Svět Might and Magic

Komunitní fórum stránek Svět Might and Magic

  • Březen 28, 2024, 23:41:27
  • Vítejte, Host
Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání -
Strana: [1] 2 3 ... 82

Autor Téma: Koutek úvah a rozjímání o hrách  (Přečteno 129591 krát)

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Koutek úvah a rozjímání o hrách
« kdy: Září 24, 2015, 01:09:10 »

Vymýšlet název tématu v tuto denní dobu, je docela výzva. Nic lepšího mě zkrátka nenapadlo :D Smysl to má jediný. Chtěl jsem ulehčit ostatním obecnějším tématům, ve kterých se objevují diskuse na téma starých her, trendů, komentáře k vývoji apod. Přijde mi přehlednější a užitečnější, pokud to bude na jednom místě, byť je mi jasné, že většina těhle diskusí vzniká spontánně. Ale tak za pokus to stojí.

Za poslední rok jsem si všiml, že na herních webech vzniká nemalé množství článků na téma starých her, retrospektivy nebo různé úvahy a glosy. Docela mě tento trend zaujal. Za dnešek to byly celkem 2 články.

První se zaobírá crowdfundingovými kampaněmi, viz GLOSA: Je Kickstarter útulek pro nostalgiky, či líheň nápadů?. S řadou věcí u toho souhlasím, pro mě je crowfunding zbytečně přeceňován. On svůj účel plní velmi dobře, ale poměrně rychle se pozornost strhla k hrám, které se rozhodly navázat na staré "pecky".

Je to logické, je po nich největší poptávka. Proto vznikají hry, jako Divinity: Original Sin nebo Pillars of Eternity. A že nejsou inovativní? Samozřejmě že ne. Hráči je chtějí přesně takové, jaké jsou. Vlastně ani tak nejde o to, kdo je tvoří, podstatný je nápad a správně zacílit. Svého času jsem byl třeba dost překvapen, jak malý zájem byl o projekty Neala Hallforda. Podobně "nedávno" zrušená kampaň na Seven Dragon Saga. Přitom třeba v podobné době vyhrály jiné, o nic více nápaditější projekty. Vysvětlil jsem si to tak, že za jeden úspěšný projekt musí nutně jiný zaplatit neúspěchem. Jinak si opravdu nedokážu vysvětlit, že Neal Hallford to projel a vyhrálo to neznámé české studio s Dungeons of Aledorn. Podobně Seven Dragon Saga dle mého doplatila na Underworld Ascendant.

Druhý článek je pokus o retrorecenzi - První Quake i dnes strčí řadu moderních her do kapsy. Retro recenze. Musím říci, že o něco více mě zaujala diskuse pod ním. Je pravdou, že Duke3D byl pro mě také jasnou volbou, protože mi to jeho prostředí bylo vždy bližší. Ale Kváky jsem hrál neméně intenzivně. S orientací v levelech byl už tenkrát problém, byť si to spíš vybavuju u dvojky (Warehouse třeba).

Nelinearita levelů vyplynula z větší pečlivosti v jejich návrhu. Na druhou stranu, zrovna Quake je posazen do takového prostředí, kde si designér vystačil s několika málo prvky. Ono srovnávat to s dnešními hrami je problém, protože v těch dnešních ta vizuální stránka převládá. Možností průchodu hrou ovšem zas tolik nebylo, jestli do místnosti vlítnu zleva nebo zprava, už takový rozdíl není. Tuším, z čeho tenhle závěr pramení, ale je opravdu potřeba se nejprve kouknout na moderní FPS. Jsou mnohem více postaveny na příběhu a obsahují haldu videopasáží. Čím dál tím více to připomíná spíše interaktivní film. Na pozadí Quake je taky nějaký příběh, ale ten je pro hru nepodstatný. Hráč jím není proto nikterak svázaný.

Každopádně to byla hezká připomínka něčeho, co si nyní můžeme díky GOGu znovu zahrát :)
IP zaznamenána
This is the end ...

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #1 kdy: Září 24, 2015, 09:12:05 »

Já s prvním článkem nesouhlasím. Kolik her jako  Divinity: Original Sin nebo Pillars of Eternity vyšlo poslední dobou (posledních řekněme 10 let)? Ony ty hry existovaly v minulosti, zanechaly za sebou řadu fanoušků, kteří je hráli právě proto, že byly takové, jaké byly. Jenže pak velcí distributoři rozhodli, že takové hry přece fanoušci nechtějí. Že chtějí hry úplně jiné, s úplně jinými mechanikami, které jsou "moderní". Bohužel, přilákali tím hráče nové, kteří dřív tyto hry nehráli a tedy ekonomický efekt byl dobrý, jenže ti lidé, kteří měli rádi ty hry předchozí, právě třeba s komplexním rozvojem, s texty, které dávají smysl atd atd, ti tím pádem měli smůlu. Žádná hra, která by byla taková, jakou měli rádi, už prostě nevznikla. Na trhu tak vznikla díra. Zájem o určitý typ hry, kterou už ale nikdo nevyráběl, byl silný. Neznamená to, že se nemohou vyrábět i hry "moderní", o které má zájem jiná skupina lidí. Ale přece nemusí být všechny hry co výjdou stejné a nemusí být všechny "moderní".

Do té díry na trhu pak vstoupil kickstarter. Velcí distributoři jí nechtěli zaplnit, tak jí zaplnili tito autoři, kteří k jejímu rozvoji získali peníze přímo od lidí. Díky výsledkům zjistili, že zájem více než velký a proč by tedy tyto hry právě takové, jaké je lidé chtějí, jen s jiným příběhem, obsahem, nedělali. To opravdu nemůže za žádných okolností vzniknout hra, která připomíná hry ze starší doby? Která je sto let za opicemi, když je hodně těch, které to baví. Vždyť těch moderních vychází ročně tuny. Proč si tedy autor nekoupí a nehraje nějakou tu modernu, když mu to tak chybí. Proč místo toho si koupí hru, která není určená pro něj a pak se mu nelíbí, že je taková, jaká je. (přitom ale současně jak sám píše se k ní vrací a nemůže se jí nabažit). Kdyby ta hra byla dle moderních trendů, zahrál by si jí jednou, mechansimy a vše v ní by bylo o ničem, poznal by "děj" a tím by to skončilo. Už nikdy by se k ní nevrátil. A pokud je kickstarter jediné místo, kde vývoj takové hry "staré" s tunami textu a propracovaným rozvojem a systémem, může získat peníze a tedy je to jediný způsob, jak může vzniknout, je logické, že tomu tak je. Pokud by takové hry vydávali velcí hráči a velcí distributoři, tak by to tak nebylo (ale byli to právě oni, kdo tu díru na trhu udělal).

A to, že jsou nejoblíbenější na kickstarteru je logické, prostě lidé mají o ty hry zájem a proto jsou nejúspěšnější. Různé experimenty, kde se snaží být autoři kreativní a nápadití a vymýšlí něco, o čem nikdo neví, co to je a jestli to vůbec bude zábavné, ty tam vznikají taky a je jich hodně. Jenže jít do nich a investovat do nich, je z pohledu investora rizikové. Proč bych měl dávat peníze na nějaký experiment, který mě neoslovil ani nezaujal.

Naopak, jak třeba ukázalo Divinity, tak i autoři těchto her, jsou schopní vymyslet některé nové prvky a jsou je schopní zahrnout do těch stávajících, takže to celkově pak sice působí jako hra ze staré školy, přitom to ale obsahuje i prvky nové, které dřív ve hrách nebyly. Dle toho, co píší u dvojky, pak zřejmě budou "kreativní" až příliš. Až mám trochu obavy, co z toho vznikne.

U těch nejúspěšnějších her na kickstarteru také sehrálo velkou roli jméno autorů a to, že média jim udělala velkou reklamu, takže se o projektech dozvědělo hodně lidí. Když rozjel svojí kampaň Obsidian, psalo se o tom téměř každý den skoro na všech herních webech. Lidi si spojili hry, které znali dřív s autory a příslib, že budou dělat hru, kterou už nevyráběl nikdo 6 let a která se nedala už nikde 6 let koupit, tak to všechno prostě zafungovalo.

Naopak české Kingdome Come na tom bylo hůř. Autoři spoléhali jen na jméno autorů, nikoliv na jméno studia. Všechny s snažili upozornit na to, že stáli za slavnými hrami, jako je Mafia. Tedy taky se snažili tam vytvořit to spojení, ale méně úspěšně. Snažili se oslovit případné lidi obsahem a orginální tam je pouze to, že to má byt historické a bez fantasy prvků. (což si ostatně myslím, že bude po vydání kamenem úrazu a mnoho lidí to moc nenadchne, když tam nebude třeba magie, žádné fantasy obludy atd). Ale samotný nápad by nestačil. Zde sehrálo roli i to, že autoři v té době měli už velkou část hry hotovou, mohli ukázat grafiku a to, jak úžasně to vypadá. Na to chytli hráči spíše tací, kteří mají rádi ony "moderní" hry. Pořád to ale nestačilo a proto pro ně byla naprosto stěžejní reklama. Prostě to, aby se o nich psalo na co nejvíce webech. Obsidian s tím neměl problém, Warhouse tomu muselo trochu pomoct. Ale hodně jim pomohlo, že měli investora již dřív, mohli si dovolit licencovat drahý špičkový engine atd atd. To ti malý autoři, kteří chtějí prorazit u těch menších projektů, nemají. Proto mají ostatně problém prorazit a vůbec získat požadovanou částku.

Ty projekty, které si zmínil ty, tedy  Neal Hallford, Dungeons of Aledorn, Seven Dragon Saga, Underworld Ascendant se hodně lišily v požadované částce. Dle všeho zřejmě Dungeons of Aledorn nějak ovlivnili samotní vývojáři, kteří když viděli, že to nevyberou, si tam sami přidali, aby získali alespoň nějaké peníze. Underworld Ascendant pak byla sázka na známou značku.

Ale já osobně jsem právě za Kickstarter rád, protože právě hy, jako Pillars, nebo Divinity atd, by nikdy nevznikly. A velcí distributoři by si stále dál hrnuli to své, že přece každý hráč má rád to, co řeknou oni, že má rád. Ať hlavně zaplatí a když se mu to nelíbí, ať si trhne. Ne, že hráč řekne autorovi, co má rád a ten to bude akceptovat. A on prostě není každý člověk stejný.
« Poslední změna: Září 24, 2015, 17:34:53 od Milhaus »
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #2 kdy: Září 24, 2015, 12:14:56 »

Přesně tak, já s tím souhlasím. KS je úžasná příležitost vydávat hry takové, jako dříve byly. Mě to zaujalo hlavně proto, že autor ohledně Pillars of Eternity došel do podobného bodu, kdy mu hra vlastně přinesla jen deja-vu. Já jsem měl totiž úplně stejný problém. Naopak Divinity mám díky tobě zafixované jako hru, kterou určitě s radostí zkusím, právě pro ty inovace, které se povedly. Mimochodem, dvojky se taky bojím, přijde mi, že té mariánky už bylo zase až moc :D

Věc, které právě pořád nerozumím je, proč následovník Gold Box série takhle propadl a následovník UU vyhrál? O Dungeons of Aledorn si myslím to samé, někdo to zachránil na poslední chvíli, ale tak jsem rád. Nefarit sice není zrovna žádný řečník, ale to jeho komentované video k techdemu bylo prima. Je z toho cítiti vylepšená Realms of Arkania a to nemusí být špatné. Pokud je tím rozdílem požadovaná částka, je to divné. Ale tak ode mě jsou to zase jen závěry za jediný rok, mě KS začal zajímat právě až s Underworld Ascendant.

KC je pro mě velká neznámá. Na počátku jsem tomu fandil, ale ve finále to míří kamsi, kde by skončil okleštěný Zaklínač 3. A to je pro mě sakra problém. Na druhou stranu jim fandím, i kdyby to pro mě nebylo, bude to hezký posun vpřed. Pokud to sváže úžasný děj, pak si to i rád zahraju. Jinak je to pro mě zatím jen nudný simulátor středověku ... a to ještě ne dle mých pravidel :D

S posledním odstavcem musím taky souhlasit. Měl jsem naději, že Legends of Sword Coast budou konečně návratem velkých studií ke klasice, ale to jsem se sakra spletl a není to jen tím odkladem :/ Musím uznat, že třeba zrovna u Underworld Ascendant se vývojáři opravdu snaží tu nit s hráči nepřetrhnout.
IP zaznamenána
This is the end ...

Richmond

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 568
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #3 kdy: Září 24, 2015, 15:45:19 »

Zkusím také vyjádřit svůj názor po přečtení prvního článku, ačkoliv jsem dosud na Kickstarteru nepodpořil přímo žádnou hru a Pillar a Divinity teprve budu kupovat a hrát.

Souhlasím s oběma předřečníky, že existuje poměrně velká skupina lidí, co chtějí aby nové hry vycházely z těch výborných atributů starých her a nechtějí tam mít žádné (nebo jen v malé míře) "inovace", kterými se pyšní nové hry. Já také stále čekám na Wizardry 9 a jen doufám, že by z toho neudělali další variaci na Dragon Age/Zaklínač. Podpořil bych je v případě, že ponechají 95% hratelnosti Wizardry 7, udělají to na současné rozlišení, bude tam ručně krelsená grafika, žádné dynamiky světle, mimiky obličejů a bude tam automapa. A samozřejmě příběh odpovídající kvalitám sedmého dílu! Nic víc! :) Pro autora toho prvního článku zřejmě nepochopitelná věc, asi by si v mém případě ťukal na čelo, co jsem za kromagnonce :)

Osobně jsem čekal 15 let (!!) než se objeví něco jako Legend of Grimrock a to i přesto, že první díl nebyl až tak moc skvělý, ale pro mě to byl impuls, že by se mohlo konečně objevit něco, co zavání atmosférou 90.let. Ovšem stačilo, že se objevily informace, o tom, že vyjde MM:X s krokovým pohybem a s tahovými souboji a v tu ránu byly diskuse na webech o tom, jak je to zpátečnické, že to jako teď budou pořád vycházet tyhle typy her? Vůbec se neřešilo, že tu přes 15 let nic podobného nevyšlo a místo toho vycházely akční RPG.

Elemir tu zmiňoval projekty duchovního nástupce Ultimy Underworld, jenž na KS uspěl a Seven Dragon Saga, jenž neuspěl. Proč jeden ano a druhý ne? Nejdříve jsem chtěl odpovědět, že přeci UU je mnohem známější než goldbox hry a tudíž základna backerů bude větší. Jenže když nedávno GOG přidal do katalogu bundle s vybranými goldbox hrami, tak tento bundle, ač stál skoro deset dolarů, okupoval několik dní absolutní první místo v prodejnosti a dokonce porážel i Beholder sérii. Takže tím to asi nebude. Když jsem poprvé zaregistroval vznik firmy TSI a první oznámení o nové hře, nemohl jsem skoro usnout! Na webu TSI neustále informace o tom, jak všichni mají v oblibě goldbox hry, na videích byly vždy v pozadí zlaté krabičky. A pak přišla první ukázka hratelnosti a já byl...zklamaný. Čekal jsem něco úplně jiného!! Asi moje chyba, já vím, ale v kombinaci s tím, že bigbox by stál několik tisíc, mě to přinutilo hru nepodpořit. A očekával jsem tak trochu, že hra neuspěje.

Nástupce UU sice uspěl, ale nějak významně cíl nepřekročil. Zatím není moc jasné, co z toho bude. Sérii Ultima Underworld mám opravdu moc rád, je to nejatmosféričtější rpg, co jsem kdy hrál. Ale opět se bojím, že to nevyjde, a bude to přeleštěné a bez atmosféry. Já vím, strýček sýček :)

Celkově ale je dobře, že to na KS zkoušejí staří matadoři, já pořád čekám, kdy někdo udělá cRPG v grafice her z dob 90-95 :)) Zvláštní je, že u adventur to jde, viz výborné Gemini Rue, které se mi graficky moc líbilo. U cRPG jsem toto ještě neviděl, krom tedy Serpent in Staglands. Ale zase to je isometrické.

Zpět k začátku. Autor toho prvního článkku dle mého už 15 letým hraním konzolí byl "konvertován" :) Nic proti konzolím, ale přece není možné tvrdit, že mám staré hry rád a pak mi vadí, že vyjde nová hra, která je postavená na principech her, které vlastně mám rád, a najednou mi to vadí.

Omlouvám se za dlouhý příspěvek...
« Poslední změna: Září 24, 2015, 16:45:09 od Richmond »
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #4 kdy: Září 24, 2015, 19:03:57 »

V pohodě, délkou příspěvků se vůbec nezaobírejte, limit je tu dost velký :)

Na Serpent in the Staglands jsem zapomněl. To byla kampaň, kterou jsem nějakou chvilku sledoval a hodně zvažoval, že přispěju. Líbilo se mi, jak byla ta kampaň udělaná a ti dva mi byli i sympatičtí. Pak jsem to ale nějak pustil z hlavy. Koupil jsem to až teď nedávno na GOGu.

U Seven Dragon Saga jsem četl, že to nebylo nic moc připravené. Pro mě je to těžké posoudit, protože zlehka jsem zavadil jen o Pool of Radiance, což je tuším zrovna zástupce Gold Box her, takže mě třeba to demo přišlo celkem standardní. Ani to neuchvátilo a ani neurazilo, neměl jsem to s čím srovnat. I když byl tam moment, který jsem si musel pustit opakovaně a přemýšlel nad jeho smysluplností - ten souboj s wyvernou na mostě.

Řekl bych, že ten článek je do určité míry takovým shrnutím názorů, které se dost často objevují na fórech. MMX to asi rozpoutala a od té doby se to drží. Když teď na to pohlédnu zpětně, tak to hlavně krásně ukázalo, jak moc málo dneska lidé čtou různá oznámení. Protože vše k tomu bylo avizováno dostatečně dopředu a několikrát i celkem podrobně vysvětleno. Jediné, za co si to zasloužilo kritiku, byla ta nekonzistentní grafika. Heroes VII to teď taky docela schytávají. Ale to je prostě problém assetů a bude to čím dál častější, protože co si budeme povídat, zlevňuje to vývoj hry.

Inovace za každou cenu je takový divný trend. U Underworld Ascendat se bojím hlavně toho, že tam smíchají různé prvky ze současných her, aby tomu daly modernější nádech. To je totiž taky věc, která mě na KS kampaních překvapila, že řada kampaní tam má uvedeno, ve kterých hrách se jejich titul inspiroval. Někdy mi ten výběr přijde podivný. U Dungeons of Aledorn to třeba dopadlo až tak, že jsem Nefaritovi psal, aby mi to osvětlil :D
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #5 kdy: Září 28, 2015, 08:49:03 »

Když už jsme tu nedávno narazili na problematiku okolo nových Windows, tak se u toho probírala možná skrytá snaha Microsoftu o tvorbu vlastního uzavřeného ekosystému napříč zařízeními. Někde na pozadí této snahy se už delší dobu skloňuje DirectX 12 a jeho kompletní redesign, který by měl přinést nové trendy do vývoje her. Nedávno na tohle oficiálně zareagovalo Valve (viz třeba článek na DDWorld).

Když jsem v roce 2002 začínal s Linuxem, byla mu velmi často vytýkána absence her. Existovalo pár nadšenců, dokonce i firem (Loki Games), kteří se zabývali tvorbou portů, ale moc velká sláva to nebyla. Nebylo vyjímkou, že jste se bez Windows prostě i tak neobešli, protože jste potřebovali zkopírovat rozbalená data z Windows instalace. O nic veselejší to nebylo ani s emulací. Nikoliv, že by pro Linux neexistovaly dobré emulátory, problém byly licence na emulovaný OS.

DOSBox měl do Stable release ještě hodně daleko, takže se používaly takové věci, jako byl DOSEMU, který ovšem vyžadoval instalaci DOSu. Buďto originálního MS-DOSu, nebo některého z klonů (tehdy třeba známý opensource projekt FreeDOS). Jenomže ten byl v určitých věcech s kompatibilitou s originálním MS-DOSem na štíru. Problémy byly třeba se zvukem a hudbou v hrách.

Jistou naději pro rozvoj her dávala multiplatformní knihovna OpenGl, která vznikla jako pokračovatel původní API Glide vyvinutého firmou 3Dfx. Poměrně rychle se toho chytil John Carmack a hry v idSoftu byly vyvíjeny právě s podporou OpenGl. Také se jednalo o jedny z mála her, které měly engine přeložený i pro linux. Co naplat, o převaze DirectX her rozhodovaly dva faktory - rozšíření Windows a uživatelsky přívětivější prostředí samotného DirectX. A to je teď věc, která se má v DirectX 12 změnit.

Doba totiž notně pokročila, do popředí se dostaly mobilní zařízení, kde dominují linuxové systémy a je potřeba se tomu přizpůsobit. OpenGl je stále dobrá volba, ale chtělo to přeci jen už něco novějšího a přívětivějšího. A tak tu před nějakou dobou začalo vznikat Mantle. Ono nám to tu totiž nebojují mezi sebou jen výrobci OS, ale pošťuchují se i oba hlavní výrobci grafických karet. Microsotf do tohohle boje musel prostě vstoupit a přináší vlastní řešení, které ovšem navenek nic nepřináší. Pokud Mantle (neboli nověji VULKAN) uspěje, nepřinese DirectX 12 prakticky nic nového, naopak, přítěží mu zůstane jeho svázanost s Windows.

Ono je to hezké, obzvláště výkřiky o konci Windows dokáží pobavit (slyšel jsem je už před těmi 13-ti lety :) ), ale z pohledu současných her je to stále ještě bezpředmětné. Je to určitě správný krok, který měl nastat už mnohem dříve, ale nikterak to neřeší problémy se starými hrami. Windows jen tak nevymřou, stejně jako se Sony nebo Apple dobrovolně nevzdají svých vlastních ekosystémů. U Microsoftu si myslím, že svojí šanci už prošvihl. Vlastně je mi tak trochu záhadou, proč se tak tvrdošíjně drží vize vlastního API. Resp. se dostávám k úvodní myšlence příspěvku. Přes hry už dneska cesta nevede, v tomhle ztratil Microsoft dominantní postavení už před nějakou dobou.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #6 kdy: Září 29, 2015, 07:01:50 »

Ano nevím proč, ale vzpomněl jsem si dneska na jeden hodně starý článek z ABC, viz Lands of Lore 3 versus Might and Magic 7. Narazil jsem na něj už před pár lety, když jsem hledal informace o Might and Magic a zaujalo mě na něm právě to spojení s Lands of Lore 3 dohromady.

Lands of Lore je série, které se už léta úspěšně vyhýbám a nejspíše ještě nějakou dobu vyhýbat budu. Nevyhnu se však otázce - opravdu se obě hry dají takhle jednoduše porovnat? Měl LoL3 přišlo strukturou od MaM docela odlišné.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #7 kdy: Říjen 05, 2015, 05:41:44 »

Během noci jsem při hledání instalaček k LOL3 narazil opět na zálohu starého archivu her a v něm místo LOL na Eye of Beholder (EoB, 1 a 2). Nevybavuju si, že bych kdo spouštěl, ale minulý rok mě zaujala diskuse okolo Legends of Grimrock.

Když vyšel LoG, tak jsem vůbec nepochyboval a přijal názor, že LoG vychází konceptem z Dungeon Mastera. S LoG 2 jsem si pak začal všímat, že někdo tenhle novodobý dungeon přirovnává spíše k EoB. Když už jsem tedy na ty binárky koukal, tak jsem schválně spustil EoB 2.

Nebudu předstírat překvapení, že je to postavené na AD&D jsem věděl, ale že hned v úvodu potkám Khelbena, tak to jsem vážně netušil :) Zaujala mě i tvorba družiny, tedy jinak, zaujala mě tím, jak jsem jí bez rozmyslu sestavil, naházel správné velikosti atributů a určil rozestavení členů. Vůbec jsem neměl pochyby o tom, co dělám.

Ale nepramenilo to ze znalosti LoG, nýbrž ze znalosti AD&D jako takového, což jaksi s LoG nemá nic společného. Na druhou stranu mě ten krátký test přesvědčil, že hratelností a strukturou na tom budou obě hry podobně. Tedy až na jeden detail - dialogy. EoB má v tomhle něco, co jsem u LoG silně postrádal. Skoro mě to až nalomilo, vykašlat se na dohrávku Zaklínače 3 a pustit se spíš do tohohle. Příjemná je totiž i použitá angličtina, což mě mile překvapilo ... pak se mám divit, že spolužáci byli v aj vždycky napřed :D
IP zaznamenána
This is the end ...

Richmond

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 568
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #8 kdy: Říjen 05, 2015, 09:06:24 »

Nevím, jaké byly diskuse ohledně srovnání EoB série a LoG1/2. Určitě by se dalo najít dost společných herních principů - krokový pohyb, realtime souboje (ovšem nikoliv klikačka alá Diablo), řešení puzzlů. Myslím, že se to určitě přirovnávat dá, ale podle mne to má ještě blíže k sérii Dungeon Master.

EoB2 je fajn. Naposledy jsem dohrál amiga verzi s automapou alá Lands of Lore. Já osobně mám tuhle sérii moc rád, speciálně po grafické stránce (příšery, stěny, předměty v inventáři).
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #9 kdy: Říjen 05, 2015, 09:35:25 »

4Richmond: Na tvoje poznámky ohledně automappingu jsem koukal (Dj i RPGHry), ale právě přemýšlím, že bych si to střihnul klasicky po staru. Nepředpokládám, že bych sérii EoB dohrál vícekrát, podobně jako tomu bylo u LoG, takže alespoň jeden díl bych si chtěl dát s kreslením vlastních map. Resp. myslíš, že se bez toho o tolik ochudím?

Já si právě taky myslím, že LoG má blíže k DM, ale protože sérii EoB prakticky neznám, tak mě zajímalo, jak moc podobné je to z této strany. A našel jsem zatím jen ten podobný gameplay. Plus pro mě jsou ty pravidla Ad&D. S přirovnáním LoG k EoB jsem se setkal několikrát a pokaždé to bylo od lidí, které nemůžu apriori považovat za neznalce, proto mě to tak zaujalo.

Mě v té první chvíli opravdu hodně nadchla ta tvorba postavy, protože to pro mě bylo něco strašně známého, přitom mám z Ad&D za sebou jen novější hry. LoG byl dobrý (oba díly zhruba stejně), ale já moc nemám rád, když se právě pravidla v rámci sérií výrazně mění. Z těch novějších mi to za Ad&D udělaly třeba Icewind Dale. U LoG mi to třeba přijde nastejno hlavně proto, protože oba sety pravidel (1 a 2) mají své +/- a za sebe bych si jako optimum představil spíše jejich kompromis. LoG 2 nebyl špatný, ale nkěteré věci už moc zjednodušil.

IP zaznamenána
This is the end ...

Richmond

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 568
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #10 kdy: Říjen 05, 2015, 10:42:49 »

4Richmond: Na tvoje poznámky ohledně automappingu jsem koukal (Dj i RPGHry), ale právě přemýšlím, že bych si to střihnul klasicky po staru. Nepředpokládám, že bych sérii EoB dohrál vícekrát, podobně jako tomu bylo u LoG, takže alespoň jeden díl bych si chtěl dát s kreslením vlastních map. Resp. myslíš, že se bez toho o tolik ochudím?
Určitě můžeš jet bez automappingu. Jen je třeba mít na paměti, že tam je řada teleportů, které tě hodí někam a ty vlastně nevíš kam. Netušíš, jestli je to ve stejném patře, v jiném patře a kde přesně. Takže pak buď začneš kreslit novou mapu a pořád zjišťovat, zda toto někam nepasuje, nebo se podíváš na hotové mapy, kam ten teleport vede :) Ale určitě to jde. EoB2 není extrémně velký, takže to není tak megalomanské.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #11 kdy: Říjen 06, 2015, 16:09:00 »

Hm teleporty, to by mohlo dopadnout podobně jako propadla u LoG. Tak teď si mě rozkolísal :D Je tedy pravdou, že dneska je výhoda toho, že hra pojede v DOSBoxu, takže na pozadí můžu mít otevřený třeba cluebook. Každopádně to zkusím a pokud by mi začalo téci do bot, tak si holt postesknu, že mě ta moderní technika prostě kazí :D
IP zaznamenána
This is the end ...

Richmond

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 568
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #12 kdy: Říjen 06, 2015, 19:38:10 »

No u propadla aspoň víš souřadnici, takže akorát řešíš, kolik pater se propadnul. Ale teleport na naprosto neznámé souřadnice je velkej problém. V Might&Magic 1 bylo skvělé kouzlo Location, které vrátilo souřadnice včetně sektoru. Takže pokud nešlo o lokaci, kde tohle kouzlo nefungovalo (pár jich bylo), tak nebyl problém se zorientovat. To samé klouzačky v MM1 :) Ty mě pobavily :)

Já hrál tu upravenou amiga verzi Eob2 v době, kdy jsem ještě nebyl indoktrionován kartografickým nadšením, co mám dnes, takže jsem oba díly hned po oznámení rozjel. Já totiž neumím hrát podle již hotových map (myslím na internetu nebo z časopisu). Takže buď ruční mapování nebo nic.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #13 kdy: Říjen 06, 2015, 20:19:52 »

Tomu rozumím, ale já to mapování ještě rozlišuju do dvou kategorií - komplet mapa s popisem a mapa vzhledu dungeonu, tedy bez propadel, setkání apod. V MM1 bych se asi neodvážil, ale ... vlastně jo, to byla opravdu hloupá otázka :D
IP zaznamenána
This is the end ...

Richmond

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 568
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #14 kdy: Říjen 06, 2015, 21:22:07 »

Jinak absolutně nejlepší automapping, co jsem ve hře viděl, měl Anvil of Dawn. Dokonce to ukazovalo i otevřené a zavřené dveře. A graficky opravdu pěkně udělané.
IP zaznamenána
Strana: [1] 2 3 ... 82