Konečně jsem se dostal k zápisku ke dvěma naposledy odehraným dnům. Vlastně více času jsem k hraní ani neměl, protože herní čas opravdu pečlivě dělím mezi všechny rozehrané hry. Po dnešku mi z tohoto kolotoče jedna vypadla (dohrál jsem trilogii Sniper Elite) a ubral jsem i na intenzitě v Lords of Xulima. A dneska mě opět čeká další část v Clouds of Xeen
Proto je na čase udělat nějakou sumarizaci.
Na úvod jen poznamenám, že se asi nebudu tolik zabývat screenshoty, občas vyberu jen pár zajímavějších okamžiků. Podobně to bude asi s podrobností deníku. Opravdu se to snažím hrát spíše relaxačně.
Hned po startu hry se mi povedlo uniknout před slizem u brány, takže jsem bez boje doběhl do hospody a sestavil si komplet novou družinu. Původní členy jsem ale nerušil, takže mi zůstal menší výběr obličejů pro nové charaktery. Jak jsem avizoval již v prvním příspěvku, sám jsem se vtělil do postavy trpasličího zloděje a doprovod mi tvoří orčí barbarka, člověk paladin, elfí lučištnice, člověk klerička a gnomí kouzelnice. Tedy snad si to po tom týdnu vybavuju dobře, kdyžtak to dodatečně upřesním
Z hospody jsem musel vyrazit naproti do obchodu a nakoupil si základní vybavení, se kterým jsem se pustil do čištění města od havěti, kterou sem natahal deratizátor Joe. Nejprve jsem to vzal přes východ Vertiga a postupně přešel do jeho západní části. Nově mě překvapil poznatek, jak velké množství zkušeností získá zloděj za otevření mříží ve městě (100 xp). Tohle je právě jeden z důvodů, proč se zloději začnou poměrně rychle levelem vzdalovat ostatním postavám. V trpasličích dolech je bonus za otevření ještě větší a v River City už to jde do tisíců.
První smrt mě čekala před městským skladištěm. Šel jsem tam už notně vyčerpaný předchozími boji, takže to ani jinak dopadnout nemohlo
Holt stane se
V městské gildě jsem kouzelnici koupil kouzlo Skok a vyrazili jsem mimo město.
Na chvilku odbočím. Když se teď na Clouds of Xeen dívám zpětně, z pohledu předchozí rozehrávky World of Xeen a samostatného Darkside of Xeen, tak si začínám mnohem lépe uvědomovat, jak odlišně designované ty začátky jsou a proč se mi Clouds vlastně líbí více. V Darkside opouštíte Castleview zhruba na levelu 10 a k dispozici máte docela slušnou řádku užitečných kouzel, dostatek peněz a užitečných dovedností. Oproti tomu Vertigo (a stejně tak ostatní města v Clouds) nemá podzemí, kde by se nabral nějaký ten bonusový level a městká gilda zrovna bohatým výběrem kouzel neoplývá. Peníze stačí akorát tak na trénink. Mnohem více se to v tomto ohledu podobá trojce. Hned na úvod vás pak čeká tuhý a poměrně velký dungeon. O tuhosti venkovní oblasti kolem Vertiga nemluvě.
První ztížení hry jsem učinil volbou družiny, ve které chybí kdokoliv, kdo by ovládal Pathfinding. Ve Vertigu je sice učitel, ale cena tréninku je 2500 zlatých za postavu. Protože Pathfinding musí ovládat alespoň dvě postavy, dostaneme se hned na částku 5000 zlatých a to je prostě nereálné
Venkovní oblast až po Věž čarodějnic je naštěstí schůdná, obzvláště při pečlivém sbírání bonusů z fontán a studní. Horší to začne být ve Forest of the Walking Dead. A přesně tuhle pasáž jsem si chtěl trochu ulehčit tím, že bych se naučil kouzla Odstraň jed a Odstraň nemoc.
Gilda ve Vertigu je nemá, ale dají se naučit od soch na východních ostrovech, kam se dá dostat právě s pomocí kouzla Skok, které jsem ve Vertigu zakoupit mohl. Jenomže sochy se aktivují až po splnění úkolu pro poustevníka na jednom z ostrovů. Je potřeba jít do lesa a přinést mu kostěnnou píšťalku. Mno a tady mi chybí Pathfinding. Bez něj je potřeba chodit jen po cestách a přes křoviny se pohybovat pomocí kouzla Skok. Omezené množství many mi však neumožňovalo překonávat větší úseky. Ve finále jsem si tak les prošel v podstatě celý a tím pádem vybil většinu zdejšího osazenstvo, což jsou kostlivci a zombie. Kouzlo Odstraň nemoc mě přitom mělo chránit právě před nákazou od zombie, takže jsem ho získal až ve chvíli, kdy už jsem ho vlastně nepotřeboval
Absence Pathfindingu jinak znamená časté umírání, protože z hlubších částí lesa se bez něj nelze dostat do chrámu ve Vertigu včas.
Cestou do lesa a k věži čarodějnic se dá posbírat dost úkolů, na ty je východní polovina mapy bohatá a přináší to cenné zkušenosti a peníze. Levelování je však pomalé, musel jsem si na to opět zvyknout. Čarodějnice jsem prozatím nechal být, bonus v podobě dovednosti Crusader nepotřebuju, tu má paladin defaultně, takže do hradu Burlock se dostanu i tak. Místo toho jsem si to namířil do největšího dungeonu ve hře - Dolů Červeného trpaslíka.
Do dolu mě zavedl úkol od starosty Vertiga, díky čemuž jsem získal přístup. Doly plní ve hře dvojí účel, jednak se tu družina vyexpí a druhak se tu dá dost slušně vydělat a nabrat bonusové body do atributů. Nevýhodou je akorát to, že doly jsou poměrně rozsáhlé (9 pater) a konfrontace s králem Klanu šílených trpaslíků je infarktová. Na souboj s ním se lze trochu připravit, ale v obtížnosti warriora je to stále spíše o štěstí. Družina má v téhle době stále jen obyčejné zbraně a kouzla na trpaslíky taky moc nezabírají. Zadařilo se mi až po mnoha pokusech ... teoreticky jsem si mohl dojít ven pro bonus dočasných +5 levelů a ve Vertigu v centrální studni doplnit zdraví do nového maxima, ale vyhrála lennost
Je to i mnohem lepší pocit.
Vedlejším smyslem dolů je možnost dostat se na druhou stranu pohoří nad Vertigem, ale to je dost nepřátelská oblast, která je až pro družinu na vyšším levelu. Vede sem jeden vedlejší úkol, ale ten beztak dostanu až mnohem později a to se sem v pohodě probiju jednodušší cestou. Nehledě na to, že v té době už bude družina schopná hory zdolávat.
Porážkou trpasličího krále končí úvodní část hry a je to první přelomový okamžik ve hře, protože odteď už to bude čím dál snažší. Namísto přímé cesty k Rivercity jsem se vydal na jih a lesem se dostal až k městu Nightshadow. Dovnitř jsem zatím nevstupoval, je to nad mé síly, ale chtěl jsem zkusit jižní cestu do Rivercity, takže za Nightshadow jsem přeskočil do bažin. Zdejší roje hmyzu jsou dost nebezpečné, ale zranění se dá trochu eliminovat ochranou proti elementům (další užitečné kouzlo z gildy ve Vertigu) a k tomu hmyzáci jsou dost citliví na kouzlo Insect Spray (v batohu jsem měl dva předměty s tímto bonusem).
Mnohem vážnější problém představuje fakt, že v bažinách se nedá spát a kouzlo Skok je opravdu nutnost. Po hmyzácích přijdou na řadu houbostromy, které jsem musel likvidovat magickým šípem, takže jsem si musel hlídat množství many, abych se zbytečně nevyšachoval. Po pár dnech jsem se konečně dostal na severní okraj bažin a mohl směle vykročit lesem k Rivercity.
Už v Pitchfork Creek se v okolí laguny začnou objevovat víly, což je skutečně zpropadené stvoření, které umí postavy proklít. Ve Fairy Forest pak mají rovnou celou líheň
Zjistil jsem, že proti jejich útoku docela zabírá ochrana před elektřinou. Víly jako takové nejsou naštěstí nijak odolné, takže je lze snadno porazit. S odstraněním prokletí je dobré počkat, dokud nepadne poslední víla, protože léčbu lze provést jedině v chrámu a je to docela drahé. Na západě Fairy Forest se nachází cesta spojující Rivercity s ruinami Newcastle. Je to zároveň dělící čára mezi tím, na co se svou družinou stačím a tím, co je v současné chvíli mimo mé možnosti.
Rivercity je stejně velké jako Vertigo a je plné žebráků a zlodějů. Krom nich zde sídlí čarodějky a Yangovo rytíři. Krom rytířů se dá všechno ostatní zvládnout už nyní. Městská gilda má navíc k dispozici kouzlo Den ochrany, což je klíčové klerické kouzlo, které boje výrazně ulehčí. Před čarodějkama se lze navíc chránit už Ochranou před elementy z Vertiga. Porážkou čarodějek je splněn městský úkol a porážka zlodějů je důležitá kvůli úkolu princezny Roxanny z hradu Burlock.
Ve městě se nachází i řada důležitých učitelů - plavání, horolezectví, posilování ... Jen je potřeba počítat s většími výdaji. Do Rivercity jsem vstupoval s něco málo přes 100 000 zlatých a výcvik a nákup kouzel mě stál okolo 35 000 zlatých. Je to však nutná a hlavně dobře návratová investice. I ve městě samotném se dá slušně vydělat, takže jsem v klidu mohl 50 000 zl a 1500 gemů uložit do banky. Trochu mě jen vyděsila absence učitele obchodování, ale cestou do hradu Burlock jsem si vzpomněl, kde ho najdu
V hradu Burlock se toho mnoho dělat nedá, protože úkol od krále Burlocka je v podstatě nesplnitelný a záchrana čaroděje Croda, kterou nám zadal králův kancléř, je zatím mimo mé možnosti. Využil jsem alespoň knihy s dovedností Starých jazyků a z hradu se vydal směrem k Vertigu.
V tuhle chvíli už bych mohl zahájit volný průzkum krajiny, ale na JV mě ještě čeká Věž čarodějnic a poblíž Nightshadow jsem dostal úkol najít jeden vzácný lektvar v Chrámu Yaka. Pomalu bych se tak měl přehoupnout přes level 10 a poté bych se chtěl pustit do osvobození ostatních měst.