Recenze DLC Sokol a Jednorožec

"Nájezdníci si mysleli, že jejich dobrodružství v Karthalu skončilo. Panna Osudu s nimi ale ještě neskončila. Příští zastávka ve městě přinesla více vzruchu, než očekávali" ... "Jsem Adira, ministryně Světla a soudkyně Svaté inkvizice. Jste obviněni ze znesvěcování historických míst, krádeží, vražd a účasti na pirátském nájezdu proti Karthalu" ... Takto vřele je družina uvítána při další návštěvě hlavního města Agynského poloostrova, kam ji vlastně sám děj DLC Sokol a Jednorožec poslal. Po tom všem odhalování zločinců a zločinných spiknutí je nakonec družina obviněna z činů, proti kterým ve jménu spravedlnosti sama bojovala. Odměnou je jí cela v ostrovní věznici Fort Laegaire. S menší pomocí loajálních strážných dostane příležitost utéci, odhalit strůjce tohoto spiknutí a očistit své jméno. Cesta to bude ovšem trnitá a ne každému bude souzeno jí dokončit.

DLC Sokol a Jednorožec vyšel 27.3.2014 jako součást patche 1.5. Pro majitele Deluxe edice je zdarma, pro ostatní za pevně stanovenou cenu 6,99$ (mimo Evropu) nebo 6,99 euro (pro Evropu). V našich končinách to činí "hezkých" 199 Kč (distributor Playman). Zásádně nemám nic proti herním přídavkům, ale ke slovu DLC mám jistý despekt - ať už ohledně DLC jako obchodního modelu, tak i po obsahové stránce. Očekával jsem proto preventivně podobný "žertík", jako bylo odemčení dungeonu Mňaukání za nastřádaných 40 Uplay bodů :) Dneska už se holt datadisky jako takové nenosí a je nutno se proto spolehnout na zdravý rozum vývojářů. Ale nepředbíhejme ... Ve hře naleznete dva nové dungeony (Fort Laegaire a Letní palác), 7 nových úkolů a vašimi protivníky budou příslušníci frakce Azyl. Podmínkou je mít nejprve odehránu základní hru, DLC na ní přímo navazuje.

Jak už jsem naznačil v úvodu, děj družinu zavede zpět do Karthalu, kde bude zatčena a eskortována do ostrovní věznice Fort Laegaire. Věznice sama o sobě je poměrně rozsáhlým dungeonem o dvou patrech. V první fázi je nutno se na prvním patře nepozorovaně dostat přes stráže až k vůdkyni zdejšího pašeráckého gangu. Po cestě je samozřejmě rozeseto několik strážných a vy je budete muset vhodným způsobem odlákat, abyste mohli nepozorovaně proklouznout. Jakákoliv chyba je ihned trestána odhalením a tím pro vás hra také končí. Je to celkem zajímavý herní prvek, byť mi zpočátku do tahového prostředí neseděl, ale zároveň je to také první a poslední nebojový prvek ve hře (vynechám-li jeden hádankový minidungeon). Jakmile se totiž dostanete k vůdkyni pašeráků, budete si muset další postup patrem prosekat přes zástupy stráží. A počítejte s tím, že to nejsou žádná ořezávátka. K dispozici budete mít jen to, co vám pašeráci milostivě přenechají, nebo u nich zakoupíte (nečekejte žádný zázrak) ... Stop, já vám to ještě neřekl? No, myslíte si, že by vás někdo uvěznil s kompletní výbavou? Nikoliv, o vše na počátku hry přijdete. Tedy skoro o vše, peníze vám zůstanou a to je vaše jediné štěstí. S vlastním pracně vybraným a vytříděným vybavením s množstvím očarování a bonusů se můžete na dlouhou dobu rozloučit ;)

Z výše řečeného je už nejspíše zřejmé, že Sokol a Jednorožec není moc přívětivé dobrodružství pro družiny bojovníků nebo zchudlé družiny. Teprve tady se ukáže, jak dobře jste si svou družinu vycvičili a jak moc dobře jste připraveni. Mágové mají jasně navrch a znalost silných kouzel je na místě. Už v samotné věznici vás čekají dva tuzí minibossové, kteří prověří vaši schopnost přežít v dalších částech příběhu. Tuhé boje budete svádět prakticky na každém kroku, ale pokud jste si s družinou dali záležet, vždycky se najde nějaké řešení, jak projít dále. Možná to nepůjde tak rychle, ale to už záleží na vaší trpělivosti. Protivníci frakce Azyl jsou vybaveni řadou speciálních útoků - umí se hromadně léčit, umí se dostat přes vaši zbroj a nahozené buffy (ochranná kouzla), někteří vás dokáží uspat, jiní vyřadit kouzelníky, další vás vysloveně usmažit plošnými kouzly atd. Ostatně ochrana proti magii světla bude váš nejlepší přítel. Párkrát se dostanete i do silného obklíčení.

Pokud přežijete samotný útěk z vězení, máte celkem vyhráno, hra vám opět umožní se svobodně nadechnout a docvičit, co jste podcenili. Až budete připraveni, můžete přejít k samotnému finále příběhu, které se odehrává pro změnu v Letním paláci. Máte dokonce možnost vzít si sebou jedno najmutelné NPC. Palác je rozčleněn na 6 samostatných celků - nádvoří, krypta (hádankový minidungeon), Posádka, Noclehárny, Gryfí věž a Trůnní sál. Opět tedy nic malého. Jakou cestu si vyberete je prakticky čistě na vás, můžete klidně vyrazit rovnou za nosem a splnit hlavní úkol přímo. Na samotném konci vás čeká menší rozuzlení a obdržíte výsledkovou listinu. Příběh vaší družiny tím došel svého konce.

Příběh je bohužel tím, co v tom množství bojů ustupuje značně do pozadí. Oproti základní hře není tak záživný, místy působí docela vatovitě, ale má svou logiku. Perfektně navazuje na konec základní hry a postupně vám odhaluje události zmíněné už v Act I a II. Zamrzí jen absence větší interakce s prostředím. Všechno vás stále žene jen za hlavní linkou a staví jeden boj vedle druhého. Fort Laegaire je v tomhle hodně podobná Act IV základní hry, kdy se prosekávate patro za patrem až do hlubin Ker-Thalu. Někde v půli za sebou máte pár obchodníků, ale jinak nic. Tedy je tu jeden rozdíl, ve věznici budete mít příležitost absolvovat i několik jasně nalinkovaných rozhovorů. Letní palác je potom už jen čistě bojovou záležitostí. Za povšimnutí stojí i rozdíl v designu obou dungeonů. První, co vás třeba ve věznici zarazí, je absence tajných skrýší. Naopak v Letním paláci jich budete mít hned několik. Dokonce tu butede řešit i menší hrátky s pákami. Ale strohost věznice se dá pochopit. Naproti tomu palác je opravdu výstavním sídlem a vyplatí se zde na chvilku zastavit a rozhlédnout. Trochu mě zamrzela absence nových lokací na mapě světa, takhle jsem vůbec netušil, kde se vlastně příběh odehrává.

K tomuto DLC jsem měl z počátku celkem rezervovaný vztah a musím přiznat, že u druhého minibosse jsem byl rozhodnut to zabalit a v nejbližší době se k tomu nevracet. Nebylo to ani tak obtížností, ale prostě tím stereotypem. Fort Laegaire je sice rozsáhlá, ale jinak také celkem přímočará, nic mě nenutilo příliš zkoumat její vnitřek. Vše se smrsklo na sekvenci boj - spánek - boj, střídavě doplněné o cestu za pašeráckým obchodníkem pro to málo lektvarů many, co za den vyprodukoval. Po pár dnech jsem se ke hře znovu vrátil, minibosse porazil a úspěšně dokonal útěk z věznice. Najednou se to celé jakoby otočilo. Nejspíše jsem se smířil s jiným pojetím hry a vzal jsem ji prostě takovou, jaká je. Díky tomu jsem si začal všímat různých drobností a začalo mě to i více bavit. Ono když se to nakonec vezme, hlavní problém u desítky spočívá stále v tom samém - podcenění vývoje družiny. A za to hra jako taková nemůže. Je pravdou, že Sokol a Jednorožec je v tomto o něco extrémnější, ale vývážená družina by měla být schopna najít způsob. Družina s převahou mágů je pak už jistota ... tedy dobře vycvičených mágů. Někdy je protivník tuhý vlastně jenom proto, že si ho takového "uděláme", stačí změna taktiky nebo oprášit zapomenuté dovednosti a může to být úplně jinak :)

Pokud se vám základní hra líbila, pak není co řešit - Sokol a Jednorožec je tím pravým završením vašeho příběhu. Jistým lákadlem je také obdržení výsledkové listiny na konci, byť ta má bohužel i své mouchy (špatně vypočítaný herní čas a díky tomu zřejmě i chyba v dosaženém skóre), ale to se snad dalším patchem opraví. Majitelé Deluxe edice to mají navíc zdarma, u Standard edice je to horší. Pokud se vám základní hra nelíbila, nebo nemáte moc rádi výzvy, bude lepší si rozehrávku DLC nejprve dobře promyslet.

Elemir, 5.4.2014