Svět Might and Magic

Komunitní fórum stránek Svět Might and Magic

  • Březen 28, 2024, 18:10:10
  • Vítejte, Host
Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání -

Autor Téma: (Elemir) - Golden Land  (Přečteno 19038 krát)

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
(Elemir) - Golden Land
« kdy: Březen 23, 2013, 05:56:42 »

ÚVODNÍ PŘÍSPĚVEK:

Golden Land je poměrně zajímavý mix různých RPG nápadů odjinud, převedný do izometrického pohledu ala Baldur's Gate. Za jeho zrodem stojí ruský tým BURUT a původ hry je více než-li jasný už z dabingu :) Přesto se vůbec nejedná o špatnou hru. Na východ od nás hra vyšla jako pokračování titulu Zlatogorie 1 (Heath), oficiálně se tedy jedná o Golden Land 2 (Zlatogorie 2), ale u nás to TopCD vydali nakonec bez jakékoliv číslovky. GD 2 má i datadisk (Holodnie Nebesa neboli Cold Heaven), ale ten už u nás nevyšel. Ovšem při troše hledání se obojí dá nalézt na webu. Budete však zápasit nejen s ruštinou, ale rovnou s azbukou ... jak jinak ;) Golden Land totiž nikdy nebyl lokalizován do angličtiny (Edit: Mno, byl, ale trvalo ho najít :D, viz příspěvek dále v diskuzi z data 3.9.2013).

Hru jsem zakoupil někdy v roce 2006 za nějakých 199 Kč, tedy cca 3 roky po jejím vytvoření (ovšem u nás se opravdu do distribuce dostala až v roce 2006). Její grafické zpracování se dá označit za velmi zdařilé a i dnes mu nelze upřít jisté kouzlo. Svět je složen ze 3 oblastí, Golden Landu, Marvie a Turbenu, z toho první je od dvou zbývajících oddělena horami. Hlavně v městech je zřejmý mix středověku s moderní světem, který se dá nejvíce přirovnat k postapokalypse. U domů se povalují barely, některé z domů jsou vybaveny klasickým záchodem, hospoda jak kdyby z oka vypadla typickému baru z US filmů ... :) Technika je striktně oddělena od magie - zatímco technika je tu proto, aby lidem pomáhala, magie má za úkol pomáhat v boji ... toliko alespoň volný citát jedné postavy z Marvie. Ovšem v reálu je to trochu složitější a mezi zbraněmi naleznete i pušky.

Kupodivu to ale jako celek nepůsobí rušivě. Vadou na kráse je jen malý počet interiérů. Ve městě se tak několikrát potkáte s tím samým vnitřkem domu, jaký jste už o kus dál navštívili. Podobně je to s exteriéry map mezi městy a nakonec i dungeony. Ovšem ke cti dungeonů je zase to, že nejsou zbytečně rozlehlé a jsou víceméně jednopatrové. Úkoly jsou nápadité, totéž se bohužel nedá říct o dialozích. Ve hře chybí volba přesvědčení, což je na jednu stranu dobře, protože náš chrabrý hrdina dokáže něžné uplakané kouzelnici klidně vynadat do krav, která jenom plýtvá talentem našeho geroje na nesmyslnou práci.

Do určité míry se to dá zkousnout, ale co se zkousnout nedá je český překlad. Když už v té hře takovéhle opičárny jsou, tak ať jsou alespoň pořádně přeložené. Ruštinu jsem měl jen něco přes rok, ale i tak mám pocit, že tohle překládal buďto nějaký rodilý mluvčí, který pro změnu moc nevládne češtinou anebo někdo, kdo se silně inspiroval strojovým překladem. Nejhorší pak je, že se mezi sebou liší popisky ve hře a manuál (pokud se tak vůbec té tenounké knížečce dá říkat). Klidně se tak může stát, že začnete postavě rozdělovat body v domnění, jak dobře činíte a nakonec zapláčete nad výdělkem (hra navíc nemá nastavení obtížnosti, o to horší to může mít následky). Svého času existovala česká fanstránka, ale bohužel už není.

Když už jsem nakousl herní mechanismus. Neni to zas takový rozdíl oproti jiným RPG. Levelování se děje dle vzorce - na druhý level je třeba 100 zkušeností, na každý další je to vždy o 100 více, než-li bylo na předchozí (např. level 10 = 4500 zkušeností).

Základní vlastnosti (statistiky) - síla, odolnost, pozornost apod. mají horní hranici 30. Na počátku má postava v každé z nich pět úrovní. Přitom u jejich zvyšování platí, že na zvýšení je potřeba tolik bodů, kolik je hodnota následující úrovně. Např. sílu 5 zvýšíme na 6 investicí 6 zkušenostních bodů. Je to identické se systémem použitým v Might and Magic. Nepříjemné je, že z počátku dostává postava za level třeba jen 13 zkušenostních bodů. Volba se tedy řídí dle zaměření - ať si hra říká co chce, ve skutečnosti existuje jen povolání bojovníka a mága. Ovšem určitou hodnotu statistiky může vyžadovat např. nošení určitých předmětů. Doporučuju proto postavu vytvořit svépomocí. Profilace povolání se děje formou dovedností, kterých je hezká řádka, maximální úroveň každé je 15 a o jejich zvyšování platí totéž, co o základních vlastnostech. Aby se to nepletlo, do dovedností se vkládají dovednostní body, do statistik zkušenostní body.

Zatímco počet zkušenostních bodů za level se přirozeně mírně navyšuje s rostoucím levelem, dovednostních bodů dostává postava konstantně 5 za level. Ovšem zas tak jednoduché to ve skutečnosti neni. Syslení zkušenostních bodů neni na místě, protože za jejich investici postava dostává bonus k bodům v dalších levelech. A to jak do zkušenostních, tak i do dovednostních bodů. Je proto na místě si specializaci rozmyslet co nejdříve a body do statistik investovat cíleně od počátku. Naštěstí v tom je snadná pomoc, jak už jsem uvedl, nošení některých předmětů, kouzlení apod. vyžaduje určitou úroveň přidružené statistiky, takže ono se to nakonec vyvíjí přirozeně.

Statistiky v základu ovlivňují 3, potažmo 4 věci. Zdraví, množství many, množství akčních bodů a "obecné" štěstí :) Krom štěstí má každá ze tří odvozených vlastností svou hlavní statistiku a vedlejší statistiku. Hlavní statistika ovlivňuje odvozenou vlastnost s každou navýšenou úrovní, vedlejší pak s každou sudou hodnotou (ob jednu). Např. Zdraví je primárně určeno odolností, za každou 1 úroveň dostane postava bonusových 5 HP. Ovšem krom toho má na zdraví vliv i síla, kdy postava za každou sudou hodnotu dostane dalších 5 bonusových HP (tedy na úrovni 6, 8, 10 ...). Množství many ovlivňuje moudrost (hlavní statistika) a inteligence (vedlejší statistika), bonus je 5 bodů many. Množství akčních bodů (AB) ovlivňuje obratnost (hlavní statistika) a pozornost (vedlejší statistika), bonus je 1 bod AB. Vliv úrovně statistik se uplatňuje rekurzivně, tedy dopočítá se zpětně i za předchozí levely (zdraví, mana).

Vyplatí se hrát sólo, byť společníci ve hře také jsou, ale zkušenosti se potom rovnoměrně dělí. Cílová úroveň postavy je něco okolo levelu 30 (byť maximum je 99). Díky tomu je třeba postavy úzce specializovat, tedy jen jen jeden typ zbraně (maximální úroveň) + 2 pomocné dovednosti co nejvýše jde. U mágů to bude podobné. Protože boje jsou na kola a řídí se formou tzv. akčních bodů, je dobré si tohle hlídat. Každý pohyb, úder apod. spotřebuje určitý počet akčních bodů. Cílem je tedy maximum akčních bodů (horní hranice je 60, pro začátek alespoň 30!), tedy více akcí v jednom kole. Předměty v rychlých slotech akční body nespotřebovávají, lezení do inventáře už ano!

Dovednost kovářství nebo alchymie se mi moc neosvědčila, hlavní potíž je v tom, že nákresy a svitky kupujete naslepo, nejde si je totiž přečíst, dokud se je nenaučíte. Pak se návod zobrazí v nabídce. Maximální úroveň obchodování sníží prodej/nákup na skutečnou cenu - je čtvrtinová oproti ceně bez dovednosti obchodování. Předměty se liší dle materiálu a kvality a používáním se opotřebovávájí. Prokleté předměty sundá postava s příslušnou úrovní dovednosti vzdělávání nebo schopný kouzelník za úplatu. Pozor na to, některé postavy mají po pravé straně dialogového okna speciální tlačítko, které otevírá nabídku obchodu. Týká se to právě i uvedených mágů. Stejné tlačítko mají i spolubojovníci a slouží k přesunu do jejich inventáře. A ještě jedna věc, oprava / sundání prokletého předmětu může být hodně drahé.

Na závěr jen poznámka k ukládání. Doporučuju úkládat do dvou odlišných pozic, např. každé město zvlášť a aktuální postav do quicksave. Některé úkoly nebo rozhovory jsou zabugované, předejdete tak nemilým překvapením. Pokud chce např. někdo donést dvě věci, předejte je až obě najednou, nikoliv každou zvlášť. Hra obsahuje 2 zajímavé levelovací bugy, doporučuju se jim vyhnout ... Neni nad poctivou práci :D
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
(Elemir) - Golden Land
« Odpověď #1 kdy: Březen 23, 2013, 07:18:37 »

Když jsem se probíral seznamem her, kudy pokračovat dál, rozhodl jsem se  změnit strategii - zůstat sice u izometrie, ale vzít to podle nejméně přívětivého začátku. A tady bezpochyby vyhrává Golden Land.

Opravdu jsem hru začínal několikrát, neboť jak je již standardem, manuál kamsi zapadl a hlavně jsem chtěl mít jistotu, že jsem rozdělil vlastnosti dostatečně optimálně a vybral správné počáteční dovednosti pro uvažovaný styl hraní. Ostatně v případě téhle hry je lepší si vliv jednotlivých voleb vyzkoušet přímo. Dodnes si vybavuju předchozí nedokončenou hru, kde jsem hodně dlouho běhal s méně jak 30-ti akčními body, což je tak akorát na jeden sek mečem na kolo. Tentokrát jsem tuhle chybu neudělal a díky kombinaci obratnosti a pozornosti (obě 16 bodů) + dovednosti taktiky jsem dosáhl rovnou počátečních 30-ti bodů.

Jak je už zřejmé, postava bude udatným bojovníkem, do vínku proto dostala dovednost meče a umění boje. K tomu jeden bod do kovářství, neboť to jsem si minule snad ani nevyzkoušel. Sílu a odolnost jsem nechal na osmi bodech (budu zvyšovat postupně), štěstí na 8, inteligenci a moudrost jsem nechal obě na 5 (k čemu taky). Po prvních bojích jsem rychle doučil jeden level mastičkářství :)

Začátek ve Světlohradě jsem si ještě matně pamatoval, ale spíš to bylo seznamovaní se s hrou a cestováním po mapě. Nějakých 6 hodin jsem se snažil vyhýbat bojům, co to jen šlo. Dostal jsem se na level 8, prolezl jsem většinu měst a otevřel si vstup do Marvie. Chybí mi však Aldanův náramek a vlastně ještě docela dost úkolů zůstala nesplněná. Úroveň meče jsem postupně zvedal až na 10 bodů, k tomu na střídačku sílu a odolnost na 10. S pro dnešní ráno finálním levelem 9 jsem zvedl sílu na 13 bodů, nasadil prima mečík z Korčmy a zvedl umění boje na 5. V tu chvíli se výrazně zvedlo působené poškození, takže jsem to zakončil porážkou 5-ti banditů při náhodném setkání ... teda samozřejmě jsem je lákal po jednom :D

Boje sice ještě nejsou žádná sláva, ale už to začíná být znát a řekl bych, že jsem na tom určitě lépe, jak před lety. Tentokráte ani nehodlám najímat společníka. Vzhledem k tahovému systému boje jsem chvilku zvažoval specializaci na střelné zbraně, neboť bych nemusel čekat, až ke mě protivníci dojdou, ale pak jsem to zavrhl a zůstal u klasiky.

Tenkrát jsem zakysl tuším v chrámu Černoboha a specializace na meč byla shodná, takže počítám s tím, že se tam opět dostanu celkem v pohodě :) Potíž byl jen level, proto bych asi neměl do Marvie tolik pospíchat, byť je to ve skutečnosti otázka pár hodin. Expící bug už jsem našel, ale nehodlám ho využít, holt vsadím na náhodná setkání. Předpokládám, že k levelu 15 se přiblížím i zbývajícími úkoly.

Finančně jsem se vyhoupl na 17000 zlatých, vyvstává samozřejmě otázka, zda-li se na obchodování nějak specializovat, ale bodů k rozdělování je obecně málo, prioritou je meč na maximum, takže uvidím, jak to všechno půjde.
IP zaznamenána
This is the end ...

JCMurphy

  • Starší člen
  • ****
  • Příspěvků: 461
(Elemir) - Golden Land
« Odpověď #2 kdy: Březen 23, 2013, 12:48:24 »

u hodně věcí se vyplatí investovat jeden bod, u kovařiny jsem dal myslím 5? obchodování je zbytečnost, s kovařinou pak dovedeš ze šrotu vyrobit poklad (sice jsem svoje výrobky nenosil, ale daly se dobře prodávat) kouzla mě nijak nenadchly... taky jsem hrál vyjímečně na meče, šlo to v pohodě
IP zaznamenána
Zura ja nai, Katsura da!

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
(Elemir) - Golden Land
« Odpověď #3 kdy: Březen 23, 2013, 16:32:12 »

Ráno jsem dočetl ten útloučký manuál, co k tomu byl :) Dám bod určitě i do alchymie, receptů mám hodně, tak jsem zvědav na výsledek. Spotřeba bodů je velká, tak to nechci právě moc drobit, ale mám taky nutkání do některých dát více bodů, což by se mi tady mohlo ale vymstít. Mám pocit, že minule jsem zvedal právě to mastičkářství kvůli bonusu k zásahu, taktiku jsem asi nepreferoval. Mám teď cesto do Panenských polí, či jak se to jmenuje, takže teď si teprve užiju bojů.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
(Elemir) - Golden Land
« Odpověď #4 kdy: Březen 24, 2013, 03:51:34 »

Před chvilkou jsem to zapíchl :) Dostal jsem se až na level 16, meč už mám na maximu a je to dle očekávání znatelný pokrok - 3 útoky za kolo (meč má nyní spotřebu jen 10 akčních bodů). Nakonec nejsem ve vnitrozemí ještě hotov, pozapomněl jsem na černokněžníka Kazimíra a navie. Druhou věcí je zatím nemožnost zakoupit sekeru pro postup dál (málo peněz) - teď už bych se asi do boje vrhnout mohl (případně to vyřešit zlým způsobem zabitím strážce pořádku), ale začal jsem řešit Velemirův meč, takže zas večer. Standardně jsem se zasekl na donášce kvalitního ocelového meče, nikde nebyl k mání a teď se ke všemu "upgradovalo" zboží obchodníkům.

Ještě jsem si v klidu sedl nad papírem a začal trochu počítat. Netuším, jaký je maximální level postavy, ale náznaky v podmínkách některých předmětů ukazují na 30. Vzal jsem tedy celkový zisk dovednostních bodů a porovnal ho se spotřebou při zvyšování úrovně dovednosti. Vyšlo mi, že opravdu jich moc nazbyt neni, je to tak na 2 dovednosti na maximum (úroveň 15) a jednu na úroveň 10 + drobné do pomocných, jak už mám rozděleno. Řeším tedy dilema, jestli tou druhou patnáckou bude umění boje nebo taktika :D Případně zda-li si nevystačím s oběma jen na 10 a "zbytek" rozhodím jinam nebo schovám.

Z pohledu akčních bodů je taktika důležitá, na úrovni 10 to sníží spotřebu pro následující útoky. To by ve finále mohlo vést až k zajímavé smrtící salvě v jednom kole, resp. možnost bojovat efektivně i se skupinou nepřátel. Každopádně tohle se nejdříve dozvím na levelu 20, kdy to bude možno ozkoušet (budou k dispozici volné dovednostní body).

Ještě k tomu bilancuju zisk akčních bodů z obratnosti a přesnosti. Jestli jsem dobře koukal, maximum akčních bodů by mělo být 60, v základu by to pro jednoruční meč v tuhle chvíli znamenalo 6 útoků za kolo. Když vemu, že průměrné zranění mi vychází 30 bodů, tak by to bylo 180 bodů za kolo. V kombinaci s taktikou to nebudu raději ani domýšlet :) Pravděpodobně spíš u mě dojde k nějakému kompromisu. Kvůli zbroji je třeba zvyšovat i odolnost a to taky nestojí málo.

Každopádně jsem se dostal někam k polovině hry a začíná to být veselejší. Při troše štěstí do Marvie doputuju s levelem 20. Škoda, že si nemůžu vzpomenout, jak jsem na tom byl při prvním hraní. Řekl bych, že jsem do Marvie odcházel pod levelem 15, za což očividně mohl společník Ion, protože přes 15 se dá dostat celkem v pohodě.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
(Elemir) - Golden Land
« Odpověď #5 kdy: Březen 25, 2013, 02:48:59 »

Dnešek byl ve znamení běhaní. Hra nabrala okolo Aldanova náramku rychlý spád. Nakonec jsem se totiž rozhodl získat Grodvalovu sekeru poctivě, takže jsem rozprodal co se dalo + knihy kouzel, které mi jsou stejnak k ničemu a zaplatil 48000 obchodníkovi. Zkousl jsem následující pobíhání, našel mrtvého Kukuje, vyzbrojil se jeho mečem a došel si pro náramek. Na 19. levelu se mi tak podařilo projít průchodem do Marvie. Usadil jsem se v Tsukramu, kde jsem si shodou okolností všiml, že Kukujův meč by potřeboval opravit. Ovšem chyba lávky, meč je prokletý.

Oběhl jsem tedy kdejakého kouzelníka a hledal, kdo umí prokleté věci odstranit. Nikde nikdo. Rozhodl jsem se proto odcestovat zpět do středozemí a vzal to přes pevnost Ra do Korčmy, odtud do Světlohradu a nakonec do Panenských polí. Stále nikdo ... Zkoušel jsem něco najít dokonce i v konfiguračním souboru :) neb jsem to začal považovat za bug. Pak jsem opět nahrál save z Tsukramu, zda-li jsem opravdu nic nepřehlédl a ... přehlédl.

Kouzelnice Nuria měla v dialogovém okně po pravě straně takové zvláštní obrázkové tlačítko, kterým se zpřístupnila možnost obchodování a zde mimo jiné možnost zrušit prokletí. Tohle tlačítko má více NPC, dokonce i ta, která se mohou ke mě připojit (slouží jako vstup do inventáře). Nahrál jsem proto zpět quicksave a v Korčmě zkusil čaroděje Velehvězda (každý kouzelník to opravdu neumí, ale tenhle mi přišel schopný už od pohledu :)). Předtím jsem ještě využil situace a sundal pouštního démona v hospodě, přeci jen jsem těch 43 akčních bodů musel využít. Heureka, meč byl za 4000 zlatých dole. Škoda, poskytuje bonus +5 akčních bodů, ale je to jinak drahá sranda. Oprava ze 6-ti zbylých procent by vyšla na cca 7500 zlatých. Kovařinu na potřebné úrovni taky nemám.

Vrátil jsem se proto zpět do Tsukramu a rozhodl se nějaký meč koupit (ten současný ze sbírky barmana z Korčmy už neni dostačující). Našel jsem hezký meteorický a hnedle si všiml, že obchodník se zbraněmi má v tuhle chvíli i "kvalitní železný meč". Co teď? Je to on, neni to on ... Nj, koupil jsem ho a mazal zpět do Panenských polí za čarodějem Rtišem. Byl to on, čaroděj ho vzal a očaroval proti Naviím. Další rest splněn. Když už jsem tu byl, vzal jsem ještě úkol s falešným vstupem do Marvie od kapitána lodi ve městě Ra. Odměnou byly hodinky a kupa hezkých předmětů k prodeji - jinak jeskyně hodně podobná té s královnou Navií :)

Ve středozemí tak mnoho úkolů nezůstalo. Nechal jsem tu všechny co mi byly proti srsti hrdiny, tedy ty vyděračské a zabijácké. Nenechal jsem si je ani zadávat. Zkoušel jsem získat i Velemirův meč, ale protože jsem už pravý vstup do Marvie objevil díky jinému předmětu, úkol už nešel splnit a zůstaly mi i komplet 3 svazky Velemirova díla. Jedinou hmatatelnou odměnou byla možnost najmout kouzelnici Zemfiru z Korčmy (samozřejmě jsem ji tam taky nechal :)). Opravdu nesplněný mám jen úkol pro alchymistu Gleba z města Ra, nedaří se mi najít potřebné ingredience pro kámen mudrců. Taky mi v inventáři zůstal nějaký dalekohled.

Ze středozemí jsem tak nakonec definitivně (?) odcházel na levelu 21, taktika vytrénovaná na 10. úroveň - neni to úplně takový zázrak, jak jsem čekal a popisek napovídal, ale umožňuje to provést více akcí v kole. Neni to tedy tak, že by na následující útok bylo potřeba opravdu jen poloviny akčních bodů, je to jen třeba o 1 bod méně, ovšem i to se hodí. Peníze se mi podařilo celkem rychle obnovit, opět mám nějakých 40000 zlatých. Strávený čas ve hře je zatím cca 18 hodin.

Vrátím se ještě ke včerejšímu rozjímání nad levelováním. Zjistil jsem, že bodů pro základní vlastnosti dostávám konstantně 13 za level. Naproti tomu body pro dovednosti jsou pohyblivé. Někde po levelu 15 to bylo už 11 bodů za level. Škoda, že jsem si toho víc nevšímal od počátku hry. Ovšem na počátku to bylo určitě 9 bodů za level, takže ono to nakonec pro tuhle chvíli průměr 10 bodů za level asi dá. Vzhledem k potřebě lepší zbroje jsem nakonec navýšil odolnost na 15 bodů. Díky tomu jsem mohl obléct platinovou zbroj. Řekl bych, že tady se to právě začalo lámat. Optimální investice jako obvykle vyplynula z konkrétní potřeby :)

Jinak mě dost překvapilo, jaké skoky v okolí se mezi levely dějou. Od levelu 15 se objevily tužší potvory, od levelu 20 pak mám problém u obchodníků koupit suroviny pro kovařinu. Sice ji moc nevyužívám, ale chtěl jsem si vytvořit svůj vlastní unikátní zlatý mečík a nebylo z čeho :D

Ale teď zpět. V současné chvíli stojím v táboře nájemných vrahů a přemýšlím o dalším postupu ve hře - výběr strany? Je zajímavé, že na Shurba-Hala si ještě matně pamatuju, ale jinak mi Marvie moc povědomá nepřijde. Což je vlastně dobře, alespoň budu moci předstírat, že jsem tu ještě nikdy nebyl :D
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
(Elemir) - Golden Land
« Odpověď #6 kdy: Březen 25, 2013, 05:57:56 »

Nějak mi to nedalo a musím ještě na chvilku odbočit. Krom známého bugu s manželkou uneseného muže ve městě Ra jsem objevil zmínku o dalším bugu s násoskou v hospodě v Tsukramu. Zatímco ten první je opakovaně za 100 zkušeností, ten druhý je už za 500 zkušeností (přitom ho lze využít prý max. 99 krát). Vzal jsem to analogicky i k tomu prvnímu a dohromady by to znamenalo zisk až 59400 zkušenostních bodů, což znamená skoro level 35 (59500 zkušenostních bodů). Vypadá to proto velmi věrohodně, dokonce až tak, že se možná o bug nejedná.

Když se to vezme kol kolem, všechna města dané oblasti jsou v Golden Landu dostupná hned po startu hry. Neni proto vůbec problém dojít hned na začátku do města Ra (z řady náhodných setkání na mapě lze bez problémů vycouvat), vzít od manželky peníze na výkupné a manžela prostě bez boje vykoupit. Celkem snadno tak lze postavu vycvičit. Vypadá to proto spíše jako záměr vývojářů. Analogie v Tsukramu sice neni tak snadno dostupná, ale zas se s ní musí rychleji levelovat (zatím jsem něměl možnost funkčnost tohoto bugu-nebugu vyzkoušet).

Druhá věc, která mi nedá klid, je moje tehdejší první hra. Pořád mi neni jasné, jak jsem se vlastně do Marvie dostal. Když vezmu, že jsem nyní dosáhl levelu 21, tehdy ve dvou (s duchem Ilonem) by to děleno dvěma znamenalo i tak level 15. Musel jsem toho tedy asi dost vynechat. Ne všechny souboje jsou snadné, předtím ta postava ani nebyla moc dobře vytvořená, přesto jsem přes mnoho překážek dokázal projít. Je tedy pravdou, že duch Ilon byl značnou oporou, jako NPC je to dobrá volba - dost vydrží a umí dobře bojovat.

Z druhého pohledu, dělení levelu 30 by znamenalo pro postavu zkušenosti jen pro level 20, což je horší. To byl asi celý kámen úrazu. Odhadem by to odpovídalo tomu, co si matně pamatuju. Každopádně celkem dobře si vybavuju, kde jsem skončil, takže jakmile tam dorazím, měl bych to poznat. Jsem zvědav, kam až jsem to vlastně takhle dotáhl :)

Edit: Ta podstatná myšlenka k levelování mi nakonec vypadla :) Podle úvodního výpočtu je možné, že hra má ve skutečnosti vyšší zkušenostní strop, min. level 35. Mám v plánu to pak zkusit pomocí bugu v Tsukranu. Podle zákysníku na abecedě her se někdo ke stropu dostal i v normální hře, tak uvidím. Musím jen zkonstatovat, že ten útloučký manuál ke hře je prakticky k ničemu. Chybí tam třeba krom základních věcí i hodnoty poškození kouzly apod. Na druhou stranu to nutí se o jednotlivé aspekty hry více zajímat :D
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
(Elemir) - Golden Land
« Odpověď #7 kdy: Duben 02, 2013, 08:17:31 »

Od hraní Golden Landu jsem si udělal pár dní puazu a začal zase včera v noci. Zvolil jsem mírový způsob cesty k Shurba-Halovi a dorazil do hlavního města Marvie. Následovalo postupné putování po Marvii z jednoho konce na druhý. Městské a vesnické oblasti byly v pohodě, v případě bojů jsem nenarazil na vážnější problém. Skutečnou výzvou se stal až ohnivý salamandr - první záchytný bod, na který si z předchozí hry jakžtakž vzpomínám.

Cesta k němu byla spletitá, v Marmarisu jsem se "omylem" nechal okrást zlodějkou Malikou. Když se mi ji podařilo vypátrat, tak jsem udělal osudovou chybu. Moc se mi její varianta řešení problému nelíbila a po skončení rozhovoru jsem dal quicksave. Ovšem při opětovném pokusu o rozhovor už mě jen odpálkovala :( A co teď? Městský save jsem neměl a absolvovat celý Marmaris znovu (jedno z velkých měst) jsem odmítl (zabít Maliku taky nic neřešilo) ... holt jsem se se svými 60 000 zlatých rozloučil a s nulou jsem si to namířil k nejbližšímu obchodníkovi. Prodávat bylo co, takže jsem získal 5000 zlatých na cestu a vydal se za salamandrem. Od téhle chvíle jsem začal úkládat pečlivěji, byla to zkušenost k nezaplacení :D

Ještěrka překvapila. Ohnivá kouzla mi kupodivu moc neubližovala, ale zblízka to bylo na load :) Zranění dávala za cca 70 bodů, moje zdraví jen 99 ... zkusil jsem jí do cesty vykouzlit horského démona, ale dala ho taky na dvě rány. Ovšem je to jen ještěrka. Stačilo se k ní nepřiblížit přímo na dosah a ona raději kouzlila. Naopak já to k ní poté rychle došel a na tři rány ji sejmul. Udělal jsem si tak očko do budoucna v hlavní linii ... teda alespoň doufám :D

Mno, když jsem psal o malých problémech při bojích, tak jsem ale taky trochu kecal. Náhodná setkání v okolí hlavního města a dále na jih jsou v pohodě, ale směrem na sever se objevují okřídlené démonky a to prostě nešlo. Trojúhelník Djulthan-Dargoš-Marmaris jsem prostě porůznu odloadoval, dokud nebyla cesta co nejpřívětivější.

Náhrdelník pro Shurba-Hala jsem nesehnal a byl jsem poslán na jih do oblasti turbernského císařství. Konečně vlídná oblast pro levelování při náhodných setkáních. V Orogu jsem si nechal u kováře vyrobit za donášku kozí krve a mechu prima nezničitelný mečík - kvalitní šavle z rudého kovu (neopotřebovává se) s vysokým zraněním sekem (bohužel naopak s bídným zraněním bodnutím - sek 30-45, bodnutí 1-10). Ve městě Vega jsem našel plátový kyrys a kalhoty z červené meteorické rudy a hned začlo být ještě veseleji. Obzvláště zdejší gryfové jsou dobrý objekt pro expení. Než jsem se nadál, byl jsem na levelu 28. Dal jsem si jednu úroveň stopařství a při jedné cestě se mi zjevila bojovnice Aldana (těžko říct, jestli je to tím stopařstvím nebo to byla součást děje), ale přiznala se mi, že to byla ona, kdo osvobodil Černoboha a já jsem ten jediný, kdo ho dokáže zastavit ... jak typické od ženských :D Kajícně mi předala svůj štít Ladino magické zrcadlo (prima věcička, musel jsem si ale zvednout nejdřív odolnost na 20). Bělobůh později o Aldaně mluví jako o Alaně, tak jsem si její jméno možná blbě poznamenal.

V Hatlendalu jsem pak konečně dostihl zloděje náhrdelníku a dozvěděl se o jeho současném majiteli králi Gunnaru III. Uf, druhý záchytný bod. Palác jsem si celkem vybavil, ale měl jsem za to, že město je honosnější ... A proč zrovna ten palác? Protože jsou tu skoro všichni nepřátelští :) Hlavně jsou tu velcí červení démoni. Vzal jsem to mírovou cestou a podplatil komorníka (samozřejmě jsem démona zkusil, neni to taková hrůza, dostal jsem ho taky na 3 rány, potíž je, že nesmí začít útočit on, navíc má kolem sebe gardisty, takže na férovku to moc nejde, byla by to i škoda svitků).

Králův úkol a haldu vedlejších úkolů jsem nakonec splnil a ke svému úžasu jsem se ocitl na levelu 32 (s levelem 30 už je možné používat řadu unikátních předmětů dle kovářských nákresů, jenomže jako naschvál neni z čeho kovat :)). Protože body už od počátku Marvie nerozděluju (vyjma základních vlastností), tak mi zůstalo dost volných bodů, abych s přehledem zvedl jakoukoliv dovednost z 0 na 15. No, zkusil jsem umění boje a vydal se do paláce znovu na démona a gardisty :D Skvělá vychytávka! Každého jsem sundal druhou ranou, démon dostal úder za cca 685 bodů. Přestávám se bát finále :D Ale nic, zatím to byl jen pokus, body schovávám dál. Zajímavé je, že moc zkušeností za ten boj nebylo, čekal bych od takovéhle potvory mnohem víc, za ohnivého salamandra bylo třeba hezkých 1000 expů.

Tady teď odbočím. Jsem celkem ochotný hře prominout chyby v překladu dialogů (dost často až vyslovené opičárny), ale co prominout nemůžu, je rozdíl mezi manuálem a hrou. Kdybych býval manuálu věřil, teď bych měl body rozdělené nenávratně hezky blbě! A teď zpět.

Překvapil mě počet možných parťáků - vykoupená prostituka Fatima v Marmaris, vyhozený vojevůdce Ibn Sufilla v Djuthanu, lovec (či lovkyně) Ayub v Hatlendaltu nebo vrah Soni v Orogu. Možná jich bude ještě více :) Druhá věc je náznak příběhové volby. V turnbernském císařství zápasí o kontrolu nad městy dva klany - Lyotův a Audunův. V jednom jsem pomohl prvním, v dalších druhým a nikomu nic nevadilo :o Asi nějaké nedotažené. U levelování jsem si všiml, že nezískávám už jenom víc bodů k rozdělení do dovedností, ale i více bodů k rozdělení do vlastností. Levely skáčou teď opravdu rychle tak jsem zvědav, kam až se dostanu. Našel jsem nejasné náznaky cosi až o padesátce. Po finanční stránce jsem se přehoupl přes 140 000 zlatých.

Večer bych to viděl na návrat k Shurba-halovi a při troše štěstí bude i finále ...
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
(Elemir) - Golden Land
« Odpověď #8 kdy: Duben 02, 2013, 23:58:27 »

Ještě než se vrhnu na závěrečnou část, provedl jsem menší "testování" levelování. Ano, konečně jsem splnil úkol s Vadihem, přítelem Saida z Tsukranu. Said už v hospodě čekal, při rozhovoru stačí dát odpověď číslo 2 (nehledat jim zatím práci) a při opětovném oslovení dostaneme znovu 500 zkušeností. A tak pořád dokolečka a neomezeně. Číslo 99 totiž neni počet cyklů, ale - a teď se podržte - je to maximální level postavy. Ve hře je zkušenostní strop až 495 000 zkušeností, což je hranice pomyslné stovky, ale reálně postava dosáhne "jen" na level 99.

Když už jsem byl u toho, tak mě zajímalo, jak to bude s vlastnostmi a dovednostmi. Bodů do obojího je celkem dost, takže si užije každé povolání. Maximální hodnota základních vlastností je 30, maximální počet akčních bodů je opravdu 60. Při levelu 99 lze s přehledem vycvičit až 9 dovedností na úroveň 15 a ještě něco málo zbyde (jedna na úroveň 14). Vzhledem k odolnosti některých bossů na magii je to dostatečná rezerva pro mágy, aby se narychlo přeškolili i na zbraně.

Zkusil jsem k plné Taktice a Umění boje naplno zvednout i dovednost Mastičkářství a Atletiky. Výsledný efekt  v boji mě docela zklamal, postava pořád často míjí, kritický útok zůstal na 10%, zvláštní útok dle potvory (viz pak níže v povídání o závěru příběhu). Výhoda Mastičkářství se úkazala v silnějších úderech a hlavně ve schopnosti léčit se ukradenými životy. Atletika mi přišla potřebná spíš jen jako násobitel nosnosti postavy. Ovšem zvednutí Odolnosti v základních vlastnostech na 30 vedlo k razantnímu navýšení zdraví (až 9 bodů za bod Odolnosti).

Rezerva je tedy velká, ale jak za chvíli popíšu, hra se dá dohrát i podstatně skromněji :D
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
(Elemir) - Golden Land
« Odpověď #9 kdy: Duben 03, 2013, 00:49:07 »

A teď tedy povídání o závěru hry.

K Shurba-Halovi jsem se opravdu vrátil, drze mi přiznal, že je přívržencem Černoboha a hned mě napadl. A byl tu první load :) Kouzelník má prima hůlku (unikát) a kouzlí něco na způsob laviny - 11x v kole. V průměru zásah za 12 bodů, takže zdraví nad 120 u vlastní postavy je nutnost + lektvary v rychlých slotech. Výstroj se mi od včerejška moc nezměnila, jen taulinové kalhoty jsem vyměnil za jiný kousek z modrého kovu. Boj trval celkem 3 kola a odměnou bylo 1500 zkušeností.

Po rozhovoru se zjevením velekněze Kotara jsem využil včera dokončený úkol s ohnivým salamandrem a hned jsem si došel pro obřadní dýku. V Marmarisu jsem vše nepotřebné nacpal Fatimě (postava k najmutí) - co kdyby finance došly, tak ať mám schovanou rezervu :) Hned potom jsem to otočil k oltáři Černoboha v marvijské poušti. A opět jsem narazil.

Strážce oltáře byl drsoň, nedařilo se mi ho pořádně zranit a kritičákem mě dokázal zasáhnout i za hezkých 110 bodů, takže celkem nerovný souboj, vzhledem k jeho 3 útokům za kolo. Rozhodl jsem se proto navýšit naplno Umění boje. Do této chvíle jsem držel 166 volných bodů do dovedností a 125 volných bodů do základních vlastností. Level postavy 34. Přesto to nešlo hned, až teprve když se mi podařily dva speciální útoky chvilku po sobě. Měl navíc opravdu hodně zdraví.

V této chvíli jsem docela zaváhal o současné zbrani. Podobné plechovky jako byl strážce, je možná lepší ubodat, jenomže to ta moje šavlička neumí :) Možná se vyplatí hrát to i na dvě zbraňové dovednosti sečné zbraně vs tupé zbraně, ale to by chtělo spíš vědět, jaké zbroje na sobě protivníci mají. Každopádně pro podobné úvahy bylo u mě už příliš pozdě :D

Stražce nakonec padl a já se obřadně obětoval. Promluvil si s Grodvalem, poté s Hizrem alias Velesem a byl navrácen zpět do reality. V ní už čekal Karno, asi svého času mistr v boji s holí, ovšem padl celkem rychle v druhém kole. Zpáteční cestu jsem vzal přes Tsukran a tady nakoupil lektvary léčení a 5 svitků vyvolání okřídleného démona. Nechtěl jsem se už zdržovat a řekl jsem si, že to prubnu (peněz bylo dost). Dosáhl jsem levelu 35 a konečně docvičil naplno Taktiku. Celkem tedy 3 dovednosti na maximu + jsem rozhodil ještě body do základních vlastností. Zdraví stouplo na 163 bodů, akčních bodů jsem dostal rovných 50, což je také rovných 5 útoků za kolo včetně drobného popocházení :). Výstroj už jsem nezměnil, zůstal meteorický kyrys a výše uvedené kalhoty + unikátní taulinová přilba. Meč jsem si také ponechal.

U Shurba-Halova oltáře jsem si promluvil s Bělobohem a ten mě transportoval do citadely Černoboha. Jak už jsem psal včera, byl jsem hodně zvědav, kde jsem tenkrát hru nuceně ukončil ztrátou save pozic. Musím potvrdit, že jsem se opravdu dostal až do citadely, tedy paradoxně kousek od finále. Byl to třetí záchytný bod, protože ty jeho bojovníky si pamatuju velmi jasně. Bodeť ne, když jsem měl tenkrát hruba jen 3 útoky za kolo :D

Na druhý konec Citadely jsem to vzal lehce oklikou. Černobohovo přisluhovači byly docela odolní na speciální útok. Ke všemu za ně bylo jen 60 expů. V oklice čekali okřídlení démoni, ti opravdu padali nejhůře třetím zásahem po speciálním útoku (přesně jak jsem včera testoval u Gunnara). Bylo za ně navíc dvojnásobné množství zkušeností. Citadelu jsem tudíž nevymlátil celou. Černobůh už čekal v doprovodu dvou přisluhovačů, což mě trochu zamrazilo. Přeci jen moje výstroj nic moc, ale co se dá dělat, návratem je jen starší save pozice ...

Rozhovor s Černobohem byl velmi krátký a stručný, v boji jsem se dostal první na tah, tedy smůla pro ně. Z rychlých pozic jsem vyčaroval 5x okřídleného démona, ve zbylých pozicích čekalo 6 lahviček léčení +100 bodů. Přisluhovači se nenechali zmást a vrhli se hned na mě. Černobůh nic moc, hezké kritické minutí. Za celý boj mě vážněji trefil jen 2x, čímž se ukázalo, že s nákupem lektvarů léčení jsem to zbytečně přehnal. Stačilo to, co jsem měl v rychlých slotech :D S přisluhovači pomohli naštěstí i démoni, jednoho zabili oni, jednoho já a pustil jsem se naplno do Černoboha. Mno, zásah v průměru za 9 bodů (?), kritičák žádný, oči se mi začaly obracet v sloup ... démoni ale hodně pomohli, takže během 5-6ti kol byl konec a hned na první pokus. Uf ...

Nakonec jsem byl rád, že to i s takovouto výbavou vyšlo. Problémem totiž bylo, že obchodníci u sebe zas o tolik lepší věci ani neměli. Pěněz zbylo ještě dost, ale cestování po mapě za obchodem už jsem se chtěl vyhnout. Takže další hra za mnou ... :D
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
(Elemir) - Golden Land
« Odpověď #10 kdy: Duben 03, 2013, 16:13:20 »

Protože v noci už nebylo co dělat, tak jsem se koukl ještě na RPGHry a tamější recenzi. Asi jsem ji už kdysi četl, ale docela mě překvapilo, jak jsme se s autorem (Mateej) shodli na špatném překladu :D Nicméně nesouhlasím s důvodem míchání mužského a ženského rodu, ruština je v tomhle totiž velmi podobná češtině, tedy pokud o sobě žena mluví, tak o sobě mluví jako o ženě, tedy používá správné koncovky sloves, viz měla jsem, byla jsem apod. Překladatel byl jen lempl (Edit: Lempl byl, ale asi opravdu překládal z angličtiny, nikoliv z ruštiny, viz příspěvek z 3.9.2013 dále v diskuzi). Výhrady bych měl k postřehům z boje, ale tam jde spíše o méně srozumitelné vysvětlení, v principu je to správně :)

Jinak bez ohledu na špatný překlad, ono nebýt TopCD, tak jsme o tuhle hru přišli vůbec, holt je to cena za to, že to u nás vůbec můžeme hrát alespoň v přijatelné podobě. Tahle hra si to určitě zaslouží.

Ovšem píšu sem ještě kvůli jiné věci. V poledne mě napadlo se pustit do jakési přehledové tabulky, jak to vypadá s dovednostními a zkušenostními body při levelování. Začal jsem od levelu 33 v Tsukramu. Začátek jsem pro změnu udělal s novou postavou ve Městě Ra u Tsugy. Nic jsem nikam nerozděloval, jen jsem odcestoval do města a využil bugu s výkupným. Už na levelu 10 bylo jasné, že u levelu 33 plynule nenavážu :D Někde vznikla chyba ... ještě než se pustím do vysvětlování, musím vystřihnout Golden Landu poklonu v herních pravidlech. Krom toho, že jsou zčásti podobná pravidlům M&M, tak jsou opravdu geniálně postavená. Hra vás totiž za syslení zkušenostních bodů penalizuje ...

Zatím si nejsem jist, jak přesně se to počítá, ale pracuju na tom :D
IP zaznamenána
This is the end ...

JCMurphy

  • Starší člen
  • ****
  • Příspěvků: 461
(Elemir) - Golden Land
« Odpověď #11 kdy: Duben 03, 2013, 20:38:24 »

hmm, zajímavý... já body ve hrách nikdy nesyslil :D většinou jsem měl naplánovanou postavu od začátku a když jsem se na konci sekl, tak jsem s tím sekl :D každopádně mě vždycky lákala zkusit zahrát Golden land za mága..

stejně tak jako dohrát Arcanum za mága.. protože tam jsem se vždycky zvrhl v těžkýho intelektuála s 12ti doktorátama co dokázal vyrobit elektrický články z brambory a citronu aby je pak mohl použít do podomácku postavené tesla pušky a implementoval miniaturní parní stroj do plátové zbroje aby vytvořil energy zbroj z falloutu :D... jednou jsem to za mága zkusil, ale pak tě ani nepustí do metra a na jeden blbej disintegrate spotřebuješ polovinu energie, takže stejně skončíš s lvl 1 harm...

nevíš o nějaké stránce kde by byly ty kouzla a skilly vypsaný, nemohl jsem nic najít (rozuměj, že pokud něco googluju déle jak 1 minutu tak to v tu chvíli neexistuje)
IP zaznamenána
Zura ja nai, Katsura da!

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
(Elemir) - Golden Land
« Odpověď #12 kdy: Duben 03, 2013, 21:05:46 »

Já je syslim preventivně, hlavně u her, který ještě neznám :) Hraju holt dokud je to ještě přijatelný a až začne tuhnout, tak se rozhodnu, co kam dát. Naštěstí tady je dost věcí (zbraně, zbroje apod.) vázaných na konkrétní velikost příslušné statistiky, takže jsem syslil vždycky jen pár levelů.

Kdysi si pamatuju české fanstránky, ale už bohužel neexistujou. V zahraničí to neni o nic lepší, anglické vůbec, protože Golden Land nebyl údajně do aj nikdy lokalizovaný. Hodně odkazů vedlo na crpg.ru, ale to už je taky passé. Manuál u hry je v tomhle absolutně nedostatečný. V podvečer jsem dokončil levelovací tabulku + jsem našel závislosti mezi HP, SP, AB a statistikami. Tak to asi nějak sepíšu a připlácnu si stránku s tipama k sobě :)

Odpoledne jsem si hrál s puškama, potvrdilo to, co jsem si myslel. Bandity třeba sundáš ještě než dojdou, ale stojí to dost munice a akční body to má jako obouruční zbraně, přesnost taky kolísavá. Zbraně nablízko jsou holt zbraně nablízko a pušky je nenahradí. Ovšem myšlenka sundat Černoboha nečím takovým mi přišla celkem vtipná :D Arcanum mě v těhle chvílích taky několikrát napadlo, ale zatím jsem v něm odehrál jen jednu lokaci, takže nemůžu srovnávat. Jinak inspirace Golden Landu vším možným je vidět, ale implementace pravidel mě opravdu zaujala.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
(Elemir) - Golden Land
« Odpověď #13 kdy: Duben 06, 2013, 11:50:28 »

Podařilo se mi rozkódovat první závislost na statistikách - dovednostní body. Byl to docela slušný rébus, začaly mi tu vycházet dost nepřirozené kombinace ... až jsem si nakonec musel říct, že z pohledu programátora to musí být přeci to nejjednodušší řešení, takže musim hledat jinde :D A vyplatilo se.

Jenom pro úplnost shrnu, že statistik je celkem 7 (Síla, Odolnost, Obratnost, Postřeh, Moudrost, Inteligence a Štěstí). Na jejich zvyšování se používají zkušenostní body a na zvýšení úrovně o jeden bod se spotřebuje tolik bodů, kolik činí hodnota následující úrovně, např. v úrovni 5 je potřeba 6 zkušenostních bodů, aby se zvýšila na úroveň 6.

A teď k dovednostním bodům. Kolik jich postava v následujícím levelu dostane, záleží na součtu všech úrovní ve statistikách, které se poté podělí číslem 7 (počet statistik). Ve výsledku se tedy v podstatě jedná o upravnený průměr. Pokud totiž neni výsledek celé číslo, pak se zaokrouhluje směrem dolu (existuje na to standardní funkce :)). Např. pro sekvenci 19-21-18-19-6-6-7 je součet všech úrovní roven 96, děleno 7 je 13,714 a po zaokrouhlení dostaneme číslo 13. Ještě upozorním, že úrovně statistik se počítají bez dodatečných bonusů z předmětů! Vychází se tedy ze skutečných hodnot, které postava má (v tomhle jsem se původně sám chytil, ovšem stačilo jen sundat štít ...).

S bonusem ke zkušenostním bodům (ZB) je to složitější, zatím se mi nepodařilo najít vhodný klíč, protože ZB se každých 20 levelů přirozeně zvýší o 1.

Edit: O moc dál jsem se zatím nepohnul a nejspíše to ani nepůjde. Při hrátkách se součty úrovní a různými levely se ukázalo, že se jednotlivé hodnoty nemění plynule. Podobný systém je použitý už u Crusaders of Might and Magic, prostě je to nějaká základní tabulka, která se potom modifikuje určitým faktorem. Je to vidět i na závislosti zdraví/mana vs level. Je možné, že to má stejný základ. Jenomže prověřit to moc nejde, neboť na malých levelech je málo bodů pro vyšší úrovně, takže se vší pravděpodobností dostanu pokaždé jen malý kousek tabulky. Uvidim, zkusim to od počátku a nechám se překvapit :)
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
(Elemir) - Golden Land
« Odpověď #14 kdy: Duben 10, 2013, 10:43:51 »

Je to ve skutečnosti ještě horší. Udělal jsem si tabulku a bral to opravdu pečlivě. Je více než-li jisté, že množství zkušenostních bodů závisí na celkovém součtu úrovní statistik a levelu postavy, jenomže nejde exaktně určit jak. V tabulce totiž vznikly nepochopitelné skoky. Zhruba se dá říci, že od součtu 70 včetně platí:

ZK = (součet úrovní / 7) + level / 10

Zároveň závisí, jak "daleko" jsme od součtu 70, při součtu 140 už např. bude (level / 10) x 2, směrem k součtu 210 už dokonce (level / 10) x 3. Jak jsem říkal, je to opravdu jen hrubý odhad :) Výsledek se poté ještě zaokrouhluje směrem dolu.

Získat úrovně 70 lze už v počátku na prvním levelu (např. 10 úrovní v každé statistice), takže se nemá v principu moc význam probírat nižšími hodnotami, neboť v horším případě se to do levelu 5 srovná (pokud se zaměříme jen na určité statitisky a budeme je zvyšovat na maximum). Je možné, že je to penalizované právě i z této strany (viz bonus ke "vzdálenosti" od součtu 70).

V principu nejvyššího součtu úrovní lze dosáhnout rovnoměrným zvyšováním všech úrovní. Pokud se soustředíme jen na jednu, roste bonus k ZK pomalu. Na druhou stranu dosáhneme požadované hodnoty statistiky rychleji (předpokládá se, že ke hře nepotřebujeme zvyšovat všech 7 statistik). U rovnoměrného zvyšování je k tomu třeba o poznání více levelů postavy.

Pro zajímavost uvedu dva krajní případy. Pokud necháme ve statistikách defaultních 5 úrovní, tak na levelu 99 budeme mít celkový zisk zkušenostních bodů 686 (plus 300 počátečních = 986 bodů) a celkový zisk dovednostních bodů 490 (plus 10 počátečních = 500 bodů). Jen pro představu, pomocí tohoto skóre můžeme např. zvýšit 2 statistiky na úroveň 30, 2 na úroveň 10 a jednu na úroveň 6, zbylé 2 zůstanou na úrovni 5. K tomu lze 4 dovednosti zvýšit až na úroveň 15 a 5 dovedností na úroveň 1. Nic moc co? A to jsme už na levelu 99!

Oproti tomu pokud budeme zvyšovat statistiky rovnoměrně (na počátku 6 na úroveň 10, jedna na úroveň 11, v dalším levelu druhá na 11 atd. - v každém levelu půjde zvyšovat, protože hluché "levely" nevznikají, naopak později se budou některé součty dokonce přeskakovat), pak na levelu 99 budeme mít všechny statistiky na úrovni 30 a ještě zbyde 15 volných zkušenostních bodů. Celkový zisk zkušenostních bodů je tedy 2865 (plus 300 do počátku = 3165 bodů) a zisk dovednostních bodů bude 1799 (plus 10 do počátku = 1809 bodů). S tím už lze dělat mnohem více, statistiky jsou tedy jasné, u dovedností to může být např. takhle - 15 dovedností na úrovni 15 a 9 dovedností na úrovni 1. Jinými slovy může vzniknout velmi univerzální postava.

Ale jak už jsem naznačil v třetím odstavci, primárním cílem je soustředit se na klíčové statistiky pro zvolené povolání a holt body nesyslit a rozdělovat pravidelně. Je to dáno tím, že hra je ukončitelná mnohem dříve než-li na levelu 99, počítám, že optimem je právě level okolo 35, tedy hodně daleko od levelu 99. Rovnoměrné rozdělování bodů by se v tomto případě značně nevyplatilo, protože v tuhle dobu by byly 3 statistiky teprve na úrovni 16 a 4 na úrovni 15. Vůbec nebudu zmiňovat, o kolik by hra byla "zdlouhavější". Ve výsledku se tedy jedná o jakýsi kompromis mezi oběma krajními extrémy.

Nakonec jen shrnu, že základem je navyšovat ze statistik Obratnost a Postřeh kvůli bonusu k akčním bodům (základ pro obě "hlavní" povolání) a další soustředit do jedné z větví - Síla a Odolnost pro bojovníky, Moudrost a Inteligenci pro mágy. Případně se pokusit o mix :)
IP zaznamenána
This is the end ...