Svět Might and Magic

Komunitní fórum stránek Svět Might and Magic

  • Duben 19, 2024, 03:31:35
  • Vítejte, Host
Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání -

Zobrazit příspěvky

Tato sekce Vám umožňuje zobrazit všechny příspěvky tohoto uživatele. Prosím uvědomte si, že můžete vidět příspěvky pouze z oblastí Vám přístupných.

Příspěvky - Elemir

Strana: 1 2 [3] 4 5 ... 487
31
Kompletní instalace CD edice hry

Jak už Yuyana dříve poznamenala, kdysi existoval docela zásadní problém s mixováním verzí/patchů. Obecně platí, že v základu potřebujete stejnou edici hry a datadisků (EU nebo US), protože se mezi sebou liší i některé patche (opět EU vs US). Anebo stačí sáhnout rovnou po GOTY edici, která je již plně opatchovaná na nejnovější verzi (viz info na https://www.pcgamingwiki.com/wiki/The_Elder_Scrolls_III:_Morrowind). V případě postupné instalace ze starších CD platí, že nejprve instalujeme základní hru, poté datadisk Tribunal a nakonec datadisk Bloodmoon. Mezi tím není nutné instalovat žádné patche, jako tomu bylo v případě jiných kombinací. Pro ilustraci:

jen Morrowind + patch 1.2.0722 (EU nebo US, dle verze hry)
Morrowind + Tribunal + patch 1.14.1313 (jen jedna verze patche)
Morrowind + Bloodmoon + patch 1.6.1820
Morrowind + Tribunal + Bloodmoon + patch 1.6.1820 (EU nebo US, dle verze hry)

- problematická kombinace:

Morrowind + Bloodmoon a až na něj nainstalovaný Tribunal = problém

Krizová je ještě jedna věc a to je různé připojování a odpojování pluginů v průběhu hraní. O nekompatibilitě češtiny s jinými pluginy jsem už psal, nicméně hra nemá ráda ani to, když v průběhu hraní nějaký plugin odpojíte, protože část informací se uchovává v save pozicích, takže při načtení dotyčné pozice pak na vás vybafne halda chyb a může to skončit zanesením bugů do hry. Proto je potřeba pluginy nastavit hned na počátku tak, jak potřebujete, a pak s tím už nehýbat. Topicové bugy v češtině lze řešit třeba přes konzoli, není nutné přeskakovat mezi EN a CZ verzí, ale to kdyžtak popíšu, až by nějaký takový případ nastal.

Pro ostrou instalaci jsem zvolil postupnou instalaci z jednotlivých CD. Z Archive.org jsem si stáhl US edici Morrowindu, Tribunalu a Bloodmoonu, abych si nemusel dělat image z vlastních CD a do virtuální mechaniky jsem připojil obraz CD Morrowindu. Hra se nainstalovala ve verzi 1.0, ale nemohl jsem to ověřit napřímo, protože základní hru už není možné v prostředí Windows 7 spustit. Poté jsem pokračoval instalací Tribunalu (hra ve verzi 1.3.1029) a nakonec jsem nainstaloval Bloodmoon (hra ve verzi 1.5.1629). Verze hry se jinak objevuje v levém dolním rohu obrazovky v menu hry. Nakonec jsem použil US verzi patche 1.6.1820, čímž jsem dosáhl finální podoby hry před instalací češtiny.

Češtinu jsem instaloval stejným způsobem jako v případě GOG edice. V adresáři Data Files jsem aktualizoval podadresáře Fonts a Textures (přepsal jsem příslušné soubory) a nakopíroval jsem do něj pluginy MorrowindCZ.esp, TribunalCZ.esp a BloodmoonCZ.esp. Pro úplnost jsem v kořenovém adresáři hry vyměnil ještě konfigurační soubor Morrowind.ini. Poté jsem hru zkusmo spustil a světe div se, hra i čeština bez problémů naběhly :). Dokonce jsem nemusel CZ pluginy manuálně připojovat, hra si je připojila automaticky. Nicméně pro klid duše si to doporučuji zkontrolovat: spustit soubor Morrowind Launcher.exe -> kliknout na Data Files -> a tady zkontrolovat zaškrtnutí pluginů. Pokud by se Morrowind Launcher nechtěl spustit, tak mu nejprve nastavit kompatibilitu na Windows XP SP3.

Vytvořil jsem si novou postavu a opět jsem zkusmo zajel na Solstheim ověřit funkčnost hlavní linky Bloodmoonu a opět to funguje. Asi nemá smysl zkoušet ještě GOTY edici, protože pokud funguje čeština na tomhle, tak v GOTY musí fungovat taky a obejdete se i bez patche 1.6.1820. Každopádně to ukazuje, že češtinu lze jednoduše přenášet mezi různými edicemi a není proto potřeba mít xy verzí instalátorů. Ono je to opravdu postavené na hlavu, protože rozdíly mezi aktualizovanými edicemi jsou jen v detailech, které vás ale nemusí z pohledu funkčnosti hry nijak zajímat (liší se třeba obsah adreáře Textures, podle toho, co která edice odkud tahá). Vy do něj ovšem nakopírujete jen české UI, nic víc. Anebo taky ne, protože je to ve výsledku jedno - New, Save, Load ... to si snad zvládne přeložit každý :).

Co tedy dál?

Nakonec jsem se rozhodl, že z důvodu nostalgie a neutuchající zvědavosti budu pokračovat v CD edici hry s nainstalovanou češtinou od Morrowind Czech Team (viz předchozí kapitolka). V podstatě o nic nejde. Základní hru už jsem kdysi v češtině dohrál a bylo to bez problému. CZ plugin bude v základu ten samý, jen s drobnými korekcemi, takže se není čeho bát. Během hraní se budu zároveň vyhýbat obsahu obou datadisků, abych si to zbytečně nepřimíchal do save pozic. Po základní hře se vrhnu ihned na Tribunal.

Pokud by to v Tribunalu začalo drhnout (to samé platí i pro Bloodmoon), tak bych se vrátil k EN verzi GOG edice a ke své připravené postavě na levelu 38. S takovou postavou nemá smysl prozkoumávat základní hru, ale pro přímý postup do datadisků by byla perfektní (nemusel bych ztrácet čas opětovnou rozehrávkou základní hry). V takovém případě bych deníček pomyslně rozdělil na dvě části - jakoby dvě separátní putování.

Použití češtiny mě samozřejmě limituje jen na oficiální obsah, dokonce bych neměl sahat ani po modifikacích enginu, ale to jsem ani neměl v plánu. Chci si Morrowind zahrát prostě takový, jak si ho pamatuji.

32
Ještě jednou ta proklatá čeština ...

Mě to s tou češtinou a Michalem Zobcem (aka Morrowind Czech Team) nedalo spát a musel jsem se na to hned ráno ještě jednou kouknout :). Mě ten týpek přišel jako mimoň už tenkrát, mohl za to hlavně způsob, jakým si napsal o stav korektury, ale první zdání třeba klame ;). Já mám totiž takový pocit, že jsem ten jeho instalátor viděl před lety uploadnutý i na prekladyher.eu a v diskusi pod překladem se pak kupily ony stížnosti. Dneska už to tam k vidění není, na prekladyher.eu najdete vystavené akorát překlady k Oblivionu, které tam uploadnul Farflame.

Edit: a opravdu to tak bylo. Na Databázi Her jsem u Morrowindu našel odkaz na češtinu, který míří na již neexistující stránku na prekladyher.eu (stránka není archivovaná ani na Archive.org). V diskusi pod Morrowindem na DH jsem pak našel svůj vlastní post, kde jsem se jednomu nešťastníkovi pokoušel v rámci možností poradit, jak tuto češtinu zprovoznit (na prekladyher.eu se mu rady nedostalo). Takže jsem si to pamatoval dobře :).

Na konci roku 2016 se Morrowind Czech Team rozhodl vytvořit dvojici instalátorů - jeden pro Steam verzi hry a druhý pro původní CD verzi (tzv. non-Steam). Důvody pro tento krok lze vyčíst např. z článku TES 3 Morrowind Czech: Aktuální stav češtiny (aktualizováno 06.08.2017). Samotný non-Steam instalátor pak vydali 6. 1. 2017 a jeho podpora a možnost stažení skončila 30. 4. 2021? Cituji odůvodnění (zdroj TES 3 Morrowind Czech: Aktuální stav češtiny pro originální distribuci na CD/DVD (Non-Steam)):

"Byla ukončena podpora pro non-Steam verzi češtiny pro Morrowind. Jeden z mnoha důvodů je, že hra ve verzi non-Steam je problematická, na některých počítačích neběží, nebo běží špatně, případně uživatelé ani hru neaktualizují a neustále se opakujícími dotazy zatěžují podporu."

Upřímně, co měli uživatelé ve hře aktualizovat? Oficiální aktualizace Morrowindu skončila vydáním GOTY edice, to je cca rok 2004. Podobné nesmysly je možné najít i v jiných souvisejících článcích. Mixování verzí bylo typické pro první verze hry, ale později už snad všichni měli to samé. Pokračuji v citaci:

"Při srovnání počtu požadavků na podporu u Steam verze hry jsme se proto rozhodli již tuto verzi hry nepodporovat. Steam verze hry vám totiž garantuje funkčnost hry, což u originální distribuce hry na CD/DVD vám nikdo poskytovat nebude."

Je zajímavé, že si tým ještě v roce 2017 dělal statistiku uživatelů, kde vyšlo najevo, že non-Steam verze mezi zájemci o češtinu vede (viz TES 3 Morrowind Czech: Přehled uživatelů češtiny (6.8.2017)). Že by se toho za těch 6 let tolik změnilo?

A teď proč jsem tak příkrý? Další hledání mě zavedlo na GitHub Michala Zobce, kde je zmínka o sponzoringu přes Patreon, viz The Elder Scrolls Czech. No a to mě už nadzvedlo ze židle. Připomeňme si, že češtinu platil Playman (a můžeme si o tom myslet, co chceme), takže nám tu někdo nepokrytě parazituje na cizí práci. Vlastně ještě zajímavější bylo zabrousit do vod Oblivionu a pročíst si diskusi pod češtinou k němu, viz The Elder Scrolls Czech (česky): Přehled stavu všech překladů na jednom místě. V diskusi padla konkrétní částka 15000 - 20000 Kč na překlad. Přitom jde zase jen o úpravu staršího hotového překladu. A teď je úplně jedno, že finální verze instalátoru je pak vydána volně ke stažení. Úpravy starších překladů pro online platformy se tvoří celá léta, ale tohle je snad poprvé, co si za to někdo říká o peníze.

Když už jsem byl v tom, tak jsem se proklikal ještě do roku 2008, kde je hezký příspěvek - Stav překladu The Elder Scrolls 3 Morrowind Czech all-in-one (čeština pro Morrowind, Tribunal a Bloodmoon). Cituji:

"Momentální stav je takový, že po vydání poslední verze bylo nalezeno několik desítek chyb v překladu z nichž tři hlavní způsobují vážný problém, který neumožňuje běžným způsobem dohrát hlavní linii příhěhu datadisku Bloodmoon."

No vida, takže se k Morrowind Czech Teamu můj report přeci jen dostal ;). Další články už pak popisují jen úbytek testerů a protahování celé korekce. Přitom stačilo normálně komunikovat a korekce mohla být hotová klidně za 2-3 měsíce! Volně dostupná betaverze totiž vyšla až 1. 1. 2010 (TES 3 Morrowind Czech all-in-one), tedy více jak rok po mé iniciativě. Někde tu ten instalátor snad i mám, ale asi jsem ho už ani nezkoušel. Píšu to sem spíš kvůli tomu, že v uvedeném článku k release češtiny jsou požadované verze jednotlivých částí hry, což je přesně to, co jsem už výše psal, že normálně už není ve hře co aktualizovat. Mě to přišlo už v té době docela pošahané, proto jsem se žádného dalšího betatestu už nikdy neúčastnil. To nebyla jen chyba v komunikaci, tady byl špatně už samotný přístup k celému projektu.

Zvědavost mi nedala a nakonec jsem se rozhodl, že si pořídím Morrowind i na Steamu a zkusím tu Steam verzi češtiny, odkaz na stažení najdete v článku TES 3 Morrowind Czech (česky). K mému překvapení se žádný zázrak během instalace nekonal, instalátor dodal do adresáře Data Files soubory MorrowindCZ.esp, TribunalCZ.esp a BloodmoonCZ.esp. Nic jiného se na první pohled nezměnilo ani neaktualizovalo. Funguje to tedy hodně podobně jako ruční instalace češtiny. Až mě napadla úplně kacířská myšlenka - vždyť stačí vzít jen tyto tři soubory, nakopírovat je do GOG edice a v přehledu pluginů je zaškrnout jako aktivní. Voila a rázem tu máme GOG verzi češtiny :D ... nebo ne?

Tak úplně jednoduché to zase není, instálator totiž přeci jen něco změnil a to fonty a menu (UI). V adresáři Fonts dojde k náhradě souborů Magic_Cards_Regular.fnt a Magic_Cards_Regular_0_Lod_A.tex za upravené verze, bez nich by se totiž špatně zobrazovala čeština v Bloodmoonu. Upravený je i obsah adresáře Textures, ale bez toho se dá klidně žít. Každopádně není problém si z té Steam verze vyrobit balíček, který půjde nainstalovat na GOG edici (vyzkoušeno a funguje to) a nepochybně to samé bude platit i pro CD GOTY edici (mám v plánu vyzkoušet).

Shrnutí:

ze Steam edice Morrowindu si po počeštění uděláme zálohu adresářů Fonts a Textures (vše se nachází v adresáři Data Files) a překopírujeme si i trojici počeštěných pluginů (MorrowindCZ.esp, TribunalCZ.esp a BloodmoonCZ.esp) ...

- Fonts
- Textures
-- MorrowindCZ.esp
-- TribunalCZ.esp
-- BloodmoonCZ.esp

Do GOG edice pak nakopírujeme do Data Files zmíněné adresáře Fonts a Textures a potvrdíme záměnu souborů. K tomu pak dohrajeme ještě soubory CZ pluginů. Poté hru spustíme pomocí launcheru (Morrowind Launcher.exe), klikneme na položku Data Files a zde zaškrtneme všechny tři CZ pluginy. Dáme OK a můžeme hru spustit.

Edit: při testování CD edice jsem ještě zjistil, že je dobré si zazálohovat i počeštěný soubor Morrowind.ini (je v kořenovém adresáři hry). Není to vysloveně nutné, ale pokud při tvorbě postavy využíváte systém otázek, tak jejich překlad je obsažen právě v tomto souboru. Jsou tu taky i nějaké levelovací hlášky.

Podobně to bude nejspíš fungovat i u CD GOTY edice, ale to budu zkoušet až večer, tak pak dám vědět. Každopádně mi to přijde celkem vtipné, protože to je poměrně triviální úprava. Rozhodně není potřeba jakkoliv komplikovaně udržovat dvě a více verzí instalátoru, protože obsah vychází ze stejného zdroje, kdy aktualizuji ty samé CZ pluginy bez ohledu na zvolenou edici. Nota bene si za to nechat ještě platit. Každopádně mě tohle zjištění stálo 15 Euro za nákup Steam edice Morrowindu :). No a ty jsem nyní zřejmě jiným zájemcům ušetřil :D.

Hned po cvičném startu hry jsem si zajel na Solstheim, abych se podíval, jak to vypadá s hlavní linkou a mohu potvrdit, že čeština je minimálně na tom začátku skutečně funkční.

Pokus o alternativní překlad

Když už jsem do té problematiky s češtinou tak zabředl, tak by bylo dobré zmínit i snahu o tvorbu tzv. alternativního překladu. Jak jsem zmínil v úvodním příspěvku deníčku, tak problém s kompatibilitou češtiny je způsoben hlavně překladem topiků, předmětů a obecně různých buněk, protože tohle vše slouží zároveň jako identifikátor odkazů, takže drobná chybka může mít ve výsledku nedozírné důsledky. Už v dobách největší slávy http://morrowind.bonusweb.cz se na fóru diskutovalo o tom, jak rozbitou češtinu opravit. Jedním z možných řešení bylo přeložit vše krom identifikátorů. Vznikl by tak jakýsi anglicko-český hybrid, který by byl pořád dost srozumitelný a hlavně by byl kompatibilní s EN pluginy.

Tenkrát se k tomu nikdo neměl, teprve po letech jsem zaregistroval blog TES III Morrowind CZ, na který mě upozornil Marty63. Později se objevila i samostatná stránka překladu na prekladyher.eu, viz TES 3: Morrowind - alternativní překlad 0.33b. Vypadalo to celkem nadějně, ale nakonec celý projekt ke vší smůle utichl.

A ještě pár odkazů na závěr :)

Pokud se chcete na peripetie s překladem Morrowindu podívat s odstupem času očima zůčastněných, tak jsem našel ještě jeden zajímavý článek na Doupěti - Kauza Morrowind CZ – pravda o překladu desetiletí, díl první. Pokud by se někdo divil, že odkazuji ohledně češtiny hlavně na Doupě, tak to bylo právě Doupě, kdo poskytlo webový prostor pro tým Polina a Garaldy. Druhý díl je pak ukryt pod názvem Kauza Morrowind – díl druhý, kam se poděl Morrowind?. Je to celkem zajímavá sonda do problematiky autorství k češtině do Morrowindu, ale bral bych to trošku s rezervou.

No a po letech jsem taky zjistil, že morrowind.bonusweb.cz není ještě tak úplně mrtvý, ale portál o TES 3 najdete nyní na adrese http://morrowind.valkovic.cz/. Je to samozřejmě bez fóra.

Jinak tomu asi nebudete věřit, ale tenhle příspěvek jsem smolil od osmi ráno a nyní je rovné poledne ... taková blbost a tolik práce jsem si s tím dal :D.

33
Já jsem v současné chvíli na levelu 38, přičemž mám takměř všechny atributy vytažené na 100, což je zhruba situace, kdy bych měl nastoupit rovnou do Bloodmoonu. Přitom jsem se ve skutečnosti nepohnul ani ze západního pobřeží :). Zvažoval jsem, že bych to takto nechal, protože dříve či později beztak do tohoto bodu dojdu, ale v rámci poctivého hraní je lepší začít nějak normálněji ;). Navíc by se mi zpětně blbě rekapituloval současný postup a chybí mi i screenshoty.

Zrychlený začátek aneb jak si hru (ne)ulehčit

Jenom v rychlosti, pro znalé to bude opakování známého ...

Na počátku hry je ideální si vybrat postavu, která je v dovednostech univerzální a nemá alchymii mezi primárními nebo sekundárními dovednostmi. Každých 10 úrovní v primární a sekundární dovednosti totiž vede k levelupu postavy, což je zprvu nežádoucí, protože na úvod hry budeme potřebovat co nejrychleji vytrénovat právě alchymii.

Po úvodu je možné získat nějaké drobné vybavení a společně s úvodními úkoly pro Caida Cosada (naší spojku v Balmoře), lze získat dostatek peněz na nákup základního alchymistického vybavení (alternativou je přesun do gildy mágů v Caldeře, kde se dá ve věži beztrestně sebrat rovnou mistrovské náčiní). Nyní je dobré přesunout se do Ald'ruhnu do alchymistického obchůdku v Manor District (budova ve skořápce velkého kraba).

Cienne Sintieve tu prodává kwamí vejce a psí maso, které se jí po každém nákupu zase obnoví, takže jí vlastně nikdy nedojdou. Jsou to velmi levné suroviny, jejichž kombinací je možné vytvořit lektvar obnovy, který pak lze Cienne se ziskem prodat a tím získat finance na další suroviny. Zprvu je to pomalé, ale časem se úspěšnost výroby zvýší a nové verze lektvaru jsou čím dál silnější a tím pádem i dražší. Nakonec skončíte s kupou navařených lektvarů, které nebudete mít kde prodat.

Minimálně jeden vhodný obchodník tu ale je :). V Caldeře žije v Ghorak Manor skřet Creeper, což je obchodník, kterému se každý den obnoví 5000 Septimů. Stačí mu tedy lektvary prodávat, a když mu dojdou peníze, tak pomocí klávesy T zahájit odpočinek a počkat celých 24 hodin. Za nějaké 2 hodiny klikání máte alchymii na úrovni 100 a v inventáři přes 160k Septimů. Tím se můžete přesunout k dalšímu bodu a tím je trénink dovedností a levelování postavy.

Trénink dovedností se normálmě provádí jejich používáním, ale my k tomu využijeme placený trénink. Proto ta alchymie, kterou jsme si vydělali dostatek peněz. V Balmoře pak najdeme prakticky všechny potřebné učitele. Tedy vyjma učitele lukostřelby, který se nachází poblíž dolů v Caldeře. Další vhodní učitelé jsou přímo v úvodní Seyda Neen.

U dovedností je dobré mít na paměti, že každá dovednost je řízena jedním konkrétním atributem. 10 úrovní v dovednostech se stejným atributem pak znamená, že při levelupu dostanete plný bonus 5 bodů k danému atributu. V praxi se to provádí tak, že dva atributy zvednete pomocí vedlejších dovedností (ty nezpůsobují levelup postavy) a jeden zvednete pomocí primární nebo sekundární dovednosti a tím naopak levelup zajistíte, takže během spánku budete moci zvednout 3 atributy o plných 5 bodů.

Má to však jeden háček. Pokud je ve hře připojený datadisk Tribunal, tak vás během spánku mohou opakovaně přepadat asasíni. Je to náhodný jev, takže se dá ošetřit metodou save/load, nebo lze využít drobný fígl - v gildě bojovníků v Balmoře zajdete do pokoje a postavíte se poblíž zdi (co nejdál od postele). Asasín se pak spawne přímo do postele a zůstane v ní uvězněn a vy ho můžete celkem bezpečně zlikvidovat.

No a pokud by došly peníze, tak to alchymií opět zařídíte. 160k Septimů totiž stačit nebude, na plný trénink je potřeba zhruba 200-220k Septimů.

Mě by se bývalo podařilo na úroveň 100 v řídících atributech dostat na levelu 42. Výjimkou je jen štěstí, protože to není řídící atribut a tak se dá zvyšovat jen o 1 bod za levelup. Teoreticky se to dá dělat taky tak, že zvyšujete jen dva atributy o 5 bodů a 1 bod dáváte pravidelně každý levelup do štěstí. Moje postava by se mohla teoreticky dostat až na level 72, takže tímto postupem by šlo vytrénovat úplně všechny atributy na 100. Drobný problém je ještě v tom, že občas se některé atributy na úrovni 95 seknou a dále jdou taky zvyšovat jen o 1 (bez ohledu na zvyšování spřažených dovedností).

Pokud jde o volbu atributů pro co nejrychlejší navýšení, tak tady hraje prim síla, protože síla krom velikosti poškození určuje nosnost postavy. Další v pořadí je intelignece, která je důležitá pro kouzlení a určuje sílu vyrobených lektvarů - tím pádem i jejich cenu.

Za mě je dobré si tento postup vyzkoušet, nicméně pro ostrou rozehrávku bych to až takto nedoporučoval. A to jsem úplně vynechal, že časem si lze boostnout inteligenci a tím pádem vyrábět ještě lepší lektvary, tím si zajistit ještě větší boost inteligence a tak stále dokola :D. V řadě svých rozehrávek jsem využil akorát zrychleného tréninku alchymie (ani ne do plných 100 bodů), prostě abych jen mohl vyrábět lektvary zdraví a léčby nemocí. Rozjezd hry je tak sice pomalejší, ale zase se z toho nestane tak rychle rutina.

34
Na památku Flashe, svérázného člena naší komunity ...

Morrowind jsem svého času několikrát dohrál, ať už samostatně nebo později včetně datadisků. Nestalo se tak samozřejmě hned, protože v roce vydání (2002) patřil Morrowind k technologicky tomu nejlepšímu, co v té době vyšlo. Viz hardwarové požadavky:

Win ME/98 (128 MB RAM), Win XP/2000 (256 MB RAM)
500 MHz Intel Pentium III, Celeron, or AMD Athlon processor
8x CD/DVD-ROM Drive
1 GB free hard disk space
Windows swapfile, DirectX 8.1 (included)
32MB Direct3D Compatible video card and DirectX 8.1 compatible driver
DirectX 8.1 compatible sound card
Keyboard
Mouse

S rychlostí procesoru ani pamětí problém nebyl, v té době jsem již vlastnil Athlon na 900 MHz a k tomu okolo 1 GB RAM, problém byl v grafické kartě - Morrowind již plně podporoval DirectX 8.1, se kterým přišla až GeForce 3, kdežto já vlastnil jen GeForce 2 Ti (hardwarově teprve DirectX 7). Tím pádem jsem byl ochuzen o některé grafické vychytávky, zejména o na tu dobu přelomovou vodu, takže jsem hru jen nainstaloval, podíval se po okolí Seayda Neen a zase jí odinstaloval. K odložení rozehrávky jsem měl vlastně ještě jeden důvod a tím bylo info o připravované češtině, nicméně k češtině se za chvilku ještě vrátím v samostatné kapitolce.

No, to bych ten úvod vzal poněkud hopem, tak si to shrneme ještě jednou a lépe :). V květnu 2002 jsem měl zrovna po státnicích a tak jsem se rozhodl, že bych si za odměnu mohl nadělit novou hru. O Morrowindu se v té době dost hovořilo a hra mě skutečně zaujala, takže jsem zajel do svého oblíbeného obchůdku Presto ve Zlatnické a znuděnému prodavači jsem vysolil nějakých 1450 Kč za oranžovo-žlutou krabičku. V té době jsem ještě neměl tušení, kdo mi Morrowind prodává ;). Časem se z onoho prodavače vyklubal Flash, tedy alespoň si to myslím, protože jiného prodavače jsem v tomto obchůdku snad ani nezažil. V Prestu jsem přitom nakupoval celkem pravidelně (tedy na poměry studenta) - v roce 2000 jsem si odtud přinesl krabičku Icewind Dale a z krabice pod oknem jsem vyštrachal pár měsíců staré číslo časopisu Gamestar (č. 14, leden 2000) s přiloženým CD Rage of Mages. Někde tu pak mám krabici Age of Wonders nebo plasťák RUNE a jednou jsem v krabici pod oknem našel hru Get Medieval. Ostatně ta krabice pod oknem byla ikonická a nejednou jsme se s kolegou stavili v Prestu jen kvůli ní. Peněz opravdu nebylo na zbyt a každá ušetřená koruna se počítala. Většina našich návštěv byla proto jen informativní - co mají v prodejně nového a jestli mezitím něco nezlevnilo. Později se poblíž Zlatnické otevřela pobočka Levných knih, ale to už je jiný příběh.

Krabička z tenkého papíru obsahovala útlý manuál v češtině a dvojici CD. Na jednom byla samotná hra a na druhém byl TES Construction Set (herní editor). Už v té době mě překvapilo, že se tak rozlehlá a graficky pestrá hra vešla na jedno CD. Jako bonus jsem od Playmana dodatečně dostal tištěnou mapu Vvardenfellu. Morrowind byl pro mě zprvu španělskou vesnicí, protože to bylo herně něco jiného, než jsem znal z Might and Magic nebo Baldur's Gate. Navíc byl dost ukecaný a moje úroveň angličtiny nebyla nic moc, takže jsem s povděkem přijal informaci o připravované češtině. V té době jsem ještě netušil, že si hezky počkám. Hru jsem tak poprvé dohrál někdy na přelomu let 2004/2005 a v březnu 2006 jsem na Xzone zakoupil GOTY edici. Za krásných 559 Kč jsem se tak dostal i k datadiskům. Tribunal jsem dohrál ještě v češtině, jak se dočtete níže, ale Bloodmoon jsem si musel dát v angličtině.

Peripetie s češtinou

Překlad Morrowindu byl oznámen ještě v roce 2002, přičemž Bethesdu o možnost lokalizace požádal český distributor hry Playman (souhlas získal už v roce 2001 v průběhu probíhajícího betatestu hry). Nicméně Playman nebyl jediný zájemce o překlad, do překladu se pustil také tým okolo Garaldy. Oba týmy se nakonec sloučily pod patronátem Playmana, který si tak podržel exkluzivní práva k češtině. Podrobnosti se dočtete např. v článku Čeština do Morrowindu aneb kde to vázne? na Doupěti. Vedlejším produktem překladu byla dnes již neexistující stránka http://www.doupe.cz/vaulty/teseditor (archivní podoba ze 4. září 2011). Čeština nakonec vyšla v květnu 2004, tedy dva roky po vydání hry. Jen pro zajímavost, Playman do GOTY edice přidal CD se starší verzí češtiny, takže kdo nesledoval info o verzích češtiny na výše zmíněné stránce, tak měl tak trochu problém.

Čeština neobsahovala diakritiku a bez problémů fungovala jen na základní verzi hry. Jakmile se objevil datadisk Tribunal, zejména patch 1.4 (GOTY edice), tak se začaly dít nešťastné věci. Sice jsem Tribunal v češtině dohrál, ale bylo to utrpení, protože jsem musel často sahat po konzoli a šachovat s datovými soubory (cz vs eng). Tím jsem ovšem riskoval nové chyby. Při oznámení tvorby češtiny pro datadisk Bloodmoon (rok 2007) jsem byl proto notně skeptický a nepomohl ani příslib, že se překladatelům podařilo v Bloodmoonu vyřešit problém s diakritikou. Překlad Bloodmoonu nakonec nešel podle plánu a zasekl se na korekcích. Na počátku září 2008 jsem proto napsal Garaldovi, že bych s váznoucí korekturou pomohl. Dostal jsem poněkud rozbitý datový soubor, ale peripetie z Tribunalu mě naučily, že to s trochou trpělivosti půjde ;).

Zprvu nefungovala ani hlavní linka a to bez ohledu na to, jestli se počeštěný plugin aplikoval na rozehranou nebo čerstvě nainstalovanou hru. Postupně jsem se díky mravenčí práci dostal až k založení hornické kolonie v Raven Rock a měl jsem otestováno i pár vedlejších úkolů. Na počátku října 2008 se mi pak ozval Michal Zobec, který mi poslal nějakou svou verzi češtiny a dožadoval se informací o současném stavu korekcí. Vzhledem k tomu, že jsem na korekcích pracoval aktivně asi už jen já (navíc pro Garaldu), tak mě to celkem překvapilo. Obzvláště to, že ta čeština od Michala byl ten původní plugin bez korekcí, takže nehratelná verze :). Poslal jsem mu tedy obšírné info o stavu korekcí a dále ho odkázal na Garaldu. Nijak na to nereagoval. Od Garaldy jsem se posléze dozvěděl, že Michal Zobec je zodpovědný za korekce a Garalda mu omylem poslal neupravenou verzi pluginu.

Trochu mě tohle jednání a forma komunikace rozladily, k čemuž se ihned přidaly i problémy s novými krizovými bugy, které vznikly vlivem češtiny. Jejich oprava postupovala velmi pomalu a tak jsem se ještě v polovině října rozhodl, že se na to vybodnu. Zůstala po mě tedy částečně zprovozněná hlavní linka, pár vedlejších úkolů a hlavně metodika korekce. Michal Zobec o nějaký čas později vydal kumulativní instalátor všech tří češtin s tím, že je hotovo. Nicméně realita byla zřejmě jiná, protože info o nefunknčí češtině dostával snad ze všech stran. Ostatně sám se o tom zmiňuje, viz druhý odstavec článku TES 3 Morrowind Czech: Co od češtiny můžete očekávat a co ne. Je to přitom článek z roku 2016, tedy 8 let po mé spolupráci s Garaldou. Později Michal řadu chyb svedl na původní CD verzi apod., kterou kvůli tomu přestal aktualizovat. Steam verze češtiny je prý již plně odladěná a funkční, ale zkoušet to asi ani nechci :D. Vzhledem k tomu, že nejsem mezi korektory ani uveden, tak předpokládám, že pro finální instalátor byla použita jiná verze pluginu. Mohl bych si to sice snadno ověřit, protože jsem při korekcích upravoval i některé dialogy, neboť překlad Bloodmoonu nesl místy jasné znaky Translatoru, ale v principu je mi to vlastně jedno.

Problém češtiny totiž spočívá v tom, že topiky a různá hesla slouží zároveň jako identifikační klíče pro odkazy, takže drobná chybka vzniklá překladem může způsobit rozsáhlé potíže. Počeštění identifikátorů navíc způsobilo nekompatibilitu hry s celou řadou pluginů (pluginy musejí být nejprve pro CZ verzi upraveny). Pokud se tedy pro češtinu rozhodnete, tak doporučuji provést čistou instalaci hry, poté instalaci češtiny a teprve pak hru rozehrát (problémy mohou nastat i při použití starších savů).

Já osobně jsem se rozhodl hrát protentokrát v angličtině. Morrowind není zas tak komplikovaný, jak se mi před lety zdál. Navíc díky Bloodmoonu, který jsem před korekturou odehrál v angličtině vím, že hra má skvěle zpracovanou nápovědu v deníku, která stručně a jasně popisuje to, co po vás hra chce.

Fan weby

Morrowind měl nejenom širokou herní základnu, ale na jeho počest začaly u nás vznikat komplexní weby. U nás byl krom http://www.doupe.cz/vaulty/teseditor velmi populární http://morrowind.bonusweb.cz (archivní verze z roku 2008). Našli jste tu prakticky vše, co jste potřebovali o Morrowindu vědět, dalším bohatým zdrojem informací pak bylo místní fórum.

Ve světě se postupem času staly hlavním zdrojem informací Unofficial Elder Scrolls Pages (tzv. UESP), které jsou koncipovány formou encyklopedie. V současné době jde o nejkomplexnější popis všech dílů série, jaký vůbec můžete na internetu nalézt.

Forma psaní deníčku

Morrowind byl svého času definován jako offline alternativa k MMORPG. Jedná se o skutečně velkou a komplikovanou hru s haldou možností jak jí hrát a dohrát, takže nebude snadné jí odeníčkovat. S hraním jsem původně začal již 21.2., kdy jsem si chtěl jen vyzkoušet začátek a zjistit, jestli bych u hry nevydržel. Morrowind mám totiž léta rozehraný i na notebooku, ale nedokázal jsem se k němu už vrátit. Nečekanou motivaci jsem našel až v událostech posledních dní, kdy jsem si řekl, že odehrát a odeníčkovat Morrowind by bylo krásnou poctou Flashovi, kterou by on sám určitě ocenil.

Za poslední dva dny jsem si vyzkoušel vše, co bylo třeba a teď mě čeká, abych to zpětně zpracoval a pokračoval dále. Zkusím to hrát systematicky lokaci po lokaci, protože je to jedna z možností, kterou Morrowind umožňuje. Zaroveň se pokusím nezabíhat do přílišných podrobností a taky se budu modlit, abych se v tom sám neztratil :). K hraní využívám GOG verzi hry, která vychází z GOTY edice.

35
Jo, prakticky všechny speciálky dodávají nějaký perk. Nicméně já jsem momentálně level 33 a mám dost perků odemčených, takže se mi v tabulce místy ukazuje, že mám u něčeho splněné 2 perky z jediného možného :D.

Z vylepšeného loveckého luku jsem přešel na vylepšený válečný luk a mám tím pádem to nejsilnější, co mezi luky je (základní zranění 120 bodů). A vlastně je to asi i nejsilnější (lehká) střelná zbraň vůbec. Získat lepší luk je vlastně jednoduché, protože všechny typy luků jsou dostupné v okolí Golietu. Lovecký luk se třeba nachází na palisádě na západním svahu hory, válečnický luk je pak na dřevěné lávce propojující Edan s Tavarem (SV od Golietu). Obě místa jsou přitom celkem bezpečná. Jelikož se specializuji na střelbu, tak jsem se zatím ještě nezabýval extra vylepšením zbraní na blízko. Kupodivu nemám ani moc co kovat za šperky, protože různých návodů jsem našel celkem po skrovnu.

Nejvíc mě ovšem zarazila absence návodů na různé elixíry. Mám jen dva obecnější návody - elixír zvyšující výdrž a ještě jeden podobně "zbytečný". Přitom bych kvůli některým perkům uvítal elixíry na zvednutí atributů, protože atributy nad 61 bodů již polykají 5 dovednostních bodů na zvýšení o 1. Tzn. že na zvýšení ze 61 na 71 je potřeba 50 bodů, tedy v základu 5 levelupů. Lehké korekce zatím provádím pomocí elexových lektvarů, ale u nich jsem zas omezen surovinami a taky si zatím nechci moc hrát se změnou povahy hlavního charakteru. Rozhovorů je k dispozici sice dost, tedy těch, kterými je možné chlad zase snížit, ale nemám v to zkrátka důvěru.

Jinak co se atributů týče, zvedl jsem ještě lstivost na 40 a pak jsem se pustil do odolnosti, abych mohl zvednout brnění na úroveň 2 (55 odolnosti). Další body zatím syslím, protože se rozhoduji, jestli zvedat odolnost dál kvůli různým odolnostním perkům, nebo jít spíše cestou síly a pomalu si připravit i lepší zbraň na blízko. Hackování mám na úrovni 2, šperháky na úrovni 3 a nenašel jsem nic, co bych s touto kombinací neotevřel, takže další zvyšování nebo úpravu podmínek hackování nebo perk na nezlomitelné paklíče nepotřebuji.

Velké množství perků mi docela bodlo ve chvíli, kdy jsem v Pevnosti začal plnit úkoly (a zafungovalo to už i v Hortu), protože některé dialogové možnosti jsou vázány na úroveň dovedností v oboru a jsou to kolikrát dost vysoká čísla, která v úvodu hry ještě nemůžete splňovat. Ne, že by to otevíralo nějaké alternativy, ale jsou za to obvykle bonusové zkušenosti a nějaký extra loot. Plus samozřejmě jiný typ reakce příslušného NPC. Např. v Pevnosti jsem snadno dokázal svépomocí nainstalovat strážného drona a poté si ho upravit, aby mě bez problému skrze bránu pouštěl (je potřeba vysoká hodnota výroby). Řekl bych, že hodně detailů v této rozehrávce proběhlo jinak a obecně se asi vyplatí, nechat si podobné úkoly na později i v běžné rozehrávce, kdy postupujete skrze kapitoly plynule.

Když se vrátím k Hortu, kupodivu jsem dlouho zapomínal na historičku Evu, kterou jsem pořád míjel. Nakonec jsem jí tedy vyhledal a pustil se do úkolu s klerickým archivem. Jako klerik jsem to měl hodně jednoduché, protože mě stráž musela do archivů pustit a nikdo mě z nich nevyhazoval. Vzal jsem akorát svazek spisů proroka Arvida a časem se pak vrátím pro lékařské spisy pro Zmiji.

Jo, Zmije ... v Pevnosti jsem dokázal díky svému levelu snadno postupovat skrze úkoly, přičemž jsem se nijak nesnažil psancům podlézat (v některých úkolech jsem naopak podpořil svoje kolegy kleriky). Ostatně psanci od počátku věděli, že jsem klerik, takže celá kaskáda úkolů ani k možnému povyšení nevedla - ve finále jsem byl akorát upozorněn, že se mám chovat dle pravidel, jinak skončím na dně rokle. Během úkolů se ke mě přidala Zmije a její příběhová linka mě postupně dovedla až k bitvě o konvertor v Ignadonu.

Tady už jsem věděl, že armádu kleriků má vést právě ona, takže jsem si šel akorát popovídat s judikátorem Ulbrichtem a poté jsem za ním Zmiji poslal. Před bitvou jsem díky nízké hodnotě chladu dokázal Ulbrichta přesvědčit, aby s námi v průběhu boje zůstal, čímž jsem ho udržel na živu (přežili tedy oba judikátoři). Zmiji jsem pak dokázal přesvědčit, aby se ke mě přidala natrvalo s cílem zlikvidovat Alby. Problém nastal akorát s náklonností Zmije ke mě, protože obě dostupné varianty bitvy o konvertor končí tím, že předchozí pečlivě budovaná náklonnost Zmije klesne na úroveň sympatická, což je docela málo (stejnou náklonnost má ke mě třeba Arx, protože jsem nepřistoupil na jeho večeři z hlav nepřátel ;)).

Bohužel už nemám nyní moc možností, jak si náklonnost Zmije navýšit, což je trošku problém, protože jsem v této rozehrávce plánoval, že budu mít romanci právě se Zmijí. Problém je to hlavně kvůli rozhovorovým volbám, které sice náklonnost Zmije zvyšují, ale zároveň u mě občas zvyšují hodnotu chladu. Zůstalo mi tedy ještě komplet Klenuté město, tak snad ještě v něm něco málo dokážu. V tomhle ohledu asi bylo lepší Pevnost řešit dříve, dokud jsem měl možnost plnit úkoly i pro další frakce. Blbé je, že připojení Zmije je vázáno na bitvu o konvertor, protože to není zrovna úkol pro nízkolevelové postavy. Na druhou stranu, Caja se do Počátku přidá až v druhé kapitole, takže Zmije má oproti ní přeci jen náskok. Přitom romance s Cajou jde vybudovat poměrně snadno, takže se zřejmě obávám zbytečně.

Pokud jde o průzkum, tak jsem prolezl vše volně dostupné, plus jsem navštívil pár míst zamořených jedem. Na průzkum nejsou tahle místa nic moc, i když mám masku a prsten odolnosti. Jsem proto zvědav, jak se v tomto ohledu projeví navýšení příslušných odolností pomocí perků. Vliv to určitě má, protože v místech s radiací jsem bez pomůcek dokázal přežít jen chvilku. Blbé navíc je, že pod vlivem jedu nebo radiace nelze konzumovat léčivé lektvary. Kousky mapy mám taky všechny, ale podle číslování fotografií nebo tajemných zpráv vím, že jsem část věcí přeci jen minul a ty budou zřejmě v těch zamořených uzemích.

Zbývá mi tedy už jen Klenuté město a pak se mohu pohodlně přesunout do druhé kapitoly. Tedy pokud spíš nezvolím cestu navýšení odolností a neprojdu si i těch několik zamořených míst.

Málem bych zapomněl. Při řešení úkolů v Pevnosti jsem nabral Raye, který má poměrně záludný osobák. Povedlo se mi získat 5/10 kontraktů a dále nevím. Nejsem si jistý, jak to má probíhat dále (to si bohužel nevzpomínám), tak budu doufat, že postup je vázán až na další kapitoly. Na mapě už jsem prostě nenarazil na nikoho, kdo by Raye hledal.

36
Připojení ke klerikům bylo vskutku jednodušší. Bylo to i celé kompaktnější, akorát to bylo taky mnohem bojovější. Připojení k berserkerům mi tou roztahaností přijde lepší, navíc klerické iniciační úkoly jsou vlastně to samé, co jsem plnil i v předchozích rozehrávkách. Nové jsou až postupové úkoly a těch už je méně a jsou rychlejší - postup je omezený hlavně levelem postavy, legát na 15, paladin na 25. Možná je to i tím, že Hort už mi nepřijde tak velký a komplikovaný jako při první rozehrávce.

Vrhnout se na perky z oboru charisma nebyl zas tak dobrý nápad, protože jsem po dořešení Goliatu a úvodu v Počátku zjistil, že mi přísun nebojových úkolů značně poklesl. Musel jsem tedy vytáhnout svůj Pěstitelský luk a začít lovit. Stálo mě to haldu šípů a tím pádem financí, které mi ulovené trofeje jen stěží doplňovaly. Efekt z perků do dovedností a zkušeností byl přitom zanedbatelný, protože jsem toho ulovil málo a levelup taky nebyl nijak překotný. Kdybych se nejprve orientoval na boj a lov a pak teprve na tyhle perky, tak to dopadlo vlastně nastejno. Takhle jsem musel zbytečně překonat několika hodinovou fázi pomalého postupu.

Naštěstí mi pomohly úkoly společníků a pár drobností, takže společně se vstupem ke klerikům jsem se poté snadno dostal na level 14 a mezitím jsem si vylepšil luk na Pěstitelský luk I. Hodně to pomohlo, protože jsem tím dokázal rychleji zabíjet i silnější potvory. Vliv bojových perků je kupodivu malý, naopak vylepšení zbraně má efekt ohromný. Je jedno, jak moc rozvinuté perky máte, když střílíte ze slabého luku, tak je prostě rozdíl minimální - perky tomu nijak výrazně nepomohou. Teprve vylepšená zbraň začně potvorám ukusovat mnohem více. Přijde mi, že se tím zvyšuje útočná síla zbraně, což je skrytý parametr, který rozhoduje o tom, jak snadné bude procházet obranou nepřítele a tím pádem, jestli mu vůbec budete schopni ukusovat plné poškození.

Příklad: základní luk má poškození 40, vylepšený I má poškození 60. Základní má však nízkou útočnou sílu, takže silnější potvory budete krájet po 10 bodech. Vylepšeným I však budete ty samé potvory krájet třeba za plných 60 bodů a to právě dělá ten ohromný rozdíl (10 vs 60 je na ubývajícím HP baru sakra znát). A zase, jakmile narazíte na ještě tužší potvory, tak budete s vylepšením I zase zaostávat a budet třeba vylepšení II atd. Vylepšení III je třeba plně dostatečné na silné verze trolů a kyklopy, tedy ty nejsilnější potvory ve hře.

Speciální pojmenované zbraně mají třeba útočnou sílu vyšší už v základu, ale taky mají vysoké požadavky na hodnoty atributů, takže je nejde používat na nízkých levelech. V tomhle je právě perk Výroba užitečný, protože umožňuje vyplnit mezeru mezi nízkými a vysokými levely postavy.

Díky vylepšení luku jsem se už rychleji dostal na level 15, čímž jsem se mohl stát legátem. Následovala další porce zkušeností, levelup a konečně jsem mohl sílu a obratnost zvednout tak, že jsem si mohl vylepšit luk na Pěstitelský luk II. Ten už je parametry hodně podobný Fantomově tětivě z počátku, akorát jeho hlavním řídícím atributem je obratnost (Fantomova tětiva vyžaduje i vysokou sílu). No a konečně jsem dokázal snadněji porážet i vytuhlé potvory - všechno od lesního trola níže. Před lovem trolů jsem akorát ještě zvedl perk trofeje na III, abych nepřišel o speciální trofeje. Mimochodem, už lov na II mi zajistil zlepšený přísun financí a společně s vylepšním luku jsem začal konečně pořádně vydělávat.

Nyní jsem na levelu 23 a čekám na chvilku, až budu moci navýšit obratnost pro nošení Pěstitelského luku III. Perk výroba se mi tak vyplatil asi nejvíce, ale znovu bych to rozehrál jinak. Už bych se neorientoval primárně na inteligenci a celé bych to podřídil právě lovu. Ani hackování nebo páčení není tolik třeba, na to je času dost.

V Počátku mám již trojici společníků - Durase, Falka a Arxe. Právě Arx mi hodně pomohl s levelupem na 15, úplně mi totiž vypadlo, kde ho hledat, takže jsem byl rád, když za mnou najednou vyběhl z ruin poblíž Klenutého města. Pevnost psanců si nechávám na později, takže tu jsem zatím nenavštívil. V Počátku mám i svou stíhačku a postupně jsem při čištění konvertorů pomohl i svému dronu U4.

Jo, málem bych zapomněl. Vstup ke klerikům do Hortu nebyl tak úplně hladký. Nechtěl jsem strážného Xandera uplácet, takže mi zbyly jen 2 možnosti - pomoci obchodníkovi před Hortem a získat obchodní propustku nebo se do Hortu nechat přepravit Rainerem. Obchodník mi zadal úkol, který skončil fiaskem, protože jsem nedokázal zabít potvory hlídající jeho ztracené zboží. To se mi podařilo až s vylepšeným lukem, takže tudy cesta nevedla. Musel jsem se proto vrátit do Abessy a najít starou silnici s benzínkou, protože o ní jsem věděl, že tudy chodí Rainer a nechat se od něj odchytit. Měl jsem i docela kliku, protože před návštěvou Hortu jsem zabil porouchané stroje v továrně na severu Ignadonu, takže jsem tím rovnou splnil úkol mechaničky a stroje v Hortu se nevzbouřily.

Při lovu zatím pendluju hlavně mezi Edanem a Abessou. V Edanu mám třeba pořešené i Údolí zatracených. Klenuté město jsem taky zatím vynechal. Nechci se příliš pouštět do úplně volného průzkumu, protože tady už jsem limitován právě hackováním a páčením. Zbytečně bych míjel zamčené truhly a sejfy. I když oboje bych si už asi mohl pořídit - budu muset kouknout. Nejhůř je na tom akorát moje odolnost, v ní mám stále jen základních 10 bodů, takže nosím jen základní zbroj.

Navíc mi přijde docela úsměvné, že se jako klerik spoléhám na luk místo laserové zbraně :). Třeba při čistění konvertorů jsem už našel i Smrtící paprsek, což je zbraň intelektuálů, ale právě na něj nemám dostatečně vysokou inteligenci (vyžaduje tuším 66 obratnosti a inteligence). A samozřejmě nemám zatím ani tak vysokou obratnost. Každopádně to vypadá, že ještě v Akt I budu plně schopný volného průzkumu, což byl vlastně můj úvodní cíl.

Docela mě teď udivilo, jak je jednička v porovnání s dvojkou ukecaná. Přijde mi, že tady se pořád něco děje, kdežto ve dvojce je mnohem více hluchých míst. Jednička je prostě precizněji poskládaná a má význam projšmejdit v ní každý kout.

37
Cesta do Počátku je nakonec celkem schůdná, ale to zprvu nevíš, stejně jako nevíš, že takové místo vůbec existuje. V tomhle na úvod hry chybí někdo, kdo by ti takové informace poskytl. Už jenom cesta do Pevnosti se zdá komplikovaná, což teprve ke klerikům, takže to vlastně svádí jít s tím Durasem, a když už teda v Goliatu jsi, tak se k těm berserkerům taky rovnou přidat. Ale to je taky dáno tím, že hráč začíná na okraji mapy, čímž se všechno zdá hodně vzdálené a mimo vytyčenou cestu jsou poměrně tuhé potvory, které ohraničují jakýsi koridor. Přitom jižní vodorovná silnice je ve finále kupodivu bezpečná.

Mám v plánu zprvu oběhat vše, co půjde a pak se teprve rozhodnout, ale za kleriky bych to chtěl zkusit spíš ze zvědavosti, jak se vyvinou určité situace spojené s příběhem. Psanci mě nikdy nelákali. Pospíchat určitě nebudu už jen kvůli jiné volbě perků. Ono to asi ve finále bude s těmi perky jedno, ale je to zas něco jiného z pohledu hraní. Zatím jsem beztak nenašel vhodnou střelnou zbraň.

Ono je taky otázkou, jestli pojedu v kuse, protože nová rozehrávka jedničky nebyla zrovna plánovaná :).

38
Nakonec to opravdu proběhlo bez sebemenšího zaškobrtnutí. Na levelu 7 jsem dosáhl na inteligenci 50 a pořídil si perk na bonusový bod za levelup. Další perk jsem vzal průzkumníka, kdy se mi na mapě zobrazila pozice všech teleportů (nicméně i tak je potřeba napoprvé k teleportu fyzicky dojít a aktivovat ho). Až tak užitečné to tedy není, protože pozici většiny teleportů si tak nějak pamatuji.

A teď přišlo zajímavé dilema - začít navyšovat obratnost nebo zůstat u perků z oboru charisma a tím pádem jít do lstivosti? Systém perků je v jedničce o něco jednodušší, mohl bych se tak např. mnohem rychleji vrhnout na kovařinu, která také těží z obratnosti, ale lstivost by mi pro změnu přihrála zajímavé podpůrné dovednosti.

Dostal jsem se totiž na významnou herní křižovatku - podařilo se mi bezproblémově dostat až ke Klenutému městu, čímž se mi aktivoval teleport do Hortu (základna kleriků). Mohl bych tedy začít plnit nebojové úkoly pro kleriky a levelovat zatím jen jimi. Krom toho jsem se dokázal podobně snadno dostat do Tavaru k psancům, protože cesty v poušti jsou zatím celkem bezpečné. Je to úplně odlišný přístup, než jaký jsem doposud razil, ale hra s tím očividně počítá.

Každopádně ke Klenutému městu jsem se původně dostal úplnou náhodou. V Goliatu mi došly všechny základní úkoly, tak jsem se rozhodl, že se pustím do vyšetřování vraždy Askora, což je úkol od Durase (a ten ho pro změnu získal od Ragnara). Všechny stopy vedou mimo Goliat, přičemž dvě klíčová NPC žijí právě v okolí Klenutého města. Z Edanu jsem se proto vydal po rozbořené silnici a kolem konvertoru, což je asi nejrychlejší cesta. Překvapilo mě, že se v okolí cesty vyskytovalo minimum potvor a těm otravnějším jsem se dokázal snadno ztratit z dohledu. Za chvilku jsem tak měl obě NPC vyzpovídané a otevřené další dva teleporty (k městu a na farmu pod ním).

Samotné vyšetřování nikam nevedlo, respektive to na nikoho z podezřelých neukázalo, takže jsem si šel promluvit s Durasem. Teprve nyní byl Duras ochotný se ke mě připojit a dělat mi parťáka, takže mě to jen utvrdilo v tom, že jsem se měl ke Klenutému městu vydat mnohem dříve. Když jsem letmo koukl na staré poznámky v deníčku, tak jsem si všiml, že jsem předtím začal Edan prozkoumávat už na 4. levelu. Nyní jsem na levelu 8 a prošel jsem jen kousíneček mapy :).

Vraždu ve výsledku spáchal Duras a měl k tomu vážné důvody - Askor byl ve skutečnosti zmetek, který jen těžil ze své popularity mezi náčelníky. Z Durase je možné tuhle informaci vytáhnout, ale taky je možné se ho vůbec nevyptávat. V takovém případě zbyde jen jeden podezřelý z původního seznamu, který to odskáče. Pokud však Durase rozmluvíte, tak je možné si vybrat, na koho vinu hodíte, nebo jestli Durase podržíte (jasná volba, já zalhal, že Askora nezabil nikdo z berserkerů).

Když už jsem byl v družném rozhovoru s Ragnarem, tak jsem se ho optal na své vyhlídky u berserkerů. K mému údivu jsem se dozvěděl, že nejsou nijak valné :D. Zas tolik jsem se přitom od berserkerských zákonů neodklonil, takže mě to vskutku překvapilo. Je pravda, že těch klíčových úkolů je tu mnohem více a jsou umístěné i mimo Goliat. Ve dvojce jsou přitom jen 3 vstupní úkoly. Já se předem omlouvám, že sem tu dvojku pořád cpu, ale ono je fajn ukázat ten kontrast.

Základním úkolem je získat důvěru Scrappyho, Thorhildy nebo Tilase. Scrappy je šroťák, který má pod palcem i těžbu v nedalekém dole. Bohužel, v dole došlo k nehodě a je potřeba prošetřit, co se s tím dá udělat. Nejtěžší fází úkolu je přitom dostat se bezpečně k samotnému dolu, protože důl je pěkný kus od Pevnosti. Je zamořený plynem, takže dostanete za úkol získat plynové masky a bandu dobrovolníků, kteří tu budou ochotni v maskách kutat - oboje lze splnit v Pevnosti. Thorhilda je pro změnu dohlížitel na farmě semenáčků a shání nové pěstitele. Je na to navázáno pár dalších úkolů, ale hlavním problémem tohoto úkolu jsou spíše finance, které budete muset proinvestovat - a taky něco málo čekání. Tilas je pro změnu alchymista, který postrádá učně. Úkol vede opět mimo Pevnost, ale jinak je snadný. Každopádně stačí splnit jen úkol pro Scrappyho a poté přijde na řadu dvojice úkolů čistě jen v Pevnosti, běhěm nichž se dostanete až k Drápům (tajná zlodějská organizace) - tu je možné zradit nebo její existenci zapřít.

Drápy totiž tvoří zadní vrátka při rozhodování mezi frakcemi, protože postup mezi berserkery je vázán na to, jestli drápy zradíte nebo ne. Pokud je zradit nechcete, tak se nemůžete stát paladinem a Drápy vám pak naopak pomohou vystoupat v hierarchii psanců. Jinak frakční postup u berserkerů je jednoduchý a je vázaný hlavně na level postavy.

Ono to teď možná nijak triviálně nevypadá, tedy jak jsem to výše popsal, ale ty úkoly jsou ve skutečnosti poměrně rychlé a jdou i v rychlém sledu za sebou, takže berserkerem se stanete klidně během dvou hodin a působí to celkově spíše jako formalita, která má jen potvrdit váš předchozí status. Je to možná podobně rychlé jako oběhnout úkoly v Klenutém městě jedničky. Naproti tomu vstup mezi berserkery v jedničce je docela zdlouhavý. Úkoly jsou různorodější a mnohem víc se při jejich plnění cítíte součástí města a toho ruchu kolem. Tohle už dvojka opravdu navodit nedokáže, podobně jako tomu bylo v Gothic 3.

Musím přiznat, že mě samotného udivuje, jak se můj vztah k ELEXu od prvopočátku výrazně proměnil. Dneska ho považuji za velmi kvalitní hru a o to více mě mrzí, že dvojka působí tak odflákle. Je zvláštní, že i po grafické stránce mi přijde jednička lepší.

Zítra se asi přesunu ke klerikům a začnu si budovat novou kariéru. Psanci mě nikdy nelákali, možná někdy v budoucnu.

39
Od rozehrávky ELEX II už uplynul nějaký ten pátek a musím přiznat, že jsem si v průběhu hry mnohokrát vzpomněl právě na jedničku. Dvojka nezačala zrovna přesvědčivě, mnoho věcí mi na ní přišlo uspěchaných a nedotažených. Postup ve frakcích byl příliš rychlý a snadný, stejně tak průzkum světa. Zachraňoval to akorát příběh, který dovysvětlil bílá místa jedničky a zároveň položil solidní základ pro třetí díl. Bohužel, Piraně se před pár dny rozpadli, takže trojky už se nejspíš nedočkáme.

Včera mě napadlo, že bych se mohl do jedničky znovu pustit a musím hned na úvod říci, že je to opravdu odlišný zážitek. Nechal jsem se Durasem dovést k berserkerům, ale berserkery chci využít jen jako startovní pozici pro úvodní levelup a poté přejít ke klerikům. Při rozhodování v úkolech, které porušují zákony berserkerů, si tedy volím to, co mi prostě v tu chvíli lépe vyhovuje. Nemusím se totiž ohlížet na to, co si o mě náčelníci a Ragnar myslí.

Úkolů je halda a zdaleka nejsem u konce, v tomhle je dvojka opravdu hodně ošizená a postrádal jsem u ní tu radost z tvrdě vydřeného postupu, kterou nyní opět zažívám. Rozhodl jsem se jít cestou zvyšování inteligence (50 bodů), abych si odemkl pomocné dovednosti (např. +1 bonusový bod za level) a pomalu se i připravil na kariéru střelce. Chybí mi už jen pár zkušeností, abych dosáhl levelu 6 a tento cíl si splnil.

Původně jsem se toho docela bál, protože postava z pohledu boje stagnuje, ale našel jsem dost úkolů, které lze vyřešit bez boje nebo s minimem boje, kdy se dá navíc využít okolního terénu (střelba ze střechy atd.). Jakmile budu moci cvičit obratnost, tak se to nejspíš začne rychle obracet, protože budu moci rychleji přejít na silnější zbraně.

Překvapila mě akorát jedna věc, možná jsem na ní už narazil i předtím. Myslel jsem si, že bych si na některé úkoly vzal do týmu Durase, ale Duras nic takového nenabízí. Jen mi zadal úkol s vyšetřováním vraždy a další možnosti v dialogu nemá (tedy krom toho, že se ho můžu zeptat na loajalitu ke mě). Chtěl jsem si totiž u něj s předstihem šplhnout, abych to nemusel řešit později, kdy se budu chtít věnovat dalším NPC.

40
O hrách a hraní obecně / Re:(Elemir) - Zaklínač 3: Divoký Hon
« kdy: Leden 31, 2024, 19:34:38  »
Předevčírem jsem dojel druhé DLC a včera jsem pořešil všechny vedlejší aktivity prvního DLC. Nicméně jeho hlavní linku zatím dělat nebudu. Srdce z kamene si přeci jen pamatuji lépe než O víně a krvi, takže si to nechám na nějaký volný den, kdy to budu moci projet na jeden zátah. Každopádně jsem na nic nového už nenarazil, akorát jsem si poprvé úspěšně odškrtl gwintový turnaj v Toussaintu, který jsem doposavad vždycky projel :). Nyní jsem však měl konečně prima karty (akorát mi pořád svítí úkol s kompletací balíčku, zatím jsem nezjistil, na čem to závisí).

Volba v druhém DLC byla klasika, vzal jsem to přes Syannu v říši pohádek a ve finále jsem jí odradil od vraždy, takže se obě sestry usmířily a skončilo to happy endem. Poté jsem zakončil hlavní příběh s Ciri, takže se mi na vinici přestěhovala Yennefer, se kterou jsem tentokrát navázal romanci. Původně jsem přemýšlel, že bych se volbě mezi Triss a Yenn vyhnul, ale pak jsem si to rozmyslel. Ciri se stala císařovnou, Radovida jsem odstranil a poté i Dijkstru - Nilfgard tím pádem vyhrál.

Když to tak vezmu, od vydání trojky uplynulo skoro 8 let a zub času se na té hře vůbec nepodepsal. Pořád to má i chytlavé pasáže, které mě stále dokáží dojmout, a to jsem trojku dohrál už hodněkrát (myslím tím hlavně základní hru). Není to samozřejmě jako poprvé, ale pořád to má určitý náboj a hlavně jsem si zase všiml pár nových detailů, které mi předtím unikly nebo jsem jim nevěnoval takovou pozornost. Asi je na čase rozjet taky znovu jedničku ;).

41
O hrách a hraní obecně / Re:(Elemir) - Zaklínač 3: Divoký Hon
« kdy: Leden 28, 2024, 10:47:45  »
Při tom rozhodování v úkolech dost záleží na tom, jak se kdo dokáže do role Geralta vžít, protože chování a činy Geralta můžou být na hony vzdáleny tomu, jak se v dané situaci zachová sám hráč. A to je na Z3 právě to kouzelné, protože hra umožňuje oba přístupy a umí na to patřičně zareagovat.

Ad ta Ciri:

Spoiler: ukázat
Ona ví o Emhyrovi už od Yennefer, takže by se klidně mohla rozhodnout sama za sebe. Nicméně hra přehodí rozhodnutí na hráče a tady jsou relevantní oba způsoby - Ciri si na jedné straně přeje být "bezstarostnou" zaklínačkou a na té druhé si uvědomuje, že jako císařovna by dokázala vyřešit jiné palčivé problémy. Oboje je popsáno už v samotných knihách. Ciri samozřejmě patří na trůn, osobně Emhyra volím už jen proto, že to byl právě on, kdo Geralta na stopu Ciri přivedl, takže má právo se svou dcerou alespoň promluvit.

42
O hrách a hraní obecně / Re:(Elemir) - Zaklínač 3: Divoký Hon
« kdy: Leden 26, 2024, 11:05:16  »
Teď jsem schválně koukal, jak jsem to nakupoval a zaujalo mě, že spolu Expansion Passem mám "přikoupeno" FREE DLC PROGRAM (bylo to jinak zdarma), což byla myslím právě ta bonusová DLC, která do hry přišla ještě před těmi velkými. Akorát teď už to bude pevná součást instalačky. V Complete Edition jsem pak narazil na jeden extra zaklínačský quest ve Velenu, jinak nic. Nyní jsem v DLC Blood and Wine a přijde mi to stejné jako předtím.

43
O hrách a hraní obecně / Re:(Elemir) - Zaklínač 3: Divoký Hon
« kdy: Leden 26, 2024, 06:48:33  »
Samozřejmě jde. Vždyť se základní verze dodnes prodává, stejně tak samostatná DLC (každé zvlášť nebo jako Expansion Pass). Já mám Complete Edition jako bonus za předchozí nákupy, ale kterou verzi budu hrát, je čistě na mě.

44
O hrách a hraní obecně / Re:(Elemir) - Zaklínač 3: Divoký Hon
« kdy: Leden 18, 2024, 08:01:13  »
Po skoro 6 letech jsem se k Zaklínači 3 vrátil a rozjel ho hezky od začátku. Ale abych nejprve navázal na předchozí příspěvek, v NG+ jsem nakonec projel jen hlavní linku, protože to opravdu nic navíc nepřinášelo, takže mi přišlo zbytečné pokračovat. Proto jsem to ani nedeníčkoval.

Z návratu do hry jsem měl nyní trošku obavy, protože jsem Zaklínače projel už několikrát a tak ho mám stále "dokonale" v paměti. Nicméně zdání klame, nakonec jsem zjistil, že se ve hře dají stále najít nové věci nebo informace, které jsem předtím prostě minul.

Pro rozehrávku jsem zvolil Complete Edition, což se ukázalo jako trošku nešťastné, protože tahle edice je docela zabugovaná (mizející obchodníci, sem tam se zasekne nějaký úkol apod.). Navíc způsobuje nekompatibilitu v save pozicích, takže se obávám o bordel v savech uložených v cloudu.

První zajímavost přišla s Dámami z lesa (ježibaby z Velenu), tedy ohledně jejich původu. Celé to navíc nějak souvisí s duchem uvězněným pod dubem na posvátném pahorku. Jenomže jak? Pomohla mi tak trochu náhoda, protože jsem se na počátku hry rozhodl, že tentokrát hlavní linku každé části odsunu do pozadí a nejprve se budu věnovat průzkumu, vedlejším úkolům a zaklínačským zakázkám. Ocitl jsem se tak na Lysé hoře ještě předtím, než mě sem dovedl příběh. No a tady jsem našek knihu Matka cosi, která popisuje, kdo onen uvězněný duch je. Šlo a prastarou entitu, která se původně o Velen a jeho obyvatele starala podobně jako nyní ježibaby. Matka si časem na pomoc z hlíny vytvořila trojici dcer, což jsou právě ony ježibaby. Jenomže pak se něco zvrtlo a Matka začala Velenu spíše škodit, a tak ji dcery zabily a jejího ducha uvěznily. A taky naplno převzaly Matčinu roli strážkyň.

Druhá zajímavost mě čekala v Novigradu, protože se mi konečně podařilo najít spícího upíra ve stokách (toho, co byl v upoutávkách na hru). Vede k němu cesta skrze osobní úkol pro Zoltana, kdy musíte nejprve zkompletovat trojici gwintových karet a pak je jdete společně předat kupci. Jenomže vás předběhne Vévoda a tohle setkání skončí honičkou ve stokách. Jedna z odboček přitom vede okolo zničitelné stěny a za ní se nachází krypta s oním upírem. Předtím jsem to vždycky minul, protože jsem se pustil rovnou za Vévodou a nikde jsem se nezdržoval. Tentokrát jsem si však tenhle úsek stok prohlédl lépe.

Úspěch jsem měl tentokrát i v gwintu samotném, protože se mi podařilo vyhrát Novigradský turnaj. Díky rozečteným knihám už taky konečně vím, kdo je Cantarela, která v turnaji vystupuje jako hráčka pod jménem Saša.

V současné chvíli se mi podařilo dojet Skellige, kde jsem si dal za úkol vybrat všechny otazníčky na mapě. Nicméně se mi to asi ještě úplně nepodařilo, protože ne vše se zobrazí čtením nástěnek. Když se podívám na interaktivní mapu Skellige, tak bych řekl, že pár pokladů jsem minul. Každopádně je to dobrý opruz, právě proto jsem to v předchozích rozehrávkách odmítal sbírat. Zničil jsem u toho jednu loď, druhou jsem těžce poškodil a nakonec jsem to řešil raději tak, že jsem v moři prostě jen plaval :).

Jinak pokud jde o samotný postup. Ve Velenu jsem se průzkumem a zakázkami dostal snadno na level 10-14 a do Novigradu už jsem vstupoval někde okolo levelu 18. V obou případech jsem byl tedy při plnění hlavní linky hodně nad požadovaným levelem. Na Skellige jsem odplouval někde na levelu 24 a teprve na levelu 29 jsem začal řešit zdejší hlavní linku. To mi zbylo už jen pár vedlejších úkolů, co nejdou vyřešit ještě před setkáním s Yennefer.

Z výbavy jsem se zaměřil čistě na zaklínačské sety, konkrétně gryfí výbavu, protože zaklínačské sety jsou zkrátka vždy lepší volbou. Konečně jsem se taky dostal ke cvičení dovedností a jejich aktivnímu používání. Některé věci to hodně zjednodušilo (používám stále předposlední úroveň obtížnosti). Zejména souboje s potvorami nad požadovaným levelem postavy, kdy se zprvu hodila každá výhoda. Díky tomu jsem dokázal vyřešit i Velenské zakázky pro level 30. Taky je pravdou, že Skelligské zakázky už byly díky tomu jen formalita.

Osobně mi přijde přeci jen zábavnější, když to člověk nevyužívá a hraje bez toho. Na druhou stranu je dobré si to pro porovnání vyzkoušet. Má to totiž i svoje kouzlo, protože hra perfektně reaguje na to, jak k práci zaklínače přistupujete. Souboj s bosem může být na stejném levelu hodně obtížný, ale taky velmi jednoduchý. Stačí, když se na něj připravíte v zaklínačském stylu - zvolíte správné lektvary, petardy, oleje a zvolíte patřičné dovednosti. To je totiž ten roleplay. Jeden příklad za všechny, na Skellige je zakázka na běsa, což jsou normálně vždy nepříjemné souboje, které trvají delší dobu. Když si však dobře pročtete bestiář, tak zjistíte, že běsa jde účinně podpálit a tím ho na chvilku vyřadit z aktivního boje. Jeho usekání je pak otázkou chvilky, protože se nijak nebrání :).

Pokud jde o alchymii, tady jsem se tentokrát taky překonal. Před cestou na Skellige jsem měl skoro vše v prvotřídní kvalitě. Nemohu nakonec vytvořit jen dva odvary, protože jsem odmítl zabít dopplera a sukubu a tím pádem mi chybí jejich mutageny. Nejnáročnější bylo jinak shánění různých druhů alkoholu, protože ho prodávají různí obchodníci a nikdo nenabízí vše (bylinný likér vs třešňový likér vs mahakamská pálenka). A k tomu je alkohol pekelně drahý, což byl zprvu docela problém. Přitom vím, že časem najdu na výrobu jednotlivých verzí alkoholu návody - jenomže to už bude jaksi zbytečné :).

Málem bych zapomněl, na Skellige jsem se rozhodl úkol s vlkodlakem Morkvargem vyřešit tak, že jsem jeho kletbu zlomil. Předtím jsem ho pokaždé donutil sníst svoje vlastní maso a tak jsem přemýšlel, proč jsem vlastně nikdy nezkusil alternativu. Došlo mi to hned, linka vedoucí k jeho odkletí je volba jednoho zla vedle druhého a nakonec jsem odkletého Morkvarga stejně zabil.

Nyní mě čeká přesun na Kaer Morhen, tak jsem zvědav, jestli i tady objevím něco nového.

45
Posbírat ty ghúly by mě nenapadlo. A přitom vím, že mrtvoly jde sbírat, akorát umět ty vědomosti skloubit :).

Pár pastí jsem mechanicky zlikvidoval, ale to ucpávání mi uniklo. Přitom jsem to nedávno v nějaké jiné hře používal. Ono to bude asi tím, že plynové pasti pro mě nebyly nijak nebezpečné, tedy vyjma té jedné pasti v podzemí pod městem (pod chrámem Ilmatera), takže jsem neměl důvod je řešit.

Každopádně je vskutku zajímavé sledovat, kolik možností řešení ta hra nabízí a nedošly mi jen proto, protože jsem zvyklý z jiných her na jedno max dvě řešení problému :D.

Strana: 1 2 [3] 4 5 ... 487