Svět Might and Magic

Komunitní fórum stránek Svět Might and Magic

  • Březen 29, 2024, 12:42:43
  • Vítejte, Host
Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání -
Strana: [1] 2 3 ... 5

Autor Téma: (Elemir) - Realms of Arkania: Blade of Destiny  (Přečteno 19235 krát)

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
(Elemir) - Realms of Arkania: Blade of Destiny
« kdy: Únor 17, 2015, 14:01:07 »

Poslední dobou jsem tak nějak zase upadl do herní apatie. Po odehrávce Risenu jsem si myslel, že budu pokračovat jeho druhým dílem, ale asi toho bylo zase moc najednou (předtím dohrávka Gothic 3 FG). Do izometrických RPG se mi taky pouštět nechce, ostatně Divinity: Original Sin má ještě čas ;) Stále jsem třeba neodehrál ani Blackguards a v předobjednávce už koupil i dvojku, která mezitím taky stihla vyjít. Byť je ta nabídka her opravdu velká, nemůžu se ani do jedné ponořit natolik, abych si to dokázal užít. Z tohoto důvodu jsem musel přerušit i hraní Dragons Age: Inquisition.

Tak trochu pod vlivem nostalgie a nového dění na Kickstarteru, jsem si vzpomněl na klasická RPG, že bych to mohl pro změnu proložit něčím takovým. Kandidáti byli od počátku dva - série Ultima Underworld nebo série Realms of Arkania. Oboje dvoje jsem svého času rozehrál, ale nikdy nijak výrazně nepokročil. V paměti mi pak utkvěla mnohem více Realms of Arkania, konkrétně první díl (Blade of Destiny). Ten shodou okolností vyšel i ve formě remaku, který také vlastním, ale volba padla na originál hru. Na remake dojde později. Uvidíme, jak mi to půjde :D

Dneska mě čeká fáze přípravy, krom webu Arkania.cz, jsem našel nějaké materiály ještě na dalších webech, ale jak se znám, nakonec lennost převládne a postavy si naházím bez nějaké hlubší znalosti souvislostí :)

Realms of Arkania: Blade of Destiny - Manual
Low-Spoiler Guide to Realms of Arkania: Blade of Destiny
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
(Elemir) - Realms of Arkania: Blade of Destiny
« Odpověď #1 kdy: Únor 19, 2015, 22:21:30 »

Tak jsem se skoro nikam nedostal. Místo hraní tu řeším úplně jiné problémy a nejspíše to tak i nějakou chvilku zůstane.

Dotvořil jsem si akorát partu a podíval se s ní do města (bojovník, druid, kouzelník, thorvalan, trpaslík a stříbrný elf). Zvolil jsem instalaci češtiny (na GOG verzi v pohodě aplikovatelná), což možná nebyl úplně dobrý nápad, ale i přes ty chyby v ní jsem se docela nasmál. Město je opravdu takové, jak si ho pamatuji. Na dnešní dobu už to není ono, ale je to jen o zvyk. Samozřejmě první věc, která mi chyběla, byl čtverečkovaný papír. Za chvilku jsem se ztratil. Předpokládám, že musím najít nejprve nějakou mapu, aby to fungovalo, jinak jsem prostě odkázán na vlastní poznámky.

Myslím, že u téhle hry nakonec vydržím. Stejnak by se mi to do budoucna nevyhnulo :D Jsem hlavně rád, že si pamatuju, že tahle hra je krokovací dungeon, nikoliv jako HD remake! Ne že by mi to vysloveně u HD remake vadilo, ale prostě to z té hry dělá něco jiného. Možná trojka to takhle má, ale hra by prostě měla i v případě remake dodržovat určité principy. Stejně jako si rád zahraju originál Morrowind a nikoliv nějaké jeho případné předělávky do enginu Oblivionu nebo Skyrimu. Ne že by mě to nezajímalo, ale podstatné je znát nejprve originál, protože ono krom té technické stránky věci, remaky kolikrát zasahují i do hratelnosti a to už není košér.

Hrozí tu celá ta ztráta atmosféry. Odbočím od žánru a připomenu jinou věc. Doom 3 byla perfektní akce v novém kabátku, ale přesto v těch jednotlivých levelech bylo poznat původní levely Doom 2. Jenomže to nevedlo k lepšímu pocitu ze hry, naopak, ta podobnost to celé kazila. Na levelu 12 jsem si řekl, že tohle všechno znám a nemám důvod pokračovat, protože to nic jiného nepřináší. Mastím tu jen lépe vypadající potvory v lépe vypadajícím prostředí. Remake her jsou ve skutečnosti nesmysly. Pamětníky akorát naserete a nováčky to stejně nepřitáhne. Ostatně EE edice Bioware her by mohly taky vyprávět. Rád dohraju BD a rád dohraji i jeho HD remake, ale výsledek už vím dnes ;)

Ani Kickstarter není všemocný. Všechno tohle se plácá na jednom místě. Realms of Arkania je perfektní dungeon, přesto Thorvalla nebo pokračovatel Deathfire, po jejím neúspěchu, nic moc nevybral. Už to nedokáže oslovit tolik lidí. Stejně tak se obávám o Underworld Ascendant, pokračovateli Ultima Underworld. Těch her je na KS moc a vzájemně mezi sebou zápasí. Pár jich musí padnout, aby jiná měla šanci uspět. A to není dobře. Jsme prostě nejednotná kategorie a škatulkujeme se. Příznivci Deathfire budou případný úspěch Underworld Ascendant prostě hanit. Přitom, buďme rádi, že tu pro nás vůbec něco vychází. Naše doba již pominula a je jen na nás, jak se k tomu postavíme. Ano, umíme si poradit a rozchodíme kdejakou stařinku, ale upřímně, což si opravdu už nepřejeme, aby pro nás vyšlo i něco nového? MMX nebo LoG či LoX? Remaky jsou prostě jen berlička, která ničemu nepomůže, važme si proto titulů, které nám i v dnešní době přináší hratelnost, na kterou jsme zvyklí. Oni mnohdy nevydělají ani na náklady. Takže je to opravdu jen na nás.

Eh, jsem se zase nechal unést :) Ale tak to prostě je a stejně tak je to i s fanweby. Zkuste nad tím zapřemýšlet. To je to nejmenší, co můžete udělat.
IP zaznamenána
This is the end ...

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
(Elemir) - Realms of Arkania: Blade of Destiny
« Odpověď #2 kdy: Únor 20, 2015, 11:32:50 »

Tak já myslím, že ty předělávky Baldurů byly dobré. Koupil jsem všechny, co byly vydány a ačkoliv jsem to těsně před tím hrál v originále, tak nemůžu říct, že by ty nové verze mi jakkoliv vadily. Pravda, asi bych se bez nich obešel, protože tu původní hru si můžu zahrát kdykoliv, ale zde se ty remaky prostě povedly a tedy není důvod vracet se k těm původním verzím, když si to můžu zahrát s lepší podporou pro vyšší rozlišení a nových systémů. Ona ta životnost těch her kvůli nekompatibilitě s windows by asi nebyla věčná a tydle konkrétní remaky jí zase trošku prodlouží. Ale neplatí to tak u všech remaků. Některé se povedly, některé ne. No vzhledem k tomu, že jsem se ve svém hráčském životě dostal do fáze, kdy víceméně hraji pořád dokola jen hry, které jsem již dřív hrál a moderní nové hry mě většinou nebaví - takové ty velké kasovní trháky, zatímco o těch malých a mnohdy zajímavých, se zase většinou ani nedozvím, tak proč ne, no.

Potíž je i v tom, že hráči jako jsme my už přistupují k těm hrám, jako MMX a LOG a LOX trošku jinak, než jak bychom k nim přistupovali před 20-15 lety. Ostatně ty sám si MMX zrovna nevelebil :) a nebyl z toho nadšený. Očekáváme kvalitu, propracovanost, a jen velmi špatně tolerujeme chyby a nedokonalosti. Zvlášť, když je přece tolik her, které jsme v minulosti hráli, které byly dokonalé a které ty chyby neměly. :) Tedy naše nároky, vlivem tím, že máme mnoho materiálu, s čím hry srovnávat, jsou mnohem vyšší.

Tedy zrovna třeba MMX, pěkná hra s mnoha chybami. Dohrál jsem jí 2x a už se k ní nejspíše nikdy nevrátím. Určitě jí nebudu hrát tolikrát, jako třeba MM6-8. To se určitě nestane. Na tolik mě prostě nebavila. Je otázka, čí to byla chyba, jestli moje, nebo té hry, nebo obojího, nebo nikoho :).

No ale, ať už je to jak chce, jen velmi málo nových her mě zaujme na tolik, abych je dohrál alespoň jednou. Jen ty úplně top dokáži dohrát 2x. A za posledních 5-6 let jsem nehrál hru, ke které bych se vrátil a hrál jí víckrát. Na rozdíl třeba od těch her starších, kde jsem třeba Dungeon master, MM6, nebo třeba fallout, nebo i ten gothic neměl problém hrát 6x hned po sobě za sebou. Tj ještě během hraní jsem se těšil, jak to hned po té rozehraji znovu - jinak. A pak se k nim ještě neustále vracel a hrál je snad 100x s tím, že při každé hře mě hra něčím překvapila, ačkoliv jsem jí znal již zpaměti. A je otázka, jestli ty nové hry tak, jak jsou dělány, stačí :). Jestli to prostě není málo, když to člověk z nechutí dohraje jednou a ani při té první hře už ho to vlastně nebaví a těší se, až to skončí ne proto, aby to hned rozjel znovu, ale proto, aby to měl za sebou :). To je těžký.

Já bych byl rád za nové hry, které by se držely principů a systémů těch her starých, a měly prostě jen nový obsah - příběh, děj, dungeony atd. Ale takové hry nikdo neudělá. Naopak, většina dnes dělá nové hry tak, že mění hlavně jejich systém, principy a mechanismy, zatímco obsah (tj příběh, úkoly atd) neustále recyklují. Tedy opak toho, co bych si přál :).

Bohužel, se to často týká i těch remaků a pak taková předělávka působí doslova jako facka - plivanec do ksichtu. Ale ono i úplně nové hry ty příběhy a myšlenky a úkoly atd neustále recyklují. Ne jen z hlediska inspirace, ale doslova se navzájem vykrádají. Jen ten systém je neustále stupidnější. :)

Ale neplatí to o úplně všech, to je zase pravda. Člověk musí mít ale štěstí, aby narazil na hru, kde to takto není.

Ty remaky, které se podaří a které mají mimo jiné i prodejní úspěch, stejně jako ty oldschool projekty z kickstarteru, které mají úspěch, mají ale mimo jiné i vliv na celý herní průmysl. Díky vysokým číslům v prodeji, které nelze ignorovat, si vydavatelé alespoň trochu začínají uvědomovat, že na trhu her vznikla díra - je zde poptávka, ale žádná nabídka určitých typů her. Což je snad jakási naděje, že se zase vrátí i hry lepší. (bohužel efekt toho je i mimo jiné to, že se někteří velcí vydavatelé rozhodli na tom svést a napakovat se a že se tak roztrhl pytel s nekvalitními remaky, protože udělat překopávku staré hry je levnější a jednoduší, než vymyslet hru novou, podobně promyšlenou a vychytanou).
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
(Elemir) - Realms of Arkania: Blade of Destiny
« Odpověď #3 kdy: Únor 20, 2015, 22:49:50 »

Máš pravdu, MMX jsem zrovna nevelebil :) a vzpomenu si na to pokaždé, když na tu sekci kouknu :D Hlavně mě to včera v souvislosti s těmi pády databáze a dalšími problémy webu celé tak nějak přepadlo. Byť to bilancování je u mě aktuální už delší dobu a nějak se z toho snažím vymotat.

MMX dneska beru spíš jako počátek k porozumění té novější tvorby. Zrovna na MMX jsem se docela vyvztekal a udělat si na ní ucelenější názor, se mi podařilo až po odehrátí obou dílů Legend of Grimrock a Lords of Xulima, což si myslím že je právě ta kategorie, v které by se to nakonec mělo porovnávat. Hezky bez té návaznosti na jejich vzory. A dospěl jsem přesně k tomu měřítku, o kterém píšeš - znovuhratelnost.

Já jsem třeba dříve hry opakovaně po sobě běžně nerozehrával, většinou jsem to prostřídal, ale je pravdou, že jsem se k tomu samému titulu vracel podstatně dříve. Dneska si nedokážu představit, že bych si třeba teď sedl a MMX znovu rozehrál. Na druhou stranu je to daleko pravděpodobnější, než že bych rozehrál LoG (konkrétně dvojku). To, co ho pro mě činilo zajímavým, by při znovurozehrávce šlo stranou. Ale i dříve byly hry, které toho jinak moc nenabízely a přesto jsem je rozehrál v krátké době znovu. A to je to, co mě na tom mate. Buďto se něco stalo s hrama nebo se mnou :D

Když to tak po sobě ze včerejška čtu, tak si tak úplně jistý sebou nejsem. Pokud bych dokázal udělat tlustou čáru mezi dnešními a staršími RPG, tak mi tu na disku neleží nerozehrané Divinity: Original Sin, Wasteland 2 a neměl bych obavy o Pillars of Eternity. Nakonec mi to přijde jako nabádání k nákupu/podpoře za každou cenu. A to taky ničemu neprospěje.

Pokud bych měl ve stručnosti napsat něco k Baldur's Gate EE (je tu na to celý thread), tak nikoliv, že by mě to nebavilo, ale vadily mě ty věci, které se do hry dostaly použitím enginu z dvojky.
IP zaznamenána
This is the end ...

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
(Elemir) - Realms of Arkania: Blade of Destiny
« Odpověď #4 kdy: Únor 21, 2015, 02:51:28 »

Citace: Elemir

Já jsem třeba dříve hry opakovaně po sobě běžně nerozehrával, většinou jsem to prostřídal, ale je pravdou, že jsem se k tomu samému titulu vracel podstatně dříve. Dneska si nedokážu představit, že bych si třeba teď sedl a MMX znovu rozehrál. Na druhou stranu je to daleko pravděpodobnější, než že bych rozehrál LoG (konkrétně dvojku). To, co ho pro mě činilo zajímavým, by při znovurozehrávce šlo stranou. Ale i dříve byly hry, které toho jinak moc nenabízely a přesto jsem je rozehrál v krátké době znovu. A to je to, co mě na tom mate. Buďto se něco stalo s hrama nebo se mnou :D

Já myslím, že to bude kombinace obojího. Není čas, tak jako dřív, trávit jej u každé blbiny. A když už to člověka přece jen chytí tak, jako dřív (tj že si sedne v 8 večer na dvě hoďky a probere se ve 3 ráno), tak to už musí být opravdu hodně povedená hra, ale povede se jí to jen jednou/dvakrát. Další věcí je, že v těch hrách většinou nebývá důvod je hrát víckrát. Jsou dělány tak, že během jedné hry člověk zkusí vše, najde vše atd atd. Tedy třeba u MMX mě motivovalo k tomu jí zahrát si po druhé hned po dohrátí to, že mi jednak při první hře dávali nepřátelé docela nazadek a že já si současně uvědomoval, že to byla moje chyba, že jsem udělal chyby a v hlavě jsem uvažoval nad tím, jak to hrát znovu a lépe. Jednu dobu už při prvním hraní jsem měl nutkání to vypnout a začít znovu, ale nakonec jsem to dohrál a začal znovu a lépe až potom. Nicméně hrát to po třetí už pro mě nemělo význam. Možná někdy časem.

Ale zase je divné, že ty starší hry (alespoň tedy některé) dokáží udržet mojí pozornost i dnes, i přes to málo času a jejich velkou nárčnost právě na čas. Tak těžko říct :).

Tak já si kupuji, nebo podporuji jen věci, které chci, aby vznikli, nebo o kterých si myslím, že by mohly být dobré. Je to ale vždy risk, že se to nepodaří, nebo že mě to nebude bavit.

V BG EE jedničce byly myslím vložena novější pravidla DD, která v době vydání jedničky v orginále neexistovala. Ale v tom nevidím moc chybu. Spíš to považuji za přínos. Oni ty pravidla se také rozvíjejí a ty starší většinou bývaly kostrbatější, než ty novější.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
(Elemir) - Realms of Arkania: Blade of Destiny
« Odpověď #5 kdy: Únor 21, 2015, 05:14:38 »

Je to tak, s časem už to není taková sláva jako dříve. Pokud mě hra nedokáže dostatečně rychle chytnout, tak to většinou posílám k ledu. Vesměs jde o variace na podobné téma a s podobnou hratelností, takže o to je to horší, pokud to nepřináší nic nového. U úplně nových her už se přidala i jistá opatrnost, díky za YouTube :) Za všechny zmíním Watchdogs. Všechno vypadá zdánlivě dobře, než člověku dojde, jaká je to ve skutečnosti pitomost. Pod hackerskou tématikou si prostě představím úplně něco jiného, než-li všemocnou aplikaci v mobilním telefonu.

S tou motivací u MMX si mi zrovna připomněl Lords of Xulima. Řeším u toho podobné dilema. Ono to má podobnou "vychytávku" jako bylo Magické zaostřování, akorát tady je to podstatně horší, protože to dává výhodu všem povoláním. Díky tomu se do toho nějak nehrnu, protože je mi jasné, jak to bude probíhat v nové hře a obtížnost už s tím taky tolik nezmůže. V MMX je alespoň o důvod navíc, kdy si lze vyzkoušet různá povýšení, nebo se pokusit pokořit DLC jen s partou bojovníků. Ale to už taky není takové lákadlo, takže raději opráším archiv a vyberu z něj :)

Ono tady je to hlavně blbé i v tom, že o těch hrách vedu web, takže to má tendenci spadávat do povinnosti a to už pak taky není dobré.

Edit: Teď koukám, že na Gothicz.net vedete diskuzi o RPG :)
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
(Elemir) - Realms of Arkania: Blade of Destiny
« Odpověď #6 kdy: Únor 21, 2015, 09:02:06 »

Pokud jde o to vnímání starších her novou generací, dovolím si jednu citaci z jednoho komentáře na DH (komentovanou hrou je Gothic):

Druhým faktorem, který mě velice zaujal, byl živoucí svět. Každá postava (no skoro každá, stráže jen stojí na místě) má nějaký denní program. Není to jako hrát The Elder Scrolls III: Morrowind, kde postavy pouze chodili dokola po městě a občas prohodili hlášku, že mají pocit, že je někdo sleduje. Místo toho se například jdou ráno opláchnout ke strouze, přes den pokecají s kamarády, večer si sednou k ohni, a když už je hodně pozdě, tak jdou do postele. Ještě po letech, když jsem se dostal ke zmíněnému Morrowindu mi přišlo, že tohle je směr, kterým by RPG měli jít a například takový The Elder Scrolls V: Skyrim ukazuje, že i někteří vývojáři sdílí stejný názor.

Autora na jednu stranu omlouvá nižší věk, ale i tak se nemůžu ubránit pocitu, že se snaží tím míněním manipulovat. Kolik NPC má Gothic a kolik jich má Morrowind? Jsme v roce 2001-2002, něco za něco. Ten živoucí svět Gothicu je vykoupený haldou omezení. Ano, to je to, co se mi na Gothicu líbilo a dodnes líbí, jenomže tvrdit, že se tím inspirovali i vývojáři v Bethesdě? No to je vyslovená pitomost. Při rozsahu Morrowindu tohle prostě možné nebylo. Piraně dokázali něco, co si obdiv zaslouží, uměli s těmi omezeními pracovat a dokázali z toho vytěžit, že nám to navenek ani nepřijde, naopak to vítáme. Jenomže jak by ten samý autor komentáře vysvětlil, že v Risen najednou Piraně část svých dovedností zapomněli?

Buďto jsme v osvětě něco opomněli, nebo to je dneska něco tak nepředstavitelného, jako postavit 10-ti leté dítě k telefonu s vytáčením ...
IP zaznamenána
This is the end ...

Yuyana

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 2237
(Elemir) - Realms of Arkania: Blade of Destiny
« Odpověď #7 kdy: Únor 21, 2015, 14:43:26 »

On ale neříká, že se inspirovali, on říká, že maj stejnej názor :-D. Já sdílim názory se spoustou lidí, který mě nikdy neviděli :-D.

A na Morrowind byly k dispozici módy, co dělaly npcčkům nějakej ten program, nebo alespoň zavíraly obchody v noci (bylo to otravný :-D, kdo by stahoval něco takovýho). Obecně ta hra mi přišla spíš jako kostra pro modery, což nemusí bejt nutně špatně, spoustu lidí to baví, mě ne.

Ano, Morrowind má miliardu npc. A 90% z nich je naprosto o ničem. Stejně jako 90% tý obrovský mapy.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
(Elemir) - Realms of Arkania: Blade of Destiny
« Odpověď #8 kdy: Únor 21, 2015, 19:09:47 »

No, čeština dokáže být krásná :) Původně jsem chtěl na tom úryvku ukázat víc věcí, ale jak jsem to dopisoval, tak mě to nakonec přišlo celý tak nějak nesmyslný. Myslím tím to, vůbec se tím zabývat. Na druhou stranu, už se mi to ani nechtělo mazat :D Poslední dobou je nějak moc věcí, který začnu psát, věnuju tomu dost času a pak to místo odeslání smažu. Takže si tak nějak začínám sám sobě vytrhávat věci z kontextu.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
(Elemir) - Realms of Arkania: Blade of Destiny
« Odpověď #9 kdy: Únor 23, 2015, 03:03:50 »

Konec tlachání, administraci webu jsem taky hodil stranou ... no, vlastně před chvilkou jsem uzavřel svých pár prvních zajímavějších hodin hraní, takže jdeme na to ... :D

V rámci příprav jsem si vytiskl svoje čtverečkované archy, původně určené pro starší díly Might and Magic a popadl tužku. Chyba lávky. Tužka není špatná, ale má jednu velkou nevýhodu - málo odstínů šedi :) Pastelky zrovna v práci nefasujeme, takže první komplikace byla na světě. No, když už mám pro ty čtverečkované archy předlohu v Excelu, tak proč nakonec  Excel nevyužít i k poznámkám? Hru jsem nechal běžet na notebooku a na desktopu jsem si otevřel Excel. Sice jsem si občas pletl myši, ale jinak se to ukázalo jako dobrý nápad :) Jak jsem později zjistil, hra automapu má (ne manuál jsem ještě stále neotevřel :D), ale ta moje tvorba se mi líbí více, lépe se mi podařilo proniknout do struktury města a hlavně si můžu k políčkům psát komentáře.

Thorwal je jedno z opravdu velkých a živoucích měst, což je dáno zejména tím, že se jedná o hlavní město Arkanie. Po ulicích se sice neprohání žádná viditelná NPC, navíc dohled je omezený, ale přesto je v nich docela rušno. Ani nepočítám, kolikrát už se mě někdo pokusil okrást, nebo kolikrát jsem narazil na podivné existence. Většina věcí je tu podřízena denní době - obchody na noc zavírají, do hospody se před polednem nedostanete apod. Pokud jde o obyčejné domy, majitelé se k vám také chovají různě. Někdy si s vámi krátce popovídají, jindy vás rovnou vyženou, nebo dostanete příležitost se k nim vloupat (nezkoušel jsem).

Promluvit si lze ostatně s každým NPC, které je tomu nakloněno. Přínáší to právě nejzajímavější chvilky, protože můžete volit i tón rozhovoru. Pochlebováním si třeba můžete zajistit lepší ceny v obchodem, ale klidně taky můžete pozurážet celé město. V souvislosti s rozhovory nesmím zapomenout na hospodu, to opravdu stojí za to vyzkoušet :D V Thorwalu je plno hospod, ostatně ono je tu znásobené v podstatě všechno, takže když už jsem vlezl asi do 4. hospody, tak jsem se neudržel a koupil pití všem. Hospodský byl ochotný utrousit i nějaký ten klep a než jsem se nadál, tak přede mnou stála další runda. Nic jsem si neobjednával, prostě jsem nedostal na výběr :D Čas od času si ke mě i někdo přisedl, zaplatil mi pití a podělil se o nějakou tu zajímavost. Ty hospody opravdu žijou. Nevýhodou akorát je, že jsem si nestačil dělat poznámky, protože čas v hospodě běží jakoby realtime, tím pádem se ty situace střídají bez ohledu na odklikávání informačních oken. Po dalších několika rundách jsem to vzdal a raději vypadl, tedy Ulgara a Lathii musel zbytek družiny podpírat :D

Když už jsem měl zmapované 3/4 města, došlo mi, že vlastně nevím, co tu mám dělat. Úkoly mi nikdo nezadal, byť čas od času nějaký ten náznak nasměrování z úst NPC padl. Zdejší ambasády také nikoho nepřijímají. Nakonec se ukázalo, že to nejzajímavější je v poslední čtvrtině města. Narazil jsem tu na obchodníka, který funguje jako bankéř a na pobřeží v osamocené rezidenci (Otterskin) už čekal Hetman Tronde, o kterém jsem se dozvěděl už v hospodě. Jen na okraj, Hetman je podobně jako Jadra titul. Pověděl mi o tisícičlenné armádě orků pod vedením blíže nespecifikovaného orčího vůdce, která se shromažďuje v horním údolí Bodiru. Cílem je nepustit je k Vilnhome. A jak to udělat? Zastrašit orčího vůdce a to nejlépe Grimrinem, zbraní legendárního Hetmana Hyggelika. Jenomže jak víme, Hyggelik zahynul právě při tažení na orky, takže Grimrin je ztracený někde hluboko na jejich území. Od Trondeho jsem dostal povolenku do městské zbrojnice a radu nalézt přímého Hyggelikova potomka, Isleifa Olgardssona ve Felsteynu. Bezva :)

Nic dalšího už ve městě dělat nejde. Nakoupil jsem boty, šípy pro elfku, lano, pokrývky a vyrazil ven z města.  Cestování tu probíhá dvěma možnými způsoby. Buďto "navštívíte" ukazatel nebo přístav (zatím jsem nenarazil na loď). Ukazatel zaktivní mapu světa, ale dostupný bod na mapě je předem dán, takže se jen díváte, jak se vám na mapě kreslí linka vaší cesty. A v tuhle chvíli přišlo další překvapení. Družina toho moc neujde, než jsem se nadál, sama si řekla o odpočinek a naběhla obrazovka kempu s řadou dalších činností.

RoA je dost komplexní hra. Obstarávání jídla a pití je tu základ a ty přikrývky jsem také nekupoval pro nic za nic ;) Ve fázi kempení lze postavy poslat sbírat bylinky, nebo právě lovit jídlo a hledat vodu. Jenomže poslat taky nemůžete kde koho. Některá povolání jsou v tomto ohledu užitěčnější, než-li jiná. Když se dostatečně vyblbnete, tak přijde na řadu určení trojice postav na hlídku. Teprve poté může družina bezpečně zalehnout, resp. bezpečně si ustlat pod přikrývkou, aby postavy nenachladly. Počasí tu má nemalý vliv.

Noc uplynula a já stanul na pokraji osady Vaermhag. Je opravdu malá a protože je na pobřeží, tak je tu i přístav (zase bez lodi). Nic zajímavého jsem nenašel, tak jsem si vyzkoušel kempit poblíž osady a nakonec vyrazil skrze ukazatel směrem do Varnhome. Cesta dlouhá, opět naběhla obrazovka kempení, nalovil jsem, konečně našel i vodu a rozestavil hlídky. No a pak to přišlo. Konečně!

Místo mapy světa naskočila bojová obrazovka. Přepadovka orky jak vyšitá. Ulgar byl zrovna na hlídce, ovšem na druhém konci bojiště a jediný, kdo se probudil byla Eona. Ostatní ještě vesele spali. Nj, a tady se ukázal jeden významný handicap ... kdybych já si pamatoval, které jméno které povolání představuje :D Boj tu jinak probíhá v izometrickém pohledu s rozdělenou družinou, je tahový a bojiště je rozděleno čtvercovou sítí (4 směry útoku, šikmý směr tedy odpadá). Postavy pak jedou na akční body. Než jsem se zorientoval, byli orci u spících postav. Během chvilky jsem navíc zjistil, že si klidně můžu trefit vlastní postavu, Lathia střelila Elemira přímo ukázkově. Další věcí je, že si postavy můžou překážet, opět, Lathií jsem musel po bojišti dost chodit, aby měla při střelbě volný výhled. To samé u kouzlících postav. Ono je hodně znát, když ten diagonální směr útoku zmizí. Pořád je potřeba zaujímat pravoúhlé postavení, což znamená, že díky menšímu množství akčních bodů se mi postavy po velkou část boje jen přeskupovaly. Ale zvládl jsem to a příště už to bude lepší :D Každá z postav dostala 342 zkušeností a po orcích zůstala slušná výbava. Na boj jsem se opravdu těšil, protože v novějších hrách se už před lety tahle komplexita začala vytrácet.

Musím říci, že za těch několik hodin jsem toho ve hře prožil docela dost a řadu prvků ještě ani neobjevil. Ve chvíli, kdy jsem začal tento příspěvek psát, jsem si navíc uvědomil, že ani to málo nejde nijak jednoduše popsat. Těch závislostí je tolik ... prostě to si chce vyzkoušet :) Jak už jsem psal, manuál jsem stále nevytáhl, opravdu zatím nebyl důvod. RoA je jednou ze sérií, která stála za inspiraci jiným hrám, takže to zkouším tak nějak intuitivně a postupně nabírám nové vědomosti přímo ve hře. Tipuju, že se budu k některým věcem často vracet, zpřesňovat je a dopňovat, ale tak o to tu přeci jde. Po boji jsem zamířil do chrámu, nikoliv abych se vyléčil, ale abych hru uložil ... jj, chrám tu hraje celkem důležitou roli, ale o tom zas příště :D
IP zaznamenána
This is the end ...

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
(Elemir) - Realms of Arkania: Blade of Destiny
« Odpověď #10 kdy: Únor 23, 2015, 14:40:41 »

Citace: Elemir
Pokud jde o to vnímání starších her novou generací, dovolím si jednu citaci z jednoho komentáře na DH (komentovanou hrou je Gothic):

Druhým faktorem, který mě velice zaujal, byl živoucí svět. Každá postava (no skoro každá, stráže jen stojí na místě) má nějaký denní program. Není to jako hrát The Elder Scrolls III: Morrowind, kde postavy pouze chodili dokola po městě a občas prohodili hlášku, že mají pocit, že je někdo sleduje. Místo toho se například jdou ráno opláchnout ke strouze, přes den pokecají s kamarády, večer si sednou k ohni, a když už je hodně pozdě, tak jdou do postele. Ještě po letech, když jsem se dostal ke zmíněnému Morrowindu mi přišlo, že tohle je směr, kterým by RPG měli jít a například takový The Elder Scrolls V: Skyrim ukazuje, že i někteří vývojáři sdílí stejný názor.

Autora na jednu stranu omlouvá nižší věk, ale i tak se nemůžu ubránit pocitu, že se snaží tím míněním manipulovat. Kolik NPC má Gothic a kolik jich má Morrowind? Jsme v roce 2001-2002, něco za něco. Ten živoucí svět Gothicu je vykoupený haldou omezení. Ano, to je to, co se mi na Gothicu líbilo a dodnes líbí, jenomže tvrdit, že se tím inspirovali i vývojáři v Bethesdě? No to je vyslovená pitomost. Při rozsahu Morrowindu tohle prostě možné nebylo. Piraně dokázali něco, co si obdiv zaslouží, uměli s těmi omezeními pracovat a dokázali z toho vytěžit, že nám to navenek ani nepřijde, naopak to vítáme. Jenomže jak by ten samý autor komentáře vysvětlil, že v Risen najednou Piraně část svých dovedností zapomněli?

Buďto jsme v osvětě něco opomněli, nebo to je dneska něco tak nepředstavitelného, jako postavit 10-ti leté dítě k telefonu s vytáčením ...

Já ale todle na gothicu1 a gothicu2 obdivuji taky. Je to to, co z té hry pro mě dělá hru zajímavou a jedinečnou. Zatímco tesy jakožto hry mě nebavily a ničím nelákaly. Zkoušel jsem všechny díly a u všech jsem měl pocit, že jsou neuvěřitelně stupidní - tj jejich svět je stupidní, nedomyšlený a nelogický. Skyrim na tom byl z mého pohledu řekněme lépe, než Oblivion, ale ani tam se těm chybám nevyhnuli. Proto taky třeba gothic3 a vlastně i ty riseny už to kouzlo nemají a hodně jej ztratily (i když třeba svět jako takový mají na pohled hezký).

Já hrál g2 jako první, a právě ty postavy na Lobartově farmě a pak ve městě mě prostě dostaly. To byl ten prvek, který mě jako první vtáhl do hry tak, že mě už pak nepustila. A to jsem s nimi ani nemusel mluvit, stačilo se na ně jen dívat.

A ono není měřítkem, jak je hra velká, kolik NPC postav má. Tedy není omluvou pro Morrowind, že působí stupidně to, že je to velký svět s velkým množstvím postav. Vždyť přce mohli udělat svět menší a logický, krásný a živý. Nikdo jim nenutil, aby tam za každou cenu narvaly co nejvíc věcí, které nemají žádný smysl. V tom právě PB na mě udělali dojem. Než to zazdili s gothicem3.

Ale někomu to může vyhovovat opačně. Tesy mají mnoho fanoušků, takže se to asi mnoha lidem líbí. Já měl problém například Morrowind vůbec hrát. Oblivion jsem zabalil v okamžiku, kdy jsem zjistil, jak je to s levelováním potvor a s "významem" dungeonů okolo města. Skyrim jsem zabalil v okamžiku, kdy jsem se dostal ma maximální level s postavou a již se nebylo kam rozvíjet (začal jsem jako lučišník a skončil jako mág), přičemž v hlavním ději jsem se ani nedostal do toho císařského města na severozápadě (nevím jak se jmenovalo, ale vedla tam většina úkolových větví). Ale už asi v 1/3 mého hraní mě hra nebavila (to jsem dosáhl maxima jako lučišník a přemýšlel, co dál).

Hry s otevřeným světem jsou super, ale je těžké je udělat dobře, no :). Jsem zvědavej na zaklínače3. To bude asi jediná nová hra, kterou si nenechám ujít.
IP zaznamenána

Yuyana

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 2237
(Elemir) - Realms of Arkania: Blade of Destiny
« Odpověď #11 kdy: Únor 23, 2015, 18:04:34 »

TES hry jsou pro mě nehratelný. Ano, jsou populární. Jejich agresivní fanoušci nám stále choděj na BW fórum a urážej co můžou. Populární neznamená kvalitnější, to by dnešní svět vypadal jinak :-p. Nebudu tu zabíhat do svejch pokusů tu sérii hrát, to by bylo na dlouho a asi by to nebylo zábavný :-p. Každopádně mě to přešlo a když se mi snažili nacpat v obchodě Skyrim, tak jsem moudře utekla. (Měli tam DA2, kdyby mi zkusili nacpat to, tak by uspěli :-D. Ale špatně mě odhadli a moje zkušenost s Morrowindem bohatě přebila jejich obchodnickou snahu.)

Ok, spamer končí.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
(Elemir) - Realms of Arkania: Blade of Destiny
« Odpověď #12 kdy: Únor 23, 2015, 18:58:00 »

Já mám kladný vztah k oběma sériím, takže mě tenhle pohled hned nedošel. Až pak jak Yuyana přihodila ten příspěvek, tam mi docvaklo, že jsem u toho komentáře hodil objektivitu úplně stranou. U TESů se to hodně špatně vysvětluje, to je série, která musí hráči sednout a pokud nesedne, je to opravdu ztráta času.

I já mám různé výhrady mezi jednotlivými díly, protože každý přinesl něco nového (Morrowind vs Oblivion) anebo to namíchal v nevhodném poměru (Skyrim). Arena, Daggerfall ... to mě teprve čeká, byť v Daggerfallu už jsem něco odehrál. Bethesdu je třeba brát jako průkopníka "moderních" openworld her. Není to žádný zakladatel, či jak to označit, ale ty hry prostě měly krom toho přinést MMO hratelnost do čistě single světa. Bethesda tím také položila základ pro moderní sandbox hry a ujalo se to. Bethesda se prostě vydala tímto směrem a začala prosekávat cestičku ostatním. To není o tom co mohli, oni prostě chtěli dokázat, že není nutné hráče svazovat na malý prostor, nebo děj členit. V něčem se jim to podařilo, v nečem ne, ale hlavně to táhne ten vývoj kupředu.

Zaklínač vychází z omezeného světa, je striktně členěn na části a najednou má přejít do openworld. Taky jsem na to zvědavý, ale zároveň se toho děsím, protože tuhle analogii už známe právě z Gothic 3. Může to být samozřejmě průšvih :) Openworld opravdu není žádná legrace a pokud to nemá dopadnou třeba jako právě zmíněný Skyrim, tak to bude chtít určité změny. Nedokážu si třeba dneska představit takovou věc, jako je i v Blade of Destiny ... někam tě to do hry hodí a hledej, co to vlastně po tobě chce :D Přitom BD je openwolrd.
IP zaznamenána
This is the end ...

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
(Elemir) - Realms of Arkania: Blade of Destiny
« Odpověď #13 kdy: Únor 23, 2015, 21:55:38 »

No, já nevím, jestli je bethseda průkopník her s otevřeným světem. Ono je těžké, co se pod tím míní. Třeba might and magic má také svým způsobem optřevřený svět, i když rozdělený na lokace.

Ale jejich hry prostě jsou podle mě hloupé, nemůžu si pomoci. Třeba hezky je to vidět u fallout3 a fallout: nv. Hry ve stejném engine, využívající stejné prvky, stejnou hratelnost, stejné obludy, zbroje, zbraně atd. Jednu dělala Bethseda, jednu Obsidian a ten rozdíl v obsahu a způsobu, jak ty hry působí, je prostě strašně velký. Obojí je s otevřeným světem, ale ve fallout new vegas dává vše smysl, dialogy, rozložení světa, rozložení úkolů ve světě, rozhodnutí, které hráč udělá a ke komu se přidá atd atd. Ve falloutu 3 nedává smysl nic. Hráč vyleze z valutu, vejde do prvního malého města, kde lidé působí, že nikdy nevytáhli paty dál, než 10 metrů od města (ostatně kdyby šli dál, tak by nepřežili), ale jako první vedlejší (naprosto nedůležitý) úkol hráč dostane na druhém konci světa od NPC postavy, která má danou lokaci dokonale zmapovanou a ví všechno, co tam je. Další úkol zase na opačném konci světa. Po cestě potkává poměrně nelogicky poskládané lokace, obludy, během cesty nachází spoustu krámů, které jsou naprosto k ničemu atd atd. Celé to opravdu působí jak oblivion po 3000 letech. Jasně, hráče si to najde a vlastně to ani není tak špatná hra, ale přitom má člověk v ní pořád pocit, že si z něj někdo dělá srandu.

Z mého pohledu byl ale vrchol tvorby od Bethsedy ten Oblivion, to byl fakt hnus. RPG hra, kde je výhodnější nelevelovat a dělat vše proto, aby hrdina zůstal na co nejmenším možném levelu s co nejméně rozvinutými schopnostmi, prostě sama o sobě nedávala smysl. Přitom nalevelovat se hráč mohl hned, jak vylezl z vězení do světa na max, aniž by ušel 100 metrů. Pokud chtěl hrát za mága drtiče, bylo výhodnější na začátku zvolit postavu, která magii pokud možno vůbec neovládá a podobně. A svět, to je kapitola sama pro sebe.

Na druhou stranu Skyrim byl počin, kterým se herní scéna asi trošku zase posunula k otevřenému světu. Jakože takové hry už téměř přestaly vycházet. Jen je otázka, je-li to opravdu Skyrimem, nebo tím, že vyšly nové konzole a tedy měli autoři nové možnosti a větší výkon, takže už nemuseli dělat koridorovky. Těžko říct.

Ale zpět ke hře, o které je tento topic :)
Realms of Arkania: Blade of Destiny jsem si nedávno koupil na gog s tím, že si jí po hoooodně dlouhé době zahraji. Ale nezvládl jsem to a vzdal to :). Todle bylo už moc retro i na mě :D.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
(Elemir) - Realms of Arkania: Blade of Destiny
« Odpověď #14 kdy: Únor 24, 2015, 15:10:06 »

Bethesda vs průkopník, ano to vázne přesně na té definici otevřeného světa :) Pro mě je to svět, kde se už od počátku hry můžu vydat kamkoliv a vím, že tam na mě budou čekat určité herní činnosti a úkoly. Určitě by tohle kritérium splnilo více her, ale pokud odstřihnu vše před rokem 2000, tak v novém miléniu tohle vzkřísila snad jen ta Bethesda. Jinak za krásný příklad hry s otevřeným světem považuju sám za sebe Gothic 3 :D A to je další možnost pohledu na věc, kterou je technické provedení hry a tedy možnost to v dané době naplno realizovat.

Oblivion byl opravdu vrchol, to provedení levelscalingu mi pilo krev. Odehrál jsem to bez neoficiálních patchů a chtělo to z počátku hodně přemáhání. Dost to ubralo z té volnosti pohybu, ale jinak svět si mi líbil. Nové Fallouty neznám vůbec, ale pokud něco dělal Obsidian, tak ten má výhodu v tom, že je s tímhle typem tvorby lépe obeznámen. Bethesda hlavně začíná zaostávat technologicky. Jsem proto docela zvědavý, s jakým oznámením v létě přijdou.

Blade of Destiny jsem musel rozehrát, ale třeba dost mě překvapilo, jak velké technologické skoky jsou pak u následovníků. Zatím dobré, byť třeba omezená viditelnost už není to pravé :) Překvapila mě pak i skladba toho světa, čekal jsem, že se prostě po vzoru Might and Magic vydám z města ven a půjdu hezky pěšky divočinou na další bod. Když už konečně přišlo to noční přepadení kempu, tak jsem nadskočil radostí, protože už jsem přestal doufat, že se v téhle hře vůbec bojuje :D Další věc jsou pak ty úkoly, zatím znám jen hlavní linku a nic dalšího jsem nenašel. Čeká mě tedy přesun za tím přímým potomkem a uvidím, co z toho dále vyplyne. Akorát ta čeština je nic moc.

Z pohledu přílišného retra se spíš obávám, až dojde na první díly Wizardry nebo Ultimy. Takže si pořád říkám, že tohle je ještě dobré, bude hůř :D
IP zaznamenána
This is the end ...
Strana: [1] 2 3 ... 5