Tak mám za sebou magickou stovku hodin hraní a moje Kassandra je na levelu 69. Co se týče pokročení v příběhu, tak jsem nepokročil vůbec, pořád jsem ve 3. kapitole a příběh jsem od začátku úplně přestal řešit. Je pravda, že ve hře se dají utápět desítky hodin bez toho, aby se hráč ve hře někam posunoval. Lov, zabíjení žoldáků, námořní bitvy, vedlejší úkoly a zakázky, to všechno se pořád obnovuje a hra tak v podstatě není nikdy dohraná. Tyhle činnosti můžete dělat tak dlouho, dokud Vás budou bavit. Taky mě baví hledání a objevování těch starověkých tabulek – tzv. Ainigmata Ostraka, jejichž úspěšné vyřešení Vás odmění legendární rytinou. Je pravda, že je to můj první Assassin’s Creed, takže nejsem přesycenej jeho mechanizmama a pořád mě v jeho světě baví nechávat večery, i když se v podstatě nikam neposunu.
Co je ve hře klíčové pro to, aby se mohl hráč pohybovat kdekoli, je podle mě důležité dostat se na level 50 (respektive 54 – to už necháváte všechny nepřátele pravidelně 4 levely pod sebou) a pak je jedno, kam se ve světě vydáte, už Vás nebude nic omezovat příliš vysokým levelem. Důležité je taky synchronizovat všechny vyhlídky, protože je pak můžete používat jako body pro rychlé cestování. Tím jsem si taky prozkoumal celou mapu a odkryl všechny volné plochy i na moři.
Vypozoroval jsem, že ač hra hodně propaguje velikost svojí mapy, obrovskou část zahrnuje právě moře. S tím je spojená i loď, kterou má hráč k dispozici. S ní je to asi trošku jinak než hra říká, v podstatě by se bez ní dalo obejít. Důležité je se dostat na každý ostrov a tam si sesynchronizovat vyhlídku, pak už se budete vracet jen přes rychlé cestování. A na ty ostrovy se dá dostat i plaváním (sice by to trvalo dlouho, ale při plavání na Vás na rozdíl od plutí neútočí nepřátelské lodě, když se nepotápím, neútočí na mě ani žraloci) nebo tam doplout i na takové té malé bárce. To kdyby se někomu nechtělo investovat obrovské zdroje do vylepšování lodi.
Námořní bitvy jsou ale (alespoň pro mě) neuvěřitelně zábavné. Vůbec pocit plachtění hra dokáže zprostředkovat skvěle a námořní bitvy jsou podle mě fakt vyřešené dobře. Potápění nepřátelských lodí navíc poskytuje velké množství surovin, hlavně teda dřeva, někdy i kůže a železa, což je fajn a což se hodí hlavně právě pro vylepšování té lodě.
Co se týče zdrojů, tak je vylepšování lodě a postavy běh na opravdu dlouhou trať. Všechna vylepšování jsou poměrně nákladná a shánění peněz a materiálů zabere hodně času. Jak hrdina leveluje, je potřeba, aby levelo i jeho vybavení, a to stojí hodně. Čím vyšší level, tím stojí víc, ale nevyplatí se ho aktualizovat každej level. Spíš když začnete ztrácet, tak vylevelovat a zase to nějakou dobu vydrží. Příklad: Kassandra na levelu 69 vyleveluje helmu na levelu 60 za stejnou cenu jako helmu na levelu 10 (na level 69), levnější jsou jen předměty max 2 levely pod levelem postavy, ale ani tak se nevyplatí levelovat pravidelně. Spíš bych to viděl tak, že si hráč vybere oblíbenou zbraň a zbroj, kterou si udržuje a ostatní vyleveluje ideálně až na levelu 99. Možnost by byla měnit vybavení podle toho, jak budete získávat nové v průběhu hry vždycky podle aktuální úrovně, ale to se podle mě nevyplatí. Jednak ty legendární předměty jsou prostě o dost lepší a pak bonusy za používání kompletní zbroje jsou natolik významné, že se ani nevyplatí mít od každé zbroje jeden kus vybavení.
Což mě přivádí k myšlence, že zvládnu možná maximální level 99 už při první dohrávce, že nebude potřeba hru rozehrávat znovu a upřímně k tomu podle mě není ani moc důvod. Všechno kromě hlavního příběhu se generuje pořád dokola, vyřešené oblasti jsou sice odškrtnuté a splněné, ale když se do nich vrátíte, tak tam ti nepřátelé pořád jsou a pořád se s nimi dá bojovat. Význam by snad mělo vzít si jinou postavu, ale ani v tom nevidím moc smysl. I na podruhé bych hrál stejně za Kassandru (Alexios mi je krajně nesympatickej, naproti tomu Kassandra je docela sympatická), i když je škoda, že nemá po vzoru Kassandry z Dragon Age 2 aspoň pořádný prsa. Přijde mi, že hrudník mají Kassandra a Alexios úplně stejnej.:-D Jedinej rozdíl, na kterej jsem zatím narazil, je ten, že Kassandra dostane za ulovení všech bájných tvorů zbroj Amazonek, zatímco Alexios získá Achillovu zbroj. Ta vypadá jinak, ale statistiky bude mít asi stejný, to nevím. Stejně tak nevím, jestli při opětovné hře za druhou postavu, kdy už mám předměty v inventáři dojde automaticky ke změně zbroje Amazonek za Achillovu zbroj, nevím. Třeba to sem doplnění někdo, kdo už na to přišel a může to ověřit.
Jak jsem psal, příběh opravdu neřeším, ve třetí kapitole ještě nemám otevřený ani ten kult Kosmos a nějakého toho kultistu akorát řeším sem tam v nějakém vedlejším úkolu. Ale hru si spíž užívám jako takový simulátor žoldáka ve starověkém Řecku. Vydělávám peníze a materiály, protože je pořád je za co utrácet. Loď už mám vylepšenou ve všech statech na předposlední úroveň, ona ta poslední je neskutečně drahá a tam jdou náklady do statisíců ve zlatě a do desetitisíců ve zdrojích, to už je opravdu běh na dlouhou trať. Utrácet se dá za vylepšování lodi, za vylepšování vybavení (nakupovat nové asi nebudete, v průběhu hry získáte spoustu legendárního vybavení a jiné už asi používat nebudete – nevyplatí se to) a jak jsem teď zjistil, tak i za vylepšování rytin v Hefaistově kovárně. Jak jsem zjistil, tak to taky poleze do statisíců, i když to stojí už jen peníze, ne materiály. Nejlepším způsobem pro vydělávání zdrojů jsou námořní bitvy, tam se dá vydělat hodně. Co se týče peněz, tak nejlepší způsob je podle mě vylupování národních truhel v pevnostech. Nejsou v každé, jen v hodně významných pevnostech a vždy tam je jen jedna, ale když si vytipujete několik pevností, tak se dá časem udělat takové kolečko, kdy jezdíte vybírat národní truhly a dají se nějaké peníze vydělat. Peníze se dají vydělat i ve vedlejších úkolech, tam se podle mě zvedá odměna podle levelu úkolu, resp. postavy.
Co se ale týče mého progresu, tak mám ulovené všechny legendární zvířata, stal jsem se králem arény, odkryl jsem komplet celou mapu i s vodou a synchronizoval všechny vyhlídky. Zároveň jsem převedl všechny oblasti kromě Lakónie a ostrova Naxos pod správu Athén.
Válka mezi Spartou a Athénami se má tak, že hra je rozdělená na oblasti a každou oblast má ve správě jedna ze soupeřících stran, která tam má nějakou úroveň vlivu. Tím, že tam plníte záškodnickou činnost, plníte otazníčky, přepadáte pevnosti, vraždíte vůdce, generály, pálíte válečné zásoby, osvobozujete zajatce apod. oslabujete vliv té dané frakce v regionu. Jakmile klesne vliv na nízkou úroveň, otevře se možnost bitvy. V bitvě se můžete přidat ke komu chcete (klidně i ke straně, která tam vládne a Vy jste ji celou dobu podrývali), jenom za bitvu, kdy se přidáte k útočící straně, by měla být odměněna jedním předmětem navíc, což podle mě ale nemá moc význam. Útočící bitva by měla být i těžší, ale to jsem taky nepozoroval, jestli je rozdíl, kdy útočím nebo když se bráním. Náročnost bitev mi přijde stejná. V dobývacích bitvách se pak dobře vylepšují rytiny, protože tam posekáte opravdu hodně nepřátel.:-) V bitvě se můžete přidat ke komu chcete – můžete se přidat vždycky k Athénám (můj případ), vždycky ke Spartě, pak vždycky k útočící straně (vyšší odměna) nebo vždycky k bránící se straně (snazší obtížnost). Válka se ale tak nějak vyvíjí i bez Vašeho přičinění, takže občas dojde k dobývací bitvě i v oblasti, ve které vůbec nejste, protože vliv dané frakce se v regionu tak nějak zvyšuje a snižuje tak nějak sám od sebe. Když pak dlouho ignorujete dobývací bitvu, po čase asi proběhne sama, protože někdy tak oblast přejde pod kontrolu druhé strany i bez hráče.
Co se týče těch regionů, tak úplně všechny pod správu Athén ani převést nejdou. Lakónie a ostrov Naxos zůstanou vždycky pod správou Sparty, i když snížíte jejich vliv na nulu. Tyhle oblasti prostě nemají ani možnost vyvolání dobývací bitvy a ono je to asi logické. Naproti tomu Attika, ve které se nacházejí samotné Athény a ostrov Paros naopak zůstávají pod správou Athén a hráč je pod Spartu prostě nepřevede. Jakékoli jiné oblasti může převádět jak chce.
Potom se vyjádřím ještě ke zbraním. Ono se to má tak, že ve hře je celkem sedm typů zbraní – šest zbraní na blízko a luk. Luk moc nepoužívám, teda kromě lovu zvířat, ale ty se Vám zase nezapočítávají do poražených nepřátel (tím vylepšujete rytiny), ale u kontaktních zbraní mám naopak splněné ty rytiny na maximum, což ve výsledku zahrnuje zabít s každým typem zbraně celkem 750 nepřátel v přímém souboji (zavraždění ze zálohy se nepočítá – to provádíte Leonidovým kopím). Takže k těm typům zbraní a k tomu, jak se mi osvědčily:
1) meče – klasika, která neurazí. Jsou středně rychlé i silné, vzdálenost nic moc, ale dá se to, prostě takovej standard. Výhodou mečů je, že při přesíleném útoku se zaměří na jednoho nepřítele, na kterém se vyřádí.
2) dýky – dýky mě dost zklamaly a za mě nejhorší skupina zbraní. Jsou sice dost rychlé, ale mají malou damage, ale hlavně jsou použitelné na strašně krátkou vzdálenost. Při souboji, kdy jste na koni, jsou téměř nepoužitelné. Mají tak malý dosah, že musíte až těsně k nepříteli, který Vás pak stejně z koně shodí. Rychlost by mohla být výhodná, ale kvůli těsnému boji není příliš prostoru na úhybné manévry, nepřítel Vás vždycky odkopne nebo odstrčí a Vy se pak musíte vždycky zase přiblížit až k němu. Sice jsem s nima taky splnil vylepšení rytin, ale moc mě bojování s nima nebavilo. Jejich výhoda je společně s meči taky v tom, že se při použití přesíleného útoku zaměří na jednoho konkrétního nepřítele a na tom se vyřádí.
3) hole – hole bych společně s meči považoval za standardní zbraň. Střední dosah, rychlost i poškození asi nikomu extra neužitečné nepřijdou, na druhou stranu jsou lepší typy zbraní. Při přesíleném útoku se nezaměřují na konkrétního nepřítele, ale Kassandra seká všechno kolem sebe, takže jsou výborné do dobývacích bitev. Na druhou stranu, pokud kolem nejsou nepřátelé, seká naprázdno.
4) sekery – tak tohle už je úplně jiný kafe. Sekery jsou moje druhá nejoblíbenější skupina zbraní. Sice jsou docela pomalé, ale jednak mají parádní dosah a pak brutální poškození. Když se s nimi naučíte bojovat, budete krájet téměř všechny nepřátele bez rozdílu. Akorát je potřeba si dávat pozor na to, aby nepřítel nevyužil chvíle, kdy se Kassandra napřahuje, v tu chvíli je docela zranitelná. Přesílený útok se pak skládá ze dvou brutálních útoků na jednoho nepřítele, který je možné jednou řetězit na jiného nepřítele. To jsem ale moc nepoužíval, pokud jsem prvního nepřítele při přesíleném útoku nezabil. Ten pak totiž odlétne silou úderu, Kassandra si najde jiného nepřítele a toho prvního pak musíte zase hledat. Další výhodou seker je boj proti nepřátelům se štítem. Nepřítel, který používá štít, blokuje všechny hráčovy útoky. Proto musí Kassandra buď čekat na výpad nepřítele, kdy se nekryje, zbavit nepřítele štítu pomocí speciální schopnosti nebo použít jinou (např. spartský kop, která nepřítele vyvede z míry a ten se tak chvíli nebrání). Samotný útok sekerou však funguje tak, že první úder na nepřítele bránícího se štítem, ho vyvede z rovnováhy a druhým útokem už protivníka zasáhnete (např. meči a ostatními zbraněmi můžete sekat jak chcete, ale nepřítel se štítem dokáže všechny útoky vyblokovat.
5) palice – palice mi přišly se sekerami docela podobné, ale není tomu tak. Palice jsou po dýkách snad nejhorší zbraňovou skupinou. Jsou ze všech zbraní nejpomalejší, dosah mi přišel kratší než u seker a bohužel ani to poškození není nic extra. Sice je u nich možná šance na ochromení nepřátel, ale to se mi nepodařilo ověřit. Přesílený útok funguje stejně jako u seker, ale bohužel délka nápřahu z nich nedělá dobrou zbraň. Jednak má nepřítel dost času Váš útok přerušit a jednak mu dokáže uskočit a Kassandra pak máchne naprázdno. Palice společně se sekerami jako jediné zbraně dokážou rozrazit obranu štítem nepřítele, ale palice mi nepřišly tak účinné. Než se podruhé napřáhnete, protivník se často stačí z prvního útoku vzpamatovat a znova se bránit.
6) kopí – a teď se dostáváme k tomu nejlepšímu. Jako hráči, který se ve hrách specializuje hlavně na meče a kopí jsem si nikdy nikam nebral, ani v původních MM 6 – 8 mi nepřišly kopí extra dobrou zbraní, tak v AC: O je to zbraň pro mě naprosto ultimátní. Kopí mají nejdelší dosah ze všech zbraní, jsou poměrně rychlá a mají průměrné poškození. I velmi silné nepřátele nebo zvířata dokážete bezpečně usekat, protože si dokážete udržovat dostatečný odstup. Při útoku nepřátel tak máte dost času na to uhnout a získat tak výhodu útoku ve zpomaleném režimu. Kopí jsou díky svému dosahu i výbornou zbraní do dobývacích bitev, protože dokážete zraňovat opravdu hodně nepřátel ve Vašem okolí. Přesílený útok je stejný jako u holí, tj. Kassandra máchá všude kolem sebe a zraňuje všechny v okolí, takže občas i naprázdno.
Kdybych to měl shrnout, nejraději bojuju s kopím, potom ještě docela se sekerou. Meče a hole jsou takový střed, palice mi moc nesedly a dýky už vůbec ne. Důležitý je i typ přesíleného útoku, kdy meče a dýky se zaměřují na udělení velkého poškození jednomu nepříteli a jedná se vždy o jistý zásah. Sekery a palice udělí poškození jednomu nebo dvěma (pokud řetězíte) nepřátelům, ale ti mohou při nápřahu uskočit a úder tak vyjde naprázdno. Navíc zraněný nepřítel pak silou úderu odlétne a Vy k němu musíte znovu doběhnout (což Vám samozřejmě komplikují další nepřátelé). Naopak hole a kopí se při přesíleném útoku zaměřují na to sesekat všechno v okolí, takže se to v souboji s jedním bossem moc nehodí, naopak je to výborné, když Vás nepřátelé obklíčí. Bohužel se často stává, že nepřátelé z dosahu zbraně uniknou a celý přesílený úder pak vyjde naprázdno. Je tedy potřeba si rozmyslet a vyzkoušet, co Vám bude vyhovovat. Celkově jsem ale rád, že mě hra díky vylepšování rytin donutila vyzkoušet a vylepšit všechny typy zbraní. Při častém střídání se tak může stát souboj docela svěží záležitostí. Ještě uvedu poznámku, že přesílený útok nejde blokovat štítem.
Co by mě ale zajímalo, jsou některé vedlejší úkoly (ty nascriptované – ne ty, co se obnovují samy stále dokola), asi to bude závislé na postupu v příběhu, protože oblasti mám objevené všechny a všechny nepovinné (vedlejší) úkoly taky splněné, přesto mám v seznamu Úspěchů na Uplay spoustu zamčených úspěchů – Dokonči tenhle úkol a tenhle úkol) Nebo nevím, jak funguje systém, kdy se zpřístupní vedlejší úkol. Stejně tak bájní tvorové. Zatím jsem absolvoval souboj jen s Medúzou (ten ale byl) a se dvěma Kyklopy. Zbývá mi ještě porazit Minotaura, Sfingu, Makedonského lva a Kyklopa (???), tak nějak tuším, kde by se měly objevit, ale prostě tam nejsou a nepovinné úkoly, které by mě k nim dovedly, se mi nikde nezobrazily. K souboji s Medúzou vedl vedlejší úkol, ale ten byl normálně přístupný.