Milhaus: zajímavé video, předtím jsem si toho editu nevšiml, ale zrovna jsem chtěl dopsat něco k UA a koukám na to
Nikdy nepřestanu tyhle lidi obdivovat právě za to, co dokáží i bez přístupu ke zdrojovým kódům hry.
Jinak k UA. Před pár dny proběhla diskuze s vývojáři, ale nějak jsem to úplně pustil z hlavy, v podstatě jsem to nepovažoval za přínosné, nicméně některé zajímavosti se pak objevily i na oficálním fóru a jejich obsah vlastně není ani moc překvapivý.
Ono když se vrátím k počátkům Kickstarterové kampaně (KS), tak při troše vůle se v tom ten současný výsledek dá najít. Looking Glass, tedy nyní Otherside Entertainment, si totiž nejsou vědomi toho, že by něco bylo špatně, to co vydali, prostě považují za přesně to, co měli vydat. Jasně, je to hledání záminek proč a jak, ale popravdě v tom rozhovoru padlo několik věcí, které smysl dávají. Škoda jen, že to neřekli zcela jasně ještě v rámci KS, podle mě by totiž nikdy ty peníze nezískali
Proč jsem vůbec zmínil Looking Glass? V tom právě tkví celá pointa. Na počátku kampaně padlo, jak už to bývá pro KS typické, několik jmen titulů, které měly být inspirací pro vznikající projekt. Původní Ultimu Underworld ovšem tvořilo studio Blue Sky Productions, které se v roce 1992 sloučilo s Lerner Research - tak vzniklo ono zmíněné Looking Glass. Společný tým pak pracoval na Ultimě Underworld 2 ... eh, opravdu společný?? Engine a postupy už přeci existovaly a popravdě dvojka není zrovna z pohledu technologií inovativní.
Po UU2 se zaměření studia jaksi proměnilo a přes System Shock se to posunulo k 3D akcím v podobě Thiefa. Po rozpadu Eidosu (vydavatel, pod kterého studio později spadalo) se rozpadlo i Looking Glass a část vývojářů založila Ion Storm, který stojí za výborným DeusEx. Popř. se v této souvislosti zmiňuje ještě založení studia Irrational Games, které stojí za Bioshockem (i ten Otherside Entertainment v KS zmiňují).
Otherside Entertainment tedy správně zmiňují svůj podíl na UU2 a dost se v KS opírali o to, že jejich tým je složený právě z veteránů, ale ten odstaveček zněl konkrétně takto:
"... The game’s original creators, who founded LookingGlass and also designed the classics System Shock and Thief, have at long-last unchained the franchise."
Zaklínadlo v podobě Warrena Spectora tenhle fakt jaksi zastínilo, ovšem Warren Spector nebyl designérem Ultimy Underworld, nýbrž jejím producentem. Otherside Entertainment mají pravdu, když se opírají a svou vizi designu her z dob Looking Glass a zmínka o System Shocku a Thiefovi padla, viz výše. A to je přesně to, čím také Otherside Entertainment argumentují.
Celý problém je ovšem v tom, že Otherside Entertainment po celou dobu docela mlžili, resp. nechali všechny žít v domnění, že tu vzniká skutečný nástupce Ultimy Underworld, tedy ona pověstná trojka. Namísto toho tu vznikala 3D akce z prostředí Propasti, která je Ultimou Underworld jen inspirována. Otherside Entertainment prostě dělají jen to, co umí, to správné jádro z dob Blue Sky Productions v tom ale chybí.
Dialogy skutečně ve hře nejsou a příběh je vyprávěn jen skrze různé události a útržky zpráv. System Shock jsem nehrál, takže nemohu posoudit, jak přesně je to v něm, ale pokud jde o postup hrou, tak povolání zloděje by mělo odrážet pro změnu podobnost s Thiefem. Ohledně toho System Shocku někdo na fóru znovu zmiňoval, že by možná bylo lepší frakci lizardmenů z úvodní lokace úplně odstranit a příběh odvyprávět jen skrze mrtvé město. Dlouho jsem právě před tím nechápal, co tím přispěvatelé myslí, ale zapadlo mi to až v souvislosti s těmi otázkami a odpovědmi. Přítomnost NPC je v téhle hře skutečně k ničemu.
Kritika "odklonu" od Ultimy Underworld byla v podstatě odpálkována argumentem, že studio mělo malý budget a málo vývojářů, proto se nemohli pustit do větších akcí ... a to nevěděli už na začátku během KS??
Studio se nyní vrhlo víceméně na přípravu PR a část bety se zřejmě v této souvislosti promění v demo, takže hru si asi bude moci vyzkoušet každý.
Jako podvod na backery bych to určitě neoznačil a ani si nemyslím, že se jednalo o záměrně zamlženou kampaň. Podle mě byl KS spíše špatně připraven a špatně vykomunikován s případnými backery. Otherside Entertainment očividně neměli ani v plánu spolupracovat s komunitou, jejich vize byla jasná a jasné je to nyní už i mě.
Celkový výsledek KS je dost tristní, z těch her co jsem podpořil, nebo jen sledoval, tak nakonec nejlíp dopadly Bard's Tale IV. PoE dám asi taky šanci a samozřejmě i Divinity: OS, takže celkový verdikt by byl nyní docela nefér, ale zase upřímně, BT IV jsou hrou, která je mi svým pojetím a provedením nejblíže.