Nad ránem jsem se dostal k historickému FAQ Sir-Techu k Wizardry 8 a docela mě zaujala dvojice otázek a odpovědí, viz citace:
Q: Is combat in Wizardry 8 real-time or turn-based?
A: It's next to impossible to accurately command six characters in real time. While you're helping your mage cast a complicated spell, your fighter may be bludgeoned to death by a pack of vicious varmints. To give you better control, Wizardry 8 uses a phased (not turn-based) combat system.
However, for those of you who prefer a faster approach, the Wizardry 8 designers have added "Continuous Combat." This system that approaches the speed and convenience of realtime combat without losing any of the accuracy of a true phased system.
Q: Phased, turn-based . . . what's the difference?
A: In a nutshell, turn-based systems are "your characters go, then my characters go." In a phased combat system, which characters move when depends on a character's initiative, speed, weapon, and other factors. First, you select all your party's options. Meanwhile, the monsters are deciding theirs. Then, the computer determines the outcome, reporting the action blow-by-blow. If you've played Wizardry 7, you're already familiar with phased combat.
Nikdy by mě nenapadlo, pokoušet se okecávat něco, co už svá pravidla má a dělat, že zrovna já používám něco extra, protože to co je výše popsáno, je stále jedno a to samé. Holt marketingově to asi tehdy znělo inovativně, ale turn-based boj založený na rychlosti, tedy spíše iniciativě, je stále jen turn-based boj. Rozdíl je jen v tom, že iniciativa umožňuje střídání tahů v rámci daného kola, tedy jednou já, jednou ty, dvakrát já, třikrát ty apod. Pokaždé je to ale zabaleno do jednoho jediného rámce a tím je herní kolo. Hlavně, že to Wizardy 8 tak okatě ukazují ve výpisu info-okna
Kolem je ve Wizardry přesně ten úsek, kdy vám hra umožní navolit tahy pro další kolo. Pokud mě paměť neklame, na iniciativu hrají už Might and Magic I.
Paradox totiž nastává ve chvíli, kdy vás ve Wizardry 8 přepadnou třeba během spánku. Pak nepřítel získá komplet iniciativu a nějaká teorie o phased se může jít leda tak bodnout
Trochu mi to připomíná naší diskusi o tom, co je a co už není dungeon a jak to vlastně chápat. V tomhle případě si ovšem myslím, že jakékoliv vyčleňování nových pojmů nebo škatulkování, je zbytečné.