Já s prvním článkem nesouhlasím. Kolik her jako Divinity: Original Sin nebo Pillars of Eternity vyšlo poslední dobou (posledních řekněme 10 let)? Ony ty hry existovaly v minulosti, zanechaly za sebou řadu fanoušků, kteří je hráli právě proto, že byly takové, jaké byly. Jenže pak velcí distributoři rozhodli, že takové hry přece fanoušci nechtějí. Že chtějí hry úplně jiné, s úplně jinými mechanikami, které jsou "moderní". Bohužel, přilákali tím hráče nové, kteří dřív tyto hry nehráli a tedy ekonomický efekt byl dobrý, jenže ti lidé, kteří měli rádi ty hry předchozí, právě třeba s komplexním rozvojem, s texty, které dávají smysl atd atd, ti tím pádem měli smůlu. Žádná hra, která by byla taková, jakou měli rádi, už prostě nevznikla. Na trhu tak vznikla díra. Zájem o určitý typ hry, kterou už ale nikdo nevyráběl, byl silný. Neznamená to, že se nemohou vyrábět i hry "moderní", o které má zájem jiná skupina lidí. Ale přece nemusí být všechny hry co výjdou stejné a nemusí být všechny "moderní".
Do té díry na trhu pak vstoupil kickstarter. Velcí distributoři jí nechtěli zaplnit, tak jí zaplnili tito autoři, kteří k jejímu rozvoji získali peníze přímo od lidí. Díky výsledkům zjistili, že zájem více než velký a proč by tedy tyto hry právě takové, jaké je lidé chtějí, jen s jiným příběhem, obsahem, nedělali. To opravdu nemůže za žádných okolností vzniknout hra, která připomíná hry ze starší doby? Která je sto let za opicemi, když je hodně těch, které to baví. Vždyť těch moderních vychází ročně tuny. Proč si tedy autor nekoupí a nehraje nějakou tu modernu, když mu to tak chybí. Proč místo toho si koupí hru, která není určená pro něj a pak se mu nelíbí, že je taková, jaká je. (přitom ale současně jak sám píše se k ní vrací a nemůže se jí nabažit). Kdyby ta hra byla dle moderních trendů, zahrál by si jí jednou, mechansimy a vše v ní by bylo o ničem, poznal by "děj" a tím by to skončilo. Už nikdy by se k ní nevrátil. A pokud je kickstarter jediné místo, kde vývoj takové hry "staré" s tunami textu a propracovaným rozvojem a systémem, může získat peníze a tedy je to jediný způsob, jak může vzniknout, je logické, že tomu tak je. Pokud by takové hry vydávali velcí hráči a velcí distributoři, tak by to tak nebylo (ale byli to právě oni, kdo tu díru na trhu udělal).
A to, že jsou nejoblíbenější na kickstarteru je logické, prostě lidé mají o ty hry zájem a proto jsou nejúspěšnější. Různé experimenty, kde se snaží být autoři kreativní a nápadití a vymýšlí něco, o čem nikdo neví, co to je a jestli to vůbec bude zábavné, ty tam vznikají taky a je jich hodně. Jenže jít do nich a investovat do nich, je z pohledu investora rizikové. Proč bych měl dávat peníze na nějaký experiment, který mě neoslovil ani nezaujal.
Naopak, jak třeba ukázalo Divinity, tak i autoři těchto her, jsou schopní vymyslet některé nové prvky a jsou je schopní zahrnout do těch stávajících, takže to celkově pak sice působí jako hra ze staré školy, přitom to ale obsahuje i prvky nové, které dřív ve hrách nebyly. Dle toho, co píší u dvojky, pak zřejmě budou "kreativní" až příliš. Až mám trochu obavy, co z toho vznikne.
U těch nejúspěšnějších her na kickstarteru také sehrálo velkou roli jméno autorů a to, že média jim udělala velkou reklamu, takže se o projektech dozvědělo hodně lidí. Když rozjel svojí kampaň Obsidian, psalo se o tom téměř každý den skoro na všech herních webech. Lidi si spojili hry, které znali dřív s autory a příslib, že budou dělat hru, kterou už nevyráběl nikdo 6 let a která se nedala už nikde 6 let koupit, tak to všechno prostě zafungovalo.
Naopak české Kingdome Come na tom bylo hůř. Autoři spoléhali jen na jméno autorů, nikoliv na jméno studia. Všechny s snažili upozornit na to, že stáli za slavnými hrami, jako je Mafia. Tedy taky se snažili tam vytvořit to spojení, ale méně úspěšně. Snažili se oslovit případné lidi obsahem a orginální tam je pouze to, že to má byt historické a bez fantasy prvků. (což si ostatně myslím, že bude po vydání kamenem úrazu a mnoho lidí to moc nenadchne, když tam nebude třeba magie, žádné fantasy obludy atd). Ale samotný nápad by nestačil. Zde sehrálo roli i to, že autoři v té době měli už velkou část hry hotovou, mohli ukázat grafiku a to, jak úžasně to vypadá. Na to chytli hráči spíše tací, kteří mají rádi ony "moderní" hry. Pořád to ale nestačilo a proto pro ně byla naprosto stěžejní reklama. Prostě to, aby se o nich psalo na co nejvíce webech. Obsidian s tím neměl problém, Warhouse tomu muselo trochu pomoct. Ale hodně jim pomohlo, že měli investora již dřív, mohli si dovolit licencovat drahý špičkový engine atd atd. To ti malý autoři, kteří chtějí prorazit u těch menších projektů, nemají. Proto mají ostatně problém prorazit a vůbec získat požadovanou částku.
Ty projekty, které si zmínil ty, tedy Neal Hallford, Dungeons of Aledorn, Seven Dragon Saga, Underworld Ascendant se hodně lišily v požadované částce. Dle všeho zřejmě Dungeons of Aledorn nějak ovlivnili samotní vývojáři, kteří když viděli, že to nevyberou, si tam sami přidali, aby získali alespoň nějaké peníze. Underworld Ascendant pak byla sázka na známou značku.
Ale já osobně jsem právě za Kickstarter rád, protože právě hy, jako Pillars, nebo Divinity atd, by nikdy nevznikly. A velcí distributoři by si stále dál hrnuli to své, že přece každý hráč má rád to, co řeknou oni, že má rád. Ať hlavně zaplatí a když se mu to nelíbí, ať si trhne. Ne, že hráč řekne autorovi, co má rád a ten to bude akceptovat. A on prostě není každý člověk stejný.