Mě spíše překvapuje, že do toho nešel nějaký další výrobce, který by udělal fyzikální engine a pro něj i vlastní HW, který by měl vlastní paměť, vlastní výpočetní jednotku a který by spolupracoval s grafikou, dělal tyto výpočty a pak to přenášel do grafiky na zobrazení.
S podporou by obecně nemusel být zas takový problém, protože vývojáři hry by nedělali engine na fyziku, ale jen by tento engine využili. Ostatně podobně je to i u toho physx a dalších fyzikálních enginů. Tedy pro vývojáře je to usnadnění, jelikož jinak by musel vyvíjet fyzikální engine vlastní. No a v dnešní době univerzálních grafických enginů by to neměl být zas takový problém. Ti vývojáři těchto enginů by umožnili tento engin do hry integrovat a jen málo jkdo vyvíjí svůj vlastní engine pro grafiku. V dnešní době se to už prostě nevyplatí, vzhledem k náročnosti vývoje a optimalizace pro různý HW.
To, že se nikdy nic z toho nestalo a podoporovala to jen nVidia defakto způsobilo, že vývojáři her na fyziku úplně zanevřeli. V dnešní době se vše točí jen kolem grafiky, ale fyzika je mimo. Máme jakože fyzikální enginy, které třeba "umožňují" rozbít prostředí, ale to ve skutečnosti není fyzika. Tedy jediný engine, kde by to alespoň trochu mohlo jít je právě ten physx, který v těch pokročilejších fukcích má alespoň dobrý základ, ačkoliv není moc rozvinutý. Jenže ten vývojáři her prakticky nepoužívají. Nehrál jsem a ani jsem neviděl hru, která by opravdu využila fyziku naplno a která by s ní i počítala z hlediska hratelnosti. A to je právě proto, že v tkovém případě by hra byla nejspíše nVidia only a majitelé karet od AMD by si neškrtli, pokud by tyto funkce nešly vypnout. Pokud by šly vypnout, nevyužívala by je hra na maximum.
To je ostatně důvod, proč po té, co nVidia ten patent koupila, se nic nestalo. Nikdo by neudělal hru jen pro jednu grafiku. Ale pokud to dělají pro klarty obou výrobců, tak mohou physx využít tak maximálně na jeho úplně základní úrovni a případné pokročilejší funkce jen v omezené míře jako doplněk, který lze vynout a nemůže být pro hru nativní a ovlivňovat hratelnost samotnou.
Přitom to využití fyziky je opravdu velké. Ne jen pro třeba vlasy a hadry, aby působily přirozeněji, jako to bylo v zaklínači, ale právě pro reakce světa na hráčovu činnost. Příklad jsou třeba keře a stromy. V reálu by fungovala fyzika a nějak by na okolní působení reagovali. Větve by se ohábaly, mohli by praskat, průžně vystřelit a zasáhnout třeba hrdinu do ksichtu, padalo by z nich listí, které by se pohybovalo ve větru a které by také reagovalo na okolí (například by mohlo narazit na hrdinu, nebo větrem způsobeným hrdinovým pohybem by odlétlo jinam) a podobně. V dnešních hrách jsou buď keře prostupné a tak nereagují nijak, nebo neprostupné a také nereagují nijak. Pokud už něco dělají (třeba se pohybují ve větru, nebo jim upadne lístek, který se pohybuje ve větru), je to jen čistě vizuální efekt, který s fyzikou nemá společného nic. Nebo ona rozbitnost prostředí, nebo různé částicové efekty a podobně. Ty jsou v dnešní době též jen vizuálním efektem, který žádnou fyziku nemá. Vypadá to hezky, ale reálné to není. O třeba tekutinách, jako voda a procházení skrz vodu a podobně, ani nemluvím.
Ale todle procesor v reálném čase tak, aby to opravdu reagovalo na hrdinovy akce a současně se to zobrazovalo, nezvládne. Na to prostě není vhodný. Kdyby to počítala grafika, která by ta data měla v paměti a která má nesrovnatelně větší propustnost dat a brutální výpočetní výkon, měla by šanci mnohem větší. Navíc by ta data nemusela počítat 2x, ale mohla by fyziku a zobrazení počítat defakto současně.
Nemyslím si, že na todle bude mít vliv nízkoúrovňové API, protože to s tím nijak nesouvisí a stále se zabývá tou grafickou stránkou. Ty vizuální efekty budou možná pokročilejší, možná budou hezčí, možná budou rychleji počítané a díky tomu budou můct být náročnější, nicméně s fyzikou nebudou mít společného nic.
A dřív měly konzole grafiky od nVidie, až na tu poslední generaci, kde se autoři konzolí rozhodli, že nebudou konzole dotovat a že reálná cena konzolí bude odpovídat reálné ceně HW v nich. Tak přešli na levné a málo výkonné karty (v PC by to byla stěží střední třída grafický karet, tedy v současnosti by to bylo na úrovni třeba 1050 u nVidie) a to už v době vydání těch konzolí. Je asi jasné, že když si v dnešní době koupíš třeba 1050 do herního PC, že ti asi těžko bude na 10let stačit. A přesně to výrobci konzolí u PS4 a XONE udělali. AMD jim pak dala i lepší cenu a kompletní řešení procesor+grafika. Ale v době, kdy dodávala grafiky nVidia, by neměl být problém ani u konzolí s výpočtem fyziky. Ono ty starší verze konzolí byli hodně z počátku dotovány. Tedy stály třeba 15 tisíc, ale reálná cena HW v nich byla 20tisíc a todle dotování se vyrovnalo až v průběhu těch 10let, kde HW byl stále stejný, ale už ohodně levnější, ale prodejní cena byla pořád vysoká. A taky tedy prodejem her samotných a jejich licencováním.
Obávám se, že v současnosti vývojáři her na fyziku už zanevřeli prakicky úplně. Je to čím dál tím horší, jak se zvyšují nároky na grafiku, jde fyzika do háje.