Na úvod musím poznamenat, že myšlenka hrát obě hry paralelně mě napadla teprve včera. V podstatě nejde o souběh jako takový, v původní hře jsem dostatečně napřed. Spíše jde o to, mít možnost obě verze hry lépe porovnat a pokusit se na HD remake najít něco pozitivního.
A jsme u celého toho problému. Ovšem k tomu si nejprve musíme povědět něco o hře jako takové. HD remake vyšel 29.7.2013 ve formě Early Access (?) a stojí za ním rakouské Crafty Studios, což je spolek dvou mladíků. Z toho jejich popisu se člověk moc nedozví, ale ocituji část popisku Christiana Weinmüllnera (zodpovědný za technické věci): "With two decades of coding under his belt, he saw most of what is to see in modern programming, from Assembler and PASCAL to C# and Mono." Začínám být na podobné věci silně alergický.
Je to identické současnému boomu hráčů v rozmezí cca 20-25 let, kteří si bravurně pamatují počátek 90. let a svou první "velkou" hru s přehledem hráli v 6-ti letech. A to ne ledajakou a hlavně hezky v originále ... pozor, tohle není výmysl, takhle se chvástal i jeden novodobý recenzent a s údivem jsem pozoroval, že prakticky nikoho netrklo, kolik že mu to v té době vlastně bylo a jak na tom vůbec s tím čtením mohl být. Holt retromóda je silná a málokdo chce být za blbce. Dneska tomu nahrává i fakt různých Let's Play a specializovaných stránek (encyklopedií apod.), takže je snadné si ten rámec vědomostí rozšířit "dodatečně". Nic proti geniálním dětem, ale statistika je v tomto neúprosná. Čímž se vracím opět k Christianovi. Ono se blbě prezentuje stylem, že polovinu z toho co umím, jsem viděl ve školní lavici a zbytek jsem tak nějak plácal podle různých tutoriálů na webu. Jenom prozradím, že HD remake běží na provařeném enginu Unity3D
Ohledně zkušeností a schopností by se dalo s nadsázkou říci, že Crafty Studios je v tomto někde na úrovni Limbicu, rozdíl je jen ve velikosti týmu a prostředcích.
Samozřejmě, tohle vše nemusí nutně znamenat katastrofu, ale dost to vypovídá o zadavateli projektu. Tím není nikdo jiný, než-li současný majitel práv - UIG Entertainment. Proč vlastně HD remake? No, jedno hledisko jsou samozřejmě finance. Pokud by to v UIG mysleli opravdu vážně, zvolí zkušené vývojářské studio. To druhé je mnohem ctnostnější, neboť v UIG mysleli i na novou generaci hráčů, kteří by původní hru už nerozdýchali
Nutno podotknout, že na tom něco je.
Původní hra je technicky poplatná své době. Jedinými lokacemi pro pohyb jsou tu města, osady nebo dungeony. Mezi nimi se prochází přes směrové tabule (platí i pro přístav) a dorazit lze jen do sousedních měst/osad. Cestou se může udát celá řada událostí, jež jsou servírovány formou informačních tabulí, popř. se objevíte rovnou na bojišti. Svět je tvořený jako jedna placka bez výškových rozdílů, k tomu tu máme omezený dohled, chybí vymoženosti jako je pokročilá automapa, minimapa, fast travel, free movement a taky nějaký ten viditelný život ... Ano, modernizace hry v tomto ohledu nezní zas tak špatně. Jenomže on to není jen remaster, Crafty Studios šlo o něco dále.
Z počátku jsem vývoj hry tak nějak sledoval, ale ještě více mě zaujala negativní kritika kolem. Od nákupu jsem tedy couvnul a počkal si na slevu. Díky tomu jsem ušel prvotním technickým obtížím. V dubnu 2014 se mi pak podařilo hru získat za nějaký ten dolar na jednom serveru. Patchů už měla za sebou požehnaně a jeden ještě pár dní po mém nákupu vyšel (27.4.2014 vyšel patch 1.34). Ovšem od té doby ticho po pěšině. Pro úplnost musím dodat, že ke hře existují i 2 DLC - Realms of Arkania: Blade of Destiny - For the Gods DLC (placené) a Realms of Arkania: Blade of Destiny - Ogredeath DLC (zdarma). Ta nijak s původní hrou nesouvisí, je to už obsah navíc, proto jsem je ani neinstaloval (nehledě na to, že těch 5 USD za to placené je opravdu moc
). Hra je vázaná na Steam a ukazatel poslední rozehrávky píše - naposledy hráno 27.4.2014, 26 minut.
Do hry mě opět přivedla zvědavost, přeci jen už je nyní s čím porovnávat. Minulý rok těch 26 minut opravdu stačilo k tomu, abych to vzdal. Thorwal mě ničím nenadchnul a vzhledem k tomu, že to kopíruje originál, tak jsem jen tak nenarazil ani na hlavní quest
Jak jsem vytvořil družinu, si již nepamatuju. Pravděpodobně jsem sáhl po defaultu. Je ovšem zajímavé, že složeným je snad dokonce shodná s tou mojí v originále
Nevím přesně, družině se budu věnovat v dalším postu, tak pak to porovnám. Začalo to tuším opět v chrámu.
První, co hráče zaujme, je free movement a realtime. Některé popisky hry (např. na MobyGames) popisují jen drobné změny ve hře, ale tohle je setsakramentsky výrazná změna. Nehledě na to, že příběh hry je do určité míry na uběhlý čas vázán. Ta příjemnější stránka je pohled na město. Už žádná placka, žádný omezený dohled. Město je plně 3D a rozprostřené výškově v terénu. Neurazilo ani intro, je to do určité míry modernější předělávka toho původního. V ulicích se prochází NPCčka, na stráni se pasou jeleni a kanci, ... zpět. NPCčka se procházejí, na tom by nic nebylo, ale je to jen herní vata, jsou tu opravdu jen proto, aby ten svět vyplnila a dodala mu pocit života. Horší jsou ta zvířata. Nezřídka je potkáte někde zaseklé, jak pochodují na místě, prasata jsou pak vysloveně mírumilovná. Nj, oni totiž stojí na okraji mapy a tudíž vlastně nemají ani kam jít
Vypadá to tedy děsně. Při bližším průzkumu začnou být znatelné i různé grafické bugy a celé město je laděno nějak moc do tmava. Korunu tomu nasazuje fialová voda v moři, která se čas od času objeví (jinak umí být i modrá
).
Novým prvkem je minimapa a rozšířené možnosti automapy, kde poměrně rychle zjistíte klíčové body ve městě/osadě. Mapa světa naběhne jakoby do 3D, ale ihned se překlopí do klasického 2D zobrazení. Novinkou na ní je fast travel. Do mapy světa navíc nemusíte vstupovat jen v místech směrových ukazatelů, stačí dojít i na okraj města/osady. Ono vůbec celé ovládání šlo opravdu s dobou, takže potenciál předvést tuhle hru nové zhýčkané generaci to má. Jenomže je tu Unity3D a optimalizace. Kdejaká blbost se tu načítá a o plynulosti pohybu taky nemůže být řeč. Smíšené pokusy z tohoto remake pak byly příčinou mého rychlého konce ve hře.
Zkusil jsem proto navázat na minulou hru a chvilku jsem opět bloumal Thorwalem. Nějak jsem nehledal, nakolik je mapa města věrná, místo toho jsem se vydal přes Vaermhag do Varnhome. Cestou jsem narazil na infobox o hospodě při cestě, což odpovídalo i originálu, takže jsem trochu zajásal. Ve Varnhome jsem chtěl vyhledat Eline, ale na to už nedošlo. V automapě jsem si všiml, že mění svou oriantaci, nejprve bylo moře dole, pak správně vlevo, takže jsem se chtěl podívat na originál mapku, jenomže hra při schození na lištu kiksla
Prubnu to samozřejmě ještě jednou, ale popisek už si nechám na příště. Během cesty jsem musel 2x odpočívat, zajímavostí bylo, že elf ani druid nedokázali nic ulovit. Navštívil jsem i hospodu, ale nemá to tu správnou atmosféru. Jediné, co mě ještě potěšilo bylo náhodné setkání s dítětem ve městě. Opět v podobě infoboxu. Uvidíme, pořád je to tak 50/50.