Svět Might and Magic

Komunitní fórum stránek Svět Might and Magic

  • Březen 28, 2024, 10:48:49
  • Vítejte, Host
Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání -

Autor Téma: DOSBox - možný konflikt zvukové karty (vyřešeno)  (Přečteno 2761 krát)

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
DOSBox - možný konflikt zvukové karty (vyřešeno)
« kdy: Září 06, 2018, 20:23:26 »

Dneska jsem si od rána hrál s FDD a CD-ROM verzí World of Xeen a narazil jsem na docela nepříjemné problémy se stabilitou hry. Původně jsem pro hudbu nastavil emulaci Gravis Ultrasound a pro zvuky SoundBlaster Pro. Do obou verzí jsem doinstaloval i češtinu, takže jsem nejprve zkoušel různé kejkle s ní, protože jsem nemohl vyloučit, že zdrojem problémů není právě ona. Pak jsem zkusil Gravis Ultrasound zaměnit za SoundBlaster Pro (popř. jen SoundBlaster) a hra se mi začala kousat ještě více (při vstupu do gildy nebo k trenérovi definitivně zamrzla). Docela mě to rozhodilo, protože jsem k testům použil krom jiného i přesně tu samou instalaci, na které jsem před léty normálně hrál.

Naštěstí jsem zachoval klidnou hlavu a řešení na sebe nenechalo dlouho čekat :) Cvičmo jsem zkusil konfigurák z GOG verze hry a najednou vše fungovalo jako hodinky. Vzal jsem tedy oba použité konfiguráky (GOG a můj upravený) a začal jsem je porovnávat. Pointa je poměrně jednoduchá. Můj původní konfigurák vůbec nemá Gravis Ultrasound definovaný a emulovaný, což by ani tak moc nevadilo, ale SoundBlaster 16 měl jinak nastavené IRQ. A o to IRQ jde především, protože INSTALL.EXE hry nastavuje defaultně IRQ 7, kdežto v konfiguráku bylo z nějakého důvodu IRQ 5. Stačilo to tedy opravit a hra funguje jak má.

Je to docela dobrá záludnost, se kterou jsem nepočítal, proto o ní píši. Při tom různém kopírování konfiguráků se prostě může stát, že občas nakopírujete nějakou specifickou verzi, která ovšem nemusí být plně v souladu s daným nastavením hry, takže je docela dobré kontrolovat nastavení zvukovky ve hře vůči definici zvukovky v konfiguračním souboru DOSBoxu a sladit to.

[sblaster]
# sbtype -- Type of sblaster to emulate:none,sb1,sb2,sbpro1,sbpro2,sb16.
# sbbase,irq,dma,hdma -- The IO/IRQ/DMA/High DMA address of the soundblaster.
# mixer -- Allow the soundblaster mixer to modify the DOSBox mixer.
# oplmode -- Type of OPL emulation: auto,cms,opl2,dualopl2,opl3.
#            On auto the mode is determined by sblaster type.
#            All OPL modes are 'Adlib', except for CMS.
# oplrate -- Sample rate of OPL music emulation.

sbtype=sb16
sbbase=220
irq=5
dma=1
hdma=5
mixer=true
oplmode=auto
oplrate=22050
IP zaznamenána
This is the end ...

tono

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 826
Re:DOSBox - možný konflikt zvukové karty (vyřešeno)
« Odpověď #1 kdy: Září 07, 2018, 11:59:12 »

Pokiaľ mal niekto štandardné PC s 2xCOM, 1xLPT, potom stačilo len zvukovku zasunúť s defaultným nastavením na 220, 5, 1, 5. Ale ak tam bol ešte modem, sieťovka alebo ďalšia portová karta, potom bolo o zábavu postarané. Naviac konfigurácia sa robila pomocou jumperov osadených na MB a samozrejme aj na jednotlivých doskách.
V tvojom prípade si mal na výber zmeniť IRQ na karte, alebo v .ini súbore :)
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:DOSBox - možný konflikt zvukové karty (vyřešeno)
« Odpověď #2 kdy: Září 07, 2018, 13:17:03 »

Já měl SB AWE32 a ten jsem nastavoval softwarově. Creative měli v ovladačích hezkou diagnostickou utilitku, která případné konflikty našla a nabídla alternativní řešení. Co si pamatuji, tak zrovně ten můj byl nastavený na 220, 7, 1, 5, tudíž jsem ani nečekal, že by někde v konfigu bylo něco jinak. Ostatně na tyhle věci se obvykle přijde právě až ve chvíli, kdy něco nejde ;) Do téhle chvíle jsem ani neregistroval, že to nastavení v DOSBoxu vůbec je.
IP zaznamenána
This is the end ...

tono

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 826
Re:DOSBox - možný konflikt zvukové karty (vyřešeno)
« Odpověď #3 kdy: Září 07, 2018, 13:55:19 »

AWE32 a neskôr AWE64 boli už moderné karty ktoré počítali že nastavenia sa budú robiť cez BIOS. Ak bol BIOS starý a ku karte nebola žiadna sw utilitka, existoval ešte program PnP device manager kde sa PnP karty dali menežovať. Všetko to padlo príchodom WinXP, ktorý si to nastavoval už sám. IRQ5 si zvykla uzurpovať modemová karta, ktorá potom spôsobovala praskanie vo zvuku a mrznutie systému hlavne v hrách.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:DOSBox - možný konflikt zvukové karty (vyřešeno)
« Odpověď #4 kdy: Září 08, 2018, 09:02:20 »

Když to tak vezmu, tak já se vlastně ve své PC historii nemusel IRQ zabývat vůbec. Můj první počítač měl jednak ten SB AWE32 a pak už jen grafickou kartu. Navíc jsem se o jeho střeva začal zajímat až před rozprodejem :) Z pohledu CPU byl na maximu (PI 166 MHz, víc by už nedal), takže jsem ani nemohl ocenit kvalitu té ASUS desky, co měl. Hřebíček do rakve byla nekompatibilita SIMM modulů, kterými jsem ho chtěl rozšířit (za nemalé peníze mi v ruce zbylo něco, co ta deska nepobrala). Druhý počítač byl vrchol Socketu 7 (Super 7), ale vše už řešil BIOS a různé utilitky. Takže ani v éře Windows 95-98 jsem tu potřebu neměl a pak už to bylo jedno. Vrcholem nastavení byl akorát autoexec.bat a config.sys, abych pod DOSem měl zvukovku a CD-ROM :) Z teorie jsem věděl o co jde, dokonce tu mám v knihovně jednu krásnou příručku, ale prakticky jsem to opravdu nikdy nevyužil ... tedy až nyní, kdy mi díky tomu došlo, kde je problém :D Z hardwarových oříšků jsem se setkal akorát s děličkami FSB při přetaktování, což se poměrně brzy taky začalo řešit přes BIOS. Pak jsem vlastně přestal hardware podrobně sledovat.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:DOSBox - možný konflikt zvukové karty (vyřešeno)
« Odpověď #5 kdy: Září 27, 2018, 22:06:48 »

Teď jsem zrovna při testech virtualizovaného FreeBSD narazil na konfiguraci ovladače Soundblaster Pro a 16 a v nápovědě je to právě hezky rozvedené, že u ne-PnP karet je potřeba dopsat konfiguraci IRQ, DMA apod. Já jsem vlastně v tom MS-DOSu tenkrát nastavoval AWE 32 asi zbytečně, je docela škoda, že už si to nemohu prověřit. VirtualBox očividně používá emulaci PnP SB kompatibilního čipu, stačilo nastavit generický ovladač a zvuk funguje perfektně. Svým způsobem je to docela legrační. Použiji VirtualBox, abych v něm zprovoznil FreeBSD a do FreeBSD pak nainstaluji DOSBox, abych v něm spustil dotyčnou hru :D Jinak DOSBox jako takový, tedy konkrétně zvuk, jde pod FreeBSD v této kombinaci podstatně lépe, než v kombinaci VirtualBox - linux - DOSBox. Ten systém je prostě úžasný a moc dobře si uvědomuji, proč jsem mu dával přednost před linuxem.

Mám docela nutkání, že bych si přeci jen poskládal něco staršího na bázi Pentia I a s ISA kartami. Největší problém je ovšem zdroj napájení, tedy nalézt takovou desku, co pobere ATX přívod. Na eBay si jsou toho zřejmě dobře vědomi, protože ty různé hybridní desky jsou docela drahé.
IP zaznamenána
This is the end ...

tono

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 826
Re:DOSBox - možný konflikt zvukové karty (vyřešeno)
« Odpověď #6 kdy: Září 28, 2018, 18:39:36 »

No FreeBSD je skôr Unix než Linux :) Projektov BSD je viacej, napríklad výborný FreeNAS.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:DOSBox - možný konflikt zvukové karty (vyřešeno)
« Odpověď #7 kdy: Září 29, 2018, 00:21:06 »

Vždyť píšu, že jsem mu dával přednost před linuxem ;) Měl jsem možnost spravovat telefonní ústřednu, která běžela přímo na BSD, tedy onom licencovaném Unixu, ze kterého FreeBSD vzešlo.
IP zaznamenána
This is the end ...