HowLongToBeat asi nemusím dlouze představovat, jedná se o webovou databázi, která obsahuje statistiky herních časů u vložených her. Naneštěstí se stalo běžnou praxí, že se tahle databáze využívá jako relevantní zdroj údajů o délce jednotlivých gameplayů. Proč naneštěstí? Protože HowLongToBeat se dá ve skutečnosti přirovnat k věštění z karet. Má to stejnou vypovídací hodnotu!!
Asi bych tomu nikdy nevěnoval samostatné vlákno, pro mě je to natolik obskurní databáze, že už dávno ztratila mou pozornost, ale zase jsem včera zabrousil někam, kam jsem neměl a zase mě to zvedlo ze židle
... v tomhle jsem prostě nepoučitelný
Předně, nemám nic proti hráčům, co sedí s návodem nebo cluebookem na kolenou a předstírají pevné zaujetí hrou. Je to každého věc. Podobně otázky typu, co v těch hrách děláte, že máte xy krát delší herní časy, jsou pro mě úsměvné, ale dobrá tohle je prostě o zkušenosti a možná by bylo právě dobré vysvětlit, proč je to úsměvné. Mě totiž podobné otázky přijdou už skoro nepochopitelné, ale byly doby, kdy bych se na to samé zřejmě také zeptal a rozhodně bych to myslel zcela vážně a upřímně.
Myslím si, že různých předsudků už jsme si v minulosti užili dost a rozhádaná cRPG komunita s řadou exotů byla mimo jiné důvodem, proč už mimo Elemir's Page nikde nyvystupuji. Dříve jsem sám byl v roli méně zkušeného kobkaře a o to více si svých zkušeností cením. Bohužel pro některé je to dvousečné, míra obdivu k některým lidem u mě díky tomu poněkud zchladla. Elitářství je věc, kterou z principu nesnáším a nejhorší je, že jsem získal vhled do oněch pověstných karet v ruce. Stačí jen zmínit zklámání nad některými recenzemi v herních časopisech, kde jsem našel dost výrazné rozpory s realitou. Nejinak je tomu u herních fór. Ale to jen tak pro úplnost, pro dokreslení, protože tohle by samo osobě vydalo na samostatný článek
Pokud jde o HowLongToBeat, vytáhnu poslední dohraný titul a tím jsou Might and Magic I, u jiných to nebude o moc jiné. Jako na potvoru tam někdo přidal jeden relevantnější údaj, ale vcelku to na věci nic nemění, tedy konkrétně to až tolik nepohnulo s průměry. Vyjdu z celkové tabulky, kde se uvádí jednotlivé časy pro různé kompletace hry a to bez ohledu na platformu (PC beztak převažuje).
Pro hlavní příběh hry se uvádí v průměru 45 hodin, pro hlavní děj + vedlejší aktivity je to pak 55 hodin a pro co nejkompletnější průchod se to nově posunulo na 90 hodin (předtím to tuším bylo číslo podobné tomu main + extras, kde bývalo 50-55 hodin).
Mno, a teď hezky popořádku
Pro dohrátí Might and Magic I potřebujete minimálně postavy level 9, což je nutná podmínka. Z mého deníku si snadno můžete odvodit, jak zdlouhavé je jenom takové levelování grindem, a to nyní bez ohledu na 1st nebo 2nd edition. Na počátku se totiž předpokládá, že o té hře nic nevíte a už jen pár úvodních hodin trvá, než najdete své první grindovací místo. Po několika levelech byste sice mohli jít pro větší porci zkušeností mimo Sorpigal, ale v tom vás zase brzdí možnost ukládání hry jen v hospodách. Není vůbec těžké přijít o slušnou porci zkušeností jen díky tomu, že vás znenadání napadne něco, co prostě nedáte.
Prvních 7 hodin jsem strávil v Sorpigalu a jeho podzemí, přičemž jsem se díky bojům dostal na nějakých 1500 zkušeností, popř. pro 2nd edition by to bylo zhruba 3000 zkušeností. První grindovací místo vynášelo 2000 xp zhruba za 3 hodiny 45 minut, pro 2nd edition by to bylo zhruba opět 2x tolik. Na level 5-6, který je již dostatečný pro druhé grindovací místo, potřebujete přinejmenším celkových 24 000 xp (až 32 000 pro elitní povolání). To je zhruba 18-20 hodin grindění, pokud to nyní vztáhnu už jen na 2nd edition. Celkový čas je tak rázem dejme tomu 25 hodin a to jste se ještě nikam vlastně nepodívali
Pokud umí někdo extrémně rychle klikat na klávesnici, tak se možná pod těch 20 hodin dostane, ostatně ono se to i u mě potom mírně zrychlilo, proto používám ty hrubé odhady.
Druhé zpomalení je ruční mapování. Ani na chvilku neuvažujte, že se tohle do herní doby nepočítá! Mapování je u her bez automappingu součást designu a u MMI je to navíc součást jednoho klíčového puzzle. Ten problém HowLongToBeat je mimo jiné v tom, že do něj zapisují časy buďto lidé, co už hru znají, nebo jí hrají s mapami a s návodem v ruce! Podobně do hry musíte počítat právě i to řešení puzzle. Strašně obdivuji všechny ty týpky s IQ v řádu tisíců, co sebetěžší puzzle mají vyřešené ještě dříve, než k němu vůbec dojdou, ale my běžní smrtelníci prostě nějaký ten čas potřebujeme
Ty s úžasným orientačním smyslem, co se neztratí ani v temných chodbách, raději ani nepočítám.
Pokud jde o mapování, ruční mapování je pomalé jen z počátku, než získáte dostatečný skill a hlavně to roste s každou další hrou, popř. už jen s každou další mapou. Mapování rozhodně nezabírá 3/4 nebo byť i jen 1/2 herní doby, to je nesmysl. U řady cRPG se totiž budete do řady lokací vracet, takže ty své výtvory budete aktivně využívat po velkou část hry, tím se investice času do vlastnoručního kreslení trochu rozmělní. V MMI vás ve skutečnosti nejvíce zpomalí boje (pevné a náhodné hlídky).
Pro postup hrou se krom neznalosti samotné hry předpokládá, že procházíte každé políčko, ve finále je to tedy 55 map velikosti 16 x 16 polí, přičemž jak jsem již zmínil, na mnohé z nich se budete vracet. Když budete mít štěstí, tak na druhé grindovací místo přijdete brzy a pak vás čeká dejme tomu dotažení hry na onen level 9, tedy přinejmenším 192 000 xp, ale ve skutečnosti 256 000 xp, protože potřebujete hlavně povýšit prestižní povolání.
Druhé grindovací místo dává zhruba 10 000 xp, přičemž za hodinu pendlování mezi ním a hospodou se dá získat asi tak 64 000 xp. Naneštěstí druhé grindovací místo je tužší a asi jen část hráčů ho najde tak brzy (je to spíš až pro družiny od levelu 7). V lepším případě by to byly 4 hodiny, ale spíše si nejprve projdete pěkný kus mapy, takže ať nežeru, plácnu 32 hodin (realita je ovšem taková, že v té době už jsem byl na hranici 100 hodin, právě kvůli tomu procházení jiných částí mapy).
Do 50 hodin zbývá tedy 18 hodin a pořád jste se v krajním případě nikam nepodívali. Nyní máte před sebou hlavní úkol hry a ten obsahuje několik dungeonů. Každý jednotlivý klíčový dungeon určitě za hodinu neprolezete a přitom potřebujete mít zhruba 1/4 dungeonů prozkoumanou (v MMI je jinak skutečně dost nepovinných věcí, ale vzpomeňte si, jde o čas Main + Extras, tedy se počítá i s vedlejšími aktivitami).
Completionists je v HowLongToBeat nově 90 hodin, což by právě zhruba odpovídalo tomu, že na každý dungeon si vyhradíte jen 1 hodinu. Upřímně, tenhle čas je reálný, ale za předpokladu, že už opravdu víte, co děláte, ale rozhodně to neznamená, že šlapete na každé políčko a nepoužíváte již hotové mapy. Při kompletním průchodu hrou si s levelem 9 ani nevystačíte.
Když si vezmete, že jen grindění zabere 32 hodin, co pak ten zbytek? Mapujete, procházíte políčko po políčku, různě se vracíte, řešíte puzzle ... 50-55 hodin je prostě na první hraní, ale i na druhé, třetí atd., zkrátka nesmysl. Je to proboha cRPG, to přeci není jen o nějakém rychlém proběhnutí hrou. Když budu chtít, tak jsem taky za 40 hodin hotový, ale to jen díky tomu, že vím, co všechno kvůli dokončení hry potřebuji projít.
A nejde jen o MMI, mě celkem zaujalo i mudrování nad herní dobou v Ultimě Underworld. Při znalosti místních puzzle bych opravdu musel některé hráče obdivovat, s jakou rychlostí vše vyřešili ... ale houbelec, plno hráčů si ani neuvědomuje, jaký je rozdíl mezi řešením puzzle svépomocí a nalezením řešení v návodu. Dodnes si třeba vybavuji jedno puzzle v MM3, nad kterým jsem strávil většinu noci. Kdo prostě sahá ihned po návodech, tak se ale taky nemůže k herním časům vyjadřovat nebo se nad nimi podivovat. Tohle je potřeba si nejprve zkusit. Proto mě nyní podobné dotazy přijdou spíše úsměvné, protože je potřeba si uvědomit, co to hraní role všechno obnáší a nevybírat si z toho jen určitou část.
HowLongToBeat je postavený na dobrém nápadu, a opravdu to mohla být užitečná pomůcka pro představu o herních časech, ale to by se k tomu muselo přistupovat svědomitě a poctivě. Takhle je to jen snůška podivných čísel.