Svět Might and Magic

Komunitní fórum stránek Svět Might and Magic

  • Březen 28, 2024, 14:00:52
  • Vítejte, Host
Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání -

Autor Téma: (Elemir) - Jade Empire: Special Edition  (Přečteno 1973 krát)

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
(Elemir) - Jade Empire: Special Edition
« kdy: Duben 24, 2021, 12:12:37 »

Nakonec jsem svůj původní záměr přehodnotil a deníček k Jade Empire přeci jen sesmolím. Původně jsem si myslel, že bych ho zveřejnil najednou, až bude kompletní, ale to by pro mě ve finále představovalo spíše komplikaci. Jednak s hlídáním délky příspěvků, takže by mi to mohlo snadno narušit kontinuitu kapitol a pak je tu trošku problém i se screenshoty, resp. ve výběru vhodných obrázků :) Ve hře jsem toho sice natípal haldu, ale třeba z počátku hry nebo bojů moc vhodných záběrů nemám, takže se musím vedle psaní probírat i stovkami souborů a hledat reprezentativní snímky, popř. nahrávat příslušné savy a dotípávat snímky nové.

Moje seznámení s Jade Empire: Special Edition

Jade Empire byla původně čistá konzolovka, která vyšla na konci prvního čtvrtletí roku 2005 pod taktovkou Microsoftu pro konzoli Xbox. O necelé dva roky později, konkrétně v únoru 2007, byl pod názvem Jade Empire: Special Edition vydán PC port a časem se hra podívala i na mobilní platformy (iOS a Android). Za konverzí stojí studio LTI Gray Matter. Special Edition přišla s pár vylepšeními (2 nové styly, vylepšení AI, vylepšení grafiky atd.), ale příběh a vše kolem zůstalo stejné. Určitou "specialitou" této verze je možnost hru znovu rozehrát s charakterem, se kterým už jste hru prošli. Charakteru zůstanou všechny naučené styly a techniky, akorát se mu uzpůsobí level. Spolu s tím se vám zpřístupní mistrovská úroveň obtížnosti. Velkou devizou hry je lokalizace od CD Projektu, který byl zároveň lokálním distributorem hry. Díky svým kvalitám se Jade Empire stal součástí edice Extra Klasiky obchodu Xzone (XK Hit edice) a v roce 2010 vyšel Jade Empire jako plná hra u časopisu Score (č. 198).



No, abych pravdu řekl, sám si nevybavuji, kdy a jak jsem se vlastně o Jade Empire dozvěděl. Jednak mě konzolovky nikdy moc nezajímaly, ostatně nebyl důvod, a pak BioWare pro mě jako studio skončili vydáním Neverwinter Nights (2002). Sice jsem se doslechl o Star Wars: Knights of the Old Republic (2003) a Mass Effect (2007), ale ani jedna z těch her mě dle recenzí a vzkazek kolem neoslovila, navíc to byly opět hry tvořené primárně pro konzole. Mou pozornost si Bioware znovu přitáhli až s příchodem Dragon Age: Origins (2009), což bylo pro mě ovšem fiasko (hra mě nedokázala nadchnout natolik, abych v ní pokračoval), takže jsem neviděl důvod, proč se o porty z konzolí dodatečně zajímat. A nebýt Originu, tak by to v případě série Mass Effect asi platilo dodnes ;) Nicméně obrázek Ruky smrti z přebalu krabičky Jade Empire si velmi dobře vybavuji, takže o hře jako takové jsem už musel předtím slyšet. A byl to shodou okolností právě Origin, který mi hru na sklonku roku 2015 přihrál v rámci nějaké akce zdarma. V roce 2018 jsem si pak Jade Empire pořídil i na GOGu.

Kupodivu si ani nevybavuji, že by Jade Empire bylo nějak extra diskutovaným RPG mezi hráči - na rozdíl od zmíněného Knights of the Old Republic a nově příchozích Mass Effect. Jakoby mezi oběma "věhlasnými" sériemi upadlo v zapomnění. Přitom Jade Empire bylo kritikou přijato velmi dobře. Všechny 3 hry dokonce běží na tom samém enginu a u Jade Empire by se dokonce dalo hovořit o revoluci v rámci studia BioWare. Bylo to totiž poprvé, co se studio vrhlo na svou vlastní IP a oprostilo se od dalších licencí (svět Star Wars v Knights of the Old Republic nebo svět Forgotten Realms a pravidla Dungeons & Dragons v Baldur's Gate a dalších). Byl to poměrně odvážný krok, ale vyplatil se. Rukopis BioWare je ve hře dobře čitelný.



Do hry mě ve skutečnosti umotal Ringo, protože jsem se do ní naplno pustil až poté, co mě Ringo v rámci jedné debaty nahlodal s pochybností o příslušnosti Jade Empire k žánru RPG. Knights of the Old Republic neznám, k němu se vyjadřovat nemohu, ale sérii Mass Effect znám poměrně dobře a tu mohu vůči Jade Empire porovnat ... tedy mohl jsem porovnat hned poté, co jsem Jade Empire dohrál (jak jsem zmínil v úvodu, deníček píši zpětně, proto ten minulý čas). U Mass Effectu totiž nemám o příslušnosti k žánru pochyby (3D akce s RPG prvky), byť dneska už se na takovéto škatulkování moc nehraje a v principu je to vlastně nejspíš i jedno, ale Jade Empire se tvářil být přeci jen jiný, mnohem více oddaný kořenům žánru RPG.

Tvorba postavy

Na počátku jsem dostal možnost volby. Buďto si vytvořím svůj vlastní charakter, nebo sáhnu po jednom ze sedmi předpřipravených charakterů (budu se jim věnovat ještě v extra kapitolce). V Jade Empire se jinak hraje jen za jednu postavu a v základu jde o variaci na bojového mnicha (časem dovysvětlím v souvislosti s příběhem). Možnosti tedy nejsou bůhví jak košaté, každá postava se vyznačuje jen trojicí hlavních (primárních) statistik a k tomu si volíte dvojici stylů.

Primární statistiky jsou:

Tělo - reprezentuje fyzickou zdatnost charakteru
Duch - reprezentuje duševní aspekt, který proudí tělem v podobě energie čchi (analog many)
Mysl - reprezentuje rovnováhu, tedy soulad mezi myslí a tělem (analog výdrže)

Každá z těchto primárních statistik je ve hře viditelná ve formě ukazatele patřičné barvy a délky (Tělo reprezentuje červená barva - ukazuje stav zdraví, Duch pak modrá barva - ukazuje stav energie čchi a Mysl žlutá barva - ukazuje stav výdrže), takže kdykoliv máte zřetelný přehled o tom, jak na tom v daném okamžiku vaše postava je. Délka ukazatele je samozřejmě odrazem číselné hodnoty dané statistiky: postava začíná se 2 body v každé z nich a 4 další body si můžete rozdělit dle libosti. Předpřipravené charaktery se pak liší právě v tom, kterou statistiku preferují na úkor ostatních (tzv. druh postavy, např. silná postava znamená, že preferuje Tělo na úkor Ducha). K tomu se pak váže i výběr vhodných stylů.





Primární statistiky ovšem neovlivňují jen množství zdraví nebo čchi (tzv. sekundární statistiky), ale jejich kombinace má vliv i na konverzační dovednosti (neboli také konverzační statistiky):

Šarm vychází ze souladu Těla a Mysli
Intuice vychází z Ducha a Mysli
Zastrašování má kořeny v Těle a Duchu

Při vývoji postavy tedy neurčujete jen to, jak bude zdatná fyzicky nebo mentálně, ale zároveň tím rozhodujete o tom, jaké možnosti budete moci úspěšně využívat během rozhovorů. Není to jen kosmetická záležitost. Univerzálně vedená postava totiž nebude excelovat ani v jednom a pak budete muset vzít za vděk nebonusovou variantou řešení, což může znamenat např. to, že namísto 500 stříbrných zaplatíte 2000 stříbrných. Primární statistiky si lze přitom průběžně zvyšovat levelováním, kdy za každý level dostanete 3 body k rozdělení, nebo díky speciálním předmětům a učení, kterými lze mimo to zvyšovat i konverzační statistiky.

Pro úplnost doplním, že 1 bod do primární statistiky přidá 10 bodů k sekundární statistice, např. 1 bod Těla přidá 10 bodů zdraví.



Další volbou při tvorbě charakteru je volba dvojice úvodních stylů, které bude postava od počátku ovládat. Každá postava, a to včetně předpřipravených charakterů, má naučenu Nebeskou vlnu a dále si volí z:

Tisíc seků
Skákající tygr
Bílý démon
Legendární úder

Na první pohled to vypadá jednoduše, ale stylů je ve hře nějakých 28 a pro jejich úspěšný rozvoj je potřeba vědět, jak jsou organizovány a na jakém principu fungují. Každý ze stylů náleží do jedné z pěti kategorií, které určují jeho použití a nároky:

Podpůrný styl - v základní podobě nepůsobí nepříteli žádné zranění, ale může na něj seslat specifický efekt, který lze poté využít pro tzv. harmonické kombo (viz dále), pro zraňující údery využívá energii čchi
Styl bojového umění - k boji využívá jen ruce a nohy
Zbraňový styl - k boji používá zbraň, která spotřebovává body výdrže
Unikátní styl - jsou dva, vysvětlím za chvilku
Magický styl - funguje podobně jako magie, obvykle jde o boj na dálku a spotřebovává se při něm energie čchi (podobně jako Podpůrný styl může být využit pro harmonické kombo)
Transformační styl - postava se při něm změní v démona určitého typu a to i s jeho silnými a slabými stránkami, během aktivní proměny se spotřebovává energie čchi

A teď pár dovysvětlení, začnu s harmonickým kombem. Harmonické kombo je speciální typ útoku, který má v závislosti na zvoleném bojovém stylu různý efekt (např. okamžité zabití). Postava musí útok zahájit v sekundárním módu podpůrného nebo magického stylu (pravé tlačítko myši) a jakmile je nepřítel pod vlivem jeho efektu, tak se postava přepne do bojového stylu a opět zaútočí sekundárním útokem. Na mě osobně to bylo trošku komplikované na použití, takže jsem se bez harmonického komba v pohodě obešel :) Hodí se to asi pro boj s bossy, jenomže většinu hry budete bojovat hlavně proti skupinkám nepřátel.

Poznámka 1: harmonické kombo neposkytují všechny kombinace podpůrných a magických stylů, ale je ty, které to mají uvedené v popisku stylu.

Poznámka 2: každý styl má 3 hlavní mody použití, levé tlačítko myši vyvolá základní útok (rychlý), pravé tlačítko myši vyvolá sekundární útok (pomalejší, ale silnější) a stisknutí obou tlačítek zároveň vyvolá plošný útok. V závislosti na charakteristice stylu je také možné pomocí tlačítka E útok dobít energií čchi (nabité podpůrné styly pak třeba právě díky tomu nepřítele zraňují).

Poznámka 3: nové styly se učíte tak, že si je buďto koupíte, dostanete je jako odměnu za splněný úkol nebo je jednoduše okoukáte od nepřátel. Ke dvojici stylů (Železná pěst a Zmije) potřebujete najít najít trojici svazků roztroušených různě po světě, což se mi nepovedlo. Shodou okolností jde o 2 nové styly, které byly přidány do Special Edition :)



Mezi unikátní styly patří Zloděj ducha a Opilý mistr. Zdraví, čchi a výdrž se ve hře neregenerují samovolně, takže v boji se musíte spoléhat buďto jen na to, co za bonus vypadne z padlého nepřítele, nebo si přepnutím na Zloděje ducha začnete od nepřítele krást čchi (čchi se zároveň používá k obnově zdraví - levý Shift). Zloděj ducha nic jiného nedělá. Naopak Opilý mistr je svou podstatou podobný klasickému stylu bojového umění, ale k jeho použití potřebujete mít jako aktivního společníka Houa a během boje konzumovat jím nabízený alkohol.

Dobrá zpráva je, že si ve hře vystačíte jen s trojicí odlišných stylů (minimálně na normální obtížnost). Jelikož jsem si jako postavu zvolil předpřipravený charakter v podobě Wu Lotosového poupěte, tak jsem si co nejdříve zdokonalil Legendární úder (styl bojového umění), což byla moje hlavní zbraň a tam, kde jsem narazil na problémy, tak jsem využil Hůl démonů (zbraňový styl, který si lze osvojit v rámci příběhu na začátku hry) nebo jeden z transformačních stylů (Koňský démon a později Nefritový golem). Hůl démonů ani transformační styly jsem přitom nijak nevylepšoval, protože hůl jsem používal jen výjimečně a transformační styly jsou pro změnu silné už jen samy o sobě (ideální pro bossfighty).



Během levelupu dostáváte krom 3 bodů do primárních statistik i body do vylepšení stylů, přičemž každý styl obsahuje hned trojici samostatných parametrů, které lze vylepšovat. Zvyšuje to třeba sílu úderů, délku trvání efektu nebo možnost úder posílit energií čchi. Každý z parametrů má 5 úrovní, do první musíte investovat 1 bod, do druhé 3 body, do třetí 4 body, do čtvrté 6 bodů a do páté 10 bodů. Pokud tedy chcete každý styl vylepšit rovnou na mistra, tak do něj musíte investovat 3 x 24 bodů, celkem tedy 72 bodů. No a když si vezmete, kolik stylů ve hře je, a skutečně se jich haldu z toho naučíte, tak by vám body na vše rozhodně nestačily. Proto je dobré se specializovat jen na pár stylů a jiné zkusit třeba při další rozehrávce.

Krom stylů máte možnost se učit i tzv. techniky, což jsou bonusy, které mohou zvýšit primární, sekundární i konverzační statistiky. Obvykle to funguje tak, že daná technika něco zvýší, ale něco jiného na oplátku sníží, takže je dobré to mít na paměti. Některé techniky si lze koupit, jiné například získáte po porážce nepřátel jako odměnu nebo loot. Statistiky si lze zvýšit (ale i snížit, podobně jako u technik) ještě pomocí drahokamů vsazených do dračího amuletu, který vaše postava dostane brzy po zahájení hry. Zprvu smíte vsadit jen 3 drahokamy a většinou půjde o levné kamínky, ale časem to bude 7 drahokamů a k dispozici budou mnohem zajímavější bonusy nebo kombinace bonusů.



V Jade Empire vzniká trošku nesoulad mezi vlivem vlastního vývoje postavy a bonusy z předmětů, protože prim hrají hlavně primární statistiky. Je to hlavní tahoun vylepšování postavy. Korunu tomu nasadí poměrně ultimátní transformační styly. Pravda, ten první se naučíte až po několika hodinách, ale podstatné na tom je, že vám stačí pouhá znalost takového stylu a nemusíte se bossfightů už bát. Když si navíc snížíte náročnost transformačního stylu na energii čchi, tak v podobě démona vydržíte mnohem déle. Je to do určité míry berlička, využívat to samozřejmě nemusíte. Oproti Mass Effectu tu ovšem funguje to, že cítíte, jak ta postava roste, a že bez toho vylepšování to začíná rychle drhnout, tenhle efekt navíc podporuje i trošku neohrabané ovládání, které mi přijde o poznání méně přívětivé, než legendární přepínání zbraní a stylů v Zaklínači. A nesmím samozřejmě zapomenout na to, že primární statistiky ovlivňují bonusové volby rozhovorů.

Když už jsem načal ty rozhovory, tak musím zmínit poslední statistiku, která postavu charakterizuje a tou je přesvědčení. Na počátku s ním nic dělat nemůžete, ale inklinaci k dobru nebo zlu si formujete chováním v rozhovorech. Úplně o dobro vs zlo nejde, v Jade Empire je to prezentováno jako dva filozofické směry - Cesta otevřené dlaně a Cesta sevřené pěsti. Otevřená dlaň je cesta harmonie a ochranitelství, kdežto sevřená pěst spoléhá hlavně na sílu a vlastní prospěch. Opět nejde jen o kosmetickou záležitost, vaše chování má vliv na vaše společníky a také na to, co se můžete naučit a používat. Některé styly nebo bonusy jsou vázány na konkrétní cestu a pokud z ní sejdete, tak je nebudete moci dále využívat. Volba cesty má údajně vliv i na zakončení hry. Osobně jsem šel cestou otevřené dlaně a řekl bych, že tahle volba vede občas k zajímavějším rozuzlením zápletek vedlejších úkolů.



Ale abych stať o tvorbě postavy nějak rozumně uzavřel, tak to lehce shrnu. Byť se systém 3 primárních statistik může zdát poměrně chudý, tak je na něj ve skutečnosti navázáno hned několik schopností postavy, díky čemuž dává mnohem větší smysl věnovat se správnému rozdělování bodů. Mě osobně, tedy pro můj zvolený styl hraní, by se bývalo osvědčilo věnovat se hodnotě Těla a Ducha. Tělu kvůli zdraví a Duchu kvůli množství čchi (léčení a transformační styly). Jenomže jsem to z určitých obav hrál paradoxně s celkem vyváženými hodnotami, což je v první části hry trošku handicap. Druhý problém byly volby v rozhovorech, protože jsem v ničem nevynikal a po příchodu do Císařského města jsem na to občas doplácel. Pokud jde o styly, tak jak jsem psal, není potřeba se toho obávat a stačí si vybrat jen pár odlišných typů, kdyby někde něco nefungovalo (občas je nějaká potvora na něco imunní). V případě nouze se dá navíc obtížnost stáhnout ;) Samozřejmě, pokud se budu specializovat na jednu hlavní statistiku, tak si k tomu nebudu volit styl, který z ní neumí těžit - např. při orientaci na magické a podpůrné styly si musím hlídat hodnotu Ducha, pokud chci používat zbraně, tak si zas musím hlídat hodnotu Mysli.

Předpřipravené charaktery

Předpřipravených charakterů je 7 a každý je zaměřený trošku jinak:

Mnich Zeng, druh postavy: magická, počáteční styly: Skákající tygr a Nebeská vlna
Wu Lotosové poupě, druh postavy: vyvážená, počáteční styly: Legendární úder a Nebeská vlna
Zuřivý Ming, druh postavy: rychlá, počáteční styly: Tisíce seků a Nebeská vlna
Tygr Šen, druh postavy: silná, počáteční styly: Bílý démon a Nebeská vlna
Oslnivá Džen Zi, druh postavy: rychlá, počáteční styly: Tisíce seků a Nebeská vlna
Učená Ling, druh postavy: magická, počáteční styly: Skákající tygr a Nebeská vlna
Lu Slibný, druh postavy: vyvážená, počáteční styly: Legendární úder a Nebeská vlna

Nebeská vlna jako podpůrný styl je tedy společná všem, protože podpůrné styly nejsou v základu závislé na žádné primární statistice. Druhý styl se však už odvíjí od toho, jakým směrem se postava ubírá - rychlé postavy preferují Mysl kvůli zbraním, silné Tělo kvůli výdrži, magické Ducha kvůli množství energie čchi a vyvážené mají všechny tři statistiky +/- stejné (bojové styly v základu taktéž nespotřebovávají čchi). Na druhou stranu vám nic nebrání si postavu během levelování a pomocí bonusových drahokamů přizpůsobit obrazu svému.

Parťáci

Hlavní hrdina si nemusí cestu příběhem klestit sám, naopak, k dispozici má hned několik postav, které s k němu v průběhu hry přidají a většina ho bude doprovázet až do konce. Aktivní však lze mít vždy jen jednu postavu, ty neaktivní se stáhnou do tábora. Vlastně úplně sami budete hrát jen po zlomek času. Každá z těchto postav je něčím výjimečná, má svou osobnost a příběh (a taky motiv). Nejsou to jen tupé ovce. Mohou s vámi nesouhlasit, reagovat na vaše činy atd. Extra bonusem je "textová" romance, která je dostupná jak pro ženy, tak i pro muže:

Jitřní hvězda, Hedvábná liška a Sky - romance pro mužské charaktery
Hedvábná liška a Sky - romance pro ženské charaktery

Poznámka: Jitřní hvězda a Hedvábná liška jsou ženy, Sky je muž.



Jak už u BioWare her bývá zvykem, s parťáky lze promlouvat a podle jejich náklonnosti k vám jsou ochotny prozradit vám různá tajemství a detaily ze svého života. To je mimochodem klíčem k romancím, ale hlavně je to cesta, jak rozplést propletené nitky osudu, který vás zavedl na počátek celého příběhu. Není to nezbytně nutné, ale krásně to dokresluje kompletní obraz událostí, stejně jako když do sebe pomalu zapadají jednotlivé dílky skládačky. Parťáci totiž povětšinou hrají hlavní roli v různých zvratech. Ostatně jak jsem psal, každá z postav má svojí vlastní motivaci, proč s vámi putuje.

Parťáků je 12, možná 13, ale jednoho jsem určitě musel minout (asi vím kde) a další byl součástí příběhové volby, takže jsem se jeho najmutí vyhnul. Někteří opravdu vydrží až do konce hry, jiní se připojí jen po omezený čas. Trochu bokem stojí jeden obchodník, který slouží opravdu jen jako možnost rychlého rozprodeje lootu (tohle už bylo tuším k vidění v jednom z datadisků k Neverwinter Nights). Vypisovat jednotlivé parťáky tu nebudu, to si nechám až na deníčkovou část.

Málem bych zapomněl, parťáky nelze po stránce rozvoje nijak ovlivňovat, levelují sami a v boji je můžete použít jen dvěma způsoby - buďto se budou aktivně účastnit boje nebo vám budou poskytovat podporu skrze posílení vašich statistik (to jsem ani jednou nevyužil).

Loot?

Heh, tohle je opravdu kapitolka sama pro sebe :) Ve hře není moc co sbírat. Zbraně buďto dostanete nebo se váží přímo k naučenému stylu a zbroje ve hře nejsou pro změnu vůbec. Jediné předměty ke sběru jsou drahokamy pro dračí amulet, knihy a svitky technik a sem tam nějaký úkolový předmět. Z potvor prakticky nic nepadá, sem tam akorát bonus k doplnění úbytku zdraví, čchi nebo výdrže. Při prvním setkání s démonem máte ještě možnost okoukat jeho styl, ale o tom vás hra pouze informuje. Spolu s tím si ve hře neužijete ani podrobného průzkumu. Je to dáno jednak designem lokací a pak těch pár věcí k prozkoumání je skoro vždy dostatečně viditelných. Tomu celému je ve finále podřízena i ekonomika, protože jediné, co můžete prodávat, jsou právě drahokamy. Na druhou stranu, s penězi jsem vyjma počátku hry neměl problém, takže jsem si pečlivě syslil vše, co jsem našel.

Zní to možná zajímavě, možná dokonce divně, ale z pohledu postavy není moc co řešit, protože hlavní postavou je čínský mnich, ten zbroj fakt nepotřebuje a pokud jde o zbraně, tak jejich síla nespočívá v tom, co je to za zbraň, ale jak ovládáte patřičný styl. Artefakty apod. mi tedy ve hře nechybí, byť zrovna v tomto ohledu je styl Hůl démonů výjimka, protože ten se váže právě na jeden konkrétní artefakt, který je ovšem příběhově spojený jen s vaší postavou (analogií je volba artefaktového meče). A opět, co byste chtěli jiného než zbraně, které odpovídají roli mnicha. Je to asi totéž, jako byste Geraltovi v Zaklínači vnutili luk nebo kopí a štít ;)

S upozaděním role inventáře a lootu pokračovali v BioWare i v sérii Mass Effect, ostatně brnění se v ní taky z padlého nepřítele tuším sebrat nedá (u jedničky si teď popravdě nejsem jistý). Ono teda tohle nešlo ani v Gothicu, když už rýpu zrovna do brnění, ale v něm to Piraně hezky zakomponovali do příběhu, protože brnění bylo odměnou za splnění podmínek dané frakce společnosti (Nový vs Starý tábor, Paladinové vs Žoldáci apod.). Ty jo, teď mě tak napadá, čeho všeho si u her všímám, ale přesto některé věci prostě přehlížím, protože mi přijdou natolik triviální nebo nezajímavé, až jsou prostě pod mou rozlišovací schopnost. V Mass Effect: Andromeda třeba brnění jako loot padá, ale nedokážu teď říci, jestli i z padlých nepřátel nebo jen z truhel :D



Příběh

Aby byl úvod kompletní, tak musím nastínit ještě příběh, protože to je ten skutečný hnací motor hry, kolem kterého se vše točí. Svět Jade Empire vznikl z vůle Velkého draka a Císařství se stalo srdcem tehdejší civilizace. Dodnes představuje oázu vzdělanosti a kultury v jinak stále ještě barbarském světě. Císařství od nepaměti vládne dynastie Sun, která vždy vedla svůj lid k prosperitě a zajišťovala říši trvalý mír. Ten byl za celá staletí přerušen jen několikrát a pokaždé za tím stála živelná pohroma. Jednu z nejhorších katastrof za posledních sto let představovalo dlouhá léta trvající sucho, které začalo za vlády císaře Sun Hai.

Císař, posel bohů, zostuzen ztrátou Nebeské přízně, se vydal do vzdálených končin své země, aby katastrofu odvrátil. Jeho plán znala jen hrstka důvěrníků. Císař opravdu uspěl a znovu přinesl říši dostatek vláhy a s tím i nový vzestup, ale jak se zdá, nebylo to zadarmo. Je tomu již dvacet let, císařství opět vzkvétá, ale ze všech koutů země přicházejí zprávy o neklidných nemrtvých, kteří nemohou najít cestu do říše mrtvých. Aby toho nebylo málo, lid si šeptá o záhadném cechu zabijáků, který za sebou zanechává jen spoušť a bolest ...
IP zaznamenána
This is the end ...

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:(Elemir) - Jade Empire: Special Edition
« Odpověď #1 kdy: Duben 24, 2021, 16:12:58 »

Kotor1 je této hře velmi podobný. Má jiné zasazení do reálií a světa a tomu i odpovídají třeba zbraně a podobně, ale jinak je to opravdu hodně blízké. Ale mám tedy za to, že Kotor, i tadle hra se řídí nějakými upravenými pravidly dungeons and dragon. Kotor určitě, zde to možná ještě trošku posunuli, vzhledem k prostředí hry.

Ale kotor1 i kotor2 jsou dobrý hry, i když Star Wars mě nikdy nijak zvlášť netáhlo.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Jade Empire: Special Edition
« Odpověď #2 kdy: Duben 24, 2021, 20:15:31 »

D&D jako takové asi ne, ani v modifikované podobě, to už měli BioWare po "roztržce" s WotC, ale má to hodně vnějších rysů použitých v Neverwinter Nights, takže navenek to působí velmi povědomě. Těžko říci, jestli se třeba hází na záchranu před negativním efektem apod., to jsem nějak nestihl okoukat. Naopak mi přišlo, že postava uštědřuje konstantní poškození dané úrovní stylu a jediné, co tak nějak počítá s náhodou je blok. V tomhle mi to přijde posunuté blíže k Mass Effectu, tedy bez házení kostkou a tak. Jako určitě BioWare využili zkušeností s D&D hrami a vyšli z něčeho, co dobře znají. Mě to akorát u těch akčně pojatých her přijde obecně upozaděné, tady si z fleku vzpomenu na Forgotten Realms: Demon Stone. Nemít to ten název, tak nevím.

Kotor 1 jsem už jednou zkoušel, ale daleko jsem se nedostal, takže si ani moc věcí z něj nevybavuji. Každopádně ho mám taky v plánu. Star Wars mám rád jako filmy, stejně tak Star Trek, ale v hrách mě to nikdy moc nelákalo. Kotor je však natolik skloňovaný, že ho vynechat nemůžu :)
IP zaznamenána
This is the end ...

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:(Elemir) - Jade Empire: Special Edition
« Odpověď #3 kdy: Duben 24, 2021, 23:28:15 »

No kotor1 je od D&D odvozený určitě a je to tam hodně znát, třeba na zbrojích, nebo zbraních, háže se kostkou a podobně. Pochopitelně to není jak v baldurech, nebo těchto hrách, ale Bioware to prostě obšlahli, jemně předělali a pak asi začali vydávat za své.

Jade Empire je v mnoha ohledech fakt hodně podobná, ale nevím, možná se to řídí už něčím jiným.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Jade Empire: Special Edition
« Odpověď #4 kdy: Duben 25, 2021, 22:24:44 »

Tak jsem si včera krásně nadepsal další kapitolku, kde jsem chtěl začít s popisem Kapitoly 1 a ke svému údivu jsem zjistil, že jsem si screenshoty začal dělat až od Kapitoly 2 :) Není to proto, že bych byl na počátku hry na pochybách, jestli to vůbec chci dál hrát, ale asi jsem se do hry ponořil natolik, že mi to vůbec nedošlo :D

Je pravda, že do prvních pokusů o bitvu na pláži jsem váhal, ale pak jsem to nakonec dal a od té chvíle to najednou začalo odsýpat. Dokonce jsem si zapomněl přepnout obtížnost, což mě možná u pár věcí dodatečně zmátlo. Včera jsem totiž hru kvůli tomu rozehrál znovu, abych si prošel komplet 1. kapitolu a musím říci, že to byl najednou trošku jiný zážitek.

Hodně tomu pomohlo, že už jsem byl sžitý s ovládáním, tak jsem se o to více mohl soustředit na další věci a musím přiznat, že jsem jich pár (i klíčových) minul. Další věcí bylo, že znalost děje a jeho vyvrcholení mi najednou poskytla jinou perspektivu ve vnímaní jednotlivých rozhovorů. Předtím jsem je sice prošel, ale nyní jsem se mnohem více soustředil na detaily a jak to souvisí s tím, co se začne ve hře dít o něco později.

Chyba v nepřenastavení obtížnosti mi pro změnu ukázala, že i s transformačními styly to nebude vždy tak jasné. Souboj na pláži jsem třeba tentokrát dal doslova s prstem v nose (bodejť by ne, když jsem zapojil do boje mnohem více věcí než předtím), ale další několikafázový souboj ke konci kapitoly už byl na několik loadů. Transformace by mi v tomhle případě nepomohla, protože bych velmi rychle dojel na nedostatek čchi. Co chci říci, najednou trénink stylů (zvyšování jejich úrovně) začalo dávat smysl a to právě i v případě transformačních stylů. Vlastně mě to těší, protože to podtrhuje linku Jade Empire jako akčního RPG, nikoliv "pouhé" akce s RPG prvky.

Opravdu reálně zvažuji, že bych současně s deníkem projel Jade Empire ještě jednou, ale na to asi nebudu mít čas. Každopádně je to hra, ke které se v budoucnu určitě komplet vrátím. Teď alespoň sesmolím deníček ;)
IP zaznamenána
This is the end ...