Svět Might and Magic

Komunitní fórum stránek Svět Might and Magic

  • Duben 19, 2024, 02:19:27
  • Vítejte, Host
Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání -

Autor Téma: Re:(Elemir) - The Summoning  (Přečteno 8880 krát)

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7306
Re:(Elemir) - The Summoning
« kdy: Listopad 25, 2018, 15:22:28 »

Poznámka: název hry byl již prozrazen :)

Many candles lit the hall. Sconce after sconce, flame upon flame, they burned in rank and regiment within a broad space. Some stood in rows, others about stanchions; yet others shone alone, fixed high in the stonework like quiet sentinels of light ...

Tak dlouho jsem se rozhodoval, jestli se do MMII pustit, až mě napadlo, že nejlepší bude celý seznam zase jednou hodit za hlavu a co čert nechtěl, opět zasáhla náhoda a vnukla mi inspiraci :) Záměrně budu název hry držet prozatím v tajnosti a pomalu a polehoučku se pokusím do hry nejprve proniknout.

Vstupuji totiž na celkem neprobádané pole, byť za onou hrou stojí tým, jehož tvorbu víceméně znám, ale pořád je tu jistá šance, že se mi nebude dařit. A popravdě, těch rozehraných her a připravených deníčků už mám i na svůj vkus příliš a docela mě vůči ostatním mrzí, že je nejsem schopen dotáhnout do konce (Arena, Albion, ...). Podobně je to se slíbenými souhrny k Ultimám Underworld a kompletnímu shrnutí Wizardry 6-8. Poslední dobou toho opět slibuji více, než jsem skutečně schopný splnit.

Ale zpět ke hře XY. Její existence je mi známa dílem náhody a dílem spojitosti herního studia s jinými populárnějšími tituly. To vše zastřešené dříve velmi známým a populárním vydavatelstvím. Herní systém ovšem oproti zvyklostem připomíná spíše Wizadry, ale na tohle konstatování je zatím příliš brzy. O ději toho zatím taky nemohu příliš prozradit, snad jen to, že se v něm občas vyskytují jména, která byste si možná spojili s jinými hrami. Někdy si u toho říkám, že někteří vývojáři přenášeli do svých her jména postav z her, které sami dříve hrávali a hra XY možná byla právě jednou z inspirací ;)

Nejvýraznějším znakem hry mají být dialogy ala Wizardry VI-VII, kde hraje svou roli systém topiců, které postupně odkrýváte v souvislosti s pokrokem v ději. Sám jsem na to zvědav, protože tohle byl systém, který mi perfektně sedl. Gameplay ovšem počítá jen s jednou postavou, takže z toho mám trošku obavy, ale svět je zase čistě realtime, tak to bude nejspíše tomu uzpůsobené ... snad z toho nevyleze Dungeon Hack :)

Poměrně neotřelá protipirátská ochrana a úvodní melodie připomínající jednu naší lidovou píseň, resp. tuším moravskou lidovou píseň, a velmi povědomý styl volby postavy jsou věci, které vytvořily mé úvodní pouto ke hře.

Magický koncil hledá svého hrdinu, který pomůže porazit zlo, čímž se zpřístupní sada portrétů, kterými tvorba postavy začíná. Poté přijde na řadu volba charaktersitik (od automatu po manuální volbu). Charakteristik postavy je 6 + 2 (HP a Spell Pointy). Mezi onu šestici patří obligátní Síla, Hbitost, Přesnost a pak dva méně jasné atributy - Talent a Power. Obas souvisí s uměním magie.

Moje Shiva dostala do vínku 20 HP, 20 SP a 99 volných bodů k přidělení. Maximum bodů v atributech je při tvorbě postavy 20, takže celou situaci poměrně zjednodušuje. Shiva u mě bývá obvykle hraničářkou, ale trochu se bojím jít do čistě bojové postavy, takže jsem zvolil následovně:

Síla - 18
Hbitost - 18
Odolnost - 20 (hodně ovlivňuje bonus k HP, podobně jako Síla)
Přesnost - 18 (velmi užitečná pro střelné zbraně)
Talent - 15
Power - 10

HP poskočily rázem na 58 bodů a Spel Pointy na 45. Snad to bude stačit alespoň pro léčivá kouzla ;) Svým způsobem jsem Shivu přiblížil více univerzálovi, což by se mi sice mohlo vymstít, ale v nejhorším případě pak celý tento topic smažu :D

Poté jsem arcimágyni Roweně přísahal věrnost a došlo na výběr bojových skillů u mistra Rhaila. K dispozici jsou 4 třídy - sečné zbraně, sekery a spol., dřevcové zbraně a projektilové zbraně. Hm, to byl zákeřný výběr. Čistě na luky se necítím, tak jsem po vzoru Ultimy Underworld sáhl po sekyrách.

Ještě jsem to ani nevydýchal a mistryně (nebo mistr?) Jairus se chopila mého výcviku magie. K dispozici je magie wizarda, sorcerera, enchantera a healera. Samozřejmě, jak jinak, vyhrál healer :) Kompletní výcvik u obou mistrů trval týden. Týden v dobře opevněné pevnosti, kterou temné síly neměly nikdy najít ...

Jenomže sedmý den v noci se otevřel portál a do pevnosti vnikly temné síly. Mistr Rhail a jeho muži brzy podlehli přesile a o nic lépe na tom nebyl(a) Jairus. V očích Roweny se zrcadlil nefalšovaný strach a v rychlosti mi předala zbraň, jídlo a svitek. Mým úkolem je zničit černého mága, ale nejprve mě musí teleportovat pryč, do labyrintu. V něm mám vyhledat její spojku Malakaie a nemám se stydět požádat ho krom informací i o finanční příspěvek. Dobrodružství začíná ...
« Poslední změna: Listopad 26, 2018, 20:00:15 od Elemir »
IP zaznamenána
This is the end ...

jvempire

  • Host
Re:(Elemir) - hra XY
« Odpověď #1 kdy: Listopad 25, 2018, 18:29:38 »

Pokud jsem dobře uhodl hru, tak ta protipirátská ochrana s obrázky je opravdu zajímavá. Hru jsem bohužel jen chvíli zkoušel, ale stálo by za to dát tomu více času.
IP zaznamenána

tono

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 828
Re:(Elemir) - hra XY
« Odpověď #2 kdy: Listopad 25, 2018, 20:06:05 »

Poznám, poznám. Hra má iniciálky T.S., však ;)
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7306
Re:(Elemir) - hra XY
« Odpověď #3 kdy: Listopad 25, 2018, 20:11:37 »

Jj, oba hádáte správně :D Zatím se prokousávám ovládáním a dostal jsem se cvičmo k prvnímu levelupu. Nakonec bych to vývojem postavy připodobnil spíše k Dungeon Masterovi. Trošku nemotorný je akorát pohyb postavy, ale to je asi o zvyk. Už v počátku je dost NPC a tím pádem dost zajímavých rozhovorů, vypadá to vskutku nadějně.
IP zaznamenána
This is the end ...

Richmond

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 568
Re:(Elemir) - hra XY
« Odpověď #4 kdy: Listopad 25, 2018, 22:39:38 »

Takže nakonec jsi do toho šel!? :) Kruci, ale budu to muset číst přivřenýma očima. A hrát to budu až budu mít krabici doma :)
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7306
Re:(Elemir) - hra XY
« Odpověď #5 kdy: Listopad 25, 2018, 22:59:58 »

Šel :) Popravdě, mě to předtím moc nezaujalo a pustil jsem to z hlavy. Nechtěl jsem si hlavně zas nafukovat svůj původní seznam, ale jak si ráno psal, že Tě The Summoning zaujal, tak jsem zbystřil :D A opravdu jsem v tom něco přehlédl, zatím jsem vskutku spokojený a skoro si říkám, jak to, že jsem se do toho nepustil dříve? Teď už to mohu napsat, mě to připomíná něco na způsob mixu Anvil of Dawn a Diabla, ale v tom dobrém slova smyslu.

Už v tom počátku je vidět hodně motivů, které Dreamforge použili později u dalších her. Podle mě to nebude tak akční, už jen kvůli tomu, že postava se při útoku musí správně natočit a funguje tu cooldawn. Teď mě zajímá jen to, jestli se postava může po vzoru DM naučit i další dovednosti, nebo budu odkázaný jen na to, co jsem Shivě vložil do vínku. Jinak se samozřejmě budu snažit psát co nejméně spoileroidně. Uvědomuji si, že to byla tak trochu podpásovka, ale ono je to přesně v duchu toho, co jsme psali u HLTB, ten vkus máme podobný a tohle jsem prostě po úvodním pokusu nemohl nechat být, podobně jako Ravenlofty ;) Snad si po té peripetii s Underworld Ascendant tímhle spravím chuť.
IP zaznamenána
This is the end ...

Richmond

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 568
Re:(Elemir) - hra XY
« Odpověď #6 kdy: Listopad 26, 2018, 18:04:02 »

Jsem ani netušil, že to dělali DreamForge! Každopádně by to mohlo být správné osvěžení po těch rozpačitých nových projektech.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7306
Re:(Elemir) - The Summoning
« Odpověď #7 kdy: Listopad 26, 2018, 19:55:25 »

The Summoning dělali ještě jako Event Horizon Software, Inc., v roce 1993 pak po Veil of Darkness změnili název na DreamForge Intertainment, Inc. Já jsem původně nechtěl jít v jejich tvorbě níže jak k Dungeon Hack, tak jsem to pustil z hlavy. Nějak jsem měl zafixováno, že do cRPG se pustili právě až s Dungeon Hack. A až pak někdy jsem náhodou narazil na The Summoning.

The Summoning je podle všeho pokračování Darkspyre (1990), dokonce je to propojení v úvodu The Summoning dost zřetelné (příběh), ale Darkspyre je prý docela obtížný a ne zrovna přátelský k ovládání, tak jsem ho rovnou přeskočil. Na Oldgames nemá moc dobré hodnocení.

U The Summoning stačí kouknout na navržené UI, popř. se podívat na postavu - paper doll je třeba hodně podobná té v Ravenloftu. Prostě z toho citíš jakéhosi předchůdce toho, v co se to proměnilo. Já pak budu postupně postovat screenshoty, tak sem nějaké z UI dám.

Mě teď asi dobře rozptýlí cokoliv :) Jsem rád, že tohle mi opravdu sedlo. Možná za pár hodin budu prskat, těžko říci, ale hrá má v podstatě neomezený počet save pozic, což je dostatečný náznak toho, že se nemusím o postup tolik strachovat. Darkspyre prý jede naopak na jeden jediný save a ještě v něm nelze ukládat kdekoliv.
IP zaznamenána
This is the end ...

Richmond

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 568
Re:(Elemir) - The Summoning
« Odpověď #8 kdy: Listopad 26, 2018, 20:56:12 »

Koukal jsem na Darkspyre hodnocení od crpgaddicta a nedopadlo to dobře. Prý to není dobré crpg. Asi si zkoušeli různé věci a teprve v Summoningu se jim to povedlo. Nicméně v tom gimletu dostal Darkspyre 6 bodů za souboje a magii, což je dle mého dobré znamení.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7306
Re:(Elemir) - The Summoning
« Odpověď #9 kdy: Listopad 26, 2018, 23:08:17 »

Chvilku jsem teď Darkspyre zkoušel a opravdu je na tom hodně vidět, že je to předchůdce The Summoning. Chybí tomu hlavně NPC a dialogy, ale třeba herní systém je totožný a to včetně pohodlného ovládání UI myší. Akorát kouzla se zapisují ze svitků přímo do knihy, jako je tomu později u Ravenloftů. To skládání gest z The Summoning se asi neosvědčilo. Kniha se pak používá tím, že se dá postavě do ruky a vedle portrétu postavy se zpřístupní zkratka pro kouzlení (pro boj a kouzlení se využívá kombinace číselných kláves a funkčních kláves F).

Na počátku hry je akorát potřeba provést úvodní nastavení hry. Stáhl jsem si balíček z Oldgames a před spuštěním hry je nutné spustit INSTALL.COM. Bez něj se totiž nevytvoří save pozice! Tvoří jí soubor SAVE.DIR a uvnitř něj je místo pro 9 samostatných save pozic, takže to není zas tak špatné.

Tvorba postavy je zabalena do příběhu, který obsahuje celý úsek od narození až po dospělost. Je to postupně navazující text, ve kterém se místy objeví možnost volby (např. volba pohlaví, preferovaná škola magie apod.). Podobně jako v The Summoning tu mám ovšem problém s fontem, ten moc ideální není.

No, asi by to stálo za úvahu, ale spíš bych to prubnul až po dohrátí The Summoning.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7306
Re:(Elemir) - The Summoning
« Odpověď #10 kdy: Listopad 27, 2018, 23:50:26 »

Já bych měl asi začít úplně od začátku a pomalu sepsat veškeré základní poznatky ke hře. Ono toho svým způsobem moc není, mnohé z toho jsem již popsal, ale lepší bude, když to shrnu pod jedním příspěvkem a doplním patřičnými screenshoty.

The Summoning (1992) není prvotinou studia Event Horizon Software, tou je jeho příběhový předchůdce Darkspyre (1990). Darkspyre je ovšem trošku zvláštní dungeon, záměrně teď nebudu psát o cRPG. Jedná se o 50 patrový dungeon, podle nějž je hra pojmenována. Bozi vždy hráli s lidstvem podivnou hru, ale tentokrát osud lidstvu přihrál divokou kartu v podobě neštěstí. Jediným trumfem lidstva byla divoká karta v podobě ještě nenarozeného hrdiny, který bude muset projít nástrahami Darkspyre a pokud v testu uspěje, tak bohové nechají lidstvo již jednou pro vždy být.

Manuál Darkspyre začíná poměrně obsáhlou povídkou, jejíž obsah je prý klíčový pro postup v některých patrech věže, jinými slovy obsahuje patřičné hinty. Neméně obsáhlá je obdobná povídka v manuálu k The Summoning. Zajímavá je v Darkspyre tvorba postavy, kdy prostřednictvím textové povídky sledujete její vývoj od narození až do dne, kdy vstoupí za zdi věže. V určitých pasážích povídky pak máte možnost volby, čímž si svůj charakter profilujete. Podobně to funguje i v The Summoning.

Náš vyvolený je zcela nečekaně hrdinou Darkspyre, kterého magický koncil, vedený Rowenou, vyvolá za zdmi zdánlivě nedobytné pevnosti, jediného místa, kterého se ještě nedotkla válka mezi dobrem a zlem. Ostatně i náš hrdina měl štěstí a zcela se tomuto konfliktu vyhnul. Tedy až do této chvíle, ale to bych předbíhal ;)







Během koncilu jsem byl vybídnut k volbě portrétu mého hrdiny, čímž se určí nejenom jeho vzhled, ale i pohlaví a hrdinu pojmenujete. Výběr portrétů je poměrně bohatý, ale jelikož jsem se rozhodl pro ženu, tak jsem musel chvilku vybírat. Holt moc krasavic tu není, Rowena by byla jinak jednoznačná volba, ale zvolit samozřejmě nejde :) Ostatně, když nad tím tak přemýšlím, Rowena mi svým způsobem připomíná Tatyanu z Ravenloft: Strahd's Possesion.

Po volbě postavy dojde na rozdělení základních atributů. K dispozici jsou celkem 3 volby: Random Attributes, Allocate Attributes a Base Attributes with Allocation.



Random je jasný, díky této položce se vše rozdělí náhodně a můžete jít rovnou dál. Allocate je naproti tomu manuální rozdělení bodů, kdy se vám na počátku vygeneruje nějaký pool bodů, které pak ručně přidělujete (pool je až 100 bodů - lze ho rerollovat). Base je pak kombinace obou předchozích voleb.

Měl jsem vlastně kliku, že mi to hned na počátku hodilo 99 bodů. Ty jsem poté začal přidělovat do šestice atributů - Strength, Agility, Endurance, Accuracy, Talent a Power. Maximum pro každý atribut je 20 bodů. První čtveřice je asi jasná, Talent a Power souvisí s magií.



Na počátku dostane postava jen 20 bodů zdraví (HP) a 20 many neboli Spell Pointů (SP), ale Síla a Odolnost poskytují rovnocenný bonus ke zdraví a Talent a Power rovnocenný bonus k maně ... konkrétně HP = 20 + Síla + Odolnost (pro SP je to analogicky 20 + Talent + Power). Tím se dají obě statistiky významně ovlivnit. Další přídavky pak postava získá přechodem na vyšší levely.

Jde tedy spíše o to, jakou složku svého hrdiny budete chtít posílit hned v začátku a zhruba si tím nastíníte preferovaný styl boje. Systém The Summoning je jinak hodně podobný Dungeon Masterovi, takže je možné, že postavu půjde rozvíjet postupně ve všech dovednostech tak, jak bude zrovna potřeba. Ostatně hrajete jen za jednoho hrdinu, takže jistá míra univerzálnosti není na škodu.

Po volbě postavy a rozdělení atributů je hrdina přenesen do pevnosti před magický koncil, kde Rowena našemu hrdinovi vysvětlí, že je vyvolený a on tento fakt s pokorou přijme a složí koncilu slib.







Tím to ovšem nekončí, nyní následuje týdenní intenzivní trénink, kdy se náš hrdina naučí něco málo z bojových dovedností u mistra Khaila a něco málo z magie u mistra Iairuse (eh, ten font se mi opravdu blbě čtě, tak snad je to I a ne J).









Každý z oborů ma 4 samostatné větve. Pro boj jsou to Edged Weapons, Clubbing and Hacking Weapons, Pole Arms a Projectile Weapons. Pro magii jsou to Wizardry, Sorcery, Enchantment a Healing. Každá z dovedností je pak odstupňována stejně jako v Dungeon Masterovi podle úrovně znalostí. Úrovně sami se pak zvyšují samozřejmě používáním patřičné dovednosti. Odtud jsem tedy nabyl dojmu, že k naučení další dovednosti stačí začít používat něco, co do ní spadá, např. začít vrhat dýky kvůli naučení Projectile Weapons.

Oproti Dungeon Masterovi je tu vlastně jedna velká změna - v The Summoning neexistují povolání jako taková. Hrdina je opravdu víceméně univerzál a záleží čistě na vašem vedení, jak ho budete profilovat. Postava může dosáhnout maximálně levelu 12 a každý level nese svou hodnost. Maxima lze přitom dosáhnout jedině tak, že hru pokoříte. Na to vás upozorní přímo manuál. Díky tomu je zřejmé, že ve hře není přítomen respawn a dá se očekávat, že design lokací tomu bude náležitě přizpůsoben. The Summoning má být poměrně rozlehlou hrou, vývojáři slibují 100+ hodin a při pohledu na soustavu a propojení lokací to vypadá vskutku zajímavě (manuál str. 89-90).

Když už jsem načal manuál. Najdete v něm ještě jednu důležitou zmínku, která se týká zbrojí. Zbroje se ve hře používáním opotřebovávají, takže je dobré je čas od času obměňovat. Magii, runy a další prvky hry bych si nechal až na další části deníku.





Na konci tréninku dojde k nenadále události, kdy se za hradbami pevnosti otevře magický portál, skrze nějž začnou do pevnosti proudit zástupy temných stvoření. Během bojů padne mistr Khail i mistr Iairus. Vyděšená Rowena se na vás otočí a ve spěchu vám sdělí, co máte udělat a koho vyhledat. Poté vás odešle do Labyrintu, kde se nachází zdroj veškerého zla - Shadow Weaver.







Jako jedinou naději nás Rowena pošle skrze magický portál na začátek Labyrintu, kde máme vyhledat její spojku Malakaie. Od něj máme získat přehled o aktuálním dění v Labyrintu a vyzvednout si finanční obnos do začátku.

Tím se už dostáváme k samotnému hraní, kdy je na čase se blíže seznámit s herním rozhraním. The Summoning využívá izometrický pohled a hra se celkově ovládá pohodlně myší. U boje je však potřeba mít na paměti, že záleží na tom, abyste měli postavu správně natočenou. Pohyb samotný je přitom trošku kamenem úrazu, ale dá se na to navyknout.



Rozhraní má hodně společných prvků s rozhraním v Darkspyre, což do budoucna značí snadné zvládnutí obou titulů. Krom herního okna je důležitá spodní část obrazovky s naším zvoleným charakterem. Skoro všechny prvky, které se zde nacházejí, mají klávesovou zkratku. Zlaté krystaly slouží pro ovládání boje, modré pak představují všechny 4 školy magie. Funguje to vlastně jako rychlé sloty. Boj se ovládá čísly 1-6, magie funkčními klávesami F1-F4 ... anebo samozřejmě myší přes krystaly. U akcí je potřeba mít na paměti, že mezi jednotlivými akcemi je pauza, tzv. cooldown.

Mezi krystaly a portrétem postavy je část inventáře. S předměty lze manipulovat pomocí drag and drop. V herním okně slouží levé tlačítko myši pro manipulaci s předměty, pravé pak pro sbírání předmětů. Levý klik na portrét postavy vyvolá menu magie, kde se dají skládáním gest tvořit kouzla, která se pak bindují k patřičnému rychlému slotu (modré krystaly).





Je to hodně podobné skládání run v Dungeon Masterovi a opět je potřeba správné kombinace nacházet na svitcích, nebo kouzla objevovat zkoušením různých kombinací gest (kouzel by mělo být celkem 28). Na určitá kouzla je potřeba mít i patřičnou úroveň v dané škole magie. Zdraví a mana se naštěstí regenerují průběžně sami, takže magické dovednosti lze zřejmě snadno navyšovat sesíláním jednodušších kouzel.

Meč a hůl přestavují ukazatele množství zdraví a many. Když na ně kliknete, tak se navíc zobrazí aktuální hodnoty zdraví, many, třída zbroje a váhové zatížení postavy.





Pokud myší kliknete na místo, kde se zobrazuje zmíněný aktuální výpis (tedy kousek pod rozhraním mezi herní obrazovkou a postavou) a pak s přidržením levého tlačítka popojedete myší nahoru, tak začnete vysouvat kartu postavy (a obráceně). Jde to i klávesovými zkratkami přes + a -, ale myší je to pohodlnější a hlavně rychlejší.

Na kartě postavy je vidět komplet inventář, paper doll, stavové okno (modré) a okno statistik a dovedností (zelené). U paper doll musím zmínit jednu věc, na kterou jsem předtím úplně zapomněl. U postavy si volíte preferovanou ruku, takže až jí budete předávat zbraň, tak to mějte na paměti :)

V zeleném okně si můžete překlikávat atributy postavy, naučené bojové dovednosti a jejich úrovně a naučené magické školy a jejich úrovně. V modrém okně je potřeba zmínit hlavně ikonku diskety, která vyvolává menu hry (jinak klávesová zkratka O).



Pokud vezmete nějaký předmět z inventáře, tak se v modrém okně objeví jeho stručný popis, nebo dokonce obsah. Od Roweny jste třeba v úvodu jako Healer dostali svitek s gesty pro kouzlo Liquify (tvorba léčivého lektvaru).



Ve hře by se měly nacházet i kontejnerové předměty, které by se měly používat stejně jako v Ravenloftech, ale zatím jsem nic takové neobjevil (otevírají se tak, že je dáte postavě do ruky).

Na závěr zmíním ještě rozhovory s NPC, které probíhají podobně, jako bylo vidět na screenshotech z rozhovoru s Rowenou. Pokud se rozhovor může nějak větvit a postava tohle větvení zná, pak v textu najdete podtržená slova, která fungují jako hypertextové odkazy. V některých místech rozhovoru máte navíc možnost zadat vlastní topic. Znalost topiců by se měla zvětšovat v závislosti na tom, jak ve hře postupujete, takže k NPC by mělo mít smysl se průběžně vracet.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7306
Re:(Elemir) - The Summoning
« Odpověď #11 kdy: Prosinec 01, 2018, 11:08:16 »

Konečně jsem našel čas a mohu pokračovat :) Nebudu deník příliš kouskovat, hra má poměrně slušný náboj a dynamiku, takže mě to táhne neúprosně vpřed. Přesto se na chvilku zastavím a popíšu pár věcí.

Mám za sebou hodinku hraní, prošel jsem jednu celou lokaci a zpětně lituji, že jsem si nedělal poznámky rovnou :) Hra na mě vychrlila haldu informací, ale The Summoning naštěstí opravdu herně vychází z Dungeon Mastera, takže část věcí dobře znám a pak jsou tu i věci známé z Anvil of Dawn nebo Might and Magic (speciální předměty s kouzly). Je tu opravdu krásně vidět, jak se určité prvky napříč tvorbou Dremaforge poté prolínaly, a odkud se jaká inspirace vzala.

Dialogy jsou ve hře nápadité, není to jen nějaká omáčka, aby se neřeklo. V podstatě všechna NPC, která jsem doteď potkal (a že jich nebylo málo), mi nějak pomohla. Od některých jsem získal svitky s kouzly, od jiných radu k určitým předmětům. A některá mi poodhalila záludnosti Labyrintu. Zatím jsem akorát nenarazil na nic, co by alespoň vzdáleně připomínalo úkol.

Pokud jde o ten čas, musím si rýpnout ;) Zatím hra odsýpá svižným tempem, ale i tak mě čtení dialogů, bojování a zkoušení nebo prohlížení předmětů zabralo hodinu času. Přitom jsem se nikde nezdržoval. Nevím, co už bych měl dělat, aby to šlo rychleji :D HLTB zmiňuje 30 hodin na komplet, na krabici s hrou je 100+ hodin ... to snad už nemá smysl ani komentovat :D The Summoning by měl mít podle manuálu 31 pater, přitom ve hře bude určitě přituhovat a tipuji, že dojde i na zákysy. Už teď je jasné, že 30 hodin přesáhnu.

Boje jsou vskutku vydařené. Chce si to jen zvyknout na pohyb postavičky, ale pak už to jde bez problémů. Při boji s více nepřáteli má izo pohled docela výhodu, protože se dá snadno taktizovat s různými úhyby a výpady v prostoru. V tomhle ohledu je The Summonig sice docela akční, ale není to vysloveně Diablo. Shiva používá falchion a sekeru (v každé ruce jedno), takže jsem se po chvilce přesvědčil, že se opravdu naučila další bojovou dovednost. Podobně je tomu u magie. Léčení zatím řeším přes tvorbu lektvaru kouzlem. Lahvičky už mám 3, takže je to o to snazší.

Vaky a bedny opravdu slouží jako kontejnery. Je to stejné jako v DM, ale už je tu spíše vidět konkrétní základ pro Ravenloft (třeba toulce na šípy).

Horší je to trošku s mapou, zatím jsem nepřišel na to, zda-li je tu nějaká automapa, nebo si to opravdu musím vše pamatovat. Kreslit to zrovna moc nedje ... resp. jde, ale nebylo by to moc pohodlné (už jen kvůli tomu izo natočení lokace).
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7306
Re:(Elemir) - The Summoning
« Odpověď #12 kdy: Prosinec 01, 2018, 15:31:48 »

Už kolikrát jsem si říkal, že není radno staré hry podceňovat :D Ono to na první pohled svádí k bezproblémovému průchodu s minimálními možnostmi implementace pastí, puzzlů ... já vím, jeden je z těch Infinity her zblblý a tak nějak podvědomě vlastně nic neočekává ;) Chyba lávky! Měl jsem co dělat, abych v tom všem udržel pozornost, protože záhy se lineární průchod změnil v kombinovaný průchod dvou pater najednou apod. O automapě a jejím použití jsem se dozvěděl až o něco později.

Na počátku přesune Rowena družinu do Antechamber, což je takový výchozí bod Labyrintu, odkud vedou dvě obtížností odlišné cesty. Cesta na SZ je určena zkušeným, nebo lépe řečeno znalým hráčům, což mi došlo o pár hodin později. V podstatě jsem tudy ani nebyl schopný projít, důvodem byly uzamčené dveře a žádný dostupný klíč.

Vydal jsem se proto JV cestou, která vede skrze trojici lokací určených nováčkům - je to takový tutorial. Až tady jsem se dozvěděl o kouzlu na odemykání dveří a dalších zajímavostech. Kdo tohle všechno zná, tak to v podstatě absolvovat nemusí. Nicméně Shiva po absolvování cesty pro nováčky získala skoro level 6 a hlavní zbraňová dovednost jí poskočila na Skilled (pátý z deseti stupňů).

Jednotlivé lokace jdou od sebe poměrně snadno odlišit, protože mezi lokacemi přecházíte skrze brány, takže je to fyzicky vidět. Strana 90 v manuálu obsahuje schématické znázornění Labyrintu, takže se z toho dá snadno odvodit, že šlo o lokace Beginner 1 - 3. Beginner 1 je jednoduchý, ale v Beginner 2 už došlo na složitější pasti a drobná puzzle otevírající cestu vpřed. Asi ani nemusím popisovat, co tu je, úplně postačí, když řeknu, že je to Anvil of Dawn zasazený do izo pohledu :D Jsou tu časovací spínače, různé kaskády fireballů a oblíbené valící se koule. Později došlo na plošiny, propadla a další typické vychytávky dungeonů ...

Z počátku mě to překvapilo, ale jde spíše o zvyk. Nějak jsem to v takovéhle komplexitě nečekal a hlavně v tom izo pohledu působí některé pasti zprvu zvláštně. On výhled na mapu není zrovna velký, takže když vám koule zajede do nějaké delší chodby, tak nemáte šanci odhadnout, kde zrovna je, protože se není jak z bezpečné vzdálenosti podívat. Musíte to prostě risknout. Hra mě rozhodně nešetřila a v Beginner 3 výrazně přituhlo.

Beginner 3 je dvoupatrová lokace, kde máte kromě nadzemní i pěkně temné podzemí. Něco jsou tu vysloveně pasti bez možnosti vysbození, něco má skrytý východ a něco je vysloveně propojka mezi různými částmi nadzemí. Komplikace nastavá díky absenci mapy, protože je potřeba mít tohle vše v paměti. Do toho výstupy z pastí nevedou kolikrát poblíž místa vstupu do pasti, ale hodí vás to třeba notný kus vedle. Musel jsem se tedy orientovat po paměti (podle okolí). V Beginner 3 jsem naníc našel první skutečný úkol - nálezt black pearl (není však povinný).

Fígl s mapou spočívá v jednom přemětu, který jsem na počátku dostal od Roweny, jde o palimpsest. Vypadá to jako kost a funguje to podobně jako Map Kit z Wizardry VII - automaticky zaznamenává okolí, které jsem již objevil (manuál strana 72). Tak daleko jsem se ovšem do manuálu původně nezačetl :) Automapa je navíc docela podrobná.

Beginner 3 končí rozhovorem s Rowenou, která mě nasměrovala na další bod. Skrze bránu se pak dá projít do Broken Seal 5, což je jedna z pěti lokací, kde je podle NPC z cesty pro pokročilé potřeba najít části pečetí, bez nichž se nedá dostat dále. Nyní bych tedy měl celý tento úsek projít.

Bez ohledu na komplikace s automapou vypadá postup zdánlivě jednoduše a celkem to odsýpá, jenomže The Summoning má v rukávu několik podpásovek ;) Mezi první patří horší rozlišitelnost předmětů na podlaze, čehož se docela děsím (abych nepřehlédl nějaký klíčový předmět). Další záludností jsou rozbitelné zbraně, takže ve hře nelze popadnout hned první meč a zbytek ani nesbírat. Zbraně kupodivu málo vydrží a samozřejmě se rozbíjejí v boji. Rozbitá zbraň pak definitivně zmizí. Díky tomu vás hra nakonec donutí používat všechny třídy zbraní - zkrátka berete vše, co máte zrovna po ruce :D Třetí záludností jsou dočasné bonusy z náhrdelníků (jde o bonusy do statistik). Náhrdelník po nějaké době sám od sebe zmizí, takže jsem po první zkušenosti se zmizením amuletu síly +1 začal vše ostatní pečlivě schovávat.

Nepříjemné jsou i negativní stavy. Zatím jsem se setkal jen s otravou, kterou z počátku nelze tak úplně snadno vyléčit. V Beginner 2 mě otrávila skupina pavouků a na konci průzkumu lokace jsem zjistil, že se začínám dostávat do patové situace léčení vs regenerace many vs rychlost úbytku zdraví z otravy. Po Labyrintu je rozmístěna halda lebek napíchnutých na kopí, což jsou různé ukazatele a občas také výborné zdroje hintů. V jednu chvíli mi hra přihrála trojici drahokamů a napověděla, že se jedná o alchymistické ingredience, jenomže jsem si s tím nevěděl moc rady. V manuálu je na straně 66 naštěstí nápověda. Kouzlo Liquify umí rozpouštět různé ingredience, takže stačí vzí t do jedné ruky drahokam, do druhé prázdnou flaštičku a kouzlo seslat. Z rubínu se tak dá připravit protijed.

Tohle nejsou žádné tajné informace, jednak se o mnohém z toho zmiňuje manuál, anebo na to narazíte v lokacích pro nováčky. Spíš to zmiňuji kvůli tomu, aby bylo vidět, nakolik je The Summoing komplexní hrou. Na první pohled dokonale klame tělem, podobně jako Stonekeep, ale brzy zjistíte, že to až taková procházka růžovým sadem nebude. Přinejmenším ty rozbitelné zbraně jsou docela průšvih ;)

Plánuji, že bych z The Summoning udělal ukázkové video, kde bych jeho možnosti názorně předvedl, protože tahle hra mě opravdu příjemně překvapila.

Edit: ještě drobná poznámečka k systému ukládání. Save pozice lze tvořit prakticky kdykoliv a v neomezeném počtu, ale save jako takový se váže ke konkrétním checkpointům, které jsou po lokaci různě rozmístěny (je jich omezený počet). Klidně se vám tak může stát, že hru uložíte někde v prostřed cesty dungeonem a po loadu vás to hodí na jeho začátek a veškerý dosavadní postup přitom ztratíte. Nejde takhle třeba vyběhnout se složitějšími pastmi, kdy byste si např. ukládali dílčí úspěchy.
« Poslední změna: Prosinec 01, 2018, 15:38:49 od Elemir »
IP zaznamenána
This is the end ...

tono

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 828
Re:(Elemir) - The Summoning
« Odpověď #13 kdy: Prosinec 02, 2018, 01:03:48 »

Save pozice lze tvořit prakticky kdykoliv a v neomezeném počtu, ale save jako takový se váže ke konkrétním checkpointům, které jsou po lokaci různě rozmístěny (je jich omezený počet).

Myslel som že je to nejaký bug v hre a ono je to asi jej ester eeg  :D
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7306
Re:(Elemir) - The Summoning
« Odpověď #14 kdy: Prosinec 02, 2018, 06:24:58 »

Vypadá to jako záměr vývojářů :) Patra jsou naštěstí docela malá, akorát mě tu mate reset pater po každém jejich opuštění (znovu se zavřou dveře apod.), ale to asi pořeší automapa.
IP zaznamenána
This is the end ...