Svět Might and Magic

Komunitní fórum stránek Svět Might and Magic

  • Duben 16, 2024, 09:33:54
  • Vítejte, Host
Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání -

Autor Téma: (Elemir) - Drakensang (1 + 2)  (Přečteno 13205 krát)

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7304
(Elemir) - Drakensang (1 + 2)
« kdy: Prosinec 23, 2013, 07:10:44 »

Využil jsem předvánočních nákupů a z XZone objednal dlouho očekávané tituly Drakensagn a Drakensang 2 (Řeka času a datadisk Phileassonovo tajemství). K tomu jsem sice přibral i Gothic 3 - GOLD Rozšířenou edici, ale to je zas jiná kapitola a hlavně to není u mě novinka (hra obsahuje jak základní hru, tak i datadisk Forsaken Gods a k tomu je to rovnou upravené komunitním patchem 1.6).

A hned jsem u všech tří titulů narazil při kombinaci s Windows 8 na problémy :D Drakensag 1 - černá obrazovka, Drakensang 2 - ochrana StarForce, Gothic 3 - klasický problém s pixelshadery, po rekonfiguraci nejde spustit vůbec. Zatím se podařilo k částečné spokojenosti vyřešit jen první hru.

Drakensang - u spouštěcího souboru (obvykle zástupce na Ploše) je třeba zrušit volbu/parametr fullresolution a místo ní napsat windowed. Hra se poté spustí v okně dle nastaveného rozlišení v konfigu. Pomocí Alt+Enter jde sice následně přepnout do full, ale u mě to vedlo opět ke ztrátě obrazu. Ještě že máme Steam a jeho fórum :) Není to úplně ideální, ale hrát se s tím dá. Ovšem hra má dost dlouhé nahrávací časy, těžko říci, zda-li je to přirozená vlastnost hry, nebo další problém.

Drakensang 2 - pokus o spuštění skončil chybovou hláškou o konfliktu s ochranou StarForce. Na Steamu jsem sice řešení nenalezl, ale zato se tam popisují jiné potíže. Asi to bude ještě zajímavé.

V horším případě půjdou obě hry na notebook, ale celkem mě netěší, že se pomalu blíží doba, kdy budu moci na některé hry akorát vzpomínat. Virtualizace tohle ještě nezachrání a u Gothicu 3 jsem pro změnu limitován samotným hardwarem notebooku. Přitom je opravdu zajímavé, že tu máme stále hry, které fungují celá léta, případně jen s minimálními obtížemi a je jim jedno, kolikátá verze Windows už tu je. Naopak novější hry kolikrát novou verzi nezkousnou :/ Přitom by jeden řekl, že dneska by měl být software obecně méně náchylný na podobné "změny".
IP zaznamenána
This is the end ...

flash

  • Host
(Elemir) - Drakensang (1 + 2)
« Odpověď #1 kdy: Prosinec 23, 2013, 11:45:12 »

Me třeba kupodivu bezi všude MM6 a MM8 co mi pamet saha tak mi bezeli na win 98, win ME, win xp, vista a ted bez problemu bezi i na win 7. U MM7 jsme mel problém na win XP, tam to dalo fusku rozběhnout tenkrat.Ted ale uz pouzivam verze z GoGu, je to pohodlnejsi, na krabicove verze co mam jsme nesahl ani nepamatuju.
Drakensagy jsou fajn, a koupil jsi to v pravou chvili pac pomerne nedavno asi po 50ti letech vývoje dokoncily cestinu na první dil :) Co si vzpominam tak první Drekensag když vysel mel ochranu Tages, coz je podobne svinstvo jako starforce, jen méně napadne a plno lidi tenkrat kvůli tomu nemohlo hru vůbec spustit.jsou to dobře hry, jediny problém jsme mel u prvního dilu se vzhledem postav za které jde hrat, jsou to všechno, s prominutim, strasne drzky..u dvojky to dost zlepsily, vcetne nejake upravy vzhledu.
Gothic 3 jsme hral v době kdy vysel, mel jsme tenkrat 1,6ghz procesor,1gb ram a 128mb kartu a bylo to utrpeni.Hra cukala a skubala takovym zpusobem ze se neslo ani poradne otocit.Ostatne ona pocukava dodnes, a lepsi to asi uz nebude.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7304
(Elemir) - Drakensang (1 + 2)
« Odpověď #2 kdy: Prosinec 23, 2013, 12:26:24 »

V první chvíli mě Drakensang vzhledem překvapil, hlavně s tím pohybem kamery a zoomováním. Je to nezvyk a musím se s tím teprve naučit, případně pohledat fixní pohled. Připomnělo mi to totiž Aurora engine, možná to bude mít i podobné možnosti. Češtinu už jsem stáhl. Teď jen dořešit tu dvojku se StarForce a bude to :)

U Gothic 3 to nebyla žádná velká změna, cukání je stále přítomné - dokud se nenačte komplet oblast/buňka. Rozehrál jsem to v pohodě, jenomže právě vlivem nastavení pixelshaderů 2.0 (3.0) se dělají takové tmavé pruhy přes textury. Normálně pomáhá je nastavit na verzi 1.4 - byť to ve skutečnosti nebude asi problém přímo s nimi, ale řadě z nás, co znám, to pomohlo (Geforce karty tohle nějak nedělají). Naposledy jsem měl komunity patch asi 1.5 a někdy před 2 lety jsem odehrál i Forsaken Gods s komunitním patchem (ten šel kupodivu plynuleji než původní hra). Zkusím ještě komunity patch 1.75, jenomže tam už volba nastavení pixelshaderů chybí. Jak jsem dneska na fórech viděl, ono se to cuká i na Core-i7 s novejma grafikama :D

Z těch stálic, co mi fungují pořád, je to hlavně MM6. Osmička mi nešla vždy, u mě třeba zrovna ta GOG verze docela padá (na Windows XP). Používám spíš instalaci ze záložních image a xp-patche. Dalším dobrým kouskem je Neverwinter Nights, mám ji na flashce bez nutnosti CD (instalačka je stará snad 5 let) a spustil jsem ji po letech i na Windows 7 (na osmičkách to budu muset ještě zkusit). O Baldur's Gate už jsem psal, na novém hardwaru mi to nešlo nativně ani pod Windows XP, čehož jsem zalitoval, protože BG:EE verze má pro mě pár nepříjemných vlastností, co si sebou vzala z dvojky.

Obecně to asi bude ještě nějakou chvilku problém, potíž je údajně v práci s DirectX v osmičkách. Věřím tomu, že Microsoft se bude snažit řadu věcí dořešit. Pamatuju si, že na Windows XP to bylo po jejich release podobné a druhou korunu tomu v Microsoftu nasadili se Service Packem 2. DualBoot proto nechávám stranou, snad ho nebude třeba. Co jsem ještě četl, tak u některých her pomáhá do adresáře s hrou nakopírovat potřebnou verzi knihovny DirectX, osmičky ji pak použijou místo té defaultní. Byla by to zajímá schopnost u Windows. Druhou naději upínám právě ke GOGu, kde mám jistotu alespoň u mé galerie her :D Není tam vše, ale mám tam toho i tak dost.
IP zaznamenána
This is the end ...

flash

  • Host
(Elemir) - Drakensang (1 + 2)
« Odpověď #3 kdy: Prosinec 23, 2013, 15:38:42 »

To je zvlastni, ja hodne ctu jak osmička lidem nejde. Me běžela vždycky uplne v pohode. Mozna to bude tim ze mam original US verzi. S verzema z GoGu taky nemam zadny problém.
Ja win 8 nemam, ale stejne si myslim ze dřív nebo později na ne dojde, je to tak vždycky. U Win 7 jsem mile prekvapenej kolik starych her mi na nich bezi. Dokonce jsem tuhle rozběhnul Daggefall, mam na nej spousteci soubor pro win na instalaci a spusteni hry který je stary minimalne deset let a porad to přes nej funguje:)
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7304
(Elemir) - Drakensang (1 + 2)
« Odpověď #4 kdy: Prosinec 23, 2013, 16:46:25 »

Je možné, že u mě byla zrovna ta GOG verze MM8 s nečím v konfliktu. Přitom v řadě MM6-8 je osmička historicky na 2. místě ve funkčnosti.

Netuším, zda-li si to ještě někdo pamatuje, v době release Windows XP, existovala jedna méně známá cesta k funkčnosti MM8 a tou byl Windows Application Compatibility Toolkit (viz např. článek M&M on Windows XP na Celestial Heavens). Každá aplikace měla svůj "sdb" soubor, který obsahoval specifická nastavení. Ta se potom uplatňovala jen na tuhle jednu aplikaci. V podstatě se jednalo o vylepšený mód kompatibility. U osmičky se postupem času přišlo právě na to, že nejvíce problémů způsobuje hardwarová akcelerace a její vypnutí často mnohdy pomohlo (narozdíl od sedmičky). Přesto si pamatuju dost dotazů na přetrvávající nefunkčnost, což 100% vyřešily až xp-patche.

S hardwarovou akcelerací se potýká i Icewind Dale II. Hra sice jde, ale dost trhaně. Do určité míry pomáhá striktní zákaz akcelerace přes dxdiag.exe v DirectX. Jenomže narozdíl od výše zmíněného toolkitu je tohle celkem nepohodlné, protože je potřeba to přenastavovat mezi aplikacema. Naštěstí hra blbne jen na počátku (nebo alespoň u mě to tak bylo :)).

V tomhle ohledu jsem rád, že DOSové věci lze dneska nádherně provozovat v DOSBoxu a není nutné řešit nic extra.
IP zaznamenána
This is the end ...

flash

  • Host
(Elemir) - Drakensang (1 + 2)
« Odpověď #5 kdy: Prosinec 23, 2013, 17:14:27 »

DOSBox je fajn, jenze ja u nej mam vecne problém zprovoznit to, aby instaloval hru z CD, Daggerfall mam na cd a v tomhle pripade mi prijde lepsi ten program co na to mam. Jasne, muzu si stahnout verzi co nabízí Bethesda zdarma, s ni si DOSbox poradi krasne.
Ještě k tomu Drakensangu, když jsme ho hral tak jsem mel obavu z toho prevodu stolnich pravidel do hry, osobne to nemam rad, a třeba u všech her na motivy DaD mi to vadi. Ale kupodivu tahle nemecka odnoz mi prisla pro hru daleko vhodnejsi, a rozvoj postav a věci kolem toho me dost bavil.
U DaD jsou pro me fajn az ty pozdejsi pravidla, co ma třeba NWN 2, ale bohužel, třeba u Baldurs Gate a tak, to bylo pro me vždycky spis utrpeni.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7304
(Elemir) - Drakensang (1 + 2)
« Odpověď #6 kdy: Prosinec 23, 2013, 20:37:01 »

Z CD jsem v DOSBoxu snad ještě neinstaloval. Znám akorát tu příkazovou řádku, ale prý k tomu existujou i dobré grafické nadstavby.

U D&D resp. AD&D to mám opačně, mě více sedí pravidla druhé revize, tedy právě BG 1-2, IWD 1 apod. (zrovna přerod u IWD 2 jsem těžko snášel). Možná to je tím, že jsem s nimi začínal ... no, nebo je to tím, že jsem líný se už něco pořádně učit :) U DSA zatím moc nevím, znám sice ten základ, ale Drakensang je moje první vážná hra s nimi. Vybral jsem si trpasličího bojovníka. Němci jsou známí svou precizností, takže čekám kvalitní "přepis" do PC hry.

Jinak Gothic 3 už jede. Nastavil jsem ještě kompatibilitu s Windows XP SP3 a stačilo pixelshadery stáhnout "jen" na 2.0 Ale stáhnutí detailů apod. se nevyhnu, každou chvilku to něco načítá :( Řekl bych, že jsem to naposledy hrál na střední detaily s drobnými uživatelskými úpravami. Výměna procesoru se na tom neodrazila (AMD 5000+ X2 -> Phenom 2 X4 965).
IP zaznamenána
This is the end ...

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
(Elemir) - Drakensang (1 + 2)
« Odpověď #7 kdy: Leden 07, 2015, 09:34:50 »

Drakensang je skvělá hra a její pravidla se mi docela líbila. Není je ale třeba nějak zvlášť studovat. Osobně bych si trpasličího bojovníka nevybíral, protože mezi společníky, kteří se mohou přidat je trpaslík a je to jedna z nejlepších postav (je s ním sranda). https://www.youtube.com/watch?v=Wdip9G3urhQ

Mě se nejvíce líbilo hrát za šarlatána, což je něco mezi zlodějem a kouzelníkem. Ono obcně v této hře funguje magie tak trošku podivně, na boj moc užitečná není, ale vždy je lepší mít postavy, které jí ovládají (tj ve hře jsou hybridy povolání, něco mezi bojovníkem a mágem, mezi zlodějem a mágem atd). Zejména kvůli léčivým kouzlům.
Tady jsou videa z mojí hry za šarlatána, když jsme pracovali na betatestu češtiny
https://www.youtube.com/playlist?list=PL5Sp4CJqAwzH31DQZQMeBGfg3sB2Rt6Jp

řekl bych, že tato hra má především hodně dobře napsané dialogy a úkoly (i vedlejší). Jen je zde trochu problém v anglické a německé verzi. Ta anglická je dost slabší. Jak v textech, tak v dabingu tak  i v jiných věcech.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7304
(Elemir) - Drakensang (1 + 2)
« Odpověď #8 kdy: Leden 08, 2015, 00:46:07 »

Ani už nevím, jestli jsem si toho trpaslíka zazálohoval, ale od té doby jsem to už nehrál, takže dám na tebe a až se k tomu dostanu, rozehraju to s jinou postavou.
IP zaznamenána
This is the end ...

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
(Elemir) - Drakensang (1 + 2)
« Odpověď #9 kdy: Leden 08, 2015, 10:49:45 »

jo, já si nevšiml, žes to psal před rokem :D
IP zaznamenána

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:(Elemir) - Drakensang (1 + 2)
« Odpověď #10 kdy: Duben 17, 2019, 13:31:08 »

Po letech jsem znovu rozehrál první díl. Byl trošku problém to vůbec spustit, zjistil jsem, že té hře například vadí, pokud má člověk ve windows nastavenou jinou velikost písma (konkrétně na 150% a víc), protože pak nejede kurzor a podobně.

Přiznávám, že v době testování češtiny jsem každou lokaci projel asi 30x všemi možnými způsoby, protože každý nepatrný rozdíl znamenal jiné texty v dialogách i hláškách a bylo velmi složité je odhalit všechny, zvláště, když to spolu na první pohled ani nesouviselo. I tak po těch letech jsem si nepamatoval vše úplně přesně a některé tamní věci a zvraty mě stejně překvapily. Zejména v Krvavých horách, kde jsem se přidal k čarodějnicím, ale v rámci získávání vědomostních bodů vykuchal všechny vojáky inkvizice, které jsem potkal, což byla chyba. Naštěstí jsem to měl uloženo těsně před tím, než jsem tyto úkoly a rozhodnutí udělal a před tím jsem celou lokaci prošel, splnil vše neutrální a naexpoval hrdiny zabíjením zdejších neustále se objevujících zvířat, tedy jsem to načtl a udělal to znovu a lépe a vojáků inkvizice se dotkl jen jemně. Ve skutečnosti v tom co se týče zisku vedomostních bodů zas takový rozdíl nebyl, před vstupem do hradu byl rozdíl u hlavního hrdiny asi 50 vědomostních bodů za zabité vojáky, což se nevyplatía je lepší mít inkvizici pak později na své straně. Zabíjet čarodějky mi pro změnu přišlo odporné vždycky.

Hodně věcí jsem si prozměnu pamatoval relativně dobře, takže jsem se dostal až do Tallonu, kde mě jeho podstatná část teprve čeká, nicméně tato lokace je zhlediska síly hrdinů zlomová, jelikož hrdinové dosáhnou svých maxim v rámci rozvoje v důležitých dovednostech (jako ovládání zbraně a podobně) a již je v tom nelze rozvíjet, lze se zde i naučit všechny důležité pasivní bojové schopnosti na maximum, což je hlavní cíl investic vědomostních bodů a je tedy do té doby třeba splnit jejich požadavky na vlastnosti. Ten rozvojový systém je ale vážně docela dobře promyšlený a hlavně funkční a je opravdu znát, jak se hrdinové rozvíjí.

Znovu jsem začal hrát za svého oblíbeného šarlatána, což je podle mě nejlepší postava/povolání ve hře. Postupně jsem nabral ty další společníky a vodím sebou ještě Gladys (též šarlatánka), Gwendalu (elfí kouzelnice) a kouzelníka Josta. Kouzlící postavy (a to i čistě kouzelníci) jsou trošku paradoxně lepšími bojovníky na blízko, než povolání zaměřené čistě na boj, jako lidský či trpasličí válečník, nebo amazonka a podobně, především díky kouzlu magický štít, díky kterému mají v průběhu celé hry mnohem vyšší třídy zbroje, než bojovníci ve zbrojích, které mohou v danou chvíli sehnat a ten rozdíl,navíc postupně s úrovní hrdiny roste. Kouzelníci jsou tak v bojích na blízko téměř nezranitelní, současně je lze všechny naučit třeba rapíry, nebo meče či šavle a naučit je tam nejdůležitější útočnou fintu. Stále taky mají léčivá kouzla (jak na zranění, tak proti jedu), posilující kouzla vlastností či odolností na magie a Gwendala umí vyvolat zvíře jakožto pomocníka (Jost se může později naučit také vyvolávací kouzla, která jsou i asi účinější, než zvíře, blbé je, že skupina jako celek může mít jen jednoho vyvolaného pomocínka a tedy si nemůže každá postava vyvolat svého. A jelikož třeba u Gwendali jsem do vyvolání zvěře dal dost bodů a její vyolaný medvěd je tak dost užitečný a silný, jsou ta kouzla Josta momentálně diskutabilní, ať už možnost vyvolat nemrtvého, stína, nebo ohnivého elementála či džina. Je ale fakt, že ten méďa už trošku nestihá a nepřátelé jej většinou behem bojů zabijí, ale pořád má tu roli živého štítu, neboť se na něj nepřátelé často zaměří a sám dává slušné pecky a shazuje nepřátelé na zem.

Kouzlící postavy, i když vůbec útočná kouzla nekouzlí, jsou ale prostě výrazně silenšjí v boji, než ty nekouzlící. A to jsem se naučil v Tallonu i další ochranné kouzlo.

Při instalaci na steamu jsem dal instalovat německou verzi kvůli dabinku, tak nějak jsem doufal, že bude nadabováno vše, ale není, i tak je toho víc, než ve verzi anglické. On ten rozdíl bude nejspíše až ve druhém díle. Ostatně druhým dílem jsem měl asi začít, jelikož to z hlediska příběhu dává větší smysl, začít nejprve dvojkou a až pak hrát jedničku.

Ať tak či tak, tak pokud si to dobře pamatuji, tak se již pomalu ale jistě blížím ke konci hry. Po Tallonu bych měl zajít k trpaslíkům a pak už asi finále.
IP zaznamenána

troska

  • Nováček
  • *
  • Příspěvků: 3
Re:(Elemir) - Drakensang (1 + 2)
« Odpověď #11 kdy: Duben 17, 2019, 22:57:43 »

Tak jsi mě navnadil, že jsem na disku vyhrabal roky starý instalacky prvního dílu, nainstaloval a zprovoznil. Trochu jsem zápasil s kompatibilitou (mam W8.1) ale uz to jede. Zítra se do toho pustím. Kdysi jsem to hrál (soubory jsou z roku 2013, češtinu jsem našel novější na netu - v.104) ale nedohrál a v podstatě jediny co si pamatuju je slozitej a rozvetvenej strom dovednosti a vlastnosti, a velkou krysu v kanalech, takze je to pro me vlastne jako poprve.
IP zaznamenána

Ringo

  • Starší člen
  • ****
  • Příspěvků: 274
Re:(Elemir) - Drakensang (1 + 2)
« Odpověď #12 kdy: Duben 17, 2019, 23:13:37 »

Jak mám rád Realms of Arkania a považuji ji za nejzásadnější devadesátkovou trilogii v oblasti RPG/Dungeony, tak mám teď nevím, jestli smůlu, ale ten Drakensang mě vůbec teda nechytl. A to jsem se hodně snažil, doslova jsem do toho šel s tím, že hra dle pravidel Das Shwarze Ague, jako RoA mě musí prostě bavit.
IP zaznamenána

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:(Elemir) - Drakensang (1 + 2)
« Odpověď #13 kdy: Duben 18, 2019, 00:25:52 »

Tak to mě to baví a považuji to za jednu z nejlepších her tohoto typu z těch novějších. I když ona už je taky přes 10 let stará. Řekl bych, že konkurencí je nejvíce asi to neverwinter night 2, které ale funguje na jiných pravidlech. Drakensang2 mi přišel trošku horší, ale pořád je to docela dobrý. Akorát je zde ona nelogičnost, že jednička navazuje příběhově na dvojku a pokud člověk nejprve hraje jedničku, tak některé odkazy mu nejsou jasné. (především vztah hrdiny, přítele Arda, za kterým cestuje a kterého zabijí, trpaslíka Forgrimma, Gladys a jejího otce Canea. To pochopí až ve dvojce.
IP zaznamenána

Richmond

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 568
Re:(Elemir) - Drakensang (1 + 2)
« Odpověď #14 kdy: Duben 18, 2019, 19:00:41 »

Takže když jsem ještě žádný díl nehrál, je tedy lepší začít dvojkou?
IP zaznamenána