Přeci jen se vrátím o kus dříve a k průzkumu severní části zeleného pásu vegetace. Údolí zatracených mě docela zklamalo, je to jen pár nepřátelských vyhnanců a několik tuhých mutantů okolo teleportu, které jsem ani náhodou nedal. Údolí jinak plynule navazuje na západní pobřeží, takže mi uniká pointa, proč by to mělo být nějaké místo vyhnanství, když zrovna na západním pobřeží jsou situovány odloučené tábory berserkerů. Ale dejme tomu
Při jedné výpravě do odloučeného tábora jsem právě rezignoval na pošťácké úkoly a místo toho se začal poflakovat po okolí. Přitom jsem narazil na dvě nezávislá sídla - Klenuté město a Počátek. Klenuté město jsem objevil už dříve, tak začnu jím.
Díky předchozímu průzkumu okolí města jsem měl vše potřebné pro vstup sebou. Na "náměstí" před městem jsem potkal skupinu psanců, s lovcem se dalo přitom mluvit. Dal se od něj koupit granátomet pro jednoho berserkera a zároveň mi připravil falešnou propustku - jednu pro mě a jednu pro jistého Coopera, kterého mám vytáhnout ven.
Ještě předtím jsem však zcela náhodou přišel na to, že na jižním svahu se v hustém porostu nachází vstup do kanalizace, ale partička kleriků na konci chtěla nějaké heslo, takže jsem se zase otočil.
Strážci brány jsem popravdě vyklopil, že psanci na náměstí tisknou falešné doklady, čímž jsem ho potěšil a dostal jsem originál propustku. Byla to střelba naslepo, ale v podstatě mi o nic nešlo. Ta kanalizace má určitě nějaký smysl, takže mi bylo jedno, kdybych si náhodnou blokl cestu do města. Popravdě mě to podvádění moc nejde a nechtěl jsem falešnou propustkou riskovat.
Jenomže ono to není tak jednoduché. Cokoliv, co se pro kohokoliv ve městě vykoná, vede k volbě strany jistého konfliktu. Nevím, co tím má hra na mysli, ale Klenuté město je dosti multikulty a poslední dobou to tu začíná mezi jednotlivými frakcemi vřít. Problém je, že všichni obyvatelé jsou sice původně z nějaké frakce, ale zároveň toužili po větší svobodě a menším svázání s pravidly frakcí. Zůstala jim ovšem určitá nevraživost a podezřívavost.
Strážce brány po mě původně chtěl, abych falešné propustky donesl jeho nadřízenému, což jsem moc nechtěl. Přeci jen mi psanci na náměstí trochu pomohli. Ale na druhou stranu bylo nebezpečné si volit stranu hned takto na začátku, protože za psance taky kopat nechci. Pak jsem ale zjistil, že se tomu beztak nevyhnu - nejvíce úkolů poskytují ve městě zrovna psanci
Opravdu netuším, co to má znamenat a jaké to bude mít následky. Něco jsem zkoušel měnit s pomocí loadu, protože na některé úkoly mi zareagoval Duras svým souhlasem či nesouhlasem.
Cooperovi jsem nakonec falešnou propustku předal a on mohl svobodně odejít. Zdejší obchodnici jsem slíbil, že jí zajistím dodávku zbraní, což jde proti úkolu velitele města, ale ženské málokdy práskám, tak jsem to vzal s tím, že se uvidí podle toho, jak se bude tvářit její albský dodavatel. V konfliktu mezi berserkery a alby jsem si vybral právě alby, resp. jsem přemluvil svědka, aby řekl veliteli města pravdu. Na tomhle se mi ve hře líbí, že když má nějaké NPC jít něco někam sdělit, tak tam opravdu jde fyzicky a rozhovor si pak lze na místě vyslechnout. Za kleriky jsem odmítl nechat sabotovat články energetického štítu a naopak jsem dotyčnému psanci, co to po mě chtěl, pomohl s šikanou od jistého berserkera (tady jsem právě přišel na účinnost krytí štítem, neboť Duras v osobních soubojích nepomáhá, takže jsem si musel proti silnému soupeři poradit jinak
) Nakonec jsem přihodil pár krystalků žebrákovi a odmítl špehování pro jiného psance. Na tak malé město tu toho bylo požehnaně.
Sám jsem zvědav, k čemu to celé povede. Okolí Klenutého města se označuje jako Abessa a podle všeho je to název celého regionu, podobně jako okolí Golietu je Edan. Abessa je svobodným územím, ale převažují tu samozřejmě různé tlaky ze strany ostatních frakcí, takže někdo si myslí, že klerici jsou tu proto, aby Abessu získali pod svou nadvládu apod. Zřejmě jde tedy o tento konflikt. Nahrává tomu fakt, že teleport před městem je propojen s teleportem u hlavního města kleriků a psancům se navíc podařilo najít nepřímé důkazy, že mezi svobodnými kleriky Klenutého města a hlavního města probíhá čilá komunikace, takže tak svobodní asi nebudou
Na závěr jsem si nechal poslední zajímavost Klenutého města a tou je berserkerka Caja. Je to talentovaná kouzelnice, ale navenek trpí podivnou psychickou poruchou, která se projevuje tím, že má pocit, jakoby k ní elex promlouval. Protože mana je jen jinou modifikací elexu, musela opustit Goliet, aby měla alespoň nějaký klid. Nabídl jsem jí pomoc, čímž jsem získal dalšího možného parťáka do družiny. Počakala na mě u brány, kde jsem jí poté vyměnil za Durase.
Durase jsem sice posílal do Počátku, ale jak jsem později zjistil, šel rovnou do Golietu. Caja se mnou totiž nezůstala příliš dlouho a jako bojovnice není nic moc. Smyslem první společné výpravy byla žíla elexu na sever od města, kterou hlídalo pár tuhých mutantů. Po mnoha pokusech se mi je podařilo vylákat postupně a zatímco jsem tvořil štít, Caja každého znich pomalu ubíjela. Při jednom boji použila dokonce magii, která je nadmíru silná, ale Caja očividně nepobrala moc intelektu a tak raději vše mlátila mečem
Po krátké meditaci mi prozradila, že nyní musí zajít k jednomu ze Srdcí v Edanu a s tím se rozloučila. Prý jí mám pak vyzvednout tam (někde). Pro Durase už jsem se nevracel a z města jsem zamířil přes Počátek rovnou do pouště.
Počátek je jinak horská osada, která je ještě svobodnější než Klenuté město a obsahuje pár zajímavých talentů. Navíc jsem tu po chvilce získal vlastní příbytek. Zdější klerik je třeba ochotný mi pomoci s opravou mé kosmické lodi, tedy až získám potřebný silový kabel. Berserkovský strážce byl rád, když jsem mu slíbil sehnat posily (uznal třeba Durase) a stráž-psanec mi zase poděkoval za likvidaci mutantů, které jsem náhodou pořešil cestou sem. U Annie lze za úlomky nakoupit určité služby, např. si tu nechat zřídit obchodníka, takže je to celkově takové zvláštní místo, jako by mi tu to mělo patřit časem celé. Ostatně s tím se současný správce moc netají, dokonce poznal, kým ve skutečnosti jsem, ale nejprve asi budu muset splnit všechny úkoly do důsledku.
Na vrcholku věže v Počátku jsem našel luk Fantom, což je kouzelná věcička, leč nemám potřebnou výší atributů, takže zatím je to jen výstavní kousek. Podobně jsem včera poblíž Pevnosti ve velíně pasovky našel plasmovou pušku Popravčí, ale problém je stejný. Líbí se mi, že průzkum ve hře má opravdu stále smysl a jen málo odboček z trasy mě nedovedlo alespoň k nějakým lektvarům. Ne vše dává smysl, třeba těm toaleťákům už se musím smát, obzvláště když jsou celých 200 let venku pod širým nebem, ale to nemá smysl řešit
Ptákovin je ve hře dost, nicméně mě to nepřekvapuje. Právě proto mám ty fantasy středověké světy raději.
Pevnosti jsem se po včerejším příspěvku ještě chvíli věnoval a dnes budu pokračovat. Už to není tak odpudivé jako na začátku, ale nejsem tu ve své kůži. Těch ujetostí je tu díky přítomnosti techniky více, ovšem největší potíž mám s rozhovory. Mě to přijde dost lámané přes koleno. Jako byste po velmi slušném a spořádaném herci, který léta hraje slušňáky, chtěli, aby vám najednou z fleku zahrál grázla - těžko tomu uvěříte. Klenuté město je podle mě zpracované lépe, protože to lépe vystihuje tu atmosféru, kterou to má navodit. Pevnost je spíše místem kontrastu, ze které vyčnívá postava Krysy a barmana. Jistá Zmije je naopak zoufalou karikaturou sadistky, čemuž nepomáhá fakt, že ženské jsou ve hře tvořené jen z jednoho modelu a tak mám pocit, že pořád mluvím s jednou a tou samou, jen si mezi tím mění barvu a vzhled účesu.
Je to zvláštní. Hra si celkem drží vysokou laťku v dialozích, byť mi ta Pevnost nesedne, a pořád v tom je ten tah přeci jen cítit. Jenomže jako celek už to začíná pokulhávat. Elex má prostě tu nevýhodu, že se vždy bude porovnávat vůči předchozí tvorbě Piraní a já osobně se začínám přiklánět k názoru, že to je vůči Gothic 3 plichta.