Na
https://www.moddb.com som sa nechal inšpirovať Drakensangom.
Jedničkou.
Hodil som tam ten spomínaný mod Drakensang Fixpack v1.80 (English)
A šup na hru.
Celkom mi padla sánka, keď mi steam povedal, že sa bude sťahovať 8GB. Viem že niektoré hry majú aj 50+GB a že už staručký Baldurs Gate mal 5 či taknejak GB, ale aj tak mi to prišlo humungulózne.
https://youtu.be/8weRfZ3mjG8No dožil som sa stiahnutia a potom som si nahodil ten stomegový patch.
Všetko sa spustilo pekne, a hru som pred rokmi hral a celom ďaleko som sa dostal, plus Das Schwarze Auge systém poznám, preto tvorba postavy bola viac menej hračkou.
Čo som od modu očakával - zrýchlenie, som sa aj dočkal a bol som spokojný, at do chvíle, keď som si uvedomil, že chodiť medzi questami aj ak mám režim "bežania" je strááášne pomalé. (tri módy - plíženie, chôdza, beh... ja to ale vnímam: hmýrenie sa na zemi polomŕtvej hlísty, plazenie hada proti smeru eskalátora, pomalá chôdza štýlu Miloš Zeman "beží" od fľaše Jaegermaistera)
V čom spočíva to zrýchlenie, pýtate sa? Špeciálne úkony, ako zbieranie byliniek, alebo sekundárne obrábanie zvieracích mŕtvol (kedy môžete získať napríklad kožu zvieraťa, alebo zuby navyše nad bežne predmety), to v pôvodnej verzii trvalo aj 10-20 sekúnd, teraz 1 sekundu.
No nedá sa nič robiť, ALT+TAB, CheatEngine, SpeedHack 2x.
Hrám asi 10 minút... a zas ALT+TAB, CheatEngine, SpeedHack 3x.
Hrám...hmm... ok, môže byť.
V posledných prípsevkoch sa preberali dve, pre mňa srdcové záležitosti:
- boje
- XP gain
Boje sú skoro vždy príjemne vyvážené, hlavne preto, že hru poznám a viem kde ma čo čaká.
Až do chvíle, keď sa dostávam do podzemia s kopou Wolf Rats. Tieto príšerky som stretával aj predtým, ale nikdy nie v takých množstvách. A už tu začínajú problémy.
Aj keď moje postavy majú slušné PA (Parry), so štítom máte len dve šance sa obrániť a bez neho len jednu. Takže ak na vás útočí armáda hajzlíkov, tak môžete mať parry aj 1000, je vám na nič.
Hra ešte ponúka možnosť Dodge, ktorá, ako sa zdá, má nekonečno obranných hodov, ale to je fuk, lebo Dodge je určená skôr pre nebojové postavy (mág, zlodej..) a ich Dodge value je smiešna, nevraviac o väčšom probléme : potkany vás gangrénuju, trovia a ešte aj spôsobujú zranenia (WOUND), ktoré kruto znižujú vlastnosti.
A ako čerešnička na torte je hlavná potkánica, prosím pekne Ratzinskyi, a na ňu som sa dostal až po asi 15. (päťnástom) pokuse. Mal som dve pasce a ako tak slušný TRAPs skills a hlavne som sa musel naučiť veľmi opatrne vylákať jej pomocníkov, ktorí sa vyrútia na vás v dvoch vlnách. Ak si ich šikovne nepočkáte, a napadnú vás spolu so slečnou Ratzinskyi, tak je po vás.
Tá bosska má asi 500 životov, alebo aj viac. Neviem to presne, ale mal som pocit že sa nedá zabiť.
Moje postavičky boli medzi 30 a 55, na porovnanie.
Čo je horšie, tá gangréna je potvora a letkvary sú vzácne. Behať von z toho dungeonu tiež nie je hračka.
Fakt asi tento quest je mienený pre pokročilejšiu partičku.
Ide hlavne ale o už opísaný fenomén: prevažná časť hry vás zasypáva príšerkami, ktoré nevyžadujú žiadne taktizovanie, stačí zapnúť všetkých členov na aggressive a za pár kôl získate...nič. Experience buď nula alebo jeden bodík. Na zvýšenie atribútov je treba tak 250 až 400... pre uvedenie do perspektívy.
Nazbierate kopu vecí z príšeriek? Tešíte sa? Tak okrem mikromanažmentu získate len zopár drobných. Či sú to myšacie chvosty, či žihadlá alebo žabie nohy... 100 kusov vám často nedá ani jeden dukát. Pfff!
A ja tento typ RPG milujem hlavne pre možnosť grindovania. DSA hry ako Star Trail umožňoval ísť podľa príbehu, alebo ste mohli putovať po divočine a zbierať XP. A potom predpripravené boje s levelom +2 bol príjemnejší a ľahší a mohli ste si užiť odmenu všetkých vašich hodín, strávených grindovaním (plus ste mohli nazbierať enormné množstvo ingrediencií na lektvary, ktoré fungovali ako fireball, ktorý nepotrebuje manu).
Kým Drakensang tiež ponúka virtuálne grindovanie, pri odmenách XP 0-2 vám čoskoro dôjde že je to zbytočné. Plus aj taktika: keby priebežné boje vyžadovali pokročilé plánovanie a aplikovanie bojových techník, v ťažkých bojoch by ste už ich mali odskúšané a vedeli by ste s vysokou pravdepodobnosťou reagovať adekvátne a vyhrať na prvý krát.
Potom tie bažiny. Okrem hromady trolích žiab, je tam snáď 50 komárov, ktoré rovnako ako predtým vlčie potkany vašu partičku zaplavia a to je obrovský problém. Zombíci sú pomalí, a tak mágovia vedeli taktizovať a držať sa od boja ďalej...pričom mi neuveriteľne chýbali predrobené PC AI (že by som mojim Player Characters priradil nejaký arcidruh tektického správania: len kúzli, ustupuj, používaj len kúzlo X, alebo Y..)
Takže aj keď technicky by zombíci boli ľahké koristi, manuálne udržiavať partičku v správnom rozpoložení bolo echt únavné.
A v kryptách vás napadne kopa kostlivcov, ktorí vedia aj strieľať aj sú rýchlejší ako zombíci. A ja nemám kam újsť. FUJ!
Tam ma zachránil ohnivý elementál, ktorý síce zomiera pomerne rýchlo, ale viem si vykúzliť ďalšieho a hotovo.
Takže ak by som to mal zrhnúť, okrem počiatočných bojov, ktoré slúžia len aby ste sa naučili svoju partičku riadiť, sú tri hlavné kategórie bojov:
- príliš patetické
- príliš otravné
- príliš ťažké
pritom DSA je systém, ktorý by práve mal ponúkať riadne vyžitie atribútov a znalostí. Tú Ratzinskyi potkanicu som vedel dať až potom čo som kombinoval bojové skills, pasce, kúzla...
A kúzla sú ďalšia otrava, napríklad práve s tou potkanicou, som chcel každej postave dať nejaké magické zvýšenie atribútu (dá sa dať len jedno bohužiaľ) + mágom magické brenie + sommon a nepriateľom dve tri debuff kúzla... to nie je možné v praktickom boji všetko nakombinovať. Kým niektoré kúzla majú trvácnosť 5 minút, iné len 30-40 sekúnd...ech.
Takže ak sa tešíte že si triebu zbroje mág zdvihne z 1 na 5 alebo 6 a potkani sa ho ani nedoktnú, tak rátajte že mu to vydrží tak 1/10 boja a priamo v boji si kúzliť pasívne obranné kúzla sa neopláca.
Najviac naokoniec pomohli pasce, ktoré nepriateľa buď zhodia na zem alebo dokonca na chvíľu vyradia z boja... avšak ani pasce ani kúzla nemajú group-control možnosti. Len bojovníci majú kvázi Whirlwind (round attack to volajú), ale znova to trpí cool downom, takže aj keď to vyzerá pekne a efektívne, nedáte tým dole celú skupinu henchmenov, a teda len sa cítite príjemne, že ste ten drahý a vzácny skill aspoň videli v akcii.
Kľudne mohli dať trvácnosť kúziel, ktorá by sa zvyšovala levelom. Jedno kúzlo to má (svetlo), ale ostatné nie.
Tiež ak už mám postavu čo má bonus v sumonning mágii, prečo mi hra neumožní naučiť sa viac summon kúziel? (Keby som mohol mať aj elementála, aj skeletona, bolo by to ľahšie)
Čo sa týka skillov, je tam jeden dosť brutálny: 15 kôl vraciate všetkým údery, takže ak to správne aplikujete, tak aj 6 slabých nepriateľov dáte dole len counteratackmi, avšak prežiť tých 15 kôl je niečo úplne iné. Ťažká zbroj je niekedy možnosť, ale tiež nie je všemocná.
Pritom hra má veľa nahovorených sekvencií, peknú grafiku, relatívne dosť interaktívny svet (zbierate suroviny v lese, rozbíjate sudy v meste, nachádzate skryté poklady a rozvíjate skryté questy s celkom peknými príbehmi), ale neprejde hodina hrania, aby som si nostalgicky so slzou v oku nezaspomínal na RoA: Star Trail (tú starunkú dosovskú).
Čo zas môžem byť len ja... tak ako preferujem Fallout 2 nad Fallout 3, tak je to podobné aj s týmto žánrom nemčúrskej tvůrčí skupinke.
A nakoniec, to najhoršie: hra ma pokazený auto-save a náhodne padá.
Napríklad vidím, že mi hra vypíše "auto-saved", padne o 5 minút a ja sa teším "ha, prišiel som len o 5 minúť", ale keď hru spustím, tak autosave je starý asi 3 hodiny...WTF.