No, ono není nezbytné chápat úplně všechno, postupně času pochopíš to základní a posléze i některé další věci a až na konec, pokud budeš chtít a potřebovat, můžeš pochopit i další věci. Ale dá se bez toho obejít. Ono pokud bys měl studovat ta pravidla místo hraní, přestalo by tě to brzy asi bavit.
Podle mě tam platí několik zásadních věcí:
1. Čím vyšší hodnota jakéhokoliv ukazatele, který se dá zvedat, tím lepší
2. Každé povolání má jiné hodnoty, jak může dané věci zvedat na určitém levelu. Tedy na daném levelu dosáhne určitého maxima a více danou věc nezvedne. Na dalším levelu se zase maximum může posunout výš. Zhruba kolem 12 levelu ale každé povolání začne dosahovat svých úplných maxim a více se dané schopnosti či vlastnosti, nebo počet životů či many nenaučí.
To je základní rozdíl mezi povoláními. Třeba zloděj bez magie dosáhne vyšších hodnot maxim v některých těch věcech, než šarlatán. Třeba v páčení zámků nebo kapsářství bude asi vždy o trchu lepší. Nicméně u většiny dovedností není třeba být na maximu pro úspěch ve zkoušce.
3. Počet vědomostních bodů za zabité obludy se mění a záleží na levelu obludy a hrdiny. Jakmile je hrdina příliš silný,m za zabitou obludu již nezíská vědomostní body. Naopak za plnění úkolů je počet získaných vědomostních bodů konstantní. Logicky z toho vyplývá, že je lepší nejprve zabíjet obludy (pokud možno od nejslabší po nejsilnější) a až pak plnit úkoly.
4. Každá věcve hře má svůj popis. Pokud na cokoliv na obrazovce postavy klikneš pravým tlačítkem, zobrazí se ti onformace o ní a také to, co jí ovlivňuje. To platí ne jen o schopnostech, bojových kombech na blízko/dálku a obrany a kouzel, ale také o všem ostatním. Můžeš tak zjistit například to, co ovlivňuje základní útok/kryt/střelbu, nebo třeba množství životů, many, odolnosti na magii a tady ty informace co jsou na obrazovce pod vlastnostmi vlevo dole. Vesměs to ale ze začátku není důležité řešit a zajímat tě to začne až později.
5. Každá postava by měla mít namaxovanou primární zbraň, kterou používá (doporučuji u každé rozvíjet jen jednu a té se celou hru držet). U postav které nekouzlí doporučuji ještě zvednout jednu zbraň na dálku (buď luk, nebo kuš, vrahcí zbraně bych se vyprdnul).
Doporučuji u každé rozvíjet jednoruční zbraň, které podporuje kombo s třemi meči, které je druhé v pořadí v té větvi bojových komb, které začínají finesou. (měli by to být šermířské zbraně, šavle, meče). Tudle fintu se nejspíše naučíš až v Tallonu. Je to nejužitečnější bojová finta a defakto jediná, kterou jsem používal. Aktivní dovednosti ve větvi s krytím bych se vyprdnul, jelikož jsem je nepoužíval vůbec. Všechny postavy by měly mít štít. Některé zbraně podporují i fintu silného úderu (podporuje to tuším kladiva/sekery, meče, šavle) a dále to pokračuje dalšími fintami. Tadle první finta se hodí na začátku, ty zbývající jsou vcelku k ničemu.
Na této obrazovce aktivních fint pro boj na blízko jsou ještě bojové styly - postoje. 3 útočné a 3 defenzivní. Podle mě nemá význam se to učit, já osobně to vůbec nepopužíval. Nicméně na tu fintu s třemi meči se musíš naučit útočný postoj I. Jinak bych se nic z toho neučil.
Na obrazovce střelby jsou některé finty se zbraněmi na dálku. Já měl magické postavy a střelbu jsem vůbec nepoužíval, nicméně pokud by ses to učil, doporučuji se naučit všechny, které se vztahují ke zbrani, kterou používáš. (ale až později).
Na obrazovce Obrana jsou nejdůležitější pasivní schopnosti, které by ses měl naučit všechny u všech postav. Na ně musíš splnit i požadavky na vlastnosti. Potíž je potkat učitele, kteří tě to naučí a ty se liší podle toho, jak hraješ hru. V první kapitole ve Ferdoku je voják u kapitánky, který učí tuším všechny na úroveň I. Nejsem si jist kočičími reflexy, ale ty případně učí Caneo v Chudinské čtvrti. V druhé kapitole v hraběcí čtvrti je učitel (u kapitínky), který učí práci se štítem a zbrojí na level II. V močále si nejsem jist, ale zdejší správce, pokud přežije a nezabiješ jej, možná učí býčí odolnost II. (ale nejsem si jistý), já se jí naučil až v Tallonu. V krvavých horách zeleží, za co hraješ. Při hře za čarodějky tě Alvina naučí kočičí reflexy II. Při hře za inkvizici tě naučí nějaké dovednosti instruktor v jejich táboře. (možná tu býčí odolnost). Při návratu do Ferdoku z Krvavých hor se také nedaleko chrámu Hesinde oobjeví elf, který učí Kočičí reflexy II. V Tallonu učí tamní učitel voják býčí odolnost, zbroje a štíty I-III a tamní zloděj kočičí reflexy I-III. Taky se tu můžeš naučit i ty finty na boj na blízko. Murloshi učí jeden trpaslík úplně všechno.
Každá postava by taky měla umět na maximum možného v danou chvíli dovednost "Železné nervy" a tudle dovednost podobně jako zbraň udržuj neustále na maximu. Zabrnání to vážným zraněním, které jsou nejvíce nepříjemné (stačí jich mít 5 a postava upadne do bezvědomí a spousta oblud tadle zranění dělá, například krysy, divočáci, harpyje, také to způsobují některá kouzla. Také je to důležité zejména u kouzelníků, aby nepřerušili vyvolání kouzla, když jsou zasažení.
6. V partě můžeš mít 4 postavy.
1. postava by měla umět zlodějské dovednosti, jako páčení zámků, odstraňování pastí, vnímání, případně jí můžeš naučit kapsaření.
2. postava by měla umět sociální dovednosti. Přesvědočávní je dobré, pokud umí hlavní hrdina, protože jsou ve hře situace, kde záleží jen na něm a společníci mu v dialogu nepomohou. Empatii, obchodování a etiketu může umět někdo jiný. Svádění záleží na pohlaví. Pokud budeš sebou vodit v partě Gladys, tak ona to umí a tak, jak to má naučeno hned po té, co jí získáš, to stačí a není třeba jí v tom rozvíjet. Hlavního hrdinu tak můžeš naučit též svádění (pokud je muž) a ono přesvědčování.
Dovednost obchodování se na maximum učit nemusíš, nicméně v domečku budeš mít postavy, které tě do bojů doprovázet nebudou a jednu z nich to můžeš na max naučit a při obchodování jí prostě vzít do party. Třeba Dranor je na to ideální. Podobně se to dá říct o kapsářství. Je dobré umět obojí kolem 12, ale víc to naučit třeba toho Dranora, pokud s tebou do boje nebude chodit. Dovednost pohybu ve městě (typická zlodějská) je vcelku zbytečná, Gladys jí trochu umí, nemá moc význam se jí v prvním díle učit.
3. postava by měla umět dovednosti divočiny, jako sbírání bylinek, trofejí, dítě divočiny. Pokládání pastí je zbytečné. Také by měla umět alespoň trošku ranhojičství (ale nemusí to umět nějak moc, pokud máš kouzelníky). Dovednost léčba otravy je k ničemu a vůbec se jí neuč (nahradí jí kouzlo). Todle můžeš ze začátku učit amazonku a později místo amazonky vzít elfku v močálech, která je lepší.
Dovednost tajemství je defakto identifikace kouzelných předmětů, myslím, že 4 hlavní postavy, které budou chodit do bojů to není třeba učit, můžeš to ale naučit některého společníka, který bude v domečku.
U všech těchto dovedností 1-3 postavy dlouho platí, že si vystačíš s hodnotou kolem 12 a nemusíš je maxovat. Nestačit by to mohlo až v Murloshi, kde to budeš muset zvednout (hlavně zlodějské a sociální dovednosti).
4. postava se může více specializovat třeba na kouzla, nebo boj a nerozvíjet ty další věci. Nebo ty dovednosti můžeš více rozložit mezi všechny 4.
Dovednosti řemesel (kovářství, výroba luku a alchymie) by se neměly tyto postavy učit a je dobré je naučit společníky, kteří budou v domečku a namaxovat je, až to budeš potřebovat kvůli některým návodům.
7. U kouzel je dobré umět takové bílé kouzlo (nevím název, ale je to základní) jakožto jediné útočné - já žádné jiné nepoužíval a můžeš do něj dát i nějaké vědomostní body postupem času, pak kouzlo takového modrého štítu (nějak krunýř něčeho), to by měly umět všechny postavy, co kouzlí, tedy idálně všechny 4 a měl bys do něj dávat i body. Jakmile budeš mít možnost přepnout modofikátor u kouzla, používat ty nejvyšší (jeto dáno levelem hrdiny). Maximum jsem dosáhl modifikátor 6. Hodí se i kouzlo léčivý balzám, kde opět se zvedá modifikátor. Čím vyšší hodnota modifikátoru, tím více vyléčí vážných zranění. Logicky má smysl dosáhnout modifikátoru 4, abys odstranil všechny zranění. Tedy do toho dávej body průbněžně tak, abys ten modifikátor na určitém levelu postavy zvednul (není třeba to maxovat). Todle kouzlo téměř vyřadí dovednosr Ranhojičství, nicméně neléčí kritické zranění (které postava má, když upadne do bezvědomí, tedy kvůli tomu je třeba nějakou postavu mít, která ranhojčství trošku umí). Tydle kouzla by měly umět všechny kouzlící postavy, které chodí do bojů. Hodí se kouzla posilující vlastnosti, u nich stačí, když je umí 1 postava. Všechna tato kouzla se lze naučit po příchodu do Ferdoku u alchymistky nedaleko chrámu Hesinde (po příchodu po pravé ruce).
V hraběcí čtvrti ve druhé kapitole ve Ferdoku tě alchymistka Aurelia naučí kouzlo odstraňování jedu. To nauč všechny postavy, které umí kouzlit a nedávej do něj žádné vědomostní body. Vyléčí to v prvním díle všechny otravy a tím úplně vyřadí ze hry dovednost léčbu otrav.
Další učitelé kouzel jsou čarodějky v Krvavých horách, elf ve Ferdoku, který se tam objeví po příchodu z Krvavých hor. Pokud by si hrál za elfa, můžeš je tam naučit vyvolávat zvíře. Jinak ty kouzla jsou vcelku k ničemu.
V Tallonu alchymista učí obrané kouzlo proti magii (které zvedne hodnotu RM), které doporučuji naučit všechny kouzlící postavy a dát do něj i VB. Také může naučit lidského kouzelníka vyvolávací kouzla. Doporučuji se naučt ohnivého elementála a džina. Nejprve dávej VB do elementála, který ti dost pomůže třeba s drakem. Později do džina, což je nejsilnější obluda, kterou lze vyvolat, nicméně nemá modifikátor a síla vyvolaného džina se řídí nějak náhodně. On sám je ale dobrý bojovník a silnější verze umí i kouzlit. U všech ostatních vyvolávacích kouzel platí, že síla vyvolané obludy je daná modifikátorem. Velikost modifikátoru ovlivňuje počet bodů vložených do kouzla alevel hrdiny. Čím vyšší, tím lepší, ale také náročnější na manu. Třeba zvíře postupuje tak, že nejprve máš tuším vlka, pak divočáka, pak medvěda pak černého medvěda. Každý má i více stupňů síly, což se projeví na jeho vlastnostech. Kostlivec třeba začíná základním kostlivcem a končí lichem a podobně. Doporučuji v partě mít lidského mága a ta vyvolávací kouzla se naučit.
8. Pokud nebudeš mít do čeho dávat VB, doporučuji je dávat do životů, many a zvednut je na max a pak zvedat některou vlastnost na max. Třeba pro bojové kouzelníky - zloděje (šarlatány), je nejdůležitějí vlastnost odvaha. Která zvedá množství many, zvyšuje základní útok a zlepšuje některé dovednosti zlodějě. Maximem u šarlatána je třeba 19. Pak třeba intuici (které zvedá zase manu, kryt a některé dovednosti). Případně sílu, která ale u šarlatána je třeba max 15.
-----------------------
Můžu třeba popsat svojí hru za šarlátána, jak považuji postup za "ideální", abys zmaximalizoval získané VB pro hrdinu i společníky, pokud bys chtěl. Tam by to bylo jasnější, jak postupovat, ale byl by to i spojler.