Informace o připravovaném sedmém dílu ságy Heroes není zajisté žádnou novinkou, v Knize návštěv už dokonce pár diskusí proběhlo, ale novinkou bude spíše postoj, který jsem k němu zaujal
Po nešťastném zakončení Might & Magic X, kdy Ubisoft v podstatě sérii Might and Magic zařízl, tu zůstala malá naděje, že by mohl obrátit svou pozornost alespoň k sérii Heroes. A skutečně se tak stalo. Původně jsem se domníval, že pokračovatelem budou Might & Magic Heroes Online, což byl v té době (rok 2014) už dva roky vyvíjený projekt. Sice ambiciózní, ale nikterak vyjímečný projekt, který jak se později ukázalo, dost trpí tím zasazením do online světa.
Někdy na přelomu července/srpna 2014 už bylo jasné, že Ubisoft pracuje na úplně jiné verzi hry a v srpnu k ní byl po vzoru
OpenDev spuštěn webový portál
Shadow Council. Limbic Entertainment právě začal naplno pracovat na Heroes VII ... Práce na hře začaly ve skutečnosti mnohem dříve, v podstatě současně s Might & Magic X, ale čert ví, jak to doopravdy bylo a hlavně, není to nikterak podstatné. Je to přesně ta šedá zóna, která dává příležitost ke vzniku různým konspiračním teoriím, tak ji nechme uzavřenou
Abych řekl pravdu, Shadow Council sleduji málo a stejně tak celé to dění kolem. Myslím si, že u MMX jsem si toho užil dost, takže tohle rád přenechám webům o Heroes. Přidáním MMX jsem se ovšem dostal do jakési pasti, protože na web se dostalo nové univerzum, ve kterém jsem nakonec našel zalíbení. A nejde jen o univerzum jako takové.
Might & Magic Reference Team tu odvádí dobrou práci a snaží se opravdu o konzistentní svět, což je mi sympatické. Pokud přeci jen k nějaké změně dojde, obvykle se to zaobalí časovým posunem, ale stále to stojí na stejných základech. Pokud se podíváme do minulosti, do doby New World Computing, tak série Heroes procházela různými stadii. Na jednu stranu se hledalo optimální řešení a na druhou tlačil marketing, protože vydat po sobě dva díly, kdy ten druhý vypadá spíše jen jako datadisk toho prvního, se prostě nenosí. Vzpomeňte si na dobové recenze Might and Magic VII nebo VIII. Celé to nakonec vyvrcholilo Heroes IV, který rozděluje komunitu dodnes, k Might and Magic IX také není potřeba nic dodávat. Jsou to dobré hry, ale prostě už moc vybočují z řady.
Přitom si dneska už málo kdo uvědomí, že ty změny do určité míry vycházely i z ohlasů komunity. To je přesně to, co se dnes děje na Shadow Councilu nebo se mělo ve větší míře dít na OpenDev. Tenkrát jsme to akorát neměli takto na očích, byť technicky už to možné bylo (diskusní fóra apod.). Je pak zajímavé sledovat různé ohlasy a přípomínky, od těch přínosných až po ty naštvané. Komunita okolo Heroes je mnohem rozmanitější a rozmanitější jsou i preference, které se dotýkají všech oblastí hry. Jedním z důvodů je postavení Heroes na hranici dvou herních žánrů (strategie/RPG), k čemuž se hned v zápětí přidává větší generační různorodost hráčů (série Heroes je tu už od roku 1995!). O to pevnější musí být proto vize vývojářů a měli by to být především oni, kdo určí, co se měnit může a co ne (tzv. pilíře hry).
Ale proč o tom píšu? Protože ta očekávání od podobných Dev blogů jsou příliš velká. Nikoliv pro vývojáře, ti v tom mají jasno, ale právě pro komunitu. Heroes VII jsou prezentovány jako návrat ke klasice, konkrétně třetímu dílu. Ono to zní hezky, ale už z principu je to nereálné. Ať si to chceme či nechceme připustit, každá hra se tvoří s ohledem na potencionální finanční zisk. U Heroes VII tomu není jinak. A kde budete zisk hledat? Samozřejmě v přílivu nových hráčů, protože tu skupinu harcovníků už máte víceméně jistou.
Netuším proč, ale tohle se skoro vždy provedlo tak, že se mechaniky hry překopaly s ohledem na aktuální trendy v hraní. Do toho prostě Heroes III nezapadají. Ubisoft k tomu má navíc v kapse dobrý argument. Sice zcestný, ale má ... prodeje Heroes III HD. V tomhle ohledu se mi líbilo konstatování Erwana Le Bretona v jednom rozhovoru (tuším pro Acid Cave?), kde v podstatě naplno řekne, že ta skupina "pamětníků" je minorita a nelze jim přisuzovat přílišnou váhu. Možná to někoho zvedne ze židle, ale je to pravdivé konstatování. Přitom Heroes VII se už nyní zdají být zajímavou evolucí. Zda-li to bude i populární evoluce, to teprve uvidíme.
Nebudu tvrdit, že se na hru vysloveně těším, ale minimálně zvědavost by se u mě našla. Ostatně do předobjednávky jsem nešel a ani jsem jí nezvažoval, byť obsahuje přístup do uzavřené bety. Nějak mi ten prodejní model postavený na alfa, beta, Early Accessech apod. začal lézt krkem. Ovšem předevčírem jsem od Tomáše Daňka z Playmanu obdržel nabídku klíče k betě a musím přiznat, že jsem se dlouho nerozmýšlel. Důvody jsem již popsal a opravdu jsem zvědavý, jak se Ashan bude vyvíjet dále. Bude to navíc podle mě právě Heroes VII, kdo rozhodne o budoucnosti Might and Magic univerza.
Nechci proto jen tak nečinně sedět a proto bych rád přispěl svou troškou do mlýna. Pro web jako takový se nic nemění, Heroes VII budu zpracovávány převážně z pohledu historie a univerza. Předpokládám nějaké to preview a srovnávací články. Rozhodně tím nechci rozjet přidávání nového obsahu, myslím, že duplicit jsme si už v minulosti užili dost, to opravdu přenechám webům o Heroes
Diskuse je volně otevřená, tentokrát mě tak snadno nevytočíte
...