračování mám ještě dostatek času :D

Vlastně je to zajímavé, za těch několik dní jsem si v Grimoire osahal tolik věcí, že teď při čtení manuálu k Wiz6 už si některé jen opakuji, nebo mi začínají zapadat do souvislostí. Systém se samozřejmě v řadě věcí liší, ale třeba postup v explorativní části využívá stejné postupy. Manuál dokonce obsahuje dost rad, jak s družinou nakládat. Jde třeba o to našeptávání, které zařizuje skill Scout a čím vyšší je, tím lehčí je nic skrytého nepřehlédnout a pak klasicky s pomocí look patřičnou věc vyhledat.

Zajímavá je třeba i pasáž o doplňkových skillech pro uživatele magie, které rozhodují o schopnosti se kouzla učit a efektivně je využívat. Manuál třeba krásně tyhle vztahy ukazuje a to mi u Grimoire právě chybí.

Budu asi muset udělat rychlé úpravy a doplňkové věci jako Scout přesunout na někoho, kdo nepotřebuje souběžně trénovat tolik věcí. Grimoire v tomhle jakoby vychází vstříc, protože postav v družině je až 8 (já jich mám 7), takže není problém si vytvořit nějaký charakter průzkumníka. V tomhle je prostě vždycky lepší si tu družinu poskládat svépomocí, protože teď v ní mám zase duplikovaného klerika a umřetou zlodějku jsem již dávno vyhodil :D Rád bych se vyhnul kartičkám povolání, přeci jen tohle už není Realms of Arkania, ale lepší plánování by si to bývalo zasloužilo, leč i přes podobnost s Wizardry je dost věcí, kvůli kterým by byl manuál přímo ke Grimoire vhodnější.

Rozhovory probíhají ve Wiz6 stejně, moc toho k tomu poznamenaného není, snad jen upozornění, že je potřeba dávat pozor na správnost a logiku psaní otázek a odpovědí. Večer si to budu moci podrobně vyzkoušet, a pro příště si budu muset dávat větší pozor na různé události.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 4446

Posunul jsem se na 9 hodin herního času a hned v úvodu musím dementovat jednu věc :) V posledních několika příspěvcích jsem se tu hodně rozepsal o Little Rosy a její OP charakteristice, nicméně jsem se sám trochu chytil do pasti, když jsem napsal, že jde o atributy a pak v tom pokračoval. Je to ovšem přesně tak, jak jsem psal hned někdy v počátečních příspěvcích. Rosa má atributy celkem normální, ona má hodně pocvičené jen skilly. Ve hře je to navíc docela dobře odůvodněno. Rosa je totiž průvodce poutníků na zdejších cestách, kterým pomáhá s jejich poutí po zdejších pamětihodnostech (za chvilku se k tomu v lekci historie dostanu :)).

Dle původního plánu jsem se hned po loadu pustil do fáze rozhovorů a hořce jsem zalitoval, že jsem nevytáhl větší papír :D Informací je na počátek opravdu hodně. Některé topicy jsou společné, ale pak je tu nemalá skupina topiců, na které odpoví jen konkrétní NPC, popř. vás jiné NPC za ním odkáže. Z obecných témat se topicy vybírají blbě, z počátku mi dost pomohly záznamy v deníku, ale pak je potřeba se chytit i bodů v odpovědích NPC. Podtržená slova se nakonec ukázala jako velmi klíčová a tyhle dialogy jsou opravdu důležité a ukazují vám, že jdete v rozhovoru správným směrem.

Včera jsem shodou okolností vyřešil díky honbě za diaology i jeden nepřístupný dům ve vesnici. Jedná se ve skutečnosti o zbrojnici, do jejichž dveří nelze nikterak vstoupit. Ale jak jsem byl v tom klikání, tak jsem klikl i na otevřené okno hned vedle a vyskočil na mě dialogový řádek :) Zbrojnice je sídlem kapitána Krona, který ve vesnici rozvěsil jeden informační plakát o ztracené expedici a to je právě jediné téma, na které hlídka za oknem zareaguje. Díky tomu se mi otevřely dveře, ale protože o expedici vlastně nic nevím (nic jsem nezjistil), tak mě hlídka zase urychleně vyhodila.

Záhada expedice souvisí s dungeonem Cenotaph of Black Lich, to je to uzamčené sídlo liche v Garden of Midknight. Black lich kdysi vesnici terorizoval, ale nakonec byl poražen a stáhl se směrem do Avian Mountains, na které zahrada navazuje. Z počátku o sobě dal ještě vědět, ale pak vše utichlo a Krone se rozhodl poslat do hor expedici, aby se podívala, co se děje. A jak to tak bývá, nikdo se z ní nevrátil.

Toliko k historii, z praktického pohledu je to k ničemu, protože jsem neustále ve stejné pasti - nemám tušení, jak se do Cenotaphu pořádně dostat a nikdo mi k tomu už nemá co dalšího říci (vlastně budu muset zkusit ještě Mordecaie, ten se mi včera docela vyhýbal).

Nejužiteční je z pohledu informací archivář Gorlo z chrámu. Obecně nejlepší je u každé postavy začít otázkou na jeho jméno, většinou to vyhodí první náznaky témat. Já místo toho použil seznam, který jsem si vypsal na základě deníku.

Hyperborea je dle všeho středem vesmíru a na povrchu kdysi vládla krutá rasa Duroch'Mal. Ta byla postupem času vytlačena a jejím posledním útočištěm se staly Avian Mountains, konkrétně podzemní město Samhain (je o něm zmínka i v hrobce George). Jednu z posledních bitev s ní svedl rytíř George, který však v bitvě bohužel padl. Georg byl prohlášel za svatého a poté uložen do hrobky nedaleko od hor, která nyní nese jeho jméno a stala se poutním místem (viz funkce Little Rosy na cestách). Díky tomu se z Village of Crowl stalo důležité místo a povědomí o existenci vesnice se rozšířilo po celé zemi (dostala se na mapu :)). Ostatně proto ve vesnici sídlí řád mnichů/templařů (chrám).

V současné době je oblast pod vlivem drowského krále Khan Raji, který sídlí v Kublai Axis. Další ze zmíněných měst je Waterport, který čelí nájezdům pirátů a nag. Kvůli nim nechal král vytvořit armádu jménem Vanguard, které velí warlord Ahriman (jeden výnos vyvěšený ve vesnici je zrovna od něj). Ve vesnici se o něm moc nemluví, údajně jde o obávaného tyrana. Je to zhruba v kostce vše, co se dá k historii shrnout. Rozhovor s Gorlem je opravdu dlouhý, ale dost stejných informací se dá nakonec zjistit i od jiných NPC.

Původně jsem si od rozhovoru s Gorlem sliboval nějaký konkrétní postup, ale jediná podstatná informace byla, že další postava, která mi může něco prozradit o expedici, je mág Magus Trimestes (to je ten obchodník) ... teď mě napadá, že jsem zapoměl zajít ještě na kus řeči ke kováři. Magus mě překvapil, hlavně ve vztahu k Little Rosy, protože se to má celé jinak, než jsem si na první pohled myslel. Naopak, Rosa je jediná, kdo s ním mohl navázat rozhovor a byl to právě Magus, kdo mi o její funkci prozradil vše. Za odměnu jsem si mohl zdarma vybrat některou z jeho sad kouzelných hůlek (vzal jsem 5 fireballů).

Když jsem narazil na téma expedice, konečně se rozproudil trochu živější rozhovor, odkud jsem načerpal informace o Cenotaphu, leč nic konkrétního k tomu, jak projít pře chráněné dveře :( Místo toho jsem se dostal k tématu Musem of Magic a Magus mi za 350 zl nabídl vstupenku. Je to karta, kterou se otevřou zadnídveře v jeho obchodě. Muzeum obsahuje několik podivných předmětů, ale jedná se spíše jen o vtípek, nic extra zajímavého tu není. Tedy až na studnu v zadní místnosti, která vede do prťavého dungeonu jménem Enigma. V každém ze tří rohů mi podivný hlas pošeptal jedno slovo: Time, Entropy a Eternity. Žádné NPC na ně však nereaguje.

Málem bych zapomněl, v chrámu ve vesnici se dá jít také do podzemí, do oblasti s názvem Sacred Pools. První dveře jsem odemkl kouzlem, ale druhé už otevřít nešly. Pár hintů jakoby napovídá, že musím nejprve obětovat dar, ale jelikož jde o 2 x 5000 zl, tak to jde mimo mě :) Beztak si nejsem jistý, jestli to opravdu s těmi dveřmi souvisí, nebo za to třeba dostanu bonus při vstupu do každého z jezírek, která už mám dostupná nyní.

Z Raghildy jsem nic dalšího už taky nevymáčkl a u Mordecaie mi došly síly cokoliv dalšího už číst, takže jsem se rozhodl prozkoumat, jestli se něco pohnulo vpřed. Tomb of Saint George nic, Cenotaph of Black Lich taky nic, tak jsem se vrátíl alespoň do Aquavie, abych pořešil puzzle s nástěnnými hodinami. Jenomže když jsem do místnosti vstoupil, tak jsem jako na potvoru na klávesnici "zakopl" a prolítl skrze zeď vedle hodin :) Ano, byla to iluzorní stěna a ty hodiny jsou nejspíše fake :D Na iluze je jinak ve hře kouzlo, podobně jako v AD&D, takže není potřeba spoléhat jen na náhodu. V Aquavii mi tak zbyla už jen zamčená truhla na druhém patře a zbytek prvního patra tvoří už jen voda, kterou nemohu vzhledem k absenci plavání prozkoumat. Nicméně to procentuelně vychází tak, že žádná další skrytá místnost se na patře už nenachází.

Při rovnání dosti zpotvořeného inventáře (ten opravdu v Grimoire nesnáším), jsem si vzpomněl na podivnou mapu z Shrine of the Raptor. Jde jí použít skrze volbu Use a otevře se jako normální mapa. Objevila se na ní jedna nová malá místnůstka, takže jsem do svatyně ihned zamířil. Cesta vede do místnosti, kde byly původně prázdné sarkofágy, ale ve dvou se nyní nacházely kostry. Záhy jsem zjistil, že se jedná o oba mrtvé členy družiny, které jsem vyhodil, takže pokud bych se někdy rozhodl je znovu nabrat, můžu si je tu vyzvednout a oživit. Je to docela dobrá zpráva a hlavně zjištění. Nová místnůstka obsahuje orb, který jedné vybrané postavě přidá 2 body do atributu Devotion.

Postup tedy za včerejšek nějaký byl, ale ne takový, jak bych si býval přál :) Mám teď před sebou 3 dungeony, kam se nemohu dostat a řešení je zatím v nedohlednu. Včera jsem navíc svému ranaři dal do ruky kostěnou dýku, ale jak se ukazuje, je nejspíše prokletá.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 4446

Jenom pár drobností, protože jsem se na Steamu v diskuzi konečně prokousal až na konec. V určitých fázích od vydání byly ty problémy s průchodem různé, díky tomu, že jsem jakoby pozadu, tak směrem k začátku diskuze už hrozí dost spoilerů, proto jsem příslušná témata vynechával. Od té chvíle navíc existuje nápověda třeba ve formě výše zmíněné wiki, takže kdo začal později a má dneska zásek, koukne spíše tam. Nicméně jsem procházel obecnější témata nebo věci, na které už jsem sám přišel.

Zaujaly mě celkem 2 věci. Předně včera někoho v USA napadlo to samé co mě, tedy otevřít manuál k Wizardy 6 :D Poslal to tam jako oficiální radu. Shodou okolností má Wiz6 rozehrané, takže si nejspíše všiml stejné podobnosti jako já. Předpokládám, že stejně dobře poslouží i manuál k Wiz7, ale tady jde zkrátka o to, že oba jsme očividně do Wizardry naskočili stejným dílem a to potěší.

Druhý postřeh byl příspěvek nějakého veterána z Wiz7, který si na počátku zcela natěšen nastavil veteran obtížnost a dostal hned po papuli :D Obtížnost snížil na novice a dostal po papuli znovu :D Cleve mu tam na to odpověděl, že začátek je záměrně přepálený, aby v podstatě hráče vytočil a on byl nucen hledat mnohem hlouběji v mechanikách, jak se z toho dostat. Docela mě potěšilo, že chyba opravdu nebyla na mé straně a problém měli i zkušenější :) Zajímavé na tom příspěvku byly ještě reakce jiných hráčů, tedy nejenom z tohoto konkrétního topicu, a to směrem k bugům, které umožňovaly ten začátek obejít s prstem v nose i na nejvyšší obtížnosti. Paradoxně jsem se ale nedozvěděl, jaký rozdíl v jednotlivých úrovních obtížnosti vlastně je.

Při tom všem jsem si vzpomněl ještě na jednu věc, kterou jsem do předchozího příspěvku opomněl dopsal. Jak jsem psal, že některá NPC při dotazu na  určitá témata odkazují na jiná NPC, tak jsem přeci jen určitou nápovědu objevil. Pomohla mi k tomu právě zmínka v manuálu k Wiz6, kde se u rozhovorů píše, že je dobré začít obecnějším tématem, např. pozdravem. Napadlo mě totiž se Maguse nebo Raghildy zeptat na slovo key ... odkázali mě za Gorlem. Ta postavička přede mnou očividně něco tají, nebo jsem se jí jen nedokázal správně zeptat. Na to budu muset teprve přijít.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 4446

Nejprve musím dementovat ještě jednu věc :D Little Rosy sice pomáhá poutníkům, ale nasměřovat je do obchodu Maguse, což mi prozradil místní kovář. Proto byl na mě Magus tak milý a dal mi zdarma hůlky :D Je to takový jeho reklamní poutač.

A jinak jsem asi v pytli. Nejprve jsem měl problém s pádem hry, ale reinstall to pořešil, jenomže ve hře jako takové jsem se nikam nepohnul. Zjistil jsem akorát, že ty nástěnné hodiny v Aquavii nejsou fake, ale o patro níže je na desce hint k jejich nastavení, čímž se aktivuje páka k zavřené mříži a truhle na druhém patře (při správném nastavení se ozve potvrzovací zvuk). V truhle byla jen nějaká nádoba, ale nemám jí jak identifikovat. Nyní mám tedy Aquavii komplet, tedy vyjma té vody na prvním patře.

U Maguse jsem zjistil, že dost zdánlivě pro mě neužitečných předmětů mohu prodat za slušné pálky (klidně i 2000 - 3000 zl). Vyzkoušel jsem si díky tomu obdarovávací truhlu v Sacred Pools, ale za těch 5000 zl jen odemkne dveře, což jsem zvládl předtím i bez toho, takže asi chyták pro důvěřivé a movité. Šel jsem si promluvit znovu s Raghildou a přečetl si i její oznámení venku, které jsem jaksi minul. Teprve nyní mi došlo, že ona nemá na mysli hrobku Sv. George, ale právě Sacred Pools, neboli Temple Bath ve vesnici. V nich se Clara ztratila. Nyní ty krvavé stopy v dungeonu už dávají větší smysl. Jenomže Gorlo ani jeho představený Argosyre k tomu nic nemá (Argosyra je kvůli rozhovoru třeba uplatit 2000 zl, aby se stal neutrálním).

Uvízl jsem tedy na mrtvém bodě a nenapadá mě, co dále, nebo zda-li jsem někde nenatrefil na bug. Je to divné, nechám to ještě do rána být, zkouknu znovu zahradu a ... zkrátka ráno moudřejší večera ;) Mimochodem, Argosyra lze napadnout, ale povolává si pořád dokola pomoc, takže je v podstatě nesmrtelný.
IP zaznamenána
This is the end ...
 

+ Rychlá odpověď