A teď jsem dokonale zaujal sám sebe
Mě se to teď totiž spojilo s cenami her v 90. letech, tedy jak moc velký problém byl koupit originálku (pokud byla vůbec dostupná) a co to pro rozpočet obnášelo tenkrát a nyní.
V té předchozí úvaze jsem vycházel z toho, že kurz USD byl v letech 1985 - 89 nastaven na zhruba 28 Kč, byť ono to samozřejmě tak snadné nebylo, protože ve skutečnosti existoval trojí kurz (obchod, turisti, černý trh). Ty dva první byly zatíženy různými "bonusy", ten třetí byl samozřejmě smluvní
V reálu byl k dispozici akorát tak Tuxes a pro ty šťastné příbuzní na západě. Dále jsem použil průměrný měsíční výdělek, který u nás v roce 1986 činil zhruba 3400 Kč (ovšem realita byla stejně jako dnes úplně jinde
). V USA se oproti nám využívá medián, kde jsem vyčetl, že většinový příjem domácnosti činil v roce 1985 2500 USD.
Když se pak propočte, kolik procent z toho příjmu uzmul nákup hry u nás a v USA, tak už je ihned vidět ten ohromný rozdíl a to bez ohledu na to, že náš tehdejší příjem vynásobíme 2x (za dva členy domácnosti) a vezmeme v potaz třeba levné bydlení apod. Je to prostě neporovnatelně citelnější zásah do rozpočtu. Jenomže jak roky ubíhaly, tak jsme se v tom příjmu na ta zlatá léta taky dotáhli a dneska jsme zřejmě v podobné situaci jako ti amíci tenkrát.
Samozřejmě, že ty hry se u nás naceňovaly ještě výše, než bylo zdrávo, ale dneska dát za hru 1500,- je v podstatě pakatel a např. to zdánlivé zdražení Ubisoftích her ke hranici 2000,- není pořád žádný extrém. Ono je právě zajímavé si uvědomit, za kolik let jsme se dokázali dostat do stavu, kdy věci jako hry nebo IVT obecně zatěžují domácí rozpočet jen minimálně. Přitom si vemte, že výdělek v USA se za tu dobu zvedl jen 3x, ty nůžky se tedy výrazně sevřely.