Před chvilkou jsem dočetl článek
Emulace je nejlepší způsob, jak staré hry archivovat a prodávat i léta po vydání na Games.cz a shodou okolností mi to sedlo k mému včerejšímu pátrání na netu
Nikdy jsem neměl pochyby o legalitě emulátorů, obzvláště pokud vycházejí z veřejně známé specifikace hardware. Obavy o výsledek jsem měl akorát u těch projektů, kde se využívalo reverzní inženýrství (pokud si vybavuju, tak to byl např. případ emulátoru Nintenda). Principielně je totiž emulátor sám o sobě k ničemu. V případě starých konzolí, Amigy apod. je stejnak potřeba dodat obraz ROM, což je celkem klíčová věc a také první věc, která podléhá licenci, tudíž bývá obvykle beztak zpoplatněna.
Samozřejmě, pro výrobce je rozdíl, pokud koupíte celý kus hardware, nebo jen emulátor - na emulátoru tolik nevydělá. Jenomže jak čas správně ukázal, emulátor se dneska stal perfektním nástrojem, jak stále vydělávat i na titulech, které už by dnes málokdo koupil. Krásným příkladem je polský GOG, kterému jsem v počátku moc dlouhé trvání nepředvídal.
Důvodem nebyla jeho myšlenka, ale fakt, že emulátor DOSu je celkem provařená věc a herní nabídku pokryje abandoware. Ovšem jak je dneska vidět, docela jsem se sekl
Naopak, dost her se z kategorie abandonware přesunulo zpět do komerční sféry a jak je vidět, zájem je veliký. Navíc to plní přesně ten archivační efekt. Byť mám řadu her na fyzickém médiu, přesto jsem si je znovu zakoupil i na GOG.
Věc, kterou to však nepokryje, jsou různé verze her. Málokdo by měl asi dneska zájem hrát nějakou zabugovanou verzi hry. Na GOGu se tak objevují víceméně stabilní verze. Ono sehnat třeba původní verzi Might and Magic III, byl docela oříšek. Jako na potvoru mám jednu disketu vadnou. V tomhle případě je mým důvodem čirá zvědavost, ale pokud si vzpomeneme třeba na Might and Magic VI, u něj se dlouhou dobu dávala přednost verzi 1.1. Kdo však nemá originální CD, už se k ní legálním způsobem nedostane.
Tím narážím na další část zmíněného článku a tím jsou remastery. Mnohdy je tohle složité vysvětlovat samotným hráčům, natož manažerům vývojářského studia (distribuce), ale mnohé hry jsou ceněny právě proto, v jakém stavu zrovna jsou. Ne vždy totiž zůstane jen u vylepšení grafiky a úpravy postoupí i do dalších částí hry.
Včera jsem totiž v této souvislosti narazil na článek
Albion: nový port pro Windows. Albion se mezitím dostal i do prodeje na
GOG, ale trochu mě od pokusu odradil právě
changelog portu. Je otázkou, zda-li zmíněné opravy bugů jsou čistě v souladu s hrou, nebo už dochází i k úpravě herních mechanik (viz bod 26.8.2015).
Každopádně je potřeba všechny tyto snahy kvitovat, protože jak je vidět, konečně to dochází i lidem u zdroje.
Mimochodem, neměla Bethesda k 10. výročí Oblivionu hru uvolnit zdarma??