Myslím si, že tahle hra by si tu zasloužila vlastní vlákno a protentokrát bych z toho ani nedělal "klasický" deník.
Release hry jsme se mohli dočkat už navečer 15.10., kdy třeba na GOG byla u předobjednávky rovnou i sleva. Odhadem to vyšlo na nějakých 450 Kč a ani teď se cena příliš nezvýšila. K dispozici je klasická digitální distribuce, resp. o případné limitované krabicovce nevím. Hardwarové nároky celkem potěšily, Grimrock se rozběhne plynule i na cca 5-6 let starších strojích. I když vzhledem k mému vlastnímu malému pokroku ve hře bych to ještě nebral za bernou minci, je možné, že se objeví oblasti, kde to bude na výkon náročnější. Ostatně nějaké hlasy na toto téma se již na internetu objevily.
Jedničku jsem zatím nedohrál a vlastně ani pořádně nerozehrál, takže po stránce příběhu nebo pravidel nemohu příliš srovnávat. To přenechám těm, co jí hráli. V intru je za doprovodu velmi povedeného hudebního doprovodu vidět scéna, kdy čtveřice vězňů ztroskotá na neznámém ostrově a jako na potvoru jediní přežijou
Ostrov je plně v moci jistého Pána ostrova, který naše hrdiny postaví před řadu zkoušek, kterými je potřeba projít. Nevím, jestli to přirovnat k navzájem propojeným arenám, ale asi to vystihuje realitu nejvíce. Hrou procházíte oblast po oblasti a vše potřebné najdete právě na té jedné mapě. Jakmile si otevřete postup, přejdete do další oblasti. Smám mám zatím prolezlé jen 2 oblasti a o otevřený přístup do třetí, takže časem se možná ukáže, že hra poskytuje mnohem větší volnost. Osobně totiž ty dvě úvodní oblasti považuju spíše za jakýsi tutorial.
Graficky je hra povedená, v první chvíli jsem si myslel, že to běží na Unity3D (nechybí tu dokonce volný rozhled po obrazovce pomocí pravého tlačítka myši), ale engine je vlastní výroby studia Almost Human. Oproti MMX je vidět, že to není slepenec, resp. recyklát textur. Navíc je to celé laděno do tmavšího odstínu. U intra jsem si třeba díky hudbě vybavil Gothic, takže se ve světě Grimrocku cítím tak nějak lépe. Pohyb po mapě zůstal po vzoru jedničky čtvercový, ale vše kolem včetně bojů běží v realtime. Má to svoje výhody, protože se vůči monstrům dá zaujímt výhodné postavení a realtime boj neomezuje další pohyb. Jednotlivé akce pak podléhají zotavení, tak jak ho známe i ze série Might and Magic (6-9).
Manuál hry je poměrně skoupý na slovo, takže na řadu věcí jsem musel přijít sám metodou pokusů a to jsem v podstatě jen u ovládání. Trénink dovedností a nějaké to plánování je pak věc další
Pro mě je typické sebrat nějakou partu bez rozmyslu a začít hrát, jenomže tentokrát jsem si chtěl družinu hezky připravit, ale nebylo podle čeho
Vzal jsem tedy to, co mi hra sama nabídla (lidská bojovnice, minotauří barbar, krysí alchymista a lidský kouzelník). Předpokládám, že se s touhle družinou dočkám herního konce. Na počátku jde totiž vyjma klasické volby obtížnosti provést další úpravy v mechanice hry, např. vypnout automapu a spolehnout se na čtverečkovaný papír, ovšem rozhodl jsem se raději držet při zemi
První "zásek" na sebe nenechal dlouho čekat ... nemohl jsem najít způsob, jak se dostat hned na začátku z klece. Po chvilce na obrazovce naskočil první HINT, takže bylo vyřešeno. Z počátku hra radí častěji, není opravdu třeba nic dlouho zkoumat.
Pohyb jde hezky přes WASD, Q a E slouží k otáčení. Jenom připomenu, že formace družiny má v Grimrocku význam, oba bojovníci jsou tedy vepředu a kryjou podporu vzadu. Levé tlačítko myši slouží pro běžné akce, při boji pak přijde na řadu i tlačítko pravé - kliknutí na zbraň pravým tlačítkem zahájí útok. U kouzel je to trochu složitější. Nejprve se klikne na volnou ruku postavy, vyjede tabulka kouzel (runové symboly), klikne se na jeden požadovaný, vedle naskočí extra symbol zvlášť (poprvé otazník, viz níže, pak ikonka příslušného kouzla) a na ten se poté klikne pravým tlačítkem.
Edit: Manuál přeci jen není až tak strohý, takže o magii jsem se od odeslání příspěvku dozvěděl trochu více
Aby to nebylo tak jednoduché, před prvním použitím kouzla o něm hráč nic neví. Tabulka run má rozměr 3 x 3 runy, každá runa reflektuje určitý efekt nebo školu magie. Jednotlivá kouzla jsou pak vyvolávána příslušnou runou nebo kombinacemi run (a kombinace run popisují právě kouzelné svitky, které lze ve hře najít
). U magie ohně se např. klikne hned na první runu (představuje Oheň) a po prvním použití se teprve ukáže, co postava umí za kouzlo. Z recenze na Eurogameru jsem se dočetl, že kouzla jsou ve dvojce vázána i na více škol magie (ve hře jsou 4 - oheň, voda, země a vzduch), takže třeba pro klasický fireball je krom magie ohně třeba umět i magii vzduchu. Bude to ještě zajímavé, zatím jsem se dostal na hranici levelu 3, ale i tak už začínám dost rozmýšlet, na co se soustředit, abych časem nezjistil, že jsem někdy předtím udělal výraznou botu, na kterou bych mohl dojet. Původně jsem myslel, že ze svitků lze také sesílat kouzla, ale pokusy skončily místo seslání kouzla tak, že jsem svitkem po příslušné potvoře jen hodil. Holt to je to kouzlo objevování.
Dovednost alchymisty je pak vázána na vlastnictví hmoždíře, který se najde tuším už na druhé mapě. Od této chvíle může alchymista s nasbíraných ingrediencí míchat lektvary. Krom hmoždíře je ve vaku i recept na dva lektvary, ale zatím jsem netestoval, jestli je vlastnictví/přečtení receptu nutnost pro samotnou znalost míchání. Asi nemusím zdůrazňovat, jak mě přítomnost alchymie potěšila
Obecně Grimrock 2 má více zajímavých vychytávek. Už na první mapě naleznete lopatu, kterou lze kopat v hlinitém terénu a pokoušet se hledat skryté poklady. Z pohledu boje mě pak překvapila přítomnost střelných zbraní, u mě defaultní skill u alchymisty. Zdraví a mana postav postupně regeneruje, což lze urychlit klasickým spánkem. Mimo to je u postavy i ukazatel "nasycenosti" - postavy je holt potřeba pravidelně krmit. Jakmile ukazatel klesne na 0, přestane se regenerovat zdraví. S množstvím potravin pomůžou různé boxy a vaky. Byť je inventář poměrně omezen, box (bedna), nebo vak představuje samostatné úložiště, takže rozšiřuje kapacitu inventáře. Celkovou podmínkou je pak hlavně váha - každá postava má definovanou celkovou nosnost.
Boj není jedinou výzvou, hra obsahuje řadu půzzlů, hádanek a zavřených dveří. Opravdu se vyplatí prozkoumávat kde co. Zdi v dungeonech obsahují nenápadná tlačítka ke skrytým chodbám, klíče se povalují po různých koutech, některé truhly jsou odemčené, ale k jiným potřebujete najít paklíče apod. Dalo by se toho najít více. Vždycky se třeba vyplatí sebou tahat nějaké kameny k zatěžkávání nášlapných plošin. Všechno to působí opravdu dost intuitivně. Před sebou vidíte určitý problém a kombinací dostupných akcí snadno naleznete jeho řešení. K tomu napomáhá i poměrně srozumitelná angličtina. Asi těžko od Grimrocku čekat příběhem nabité dobrodružství z MMX, tohle je přeci jen klasický dungeon doplněný o exteriéry, ale co taky od "pustého" ostrova očekávat?
Jsem zvědav, jak se bude moje dobrodružství vyvíjet a na postupné odhalování tajů hry. jak už jsem naznačil, počítám s tím, že některé ty tipy zeshora budu nucen postupně přeformulovat, nebo doplnit (vynechal jsem třeba vynikající automapu) ale o to to bude alespoň zajímavější.