Včera jsem se do toho trošku víc zabral, začal jsem sice až k večeru, ale skončil k ránu v půl druhé. V podstatě jsem to típl u finálního souboje. Budu se snažit co nejméně spoilovat, ale úplně 100% to nejde
10 . patro bylo zajímavé, hlavně kvůli mozkožroutům. Je to sice nebezpečný protivník, ale zas se dá snadno nalákat na obkročák a za každého je 1000 zkušeností. Postupně jsem se prosekal a našel dokonce Toorumovy ostatky, akorát už jsem netušil, co s nima. Podobně poslední ocelové dveře - nějaký předmět do výklenku. Každopádně Toorumova sekerka byla dobrá.
Je to také poslední souvislé patro, protože pak už se skáče sem a tam. 11 mi přišla jen jako výplň propadel, byť má význam i v souvislosti s finálním soubojem a tak zůstává jen patro 12 a 13. Na 12 byli opět mozkozřouti a 4 prima soupeři z oceli. Souboj trošku znepříjemňoval respawn mozkožroutů, ale po vyčistění patra už bylo po všem. Při přiblížení středové konstrukci, kde byli předtím oceloví strážci, se automaticky spustil sen. Nějak mi nebylo úplně zřejmé co teď, tedy krom toho, že mám výklenky opravit, tak jsem skočil propadlem dolu.
13. patro je hřbitov, ale nikoliv hřbitov jako takový, ale hřbitov "strojů". Sem tam se válí nějaká součástka. Na patře je i léčivý krystal a poslední pokladnice o 3 dveřích (3 klíče náhodou mám, ale krom kompletní plátovky nic zajímavého). Vlastně dost věcí jsem si sebou přinesl takže jsem neměl ničeho nedostatek.
Po vyčištění patra jsem nanosil všechno co šlo zpět na patro 12. A co s tím vším haraburdím? Přeci opravit ten výklenek
Z té haldy je potřeba mít jen čtyři předměty, do každého výklenku jen jeden. Chce to docela koukat a se správným předmětem kliknout na správné místo. Ovšem po umístění posledního se místo slibu teleportu ven z hory situace změnila:
4 strážci původně nehlídali výklenek jen tak. Výklenek obsahuje uvězněného, jeden ze starobylých experimentů. Po umístění poslední součástky se nám uvězněný vysměje a na nás se vyřítí mechanická kostka a ke všemu dost rychlá. Krom toho, že je nezranitelná, tak se kolem začnou spawnovat potvory - nic těžkého, ale umíral jsem hlavně kvůli tomu, že mi něco zkřížilo cestu a dorazila mě kostka (převálcování = instant kill).
V jednom rohu se objeví teleport, který vede do staré svatyně. Je potřeba vyřešit poslední várku jednodušších puzzlů a porazit silnějšího ohnivého strážce. Sundání louče "vykouzlí" na oltáři zbraň, která jediná dokáže uvězněného zranit.
Se zbraní tedy zpět a co teď? Zbraň ho na chvilku paralyzuje, ale nic víc. Docela mě trvalo přijít na to, že v této části musím z kostky odtsranit všechny části z opravy. Jakmile jsem je odtranil, byla kostka už zranitelná. Vypadá to jednoduše, ale do toho vás pořád obtěžují spawnuté potvory. Skok na 13. patro a léčení u krystalu hodně pomohlo. Nejvíce se mi osvědčilo vrhání petard (zloděj, mág), než klasické zbraně.
Občas z nějaké potvory vypadl klíč k místnostem kolem, stihl jsem otevřít jen jednu a byly v ní zrovna petardy, takže nic převratného. Kostka válcuje vše, včetně spawnutých potvor, čehož lze docela využít, jen si dávat přitom bacha na propadla.
Petardy zabraly, kostka padla a následovalo outro ... uf ...
Když to porovnám s Grimrock 2, bylo finále o poznání lehčí, resp. lépe se tu dalo manévrovat. Věc, která se mi tu dobře potvrdila bylo to, že jsem opravdu nemusel dovednosti cvičit na maximum, ale mohl jsem se rozhodnout body rovnoměrně dělit mezi zbraňové dovednosti a zbroj. Jako nejužitečnější postavy se u mě ukázali oba bojovníci vpředu. Nejméně užitečný byl zloděj a mág.
Vlastně mág mě zklamal obecně. Ve dvojce to byla postava, bez které si nedokážu družinu představit. Je asi pravdou, že nejvíce tomu dopomohlo, že v jedničce se musí kouzla tvořit klikáním na runy jednotlivě, kdežto ve dvojce stačí po nich přejet. Hodně to zpomaluje a za chvíli jsem to vzdal. Mág tak málokdy co zasáhl (navolil jsem dopředu a jednou vystřelit, pak už to bylo na bojovnících), ale pořád byl užitečnější jak zloděj. I když, finále zas patřilo těmto dvěma
Potvrdil jsem si tak pár postřehů, ke kterým jsem postupně došel a příště bych s rozdělováním bodů do dovedností nečekal. Jako obvykle jsem si tradičně díky tomu některé úseky ztížil, ale zas mě zajímalo, jak to vypadá, když do finále jdou postavy se zbraňovými dovednostmi na úrovni 50 - no, žádné terno
Ale zas je to jen jedna bitva, takže těžko soudit. Místo toho jsem mohl docvičit i kus zbroje - na druhou stranu se ukázalo, že i bez zbrojí to jde.
Finální družina - člověk bojovník level 13, minotaur bojovník level 14 (dostal náhrdelník +25 zkušeností navíc), ještěrák zloděj level 12 a člověk mág level 12. Herní doba 19 hodin 51 minut, realita odhadem určitě 25 hodin. Nalezených sekretů 55/71, pokladů 6/7, Tooromových poznámek 15/16, lebek 5, otevřených železných dveří 8/10. Lektvarů jsem namíchal 16, z toho 14 ve Fighter's Challenge + 2 antivenom, jinak jsem nemíchal a nepoužíval nic. Stejně tak bonusové knihy pro Wildpower mágovi.
A verdikt? Mnohokrát jsem během hraní rozmýšlel, jak si jednička vede v porovnání s dvojkou a čím dál více jsem byl přesvědčen, že každý z dílů má to své, čím dokáže zaujmout, včetně mírně odlišných pravidel. Dvojka u mě nakonec vyhrává jen kvůli venkovním lokacím, ale opravdu jen kosmeticky, o nějakých 5%, což je zanedbatelný rozdíl. Paradoxně bych dokonce řekl, že dvojka jde více na ruku hráčům, ale to finále to vynahrazuje. Pokud někdy vyjde Legends of Grimrock 3, tak to pro mě bude jasná koupě.