Svět Might and Magic

Komunitní fórum stránek Svět Might and Magic

  • Září 23, 2019, 22:10:26
  • Vítejte, Host
Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání -

Autor Téma: Rozlišení ve fullscreenu ve starých hrách  (Přečteno 223 krát)

Ivan

  • Starší člen
  • ****
  • Příspěvků: 332
Rozlišení ve fullscreenu ve starých hrách
« kdy: Srpen 16, 2019, 21:40:14 »

Ahoj, chtěl bych požádat o radu ohledně některých starších her na svém novém PC s Windows 10. Jde o některé starší hry jako MM6, MM7, MM8, Jagged Alliance 2, Necromania a některých dalších. Jedná se o starší hry, které mají starý poměr rozlišení 4:3 a v nabídce nemají možnost úpravy rozlišení. Na starém notebooku mi hry normálně jely v původním poměru s tím, že si ořízly ty svislé pruhy na stranách. Tady na Windows 10 se mi ty hry rozpliznou přes celou obrazovku a dochází k deformaci obrazu. Zkoušel jsem něco hledat i v angličtině, ale nemám ji tak dobrou, abych dokázal svůj problém správně zformulovat.
 
Podotýkám, že nechci ty hry hrát v okně, chci je hrát ve fullscreenu, ale v původním rozlišení a ne rozplizlé přes celej monitor. A asi bych měl i poznamenat, že takhle neblbnou všechny hry, některé starší hry se starým rozlišením se zobrazují správně, takže to asi nebude globální problém všech her, ale jenom některých.
 
Pro názornost posílám fotky, jak to vypadá. Omlouvám se za amatérské pojetí, ale Fraps ani Malování při screenshotu prostě neberou ohled na ty černý svislý pruhy na stranách a bez nich by to nebylo vypovídající. První obrázek je ze starého PC, kde to bylo správně, druhý je z nového.
IP zaznamenána

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1412
Re:Rozlišení ve fullscreenu ve starých hrách
« Odpověď #1 kdy: Srpen 17, 2019, 04:18:45 »

To by mělo být o nastavení monitoru a o tom, jestli obraz 4:3 roztáhne, na 16:9, nebo vycentruje, nebo jinak upraví. (to nastavení by mělo být přímo v menu toho monitoru, ne ve widnows).
IP zaznamenána

tono

  • Starší člen
  • ****
  • Příspěvků: 421
Re:Rozlišení ve fullscreenu ve starých hrách
« Odpověď #2 kdy: Srpen 17, 2019, 08:56:30 »

Presne ako píše Milhaus, záleží aké rozlíšenia dokáže zobraziť monitor. Napríklad na fullHD TV sa mi nikdy nepodarilo zobraziť MM6-MM8 na celú obrazovku bez pruhov.
U MM môžeš ešte skúsiť pohrať sa z nastavením v súbore mm6.ini kde je riadok:
[Settings]
width=1920
height=1200
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 5685
Re:Rozlišení ve fullscreenu ve starých hrách
« Odpověď #3 kdy: Srpen 17, 2019, 09:15:04 »

Já to mám naopak volitelné, klidně mohu nechat 1:4 roztáhnout do FullHD. U mě (monitor Iiyama) je na to položka v nastavení monitoru Display Mode a tady můžu nastavit Aspect (spustím hru, vyvolám menu monitoru a nastavím, on už si to pak pro příště pamatuje). Fungovalo to takhle podobně i na monitorech LG.
IP zaznamenána
This is the end ...

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1412
Re:Rozlišení ve fullscreenu ve starých hrách
« Odpověď #4 kdy: Srpen 17, 2019, 11:30:19 »

Většina by měla mít aspect ratio na určité hodnotě, mezi kterými by mělo být i automaticky (což by pak mělo přizpsobit zobrazení signálu a velikosti, tedy roztáhnout vertikální obraz na celou obrazovku a přepočítat horizontální na odpovídající velikost dle původního poměru zdroje. Ale jsou tam i další nastavení ruční, pokud to automatické selže, tžeba orginál obraz nijak nemění (pak by i okno bylo menší, než je plocha monitoru/TV a byla by obrazovka jen ve středu a podobně. Všechny ty režimy už tedy nemusí mít každý monitor.
IP zaznamenána

Ivan

  • Starší člen
  • ****
  • Příspěvků: 332
Re:Rozlišení ve fullscreenu ve starých hrách
« Odpověď #5 kdy: Srpen 17, 2019, 14:30:45 »

No nevím.. Monitor mám jenom jeden a nic na něm nenastavuju. Když připojím noťas, hra jede z flešky tak, jak má. Když připojím stolní PC ke stejnýmu monitoru a zapnu hru ze stejný flešky, je rozpizlá. Ani v noťasu, ani v PC nemám žádný program na nastavení monitoru a fyzická tlačítka monitoru ovlivňují akorát jaký kabel má monitor hledat a případně takový ty věci jako jas, kontrast, hlasitost atd..
IP zaznamenána

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1412
Re:Rozlišení ve fullscreenu ve starých hrách
« Odpověď #6 kdy: Srpen 17, 2019, 18:18:21 »

V takových těch věcech, co umožňují nastavit fyzická tlačítka, by právě měl být i poměr stran. Ve windows mě moc nenapadá, kde by se něco takového dalo nastavit. Možná v ovladačích grafické karty, ale nemyslím, že to bude mít nějký efekt.

Můžeš zkusit nastavit rozlišení plochy (celého windows) na nějaké rozlišení v poměru 4:3 (třeba 640:480) nebo 5:4 (1280:1024) a sledovat, co se bude dít a jak se to na monitoru zobrazí. Pokud se roztáhne i to, pak to musí být v monitoru.

Monitor do PC zapojuješ stejným kabelem, jako notebook?

Já mám třeba PC připojený ke klasickému monitoru přes displayport a pak ještě k velké televizi přes HDMI. MM6 se na monitoru zobrazí správně (a neroztáhne se), zatímco v TV se roztáhne a musím na televizi nastavit poměr stran na orginál (pak se hra zobrazuje bez roztažení)
IP zaznamenána

Ivan

  • Starší člen
  • ****
  • Příspěvků: 332
Re:Rozlišení ve fullscreenu ve starých hrách
« Odpověď #7 kdy: Srpen 17, 2019, 18:42:17 »

Jasně, tím stejným, jinej ani nemám. Ještě mě napadá, že notebook má jakoby svoji obrazovku, na který se to zobrazuje nějak a monitor to pouze přebírá. To stolní PC nemá.

Ale je mi divný, že některý hry jsou v pohodě a některý ne. Večer to vyzkoušim a napíšu. Ale jestli to budu muset po každým zapnutí muset přecvakávat, tak to snad radši vyřeším tím příkazem s úpravou rozlišení..
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 5685
Re:Rozlišení ve fullscreenu ve starých hrách
« Odpověď #8 kdy: Srpen 17, 2019, 19:37:03 »

Ještě by tu byla jedna možnost/řešení - existují různé wrappery, které si můžeš vizuálně představit jako DOSBox, kdy se hra rozjede v okně. Poohlídni se po wrapperu na Glide (emulace karet Voodoo), možná by to mohlo pomoci. Většinou u toho jde nastavit velikost zobrazení a zřejmě to bude umět doplnit ty černé okraje.
IP zaznamenána
This is the end ...

tono

  • Starší člen
  • ****
  • Příspěvků: 421
Re:Rozlišení ve fullscreenu ve starých hrách
« Odpověď #9 kdy: Srpen 18, 2019, 01:11:13 »

To že sa staršia hra spustí s pruhmi, alebo bez nich je najmenší problém. Na UHD monitoroch nespustíte nič pod HD ready. Skúsil som na monitore s rozlíšením 7680x4320 spustiť MM6 a nešlo to ani náhodou  :( Podľa všetkého budeme odkladať nielen staré PC, ale k nemu aj zánovný monitor.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 5685
Re:Rozlišení ve fullscreenu ve starých hrách
« Odpověď #10 kdy: Srpen 18, 2019, 10:01:04 »

FullHD monitor se dá dneska sehnat pod 3000,- a vyrábět se budou ještě hodně dlouho. Kdo hraje ve FullHD, tak si přeci nebude zbytečně pořizovat 4k monitor.
IP zaznamenána
This is the end ...

Yuyana

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1384
Re:Rozlišení ve fullscreenu ve starých hrách
« Odpověď #11 kdy: Srpen 18, 2019, 10:32:14 »

(Má maximální rozlišení monitoru 1920x1080 a odchází trucovat do kouta.)
IP zaznamenána

Richmond

  • Starší člen
  • ****
  • Příspěvků: 476
Re:Rozlišení ve fullscreenu ve starých hrách
« Odpověď #12 kdy: Srpen 18, 2019, 10:37:47 »

Pokud Tě to Yuyano uklidní, tak já mám doma 19" monitor s rozlišením 1280x1024 a jsem naprosto v pohodě :) Já dokonce sháněl po vybouchnutí předchozí znovu 17", ale už jsem novej nesehnal. Takže žádnej truc!
IP zaznamenána

Yuyana

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1384
Re:Rozlišení ve fullscreenu ve starých hrách
« Odpověď #13 kdy: Srpen 18, 2019, 12:01:31 »

Urazili můj monitor. Truc. Je dokonalej, rychlej, pestrej a antireflexní.
IP zaznamenána

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1412
Re:Rozlišení ve fullscreenu ve starých hrách
« Odpověď #14 kdy: Srpen 19, 2019, 09:21:46 »

Na 4k monitoru/televizi MM6 spustit jde. Respektive moc nevím, jak by rozlišení monitoru mohlo mít vliv na to, jestli jde spustit hra v PC, ale todle rozlišení mám jak na monitoru, tak na televizi a na obojím to funguje. 8K monitory/televize jsou přece jen dost budoucnost, ale ta hra by na takové TV (odpovídající velikosti 65" a víc) asi vypadala úchvatně. :D

Spíše může být problém v káblech, jelikož 8K jen tak kde co nepřenese.

Yuyana: Jestli máš doma klasickou běžnou televizi s větším rozlišením, můžeš notebook připojít do ní.
IP zaznamenána
 

+ Rychlá odpověď