Využil jsem dnešního volnějšího večera a zpětně se začetl do svých poznámek k loňské rozehrávce v úrovni Veteran. Je celkem zajímavé, kolik věcí jsem jakoby objevil znovu a kolik zdánlivě jasných věcí mám potřebu rozporovat
Důvodem je samozřejmě samotná úroveň obtížnosti, která postupně odhaluje různá úskalí hry a hlavně umožňuje nové úhly pohledu.
Jedna z loňských poznámek se týkala opomenutého sledování nárůstu financí a jejich výměna za dovednostní body. V principu to vychází tak, že na každý levelup si v Hardcore obtížnosti mohu dovolit 1-2 extra dovednostní body. Jedinou podmínkou je, že nesmím peníze utrácet za jídlo a zbytečnosti. Pokud jde o jídlo, tak u něj se z počátku nákupu vyhnout nelze, ale se zpřístupněním Nabrosu už to lze pořešit sběrem ovoce. Využít lze také sklízení obilí ve Velegarnu, kdy se ze 40-ti dávek obilí dá vytvořit dávka jídla na jeden den. Nicméně já obilí místo toho prodávám - 20 ks za 50 zlatých. Z počátku mi to kompenzovalo cenu za spaní v hospodě, nebo léčbu u kněžky (do levelu 8 je to ještě celkem výhodné). Ostatně přespávat do hospody chodím jen do Velegarnu.
Levelup tedy postavě přinese základní 4 a 1-2 extra dovednostní body. Není to nic moc, obzvláště pokud je potřeba novou dovednost nejprve odemknout, ale o to víc to nutí přemýšlet, kam body dát. Znovu tak přichází na přetřes užitečnost dovedností. Posilování bylo první dovedností, kterou jsem přestal praktikovat a okolo levelu 10 jsem začal pauzírovat u Fast Reflexes. Bonus z Fast Reflexes mi může nahradit paladin s pomocí Aury ochrany, takže není důvod to navyšovat. Nehledě na to, že zrovna tahle dovednost byla tou, kterou jsem v minulé rozehrávce začal rozporovat (její přínos me zrovna na zadek neposadil). Užitečnost Fast Reflexes je samozřejmě limitována a byť se jedná jen o jeden investovaný bod na level, je lepší si ty body postupně šetřit. Mám tedy v plánu jí vytáhnout max. na 10 a pak přestanu. Paladinova aura a bonus z rychlosti to v pohodě vykompenzují (budu na tom v podstatě stejně, jako při minulé rozehrávce).
Stejně tak by asi bylo chybou, začít se pro změnu orientovat na výuku zbroje. Váhová penalizace sice není nic hezkého, ale je to taky jediná věc, kterou tahle dovednost ovlivňuje. Navyšování síly postavy to přitom dokáže též kompenzovat. Z počátku tedy postavy chrání bonusy do uhýbání, později mohou díky vyšší síle nosit lepší zbroje. Týká se to samozřejmě hlavně první řady, kde jsou ti hlavní úderníci družiny. Zbroj má výhodu tam, kde postavě hrozí omráčení, protože omráčená nebo jinak znehybněná postava má penalizaci k obraně.
U zloděje jsem v podobném duchu brzy zarazil zvyšování odstraňování pastí a odemykání zámků. U Gaulena jsem pak vynechal lov. Ona je to sice hezká dovednost, ale potvor ze kterých lze získat maso, zas tak moc není. Časem je tedy výhoda této dovednosti dosti diskutabilní. Jedinou speciální dovedností tak zůstává obchodování, které pečlivě trénuje můj bard. Podobně jako klerička navyšuje užitečná kouzla a vnímání (jakožto nositelka největší rezervy dovednostních bodů má tuhle dovednost na starosti). Gaulen si samozřejmě navyšuje bylinkářství a znalost terénu.
Všem postavám (vyjma kleričky) navyšuju příslušné zbraně, vzdělávání a zbylé body pak dávám do klíčových dovedností - paladinovi do aury, barbarovi pauzírovaně navyšuju šanci na kritický zásah, bardovi zmíněné obchodování, Gaulenovi bylinkářství a znalost terénu, kleričce meditaci a zlodějce hvězdice. Pokud něco zbyde, upravuju již dříve navyšované dovednosti, jako třeba Fast Reflexes, které jsem trénoval před levelem 8, než se v možnostech objevilo právě vzdělávání. S tím ale přestanu a bod budu šetřit. Celkem jsem se smířil s tím, že některé užitečné speciální dovednosti se budu moci začít učit až později. Zatím tipuju tak level 20. Mám totiž v plánu ještě jednu změnu.
V zápiscích z loňska jsem nemohl přehlídnout poznámku o slabší efektivitě vzdělávání ve střední části hry. Je to přitom logické. Náročnost levelupů na množství zkušenostních bodů roste poměrně strmě, takže co vám na počátku hry snadno přihraje hned několik levelů, se časem promění v 1-2 levely na oblast. Trénovat vzdělávání až do maxima mi tedy přijde jako zbytečnost. Větší počet levelů totiž primárně kompenzuje menší množství dovednostních bodů, které máte k dispozici a dává vám tedy větší šanci vycvičit více potřebných dovedností na maximum. Toho lze ale samozřejmě dosáhnout i v kratším čase a to dokupováním dovednostních bodů. Přijde mi proto mnohem výhodnější se soustředit na hromadění financí, což se mi minulý rok také víceméně potvrdilo. Tréninkem vzdělávání prostě ztracím cenné body a ty mi pak budou ve střední části hry chybět. Pořád mám v záloze další možnosti, jak si v případě nouze vypomoci (minule jsem třeba vůbec nevyužil bylinky nebo bonusy z duší titánů). Vzdělávání bych tedy chtěl dotáhnout ještě tak do úrovně 12-15 a pak s ním skončím (odhadem do levelu postav 20-25). Stále to nebude taková ztráta, abych zameškaný výcvik jiných dovedností nedohnal.
Pořád si musím připomínat, co mi vlastně v minulé rozehrávce přineslo obcházení příběhové posloupnosti. Za uteklé Nenghortovo hlídky je to asi 7000 xp + bonus za cestu, u Khornila pak až 4000 xp za každou hlídku a bonus za hrad. Jenomže tím, jak jsem kvůli levelování na dostatečnou úroveň musel pendlovat po dalších oblastech, se celý ten efekt "extra" zkušeností docela vytratil. Za Nenghorta jsem zatím ztratil asi 1 level, za Khornila to budou tak 2 levely. Nicméně za tu samou dobu, co bych se na ty hlídky připravoval, jsem se ve hře dostal mnohem dále a ztrátu jsem víceméně srovnal. U Khornila tedy rozhodne, jak snadné pro mě bude dostat se do Varaskelu. Přeci jen mi chybí ještě dobrých 6 levelů, než se bude moje klerička moci naučit Elemental Protection.
Podobně rozvažuji nad složením družiny a nakolik jsem měl vlastně šťastnou ruku při jejím výběru. Bard je zatím spíše jen do počtu. Obchodování mohl vzít na sebe Gaulen, např. výměnou za to, že bych mu netrénoval luk. Oba pak mohl z pohledu boje zastoupit další bojovník, např. již dříve zmíněný zloděj s orientací na luk a hvězdice. Paladin se zatím drží, rozhodně z něj mám lepší pocit, než při první rozehrávce. Navíc tu je pořád ta jeho Aura ochrany. Pořád si však říkám, že i bez něj by to šlo lépe. Čekal jsem od Aury ochrany větší efekt, ale nakonec jí moc nepoužívám. Ono to zas takové terno není a ke všemu je dost náročná na manu. Mnohem raději bych v první řadě viděl dalšího barbara s palcátem. Jenomže to už je zase sázka na jistotu a já si přeci jen chtěl s tou družinou více pohrát a vyzkoušet si něco odlišného. Výhoda je, že mi ten slabší bard vysloveně čáru přes rozpočet nedělá, takže i kdybych ho vedl jako pravověrného univerzála, asi tím nic nezkazím. Jediné místo, kde mi chybí bojová převaha, jsou pekelní psi. Velkou nevýhodou barda totiž je, že plno těch jeho (útočných) písní na pekelné psy, a taky na nemrtvé, neúčinkuje.