Svět Might and Magic

Komunitní fórum stránek Svět Might and Magic

  • Duben 19, 2024, 03:48:13
  • Vítejte, Host
Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání -

Autor Téma: (Elemir) - Drakensang (1 + 2)  (Přečteno 13218 krát)

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:(Elemir) - Drakensang (1 + 2)
« Odpověď #30 kdy: Květen 03, 2019, 17:04:30 »

Elemir: tak není to nejnovější hra a ani v té době to nebyla graficky pecka, navíc ani není stavěná na 4k rozlišení a musel jsem jej nastavit ručně v ini souboru (ve hře přímo jde jen fullhd). Ale mě osobně se to líbí i graficky spíše vizuálně, než technicky, hlavně takové různé drobnosti a detaily, třeba zrovna na tom screenu to žena v okně nad obchodníkem, nebo lodičky na řece  a podobně. Ještě lepší jsou takové věci obsahové, jako různé rozhovory různých postaviček ve městě, které tomu dodávají takový dojem, že to město skutečně žije a vytváří to ve hře takovou hezkou atmosféru. Možná až trošku pohádkovou, ale hezkou. Navíc to má v sobě i jistou dávku humoru, díky kterému jsou třeba některé postavy sympatičtější. V tomto díle se zjeména hádá neustále trpaslík se zlodějem a jejich vzájemné prpovídky je sranda číst.

Richmond: no ten kloubok s dýmkou je jedna z mnoha možností pokrývek hlavy, který se dá po příjezdu do Nadoretu koupit. Všechny dávají +1 do ochrany hlavy, takže na tom nezáleží, liší se vzhledem a tím, jak moc zvyšují zatížení (ideálě čim menší, tím lepší) a tedy i cenou. Tehle kloubok vypadá stylově, je k dostání hned u prvního obchodníka a má zatížení 0. Oblek je ten bonusový, co lze získat vložením kódu, které rozdávali při nákupu orginálů. Ostatní díly, jako nárameníky, rukavice, kalhoty jsou buď jediné, které se v této fázi dají koupit, nebo o nich platí totéž, co o čepici. A když člověk kupuje věci si vizuálně blízké, tak to pak působí takto.


Ringo: jo, boje jsou trošku živelné, podobně jako v jiných hrách ve stylu baldurů, je ale třeba hodně strategie ve smyslu co použít a kdy a taky hlavně trpělivosti. Třeba při průzkumu okolí Nadoretu jsem narazil na nějaký temný lesík, kde se neustále objevovalo 5 vlků, když jsem jej chtěl prozkoumat víc, vyběhlo na mě těch zvířat krapek víc a to jsem doběhl jen do půlky lesa.
viz screen:
https://i.postimg.cc/bySFkzgR/drakensanga1-2019-05-03-16-24-09-020.jpg

Nakonec jsem ten boj ustál a všechny je sejmul, nicméně s jiným povoláním, než je právě tento mág, by to bylo dost bez šance (s bojovými postavami bez magie by bylo bez šance zabít i těch 5 vlků, pravděpodobně i jeden by na začátku hry vyhrál). Tady mi hodně pomohlo to kouzlo vyvolání kostlivce, který pak schytal většinu útoků a taky kouzlo ovládnutí zvířat, kterým jsem přetáhl všechny kance na svojí stranu a ti se pak pustili do vlků a začala slušná mela. :) Můj hrdina tam byl spíšejako fanoušek, než jako aktivní bojovník. I když nakonci jsem to poslední prase nějak zabít musel.

Ono je to tedy místo, kam hráč vůbec nemá chodit a tadle zvířata jej mají odradit, nebo mu to znemožnit úplně. (dostane se tam až později v rámci příběhu). Je to zároveň dobré místo, kde se dá slušně na začáku expit, dokud za ně hrdina dostává VB a zvednout si tak rychleji některé dovednosti. Hráč tak může rychleji i stoupnout na úrovních, ačkoliv to hra postupně dorovná, protože pak nebude hrdina získávat zkušenosti za jiné obludy, které potká. Nicméně je to poměrně obtížné a s jiným povoláním, než právě s tímto mágem, by to hned po startu ani nešlo udělat.

V bojích hodně obecně záleží na rozvoji hrdiny a jeho výbavě, tedy to, co člověk dělá před bojem, to určí, jak těžký ten boj bude a také, co v něm může/nemůže dělat a jaké má možnosti. V této hře musí aktivně ovládat všechny členy party (sami nekouzlí, ani nepoužívají schopnosti). Vyvolané bytosti jako lich a podobně, to ale samy dělají. Už jsem tu psal, že bojové postavy neumící magii jsou horší bojovníci na blízko, než kouzelníci a ten systém je poměrně hodně znevýhodňuje, i když samotná útočná kouzla žádný zázrak nejsou. Úplně nejblbější jsou pak zbraně na dálku, které se dají použít tak max na začátku boje na vyprovokování nepřítele, ale jinak jsou k prdu. Zajímavá je taky inteligence nepřátel a to, jak vyhodnocuje, na koho zaútočit jako první. Dlouho jsem třeba myslel, že je to úrovní, ale tím to asi nebylo (i když roli to hraje), pak počtem životů, ale i to hraje jen malou roli. Rozhodující je tak nevím co. Bylo třeba zvláštní, že když se přidala do party ta hraničářka a pokud měla meč a štít, šli nepřátelé po lichovi, pokud nasadila luk, šli všichni po ní.

Dlouho jsem přěmýšlel, jakou zbraň používat, příjde mi, že meče jsou jakési neohrabanější, než šavle a kordy, ale v druhém díle se mi zdá žádné pořádné zbraně krom mečů ani nejsou.

----------

Každopádně jsem se konečně vymotal z Nadoretu a vyrazil s novými přáteli lodí na celnici. Po cestě jsme se ještě stavili v chrámě nějakého trpaslíka mága (v tomto díle se dá i hrát za trpaslíka mága, ale neměl jsem dovahu to zkusit). Pokud si to dobře pamatuji, ve zdejším pobořeném chrámě je jeden z nejsilnějších bossů hry, ale už nevím, jak se dalo dostat dovnitř.
« Poslední změna: Květen 03, 2019, 17:09:31 od Milhaus »
IP zaznamenána

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:(Elemir) - Drakensang (1 + 2)
« Odpověď #31 kdy: Květen 04, 2019, 14:35:24 »

Tak celnici mám zdárně za sebou. Je zvláštní, jak málo si tu hru pamatuji, ono vím zhruba, jaké lokace tam asi byly, ale vůbec netuším, jaký byl jejich obsah a co se tam dělo. Na něco málo si vzpomenu, když se tam dostanu, ale většina je, jak kdybych hrál tu hru poprvé.

Celnice je docela dobře udělaná, člověk si může vybrat ze dvou cest, buď pomoci trpaslíkovi, nebo zloději a podle toho pak postupovat, rozhodně lepší je přidat se ke zloději a projít různé stoky a podobně na tajnačku bez boje. On tím Cano i získá více zkušeností, než Forgrimm, což je u zlodějě lepší. Také jsem zjistil, že zloděj má nějaké své vlastní "kouzla", která jsou poměrně užitečná, neřídí se manou, ale obnovují se jednou za čas (kvůli tomu je odbrý tudle pasáž opravdu projít bez boje). Nevím, jestli to má zloděj jako takový (i hlavní hrdina zloděj), nebo jenom Cano, aby byl silnější. Na konci Celnice jsme sejmuli i drobečka zdejšího správce, který byl pak tak laskav, a  ve smrtelné křeši kousnul onoho správce do nohy.
https://i.postimg.cc/JrzHHxZV/drakensanga1-2019-05-03-20-32-02-992.jpg

Po té se to trošku zrhlo a já se stal šéfem výpravy i lodi a získal tak přístup i k navigaci a mohl rozhodnout, kam vyrázíme dál.
https://i.postimg.cc/3KJxtRR2/drakensanga1-2019-05-03-21-48-48-234.jpg

Mohl jse se vrátit za trpaslíkem mágem a vlézt o taního chrámu (na Celnici jsem našel klíč), ale nejprve jsem jel do Nadoretu. Konečně jsem měl plnou partu 4 dobrodruhů, tak jsem ty zbývající dva trošku vybavil věcmi a přes 150 dukátů nějak zmizelo. Nicméně Cano umí obchodování, takže ceny trošku snížil a taky konečně mám kapsáře, takže jsem všechny zdejší postavičky okradl a zase se docela slušně napakoval.

Splnil jsem taky všechny vedlejší úkoly, které jsem před tím úmyslně vynechal, aby získali zkušenosti i tito dva společníci a pak i vedlejší úkoly nové, které svojí pbtížnost jsou o dost těžší. Taky jsem všechny své hrdiny doučil všechny možné pasivní finty od učitele v aréně (kterého jsem nyní též porazil, je to jeden z vedlejších úkolů už v první kapitole).

Nové vedlejší úkoly byly zajímavější, nejpre docela dost tuhý boj s vlkodlakem. (opět mit u v jedné fázi docela dost pomohlo koizlo ovládnut zvířat)
https://i.postimg.cc/tyL79pSH/drakensanga1-2019-05-03-22-16-45-769.jpg

Pak jsme to šli oslavit do hospody u vola, jednak jsme se tam seznámili s Bohumilem (my jej tam původně šli hledat) a jednak se mi tam zase ožral Forgrimm a začal ze sebe vola dělat.
https://i.postimg.cc/J8FzQRWB/drakensanga1-2019-05-04-00-09-07-234.jpg

Pak jsem zašel do věže za mým učitelem, ze zdejší knhy se dají učit nová kouzla a ty se každou fázi rozšiřují, tedy je dobré tam chodit pravidelně (stejně tak k učitelům dovedností, obchodíkům se zbožím a podobně). Zjistil sem, že se tu něco semlelo a mistr jě nějakej mimo. N2jak se mu nepovedl experiment.
https://i.postimg.cc/NQx08Tgg/drakensanga1-2019-05-04-02-53-04-465.jpg

Když jsme vlezli dovnitř pole, vyskákalo na nác několik ohnivých elementálů a nakonec jejich šéf. I tenhle boj by mohl být docela nepříjemný, jelikož elementálové nepřátelé popdpaůlují a životy pak klesají hodně rychle, nicméně za věží venku je truhla s pokladem, kterou Cano konečně dokázal otevřít a v ní bylo 5 mastí na popáleniny (které dávají odolnost na popálení), tedy si elementálové ani neškrtli a proběhlo to vklidu. Za odměnu jsem dostal dost bezcenný klobouk, ale i prsten života.
https://i.postimg.cc/mbX2JszJ/drakensanga1-2019-05-04-03-02-39-580.jpg

V Nadoretu mi tak zbyl vedlejší úkol s taťkou krys (ťaťkou matky krysy, která byla v prvním díle). Ale nevím, jestli si na to teď troufnu, tydle boje s krysama jsou docela obtížné.
IP zaznamenána

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:(Elemir) - Drakensang (1 + 2)
« Odpověď #32 kdy: Květen 07, 2019, 12:32:53 »

Tak nakonec jsem se pustil i do taťky krysy, opět mi tu dost pomohlo kouzlo pán zvířat, kterým jsem obrátil jeho vlastní krysy proti němu. Doučil jsem ho ostatně i hraničářku, aby jej mohly kouzlit dvě postavy současně. Tenhle boj ale nebyl tak těžký, matka krys v jedničce je o trošku těžší.
https://i.postimg.cc/6Wnp6fLK/drakensanga1-2019-05-04-15-02-51-753.jpg

Také jsem koupil trollům na mostě pamlsky a ty mě tak pusili dále do míst, kam jsem jinak neměl přístup a dostal se tak k hlavolamu, přes který lze pustit mořskou panu na svobodu (tu, která se prochází i v animaci v úvodním menu). Hlavolam a jeho řešení jsem si nepamatoval, ale přece jen jsem alespoň věděl, že když umístím správnou bylinku na správné místo, zmizí její barva ze středu u těch světýlek a pak už to bylo jen otázka času, najít správné bylinky i otočení kamenů.
https://i.postimg.cc/NBfBZcVB/drakensanga1-2019-05-04-20-43-11-506.jpg

Pak už byl ale čas vyrazil dál a hleldat lék pro Arda, musel jsem se stavit za trpaslíkem mágem u chrámu, který mě odeslal k elfům a řekl mi, kde se nachází. Když už jsem byl tady, šel jsem i dovnitř chrámu, neboť u chobotnice jsem našel klíč, kterým se dá chrám otevřít. Uvnitř jsme slušně zaexpily na zdejší havěti a dostal jsem se až dolů k hlavolamu se skládačkou, který jsem poskládal, ale jeden dílek chybí, pokud si to dobře pamatuji, bylo jej možné najít později.
https://i.postimg.cc/jRDKdht1/drakensanga1-2019-05-04-21-45-06-371.jpg

Než jsem vyrazil do lokace s elfy, ještě jsem se stavil opět v lokaci Celnice, kde se některé věci změnily, přibyly tam nějaké drobnější vedlejší úkoly, ale hlavně tam vedly dva úkoly z datadisku. Nejprve jsem našel jeskyni s "pokladem" dle mapy, kde mě ale duch poslal za jiným duchem do lokace elfů. Pak jsem v rámci snahy splnit druhý vlezl i do datadiskového nového světa, do města kde žijí vznešení elfové, ale který asi není až tak úplně ze současnosti, ale odehrává se v dávné minulosti, kde toto město obklíčili hordy Bezejmenného (Bezejmený je v tomto světě něco, jako Ďábel a je to největší soupeř 12 uctívaných bohů). Projít se tam dá přes časový portál.
https://i.postimg.cc/bYqpycw0/drakensanga1-2019-05-05-14-13-33-487.jpg

Ve městě jsem nejprve musel očistit zahradu od škůdců, což je hlavní úkol této návštěvy datadiskového světa (těch návštěv je víc). To obnášelo vyhubit nějakou slabší havěť v zahradě, za které ale bylo docela dost zkušeností, následně se stát členem zdejších stráží, abych získal přístup do komnat vědění. Abych se stal členem stráží, musel jsem dát na držku v boji několika elfům, včetně jejich šéfky, ale to nebyl problém. Za odměnu jsem od ní získal velmi dobrou a očarovanou zbroj elfů dle vlastního výběru a hned při další přísaze ještě lepší očarovanou přilbu. Jsou to lehké zbroje, tedy se v nich dá kouzlit a celá ta zbroj byla jak stvořená pro mojí elfku hraničářku.

Pak mi už nic nebránili jít do komnat vědění pro semena nějaké rostliny, kterou jsem měl v zahradě v rámci jejího uzdravení zasadit. U elfů se také projevila schopnost trpaslíka hledat skrýše, které se zobrazují jako vykřičníky na minimapě, díky čemuž jsem našel i další dílek elfí zbroje, konkrétně nárameníky (asi vůbec nejlepší díl), který opět vyfasovala elfka hraničářka. Taky jsem se tu naučil nějaký recept na přípravu nějakého kouzelného prášku, zvyšující třídu zbroje, ale alchymii zatím žádná má postava neumí. Také mi dali ta semena, takže mi nic nebránilo jít uzdravit zahradu.

Sázení semen je neco jako hra miny, která byla kdysi ve windows. Úmyslně a cíleně jsem netrefoval správná políčka, aby se objevili další brouci, které bych mohl zabít a získat za ně vědomostní body a až na konec trefil ty správná, zahrada byla uzdravená a objevila se tu dokonce princezna elfů, kvůli které se celá tadle cesta vlastně odhrála. Jenže chvíli po té zaútočili portálem hordy Bezejmeného, neboť uzdravení zahrady vedlo právě k otevření portálu (zdá se, že kněžka, která mě k tomu navedla, je pekněj podrazák).

Nejprve jsem tedy pozabíjel nepřátelé v hlavním sále a pak se vybodl na šéfa elfů a vybral mrtvoly, díky čemuž jsem získal i štít elfů (který je též velmi dobrý, ale nedá se s ním kouzlit, takže jej vyfasoval Cano). Pak jsem tedy šel chránit toho šéfa elfů, který se snažil uzavřít portál a občas vylezla nějaká ta drobná havěť.
https://i.postimg.cc/HHmp459J/drakensanga1-2019-05-05-16-03-41-714.jpg

To se nakonec povedlo i nepovedlo, protože portál sice asi uzavřeli, ale mě to vyneslo pryč zpět do reality a já musel najít další portál, kterým bych se k elfům dostal. Ten je čistě náhodou v lokaci elfů z hlavní hry, v jejich lese, kam jsem měl jít hledat lék pro Arda a tak jsem se tam vydal.

Nejprve jsem tu musel pořešit nějaké piráty, kde mí tři společníci měli každý jiný pohled, jak to vyřešit. Trpoš byl pro, abych všechny zabil. Cano chtěl v jejich řadách udělat chaos a otočit proti sobě a elfka chtěla vyjednávat. Vnést spory do tábora a vyjednávání mezi piráty a elfy se dalo částečně zkloubit a splnit tak velkou část obojího, za což je více zkušeností. Největší sranda je s tím řešením alá Cano, který jsem nakonec i použil. Piráti odjeli, mě se tak otevřela další část stromu elfů.

Taky sem tu splnil úkol s hledáním pokladu a vlezl do další jeskyně, kde mě duch zase poslal za jiným duchem v lokaci s piráty, kam ještě nemám přístup. Musel jsem nejprve najít lék pro Arda, což znamená projít zdejší staré ruiny. To jsem i začal dělat a většinu již prošel, je to kombinace boje a různých hlavolamů, například jeden byl početní a byla to "vysoká" matematika.
https://i.postimg.cc/LRVmyXxx/drakensanga1-2019-05-06-19-33-04-061.jpg

V lokaci byly nepřátelské Amazonky, ze kterých vypadávala slušná zbroj amazonek (v které se ale nedá kouzlit a je jen pro ženy) a s jejich šéfky nakonec i slušný štít, se kterým se též nedá kouzlit. Ale hodil se pro trpaslíka. Já sám si slušný štít koupil od elfů (stejně jako některé další věci) a tak bych potřeboval už sehnat jen lepší štít pro hraničářku. Konečně tak mělo větší smysl, že jsem vyvážení útok/kryt při rozvoji zbraní překlopil výrazně na boj, jelikož kryt doplní právě štít a pasivní dovednosti boje s ním a je tedy lepší dávat u zbraní útok větší, aby byli hrdinové přesnější a vždy se trefili.

Celkově je výbava zejména mých společníků na již slušnější úrovni. Stejně tak i rzvoj všech postav se dobře posunul a skoro všichni už umíme pasivní bojové dovednosti obrany na druhý stupeň. V průběhu řešení komplikací u elfů jsem ostatně odcestoval do Nadoretu, se některé naučit a tak jsem tam nabral na lodi i nějakého šlechtice, který mi otevřel lokaci Lovecké chaty, kam měl namířeno a kam jsem jej svezl. I vtéto lokaci byly nějaké úkoly, které jsem splnil, ale zdá se mi, že se tam postupně otvírají i další.
« Poslední změna: Květen 07, 2019, 12:56:48 od Milhaus »
IP zaznamenána

Ringo

  • Starší člen
  • ****
  • Příspěvků: 274
Re:(Elemir) - Drakensang (1 + 2)
« Odpověď #33 kdy: Květen 08, 2019, 13:33:39 »

Jak to tak čtu, tak mě ten styl soubojů děsí. Sakra, jaká škoda, že to není na tahy a zbaldursovatělo to. Mohla to být TOP hra. Jinak deníček pěkný.
IP zaznamenána

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:(Elemir) - Drakensang (1 + 2)
« Odpověď #34 kdy: Květen 10, 2019, 12:18:32 »

Když ty boje jsou vcelku realtivně snadné, snad možná na některé bosse. Půlku hry z obyčejných oblud nezískávám vědomostní body, konkrétně od lokace elfů. Tedy hodně záleží i na postupu hrou a asi jsem neměl plnit průběžně vedlejší úkoly a navštívit chrám a pozabíjet tamní kraby tak brzy, pak bych byl levelem níž a získával expy alespoň za některé obludy (podobně jsem měl asi vynechat i datadisk). Nicméně i tak by ty boje ve většině případů těžké nebyly.

Tím bych celkově asi i dosáhl vyšší úrovně na konci, ale nejsem si jist, jestli tu není nějaký limit max úrovně, konkrétně 16, jelikož tím výpis úrovní a počtu potřebných zkušeností končí. Celkově to nemá moc význam a kolem té 10-12 úrovně jsou už hrdinové hodně silní.

Nejvíce mě překvapuje, jak silní jsou ti kostlivci, jak kouzlící, tak bojová verze je výrazně silnější, než kterákoliv moje postava, včetně hrdiny. Mám za to, že to tak v prvním díle není a že druhý díl se v různých drobnostech dost liší.
IP zaznamenána

Karol13

  • Mladší člen
  • **
  • Příspěvků: 94
Re:(Elemir) - Drakensang (1 + 2)
« Odpověď #35 kdy: Březen 05, 2021, 19:17:56 »

Na https://www.moddb.com som sa nechal inšpirovať Drakensangom.
Jedničkou.
Hodil som tam ten spomínaný mod Drakensang Fixpack v1.80 (English)
A šup na hru.
Celkom mi padla sánka, keď mi steam povedal, že sa bude sťahovať 8GB. Viem že niektoré hry majú aj 50+GB a že už staručký Baldurs Gate mal 5 či taknejak GB, ale aj tak mi to prišlo humungulózne.
https://youtu.be/8weRfZ3mjG8

No dožil som sa stiahnutia a potom som si nahodil ten stomegový patch.
Všetko sa spustilo pekne, a hru som pred rokmi hral a celom ďaleko som sa dostal, plus Das Schwarze Auge systém poznám, preto tvorba postavy bola viac menej hračkou.

Čo som od modu očakával - zrýchlenie, som sa aj dočkal a bol som spokojný, at do chvíle, keď som si uvedomil, že chodiť medzi questami aj ak mám režim "bežania" je strááášne pomalé. (tri módy - plíženie, chôdza, beh... ja to ale vnímam: hmýrenie sa na zemi polomŕtvej hlísty, plazenie hada proti smeru eskalátora, pomalá chôdza štýlu Miloš Zeman "beží" od fľaše Jaegermaistera)

V čom spočíva to zrýchlenie, pýtate sa? Špeciálne úkony, ako zbieranie byliniek, alebo sekundárne obrábanie zvieracích mŕtvol (kedy môžete získať napríklad kožu zvieraťa, alebo zuby navyše nad bežne predmety), to v pôvodnej verzii trvalo aj 10-20 sekúnd, teraz 1 sekundu.

No nedá sa nič robiť, ALT+TAB, CheatEngine, SpeedHack 2x.
Hrám asi 10 minút... a zas ALT+TAB, CheatEngine, SpeedHack 3x.

Hrám...hmm... ok, môže byť.

V posledných prípsevkoch sa preberali dve, pre mňa srdcové záležitosti:
- boje
- XP gain

Boje sú skoro vždy príjemne vyvážené, hlavne preto, že hru poznám a viem kde ma čo čaká.
Až do chvíle, keď sa dostávam do podzemia s kopou Wolf Rats. Tieto príšerky som stretával aj predtým, ale nikdy nie v takých množstvách. A už tu začínajú problémy.
Aj keď moje postavy majú slušné PA (Parry), so štítom máte len dve šance sa obrániť a bez neho len jednu. Takže ak na vás útočí armáda hajzlíkov, tak môžete mať parry aj 1000, je vám na nič.
Hra ešte ponúka možnosť Dodge, ktorá, ako sa zdá, má nekonečno obranných hodov, ale to je fuk, lebo Dodge je určená skôr pre nebojové postavy (mág, zlodej..) a ich Dodge value je smiešna, nevraviac o väčšom probléme : potkany vás gangrénuju, trovia a ešte aj spôsobujú zranenia (WOUND), ktoré kruto znižujú vlastnosti.
A ako čerešnička na torte je hlavná potkánica, prosím pekne Ratzinskyi, a na ňu som sa dostal až po asi 15. (päťnástom) pokuse. Mal som dve pasce a ako tak slušný TRAPs skills a hlavne som sa musel naučiť veľmi opatrne vylákať jej pomocníkov, ktorí sa vyrútia na vás v dvoch vlnách. Ak si ich šikovne nepočkáte, a napadnú vás spolu so slečnou Ratzinskyi, tak je po vás.
Tá bosska má asi 500 životov, alebo aj viac. Neviem to presne, ale mal som pocit že sa nedá zabiť.
Moje postavičky boli medzi 30 a 55, na porovnanie.

Čo je horšie, tá gangréna je potvora a letkvary sú vzácne. Behať von z toho dungeonu tiež nie je hračka.
Fakt asi tento quest je mienený pre pokročilejšiu partičku.

Ide hlavne ale o už opísaný fenomén: prevažná časť hry vás zasypáva príšerkami, ktoré nevyžadujú žiadne taktizovanie, stačí zapnúť všetkých členov na aggressive a za pár kôl získate...nič. Experience buď nula alebo jeden bodík. Na zvýšenie atribútov je treba tak 250 až 400... pre uvedenie do perspektívy.
Nazbierate kopu vecí z príšeriek? Tešíte sa? Tak okrem mikromanažmentu získate len zopár drobných. Či sú to myšacie chvosty, či žihadlá alebo žabie nohy... 100 kusov vám často nedá ani jeden dukát. Pfff!

A ja tento typ RPG milujem hlavne pre možnosť grindovania. DSA hry ako Star Trail umožňoval ísť podľa príbehu, alebo ste mohli putovať po divočine a zbierať XP. A potom predpripravené boje s levelom +2 bol príjemnejší a ľahší a mohli ste si užiť odmenu všetkých vašich hodín, strávených grindovaním (plus ste mohli nazbierať enormné množstvo ingrediencií na lektvary, ktoré fungovali ako fireball, ktorý nepotrebuje manu).

Kým Drakensang tiež ponúka virtuálne grindovanie, pri odmenách XP 0-2 vám čoskoro dôjde že je to zbytočné. Plus aj taktika: keby priebežné boje vyžadovali pokročilé plánovanie a aplikovanie bojových techník, v ťažkých bojoch by ste už ich mali odskúšané a vedeli by ste s vysokou pravdepodobnosťou reagovať adekvátne a vyhrať na prvý krát.

Potom tie bažiny. Okrem hromady trolích žiab, je tam snáď 50 komárov, ktoré rovnako ako predtým vlčie potkany vašu partičku zaplavia a to je obrovský problém. Zombíci sú pomalí, a tak mágovia vedeli taktizovať a držať sa od boja ďalej...pričom mi neuveriteľne chýbali predrobené PC AI (že by som mojim Player Characters priradil nejaký arcidruh tektického správania: len kúzli, ustupuj, používaj len kúzlo X, alebo Y..)
Takže aj keď technicky by zombíci boli ľahké koristi, manuálne udržiavať partičku v správnom rozpoložení bolo echt únavné.
A v kryptách vás napadne kopa kostlivcov, ktorí vedia aj strieľať aj sú rýchlejší ako zombíci. A ja nemám kam újsť. FUJ!
Tam ma zachránil ohnivý elementál, ktorý síce zomiera pomerne rýchlo, ale viem si vykúzliť ďalšieho a hotovo.

Takže ak by som to mal zrhnúť, okrem počiatočných bojov, ktoré slúžia len aby ste sa naučili svoju partičku riadiť, sú tri hlavné kategórie bojov:
 - príliš patetické
 - príliš otravné
 - príliš ťažké

pritom DSA je systém, ktorý by práve mal ponúkať riadne vyžitie atribútov a znalostí. Tú Ratzinskyi potkanicu som vedel dať až potom čo som kombinoval bojové skills, pasce, kúzla...
A kúzla sú ďalšia otrava, napríklad práve s tou potkanicou, som chcel každej postave dať nejaké magické zvýšenie atribútu (dá sa dať len jedno bohužiaľ) + mágom magické brenie + sommon a nepriateľom dve tri debuff kúzla... to nie je možné v praktickom boji všetko nakombinovať. Kým niektoré kúzla majú trvácnosť 5 minút, iné len 30-40 sekúnd...ech.

Takže ak sa tešíte že si triebu zbroje mág zdvihne z 1 na 5 alebo 6 a potkani sa ho ani nedoktnú, tak rátajte že mu to vydrží tak 1/10 boja a priamo v boji si kúzliť pasívne obranné kúzla sa neopláca.
Najviac naokoniec pomohli pasce, ktoré nepriateľa buď zhodia na zem alebo dokonca na chvíľu vyradia z boja... avšak ani pasce ani kúzla nemajú group-control možnosti. Len bojovníci majú kvázi Whirlwind (round attack to volajú), ale znova to trpí cool downom, takže aj keď to vyzerá pekne a efektívne, nedáte tým dole celú skupinu henchmenov, a teda len sa cítite príjemne, že ste ten drahý a vzácny skill aspoň videli v akcii.

Kľudne mohli dať trvácnosť kúziel, ktorá by sa zvyšovala levelom. Jedno kúzlo to má (svetlo), ale ostatné nie.
Tiež ak už mám postavu čo má bonus v sumonning mágii, prečo mi hra neumožní naučiť sa viac summon kúziel? (Keby som mohol mať aj elementála, aj skeletona, bolo by to ľahšie)

Čo sa týka skillov, je tam jeden dosť brutálny: 15 kôl vraciate všetkým údery, takže ak to správne aplikujete, tak aj 6 slabých nepriateľov dáte dole len counteratackmi, avšak prežiť tých 15 kôl je niečo úplne iné. Ťažká zbroj je niekedy možnosť, ale tiež nie je všemocná.

Pritom hra má veľa nahovorených sekvencií, peknú grafiku, relatívne dosť interaktívny svet (zbierate suroviny v lese, rozbíjate sudy v meste, nachádzate skryté poklady a rozvíjate skryté questy s celkom peknými príbehmi), ale neprejde hodina hrania, aby som si nostalgicky so slzou v oku nezaspomínal na RoA: Star Trail (tú starunkú dosovskú).
Čo zas môžem byť len ja... tak ako preferujem Fallout 2 nad Fallout 3, tak je to podobné aj s týmto žánrom nemčúrskej tvůrčí skupinke.

A nakoniec, to najhoršie: hra ma pokazený auto-save a náhodne padá.
Napríklad vidím, že mi hra vypíše "auto-saved", padne o 5 minút a ja sa teším "ha, prišiel som len o 5 minúť", ale keď hru spustím, tak autosave je starý asi 3 hodiny...WTF.
IP zaznamenána

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:(Elemir) - Drakensang (1 + 2)
« Odpověď #36 kdy: Duben 06, 2021, 19:24:51 »

Myslím, že to jen tak trochu neumíš hrát. Já jedničku teď dohrál. Kouzla mají modifikátory. Například vyvolaný kostlivec neustále každou úroveň sílí, pokud zvedneš modifikátor a i déle vydrží - více času. (podobně elementál).

Ochranné kouzlo zbroj vydrží cca 300 vteřin a je to nejužitečnější kouzlo hry, časem u něj jde zvednout modifikátor až na 6, v kombinaci s koženou zbrojí, tak může mít mág zbroj na každém místě těla přes 12. (hlavní hrdina díky příběhové zbroji i víc).

Jak mágové, tak bojovníci by měli bojovat na blízko a hodí se i zbraně na dálku. Tedy lepší jsou postavy, které umí kouzlit (ať už jsou jakéhokoliv zaměření). Tedy místo třeba čistého zloděje je lepší šarlatán a podobně. Všichni by měli umět pasivní dovednosti obrany a některé aktivní dovednosti boje (dle zbraně). Útočná kouzla zas až tak užitečná nejsou, hodí se kulový blesk, pokud v nich má postava hodně bodů. Vyvolávací kouzlo stačí jen jedno, lze se je naučit v Tallonu (relativně pozdě ve hře). Ale elfka v močálech umí vyvolávat zvěř.

Pro všechny postavy je velmi důležitá dovednost, co se v jedničce v češtině jmenuje "Železné nervy" - tu by měly mít všechny postavy neustále na max možného, co můžou, jinak budou často umírat na vážná zranění, když jich získají 5. Hodí se i kouzlo hojení a dávat do něj body tak, aby se zvedl modifikátor (on se zvedá jako u jiných kouzel dle úrovně hrdiny a bodů v kouzlu, stejně jako u vyvolávacích kouzel nemá význam do něj hned na startu narvat co nejvíc bodů, ale zvedat je postupně). Jakmile mají u něj postavy modifikátor +4, tak to stačí, protože pak dokáží odstranit 4 vážná zranění (po pátém stejně postava zemře a oživí se s kritickým a 4 vážnými).
Velmi se hodí kouzlo odstranění otrav a jedu, do kterého není třeba dát ani bod a odstraní všechny otravy, nemoce atd a plně nahradí dovednost léčba otrav. (určitě je dobré jej umět ještě před cestou do močálů a jistě je to dobré umět před pivovarem a tamním bojem s krysami - je možné se to naučit ve šlechtické čtvrti ve Ferdoku od alchymistky).

Co se týče trofejí, může to být docela dobrý zdroj peněz, zvláště když to člověk zkombinuje s výrobou předmětů (ty je dobré naučit společníky, kteří nechodí do bojů). Výhoda taky je, že se ty schopnosti prakticky není nutné učit, jelikož společnice elfka, kterou hráč získá v močálech, to umí dostatečně a v kombinaci s loveckým nožem a srpem jí to dlouho stačí. Nicméně krysí ocásky nejsou trofeje, to hrdina získá vždy (a lze prodávat 1 za 4 krejcary v hospodě). Trofeje jsou věci jako šlachy, pásky kůže, kůže z různých zvířat a podobně.

Grindovaní pak ve hře funguje. Třeba v první lokaci jsi mohl zabíjet obnovující se vlky a divočáky, kde každá skupinka se obnoví 5x a získat z nich trofeje. Pak především v Krvavých horách (v lokaci, co je po močálech) je mnoho míst, kde se často obnovují potvory, bohužel náhodně. Může se tam objevit 3 medvědi (za dost VB), nebo banditi - každý za 3VB, nebo taky třeba vlci/divočáci, za které v této fázi už hráč asi nezíská nic. (lze hru načítat a nechat si vygenerovat ty správné skupinky). Časem se taky objeví náhodná setkání po cestě z lokace do lokace. Todle není příliš vychytané obecně, nicméně dá se toho zneužívat, jelikož pokud vstoupíš do lokace, celou jí vymlátíš a pak při odchodu zvolíš, že chceš utéct, vrátíš se zpět, odkud si přišel. Pokud zase zadáš, že chceš jít do dané lokace, potkáš to náhodné setkání znovu se stejnými potvorami. (to lze dělat asi do nekonečna).

Co je trošku horší, že by se hráč neměl snažit plnit vedlejší úkoly, které může vynechat - tedy ty, které jsou v místech, kam se může vracet. Tedy zejména ve Ferdoku. Všechny tyto úkoly je lepší vynechat a udělat opravdu jen čistě hlavní. Nejprve se snažit zabíjet potvory, jelikož u nich získané body dovedností postupně klesají, dle jejich úrovně a úrovně hrdiny. Tedy časem za obludu, za kterou si na začátku získal 3VB, nezískáš nic a podobně. Druhým důvodem jsou společníci. Například právě ta elfka v močálech - je třeba jí vzít jako první věc, co člověk v močálech udělá, aby nepřišla o VB. Může to tak být i kvůli dalším společníkům, pokud by je hráč chtěl do party, ale nejdůležitějších je prvních 5. Nicméně vedlejší úkoly ve Ferdoku je stejně lepší udělat až na konec, až po vyřešení Tallonu, před cestou k trpaslíkům.

Co se týče boje, hodí se dovednosti, které umí udělat nepříteli vážná zranění. Jelikož pokud jich získá 5, zemře. Na to je super třeba ta kuš/luk, kde poslední schopností lze sejmout i nepřítele s 250 životy na 2 rány. Užitečné je to hlavně na konci hry na hoře Drakensang.

Celkově jsou močály pouze rozehřívací. Zajímavější to začne být až později.
« Poslední změna: Duben 06, 2021, 19:30:54 od Milhaus »
IP zaznamenána

Karol13

  • Mladší člen
  • **
  • Příspěvků: 94
Re:(Elemir) - Drakensang (1 + 2)
« Odpověď #37 kdy: Duben 07, 2021, 00:24:59 »

Všetko čo píšeš je užitočné a správne.
Ale ak hre neponúka nejaký oficiálny guide, ktorý by hráči použili (hlavne ak nechcú riskovať úplne spackanú partu a nemajú radi vracať sa hodiny hrania späť, nedajbože aj zažínať od znova a možno aj viac krát.)
(dávam to ako spoiler, lebo je to dosť bludný "rant" a neprináša žiadnu hodnotu do diskusie)
Spoiler: ukázat
Tak by hra samotná mohla nejako hráča usmerňovať. A mám na mysli práve tie drobnosti ako:
- radšej odlož vedľajšie úlohy na neskôr (ja som určite nemal ísť po krysej kráľovnej napr.)
- cválaj po dejovej línii a istých lokáciach urgentne prijmi XY do party

Ak hra ponúka pseudo "open world" tak ten sa naopak hrá práve skrz vedľajšie úlohy a ak sa hráč nespráva nutne racionálne (keďžo to hrá prvý krát a nevie si efektívno naplánovať svoj postup svetom), hra ho nepenalizuje, len sa stane že hru hrá dlhšie alebo kratšie.
A teda by sa nemalo stať že hra skrátka prestane udeľovať VB, a hráč sa musí utiekať s SAVE/LOAD spamovaniu len aby dostal nepriateľov, ktorí mu aj dajú VB.

Je mi jasné, že tvorcovia chceli elegantne zabrániť, aby hráč mohol len grindovaním dosiahnuť neúmerne vysoký level. No mať implementované znižovanie VB za boj ako aj zvyšovanie potrebných VB na dovednosti alebo atribúty časom tlačí vývojovú krivku k nule.

Áno, nehral som to úplne správne, aj napriek tomu že Das Schwarze Auge systém mi nebol neznámy. Ale aj keď som si efektivitu buffovacích kúziel uvedomoval, odradzovala ma práve tá krátka doba trvania. V jednom boji by som si s tým poradil, ale ak vás napáda 4-6 nepriateľov na každom druhom kroku, mikromanažment udržania partie v bojaschopnom stave (jeden dva summons, 1-2 buffy za postavu a to všetko radšej ešte než boj začne) a k tomu pridajme "cooldown"-y, ktoré sú aplikované aj na dovednosti, tak to už máme celkom silnú polievku z ingrediencií:
- nerobiť strategické chyby (plánovanie postáv na 99%)
- mikromanažment
- jasnozrivosť (vedieť ktoré questy ignorovať a ktoré robiť prednostne, vedieť kde prijať akého parťáka)
- save/load spamming
- celkom pomalá hra (mám hustú mašinu ohľadom HW, ale prechod prostredí, či load/save ide prekvapivo pomaly, aj pohyb po svete Drakensang je pomalý a to aj ak si nastavíte beh)

Barličky mali mať podobu tvorenia, kedy práve tie kožené pásky a kože (trofeje) alebo bylinky + huby sa dajú kombinovať do kvalitných (a drahých) predmetov/lektvarov. Reálne avšak žiadna lokalita nie je vyslovene bohatá dostatočne, aby ponúkla všetky trofeje nutné na tie fakt kvalitné produkty /kuša, luk, a podobne/ a tak sa v druhej polovici hry pozastavíte, prezriete si inventár v ktorom sa snažíte zbierať ingrediencie, a začnete pochybovať či sa zlaťáky minuté na recepty fakt dobre investovali.
Hlavne ak lepšie luky a kuše nutne nezvyšujú spôsobené zranenia a hrejivý pocit, že ste konečne získali všetky ingrediencie a vyrobili najdrahšiu kušu v hre, pomaly ale isto vychladne.

Ak si pomyslím, že hra mala implementovaný celkom kvalitný quest systém, ktorý sa fakt snažil hráčovi hru priblížiť až priam zjednodušiť (hlavne skrz ukazovatele "GPS" na mape), omnoho viac by mi pomohlo prečítať si tipy práve čo spísal Milhaus a hru som si mohol viac užiť. Pričom graficky sa mi páči veľmi, dokonca aj dnes, kedy grafika nových hier je údajne omnoho vyššie. Páči sa mi aj DSA systém. Aj poznám hry, ktoré sú ťažšie a viac trestajúce /aj nervydrásajúce v tom, že vás do deja vtiahnu, ale postavia vám prekážky priťažké/.
Mal by som mať predpoklady hráča na prejdenie hry splnené.
 Ale aj ak sa mi vo svete Drakensang páči, hra predsa zlyhala v komunikácii s hráčom. Veľa jej "vnadov" a krás si skrývala s akousi mýlkou úsudku (hráč asi spraví toto a nespraví hento) bez toho aby ho v kritické momenty postrčila. Pár krát to spravila : keď chcete opustiť prvú lokáciu, hra vám jasne povie "eh, ale už sa sem nebudeš môcť vrátiť" no potom s tým viac menej prestane.

Správa sa ako "open world" , avšak neponúka stabilné odmeny tak, ako by open world mal.
Dokonca ide proti princípom, ktoré som si už dávno osvojil ako "zlaté" - ber VŠETKY side-questy. Lebo tie pridávajú šance na progress v hre. Tu je to naopak a keď sa tak zamýšľam, aj to podzemie chrámu, plné slizov tak silných aj odolných, aj tomu som sa mal vyhnúť a pustiť sa do toho asi až po návrate do Ferdoku.

Keď to porovnám s RAO:Star Trail, prvou hrou ktorú som hral zo sveta DSA, vtedy som nevel ani riadne po anglicky, tobôž princípy RPG a už vôbec nie samotné DSA. Som si na starej 9 ihličkovej tlačiarni na traktorový papier vytlačil asi 80 stranový manuál (ešte ho asi aj niekde mám) a so stručným anglicko-slovenským slovníkom som lúštil kúzla, atribúty, dovednosti ale aj choroby, a skrátka všetko. A za tých omnoho horších podmienok som sa v ST dostal ďalej ako už ostrieľaný RPG (no dobre, nie dostatočne ostrieľaný očividne) v Drakensang. A to som si ani nechcel priznať mnohé nuancy hry, ktoré vlastne Milhaus tak bravúrne a trefne zosumarizoval.
Hlavné čo si z hry časom odnášam, než uložím hru a vypnem PC, je bohapustá únava. Ani krásna grafika ne nezbráni cítiť frustráciu z behania po svete zľava doprava a zas späť rýchlosťou chromého trpazlíka. Nezabráni to ani frustrácií z repetatívnych úkonov počas boja, kedy AI mojich spoločníkov je úplne neschopná utilizovať komplexné úkony a každú jemne zložitejšiu činnosť musím prebrať manuálne za nich.

Tak ako aj sám tuším, ako aj Milhaus správne vypichol: hra všetko potrebné na relatívne plynulé a príjemné prejdenie má. Ale forma, akou to má hráč objaviť je stratené niekde v priestore.
Stačilo by ak by hra viac krát "pošekpala" nevinnú nápovedu, tak ako na začiatku "ak túto oblasť opustíš, už sa do nej nevrátiš" a mohla pridať "5x sa nepriatelia respawnú", čo by ani nebolo užitočné pre toho, kto to skúsi aj tak, ale pre toho, kto sa náhli dopredu a takto by mohol dostať podnet predsa len zostať dlhšie. Neskôr zas neprijímať priťažký side quest. A podobne.

Pokorne priznám že značné percento môjho neúspechu je čisto vo mne, ale nemôžem povedať že som hru aktívne "ignoroval" (keď hráte RPG a nikdy nečítate texty questov a len napredujete s mečom v ruke), naopak, snažil som si hru všímať a aj užívať v každom ohľade.

Čo sa týka postáv, skúšal som aj Alchymistu, elfa-lovca, elfa-mága, summonera a dvoch troch zlodejov (v prvej lokácii boli nepekné pasce a pár zámkov a dúfal som že zlodeji, či s hybridi zlodejov budú dobrou voľbou, aj keď neskôr sa viete "remeslu" naučiť za zlaťák či dva a minúť len zopár desiatok BV) Potom zas bojovníkov (dúfajuc že dosiahnem kvalitnú postavu - tank.)

Ja osobne som 300 sekundové buffy nepovažoval za výslovne postačujúce. Prial by som si aby taký buff vydržal omnoho dlhšie, aj keď jeden boj málokedy trvá viac ako 5 minút, avšak počet bojov býva neuveriteľný.
IP zaznamenána

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:(Elemir) - Drakensang (1 + 2)
« Odpověď #38 kdy: Duben 07, 2021, 12:45:17 »

Tak já při první hře to taky nevěděl, hrál jsem to normálně, plnil úkoly, rozvíjel postavy a podobně a dělal jsem v tom chyby. Třeba zrovna z té matky krys jsem měl podivné pocity, jelikož to je jeden z nejtěžších bojů ve hře (vzhledem k tomu, kdy na ní může hráč jít). Ale po dohrátí jsem věděl, že jsem udělal chyby a že jsem to mohl hrát líp, což se mi třeba na hrách líbí, že se je dá učit hraním a zlepšovat se v nich. Další hra už byla lepší, nyní když jsem to třeba hrál, žádná z mých postav během hry ani neupadla do bezvědomí během boje.

Spoiler: ukázat
Vlastně upadla úplně na konci hry na hoře Drakensang, kde se neustále obnovují potvory a je to hodně frustrující, jelikož boj ani neskončí a už se některé obnoví, není tam třeba problém bojovat s 5 kamennými golemy a než je hrdina vyřídí, už do boje přichází další tři, když vyřídí ty, přichází další dva a podobně. V jednom takovém opravdu nekonečném boji, kde jsem navíc ustoupil na špatné místo a dostal se do pasti, mi jednu postavu umlátili. Ten závěr a tadle fáze se tvůrcům moc nepovedla a opravdu se tam hodí ty luky s tou schopností, co způsobuje vážná zranění, jelikož těmi jde některé tamní potvory sejmout na dva výstřely, což situaci usnadní.


Ona jako ta hra má svoje chyby a není dokonalá. Taky se to moc nedá srovnávat třeba s Realms of Arkania, jelikož to je prostě hra z úplně jiné doby. Ale na tu dobu, co vznikla (2008) to patří k těm lepším hrám, co vyšly, ne-li k nejlepším. Myslím si, že je to třeba určitě lepší, než dragon age. Osobně tu hru mám rád a líbí se mi a rád se k ní vracím a zkouším nové věci a postupy.

Na konci hry lze dosáhnout max 19 level, jelikož na něm už hrdina nezískává VB ani z potvor, co jsou na konci hry na hoře Drakensang a za úkoly, co tam splní, nezíská dost VB, aby se dostal na 20.

Smysl levelení na obludách má ale spíše na začátku hry, kde získáš prostě trochu náskok a rozvineš schopnosti, které se třeba hodí. Později je to už jedno, protože hra to právě vykompenzuje tím, že začne redukovat množství VB z potvor. Nejvíce zaexpit se dá v té lokaci kravých hor, pokud je hráč opravdu hodně trpělivý, opravdu nejprve prochází ta místa, kde se stvůry obnovují (dřív, než tam udělá cokoliv dalšího a hlavně tam neplní úkoly) a nechá si generovat na každém tom místě ideálně ty medvědy. Nicméně ono to není nezbytné. Na konci té lokace získá hráč společníka mága, což ještě může být postava, která se do některých paret může hodit, jenže on už je poměrně špatně rozvinutý a tedy je poměrně těžké jej dostat do podoby, aby byl užitečnější. Ti další společníci, co ve hře jsou, se víceméně hodí jen na to, aby dělali ty vedlejší činnosti v domečku.
IP zaznamenána

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:(Elemir) - Drakensang (1 + 2)
« Odpověď #39 kdy: Duben 07, 2021, 12:50:52 »

Co se týče peněz, oni ve hře jako nejsou moc problém,  hráč jich má na konci hodně. Co je důležité, pokusit se nejprve našetřit 1000 dukátů (před nějakými většími nákupy drahých zbrojí, ideálně ještě před Tallonem) a koupit si v přístavu loď. Pak už na penězích moc nezáleží.
IP zaznamenána