Svět Might and Magic

Komunitní fórum stránek Svět Might and Magic

  • Březen 29, 2024, 10:05:46
  • Vítejte, Host
Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání -
Strana: 1 2 [3] 4 5 ... 7

Autor Téma: (Elemir) - Might and Magic: World of Xeen  (Přečteno 25024 krát)

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Might and Magic: World of Xeen
« Odpověď #30 kdy: Listopad 26, 2015, 08:55:34 »

Moc jsem se neprospal, takže jsem nad ránem vstal a poušť dodělal :) Nicméně, ještě než se vrhnu na doplnění včerejšího záznamu, měl bych tu pár poznámek.

Ve WoX, potažmo 4 a 5 díle, lze mapování provádět celkem snadno, ale jen za předpokladu, že mápe v družině postavu s dovedností kartografie. Díky tomu máte k dispozici i minimapu v pravém horním rohu obrazovky. Jakmile však tato postava přejde např. během boje do bezvědomí, máte smůlu a vše se opět zatáhne závojem. Pokud si tedy libujete v ručním kreslení map a nechcete mít automapu k dispozici, máte pouze jedinou možnost - nebrat do družiny kouzelníka (kartografie je defaultní dovednost) a nikoho dalšího pak kartografii neučit. Při mapování si pak můžete pomoci kouzlem Čarodějovo oko.

Horolezectví se nakonec ukázalo jako velmi užitečná dovednost, protože na pár zajímavých míst lze narazit i v horách (např. kempy potvor, nebo řešení jednoho vedlejšího úkolu). Zdánlivě bezvýznamnou se může jevit dovednost navigátor, ale je to opravdu jen zdání. Využití najde na poušti (bez ní plyne na poušti čas rychleji - 3 hodiny / čtverec).

V rozích map jsem pak díky kouzlu Teleportace našel kousky moderní technologie - satelity. Jdou aktivovat, ale zatím netuším, k čemu je to dobré. Je to možná právě až součást WoX.

Magické gildy nabízejí velký výběr kouzel, ale jak jsem již párkrát poznamenal, nějaká extra kouzla dostanete až za splnění vedlejších úkolů (Očaruj předmět, Megavolty ...). Kouzelnice poblíž Asp scháněla svého scaraba, kterého jsem našel při potulkách horami. Odměnou mi bylo dovelo naučit se kouzlo Měsíční paprsek. U řeky jsem narazil ještě jednou na kapitána Nystora, který mi dal za úkol vyčistit okolí od orků (?), což obnáší zničit jejich doupě kousek na západ odtud. Spíš jde ale o ogry, kterými se to tu dost hemží i na povrchu.

V poušti toho moc zajímavého k vidění není. Jsou zde dvě sfingy, do nichž se dostanu jen s nějakým amuletem a pak hrad Basenji, ke kterému se váže jeden úkol od týpka, co má stan kousek od něj (kouzelnický učeň). Hrad jsem zatím minul, údajně je plný kouzelníků a s tím teď nechci mít nic společného :) Mapování pouště se tím nachýlilo ke konci, takže jsem po západním okraji mapy došel až k Winterkill.

Jak jsem již psal, Winterkill je malé městečko plné duchů kostějů. Zdejší starosta by duchy rád vyhnal z města. Zdejší zářivé koule zhruba poradí jak, ale ta hlavní nápověda přijde až od koule, kterou najdete za jednou rozbořitelnou zdí na východě města:

Spoiler: ukázat
Ve městě jsou 3 gongy. 2 na severu a 1 na jihu. Podle rady je potřeba nejprve město vyčistit od kostějů, pak kliknout na oba severní a poté i na jižní gong. Nakonec to oznámit starostovi. Jenomže v tu cvhíli město zamoří duchové bláznů, takže je potřeba to celé zopakovat. Ale ani to nestačí, objeví se duchové jezdců. Teprve po nich je úkol splněn a 500 000 zkušeností vašich.


Po městě je plno prázdný lahví. Většina obsahuje jedovatý plyn, ale v některých je Potion of holy words. Jeho pužití na nemrtvé působí jako kouzlo Svaté slovo (lektvar je opravdu účinný). Členství ve zdejší gildě stojí 1000 zlatých, ale opravdu se to vyplatí. Kouzelník se zde může naučit velmi silná kouzla ohně a klerik pro změnu mocná léčivá kouzla. Bohužel, nic více ve městě není. Vypadá to, že Vertigo a Rivercity jsou jediná dvě města s kompletním servisem.

Když už jsem u toho Rivercity. V hospodě se dají nakoupit zásoby jídla na 20 dní a od hostinské lze získat řadu užitečných tipů. Mimo jiné o výstavbě vlastního hradu.

Za chvilku bych se rád vrhnul do vyčištění JZ oblasti, tedy ledové planiny. Obrázek níže ukazuje můj současný postup. U dungeonů je to zatím těžké, všechny po mě zatím chtěly nějaký předmět ke vstupu, takže bloumám krajinou a hledám.

IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Might and Magic: World of Xeen
« Odpověď #31 kdy: Listopad 26, 2015, 19:14:21 »

Nějakých dalších 12 hodin za mnou a odkryt JZ a střed mapy. Na JZ to bylo nakonec docela rychlé. Potvory jsou sice tužší, ale nic, co by s pomocí magie nešlo. Zajímavé dungeony jsou tu celkem dva, z toho kompletně jsem dokázal projít jen Jeskyní iluzí.

Jeskyně iluzí má 4 patra s řadou pastí a teleportů. Orientaci to nijak neruší, jak se ukázalo, teleporty spíše slouží jako rychlý transport hlouběji na patro. Na každém patře jsou i lebky, které vyžadují určitý počet gemů, výměnou za zvýšení určitého atributu. Čím níže jsme, tím více gemů chtějí. Je to docela vyčůrané, protože na posledním patře je lebka, co za 300 gemů nabízí klíč od Vyšší veže kouzelnictví.

Naproti tomu dungeon golemů je schůdný jen  z části. Cesta mě sem zavedla kvůli megakreditům, což se dá nasbírat poměrně rychle - i bez průchodu celým dungeonem. Předtím jsem obdobným způsobem prošel Hrobku tisíce hrůz, takže mi zbylo něco i odtud. Dungeon golemů navíc obsahuje několik zajímavých puzzle, ale popíšu to, až ho budu mít komplet zpracovaný. V poslední části jsem tuze zápasil s krystalovým golemy a to prostě nešlo :)

Hrobka tisíce hrůz je poblíž hradu Newcastle. Je plná pastí a postavy tu snadno podléhají šílenství. Kupodivu však není nijak obtížná. Díky ní jsem si mohl postavit další část hradu, takže nyní v něm mám kompletní služby jako ve městě. Poslední level hradu však nešel, musím nejprve získat povolení k podzemním pracím.

Chvilku jsem pendloval po mapě, protože už není nic moc, co by bylo v mé úrovni a díky Jeskyni iluzí jsem si docela vyplýtval zásobu gemů, takže musím opatrně. Rozhodl jsem se proto vstoupit do hradu Basenji na poušti, kde jsem před chvilkou hru přerušil.

Level postav je 14-13-13-13-13-13. Jakmile dodělám hrad, vrhnu se na věž. V oblasti pak zůstane ještě jedna, od které nemám klíč, stejně jako od Darzogovi věže. Začíná přituhovat, asi jsem se dostal do přechodného období, ale zase to není alespoň jednotvárné :)
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Might and Magic: World of Xeen
« Odpověď #32 kdy: Listopad 27, 2015, 16:00:17 »

Navážu hned na začátek na konec včerejšího příspěvku, protože mi dnes docela zatrnulo. Elemir dosáhl levelu 15  a trenér v Rivercity mu oznámil, že u něj je to už maximum! Heh, vzhledem k tomu, že žádného jiného městského trenéra neznám, polil mě studený pot. S tímhle bych se totiž horko těžko dostal i na ten level 20 (s pomocí soch v oblacích - předpokládám tedy, že je jich více). Pak jsem si však vzpomněl, že mám nyní služby i v hradu, takže doufám, že je mezi nimi také trenér ... :D

Dnešek se jinak nesl v poklidném duchu a dodělal jsem si v klidu hrad Basenji. Zástupy vlkodlaků jsem udolal už včera a pro dnešek zbylo podzemí a druhé patro. V podzemí jsem narazil na jedno heslo, které se využívá ke vstupu do jedné věže a v druhé jsem pro změnu sundal Vůdce kultistů. Jak jsem si postěžoval na nedostatek gemů, tak jsem ještě netušil, že v hradu jsou dvě truhly každá po 1000 gemech. Hned jak to bylo možné, jsem zas kus uložil do banky.

V hradu je i halda různých svitků, které permanentně zvyšují nějaké atributy a k tomu přidávají dotyčné postavě 5000 zkušeností. Je však dobré nečíst svitky, které už předem slibují nějaký negativní stav, za ty zkušenosti se to už moc neoplatí. Číst svitky dokáže navíc jen postava, která má dovednost lingvisty, takže jsem jí nakonec doučil všechny postavy v družině. Nejvíc si zvýšení atributů užily kouzelnice. Zvedl jsem jim nejen řídící atribut pro manu, ale i odolnost a rychlost, což se brzy velmi oplatilo.

V zaheslované věži jsem si vyzvedl svitek procitnutí a donesl ho učedníkovi před hrad. Každá z postav pak obdržela 750 000 zkušeností a dostal jsem amulet k severní sfinze. Podle tho, jak to v hradu šlo, bych řekl, že jsem ho měl udělat dříve. Na druhou stranu štěstí, že jsem šel nejdříve do Jeskyně iluzí, buhví, jak by to s těmi gemy dopadlo :D Každopádně po tomhle úkolu jsem s Elemirem dosáhl onen 15. level.

Když jsem čistil Hrobku tisíce hrůz, myslel jsem si, že jí mám komplet a neprozřetelně jsem nakoukl na mapku do cluebooku. Ne že bych toho vynechal tolik, jedna chodba byla čistě chyba toho, že jsem se v hrobce sám zamotal, ale spíš zajímavé byly tajné chodby na severu. Měl jsem tušení, že podle rozvržení dungeonu by tu něco mohlo být, ale netušil jsem, jak to prokázat. Pak jsem si ovšem vzpomněl na kouzlo Čarodějovo oko a voila, ono to v minimapě ukáže i neobjevené blízké okolí. Samozřejmě při prvním vstupu do hrobky by mi to bylo i tak k ničemu, protože jsem ještě neměl kouzlo Teleportace, jehož krásy jsem objevil až v dungeonu golemů. Je jasné, že se půjdu podívat i do Jeskyně iluzí, protože tam mám v jednom místě taky podezření na neobjevenou místnost ;)

Vzal jsem to pak ještě do Chrámu Yaka a dovyřídil si to s lichema a jejich mistrem. Tady se právě uplatnilo, že má čarodějka vysokou rychlost, protože začínala a když se zadařilo, Ohnivá koule vše vyřešila. Bylo za to zase pár tuctů gemů. Navíc postava se silou 30 už otevře i zdejší bedny, leč je z toho buďto nic nebo trojice Kostějů, kteří se už ani nedostanou v boji na řadu.

Nakonec jsem musel tohohle poflakování přeci jen nechat a jít se konečně podívat do lávové oblasti. Lávoví golemové, kyselinoví draci a nakonec i hydry. Draci o golemové jdou udolat i na férovku, jenomže u golemů si musíte dát pozor, neboť rozbíjejí zbraně a draci jsou zas dost silní, jakmile se dostanou na tah, takže je potřeba je sundat ideálně v 2-3 kole. Hodilo se tu i manévrování úkroky, protože jsem se dokázal k drakovi přiblížit i bez útoku. Nakonec jsem však přišel na jednu kouzelnou věc. Zdejší lávové pahorky lze využít jako dobrý úkryt, odkud lze bezpečně střílet. Stačí jen nahodit Hrdinství a jde to celkem rychle. Překvapilo mě u toho akorát to, že ani drak nedokázal přes tohle útočit.

Obešel jsem to tak kolem dokola a sundal asi vše, co se volně pohybovalo po mapě, jenom jsem ještě nepřišel na to, jak se bezpečně pohybovat po lávě, takže nemám prolezlé vše. V noci snad nějaký způsob najdu ;) I když teď bych se měl spíše podívat do Věže vyšší magie.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Might and Magic: World of Xeen
« Odpověď #33 kdy: Listopad 27, 2015, 20:19:09 »

Skládání mapy světa je jako jedno velké puzzle, u kterého však předem nevíte, jak má výsledek vypadat. Ve hře máte k dispozici jen ten malý výřez, který vám dává maximálně tak tušit, jak vypadá oblast kolem vás. Přitom i ten malý výřez stačí k tomu, abyste si časem zapamatovali, kam patří. Ve hře se navíc dá celkem slušně orientovat i přímo. Použitá různorodost prostředí má v tomhle něco do sebe. Vyjímkou je snad jen poušť, ale u té je to zcela pochopitelné :)

Na obrázku níže je zachycen další z postupů krajinou. Ledovou planinu už jsem prozkoumal dříve, ale jezero je ze včerejška a lávová pole z dneška. Jakmile přijdu na to, jak chodit po samotné lávě, budu moci dodělat i ten zbytek. Tedy doufám, že to nějak půjde :)


Pokud jde o trénink nad level 15, tak ten je opravdu prováděn v Newcastle, čímž jsem si oddychl. Tipuju, že to půjde do 20 a pak už bude opravdu konec. Pomocí studny v Nightshadow bych se už nyní mohl 1x denně dostat nad 20 (24-25), ale zatím jsem neměl potřebu jí využívat. Což je možná škoda, protože s levelem získám více útoků a u bojovníků skoro až dvojnásobek zdraví. Přitom tu mám k dispozici kombo Lloydův maják / Městská brána. Akorát jsem to moc nepoužíval, protože obě kouzla vyžadují gemy, kterých jsem měl ještě dopoledne zoufale málo :D

Při průzkumu lávových polích, kdy jsem využíval kouzlo Hrdinství, jsem si uvědomil, jak tu vlastně fungují buffy. Trochu jsem to řešil už u Levitace ve Věži čarodějnic, neboť jsem netušil, jak dlouho to kouzlo bude fungovat, tak abych neočekávaně nespadl. Hrdinství mi pravidělně padlo s rozbřeskem. V tu chvíli mi to došlo, protože jeden z hospodských tipů z Rivercity je, že ochranná kouzla je nejlépe čarovat brzy ráno (v 5:00) a nejlépe u studny s regenerací many ... jasně, protože buffy trvají celých 24 hodin, tedy do 5:00 následujícího dne. Studnou se pak doplní vyplýtvaná mana. Ovšem pozor, spánek buffy automaticky ruší, byť by byl proveden ve vymezeném časovém intervalu!

Při boji z lávových pahorků se může zdát, že buffy vyprchávají rychleji, ale to je dáno tím, že družina není v těsném kontaktu s potvorou a čas tedy plyne klasicky stejně rychle, jako při průzkumu - co útok, to 10 minut.

Z počátku člověk bere ty tipy jen jako doporučení a hlavně je to i s tím kolem kvantum informací, na které je potřeba si udělat čas a vstřebat je. Jenomže hra odsýpá celkem svižně a tak jsem na plno toho zapomněl. Jak začalo přituhovat a začal jsem hledat nové způsoby řešení, připadám si u toho občas jako bych znovu vynalézal kolo :) Na druhou stranu, ono je dobré si dost věcí osahat a třeba se i spálit, lépe se to pak pamatuje. Pokud bych třeba znal výhody Teleportu hned od začátku, určitě bych si tohle kouzlo zakoupil mnohem dříve. Vůbec jsem nepočítal s tím, že s ním půjde procházet i zdi. Přitom navíc stojí jen manu.

Za včerejšek jsem se zapomněl zmínit ještě o jedné věci a tou je magické stárnutí. Trochu jsem se toho obával, ale hra má k dispozici úkol s druidy, po jehož splnění se věk obnoví. Úkol by měl být navíc periodický, tedy měl by jít plnit stále dokola, co jsem tak postřehl.

Jak už jsem poznamenal v předchozím příspěvku, v noci bych se rád pohnul o kus dále, ale mám tu na druhou stranu celkem dost materiálu ke zpracování a asi bude lepší, když se do toho pustím. Poznámky dost nakynuly a nejsem si jistý, jestli bych se v nich třeba za měsíc ještě vyznal :D
IP zaznamenána
This is the end ...

Richmond

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 568
Re:(Elemir) - Might and Magic: World of Xeen
« Odpověď #34 kdy: Listopad 27, 2015, 21:13:42 »

Ten symbol v pravé horní části mapy je pěknej! :) Kouzlo Teleport jsem hodně využíval u jedničky, ono to hodně pomáhalo při různých šlamastykách, do kterých se člověk dostával speciálně pokud už měl za sebou dost soubojů, hodně expů, neuloženou pozici a dlouho cestu zpět do města pro save. Hodně se třeba nyní vyplácí v MM2 kouzlo Jump, jelikož se dá takto vyhnout fixním soubojům při opětovné návštěvě podzemí např.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Might and Magic: World of Xeen
« Odpověď #35 kdy: Listopad 27, 2015, 22:52:12 »

Možnosti Teleportu jsem docenil až v jednom dungeonu, kde se po přehození páky uzavřela cesta. Přemýšlel jsem, jak z toho ven a napadlo mě vyzkoušet právě tohle kouzlo. Shodou okolností jsem pak v tomhle dungeonu díky Teleportu vyvázl z těžké konfrontace :) Přitom chvíli předtím jsem zuřivě páčil zavřené mříže jinde a vůbec mě nenapadlo, že bych se skrze ně mohl teleportovat :D I když u mříží (i dveří), jsem dodatečně zjistil, že jdou i vyrazit. Teď už ho běžně používám i tam, kde vím, že je na zemi past.

Občas je to jen trošku náročnější na odhad, dokonce jsem takhle prošel předpokládanou stěnou místnosti a skončil přímo u potvoráka :) Což mě tak napadá, teď si nevybavuju, jestli mě to teleportlo přímo na jeho políčko, v tom případě by se to totiž asi dalo docela efektivně využít v boji s kouzelníky.

Od jednoho stromečku jsem dostal celkem hezké kouzlo, s nímž lze přespat prakticky kdekoliv. Akorát jsem nezkoušel, jestli jde použít i během boje.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Might and Magic: World of Xeen
« Odpověď #36 kdy: Listopad 28, 2015, 03:08:09 »

Nějak mi to nedalo a zatímco jsem skládal mapy pro Hrobku tisíce hrůz a Starobylý chrám Yaka, tak jsem pořád přemýšlel, co s tím Domovem golemů. Nakonec jsem udělal přesně to, co jsem naznačoval předtím - zatnul jsem zuby, použil cestovní kouzla, udělal značku v dungeonu a vyrazil do Nightshadow ...

Ano, napil jsem se ze studny, čímž mi postavy poskočily zdánlivě na level 24-25, pak do Vertiga doplnit zdraví do maxima a hurá za Diamantovými golemy. Pojistil jsem si to i Dnem ochrany a preventivně kouzelnicí seslal 2x Inferno (oni jsou sice dost odolní, ale někdy to přeci jen projde). První dvojice padla, po ní jeden samotář a odpočinek + celé to kolečko s vylevelováním znovu (navíc jsem musel opravit rozbité zbraně).

Zbyla už jen jedna dvojice a hurá teleportem do další místnosti. Tam už čekal mix golemů, ale kupodivu jsem prošel. Posledního diamantového dokonce usekali jen 3 členové týmu ... ostatní byli v limbu :) Gemů jsem nakonec litovat nemusel, v truhle jsem jich našel rovné 3000 ;) Plus jedna extra odměna, ale než se k ní dostanu, popíšu tento dungeon podrobněji. Přeci jen ho mám již za sebou.

Domov golemů (Golem dungeon) patří mezi rozlehlejší jednopatrové dungeony, který navíc obsahuje trojici komplexnějších puzzlů. Vstupní kámen lze získat od správce hradu poté, co dokončíte druhou etapu výstavby Newcastle, takže sem nejdete jako zelenáči, ostatně to se zrovna hodí. Primárním cílem je dosbírat megakredity, což jde poměrně rychle a s minimem soubojů. Vlastně není ani potřeba řešit žádné puzzle. Boje jsou lehké až střední, ovšem zdání klame.

O smyslu samotného dungeonu se dozvíte od sochy v úvodní hale, která poskytne jakýsi návod, co by se asi tak mělo dělat a v jakém pořadí. Z haly se dá odejít do tří částí (v pořadí jak uvádí socha) - domov lesních golemů, domov žulových golemů a domov železných golemů.

U lesních golemů máte odsekat větve stromu:

Spoiler: ukázat
V podstatě jde o tvar této místnosti, který pozměníte pomocí šestice pák po obou stranách místnosti. Jakmile za jakoukoliv páku zatáhnete, cesta za vámi se uzavře. Jediná možnost, jak to vyřešit, je použít kouzlo Teleport a vrátit se do hlavní místností pomocí něj. Jakmile uzavřete všech 6 částí, máte splněno.


U žulových golemů máte nachystat 6 kamenů:

Spoiler: ukázat
V místnosti je šestice žulových bloků a ve 3 místnostech na západě jsou 3 tlačítka. Je potřeba určit správnou kombinaci, aby se v místnosti s žulovými bloky objevilo 6 žhnoucích kamenů (dva žulové bloky jakoby zbydou, což může mást, ale je to správně). Pokud se postavíme tak, abychom měli místnosti s tlačítky po levé ruce, tak správné pořadí je druhá (střední), první, třetí.


U železných golemů je potřeba najít správnou cestu - je blokována pohyblivými zdmi:

Spoiler: ukázat
Je tu celkem 6 postranních místností s pákami, takže docela slušná halda kombinací. Nicméně se to dá. Pokud se postavíte na začátek chodby, tak přehodíte jen první 4 páky, poslední dvě (nejblíže zátarasu), necháte být.


Cesta dále vede do větší místnosti s jednou pákou na zdi. Pokud jste byli úspěšní s řešením puzzlů, zatáhnutím za páku se uprostřed místnosti objeví teleport.

Dovolím si na chvilku odbočit. WoX má jednu drobnou nevýhodu při řešení podobných hříček, jaké se v tomto dungeonu požadují. Pokud např. řešíte nějakou kombinaci pák, o úspěchu se dozvíte jedině tak, že se jdete podívat. Nikde žádné cvaknutí, nebo např. zvuk sunoucí se stěny. Možná je to jen tou emulací v DOSBoxu, ale spíš bych řekl, že takhle to ve hře prostě je.

Teleport vede do místnosti, kde už čeká první Diamantový golem a za průrazem další a další ... Další teleport vede do jižní a finální části dungeonu, která už je o něco jednodušší. Krom truhly s gemy je tu teleport k východu a socha, která družině předá odměnu za vyřešení dungeonu:

Spoiler: ukázat
titul Pán golemů a k tomu každá postava získá +1 level (osobně si ho nechávám na později, až to již nepůjde tréninkem)


Musím přiznat, že ten skok v obtížnosti jsem nečekal. Liche v chrámu Yaka lze poměrně brzy přelevelit, ale Diamantový golem byl soupeř na úrovni i s tím navýšeným levelem pomocí studny. Samozřejmě je to hodně o štěstí, občas se partě zadaří zasadit účinnou sérii útoků, ale někdy je to přesně naopak. Na druhou stranu je to dobrá zkušenost, až zas narazím na něco tuhého.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Might and Magic: World of Xeen
« Odpověď #37 kdy: Listopad 28, 2015, 15:10:33 »

Mámtu ještě dva drobné postřehy, které vždycky zapomenu zmínit, ale tím to snad už bude komplet :)

Rozbíjení předmětů ve hře normálně funguje, ale hodně dlouhou dobu se mi rozbíjely maximálně zbroje. Teprve při setkání s golemy jsem se setkal s tím, že mi potvoráci rozbíjejí i zbraně (lepší verze golemů to mají jako vlastnost). Má to ovšem jeden háček. Zbroj si u kováře normálně opravíte (Fix) a o nic se už starat nemusíte. Ovšem jakmile máte rozbitou zbraň, upustí jí postava z ruky. Po opravě jí tedy nemá equipnutou! Jaké pak bylo překvapení, když jsem najednou projel i standardnější souboj :D

Druhá věc se vztahuje k závislosti cestovních kouzel a portálů na čase. Při jejich použití se totiž čas nezmění. Překvapivé je to hlavně u těch cestovních kouzel, protože po seslání jiných kouzel se čas normálně posune.

A teď tu mám jeden dotaz na ty, kdo odehráli jen čistý Clouds of Xeen. Při zpracování materiálů pro WoX jsem si už dříve nemohl nevšimnout, že některé dungeony jsou ve WoX na straně Clouds of Xeen nedostupné (klíč k nim je právě na druhé straně planety). Jde např. o jižní sfingu, která je ovšem normálně zakreslená na mapě samotného Clouds of Xeen. Jde mi tedy o to, zda-li tyhle dungeony jsou i v samotném Clouds of Xeen a pokud ano, zda-li jsou v něm normálně přístupné?

Bohužel se nemohu se savy z téhle verze WoX do M&M4 podívat, protože verze z roku 1998 (99) použivá jiný formát save pozic, takže pouhé "zpětné" přejmenování nestačí. Nechci si ani prohlížet nějaká dobová walkthrough, minimálně do té doby, než budu mít tuhle část WoX hotovou, ale docela rád bych v tom měl jasno už teď. Kupodivu dost lidí, co má někde na webu deníčky a poznámky, hrálo nakonec až ten WoX :)

Edit: Tak teď jsem zkoušel ještě save modifikovat pomocí UGE editoru, jestli se ta struktura náhodou "neopraví" a přitom jsem v README autora modulu pro M&M 4 narazil na následující varování:

(NOTE: THERE ARE SOME PLACES THAT ARE INACCESSIBLE UNTIL "WORLD OF XEEN" IS
MADE ON YOUR HARD DRIVE.  These places are: The Southern Sphinx, The Dragon
Tower, Darkstone Tower, and (My favorite) The Dungeon Of Death!  So, since
this program was designed to work only with Clouds Of Xeen, PLEASE do NOT
try to warp into any of those areas, or you'll hit nothing but void space
and a probable crash.  Enough said, I hope)


Podle toho to vypadá, že tam ty dungeony jsou, akorát nejsou prostě ve čtyřce přístupné.

Mimochodem budu muset aktualizovat informace o UGE editoru, na Windows 10 už nejde normálně spustit. Musel jsem ho tedy spouštět přes DOSBox. Každopádně ty save opravdu do samostatného M&M4 použít nejdou.
« Poslední změna: Listopad 28, 2015, 15:43:29 od Elemir »
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Might and Magic: World of Xeen
« Odpověď #38 kdy: Listopad 29, 2015, 07:28:33 »

V noci jsem si krásně poskládal slepé mapky všech dungeonů, které už mám za sebou a docela mě překvapilo, kolik toho vlastně je. Ve velikosti zatím jednoznačně vedou trpasličí doly se svými devíti patry, z nichž některá jsou docela rozlehlá. Nejjednodušší byly naopak mapky malých měst a hradů, protože ty jsou velké 16 x 16 polí, což se akorát vejde do herní mapy, takže se to nemusí skládat ze screenshotů. Podobně i věže. V jeskyni iluzí jsem toho nakonec přehlédl více, opravdu se tu Čarodějovo oko vyplatilo.

Mimochodem, když jsem psal, že všechny buffy spánkem zmizí, tak jsem zjistil, že zrovna pro Čarodějovo oko to neplatí, to mi fungoval dál i po spánku. Asi se to nepočítá mezi ochrany.

Celkem mi to všechno zabralo dost času, takže jsem si nakonec přeci jen musel jít oddychnout a pomalým tempem jsem prošel Věž vyšší magie i s jejími oblaky.

Věž nezklamala. Na to, jak jsou tyhle dungeony malé, jsou zároveň velmi zákeřné. Je to tu samá past a další nástrahy. Průchodem přes určitá pole např. družina přijde o veškerou manu, nebo jsou tu pandořiny skříňky, po jejichž otevření se vám většinou za zády spawne přepadovka. Ta nejlepší vás čeká na 3. patře - s jedním exemplářem se dá setkat i ve vězení v hradu Burlock:

Spoiler: ukázat
Ohnivý drak


Osazenstvo věže zas tolik silné není, tedy vyjma čarodějů, které nesmíte nechat moc dlouho kouzlit. Naneštěstí se před ně obvykle nacpou létající chodidla, takže jim dají jedno kolo k dobru. Na vrcholu věže jsem pak na jednom čaroději vyzkoušel práci s Teleportem. Zkusil jsem odhadnout vzdálenost a normálně jsem se k němu teleportnul na políčko, čímž jsem mohl rovnou zahájit boj zblízka. Takže to opravdu jde. Akorát odhadnout, že je ode mě jen 3 pole, byla docela fuška a risk.

Na 4. patře už pandořiny skříňky konečně nesou něco lepšího, mimo jiné i Kostěnný klíč od Darzogovo věže. Tím se Věž vyšší magie zařadila mezi povinné dungeony. Tohle se mi na hře opravdu líbí, je to čistě o náhodě. Nikde není řečeno, co bych měl zhruba dělat. Hráč tu prostě musí projít kus světa, aby někde náhodou našel něco, co by ho posunulo dále. Ale i když to najde, tak stejnak neví, kam to patří, protože u dungeonů chybí popisky :) Jedna věž je jako druhá a strážce vám jen řekne, jestli máte nebo nemáte klíč. Stejně tak dungeony s megakredity. Ukazuje to i absolutní volnost v rozhodování, protože tohle všechno lze dělat i bez ohledu na návštěvu hradu krále Burlocka - Jeskyně iluzí je volně dostupná. Teprve teď tedy mám přístup do Darzogovo věže a možnost splnit úkol se záchranou Croda.

Zastavím se ještě na chvíli u obtížnosti. Jak jsem již zmínil, Věž vyšší magie není z pohledu protivníků nic extra, skoro by se dalo říci, že je designovaná pro nižší levely, ale tady opravdu hodně záleží na úhlu pohledu. Pokud víte, co hledáte, je to jiné a můžete sem dojít i dříve. U mě to ovšem bylo tak, že jsem nejprve prochodil skoro celý povrch a pak teprve zamířil sem. Ale zase je to přesně to, co mám na M&M rád - pokud mi někde poteče do bot, vím, že stačí chvilku trénovat jinde a vrátit se později.

Oblaka věže jsou o poznání komplexnější, oproti oblakům Věže čarodějnic. Bez Skoku nebo Teleportace se neobejdete. Vzdušný golem pak také není žádné ořezávátko, ale je kupodivu málo odolný na magii. Zdejší sochy zas prozradí kousek proroctví, byť něco vám bude již jasné. Spíš mě překvapilo, že jsem tu čekal podobné překvapení, jako zrovna v oblacích Věže čarodějnic a ono nic ...

Spoiler: ukázat
Byla tam socha, co zvedá level všech postav o 1, tudíž společně se sochou v Domově golemů jsou to dvě možnosti, jak postavy vylevelit i bez trenéra. Čekal jsem, že tohle budou mít každá oblaka a jak se zdá, tak nemají. Zatím to tedy vypadá, že max. regulerní level je 20 + 2.


Po tom všem jsem se vrátil do Rivercity a uložil další 3000 gemů do banky ... už mám v depositu hezkých 6000 gemů ;) Z oblak jsem si navíc přinesl pár lepších kusů výzbroje, takže možná budu muset i chvilku obchodovat.

Málem bych zapomněl. Na 4. patře věže se dá naučit jedno kouzlo a jedna dovednost. Jenomže když se mi dovednost zapsala jako Eskamotér, tak jsem zůstal paf. Ani náhodou, musel jsem kouknout do cluebooku, co to má v originále být :D Možná to chtělo přeložit trochu jinak. Na druhou stranu, kdybych se trochu zamyslel, tak mi to taky došlo, protože tohle byla jediná dovednost, u které mi chybělo, kdo a kde jí učí.

Rád bych řekl, že dneska budu mít klid na hraní, ale i za Věž vyšší magie a její oblaka mi vzniklo tolik poznámek, že teď nevím, co s nimi :D Pomalu totiž rozvažuju, co všechno k mapám vlastně přiložit. Tentokrát jsem si dal třeba záležet v záznamu pastí, ale to je třeba věc, která se mi vždy příčila, abych jí do map zaznamenával. Pro sebe jo, ale pro ostatní ne :D Stačí, když jsou tam zaznamenány klíčové prvky, ale usnadňovat to za každou cenu není na místě. Dokonce jsem zvažoval i variantu, že všechny tyto dokumenty dostanou nálepku Private, a na webu se vůbec neobjeví ;)
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Might and Magic: World of Xeen
« Odpověď #39 kdy: Listopad 30, 2015, 03:45:42 »

Neodolal jsem a v noci jsem vyrazil do Darzogovo věže. Jako všechny ostatní věže, i tato má 4 patra. Jen je trošičku komplikovanější na průchod. Místo lítajících chodidel jsou tu pro změnu lítající dlaně :) a pár Darzogovo klonů. Nic složitého.

V prvním patře je na rozcestí na podlaze symbol vysávající manu, ale dá se mu vyhnout použitím teleportace, protože je jasné, kde všude jsou místnosti. Na druhém patře už je teleportace vysloveně nutnost, protože zdejší symboly na podlaze slouží jako teleport, který vás odešle na první patro na symbol vysávající manu. Opravdu nepříjemná kombinace. Je to tedy docela o počítání políček a volbě směrů. Ve 3 rozích je zde navíc umístěno 6 knih - ke každému atributu jedna. Po přečtení každé z nich příslušný atribut naroste trvale o 20.

Třetí patro je už bez nástrah, jen za dveřmi do sálu vás uvítá několik klonů a nakonec i samotný Darzog. Darzog není o tolik tužší, než jeho klony, vlastně je docela slabý, akorát že umí 2x po sobě použít plošné kouzlo blesk vs zkamenění a tak družinu velmi efektivně poslat na věčnost. V principu stačí, aby přežila jen jedna postava, která pak dotáhne zbytek družiny do chrámu, ale zajímalo mě, jestli ho jde sundat i beze ztrát. Chvilku to trvalo, ale pak jsem v knize kouzel našel jedno prima kouzlo ...

Spoiler: ukázat
Hypnóza. Když se kouzlo zadaří, dá se k Darzogovi bezpečně přiblížit a pár ranami ho udolat.


Důvodem návštěvy Darzogovy věže je záchrana kouzelníka Croda, je tedy logické, že tu někde musí být. Opravdu není složité si jeho umístění tipnout, ale ve skutečnosti existují dvě možnosti, jak to vyřešit:

Spoiler: ukázat
Ta první je s pomocí teleportace přes jižní stěnu z Darzogovy místnosti, ta druhá vede přes 4. patro. Na 4. patře už toho moc není, za závěsy na stěnách se ovšem ukrývají tlačítka, kterými si lze postupně otevřít cestu dále až k provazovému žebříku, který vede do Crodovy cely na 3. patře.


Za záchranu Croda je slušný balík zkušeností a nový úkol - najít v podzemí Newcastle meč, který dokáže Lorda Xeena zranit a pak si to jít s Xeenem vyřídit. Xeen má svůj hrad v oblacích nad věží.

Na oblaka Xeenu se lze dostat standardně přes 4. patro, řešení je shodné, jako s druhou cestou do žaláře Croda. Oblaka jsou zajímavá tím, že tu nejsou žádné bleskové pasti. V první části je jen čtveřice soch, které poví další sérii nápověd a nic víc. Zdější rochové nejsou problém + jsou zde mlžní elementálové. Podstatná je hlavně cedule naproti vstupu na oblaka, je na ní nápověda, co je třeba udělat, aby se k hradu Xeena dalo dostat:

Spoiler: ukázat
Symbol 9S znamená, že máte na výběžku oblak vykouzlit Teleport a nastavit plných 9 polí. Je to jediné místo, odkud to jde.


Na druhé straně je pětice stanů, kde se v různých hrách soutěží o možnost získat propustku do samotného hradu. Poměrně rychle mi došlo, že se tu budou testovat atributy, ale zatím jsem to nezkoušel.

Když jsem tak stál před tím hradem, přepadl mě tak nějak smutek. V podstatě by asi stačilo vyzvednout meč, získat propustku a jít do finále ... Netuším a ani to nechci zkoušet :D Ještě mi pořád zůstalo několik nepořešených věcí, kterým teď dám přednost. Zůstaly mi ještě 3 dungeony a pořád tu mám úkol od krále Burlocka se šestým zrcadlem.

Hrad krále Burlocka jsem také hned navštívil, abych oznámil splnění mise s Crodem. Za odměnu jsem dostal povolení kopat pod Newcastle, což jsem hned oznámil staviteli a vysolil 5 megakreditů (zbylo mi jich ještě 15 :) ). Podzemí samotné je bez potvoráků a se zakouzleným Čarodějovo okem jsem za chvilku věděl, co mám dělat ... z podstavce jsem si sebral Xeen Slayer Sword. V podzemí je i několik božských lektvarů.

Zastavil jsem se ještě u trenéra, takže nyní mám komplet celou partu na levelu 17. Naneštěstí mám i plný inventář, takže je mi jasné, co mě ráno čeká :) Odhadem bych řekl, že jsem se nakonec dostal na 50 hodin hraní. Byl jsem si nanečisto otestovat i Arénu (Warzone), což tu asi funguje trochu jinak, než-li v novějších dílech.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Might and Magic: World of Xeen
« Odpověď #40 kdy: Prosinec 01, 2015, 08:27:39 »

Jenom v rychlosti, za chvilku zasednu k pokračování své cesty ... ;)

Koukám zrovna na rozdíly verzí, protože jsem nedávno narazil na jeden hezký deník na webu, který je z Mac verze hry (zaujala mě grafika) a všiml jsem si Majkovo poznámky o rozdílu mezi WoX složeného z 4+5 a samostatné edice. Právě je docela zajímavé, že v GOG verzi jsou také nadabovány jen obchody/služby a strážci dungeonů, přitom mi to opravdu přijde na revizi z roku 1998, tedy měl by to být "plnohodnotný" WoX. Mám takové nutkání sáhnout po krabici a nainstalovat to z CD :) Jenomže to zas zřejmě nezkousnou save pozice.

Ale tak zase si říkám, že chyba bude možná v emulaci zvuku v DOSBoxu. Už kolikrát jsem četl cosi o VDM Sound, ale netuším, co s tím. Dříve to bylo jednodušší, dokud jsem používal i Windows 98SE, ale teď je všechno tak nějak komplikovanější. Bohužel, notebook by mi virtualizaci asi nezvládl, takže nemohu ani ozkoušet přímé nasazení DOSu. Na druhou stranu by to možná dopadlo stejně, protože tam nebude emulace zvuku vyřešená o nic lépe (opět to bude odkazovat na emulaci SoundBlasteru).

Musel bych asi skutečně nainstalovat DOS na svůj starý stroj, který je navíc přímo osazen SoundBlasterem (Live! 5.1). Jenže kdo se s tím zase bude zapojovat? :D Nehledě na to, že bych ho musel vyhrabat ze skříně. Spíš to oželím. Pro hraní to není podstatné. Byť ta Mac verze mě docela zaujala. Nejde ani tak o vyšší rozlišení, ale ty funkční prvky a menu mi přijdou přehlednější. Hraju to totiž v tom malém okně, abych nemusel přepínat mezi hrou, zápisníkem a poznámkami. Po delším hraní už to občas vidím celkem rozmazaně.

Edit: odkaz na zmíněný deník viz Might & Magic: World of Xeen by Thuryl.
« Poslední změna: Prosinec 01, 2015, 15:22:33 od Elemir »
IP zaznamenána
This is the end ...

Richmond

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 568
Re:(Elemir) - Might and Magic: World of Xeen
« Odpověď #41 kdy: Prosinec 01, 2015, 16:41:50 »

Tedy ten deník, co jsi nalinkoval...Těpic!! Ten si s tím dal tedy práce! Ale co se týče Mac verze, tak graficky mi tedy přijde mnohem, ale mnohem horší než PC verze. Tady je to nějaké filtrované, vyhlazované bez života.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Might and Magic: World of Xeen
« Odpověď #42 kdy: Prosinec 01, 2015, 18:50:21 »

Musel bych si to tu vyzkoušet, jak hraju na notebooku, tak ten mám docela blízko očí, ale na stolním PC už je to docela daleko. Mac verze je přeskinovaná, to je na ní docela vidět.

Na ten deník jsem narazil už před delší dobou, když jsem něco hledal, ale moc jsem ho nečetl, abych si právě nekazil hraní. Práci si s tím dal opravdu velkou a je to i dost vtipné.

Ale teď zas na chvilku ke mě :) Před pár minutama Lord Xeen padl ... ano, padl a padl po pouhých dvou ranách tím jeho mečem ... heh, mnohem obtížnější bylo se k němu nakonec dostat :D



Jelikož jsem za celou dobu Clouds of Xeen neopustil, je to vlastně jen za tuhle stranu WoX. Vynechal jsem jen dračí jeskyni, protože na draky jsem našel taktiku až právě ve finále, ale už se mi nechtělo vracet. Ostatně příležitost ještě bude, ovšem nyní jak jsem se ke Xeenovi vlastně dostal?

Cesta byla dlouhá, protože jsem se dle plánu rozhodl navštívit dva ze tří zbývajících dungeonů - sfingu a lávovou horu. Sfinga je třípodlažní velmi zajímavý dungeon. Zdejší pasti umí na družinu seslat prokletí, což je vzhledem k přítomným žulovým golemům docela nepříjemné. První patro je největší a zároveň je zde naznačeno, co bude úkolem družiny - najít heslo. Indicie lze najít v podzemí sfingy.

No, princip dešifrování jsem odhadl dobře, ale správně jsem najistotu rozluštil jen 4 písmena z pěti. Chvilku jsem přemýšlel, jestli nemá Majk chybku v textech, tak jsem se rozhodl najít originál otázky na netu, jenomže první, co na mě baflo byla hned správná odpověď. Trochu mě to zamrzelo, protože jsem si nejprve nebyl jistý ani tou uhodnutou čtveřicí, ale stalo se. Náladu mi ovšem zlepšilo překvapení v druhém dungeonu, kde mi jedno NPC na tajném místě tohle heslo beztak prozradilo :D

Problém je totiž v tom, že ve sfinze si každá postava přijde na pěknou porci zkušeností, takže jsem se necítil zrovna nejlíp, že jsem to prostě třeba neuhodl kombinací, protože na papíře to byla hned druhá varianta, co jsem měl připravenou.

Ze sfingy jsem odcestoval do hradu potrénovat, každá z postav poskočila a následovala lávová hora. Je to opět třípatrový dungeon, kde se velmi hodí teleportace a čarodějovo oko, kterým se dá navíc odhalit mnohem přímější cesta. Z protivníků jsou tu dva druhy démonů, ale nic co by s hrdinstvím nešlo porazit. Na konci mě čekalo milé překvapení:

Spoiler: ukázat
město Shangri-la, kde se dají naučit všechna kouzla, všechny dovednosti a ze studny získat +1 level ... a samozřejmě dvě klíčová hesla - do podzemí Newcastle a na horní patro sfingy, pokud jste je neobjevili / nerozluštili předtím


Dračí jeskyni jsem se tedy rozhodl vynechat, takže jsem přes Darzogovu věž vystoupal opět do oblak, pořešil soutěž u cirkusáků a se získaným pasem jsem vstoupil do hradu. Hrad je standardní velikosti, má čtyři nadzemní patra a žádné podzemí. Opět je zde šance získat slušnou porci zkušeností pro postavy. Bojuje se tu přitom s roboty ... eh, málem bych zapomněl. Pod tajnou lokací pod lávovou horou je ještě jeden dungeon, plný zvláštních potvor:

Spoiler: ukázat
Alamarův hrad se silnými roboty


Asi to do Clouds of Xeen nepatří, protože vlastník toho dungeonu je znám až z Darkside. No a hlavně jsem odtamtuď urychleně vycouval :D

Na vrcholu Xeenova hradu mě už čekal Xeenův mazlíček (přerostlý drak), takže jsem to vzal přes Nightshadow, abych si nabral bonusové levely (dočasně jsem dosáhl levelů 28-29) a vyrazil ...

Mazlíček padl a nechtěně jsem vstoupil za mříž dále ... ale co už, rozhodl jsem se pokračovat, byť mi došlo, proti komu stojím ;) Nejprve mi Lord Xeen vymítil jednu a pak druhou postavu, než jsem se k němu dokázal přiblížit. Zranit jde jen tím mečem z Newcastle, takže jsem ho vrazil do ruky Elemirovi a k mému údivu Xeen po druhé ráně padl (2 kola).

Kliknutím na zrcadlo se spustilo závěrečné video. Postavy mi tedy skončily na levelech 18-19, přičemž je tu možnost pro každou získat 3 bonusové levely, takže jsem se zas tak nesekl (maximum pro Clouds of Xeen je tedy 23). Jenom si teď nějak nejsem jistý, co mám dělat dál. Král Burlock mi sice řekl, že musím i do Darkside, ale hra mě po videu vykopla rovnou do menu.

Ještě ve stručnosti o ději ...

Spoiler: ukázat
Po zabití Lorda Xeena jsem získal jeho žezlo, ale jakmile jsem se přiblížil ke zrcadlu, hrad se začal hroutit. Nakonec se mi odkudsi zjevila projekce Sheltema, který mi pogratuloval k zabití jeho nejsilnějšího generála a oznámil mi, že čeká na temné straně. Takže čtyřka má vlastně takový neurčitý konec.


Teď si dám odpočinek a pak půjdu zkoumat, co dál ... asi až zítra :)
IP zaznamenána
This is the end ...

Richmond

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 568
Re:(Elemir) - Might and Magic: World of Xeen
« Odpověď #43 kdy: Prosinec 01, 2015, 18:52:15 »

Huh, pustil jsem si intro z toho deníku a ta hudba té Mac verze. Jako hrůza! To vůbec nesnese srovnání s tou pc verzí.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Might and Magic: World of Xeen
« Odpověď #44 kdy: Prosinec 01, 2015, 19:16:34 »

Intra jsem si nevšiml, ale souhlasím, zní to hrozně. Tzn. že to bude mít předělané ozvučení i ve hře. Pc verze to má prima, občas si nechávám na pozadí otevřené menu, aby mi hrála úvodní melodie a do toho pak dělám třeba mapy apod.
IP zaznamenána
This is the end ...
Strana: 1 2 [3] 4 5 ... 7