Jak je to vlastně s nákupem Might and Magic X?

Poznámka úvodem: Než začnete o koupi desítky vůbec uvažovat, doporučuji si nejprve důkladně přečíst, na jakém principu hra funguje (viz třeba Preview z Early Access Might and Magic X: Legacy). Vyhnete se tak případnému nepříjemnému překvapení. Might and Magic X: Legacy se svým stylem a pojetím odkazuje na 5 díl ságy, nečekejte tedy žádného pokračovatele 6-9 dílu. Hra je postavena na tahovém režimu (grid based) - pohyb se děje po čtvercové síti a boje jsou na kola. Příběhem se hra odkazuje na události Heroes VI a odtud vesměs přebírá i herní pravidla. S původní ságou toho má společného jen velmi málo. Pokud jste s tímto srozuměni, pak čtěte klidně dále :)

Poznámka k hardware a OS: 23.1.2014 začal oficiální release hry, ale již pár dní předem byly uvolněny oficiální požadavky na hardware a operační systém, které vypadají spíše jako špatný vtip. Oproti Early Access je tu jedna podstatná změna - hra oficiálně nepodporuje 32-bitové kopie Microsoft Windows! Funkčnost hry na nich není zaručena a hra je záměrně softwarově upravena, resp. omezena, aby jí bylo možno na nich vůbec spouštět. Kdo to riskne, přijde např. o zvuky ve hře ... hezké že?! Windows XP jsou tak ze hry zcela. Krom toho hra není zrovna ukázkovým příkladem zvládnuté optimalizace. Bohužel tohle bylo opravdu oznámeno až pár dní před oficiálním vydáním, takže kdo stihl předobjednávku a není s tím spokojen, doporučuju se obrátit na distributora s reklamací (tam, kde jste objednávali). Ostatně více se dočtete v článku Technické informace ke hře.

Update 20.3.2014 k OS: 27.3. vyjde společně s prvním přídavkem i MAC verze hry.

Poznámka k DLC neboli Downloadable content. V podstatě se jedná o jakýkoliv herní doplněk vydaný k původní hře formou stažitelného obsahu. Tato forma byla zavedena zejména z potřeby marketingu, neboť za prvé je distribuována online, tedy nižší náklady a za druhé se snadno zpoplatňuje. Někdy se DLC zaměňuje za dnes již "nemoderní" výraz datadisk, se kterým nemusí mít ovšem vůbec nic společného. Jako DLC můžete totiž distribuovat cokoliv, od velkého přídavku až po takové prkotiny, jako je třeba jedna jediná bonusová zbraň. Záleží hlavně na vývojářích a distributorovi, co bude obsahem a jak moc na tom chce profitovat. Píšu o tom proto, neboť s placenými DLC se u desítky počítá.

Poznámka k online připojení: Bez ohledu na to, co bylo původně Ubisoftem slibováno, hra vyžaduje připojení k internetu nejen kvůli aktivaci, ale i pro spouštění. Nepůjde internet, nespustíte hru.

Úvod bychom měli za sebou a můžeme přejít dále. Jak už jsem načal výše, přístup ve formě Early Access byl k 23.1.2014 ukončen a do distribuce se hra dostala ve verzi 1.3. Ubisoft si pro nás k tomu připravil ještě jedno, vlastně dvě esa v rukávu. Krom čistě digitální distribuce hry je možnost zakoupit i klasické krabicové balení, plus první DLC je pro obě varianty objednávky zdarma (Deluxe edice hry). Rozdíl mezi digitální a krabicovou Deluxe edicí hry je patrný z následujících obrázků.

Krabicová Delux edice

Digitální Delux edice

Update 20.3.2014: Lokální distributor Playman před dvěma dny oznámil ukončení distribuce Deluxe edice hry a místo toho zavedl předobjednávku pro Standard edici (krabicová a digitální distribuce). Té chybí v podstatě všechny bonusy a neváže se na ní bezplatnost prvního DLC. Společně s tím došlo k cenové úpravě. Pro nás to znamená, že krabicovou Deluxe edici už seženeme jen z naskladněných zásob (např. obchody XZone, JRC atd., podobně i v zahraničí). Standardní edice v digitální podobě je již známa delší dobu a na Uplay i Steamu je dostupná společně s digitální distribucí Deluxe edice. Ovšem u digitální Deluxe edice se dá brzy očekávat, že bude z prodeje také stažena. Na 27.3. bylo totiž oznámeno vydání prvního DLC pro hru.

Ať už se rozhodnete pro jakoukoliv variantu nákupu, to těžší Vás teprve čeká. Jak už jsem poznamenal, hra ke své aktivaci vyžaduje přístup na internet, konkrétně na službu Uplay a tedy samozřejmě i povinnou registraci. Je to ve skutečnosti obdoba známější služby Steam. Mimochodem, jak už jsem zmínil, desítku si lze v digitální (nikoliv krabicové!) verzi zakoupit právě i přes Steam, ale Uplay se stejnak nevyhnete. Namísto jednoho aktivačního klíče dostanete v tomto případě hned klíče dva - jeden pro Steam, druhý pro Uplay. Hru pak budete spouštět přes Steam, ten si zavolá Uplay a pak si teprve zahrajete. Přijde mi proto lepší se v tomto případě nákupu přes Steam vyhnout. Majitelé krabicovky to mají jednodušší, dostanou emailem aktivační klíč přímo pro Uplay.

Po registraci a aktivaci hry dojde k samotnému stažení obsahu, jedná se o více jak 8 GB dat. S krabicovým balením si v tomto nepomůžete, protože verze na výlisku je staršího data, takže Vám bude pro změnu nabídnut "rozdílový" patch 4-10 GB (jak to bude u krabicové Standardní edice netuším). Bez něj si sice můžete hru dokonce zahrát offline, ale veškerá nastavení prostředí odpovídají verzi 1.2 z Early Access. Výrazně se to tedy liší oproti digitální distribuci verze 1.3, ta má třeba provedený rebalancing obtížnosti a opravené některé bugy. Opravdu doporučuji upgrade provést (už jen kvůli existenci patche 1.4) a nejlépe ještě před rozehrávkou hry. Vyhnete se tak řadě následných problémů a překvapení. Pokud už rozehráno máte, je doporučeno nahrát si nejnovější save, nic ve hře dále nedělat a pozici opět hned uložit. Po opětovném načtení této pozice už bude save aktualizovaný. Většina problémů skutečně plyne z nedodržení tohoto postupu a platí to i do budoucna pro případné další patche (u DLC se slibuje plná kompatibilita, ale raději bych to nepodceňoval ani u nich).