Pro mě osobně jsou TES prakticky nehratelné, nezávisle na tom, jestli s módy, nebo bez nich. Zkoušel jsem to víckrát to rozehrát, ale to se fakt nedá. Ta hra opravdu nemá logiku a to mi taky vadí. Respektive já ani nepotřebuji logiku, ale uvěřitelnost věcí, postav, úkolů. Prostě mě musí hra přesvědčit, že něco takového je možné. To, že to s realitou nemá nic společného, mi nevadí. Ale o tes jsem psal již dříve i zde někde.
Módy pak osobně považuji za možnost prodloužit život hry jako takové. Tedy nemá smysl instalovat, mód při první hře, ale při dalších už ano a může to být velmi zajímavé zpěstření. Dle mého názoru třeba gothic žije dodnes právě díky módům, kde módaři využívají engine, vesměs ponechávají i mechansimy a principy hry, ale mění třeba příběh, děj, popřípadě vytvoří svůj vlastní příběh/děj. Nejde o to pomocí módu do hry dát nějaký předmět, nebo změnit ksicht a podobně.
Já osobně se považuji za hráýče RPG her. Poslední akční střílečka, kterou jsem hrál, byl Doom2, kde jsem naznal, že mě tento typ her nebaví a tak jsem se víceméně akčním hrám začal vyhýbat. Neočekával jsem od nich nic, co by mě přitahovalo. Hrál jsem tedy ještě Mafii1 i 2, ale to je vyjímka. Dnešní RPG hry jsou přesně takové, jako byly hry, kvůli kterým jsem přestal hrát akční hry. S RPG to víceméně již nemá nic společného. Tedy až na vyjímky.
Jestli je pak RPG hra více akčně pojatá, nebo více strategicky pojatá, mi je jedno. Mám rád oba typy her, pokud jsou dobře udělány. (viz právě díky tomu mě třeba bavilo to Divinity).
Za top RPG a vůnec zlaté období RPG her považuji roky 1995-2000, když vyšly hry jako MM6-MM8, Fallout, Planestcape (nebo víceméně cokoliv, pod čím se podepsali Black Isle), Gothic, Baldury aa prostě tomu podobné hry. Všechny ty hry byly trochu jiné, některé uzavřené, některé otevřené, některé akční, některé strategické, ale prostě měly něco, co neměly ty hry předchozí a ani ty následující. V době Dungeon Masteru se tento žánr podle mě ještě vyvíjel, každá nová hra v něm byla lepší, propracovanější (což asi šlo i v ruku v ruce s možnostmi PC). V tom obdoíb 1995-2000 byl ten rozvoj navrcholu evoluce, od té doby už začaly hry tohoto žánru stále více a více degenerovat. Ty možnosti, na kterých se tak dlouho pracovalo a které se tak dlouho vymýšlely, ty už nikoho nezajímaly. Hlavně to muselo/musí mít epický příběh o hovně. To je to nejdůležitější. Je to logické, čím je hra jednoduší a čím víc je epická, tím víc lidí si to koupí.
DA:I jsem nehrál, jelikož od Mass effect 2, mě hry od Bioware nezajímají a i kdyby vydali hru srovnatelnou s Baldury, bude mi to jedno, stejně jí nebudu hrát. Todle je přesně to studio, které udává trendy všem ostatním, díky velkým prodejům a tyto jejich trendy jsou právě tím, co mi v nových hrách vadí.