Já bych měl asi začít úplně od začátku a pomalu sepsat veškeré základní poznatky ke hře. Ono toho svým způsobem moc není, mnohé z toho jsem již popsal, ale lepší bude, když to shrnu pod jedním příspěvkem a doplním patřičnými screenshoty.
The Summoning (1992) není prvotinou studia Event Horizon Software, tou je jeho příběhový předchůdce Darkspyre (1990). Darkspyre je ovšem trošku zvláštní dungeon, záměrně teď nebudu psát o cRPG. Jedná se o 50 patrový dungeon, podle nějž je hra pojmenována. Bozi vždy hráli s lidstvem podivnou hru, ale tentokrát osud lidstvu přihrál divokou kartu v podobě neštěstí. Jediným trumfem lidstva byla divoká karta v podobě ještě nenarozeného hrdiny, který bude muset projít nástrahami Darkspyre a pokud v testu uspěje, tak bohové nechají lidstvo již jednou pro vždy být.
Manuál Darkspyre začíná poměrně obsáhlou povídkou, jejíž obsah je prý klíčový pro postup v některých patrech věže, jinými slovy obsahuje patřičné hinty. Neméně obsáhlá je obdobná povídka v manuálu k The Summoning. Zajímavá je v Darkspyre tvorba postavy, kdy prostřednictvím textové povídky sledujete její vývoj od narození až do dne, kdy vstoupí za zdi věže. V určitých pasážích povídky pak máte možnost volby, čímž si svůj charakter profilujete. Podobně to funguje i v The Summoning.
Náš vyvolený je zcela nečekaně hrdinou Darkspyre, kterého magický koncil, vedený Rowenou, vyvolá za zdmi zdánlivě nedobytné pevnosti, jediného místa, kterého se ještě nedotkla válka mezi dobrem a zlem. Ostatně i náš hrdina měl štěstí a zcela se tomuto konfliktu vyhnul. Tedy až do této chvíle, ale to bych předbíhal
Během koncilu jsem byl vybídnut k volbě portrétu mého hrdiny, čímž se určí nejenom jeho vzhled, ale i pohlaví a hrdinu pojmenujete. Výběr portrétů je poměrně bohatý, ale jelikož jsem se rozhodl pro ženu, tak jsem musel chvilku vybírat. Holt moc krasavic tu není, Rowena by byla jinak jednoznačná volba, ale zvolit samozřejmě nejde
Ostatně, když nad tím tak přemýšlím, Rowena mi svým způsobem připomíná Tatyanu z Ravenloft: Strahd's Possesion.
Po volbě postavy dojde na rozdělení základních atributů. K dispozici jsou celkem 3 volby: Random Attributes, Allocate Attributes a Base Attributes with Allocation.
Random je jasný, díky této položce se vše rozdělí náhodně a můžete jít rovnou dál. Allocate je naproti tomu manuální rozdělení bodů, kdy se vám na počátku vygeneruje nějaký pool bodů, které pak ručně přidělujete (pool je až 100 bodů - lze ho rerollovat). Base je pak kombinace obou předchozích voleb.
Měl jsem vlastně kliku, že mi to hned na počátku hodilo 99 bodů. Ty jsem poté začal přidělovat do šestice atributů - Strength, Agility, Endurance, Accuracy, Talent a Power. Maximum pro každý atribut je 20 bodů. První čtveřice je asi jasná, Talent a Power souvisí s magií.
Na počátku dostane postava jen 20 bodů zdraví (HP) a 20 many neboli Spell Pointů (SP), ale Síla a Odolnost poskytují rovnocenný bonus ke zdraví a Talent a Power rovnocenný bonus k maně ... konkrétně HP = 20 + Síla + Odolnost (pro SP je to analogicky 20 + Talent + Power). Tím se dají obě statistiky významně ovlivnit. Další přídavky pak postava získá přechodem na vyšší levely.
Jde tedy spíše o to, jakou složku svého hrdiny budete chtít posílit hned v začátku a zhruba si tím nastíníte preferovaný styl boje. Systém The Summoning je jinak hodně podobný Dungeon Masterovi, takže je možné, že postavu půjde rozvíjet postupně ve všech dovednostech tak, jak bude zrovna potřeba. Ostatně hrajete jen za jednoho hrdinu, takže jistá míra univerzálnosti není na škodu.
Po volbě postavy a rozdělení atributů je hrdina přenesen do pevnosti před magický koncil, kde Rowena našemu hrdinovi vysvětlí, že je vyvolený a on tento fakt s pokorou přijme a složí koncilu slib.
Tím to ovšem nekončí, nyní následuje týdenní intenzivní trénink, kdy se náš hrdina naučí něco málo z bojových dovedností u mistra Khaila a něco málo z magie u mistra Iairuse (eh, ten font se mi opravdu blbě čtě, tak snad je to I a ne J).
Každý z oborů ma 4 samostatné větve. Pro boj jsou to Edged Weapons, Clubbing and Hacking Weapons, Pole Arms a Projectile Weapons. Pro magii jsou to Wizardry, Sorcery, Enchantment a Healing. Každá z dovedností je pak odstupňována stejně jako v Dungeon Masterovi podle úrovně znalostí. Úrovně sami se pak zvyšují samozřejmě používáním patřičné dovednosti. Odtud jsem tedy nabyl dojmu, že k naučení další dovednosti stačí začít používat něco, co do ní spadá, např. začít vrhat dýky kvůli naučení Projectile Weapons.
Oproti Dungeon Masterovi je tu vlastně jedna velká změna - v The Summoning neexistují povolání jako taková. Hrdina je opravdu víceméně univerzál a záleží čistě na vašem vedení, jak ho budete profilovat. Postava může dosáhnout maximálně levelu 12 a každý level nese svou hodnost. Maxima lze přitom dosáhnout jedině tak, že hru pokoříte. Na to vás upozorní přímo manuál. Díky tomu je zřejmé, že ve hře není přítomen respawn a dá se očekávat, že design lokací tomu bude náležitě přizpůsoben. The Summoning má být poměrně rozlehlou hrou, vývojáři slibují 100+ hodin a při pohledu na soustavu a propojení lokací to vypadá vskutku zajímavě (manuál str. 89-90).
Když už jsem načal manuál. Najdete v něm ještě jednu důležitou zmínku, která se týká zbrojí. Zbroje se ve hře používáním opotřebovávají, takže je dobré je čas od času obměňovat. Magii, runy a další prvky hry bych si nechal až na další části deníku.
Na konci tréninku dojde k nenadále události, kdy se za hradbami pevnosti otevře magický portál, skrze nějž začnou do pevnosti proudit zástupy temných stvoření. Během bojů padne mistr Khail i mistr Iairus. Vyděšená Rowena se na vás otočí a ve spěchu vám sdělí, co máte udělat a koho vyhledat. Poté vás odešle do Labyrintu, kde se nachází zdroj veškerého zla - Shadow Weaver.
Jako jedinou naději nás Rowena pošle skrze magický portál na začátek Labyrintu, kde máme vyhledat její spojku Malakaie. Od něj máme získat přehled o aktuálním dění v Labyrintu a vyzvednout si finanční obnos do začátku.
Tím se už dostáváme k samotnému hraní, kdy je na čase se blíže seznámit s herním rozhraním. The Summoning využívá izometrický pohled a hra se celkově ovládá pohodlně myší. U boje je však potřeba mít na paměti, že záleží na tom, abyste měli postavu správně natočenou. Pohyb samotný je přitom trošku kamenem úrazu, ale dá se na to navyknout.
Rozhraní má hodně společných prvků s rozhraním v Darkspyre, což do budoucna značí snadné zvládnutí obou titulů. Krom herního okna je důležitá spodní část obrazovky s naším zvoleným charakterem. Skoro všechny prvky, které se zde nacházejí, mají klávesovou zkratku. Zlaté krystaly slouží pro ovládání boje, modré pak představují všechny 4 školy magie. Funguje to vlastně jako rychlé sloty. Boj se ovládá čísly 1-6, magie funkčními klávesami F1-F4 ... anebo samozřejmě myší přes krystaly. U akcí je potřeba mít na paměti, že mezi jednotlivými akcemi je pauza, tzv. cooldown.
Mezi krystaly a portrétem postavy je část inventáře. S předměty lze manipulovat pomocí drag and drop. V herním okně slouží levé tlačítko myši pro manipulaci s předměty, pravé pak pro sbírání předmětů. Levý klik na portrét postavy vyvolá menu magie, kde se dají skládáním gest tvořit kouzla, která se pak bindují k patřičnému rychlému slotu (modré krystaly).
Je to hodně podobné skládání run v Dungeon Masterovi a opět je potřeba správné kombinace nacházet na svitcích, nebo kouzla objevovat zkoušením různých kombinací gest (kouzel by mělo být celkem 28). Na určitá kouzla je potřeba mít i patřičnou úroveň v dané škole magie. Zdraví a mana se naštěstí regenerují průběžně sami, takže magické dovednosti lze zřejmě snadno navyšovat sesíláním jednodušších kouzel.
Meč a hůl přestavují ukazatele množství zdraví a many. Když na ně kliknete, tak se navíc zobrazí aktuální hodnoty zdraví, many, třída zbroje a váhové zatížení postavy.
Pokud myší kliknete na místo, kde se zobrazuje zmíněný aktuální výpis (tedy kousek pod rozhraním mezi herní obrazovkou a postavou) a pak s přidržením levého tlačítka popojedete myší nahoru, tak začnete vysouvat kartu postavy (a obráceně). Jde to i klávesovými zkratkami přes + a -, ale myší je to pohodlnější a hlavně rychlejší.
Na kartě postavy je vidět komplet inventář, paper doll, stavové okno (modré) a okno statistik a dovedností (zelené). U paper doll musím zmínit jednu věc, na kterou jsem předtím úplně zapomněl. U postavy si volíte preferovanou ruku, takže až jí budete předávat zbraň, tak to mějte na paměti
V zeleném okně si můžete překlikávat atributy postavy, naučené bojové dovednosti a jejich úrovně a naučené magické školy a jejich úrovně. V modrém okně je potřeba zmínit hlavně ikonku diskety, která vyvolává menu hry (jinak klávesová zkratka O).
Pokud vezmete nějaký předmět z inventáře, tak se v modrém okně objeví jeho stručný popis, nebo dokonce obsah. Od Roweny jste třeba v úvodu jako Healer dostali svitek s gesty pro kouzlo Liquify (tvorba léčivého lektvaru).
Ve hře by se měly nacházet i kontejnerové předměty, které by se měly používat stejně jako v Ravenloftech, ale zatím jsem nic takové neobjevil (otevírají se tak, že je dáte postavě do ruky).
Na závěr zmíním ještě rozhovory s NPC, které probíhají podobně, jako bylo vidět na screenshotech z rozhovoru s Rowenou. Pokud se rozhovor může nějak větvit a postava tohle větvení zná, pak v textu najdete podtržená slova, která fungují jako hypertextové odkazy. V některých místech rozhovoru máte navíc možnost zadat vlastní topic. Znalost topiců by se měla zvětšovat v závislosti na tom, jak ve hře postupujete, takže k NPC by mělo mít smysl se průběžně vracet.