Svět Might and Magic

Komunitní fórum stránek Svět Might and Magic

  • Březen 28, 2024, 11:50:29
  • Vítejte, Host
Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání -
Strana: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 82

Autor Téma: Koutek úvah a rozjímání o hrách  (Přečteno 129552 krát)

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #90 kdy: Listopad 02, 2015, 12:07:35 »

Určitě kouknu.

Pro mě byla tenkrát Amiga lehký soupeř PC, ale to jen proto, že jsem tenkrát prostě toužil více po PC, takže jsem tím byl celkem zaslepen. Když jsem pak zjistil, co všechno Amiga umí, tak jsem musel zatnout zuby a v rámci zachování dekora dále hájit PC. Mě strašně štve, že jsem v polovině 90. let měl šanci Amigu vlastnit a já to vysloveně pro ... tento.

Zažil jsem různé doby, jeden čas jsem stál v popředí tábora PC vs konzole, jenomže to byla prostě jen taková póza. Dneska na to moc hrdý nejsem. Proto mi dneska všechny ty hádky přijdou celkem malicherné. Vidím v tom zbytečně promarněný čas a nešťastně koukám na to, že nová generace tomu prostě nechce věřit a běží v ústřety tomu samému osudu.

Black Crypt znám jen z doslechu, prý ano ... ale co pak Albion, jak si na tom vůči BC stojí??
IP zaznamenána
This is the end ...

Richmond

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 568
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #91 kdy: Listopad 02, 2015, 13:04:21 »

Nevím, jestli se to dá vůbec porovnávat, protože Albion není čistokrevnej dungeon crawler. A jako vždy asi nejde úplně říct, který je lepší. Možná tě překvapím, ale ani jeden jsem nedohrál. Albion si nechávám "na důchod" s tím že nejdřví musím dohrát přechůdce - Amberstar (ten jsem už pokořil) a Ambermoon. Black Crypt jsem hrál asi do 4.úrovně, protože jsem tenkrát neměl v úmyslu hru naplno rozjet, jen jsem zkoušel jak to funguje v tom amiga emulátoru. Ale ty 4 úrovně mi řekly, že to bude něco výjimečného. Mezitím jsem si sehnal i krabici s hrou, takže to možná broz rozjedu (možná až dorazím ten MM:X).
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #92 kdy: Listopad 04, 2015, 20:22:55 »

Já bych se k tomu rád dostal ještě před důchodem :) Minimálně to taky jen testnout.

Včera jsem našel Dark Sun 2. Vypadá to, že to je taky vytažené z nějaké edice. O víkendu to zkusím z toho CD nainstalovat, jak se to bude tvářit.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #93 kdy: Listopad 05, 2015, 21:23:47 »

Dneska mě docela zaujala zpráva o jedné z přednášek z PAX - W. Spector se navezl do výpravných her. Ihned jsem si u toho vzpomenul za Zaklínače 3, obzvláště to jeho nové rozšíření :)

Neméně zajímavá je i diskuse pod článkem, hlavně ty rady casualů úspěšnému designérovi. Nevím, kde pořád lidé berou pocit, že by měl někdo něco dokazovat. Tenhle člověk už si své místo zasloužil. Hlavně se u toho krásně ukazuje, jak dneska ty žánry konvergují k jednolitému schematu. Přesně to, co jsem naznačil právě u Zaklínače 3. V současnosti je tu v podstatě jeden moderní univerzální hráč, který bere jeden titul za druhým.

Jenomže přírodní zákony se očůrat nedají. Řetěz je jen tak pevný, jak je pevný jeho nejslabší článek. V tomhle případě nejjednodušší hra a vše ostatní nesmí ve světě takového hráče nijak vybočovat, takže ty filmové hříčky budou čím dál tím častější. Nedejbože, aby hráč musel ve hře použít svou vlastní invenci, to už je dneska hardcore.

Ale tak takhle dneska asi ten herní svět vypadá z pohledu manažerů a akcionářů, kdy se hry staly pouhým spotřebním zbožím. Ale tak jsem rád, že jsou tu pořád lidé jako Warren Spector, kteří se nebojí tohle říct na herním festivalu, kde se kolem něj určitě točilo dost týmů od her, do kterých se zrovna navezl :)
IP zaznamenána
This is the end ...

Richmond

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 568
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #94 kdy: Listopad 06, 2015, 08:52:41 »

Jo četl jsem. Diskusi jsem raději nečetl :) Osobně mám s těmito "hrami" velký problém a vlastně vím, že se do nich nikdy nepustím (Walking Dead, Heavy Rain apod.). Jsem naprosto jiný typ hráče a to i když mám adventury moc rád, ale spíše ty hráčské.

O tom kam směřuje vývoj raději nechci pomyslet. Úplně mě děsí to množství cutscén v dnešních hrách. Já preferuju raději statickej obrázek s textem :)) Naprosto mi vyhovuje třeba typ dialogu v Ultimě 6, tam postavy mají svůj unikátní obličej a vedle něj je text. Nechci se koukat na rozhovor postavy, kde se všechno klátí, neustále pofukuje vítr (viz třeba MM:X, kde uvnitř místnost musí postavám povlávat plášť, co to je ?!) a důležitá je mimika obličeje, a pohyb obočí.

IP zaznamenána

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #95 kdy: Listopad 06, 2015, 09:40:26 »

Tak to já s animovanými ksichty NPC postav u dialogů a dobře udělanými a vhodně vloženými animacemi problém nemám, nicméně pokud je to hra ve stylu, držím W a levé tlačítko myši tak dlouho, dokud se nespustí cutscéna, která mi oznámí, že jsem vyhrál, pak to je dosti k ničemu. Ono je to ale opravdu i o tom umění, aby ti lidé proto měli cit, nejen v tom toho udělat hodně, ale také to umět do té hry dát. Dřív bývali videa, která se občas ve hře spustila, nebylo jich mnoho a většinou znamenala nějaký přelom z hlediska příběhu.

U dialogů, pokud mám pocit, že je hlavní hrdina retardovaný arogantní ignorant, který komunikuje s debilem, přičemž hra se mi neustále snaží vnutit, abych se také jako debil choval a rozhodoval dle toho "volby" v dialogách, tak pak je nezachrání nic a takové NPC postavy mohou mít propracovanou mimiku jak chtějí. Já osobně pořád žiju v tom, že dialogy mohou být stejně o hráčských schopnostech, jako třeba boj. Že v rámci voleb a správného pořadí lze dialogový souboj s NPC postavou vyhrát (plus to lze ještě podpořit RPG vývojem hrdiny) a tím třeba získat důležité informace, nebo postavu přesvědčit k něčemu důležitému. Prostě je to velmi důležitá minihra podobně jako boj a ve hře kde se dialogy vyskytují, by měli hrát cca stejnou procetní roli, jako boje, tedy ne že bude boj 99% hry (z čehož 95% jsou cutscény, které se na boj váží) a 1% to ostatní. Pak může být dobré, pokud jsou udělány kvalitně i technicky. Pokud jsou ale dialogy ve hře jaksi zlo navíc, pak je jedno, jak je technicky zpracují, stejně to nemá cenu číst.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #96 kdy: Listopad 06, 2015, 12:45:00 »

Statické animace se mi taky líbí, ale musí být namluvené z pohledu vypraveče nebo protagonisty příběhu. Jako to, co je třeba v Heroes VII, to je už úlet. U starších her bych to pochopil, ale u nových nikoliv. Problém je, že dneska se vsází u videí více na efekty, než-li na myšlenku, kterou mají vyjadřovat. U Heroes VII proto nejde o žádnou stylizaci, ale šlendrián.

U animovaných videí to platí obdobně. Mělo by to vystihovat podstatu děje, na který se to váže a hlavně, používat to s mírou. Pamatuju, jak jsem kdysi zůstal jako zmražený u intra Diabla II. Nejde teď o tu hru jako takovou, ale pokud šlo o animace, tak to bylo špičkové, přesně i s tou atmosférou. Byť jako hra mě to nenadchlo :) Hezké byly cutscény třeba v Icewind Dale, přesně na těch bodech, kde se posunoval příběh a jsou to navíc moje oblíbené, protože se u nich povedl i český dabing.

U MMX jsou ty polostatické animace, ale to je hlavně chyba toho 3D, proto jsem 3D u řady her nezkousl. Z 2D animací v klasických MM mám lepší pocit.

Hru, která se tváří i dle popisu jako čistě příběhová, to bych asi nedal. U toho rozšíření Zaklínače 3 bylo mnoho chvil, kdy mi právě ten očekávaný požitek z výprávění zkazila myšlenka: "a ku..., kdy už budu hrát já??".
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #97 kdy: Listopad 06, 2015, 19:04:42 »

Je úžasné, jak málo hodin stačilo k tomu, abych se dočetl, že CD Projekt RED v podstatě překonal Blizzardí videa ..., ale houbelec. Mnozí se mohou Blizzard snažit napodobit, ale překonat ho? To chce hodně odvahy a umu. Zaklínač 3 je svým způsobem kýč, který prostě jen těží z minulosti. Ale to se opravdu jen těžko vysvětluje, ale o to více mě to štve. Jednička nastavila jasný kurz a ten bych čekal i dále. Bohužel, nebýt tam Geralta a nejmenovat se to Zaklínač 3, tak to asi rychle zapadne, protože by to mohlo být s přehledem cokoliv jiného ...
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #98 kdy: Listopad 07, 2015, 11:55:39 »

Jen na doplněnou k tomu mému předchozímu výkřiku, zrovna jsem si tou dobou prohlížel zas nějaké články na e-zinech a to je vždy jak naschvál, že narazím na příklad něčeho, o čem zrovna přemýšlím. Já vím, Zaklínač 3 je dneska velké téma, ale některá ta přirovnání a srovnávání jsou už docela mimo. Když už jsem to tedy nakousl ...

Krásným příkladem je jedna scénka, která se opakuje díl co díl a tou je oslava. Originální ten námět byl ještě v jedničce, ve dvojce to o něco vypilovali a v trojce je to dotažené do detailu. Ale zasmějete se tomu jen jednou, protože v tom videu hra vykecá úplně vše. Narozdíl od jedničky, kde je navíc možnost ten průběh ovlivnit skladbou členů. Ta scénka nakonec mnohem více ztratila, než-li získala.

Druhým příkladem budiž část děje ze Srce z kamene, kde postupně odhalujeme Irininu minulost. Hra vypráví děj, který se odehrál minimálně před 100 lety, Irina má celkem dobové šaty s vysokým límcem. Vše postupně plyne, až dojde na jednu noční scénku, kde je oblečená poněkud "jednodušeji". Vývojáři tu prostě celý ten koncept naruší něčím, co prostě tu atmosféru rozbije, protože v tu chvíli se pozornost strhne k něčemu jinému. Ten kontrast je obrovský.

Celá ta pasáž je strašně natahovaná, takže celkem rozumím tomu, že vývojáři potřebovali udržet divákovu pozornost (záměrně nepíšu hráčovu pozornost!), ale tak to rozhodnutí přeci bylo na nich. Měli prostě ten úkol udělat jinak. V téhle chvíli se docela děsím toho, haj bude vypadat to druhé rozšíření. To snad jen zapnu, dojdu s postavou do bodu A a po 15 hodinách cutscén to při titulcích zas jen vypnu ...

Včera jsem ještě zapomněl u videí poznamenat jednu věc, když už jsem zabředl do MM a 3D. Mě se třeba strašně líbí návštěva hospody v Realms of Arkania, kde si v tu chvíli připadám, že opravdu sedím v hospodě. U MM už to třeba tak silné pocity nevyvolává.
IP zaznamenána
This is the end ...

Richmond

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 568
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #99 kdy: Listopad 07, 2015, 18:54:20 »

Já se přiznám obecně, že mi v Zaklínači jedničce vadilo poměrně dost věcí a mezi nima byly právě tyhle choulostivé scénky. Ne snad že bych byl nějakej prudérní fundamentalista, ale moc to ve hrách mít nemusím. A ono s tím bylo spojené i to, že autoři zřejmě uvažovali, že hráč bude chtít zažít těhle scének spoustu, takže to vedlo k tomu, že ačkoliv Triss (aspoň si myslím, že to byla ona) mě díky jednomu mému rozhodnutí oznámila, že se mnou končí a že mě nechce vidět, aby druhý den mi doslova lezla do postele. Tehdy jsem si říkal, že se snahou nabízet více možností v dialozích by se mělo notně šetřit.

Mě se třeba strašně líbí návštěva hospody v Realms of Arkania, kde si v tu chvíli připadám, že opravdu sedím v hospodě. U MM už to třeba tak silné pocity nevyvolává.
Který díl Arkanie máš na mysli?

IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #100 kdy: Listopad 07, 2015, 20:01:03 »

Hned první díl Arkanie.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #101 kdy: Listopad 09, 2015, 09:30:07 »

Už mám zas čas a hlavně ono se to spíše hodí sem. Zaklínač byl na choulostivějších scénkách a dialozích založen, ostatně je to jedna z věcí, která do Zaklínače zkrátka patří. Ty různé kontrasty, mix středověku a fantasy, to je to, co ten svět dělá zajímavým. Jenomže jak díly pokračovaly, tak ta "choulostivá" náplň převážila na úkor toho ostatního.

Jednička měla opravdu úžasnou atmosféru a z pohledu roleplayingu fungovala skvěle. NPC reagovaly na denní dobu, počasí apod. Když sis vytvořil vztah třeba se Shani, tak ta přes den pracovala úplně normálně ve špitálu a vracela se až na noc. Triss naopak. Ta se nad ránem vracela z hospody :D Navíc ty postavy reagovaly na tvou přítomnost v okolí. V tomhle mám opravdu úžasný zážitek z obchodnické čtvrti, kdy jsem čelil útoku kikimor a najednou mě někdo začal léčit - dole na náměstí stála Triss, která se zrovna vracela z banketu domů. Žádná předem naskriptovaná událost, prostě se jen sešla správná hodina.

Trojka je v tomhle jen pozlátko, které to hraje převážně na vizuál a pubertální mládež. Ostatně zkus si tipnout, která videa u mě mají nejvyšší sledovanost? :) Dneska málokoho zajímá, jak RPG funguje, z RPG se stal žánr, kterým se zaklíná každá třetí hra. Je to celé takové nějaké pokřivené, ale holt tržní kapitál koní dost věcí.
IP zaznamenána
This is the end ...

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #102 kdy: Listopad 09, 2015, 12:25:27 »

Jednička měla jen jednu chybu, nebyl tam otevřený svět, třebas i rozdělený na dvě části. Také se tam mohli trochu více zaměřit na tu zaklínačskou práci, nicméně ne tak, jak to udělali ve trojce. Nejslabší je ale z mého pohledu dvojka, která s tím, že je hlavní hrdina zaklínač, má pramálo společného a je to nejvíce vyumělkované, od bojů a skriptů v nich, až přes samotný děj ve hře.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #103 kdy: Listopad 09, 2015, 12:55:39 »

Když vidím, jak dopadl otevřený svět u trojky, tak jsem rád, že v jedničce nakonec nebyl. Ale tak hlavně u jedničky to bylo dané využitím Aurory. Mrzí mě však, že se právě nepoučili později. Trojka určitě přinesla řadu věcí, které je potřeba vypíchnout, jenom kdyby to vsadili právě do světa jedničky, protože teprve tenhle mix by byl úžasný. S odstupem času musím opravdu souhlasit, že dvojka jde tak nějak mimo. Vlastně si říkám, že porovnávat by se měla jen dvojka a trojka, protože ty k sobě mají blíže.

To DLC v trojce mělo jednu šanci - mohlo ukázat, že umí žít plnohodnotný život bez ohledu na základní hru. Ovšem to prošvihlo. CD Projekt RED tu znovu dostal šanci ukázat, že když ne open-world, tak to prostě dokáže v rámci omezeného světa. Nakonec je z toho však rozpačitý výsledek. Dragonborn ze Skyrimu je to, co měli předvést. Přesto se mu nedokázali ani vyrovnat. Ať si kdo chce a co chce říká, ale i ten Skyrim je pořád ukázkové RPG, než to co ukázal Zaklínač 3. Pro mě je ten svět moc megalomanský, takže každý ústupek, který zde udělají, je o to více znát.

Snažím se pochopit, že ty priority jsou dneska u her trochu jinde, ale jsou to právě drobnosti, které ten svět tvoří. Možná by bylo bývalo lepší, kdyby Zaklínač 3 odkázal na své kořeny v jedničce a šel si o peníze říci na Kickstarter.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #104 kdy: Listopad 10, 2015, 23:46:19 »

Už několikátý měsíc tu řeším zapeklitý problém. Před řadou let jsem si udělal zálohu instalačky World of Xeen a před nějakou dobou jsem to zkoušel spustit v GOG verzi WoX na DOSBoxu verze 0.73. Jenomže to docela často zamrzá, takže je to v podstatě nehratelné. Původní save jsou tuším z klasické kombinace MM 4 + 5 (nepamatuju se už přesně, protože jsem určitě zkoušel i nějaké instalačky z RPGHry.cz).

Myslel jsem, že je jedno, zda-li mám DOSBox nainstalovaný sólo a pak použiju kopii instalačky z GOG verze. Očividně to totiž nenačítá ten config. Anebo to nebude až tak kompatibilní (jak teď koukám, GOG verze je až ta kompilace z roku 1998). Zkusím ještě starší verzi WoX, protože DOSBox mi jinak funguje dobře, takže v něm to asi nebude.

Edit: Bezva, vyřešeno! Eh, zapomněl jsem po těch letech na jednu věc. Ta hra je dost háklivá na nastavení typu zvukové karty a dopředu nelze odhadnout, kde má která být (zažil jsem více kombinací). Jamile jsem zvuk a hudbu v Installu vypnul, najednou se mi to přestalo na předchozích místech zamrzat (nemohl jsem třeba trénovat u trenéra). Nakonec zabralo přesně to, co mám jako poznámku na konci článku Might and Magic I-V na Windows XP a vyšších ... hlavně, že ty články píšu :D
« Poslední změna: Listopad 11, 2015, 00:35:10 od Elemir »
IP zaznamenána
This is the end ...
Strana: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 82