Komunitní fórum stránek Svět Might and Magic

Obecná diskuze => O hrách a hraní obecně => Téma založeno: Milhaus Březen 12, 2015, 12:25:45

Název: Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Milhaus Březen 12, 2015, 12:25:45
Na kickstarteru se objevil tento český projekt a pokus o hardcore RPG, podobnou klasickým hrám. Z popisu se to asi nejvíce bude podobat hře Realms of Arkania.

kickstarter: https://www.kickstarter.com/projects/1153206899/dungeons-of-aledorn-old-school-hardcore-rpg

techdémo: http://www.aledorn.com/files/doa-techdemo-win.rar

Zajímavé je, že chtějí vybrat jen 60 tisíc dolarů a že ani nemají vypsány žádné případné další cíle, které by byly navíc, pokud by těch 60 dosáhli. Z toho jaksi jasně vyplývá, že se bude jednat o nízkonákladovou hru a kdo ví, jak to dopadne. Určitě tam nebudou věci jako dabing a podobně. Na druhou stranu engine Unity mají asi zdarma, dokud hru nezačnou prodávat a vydělávat na ní.

Každopádně by to mohla být hra zajímavá a asi to podpořím.
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Březen 12, 2015, 13:04:30
Už jsem s Nefaritem před nějakou dobou prohodil pár slov na téma obsahu - otevřel si diskuzi na Doupě.cz. Poslal mi k tomu nějaké podrobnější info, ale hodně toho je jen na papíře.

Včera jsem tam ještě psal svůj prvotní postřeh z počátku kampaně, na první pohled je to opravdu Realms of Arkania jak vyšitá. Lišit se budou určité mechaniky, ale to lze teď právě těžko posoudit, jak moc to bude podobné, nebo jak moc se to opravdu bude odlišovat, protože to zatím není implementované. Z Might and Magic to má třeba převzít povyšovací úkoly a dělení skillů do úrovní (normal, expert, ...).

Tech demo ukazuje 2 druhy souboje - na lodi proti pirátům a v jeskyni proti nemrtvým. Je to ale jen taková ukázka, moc rozumně to využít nelze. Místo čtvercového pole je pole hexové, postavy mají stejně jako v RoA dosah 8 polí. Více se tam pracuje s akčními body, postavy můžou udělat více akcí za kolo a to včetně útoků. Tohle by v základu mělo zůstat a přenést se i do plné hry.

Požadovanou částku už okomentovali i na RPGCodexu. Zdá se jim nízká i vzhledem k rewardům. Nízkonákladové to je, málo co je tzv. home made, hra je totiž postavená na zakoupených assetech. Unity je na tom dost vidět a v kickstarterovském videu jsou vidět i optimalizační problémy. Na Unity 5 přejdou až po ukončení kampaně. Vyjít to má někdy v únoru 2017, takže mi to spíš přijde, že tím chtějí jen pokrýt náklady, které s vývojem hry vznikly a vzniknou. Šanci na úspěch to má, ale jak to dopadne se samotnou hrou, to těžko říci.

Cíle vypsané nejsou, mě přijde, že Nefarit v tom nemá ještě úplně jasno a nemá hlavně představu, co půjde implementovat a na co bude muset zapomenout. Jinak video hezké, při pohledu na Dana jsem si vzpomněl na kickstarterovské video Kingdome Come s Danem Vávrou. V podstatě hezký PR krok :D

S podporou váhám, inovace v soubojovém systému mě moc neoslovily a vůči Unity mám docela averzi. Nehledě na to, že pokud tu optimalizaci zvoraj, může to být ještě horší, než-li Might & Magic X.
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Březen 15, 2015, 11:51:45
Uteklo dalších pár dní, vybraná částka se zastavila kousek pod 10 000 $ a KS kampaň stále jen osciluje okolo 100% odhadu naplnění (http://www.kicktraq.com/projects/1153206899/dungeons-of-aledorn-old-school-hardcore-rpg/ (http://www.kicktraq.com/projects/1153206899/dungeons-of-aledorn-old-school-hardcore-rpg/)). Předpokládám, že podobně jako u Underworld Ascendant se to v následujících dnech zpomalí, takže by to muselo mít mocný finiš, aby to přelezlo požadovanou sumu. Anebo by ten příliv příspěvků musel být po celou dobu konstatntní. O nic lépe si nevede ani Seven Dragon Saga.

Na RPGCodexu jsem si všiml, že pozitivně naladěnou část hráčů začínají vytlačovat ti extremističtější, na RPGWatch to buhvíjak nenadchlo tamnější stálice rovnou a u nás proběhla jen krátká kampaň na několika webech, viz

Nadějné české RPG Dungeons of Aledorn zkouší uspět na Kickstarteru (http://games.tiscali.cz/tema/nadejne-ceske-rpg-dungeons-of-aledorn-zkousi-uspet-na-kickstarteru-248737)
České hardcore RPG zkouší štěstí na Kickstarteru (http://www.eurogamer.cz/articles/2015-03-12-eske-hardcore-rpg-zkoui-tsti-na-kickstarteru)
V Česku vzniká nová nadmíru komplexní hra na hrdiny. Podpořte ji (http://bonusweb.idnes.cz/ceske-rpg-dungeons-of-aledorn-kickstarter-fgw-/Novinky.aspx?c=A150312_151451_bw-novinky_anb)
České hardcore RPG Dungeons of Aledorn započalo svou kampaň na Kickstarteru (http://www.zing.cz/novinky/26265/ceske-hardcore-rpg-dungeons-of-aledorn-zapocalo-svou-kampan-na-kickstarteru)
České hardcore RPG Dungeons of Aledorn bojuje o přízeň fanoušků na Kickstarteru (http://cdr.cz/clanek/zprava-dungeons-aledorn-kickstarter)

což zafungovalo jen v tu danou chvíli. Těžko říci, jestli je to jen tou kampaní, ale také pomalu začínám uvažovat nad některými výroky vývojářů v diskuzi pod KS, nebo si znovu promítám některé připomínky v diskuzích na jmenovaných portálech. Většina článků je navíc podána tím stylem, jakoby hra byla již hotová, přitom většina toho je stále jen na papíře a jak jsem již dříve poznamenal, něco se do hry ani nemusí ve finále dostat.

V tomhle pohádkaření vyniká hlavně Games.cz, následovaný Bonuswebem a myslím si, že tohle je bohužel celé té věci na škodu. O co větší naděje to vzbuzuje, o to horší hrozí vystřízlivění. Je to shodné současnému hype okolo herních novinek, kdy ta bublina rázem splaskává. Nějak se v tom vytrácí ta upřímnost z launch videa na KS.

Je pravdou, že tohle asi dost řídí ta PR agentura, co si za tímto účelem najali. Ono dostat něco z Nefarita, nebo s ním zkoušel komunikovat, je docela problém. Má svou vizi a o diskuzi nejspíše nestojí, nebo jí má dokonce zakázanou?

I když je to docela zajímavé, dovolím si sem přišpendlit poslední 3 příspěvky z diskuse na KS:

Dotaz:

dungeoncrawl: @Dev Team - can you explain a little how $65k helps you develop through to 2017? It's a little concerning to me that you're only asking for $65k. That's just a drop in the bucket for a game this ambitious and with the size of the staff you list.

A dvě odpovědi od Team 21:

1)
Dan: Hey, Dungeoncrawl:). Remember that these guys are in the Czech Republic, cost of living in comparison to the UK, USA etc is greatly cheaper. All of the costly side, like motion capture etc is already done. They've been developing out of their own pockets up until now, the budget they're after is for finishing the game.

Obviously the more revenue generated means that there will be more content, bells and whistles but rest assured, the budget costings have been worked out in order to get this game completed. :)


2)
Creator Martin Zboril (Team21): @dungeoncrawl: Hi! Dan has got this one right. We've been working hard on the game out of our own pocket, and the funds we are asking are for the final push to be able to dive into the game to refine all mechanics, graphics, etc.

But before we can do that, we need everyone's help to get this funded, so you know what to do!


Je to obligátní dotaz, který měl být prostě jednoznačně zodpovězený už v té kamapani. Autor se ptá, jak $65k pomůže při vývoji takto ambiciózního projektu až do doby vydání (požadovaných je ve skutečnosti $60k, to jen pro správnost). Dan argumentuje tím, že v Česku je levně, navíc mají plno věcí hotových, protože si to doteď financovali z vlastní kapsy. Martin mu přitakává a oba svorně dodávají, že požadovaná částka je určena na vypilování samotné hry, aby mohla být dokončena.

V tuhle chvíli je měla PR agentura vytahat za uši ... Tu hru přitom čekají ještě 2 roky vývoje, navíc mezi možnými riziky je uveden i další případný odklad. Nj, v Česku je levno, Team 21 je vlastně grafická agentura, která je na herních příjmech nezávislá, ale každé přilepšení je přeci dobré ;) Tak přesně tímhle směrem se mi teď ubírají myšlenky! A určitě nebudu sám. Hlavně mě na tom mrzí jedna věc, autor celé té myšlenky na Dungeons of Aledorn tu vystupuje jen na pozadí ...
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Březen 16, 2015, 07:08:30
V noci zažila kampaň docela zajímavý zvrat. Ráno kouknu na skóre a ono je to skoro o 7500 dále.  Nějaký jednotlivec tam přihodil rovných 7000. Ne, že bych velké příhozy ještě neviděl, ale to byly vesměs příspěvky od jiných herních studií. Nemyslím si, že by to byl zrova vtip a dotyčný to před ukončením kampaně zase stáhl. To si zaslouží respekt. Mohlo by to mít také docela zajímavý efekt a dosažení cílové částky to urychlit, neboť ostatní získají v projekt větší důvěru. Bude zajímavé to ještě sledovat.
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Březen 16, 2015, 19:05:28
Update č. 3 je na světě a konečně se na scéně objevil i Project Leader, viz

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Pmo6ErxgxvA (https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Pmo6ErxgxvA)

Obsah rozhovoru nepřináší nic nového, dokonce bych si s něčím dovolil nesouhlasit, ale konečně to zase začíná působit přirozeněji a máme možnost se seznámit s lidmi, kterým se případně rozhodneme přispět. Netuším, zda-li k tomu dospěli sami, nebo uposlechli řadu těch připomínek kolem, ale tohle je krok správným směrem.
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Milhaus Březen 16, 2015, 22:45:03
Tak já jim příspěvek příslíbil už na začátku a když to nedopadne, nic se nestane. Každopádně je to české studio, tak si tu šanci zaslouží :). (taky jsem nepřispěl nějak moc).

Těch 7000 mohl dát nějaký jiný vývojář, tipl bych to třeba na Vávru. To oni tak dělávají. Taky by projektu pomohlo, kdyby si získal přízeň více zahraničních webů a jiných autorů, kteří by jim udělali reklamu. Tento tah právě udělal třeba Vávra s tím svým Královstvím nebeským. Jednak se o nich hodně mluvilo na zahraničních webech, i když vlastně nebylo moc o čem a jednak se spojili s autory space citizen, kteří jim udělali reklamu. (tj začali si "vyměňovat technologie"). O hře se psalo na jejich webu a tu sledují lidé, kteří přispěli už cca 70 milionů, což prostě zafungovalo. Takto Vávra tu kampaň celou dobu podporoval. Ale tady to není, je to malé studio, takže to mají těžké.

Podpořit a šanci tomu dát by to měla hlavně česká komunita.
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Březen 17, 2015, 07:05:47
Těžko říci, kdo to byl, zkoušel jsem to vyhledat podle toho jména z diskuse, ale to není na 100%. Každopádně do diskuse přispěl i Neal Hallford, designér Betrayal at Krondor, který taky nějaký dolar přihodil.

Co jsem četl na RPGWatch, tak je ještě čeká rozhovor a možná s nimi udělá rozhovor i RPGCodex. Nějaká vlna nás tedy ještě čeká. Problém je to zaměření hry v titulku - Old School Hardcore RPG, podle mě se to i při masivnější reklamě bude točit stále kolem té samé komunity. Nedaří se prorazit ani známým jménům ze žánru, což teprve českému týmu.

Steam Greenlight sliboval českou lokalizaci (nevím jak teď), takže to do určité míry vzbudilo naději a určitě by to pro českou komunitu bylo schůdnější. Ale o hře se nemluví moc ani u nás a na Slovensku už tuplem ne. Je to škoda, protože přesně jak píšeš, předně by to měli podpořit češi.

Jenomže mi přijde, že ono to je skutečně kampaní orientované ven. Proběhlo tu jen pár článků, které rychle zapadly, rozhovory žádné, stejně tak komunikace studia směrem k nám. Očekával bych mnohem větší invenci vývojářů. Třeba se toho ještě dočkáme.

Edit 1: Tak rozhovor na RPGWatch je venku, viz Dungeons of Aledorn Interview (http://www.rpgwatch.com/show/article?articleid=302).

Edit 2: Našel jsem ještě jeden rozhovor, viz Interview with Team21 Developers of Dungeons of Aledorn  (http://invisioncommunity.co.uk/2015/03/16/interview-with-team21-developers-of-dungeons-of-aledorn/)

Za zmínku stojí hlavně poslední otázka ... v kostce, co bude tým dělat, když kampaň nedopadne dobře? Tým má dva záložní plány, B a C. B znamená sehnat si investora, prý už nějaké nabídky dostali, ale více upřednostňují KS kampaň. C je varianta pokračovat dále z vlastních prostředků, tak jako doposud. Sice to bude trval déle, ale nemají v plánu vývoj vzdát.

A to mě teprve dokázalo jasně přetáhnout na jejich stranu, backnuto!
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Březen 19, 2015, 07:58:46
Včera vyšel na KS další update, který vypisuje všechny poskytnuté rozhovory, takže to shrnu ještě jednou a komplet. Bohužel, český server v tom není ani jeden, všechno je to mířeno ven ...

Invision Game Community - Interview with Team21 Developers of Dungeons of Aledorn (http://invisioncommunity.co.uk/2015/03/16/interview-with-team21-developers-of-dungeons-of-aledorn/)

RPGWatch - Dungeons of Aledorn Interview (http://www.rpgwatch.com/articles/dungeons-of-aledorn-interview-302.html)

TGG - Dungeons of Aledorn Q and A interview (http://thegg.net/interviews/dungeons-of-aledorn-q-and-a-interview/)

IGM - IGM Interviews: Team 21 (Dungeons of Aledorn) (http://indiegamemag.com/igm-interviews-team-21-dungeons-of-aledorn/)

Push Start Play - Interview: Kickstarting Team 21’s Dungeons Of Aledorn (http://www.push-start.co.uk/all/platform/pc/interview-kickstarting-team-21s-dungeons-aledorn/)

MDK20 - Dungeons of Aledorn - Dungeons of Aledorn Interview (http://mkd20.net/columns/duneons-of-aledorn-dungeons-of-aledorn-interview)

80 level - Interview with Team 21: Making Hardcore RPG with Unity Asset Store (http://80.lv/articles/dungeons-of-aledorn-interview/)

BigRedBarrel - Dungeons of Aledorn: Interview with designer Ladislav ‘Nefarit’ Štojdl (http://www.bigredbarrel.com/blog/2015/02/dungeons-of-aledorn-interview-with-designer-ladislav-nefarit-stojdl/)

MMORPG - Dungeons of Aledorn: Inspired by Dungeon Style RPGS of Yesteryear (http://www.mmorpg.com/showFeature.cfm/loadFeature/9511/page/1)

CultureFly - Gaming Q&A: Dungeons Of Aledorn Details Revealed (http://culturefly.co.uk/gaming-qa-dungeons-of-aledorn-details-revealed/)

ExtraMana - Team21 Interview: Dungeons of Aledorn (CRPG) (http://extramana.com/team21-interview-dungeons-of-aledorn-crpg/)

AwesomeGames - Can Dungeons of Aledorn Resurrect Old School RPGs? (http://www.awesomegames.co.uk/feature-can-dungeons-aledorn-resurrect-old-school-rpgs)

GamesSpy - DUNGEONS OF ALEDORN - THE INTERVIEW (http://gamerspy.co.uk/node/44792)

RPGCodex - RPG Codex Interview: Dungeons of Aledorn (http://www.rpgcodex.net/content.php?id=9825)

Edit: V základu si jsou všechny rozhovory podobné, ale vždycky je tu dost velká pravděpodobnost, že se z toho dozvíme něco nového a ani tady to není vyjímkou. Jsou zde dokonce informace, které by němely chybět už u samotné kampaně. Je to o to zajímavější, že některé rozhovory byly udělány ještě před startem KS kampaně. Ale stane se, Team21 si nejspíše některé věci ujasňuje ještě doteď.

Vypíchnout se nedá ani jeden rozhovor, jak už jsem naznačil, v každém najdete něco "nového". Beta verze hry je např. podle jednoho plánována na druhý kvartál roku 2016, Team21 je předpokládá, že by hru mohl po úspěšné kampani dokončit ještě v roce 2016, ale jak už bylo uvedeno v kamapani, jakékoliv spoždění se nevylučuje (oficiálně je to tedy rok 2017). Jiný mezi cíle kampaně (stretch goals) počítá např. implementaci denního cyklu NPC apod. Každopádně to za pročtení stojí.
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Březen 21, 2015, 04:17:39
Včera večer vyšel další update k projektu. Nic extra nového, ale je možno se podívat např. na zpracovaný strom rozhovoru nebo činnosti při návštěvě hospody (inspirace Realms of Arkania, takže není co dodat).

Ale nepíšu ani tak kvůli tomuto update, jako spíše kvůli diskuzi na stránkách projektu. Není to tak dlouho, co jsem se rozčiloval nad hamižností Obsidianu se škatulkováním edic Pillars of Eternity. Neměl jsem předtím ani potřebu nějak sledovat KS kampaň a tak mě některé narážky na fórech na Steam/GOG minuly.

A teď je to tu zas. Dungeons of Aledorn uspěl na Steam Greenlight a backeři si uvědomují, že jim účast na KS kampani nepřináší nic extra. Nikdy mě nenapadlo koukat se na Kickstarter tímto pohledem, ale svým způsobem je to fakt. Je to právě díky backerům, že ta hra bude moci případně vyjít a tak se volání po určité exkluzivitě dá docela pochopit.

Podobně jako u Pillars of Eternity i tady se nabízí řada dostupných odměn v rámci běžného prodeje na Steam/GOG. Jenom s tím rozdílem, že prodejní cena může být nižší, než-li byla hodnota příspěvku v rámci kampaně. U Pillars of Eternity se takto tuším dostala do oběhu edice, která za cenu 80 USD nabízí obsah odpovídající příspěvku někde nad 110 USD v kampani. Nepočítám k tomu raději ani Heroes edici v boxované verzi. Z Kickstarteru se tak do určité míry stává jen forma předobjednávky.

Pokud Dungeons of Aledorn uspěje, je už nyní zřejmé, že mi to také nic extra nepřinese a do betatestu bych se dostal i v rámci Early Access, který je předpokládám také v plánu. Škálování příhozů pod 90 USD tak postrádá v tomto ohledu význam. Paradoxně to vede spíše k úvahám příhoz snížit, nebo dokonce zrušit a počkat si až na hotovou hru ;)

Z principu už ten příhoz ponechám. Kickstarter holt prochází vývojem a tohle je možná jeden z kamínků do mozaiky úvah, proč už to lidi tolik netáhne. Ale zas je to o to více na studiích, aby dokázala hráče zaujmout a přesvědčit.

Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Březen 21, 2015, 20:37:20
Nechme teď úvahy o crowdfundingu jako obchodním modelu stranou a vraťme se zase zpět ke komunitě RPG-pozitivních. Na RPGCodex vyšel také rozhovor s Team21, viz RPG Codex Interview: Dungeons of Aledorn (http://www.rpgcodex.net/content.php?id=9825), který je takovým zajímavým shrnutím některých poznatků, které jsem zde už vypisoval. Tohle je totiž přesně ta komunita, na kterou Dungeons of Aledorn míří.

Jsem rád, že mezi prvními otázkami padl dotaz, co si z které hry, svých vzorů, Dungeons of Aledorn bere. Před nějakými deseti dny jsem velmi podobnou otázku Nefaritovi položil na Doupě.cz (http://forum.doupe.zive.cz/viewtopic.php?f=509&t=1223131&start=45 (http://forum.doupe.zive.cz/viewtopic.php?f=509&t=1223131&start=45)), ale ta směřovala čistě jen na souvislost s Might and Magic.

Každopádně mě tak nějak mrzí, že ten zájem o diskuzi ze strany vývojářů směrem k české komunitě chybí (což jsem právě na Doupěti očekával), ale tak je to jejich volba a s tím nic nenadělám. Určitě dění okolo této hry budu v nějakých intervalech sledovat, ale vyjadřovat už se k tomu asi nebudu. Ono když se to tak veme, i to přejímání informací je nakonec víceméně vaření z vody. Dokud z té hry nebude fyzicky vidět více, než-li demo bojiště a tuny nápadů na "papíře", budou to vždy jen spekulace. Tak se nechme překvapit ;)
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Milhaus Březen 23, 2015, 23:00:14
Tak zatím to vypadá dost beznadějně a hra evidetně neuspěje. Tudíž je otázka, jestli vůbec vznikne, když nedokáže na kickstarteru získat ani 60 tisíc dolarů a tedy je zde zřejmý nezájem.
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Březen 23, 2015, 23:12:23
No, já doufám, že platí, co už ve dvou rozhovorech řekli, tedy, že budou pokračovat i pokud se kampaň nenaplní. Na počet backerů to nejhorší není, jenomže dosud vybraná částka je malá :/ Chtělo by to nějaký tahák, který by ty nerozhodné přesvědčil. Seven Dragon Saga je na tom třeba ještě hůře. Tahira se taky dlouho táhla pod hranicí, ale to finále bylo opravdu úchvatné - 8k za den a něco. Ani jsem to nestihl backnout. Byla by škoda, pokud by Dungeons of Aledorn měly zaniknout.
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Březen 26, 2015, 07:49:58
Polovina kampaně je prakticky za námi, ale trend vývoje už se začíná zřetelně vzdalovat cílové částce. Každopádně se událo pár věcí, které za komentář stojí.

Předně bych rád upozornil na update č. 7 (https://www.kickstarter.com/projects/1153206899/dungeons-of-aledorn-old-school-hardcore-rpg/posts/1175012), kde je rozhovor s 2D grafičkou Yeve Drovossekovou. Určitě to stojí za shlédnutí.

A pak tu mám dvě rozporuplné věci, které zrovna moc rád nevidím. Za prvé je to na českých kanálech putující "leták" s oznámením o možnosti přijít si v pátek zahrát techdemo ... Ono by na tom nebylo nic až tak divného, ale uvedená webová adresa projektu je po dobu kampaně přesměrovávána právě na stránky KS kampaně, kde se samozřejmě o té páteční akci nic nedozvíte. Lákat lidi na KS kampaň jde i přímo, tak proč tyhle opičárny?

Druhá věc je nabádání k lanaření backerů Seven Dragon Saga. Když jsem to zahlídl poprvé, tak jsem si myslel, že jenom špatně vidím. Rozumím, 106 000 USD z jejich kampaně je slušný balík peněz. Mediální prezetace obou her probíhala po dobu kampaně víceméně souběžně, takže přispěvatelé Seven Dragon Saga mají o Dungeons of Aledorn docela dobré povědomí. Nehledě na to, že v diskuzích portálů se tohle spojení objevilo zcela spontánně i bez nabádání. Začínám mít z Team21 smíšené pocity a už si nejsem tak jistý, zda-li opravdu budou schopni přijmout případný neúspěch a ve hře pokračovat i tak.

Zakončím to však něčím pozitivním :) Včera vyšel český rozhovor s hlavním designérem hry na BonusWebu - Autoři nesmírně obtížné české hry na hrdiny: Vydavatele jsme odmítli (http://bonusweb.idnes.cz/dungeons-of-aledorn-ladislav-stojdl-nefarit-rozhovor-pdy-/Magazin.aspx?c=A150324_155930_bw-magazin_anb). Škoda jen té kratší délky a přehnaného titulku.

Edit: Tak ještě jeden český rozhovor, viz Dungeons of Aledorn - Rozhovor (http://www.vytukej.cz/novinky/dungeons-of-aledorn-rozhovor/).
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Březen 29, 2015, 18:46:28
Tak jsem si tak nějak ráno myslel, že Kicktraq blbne, ale před chvilkou koukám na skóre přímo na KS a zdá se mi poněkud nižší. A je to tak. Kicktraq neblbne, v současné chvíli ukazuje -170 $. Vypadá to, že lidé odcházejí.

Je fakt, že by mě asi taky nebavilo číst, jak už dosáhli tolika a tolika a ... Do konce chybí 12 dní a nic, co by stálo za komentář. Poslední update jsem ani nějak nečetl, prezentovaný managament odpočinku znám a rozebíral se i v rozhovorech. V těch mě navíc přišlo, že ho prezentují, jako svůj unikátní, ale co už, třeba je to zas jen jedno z těch nešťastných vyjádření, jako ten plakát minule.

V diskusi pod KS kampaní se objevilo konstatování, aby se vývojáři začali zabývat plánem B, tedy hledáním investora. No, až investor uvidí, kolik to má backerů a tedy i možný kupní potenciál, tak od toho nejspíše couvne.

Nechápu, proč namísto techdema boje nepustí ven i techdemo z nějaké lokace. Na screenshotech před kampaní se holedbají zpracovanými lokacemi, tak proč jednu z nich neukázat? Uvidíme, co přinese následující týden.
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Březen 30, 2015, 18:42:20
Sotva jsem včera šmahem zhodnotil update č. 8 jako nezajímavý, vyšel chvilku na to o něco zajímavější update č. 9 (https://www.kickstarter.com/projects/1153206899/dungeons-of-aledorn-old-school-hardcore-rpg/posts/1181910?ref=backer_project_update). Obsahuje podrobné informace k techdemu, včetně videoukázek (jak v aj, tak i v cz).

Obvykle nemívám k podobným videím důvěru, neb dopředu počítám s tím, že vývojáři mají podobné věci dokonale v malíku, takže přesně vědí, co kdy a kde použít, popř. se to sestříhá. Zvědavost mi ovšem nedala a tak jsem na to dneska koukl. Není to dokonalé, je to koukatelné a pro ty, co se nehodlají pouštět do souboje v rámci techdema znovu a znovu, dokud nevyhrajou, je to i velmi poučné. Ve videu je krásně rozebraná celá situace a možnosti družiny, takže pokud jste dosud v těch různých textových popisech tápali, tady to máte všechno polopatě a přímo i s ukázkou.
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Duben 03, 2015, 06:18:59
Kampaň se pomalu přehoupla do posledního týdne a skoro to nutí k povzdechu, že naneštěstí tu máme před sebou zrovna velikonoční víkend. Ovšem poslední 2 dny se nesly ve výrazném obratu, neboť oba vynesly něco málo přes 6000 USD (na scéně se opět objevily 2 vyšší příhozy). Tím pádem se vybraná částka přehoupla přes pověstnou polovinu, ale vyhráno ještě není. Stále zbývá vybrat necelých 27 000 USD.

Mezitím se objevil další zajímavý update, tentokráte poodhalující samotný svět Aledornu - Realm of Dungeons of Aledorn part No.1  (https://www.kickstarter.com/projects/1153206899/dungeons-of-aledorn-old-school-hardcore-rpg/posts/1186804).
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Duben 07, 2015, 21:09:36
Tak jsme se postupně dostali k posledním 72 hodinám kampaně a je to jak na houpačce. Nic není ztraceno, ani nic není vyhráno. Poslední 3 dny mohou rozhodnout o všem. Budu chlapcům držet palce, naděje umírá poslední a tady je stále ještě šance. Byť mě trochu mrzí, že v závěru kampaně dost polevili, jakoby to už vzdali :( 41k USD není špatný výsledek na indie projekt neznámého studia ze střední Evropy, obzvláště pokud jde o hardcore dungeon. Jiní si řekli méně a měli problém toho dosáhnout. Rád se tedy nechám následujícími dny překvapit a budu doufat, že projekt vyjde ... a to nejenom finančně, ale že se za rok, dva opravdu dočkáme kvalitního dungeonu.
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Duben 10, 2015, 21:10:26
Asi bych měl něco chytrého napsat, ale bez ohledu na moje občasné výhrady jsem rád, že projekt dosáhl svého cíle. Cesta to byla trnitá a byť jsem dosažení cílové částky věřil už od počátku, v jednu chvíli jsem přeci jen zakolísal. Nezbývá, než-li Team21 popřát hodně štěstí a snad se tu za rok, dva, setkáme u prvních dojmů z alfy nebo bety. Dungeony prostě nejsou mrtvý žánr a díky Bohu za to ;)
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Milhaus Duben 13, 2015, 07:11:30
Tak to mě tedy hodně překvapilo, že to nakonec "vybrali" a zdá se mi to být nějaké hodně podezřelé. Zřejmě na poslední chvíli někdo z nich zainvestoval, aby zbytek příspěvků od ostatních lidí nepropadl.

Ale uvidíme, jaký bude výsledek.
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Duben 13, 2015, 09:53:24
Přesně, tohle nám taky problesklo hlavou :) Seděl jsem u PC posledních zhruba 5 hodin kampaně a čas od času nakoukl. Zhruba 4,5 hodiny před koncem zmizel 2k příhoz (z 59k to spadlo na 57k) a nedlouho poté tam zas odněkud přistál. Říkali jsme si s manželkou přesně to samé, že teď by se jim vyplatilo zainvestovat ze svého, aby to splnili a pak si to prostě z těch peněz vrátili :)

Na můj vkus to celé moc stálo za vysokých příhozech pár jednotlivců/studií. Ten odebraný 2k příhoz vzbudil širší diskusi ohledně fake příhozů a systému výběru. Je pravdou, že tohle je prostě jen virtuální částka (příslib), ve finále ty peníze od všech vůbec nemusejí vybrat. Poslední den tam po ránu padl 5k příhoz, bez něj by to zcela jistě projeli. Pokud by to byla fikce, bude ta výsledná částka o dost nižší a teď je otázkou, jestli Kickstarter vyplatí i neúplnou částku, nebo je to zároveň podmíněno vybranými 100%? Pak by ta kampaň sice byla úspěšná, ale vlastně k ničemu.

Taky čekám, co z toho bude. A vypadá to, že čeká i Team21. Oznámili možnost pokračování výběru přes PayPal, ale implementováno nemají nic a krom poděkování na konci kampaně jsem už o nich neslyšel ... byť ten víkend nejspíše proslavili :D V horším případě jsem někomu přispěl na dovolenou :D Ale tak o tom to financování je, teď už je na nich, co s tím udělají.
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Duben 17, 2015, 20:00:58
Týden víceméně za námi a ticho po pěšině. Zatímco o Underworld Ascendant dostávám pravidelné info, o Dungeons of Aledorn jsem naposledy "slyšel" právě minulý pátek. Čekal jsem nějaké větší projevy radosti, než-li dělat mrtvého brouka. Tak snad alespoň dělají na hře ;)
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Nefarit Říjen 25, 2015, 01:47:42
Ahoj, čirou náhodou jsem narazil na tento "blog o pohledu na kampaň DoA". Každopádně zajímavé čtení takhle s odstupem. Hodněkrát si tam vytýkal mojí nekomunikaci. To bych rád vetoval. 95% textů které v průběhu kamapaně šly za DoA ven byly psány mojí rukou. Respektive první verze. Pak šly všechny na překlad, jelikož jsi koukal na naše videa, tak jsi si jistě všiml mojí tragické angličtiny :) V průběhu kampaně jsem absolvoval něco kolem 40 rozhovorů a napsal asi 20 updatů (některé byly připraveny předem, ale musely být upraveny).
Co se samotného vývoje týče, nemusíš se bát na hře se stále pracuje, i když určitě to nejde tak, jak jsem si představoval. Nárážíme na obrovské množství problémů, které vývoj zdržují. Ale s tím se samozřejmě počítalo :)
Celkově po přečtení tvého "blogu" mi přijde, že jsi z naší kampaně neměl moc dobrý pocit. No co se dá dělat. Dělali jsme co byli v našich silách. Neříkám, že jsme se nezastavili, ale byly momenty, kdy jsem opravdu jel celý den. Nechci se tady nijak obhajovat. Já to prostě beru jako obrovskou zkušenost a rozhodně úspěch. I když samozřejmě by bylo příjemnější, kdyby kampaň zafinancovala celý vývoj.
Ještě se vyjádřím ke komunikaci na CZ/SK scéně. Nejsem si vědom, že bych někde opominul komunikovat. Jedině na podobných kanálech, jako je tento, které vznikly spontánně. Nicméně ty, které jsem založil, či je založil někdo z týmu (a zapsal ;)) jsem určitě minimálně jednou denně v průběhu kampaně kontroloval. TO že jsme se pak odmlčeli po kampani nám snad nemůžeš mít za zlé, bylo to několik velmi inteznivních měsíců a všichni jsme potřebovali pauzu.
V době prázdnin a teď bychom samozřejmě mohli dávat updaty a newsy z vývoje o něco častěji, ale furt pro mě je lepší dělat přímo na hře, než psát nějaké články a věřím, že většina backerů to pochopí. Přeci jen cílem celého snažení je hotová hra.
Každopádně ti chci za toto vlákno poděkovat. Každá taková to aktivita je pro nás přínosem a pro mě super zpětnou vazbou...

s pozdravem
Nef
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Říjen 25, 2015, 10:04:46
Ahoj Nefarite, abych byl upřímný, z kampaně jsem měl smíšené pocity. Nejde ani o tu angličtinu, u té naopak cením, že jste to absolvovali tak, jak to ve skutečnosti je. Ony ty výtky ke komunikaci pramenily z několika věcí. Jednou jsou ty články (někdy ten obsah), druhou styl komunikace na fórech a třetí je ta orientace mimo CZ/SK.

U těch fór je mi jasné, že u nás toho moc nenajdeš, kam psát, ale třeba na tom Doupěti jsem čekal, že by tam mohla vzniknout zajímavá diskuse. Podobně jsem čekal, že se objevíš třeba u Dj na http://www.oldgames.sk, odkud bys určitě získal slušnou zpětnou vazbu, protože tam se v podstatě soustředí cílovka hry. Mě to totiž vždycky přišlo tak, že odpovíš, ale dál už pokračuješ v zaběhnutém plánu. Podle mě to je škoda, protože jste takhle mohli lépe vejít do povědomí hlavně tady v CZ/SK, což bych od zdejšího začínajícího studia čekal spíše.

Ale to je čistě můj pohled na věc, tak jak se to jevilo mě. Prvořadá je pro mě samozřejmě samotná hra a jsem rád, že na ní stále děláte ;)
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Listopad 30, 2015, 20:51:28
Už se to blíží :) Dneska mi dorazily registrační údaje do fóra, takže očekávám, že alfa už bude za dveřmi ;)

Tým uvolnil pár nových screenshotů. Vypadá to, že ač je to z assetů, tak by to mohlo přinést osobitou atmosféru. Jediná věc, která mi moc nesedí, je zpracování panelu postav. Docela jsem si za ta léta zvykl koukat na klasické 2D rámečky s portrétem na hlavním panelu. Vlastně mi tam vůbec chybí celý ten hlavní panel a klasické uspořádání. Jen doufám, že to není přípravka na konzolové verze.

Edit: Nějak jsem to v tom mailu přehlídl, ale na konci bylo oznámení o termínu alfy, který je posunut na 1 kvartál příštího roku. Důvodem jsou technické komplikace.
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Prosinec 15, 2015, 09:06:07
Mno, uběhlo 5 dní od mých příspěvků na oficiální fórum a nic ... absolutně nic ;) Takže až mi zas někdo bude tvrdit, že nemá problém s komunikací ..., ale nic, je to marné, lepší už to nejspíš nikdy nebude :) Tudíž tímto Team 21 popřeju hodně štěstí a pokud z toho někdy náhodou vznikne reálný produkt, tak se třeba setkáme až u něj.
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Milhaus Prosinec 17, 2015, 07:05:21
Zajímavá je ta otázka od tvůrců na barvy panelů, ukazující zdraví atd. Mám za to, že červená-krev -životy, modrá-duchovno-mana, je už na tolik ve hrách zažitá, že o tom není třeba přemýšlet a že každého, kdo někdy nějakou RPG hru hrál, toto rozdělení napadne jako první. Stejně tak žlutá-výdrž-stamina, ač tam nevím, proč :).
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Prosinec 17, 2015, 08:36:14
Mě to taky zarazilo, obzvláště pak ještě to škálování podle povolání. V tu chvíli jsem si vzpomněl, co za vzory si Dungeons of Aledorn bere a jestli je hlavní designér opravdu taky někdy hrál. Pokud teď vymýšlejí kolo, tak ... Rád bych se mýlil, ale začínám si o tom myslet své.
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Leden 19, 2016, 20:23:40
Záměrně nebudu dávat odkaz na info na blogu, už delší dobu mi to u nich hlásí vir, ale použiju citaci z fóra, ono to není o moc kratší ...

"... přinášíme malou newsku ohledně toho, jak bude vypadat grafické ztvárnění dovedností. Každá dovednost bude mít svůj specifický obrázek a ikonu. Dovednost bude mít 10 základních úrovní a 5 pokročilých. Zároveň ke každé dovednosti bude několik perků. Počet perků ještě nemáme definován, ale průměrně se jedná o 10 perků na dovednost. Učení se těmto perkům bude možné pouze při splnění podmínek úrovně dovednosti a nalezení správného učitele. Aby se postava mohla učit expertním perkům musí už absolvovat výzvu a povýšit své povolání. Podle tohoto povýšení budou přístupné už jen některé perky dle příslušného charakteru.
Časem jistě povíme víc..."


Holt newska ve stylu, napíšeme alespoň něco, ať to vypadá, že si neválíme šunky ... ;)

Už je to dlouho, co jsem z nějakého příspěvku na jejich blogu měl pocit, že se to ubírá jinam a začíná mi to přípomínat úplně jinou sérii, než jsem od toho čekal. Vzhledem k tomu, že si naplánovali posun alfy na Q1 2016, tak začínám být spíš zvědav, jestli z toho taky něco opravdu bude.
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Milhaus Leden 20, 2016, 08:30:53
Zjevně to není tak snadné, jak si na počátku mysleli :)
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Leden 20, 2016, 10:07:46
Mě přijde, že to strašně moc překombinovává takovým tím megalomanským způsobem ... 10 úrovní, 10 perků, na každý perk učitele apod. Přitom mě nevadí, že ten systém bude jednodušší, ale je na čase si to přiznat a dát tomu nějaký řád. Vždy je jednodušší rozšířit méně košatý systém, než se rovnou pokusit o superkomplexnost, nota bene když nemám po ruce zkušeného vývojáře.

Dokážu si právě představit, že ten systém se mění právě proto, protože jim ty původní představy nejdou převést z papíru do PC ;) Ovšem tímhle tempem bude alfa jen další tech demo s pevně nastavenými parametry.
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Milhaus Leden 20, 2016, 10:25:53
Tak když řeší s fanoušky barvu ukazatelů, páč si s tím neví rady, bude rozvojový systém a jeho fungování téměř nadlidský úkol. A ono u dovedností a perků nejde o počet, ale o jejich reálné použití ve hře a jejich smysl jako takový. Ale to je opravdu třeba mít promyšleno hned (ještě před tvorbou hry samotné), co a proč a jak bude fungovat. Pokud to vymýšlí až nyní, mají problém.
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Březen 28, 2016, 11:26:32
Vzhledem k tomu, že se blíží termín release alfy (31.3.), tak mě napadlo kouknout na stránky, co "nového" se zatím událo ;)

Začnu tedy hned odkazem na fórum Tykání vs Vykání (http://forum.aledorn.com/viewtopic.php?f=8&p=42&sid=a303ff9bf1b28220dd24dc0887b15b2e#p42). Čekal jsem od toho cokoliv jiného, jen ne to, čeho se to ve skutečnosti týká ... vlastně těžko říci, jestli to mám zakončit usměvavým smajlíkem, poněvadž tohle už je spíše ...

Já opravdu nevím, kdo teda vlastně tu hru tvoří? Programátor, který má čas místo své vlastní práce kecat do věcí mimo jeho okruh činností? Je to úplně stejná situace, jako s barvičkama ukazatelů. Hráči zcela určitě zkousnou obě alternativy, nicméně vykání je přirozeným způsobem, jak si vzájemně vyjádřit úctu - když to mezi sebou dokázali i "burani" ve středověku ... Hlavně je to jedna z věcí, která dokáže podtrhnou atmosféru ve hře. Podstatné tedy je, co si o tom myslí autor sám a hlavně co tím sledoval.
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Březen 31, 2016, 23:50:50
Mno, nezklamali mě :D Alfa-verze se odkládá na neurčito! Prototyp je prý plný bugů ... počkat, odkdy je podmínkou alfy absence bugů? Takže je to nejspíš ještě horší, než by se dalo čekat. Škoda, rozhodně by mi bylo milejší, kdyby ten výtvor k testování uvolnili už teď, abych si sám mohl udělat představu, v jáké fázi to skutečně je a jestli to už hru opravdu připomíná.

 
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Milhaus Duben 01, 2016, 07:37:13
Když to odkládají na neurčito, znamená to nejspíše, že ani oni samotní neví, v jakém stavu a fázi to je. Což asi znamená, že to moc v pokročilé fázi nebude. Ono v alfaverzi většinou nebývá hra jako taková, ale jen ukázka (třeba některých mechanismů), to až v betě by měli testovat již téměř hotovou hru (a v případě otevřené ani to ne a stejně by to bylo jen víceméně démo).
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Duben 27, 2016, 00:49:56
Jak Nefarit v infu o odložení alfy slíbil, tak před pár dny skutečně uvolnil video s autorským gameplayem z aktuální verze alfy. Určitou představu o hře si z toho udělat lze, ostatně doporučuju video zhlédnout.

Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Lord Owl Květen 02, 2016, 17:31:14
Mám z toho videa dojem, že Divinity: Ego Draconis, které běželo na enginu Gothic3, byla proti tomu náhredně vybarvená i vykostičkovaná grafika. Osobně nejsem na grafiku nikterak zvláště zatížený, ale tohle je 3D grafika a ta prostě jde +-5 let s dobou, nebo ne ??. Nebo to byl jenom přelud daný streamováním videa ??
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Květen 02, 2016, 18:24:45
Je to slepenec různých assetů, co se dají volně koupit, takže jestli je hlavním kritériem cena, pak nejspíše nakupují to nejlevnější. Mě to co do prvků a provedení hodně připomnělo HD remake RoA: Blade of Destiny. Přitom třeba připravované Underworld Ascendant, které běží taky na Unity, vypadá dost k světu. Určitě by to ale chtělo vidět demo přímo na monitoru.
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: flash Květen 02, 2016, 22:31:12
Jen mensi oprava. Divinity 2: Ego Draconis bezi na enginu Gamebryo (stejne jako třeba Morrowind nebo Oblivion)
Gothic 3 pouzival engine Genome.

Jinak co se tyce Unity enginu, je to naprosta katastrofa která svůj mobilni puvod nezapre. kazdou hru na Unity kterou jsem hral (MMX nebo Wasteland 2) trpi velmi mizernou optimalizaci a vyžaduje na to jak celkem prumerne vypada pomerne vysoky vykon, a zacinam mit dojem ze tenhle engine to ani jinak neumi.

A Aledorn, nevim, ta hra porad vypada dost hrozne, i když pokrok tam urcite je. Ale to neznamena ze to nemůže byt zabavna hra,  to se ted jen tezko pozna. Diru do světa s tim ale udelaji jen velmi tezko.
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Květen 23, 2016, 18:35:24
Nakonec jsme se přeci jen dočkali a po včerejším oznámení jsem dneska obdržel email s instrukcemi pro stažení alfy.

Vzhledem k tomu, že to bylo až po 16:00, tak už jsem to pro dnešek odpískal. Vyšlo mi to zrovna na noční, takže to jde mimo mě (pochybuju, že bych to vzhledem k použitému Unity na svém notebooku rozběhal). Druhá věc je, že vůbec zvažuju, zda-li to zkusit a pokud ano, jak se k tomu mám postavit.

Už včera k alfě vyšly nějaké instrukce, které jsem nečetl. Ostatně to považuju za zbytečnost. Co hra obsahuje nebo ne, přeci každý uvidí a hlavně tu jde o ten pocit samotný. Jestli mě to dokáže oslovit nebo ne, to už je věcí samotné hry. Navíc bych řekl, že i z těch všemožných útržků za dobu vývoje hry toho vím celkem dost, abych si poradil sám ;)

Pokud to vyjde, zkusím z alfy sestřihat video, které bych navíc rád doplnil komentářem. Jestli k tomu dojde zítra nebo pozítří, ještě nevím.
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Květen 24, 2016, 12:19:50
S testováním alfy jsem zrovna před malou chvilkou skončil. Obsahově to není velké, takže to vyjde zhruba na hodinku a půl. Původně jsem měl v plánu video hned z první rozehrávky, aby to bylo tak nějak autentické, dokud je to nové, ale nakonec jsem vyměkl :) Za prvé bych se asi neubránil sarkazmu a za druhé to přeci jen chce si pár věcí osahat. Buďto to nechám na zítřek, nebo se na to nejspíše vybodnu úplně. Ono toho totiž není vidět o moc více, než-li na tom postovaném videu přímo od Nefarita. Zůstanu tedy prozatím jen u slovního popisu.

Na úvod musím zmínit, že v reálu vypadá grafika o trochu lépe, ale zázraky od toho čekat nelze. Je vidět, že je to poslepované a místy hapruje i kvalita textur. Dočítání vzdálených objektů taky není vždy nejlepší, ale to bych připsal na vrub Unity. Místy bych řekl, že družina chodí ve vzduchu, ale je fakt, že jsem zkoušel lízt úplně všude, včetně skákání po střechách, takže jsem možná jen narazil na chyby v textuře objektů. Zarážející je ovšem fakt, že družina se zvesela pohybuje po hladině hluboké vody, což je dobře vidět při naklonění kamery. Nicméně průzkum je plně funkční a tohle jsou v podstatě detaily, které se v alfě dají samozřejmě očekávat.

Družina začíná kousek od vesnice Manto a je složena z trojice předdefinovaných charakterů na levelu 5. Vůbec jsem neváhal, udělal čelem vzad a vydal si to úplně opačným směrem - cesta mě dovedla do zalesněných bažin. Kousek po cestě jsem narazil na trojici vlků, kteří mě ihned napadli, ale s mágem v přední lajně jsem je hrdině udolal :)

Potíž je, že na první pohled není jasné, kdo je kdo. Postavy jsou poměrně sterilní a předem už mají oči protočené v sloup, jakoby ani sami nevěřily, že je někdo na takto odvážnou výpravu poslal. Statistiky a dovednosti vynechám, nemám k tomu žádných námitek. Jednak jsem s tím spokojen a jednak to ještě není finální stav. Navíc je to klasika. Jen bych ubral na té zarputilé snaze vysvětlovat zřejmé věci.

Trochu teď přeskočím a zároveň zůstanu u boje. Vystačil jsem si sice bez znalosti herních mechanik, ale vzhledem k tomu, že ve hře není implementován odpočinek, neměl jsem jak regenerovat staminu, na kterou hra klade takový důraz. Vzhledem k tomu, že jsem bandity dokázal rozprášit, pustil jsem se i do velké smečky vlků, ale na ty už to nestačilo. I když mám docela pocit, že zrovna v tomhle souboji se dost bugl kouzelník. Každopádně tady už by to nejspíše chtělo seznámit se s nějakými pasivními dovednostmi apod. Spíš si počkám na nějakou pokročilejší verzy hry.

A teď zpět. Bažinatou oblast jsem proběhl čistě dle orientačních bodů, protože mapa ještě nefunguje. Po poloúspěšném pokusu o rozhovor se zdejším poustevníkem jsem se odebral do samotné vesnice. Manto je o něco větší, než bych z postovaného videa tipoval, ale svým způsobem je to jen koridor. Dost mě pobavila zdejší studna, docela by mě zajímalo, jestli si každý nosí svůj vlastní rumpál? :D Další vtípek je asi prádlo vyvěšené na šňůře mezi domy v úrovni prvního patra, to se opravdu musí dobře sundavat :) Rýpnout jsem si musel, protože tohle jsou první věci, které vás prostě praští přes oči.

Do některých budov lze vstoupit, družina přitom zůstane jakoby na prahu. Kdo hrál remake Realms of Arkania: Blade of Destiny, určitě bude vědět. Ostatně kdo vůbec hrál RoA, tak mu tu bude povědomých dost věcí. Když jsem pak v hospodě slyšel o invazi orků, nebylo už žádných pochyb :) Mno, při jednom rozhovoru jsem si všiml ještě jedné možné narážky, ale na úplně jinou hru - na pahorcích kolem se usídlili gobliny a nejspíše tu chtějí zbudovat hlásku ;)

V hospodě fungujou akorát drby a pití. Efekt jídla jsem nijak nepocitíl a spát se tu taky nedá (nejspíše to souvisí obecně s absencí odpočinku ve hře). Obchody taky ještě nefungují. Zkoušel jsem schválně najít zdejší jediný quest, ale nenašel jsem potřebnou postavu. Proklikal jsem, co se dalo, ale nic. U dialogů si ještě vybavuju jednu věc. Hostinský u stájí míchá tykání a vykaní.

Jako ukázka současného stavu hry je to dobré, ale je toho ještě hodně k dodělání.
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Květen 26, 2016, 16:23:59
Ráno jsem skutečně začal pečlivě připravovat komentovanou ukázku ze hry. Dokonce jsem byl potěšen, že jsem přitom narazil na nové věci, resp. pořešil ty věci, které mi včera nějak nešly. Na druhou stranu bych byl asi raději, kdybych úplně všechny neobjevil ;)

Dialogy ve hře nepovažuju za nic světoborného. Místy je to prkenné a dost kostrbaté. Ale jo, všechno by se dalo, než jsem narazil na úkol od slečny Ajajaj ... To je myšleno vážně??

Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Květen 30, 2016, 15:42:04
Konečně jsem se k tomu dokopal a během víkendu si sesumíroval, co všechno bych chtěl na alfě ukázat a jak dlouhá by ukázka měla zhruba být. Omluvte jenom ty technické obtíže se zvukem. Mám tu docela slušné rušení a do toho tu někdo předělává byt, takže jsem si musel mikrofon připlácnout víc k puse. YT pak "sykavky" ještě dost zvýraznilo. Druhá věc je, on ten můj mluvený přednes není sláva sám os obě :) Až mě překvapilo, kolik věcí mám tendenci ke konci věty polykat.



Celkově jsem mile překvapen. Až na ty dialogy a pár nesmyslů to vypadá opravdu nadějně. Spíš se obávám o délku vývoje, protože od alfy k betě to je ještě pořádný kus cesty a jen tohle trvalo rok.
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Září 11, 2016, 19:54:42
Aby nám to tu nezapadlo ... ;)

Dlouhou dobu se nic oficiálního nedělo, ostatně každý týden se to snažím sledovat. Oficiální fórum je mrtvé, ale v diskuzi na Kickstarteru se jeden z backerů pokusil rozvířit diskusi právě poté, co mu to na oficiálním fóru "nevyšlo". Teprve předevčírem se objevila relevantnější odpověď k současnému stavu rozpracování hry. Zvažoval jsem, jestli vůbec tohle téma oživovat, nebo ho nechat jednou pro vždy umřít, ale dám tomu ještě šanci ;)

Na hře se prý samozřejmě pracuje, jen tým se mírně obměnil ... mno, pokud neodešel zrovna programátor, tak je to OK :D V září se prý dozvíme více .... počkat, ono už je 11. září ... hm, to mi něco připomíná, tenkrát byla tuším taky neděle, ale k tématu ... namísto blogového článku bych spíše uvítal aktualizaci do alfy, neb i virtuální papír snese vše, ale nezbyde, než doufat, že se nám tu nerodí další Duke Nukem Forever anebo snad Grimoire? :)
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Říjen 03, 2016, 07:54:39
Poslední zářijový týden uběhl jako voda a ani během něj jsme se update nedočkali. Docela mě to zklamalo, bez ohledu na to, co se asi za oponou děje. Aby to nebylo tak monotónní, přidal jsem do topicu anketu, takže pokud máte chuť, můžete hlasovat.
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Prosinec 29, 2016, 10:14:01
Říjnový rádoby update vynechám, takových obecných textíků si můžu z prstu vycucat xy, ale čekal jsem, že alespoň okolo Vánoc by se mohlo něco zajímavého udát. Mno, neudálo se nic.

Koukal jsem znovu na stránku kampaně na KS, kde je release hry stanovený na únor 2017 a znovu si přečetl stať Risks and challenges, kde se ve třetím odstavci píše:

The only possible risk we can consider, as is the case with all game development, is a potential delay on the release for the game. We’ll do our best to avoid this, but in case we do end up delaying the release you can rest assured that it would only be in order to polish the game as much as possible so that it can live to the high standards we set for our products, because that is what our backers deserve.

Když to zkombinuju s posledním příspěvkem v diskuzi na KS od Nefarita (4.12.), tak mi z toho vychází, že vývoj hry silně podcenili a odklad nebude jen kvůli nějakému dolaďování, protože zatím není ani moc co ladit.

Přitom je zajímavé, kolik lidí bylo u hry zmíněno v době kampaně. Jeden by opravdu uvěřil tomu, že za Dungeons of Aledorn stojí celkem velká skupina lidí, ale výsledek je takový, že na tom pracují zhruba 4 lidé (jen pro zajímavost, remake Realms of Arkania tvoří v základu dvoučlenný tým a už mají funkční i betu Star Trailu). Tímhle tempem je to nejspíše otázka na dalších pár let. Osobně jsem už poměrně skeptický a ticho po pěšině, co kolem hry je, tomu rozhodně nenapomáhá. Podle mě se projekt spíše už jen svíjí v posmrtných křečích. Rád bych napsal, že by mě důkaz o opaku mile překvapil, ale v principu už je mi to lhostejné. Pro mě jsou Dungeons of Aledorn přinejmenším velkým zklamáním.

Téma zamykám.

Edit: po pár měsících jsem zjistil, že tým převedl komunikaci na sociální sítě, takže jsem se rozhodl téma znovu odemknout. Nikoliv proto, že bych podobnou formu příspěvků sledoval, ale čistě jen kvůli tomu, že to ještě neumřelo zcela. Možná se nakonec nějakého pokroku a oznámení dočkáme i "tradičnější" formou.


Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Červenec 07, 2019, 17:30:08
Přeci jen mě něco donutilo sem napsat ... podvod je dokonaný ;) ... Announcement: Leaving Team 21 (http://blog.aledorn.com/2019/07/oznameni-odchod-z-teamu21/). Nikdy jsem neměl od téhle hry přílišná očekávání, což mi ostatně alpha verze jasně dokázala, ale čekal jsem poněkud chlapštější přístup. Na místo toho ten mamánek vycouvá s tím, že on ne, to ti druzí mají plnit své závazky, jako by on přeci za nic nemohl a neměl s tím nic společného. Zajímalo by mě, kolik naivek stále věří tomu, že po tomhle ještě vůbec nějaká hra kdy vyjde ...
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Červenec 12, 2019, 07:01:08
Sledujte Fight Club #434 nejen o problémech vývoje Dungeons of Aledorn (https://games.tiscali.cz/podcast/sledujte-fight-club-434-nejen-o-problemech-vyvoje-dungeons-of-aledorn-330523) ... okolo 30 minuty dojde na zhruba 20 minutový rozhovor. Před FC vyšel ještě článek, takže je to místy jen sumarizace toho, co už bylo zodpovězeno předtím, ale doporučuji to zhlédnout. Moji víru ve vydání hry to nijak nezvětšilo, naopak jsem byl některými věcmi nemile překvapen. Najednou hlavní designér ani neví, v jakých hrách se vlastně inspiroval, jeho unikátní systém magie ve skutečnosti unikátní není a vůbec je to opět podivné plácání, no a ti úžasní žurnalisti kolem jen přikyvují. Největší perličkou je ovšem výrok, že s dobrým grafikem budou za 3 měsíce tam, kam se předtím dostávali 4 roky :D

I kdybych tohle celé hodil za hlavu, tak pak je na tom rozhovoru zajímavá zmínka o obsahu hry, který se ubírá jiným směrem, než bylo na počátku oznámeno. Větší zaměření na boj znamená, že nejsou schopni dát do kupy smysluplný obsah. Existují lepší hry se zaměřením na boj, s tímhle úspěch rozhodně slavit nebudou. Druhá věc jsou finance a právní vztahy, tomu se ani nedá smát. No, asi nás to fakt nijak trápit nemusí. Ostatně mě na tom nakonec nejvíc zaujalo, kolik prostoru tomu na Games dávají. Vždyť od alphy nikdo z nás neviděl žádný další obsah, proč bychom tedy měli věřit tomu, že ta hra je v nějaké pokročilejší fázi vývoje? Doporučuji kdyžtak přečíst i ten rozhovor z předchozího dne, abyste měli představu, jakým způsobem se hra vyvíjela doposud.
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Milhaus Červenec 12, 2019, 08:24:24
Trošku mi to připomíná časy, kdy jsem se snažil udělat módy pro gothic. Víceméně je to podobná práce, akorát "assety" by se dalo říct, že byli přímo ve hře a člověk si musel jen dodělat určité věci, jako třeba model světa, nebo jej upravit a pak předměty, které v průvodní hře nebyli a člověk je tam chtěl napasovat. Případně se ještě dalo upravovat modely stvůr, zbrojí, ale vyrobit novou byl krapek problém.

Když sem se přidal do nějakého týmu, kde bylo více lidí, nikdy to nefungovalo. Já uměl hlavně skriptovat, tedy někdo měl vymýšlet příběh, někdo dělat grafiku, někdo dělat v editoru hry a sestavovat svět a já ve skriptech to měl dávat dohromady. Ale tady je asi třeba nějaký "vedoucí", který nedělá nic jiného, než že řídí to, co dělají ostatní (a to jsme v těch týmech nikdy neměli). Ten člověk se nemůže zřejmě podílet na čemkoliv dalším. Když jsem to dělal sám, musel jsem se hodně věcí naučit. Třeba grafiku ve 3D studiu, pracovat s editorem hry a zkombinovat tydle činnosti (protože to hodně souviselo). Celkově mi to pak šlo třeba poměrně rychle, protože pracovat ve 3D studiu a dělat třeba úpravy světa a modelů mě bavilo a pak si hrát i v editoru šlo. Jenže to je první fáze. Potíž byl dělat všechny ty věci současně, tedy vymýšlet příběh a zejména události, dialogy a podobně a souběžně s tím upravovat svět a vytvářet nový model světa a podobně a pak to ještě skriptovat. Protože člověk při jedné činnosti zapomněl, nebo se nedržel, té druhé.

Třeba navymýšlel jsem si hrubý vzhled světa a míst, kde by se něco mělo dít (nějaký úkol a podobně). To bylo super, měl jsem dokonce i zhruba udělané dialogy, o čem se tam bude bavit kdo a kde. Pak jsem přešel do druhé fáze ke grafice a začal dělat s ní, jenže během té práce jsem dělal další úpravy a změny, které jsem původně ani nezamýšlel a s kterými jsem nepočítal při ávrhu děje a zpětně tedy měnil a upravoval i děj (což ovšem narušilo dialogy). Pak jsem přešel do fáze 3 v editoru hry a zjistil, že spousta věcí nesedí a musel jsem je zase měnit v 3D studiu, tím se změnili mé plány na děj a už nesedělo nic. Pak jsem přešel ke skriptování a zjistil jsem, že vlastně nevím, co chci skriptovat, protože všechno, co jsem si navymýšlel ve fázi 1, nesedělo s tím ostatním a podobně. Případně jsem narazil na to, že to ve skriptech nešlo udělat tak, jak jsem si naplánoval. Nikdy jsem tak ždáný mód nedokončil, i když jsem se v některých dostal docela daleko.

Jak jsem tak poslouchal ten rozhovor v tom videu, přijde mi, že ten autor je na tom podobně. Snaha je, i chuť je, ale nemá žádné zkušenosti ani žádného lídra, který by je měl. Postupně nadšení vyprchá, zvlášť když se v tom začne ztrácet. Ale budu mu fandit, aby vydržel.

Zaujalo mě, že jeho nejoblíbenější RPG hrou je gothic2 a fallout2. Tedy hry, které i já mám docela rád.
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Červenec 12, 2019, 10:27:32
Já zůstanu pesimistou :) Kdyby se netlačil do KS kampaně, tak je mi to jedno, holt by ho člověk bral jako snílka a dál bych to už nesledoval, ale tohle si nese pachuť podvodu a podle toho se k tomu stavím. Gothicem 2 si to u mě nevylepšil, protože to jeho hardcore RPG ze staré školy se odkazovalo na něco zcela jiného, tak bych čekal že se rozpovídá i tímto směrem :D

Mě na tom od počátku vadí hlavně to, že se někdo najednou u monitoru probudí a řekne si, že teď bude dělat hry. Nic neumí, ale to mu nijak nezabrání sebevědomě přesvědčovat lidi na KS a to neumětelství zamaskuje za grupu lidí, která se navenek tváří jako zkušené studio. A výsledek je pak přesně tohle. Asi bych měl ocenit tu upřímnost, kdy zmiňuje, že hra se lepila z demoscén z assetů, ale mě to spíš děsí. On si podle mě vůbec neuvědomil, jak to bude působit navenek. Přitom co jsem z toho rozhovoru pochopil, tak on ani ten programátor z toho KS neviděli ani korunu, tedy dál si to patlali o svém volném čase a zadarmo. Za rok uvidíme.
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Milhaus Červenec 12, 2019, 10:46:39
Co jsem pochopil, on to dělal od roku 2012-3, kampaň byla 2015, tedy 2-3 roky o tom nejspíše přemýšlel. Engine používají unity, ten v té době nebyl tuším zdarma k práci, ale pokud jej člověk chtěl, musel jej licencovat (na ten model, že si jej stahnout může a pak bude platit, až hra vydělá, přešli až později, jestli je tedy ještě funkční).

Čítám tedy, že finance KS šli primárně do licencování engine a až od té chvíle mohli hru reálně vyrábět. Koupili i assety, jak říká a podobně, něco je asi stáli zvuky atd.

Osobně bych řekl, že tento konkrétní člověk nemá s výrobou her žádné zkušenosti po technické stránce. Tipl bych si, že jako mladý hrával dračí doupě  (nebo nějakou jinou podobnou hru) a dělal tam pána jeskyně, což obnáší být schopen navrhnout na papír dungony a "příběh", postavy, úkoly a podobně a pak vést partu lidí během hry. Z tohoto postavení pak přešel k tomu, že by mohl udělat hru na PC a tydle věci tam uplatnit. Asi znal programátora a grafika, kteří měli zařídit tu technickou část. Jenže asi nějak úplně nedomluvili, kdo to vlastně vede a kdo je právě ten lídr a protože v tom neměl zkušenosti nikdo, dělal si každý kdo chce co chce, což asi vyvrcholilo těmi spory s grafikem. Ale je jasný, že jsou to amateři.

Co jsem pochopil já, tak právě ty démoscény a neupravené assety byl důvod hádek, protože práce grafika by měla být je upravit, nebo vyrobit nové, podle potřeby tam, kam patří a jak patří. Pokud na to ale prděl, pak v tom měli bordel. Ono jedna věc je navrhnout scénu, abys viděl, jak bude hra fungovat, jak fungují mechaniky, grafika jako taková, engin a podobně (na to můžeš použít nějaké démoscény), ale ve hře to použít pak nejde, už jen proto, že to k sobě nepasuje vizuálně. Na druhou stranu jsme neslyšeli pohled toho grafika. Je možné, že byl zmatený a defakto nevěděl, co má dělat a co po něm přesně chtějí, když mu to nikdo přesně neřekl.

Mě osobně todle nijak zvláště netankuje. Kdybys tady o tom nepsal, už bych dávno na to zapomněl. Mám pocit, že jsem to tehdy na KS podpořil, ale jen nějakou malou částkou a šel jsem do toho s tím, že to dopadne kdovíjak. Celá ta kampaň byla divná, už jen tím, že chtěli málo peněz na vývoj a i svým průběhem, kde to dlouho vypadalo, že to neprojde a naposlední chvíli někdo přispěl větší částkou. Vadilo by mi to asi právě jen, pokud bych do toho dal nějakou větší sumu, ale to bych byl blázen a neuvědomoval si to, takže by to asi taky bylo jedno.

Popravdě řečeno už si nepamatuji, co v kampani slibovali. Co si tak vybavuji, tak nevěděli, jaké barvy použít na ukazatele, jako je život, mana, stamina, tedy mluvit v tomto případě o odkazování se na RPG ze staré školy nemá moc význam a těžko říct, co tím myslel. Ono těch možností je víc.
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Červenec 12, 2019, 11:16:56
Jj, to hraní deskovek mi z toho taky vyplynulo, o tom už se snad zmiňoval v nějakých rozhovorech dříve. Proto často mluví GURPS. U cRPG už to bude o dost slabší, proto se pak doupouští těch faktických chyb.

Tak komunikace uvnitř týmu musela být všelijaká, protože ani jeden podle mě neměl jednak představu, co to obnáší a nedokázali najít stejnou řeč. Taky bych rád viděl reakci protistrany, ale pro Team 21 je to teď o poznání horší, protože tady už jde o samotné studio, které má prsty v té kampani, takže ta zlost se bude primárně vybíjet na nich.

Unity mělo do verze 5 dvojí způsob licencování, takže plná (standalone) verze vyšla na 30k Kč. Otázkou je, co se pak dělo dále, protože Team 21 by mohl část kódu napadnout s tím, že byla tvořena u nich na jejich licencovaném nástroji a mají k ní tudíž práva, ale co si vybavuji, tak po Unity 5 bylo vše přepsáno pro novou verzi enginu. Unity bylo zvoleno podle mě čistě kvůli komunitě, z pohledu učení je to nejschůdnější. A todle je podle mě důvod těch rozbrojů, protože to studio, které je zaštítilo, si rozhodně nepředstavovalo, že ani po 4 letech nebudou mít nic hmatatelného v ruce. Ale to by se opravdu musela vyjádřit i protistrana.

Mě to naopak dost tankuje a nejde o ty peníze. Je to prostě další KS projekt, který pochroumal reputaci crowdfundingu. A tenhle týpek je v tom namočený taky, ať se mu to líbí nebo ne.
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Milhaus Červenec 12, 2019, 11:40:33
Tak ten Team 21 je víceméně jen ten grafik, se kterým se rozešli, né? Oni v kampani vystupovali všichni jako studio, nyní se dozvídáme, že nebyli (což je asi největší problém, že lidem prostě kecali, aby to líp vypadalo. Nicméně tím, že to nevyřešili ještě před zahájením KS se dostali do těch problémů, protože teď vlastně nikdo z nich pořádně neví, na co má práva).

Z toho, co říká tady ten to působí, že práce se zdržovala kvůli grafikovi, kterýprostě nedělal to, co bylo potřeba. Jestli má grafické studio (ono to studio team21 je tuším grafické studio, pokud si ti dobře pamatuji), tak nejspíše i pracuje na zakázkách pro tu firmu a ne jen na hře. Neboť se nejspíše něčím živit musí (což se nabízí otázka čím se žíví tenhle chlapík, co dělal ty rozhovory, když dokonce tolik věcí platí ze svého).

Mě to nijak zvláště netankuje. Ono KS má pověst zničenou mnohem víc jinými a podstatně dražšími projekty. Ale o tom, že dotovat takový vývoj hry na takových platformách je vždy riziko každý ví (a že obecně je dát na cokoliv peníze v KS je riziko, které se nemusí vyplatit). Více mě tankují ty hry, které ve finále byly něčím úplně jiným, než co autoři slíbili a kteří na těch slibech vydělali hodně peněz (bez toho by ti lidé to nepodporovali). To osobně beru opravdu jako podvod. To, že ne vždy to výjde a žese vývoj nepodaří, se chápat jako podvod nedá, prostě je to neúspěch, možná neschopnost, ale podvod né. Pak si to můžu vyčítat jen sám, že jsem podpořil někoho neschopného. Nicméně u těch dražších investic je to jiné. Pokud mi někdo slíbí předměty (fyzické) v hodnotě třeba 2000-10000, pak by mi je měl dát, i když třeba hru jako takovou neudělá, nebo mi vrátit peníze.
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Červenec 12, 2019, 13:33:41
Kdo je skutečně Team 21, je těžko říci, protože to bylo nejasné po celou dobu. KS bylo čisté PR, ale realita byla taková, že tým tvořila nějak čtveřice a nakonec jen trojice lidí. Tenhle týpek v té době tuším ještě studoval, ale nyní asi oba - jak on, tak i ten programátor někde pracují. Pochybuji, že by ty assety nakupovali z nějakých rezerv, přeci jen to nějaké peníze stojí.

S tím grafikem nevím, protože tady záleží na tom, co přesně bylo jeho prací. Já osobně bych od grafika čekal jen úpravy textur a modelů. Jak si to pak programátor nasází do toho světa, už je jeho věc. A teď je zase otázkou, co je prací programátora v tom týmu :) Pak je tu samozřejmě jejich vlastní editor ... no, asi by bylo zajímavé vidět, jak ta spolupráce vypadala v reálu. Remaky Realms of Arkania dělali všeho všudy dva lidé, sem tam s výpomocí nějakého externisty. Aledorn by se tomu dal s přehledem přirovnat, rozdíl je jen v těch zkušenostech s vývojem her.
Název: Re:Dungeons of Aledorn
Přispěvatel: Elemir Září 02, 2019, 10:35:20
Začíná to vypadat poněkud zajímavě, na KS už se objevilo první vážnější varování při žádosti o refund. AAW Games požadují plný refund s lhůtou 90 dní, jinak se poté obrátí na advokátní kancelář a vedení KS. Jsem zvědav, jestli to má šanci na úspěch. Každopádně z toho asi nebude mít radost ten týpek, který KS zaštítil.