Dneska jsem si od rána hrál s FDD a CD-ROM verzí World of Xeen a narazil jsem na docela nepříjemné problémy se stabilitou hry. Původně jsem pro hudbu nastavil emulaci Gravis Ultrasound a pro zvuky SoundBlaster Pro. Do obou verzí jsem doinstaloval i češtinu, takže jsem nejprve zkoušel různé kejkle s ní, protože jsem nemohl vyloučit, že zdrojem problémů není právě ona. Pak jsem zkusil Gravis Ultrasound zaměnit za SoundBlaster Pro (popř. jen SoundBlaster) a hra se mi začala kousat ještě více (při vstupu do gildy nebo k trenérovi definitivně zamrzla). Docela mě to rozhodilo, protože jsem k testům použil krom jiného i přesně tu samou instalaci, na které jsem před léty normálně hrál.
Naštěstí jsem zachoval klidnou hlavu a řešení na sebe nenechalo dlouho čekat
Cvičmo jsem zkusil konfigurák z GOG verze hry a najednou vše fungovalo jako hodinky. Vzal jsem tedy oba použité konfiguráky (GOG a můj upravený) a začal jsem je porovnávat. Pointa je poměrně jednoduchá. Můj původní konfigurák vůbec nemá Gravis Ultrasound definovaný a emulovaný, což by ani tak moc nevadilo, ale SoundBlaster 16 měl jinak nastavené IRQ. A o to IRQ jde především, protože INSTALL.EXE hry nastavuje defaultně IRQ 7, kdežto v konfiguráku bylo z nějakého důvodu IRQ 5. Stačilo to tedy opravit a hra funguje jak má.
Je to docela dobrá záludnost, se kterou jsem nepočítal, proto o ní píši. Při tom různém kopírování konfiguráků se prostě může stát, že občas nakopírujete nějakou specifickou verzi, která ovšem nemusí být plně v souladu s daným nastavením hry, takže je docela dobré kontrolovat nastavení zvukovky ve hře vůči definici zvukovky v konfiguračním souboru DOSBoxu a sladit to.
[sblaster]
# sbtype -- Type of sblaster to emulate:none,sb1,sb2,sbpro1,sbpro2,sb16.
# sbbase,irq,dma,hdma -- The IO/IRQ/DMA/High DMA address of the soundblaster.
# mixer -- Allow the soundblaster mixer to modify the DOSBox mixer.
# oplmode -- Type of OPL emulation: auto,cms,opl2,dualopl2,opl3.
# On auto the mode is determined by sblaster type.
# All OPL modes are 'Adlib', except for CMS.
# oplrate -- Sample rate of OPL music emulation.
sbtype=sb16
sbbase=220
irq=5dma=1
hdma=5
mixer=true
oplmode=auto
oplrate=22050