Svět Might and Magic

Komunitní fórum stránek Svět Might and Magic

  • Březen 29, 2024, 12:51:42
  • Vítejte, Host
Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání -
Strana: 1 ... 26 27 [28] 29 30 ... 82

Autor Téma: Koutek úvah a rozjímání o hrách  (Přečteno 129637 krát)

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #405 kdy: Červenec 10, 2017, 23:49:04 »

O víkendu jsem zkoukl gamesplay z Daggerfallu na Games, celkem doporučuju. Je to jen něco málo přes hoďku dlouhé a zajímavé je spíše to kecání kolem. Ve hře jako takové toho moc neukázali. Jen mě u toho udivilo, že si na ten úvodní dungeon vůbec nevzpomínám. Na povrch jsem se tenkrát dostal podle mě celkem přímočaře. Škoda, že nemůžu kouknout, save už asi nemám.

Ale teď ještě jedna poloherní záležitost ;) Mezi novými počiny na poli grafických karet už se nějakou dobu šušká o Radeonu Vega, který se pomalu dostává do prodeje, leč zatím spíše jen zamotal hlavu testerům. Koukl jsem proto jak to vypadá s vývojem cen u ostatních "čipů" a s velkým údivem jsem zjistil, že cena karet nejenom roste, ale karty jsou dokonce nedostatkovým zbožím :D Prý za to můžou mineři. Nakonec se tedy celá situace okolo trhu vyvinula nečekaným způsobem a dala za pravdu mé lednové volbě už dále na nic nečekat. Každopádně jde o zcela zajímavou situaci, která může ve výsledku vést k podobnému extrému, jaký znamenaly před lety záplavy na Tchaj-wanu, kdy došlo ke skokovému zdražení pevných disků.
IP zaznamenána
This is the end ...

flash

  • Starší člen
  • ****
  • Příspěvků: 264
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #406 kdy: Červenec 12, 2017, 21:57:53 »

Ja to mam presne naopak. Prvni dungeon v Dagerfallu bych snad jeste dnes prosel pomalu poslepu. Ony se ty pribehove nahodne negenerovali ale byli rucne designovane. Prvni dungeon jsem prochazel mnohokrat, vzdycky jsme si udelal postavu, po case nebyl spokojeny a znova s jinou, tak 15x jsme ho prosel urcite..mozna i vic:)

U toho gamespalye je evidentni ze se na nej Olejnik predem dobre pripravil a je to znat, vzasade jsem si nevsiml ze by mleli nejaky nesmysly jako u Dungeon Mastera, asi jim doslo ze strilet tyhle stary hry od boku moc nejde.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #407 kdy: Červenec 12, 2017, 23:40:19 »

Já si opravdu nemohu vzpomenout, na rozdíl od třeba prvního dungeonu v Aréně, který je ke všemu generovaný. Vystřelil jsem z něj tak rychle, že si ho vůbec nevybavuji. Každopádně Daggerrfall mě ještě jednou čeká, takže se třeba budu ještě divit :D

Olejník se snažil, samotného mě to překvapilo. Dungeon Master byl úlet i pro mě, byť jsem DM nikdy nehrál.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #408 kdy: Srpen 13, 2017, 16:58:54 »

Komunitní rozhovor s tvůrci Kingdom Come: Deliverance ... mno, takže se zase můžeme v klidu uložit ke spánku, už teď vědí, že hra nevyjde kompletní a bude jí potřeba dolepit DLC :D
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #409 kdy: Srpen 13, 2017, 22:51:11 »

Do her to úplně nepatří, ale k zamyšlení to je - Umělá inteligence od startupu Elona Muska poprvé v historii rozdrtila ve hře Dota 2 ty nejlepší světové hráče. Takhle nějak vzniká technologická bublina.

Nikdy bych sebevzdělávací AI nezpochybňoval nebýt faktu, že současné technologie ještě stále nejsou tak daleko, jak by si Musk přál. Víte, absolvoval jsem v 90. letech přednášky z přístrojové techniky v analytické chemii, kdy bylo řešení řady problémů známo, jen to prostě vázlo na výpočetním výkonu. Dneska je třeba nukleární magnetická rezonance součástí skoro každé okresní nemocnice a poskytuje mnohem více, než se od ní v těch 90. letech čekalo. Jenomže to jsou výpočty založené na základě předem dobře známých vstupů.

Analogie s jedním hráčem je tu na místě. Někdo zadává vstupy a počáteční podmínky iterace, nehledě na to, že v tomto lze tak trochu podvádět, protože počítače v dnešní době umí realtime analyzovat možné úskoky. V podstatě se dá říci, že je to podobné jako s grafickým výkonem, kdy čipy NVidie překonají technologické nedostatky brutálním výpočetním výkonem. Jenže tenhle výkon není bezmezný, čím více instancí souběžně potřebujete, tím je to horší a bez optimalizace je to problém a to je analogie s tím, proč OpenAI nemůže zápasit s pěti hráči najednou. Za rok, za dva, to možná dokáže, ale ne kvůli samoučení, ale protože jí někdo ty podmínky nastaví a ona si bude moci tu dráhu iterací zkrátit.

V principu je to totiž nesmysl. Počítače sice pokračují mílovými kroky vpřed, ale lidská analýza se vyvíjela milióny let. Tohle prostě za dekádu nelze stihnout, nehledě na to, jak velký výpočetní výkon by za tím stál. I ta samoučící AI by potřebovala pár stovek let, aby si dokázala poradit s řadou běžných úkolů. To postrkování formou optimalizací počátečních podmínek je asi totéž, jako když na pouti dáme do ruky svému potomkovi vzduchovku, zamíříme na cíl a řekneme: "teď to stiskni."
IP zaznamenána
This is the end ...

Yuyana

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 2237
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #410 kdy: Srpen 13, 2017, 23:42:03 »

Všichni víme, že počítače jsou v počítačovejch hrách ve výhodě :-D. Potvory vždycky věděj na milimetry kam která abilita dosáhne, jak je kdo rychlej, nepřehlížej efekty kvůli kudrnatý grafice... Taky nikdy nejsou unavený, neztrácej pozornost, nikdy nemaj blbej den.

Samozřejmě umělá "inteligence" pokročila od doby, kdy postavy nedokázaly pomalu ani projít dveřma a jistě se všichni těšíme na dobu, kdy bude počítač ve strategiích hrát inteligentně místo toho aby podváděl. Samozřejmě se mu pak zakáže ovládat 50 jednotek každou zvlášť. Alespoň doufám.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #411 kdy: Srpen 22, 2017, 22:48:30 »

Shroud of the Avatar: Forsaken Virtues ... tvl, ono to pořád ještě neopustilo Early Access. A přesně o to samé se bojím u Underworld Ascendant. Sliby a jen sliby, i tak může crowdfunding skončit, u Avatara mě jen překvapuje, že si to Garriot nezasponzoruje ze svého. Kult Ultim mě minul a naštěstí se necítím ochuzen, osobně moc kult osobnosti nemusím, ale když to tak vezmu, to ten náš český Bakala alespoň drží Kingdom Come hezky nad vodou a je hezky v pozadí.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #412 kdy: Září 18, 2017, 16:53:00 »

Guillemot: Open-world hry nás často kopírují ... Ubisoft jako průkopník open-world her doopravdy pobavil (bez ohledu na jakékoliv časové zasazení).
IP zaznamenána
This is the end ...

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #413 kdy: Listopad 21, 2017, 16:24:30 »

Legendární RPG Neverwinter Nights se vrací ve vylepšené edici

https://www.beamdog.com/

je zajímavé, že i takto poměrně novou hru předělávají do vylepšené edice. Zde si tedy nejsem úplně jist, jestli by tato edice stála za to, narozdíl od baldurů.
IP zaznamenána

JCMurphy

  • Starší člen
  • ****
  • Příspěvků: 461
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #414 kdy: Listopad 21, 2017, 21:11:34 »

ha...chech... hehehehe...... CHACHACHA!!!!  :D :o 8) ??? ;D moje nejoblíbenější tardohra v novým kabátku?... tož to si zahraju :)
IP zaznamenána
Zura ja nai, Katsura da!

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #415 kdy: Listopad 22, 2017, 07:34:37 »

Koukl jsem na screenshoty a pro mě by to bylo zbytečně vyhozených 20 USD. I když ... pokud by vyšla krabicovka, tak je to jedna z mála ranných 3D her, která by mě ke koupi přesvědčila. Změny ale jinak nejsou nijak převratné a co mi na tom 3D vadilo už před lety, je v ní pořád :) Ta hra by zasloužila spíše kompletní remaster.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #416 kdy: Prosinec 12, 2017, 07:54:29 »

Obtížnost ve hrách: jsou dnešní hry lehké, těžké, nebo tak akorát? ... některé argumenty mě docela pobavily :) Ale jedno je pravdou, stárneme :D

Kategoricky to rozčísnout určitě nejde, letitá zkušenost dost věcí zkresluje a hlavně bych do toho netahal jen obtížnost bojů, protože obtížnost je komplexní parametr a u hry je ideál, když je vyvážená po všech stránkách. Jenomže u řady dnešní her vždy něco z toho chybí a pokud chybí kus mechanik, pak se hráč logicky zaměří na boje, protože to je to jedno z mála, co je na očích nejvíc.

Mě v tomhle ohledu vadí spíše zbytečné matení v nastavení obtížnosti. Já vím, on je prima pocit, když vidíte, jak hrou pohodově procházíte i na nejtěžší obtížnost, ba naopak hru si musíte ještě umělě ztěžovat, aby to mělo smysl, ale to nadšení poměrně rychle vyprchá. Zaklínač 3 byl v tomto opravdu přeborníkem a Assassin's Creed: Origin mu v určitém ohledu zdatně sekunduje. Jakoby se z těch her skutečná těžší obtížnost kompletně vypařila.

Přijde mi to jako úlitba mainstreamu, pomasírovat mu ego a dát mu falešný pocit dokonalosti. Léta jsem nechápal, proč se Souls hry staly takovou modlou, ale jak se prokousávám současnou tvorbou, tak už se nedivím, že Souls hry musejí vypadat jako zjevení. Někde jsem to tu už psal, sledoval jsem jednou gamesplay z Demon Souls a ta hra mi ničím vyjímečná nepřišla, bossům se dokonce zobrazují zásahové zóny, aby hráč náhodou nebyl zmaten v tom, co má dělat ;) Vůbec se nedivím, že to CD Projektu přišlo v základní hře natolik blbé, že do DLC Srdce z kamene přidali pár bossů, kteří na těžší obtížnost skutečně smysl mají a dokonce je oprostili jakékoliv nápovědy.

Do her by se měla spíše vrátit právě ta skutečná vyšší úroveň obtížnosti a né to pak řešit dodatečně vydanými DLC s rebalancem apod. Nikdy mi totiž opravdu nepřišlo, že bych se za ta léta až tolik zlepšil, naopak do budoucna to bude už jen horší a horší :D
IP zaznamenána
This is the end ...

Richmond

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 568
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #417 kdy: Prosinec 12, 2017, 12:47:38 »

Tak jsem si článek přečetl a přijde mi, že snad kromě pana Zacha se všichni soustředili na obtížnost čístě související s reflexy hráče (ať už realtime bitky nebo přesná kaskáda úkonů v plošinovkách). Nikdo tam vlastně nezmínil obtížnost v podobě herních mechanismů, které vyžadují hráčovu přemýšlivost, nutnost psát si poznámky, analyzovat, kde jaký předmět použít, jak se kam dostat apod. Tohle prakticky dnes zmizelo, těžká obtížnost se smrskla pouze na mlátičku Dark Souls anebo na indie plošinovky. Celkem mě už irtuje, když se teĎ cokoliv těžkého přirovnává k Dark souls :( Nejsem vyznavačem přemíry obtížnosti, ale speciálně u cRPG vyžaduju, aby na hráče byly kladeny náročné (nikoliv neřešitelné) úkoly a do toho zapadají i občas velmi těžké souboje (ideálně tahové). Když vidím, že na desátý pokus jsem konečně našel správnou taktiku v tahovém souboji, tak mám z toho větší radost, než kdybych nepřátele rozsekal na jednu ránu.
Zjednušení herních mechanismů je prostě viditelné a výroky těch redaktorů mi občas připadají úsměvné. Které rpg z posledních let mně donutilo psát si poznámky? Snad jen Grimrocku 2 (ten je zrovna výjimka, ten mi přišel obtížný po všech stránkách akorát).

Momentálně dohrávám Dark Sun 2 a po nastavení obtížnost Hard hned po prvním souboji ve hře si to neskutečně užívám. Jak souboje, kde poměrně často musím loadovat vyhraný souboj (protože v lokaci nejde odpočívat) a psát si poznámky a dívat se do nich, protože zákysů tam bylo požehnaně, ovšem takových, které měly logiku.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #418 kdy: Prosinec 13, 2017, 08:42:32 »

Ono je to dané tou generací, která redakci tvoří. Mě se vždycky líbí, jak někdo někdě vystřelí pár názvů her, které jako dítě hrál a kolikrát je stěží mohl pochopit a pak začne porovnávat. Dneska je totiž zvláštní módou, začínat populární retrotématikou, aby to tomu dodalo jako tu vážnost :D A pak se to stočí klasicky jen na obtížnost bojů, protože to je už od roku 2006 skoro jediný relevantní parametr cRPG k porovnávání (čest vyjímkám).

V tomhle mě právě lehce zklamali i Lords of Xulima, které si z Wizardry vzali hlavně to zaměření na boj a mají promakanou tu složku tahových bojů, ale pokud jde o to ostatní, tak to je poněkud zoufalejší - hádanky a puzzle jaksi nestojí za řeč. Je tam pár hezkých kousků, ale na takovou hru je to prostě málo. A jak se pak jde do AAA produkce, je to už jen horší a horší.

Grimrock II byl výborný, ten to má tak akorát, ale ani jednička nebyla špatná. U Grimrocků mě akorát chybí ten příběh a vlastně i nějaká silnější atmosféra. Když to teď vezmu zpětně, je to technicky dobře zvládnutý kousek, ale je to podobné jako u Anvil of Dawn. Might & Magic X jsou na tom přeci jen lépe.

Souls hrám se podařilo díky PR něco, o čem si jiné hry mohou nechat jen zdát - staly se v podstatě etalonem. Proto se porovnání s nimi cpe všude. Jenomže když se o to hráč začne více zajímat, tak zjistí, že on ten úpadek existuje i v rámci Souls série :) Stačí jen sledovat názory hráčů. Na druhou stranu já to porovnávání docela chápu, protože Souls hry jsou celkem známý termín a díky tomu je to snáze představitelné, obzvláště v rámci ARPG, který dnes mezi RPG dominuje. Vadí mi to ovšem u her, které principielně vycházejí z něčeho jiného a míří na jinou komunitu. Pokud by třeba vyšel Grimrock III a někdo u toho poznamenal, že je to Dark Souls mezi dungeony, tak bych ho asi umlátil pochodní :D Vlastně bych takovou recenzi/názor ani nedočetl ;)

Se Souls sérií je to ale jinak úplně stejné jako s Diablem. Je to poměrně specificky zaměřené a mělo by se to proto používat jen pro podobně zaměřené hry. Diablo taky nikdy nebylo obecně vhodným příkladem při porovnávání izometrických her.

Jenom ještě k tomu Zaklínači 3, CD Projekt mívá zajímavé úlety. Osobně si nemyslím, že by hra jako taková měla být nějak extrémně těžká, ale musí to dát té zvolené obtížnosti nějaký smysl. Jak už jsem psal, těžká obtížnost bojů se projevila až u bossů typu Správce, žabák nebo Detlaff (i když tady je to sporné, zrovna Dettlaff je zrádný i na nižší obtížnosti :D). Když už si nastavím střední obtížnost, tak u ARPG očekávám, že už budu muset pro hraní udělat více, než jen nabrousit meč a potrénovat kotouly. Zároveň se ale nechci enormně zapotit, od toho je právě ta těžká obtížnost. Todle jim v CD Projektu nějak nejde a bylo to vidět už v Zaklínači 2, kde se na střední obtížnosti objevila dvojice "úletů". Prvním je boj s Lethem ve Flotsamu a druhým je boj s démonem na bojišti, ale to by skoro stálo za samostatný rozbor ;)

U Assassin's Creed: Origins by bylo nefér, porovnávat to vysloveně s RPG, ale ta hra selhává v tom, že vám dává dvě ultimátní mechaniky, které nereflektují nastavení obtížnost. Tudíž tam, kde boj nablízko vázne, se mu stačí vyhnout a zvolit jinou taktiku - luk vs skryté čepele. Jenomže v tom případě je talentový strom jaksi k ničemu ;)

Málem bych zapomněl :) S tou obtížností to platí i pro klasická RPG/dungeony. I když už těch s realtime bojem mě více vyhovuje, když to není nijak šponované. Akční složku by měly právě kompenzovat dovednosti a výzbroj.

V tom článku se zapomnělo ještě na jednu věc, když už se u toho vytahují starší hry. Ono je hezké, že dneska někdo po letech dá něco levou zadní v emulátoru, popř. na upraveném enginu, ale výkon počítače hrál kdysi dost podstatnou roli.
« Poslední změna: Prosinec 13, 2017, 08:56:31 od Elemir »
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #419 kdy: Prosinec 16, 2017, 20:08:27 »

Před dvěma dny jsem si docela slušně naběhl, když jsem od boku střelil na infinitygames.cz radu ohledně identifikace jednoho mága v Baldur's Gate II :) Jeden by řekl, že po tolika odehrátích bych mě znát hru alespoň na úrovni zevrubného detailu (slušnější přehled o jednotlivých místech, postavách a interakcích), ale já nejenmže trefil NPC blbě, ale ještě ke všemu to nebylo ledajaké NPC, takže o důvod víc, to ze sebe vyklopit klidně i po probuzení někdy uprostřed noci :D

A není to tak zcela ojedinělý případ. Po těch letech zjišťuji, že počet odehrátí a dohrátí jednotlivých titulů sice vede k bohatším vzpomínkám toho trvalejšího rázu, ale i tak se ty vzpomínky začnou po čase fragmentovat. V principu je tedy jedno, jestli se k hrám periodicky vracím, nebo je odehraju jen 1x. I hra s velmi intenzivním prožitkem, může snadno zapadnout, což se krásně projevilo u Neverwinter Nights 2, kde jsem matně vzpomínal, jestli to či ono v té hře předtím opravdu bylo ;) Věděl jsem, že se jedná z mého pohledu o kvalitní titul, ale už jsem jaksi po čase nebyl schopný definovat, proč tomu tak bylo. Zajímavé třeba je, že z jedničky NWN jsem si toho vybavil více.

Ale proč to vlastně zmiňuju? Protože začínám více uvažovat nad smyslem plnění herních restů. Původně jsem byl naprosto přesvědčen, že mám na výběr her šťastnou ruku a cokoliv rozehraju, mě i baví a přinese mi to trvanlivější zážitek. Jenomže jak jsem na příkladu výše ukázal, čím více her bude přibývat, tím přibyde i těch, na které si za pár let budu jen matně vzpomínat. Asi je na čase si vytyčit nějakou konkrétní metu a definitivně se smířit s tím, že něco ani nerozehraju. A možná by vůbec nebylo od věci specializaci ještě zůžit. Ono je spíše náhodou, že tu píšu deníky převážně k cRPG, ale těch žánrů her na seznamu je více. Dohnat něco, čemu jsem dal haldu let náskok, asi nemá přílišný smysl.

Každopádně je to docela zajímavá možnost, jak na hry v hodnocení nahlížet :) Počkat pár let a pak si rovzpomenout na detaily :D V souvislosti s tím mě napadá, jak je měřítko znovuhratelnosti ošemetné a dosti individuální, asi bych ho měl jednou pro vždy vyškrtnout.
IP zaznamenána
This is the end ...
Strana: 1 ... 26 27 [28] 29 30 ... 82