Svět Might and Magic

Komunitní fórum stránek Svět Might and Magic

  • Březen 29, 2024, 16:38:22
  • Vítejte, Host
Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání -

Autor Téma: Prosba od začátečníka k Wizardry 8  (Přečteno 2888 krát)

Ivan

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 650
Prosba od začátečníka k Wizardry 8
« kdy: Červenec 30, 2018, 15:17:21 »

Ahoj, nevím, jestli to sem píšu dobře,původně se mi nechtělo zakládat nové vlákno a jen svůj dotaz připojit do Elemirovýho deníku, nakonec jsem se rozhodl nové vlákno přece jen založit, jako to před nějakým časem udělal někdo u MM6 a pk se to slušně rozjelo.:-) Rád bych Vás požádal o několik rad do začátku hraní Wizardry 8. Na hraní už nemám tolik času, tak bych nerad v půlce hry zjistil, že mám totálně špatnou družinu a musel rozehrávat znovu nebo se nějak strašně trápil. Hru jsem rozehrál už asi třikrát, ale vždycky jsem se po té úvodní lokaci, cestou do Arniky, rozmyslel, a udělal jinou družinu, protože jsem pokaždé nebyl spokojený. Ale teď k těm otázkám, mám novou družinu, a to:

Drak - bojovník
Vrrk - kněz
Drak - samuraj
Elf - mág
Mook - hraničář
Felpurr - zloděj

Postavy jsem vytvořil nové, sedmičku ani šestku jsem nikdy nehrál, ani nebudu, takže nemám ani co importovat. S tvorbou družiny jsem si docela vyhrál a i podle manuálu by tahle družina měla být jednak silná a jednak univerzální a měla by pokrýt víceméně všechny schopnosti a kouzla. Ještě bych chtěl poznamenat, že rozhodně nebudu dual-classovat ani mluti-classovat, nedělám to v žádných hrách, takže mě ani nemusíte přesvědčovat o výhodách dual-classu.:-) A teď už k samotným dotazům.

1) bojovníka, samuraje, hraničáře a zloděje bych chtěl všechny specializovat v boji na blízko na meče. Nevadí to? Jestli třeba nemá hra omezené opravdu dobré kousky od každé zbraně jako třeba Baldur's Gate, kde byla blbost dávat všem jen meče, protože hra neměla dost těch dobrých a bylo lepší každého specializovat na jiné zbraně.

2) vyplatí se něco cpát do skillů komunikace, mytologie a artefakty nebo si vystačím s tím, co mi hra dá a jsou to jen zbytečně vyplácané body?

3) když si každý level vyberu jedno nové kouzlo, bude možnost si někde dál koupit i ty ostatní kouzla, která jsem si nevybral? Je vůbec možnost ve hře třeba koupit všechna kouzla a mít tak mocné mágy?

4) z Elemirovýho deníku jsem zjistil, že neustále vylepšoval rychlost. Byla by hloupost u mága a kněze vylepšovat hlavně inteligenci a zbožnost a u bojových povolání spíš sílu a obratnost / odolnost?

5) vyplatí se u mága a kněze soustředit jen na jednu nebo dvě školy magie a brát kouzla jen z nich? A které případně? Nebo je lepší se nesoustředit na žádnou konkrétní, kouzla si vybírat podle užitečnosti nezávisle na škole a rozvíjet všechny školy rovnoměrně?

6) má cenu u zloděje používat schopnosti krádež a kapsář a cpát do ní body? Používáte je někdo?

7) má cenu u zloděje používat dýky, když v nich má body od začátku? Nebo je lepší přejít na meče co nejrychleji?

8) má význam používat štít? Nejraději bych všechny postavy (kromě kněze, ten asi musí mít štít) specializoval na duální zbraně. Třeba v Might and Magic to bylo lepší. Postava měla lepší útok a nepřítele rychleji sesekala, čímž zkrátila boj a nepotřebovala se tolik bránit.

9) ještě akorát přemýšlím, jestli by nebylo lepší vzít místo bojovníka třeba lorda. O magie mi nejde, ale líbí se mi, že má do začátku předpoklady k mečům a boji dvěma zbraněmi. Bojovník má do začátku sekery a štít, což takhle stejně hrát nechci, tak bych aspoň využil počáteční přidělené body. I když v tom případě bych asi musel popřemýšlet nad jinou rasou, protože drarak se na to asi úplně nehodí.
IP zaznamenána

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:Prosba od začátečníka k Wizardry 8
« Odpověď #1 kdy: Červenec 31, 2018, 02:46:22 »

To, jak moc se můžeš schopnosti učit, je omezené. Tedy při postuu na vyšší level, můžeš dávat body do schopností jen do levelu 75, pak do nich body dávat nelze. Schopnosti se navíc hrdinové učí tím, že danou věc používáš a to i nad úroveň 75. Jinými slovy od tohoto levelu schopnosti se jí budeš moci učit už jen používáním.

Je blbobost postavy specializovat na boj na blízko čistě a ignorovat magii. Naopak, je lepší se spíše zaměřit na magii, která ze začátku je mnohem účinější. U hybridů je tak dobré je učit dvoum schopnostem boje (dávat do ní body při postupu na vyšší úroveň) a pak do její základní formy magie (čarodějnictví, alchymie, božství, psionika). Ze začátku, pokud je možnost, i více podpořit i ty konkrétní magie, aby se jí mohli rychleji učit používáním. Tedy počtem bodů v základní škole magie (čarodějnictví, alchymie, božství, psionika) umožníš postavě, aby se naučila nová kouzla vyššího kruhu a tak celkově rozšířila množství many ve všech magiích a tím i zvýšíš možnost ony magie používat a rychleji se je učíš.

Přitom platí, že kouzla určitého kruhu se můžeš učit pod podmínkou dosažené určité úrovně základní školy a úrovně povolání.
Platí tedy:
Koula 1 kruhu:
hodnota základní knihy kouzel 1
úroveň povolání:
čistý mág (kněz, mág, psyionik, alchymista, biskup) - úroveň 1
hybrid (samuraj, lord, ninja, mnich, hraničář, vylkýrie) - úroveň 5

Koula 2 kruhu:
hodnota základní knihy kouzel: 15
úroveň povolání:
čistý mág (kněz, mág, psyionik, alchymista, biskup) - úroveň 3
hybrid (samuraj, lord, ninja, mnich, hraničář, vylkýrie) - úroveň 7

Koula 3 kruhu:
hodnota základní knihy kouzel: 30
úroveň povolání:
čistý mág (kněz, mág, psyionik, alchymista, biskup) - úroveň 5
hybrid (samuraj, lord, ninja, mnich, hraničář, vylkýrie) - úroveň 9

Koula 4 kruhu:
hodnota základní knihy kouzel: 45
úroveň povolání:
čistý mág (kněz, mág, psyionik, alchymista, biskup) - úroveň 8
hybrid (samuraj, lord, ninja, mnich, hraničář, vylkýrie) - úroveň 12

Koula 5 kruhu:
hodnota základní knihy kouzel: 60
úroveň povolání:
čistý mág (kněz, mág, psyionik, alchymista, biskup) - úroveň 11
hybrid (samuraj, lord, ninja, mnich, hraničář, vylkýrie) - úroveň 15

Koula 6 kruhu:
hodnota základní knihy kouzel: 75
úroveň povolání:
čistý mág (kněz, mág, psyionik, alchymista, biskup) - úroveň 14
hybrid (samuraj, lord, ninja, mnich, hraničář, vylkýrie) - úroveň 18

Koula 7 kruhu:
hodnota základní knihy kouzel: 90
úroveň povolání:
čistý mág (kněz, mág, psyionik, alchymista, biskup) - úroveň 18
hybrid (samuraj, lord, ninja, mnich, hraničář, vylkýrie) - úroveň 22

přitom nejde o úroveň postavy, ale o úroveň povolání.

Z mé zkušenosti jsou zaměření mágové na prd (jako kněz, mág, psionik, alchymista) a je lepší mít biskupa, který se učí všem magiím. Sice říkáš, že nechceš dual-class, ale dle mého je to tu nejlepší možné řešení. Začít jako čistý kouzelník a pak tu postavu co nejdříve předělat na biskupa. (třeba kombinace víla - mág, mook-psionik, trpaslík-kněz). Aby si to mohl udělat, musíš splnit požadavky na vlastnosti biskupa u dané postavy, tedy zvednout důležité vlastnosti na požadovanou hodnotu. (nejlépe už na začátku hry).

U mě třeba čistý mág se naučil na 20 urovni všechna kouzla, která se naučit mohl a už jej nebylo dále kam rozvíjet. Postup na vyšší level neměl smysl, protože nebylo kam dávat dovedností body. Všechny magie měl nad 75, uměl všechna kouzla z knihy čarodějnictví. A stejně byl horší mág, měl ve všech magiích méně many a pochopitelně měl výrazně méně kouzel, než biskup, který byl o 2 levely níž.

Magie je přitom ve hře hodně důležitá, po celou dobu hry. Rozhodně se hodí, pokud co nejvíce postav umí ochranná kouzla kněze, jako anděl strážný.

Mě osobně se tedy dle mého soudu vyplatilo udělat i dual-class u hybridů. Například jsem začal jako trpaslík kněz a změnil jej na 3 úrovni na lorda a pak ho tak už nechal.

teď k otákám:
1: ve hře záleží i na umístění postav ve skupině a zde hraje roli dosah zbraní. Tedy se zbraněmi, které mají krátký dosah nedosáhneš na jiné políčko (na jiné nepřátelé), kteří nejsou přímo před tebou. Všechny meče, dýky, sekery mají krátký dosah. Postavami a jejich rozmístěním si ale také chráníš jiné postavy. Tedy třeba mágové moc nevydrží a je dobré se snažit zabránit obludám, aby na ně mohli útočit. Mágy tedy dáš do středu, do přední linie dáš své nejlepší bojovníky se zbraněmis krátkým dosahem (nejspíše dvě postavy)., na oba boky pak dáš zřejmě jednu postavu, která zabrání nepřátelům dostat se k mágům, ale která by měla být vybavena zbraní s dlouhým dosahem. A stejně tak by to mělo být v zadní řadě. Tedy hraničář bude primárně využívat luk, ale je dobré jej časem učit používat zbraň s delším dosahem, tedy třeba kopí, protože tak má zbraní větší dosah a může v boji více pomáhat.

2. do artefaktů, mytologie, komunikace, ale také "průzkumu" u hraničáře, pak do schopností, které se postavy naučí po dosažení některé vlasnosti na 100 (jako třeba mocné kouzlení u inteligence) jsem za celou hru nedal ani bod. A nemyslím, že je to potřeba.

3. Kouzla do 5 kruhu se dají koupit, ale ne všechny. V Arnice se dají koupit některá psionická a mágova kouzla od Anny (do 3 kruhu), ale výběr je omezený. V chrámu se dají koupit spíše kněžská kouzla, navíc nabídka se časem rozšíří i o kouzla vyššího kruhu (až do 5ho). V Tryntonu u jedné veverky se dají koupit nějaká zakladní kouzla spíše alchymisty. V základním táboře umpani se dají koupit kouzla do třetího kruhu čaroděje, alchymisty a psionika. V močále se dají koupit některá kouzla všech knih do  4 kruhu, v Martenově útesu kouzla čaroděje a alchymisty do 3 kruhu. V Rapaxském zámku u kováře se dají koupit kouzla čaroděje a asi alchymisty a psionika 5 kruhu.

Obchodníci měn jednou začas své zboží a nové zboží se generuje před rozmluvou s ním. Pokud by si tedy chtěl koupit nějaké konkrétní kouzlo a byl si jistý, že se od daného obchodníka dá koupit, je dobré si před tím uložit hru.


U mága první levely zvyšuj jen Inteligenci a zbožnost. Dokud obojí nedotáhneš na 100. V horních větvých Tryntonu je fontána, která ti zvedne inteligenci u všech postav o 5 bodů, pokud správně odpovíš na otázku. Tedy mágy uč inteligenci do 95, protože to pravděpodobně stihneš dřív, než se do Tryntonu dostaneš (já to stihl při opouštění Arniky). Do Tryntonu ale k té fontáně zajdi co nejdřív a Inteligenci na 100 zvedni co nejdřív, kvůli té bonusové schopnosti Mocné kouzlení. Jakmile to budeš mít, zvedej u kouzelníků Smysly a pak případně onu Rychlost.

U hraničáře zvedej Smysly co nejdříve, aby si se naučil co nejdříve tu spešl bonusovou dovednost. A já se u něj učil rychlost. Jakmile jsem obojí zvedl na 100, učil jsem se sílu a obratnost. U bojovníků na blízko jsem zvedal sílu a rychlost na 100, pak obratnost a pak u lorda odolnost a u samuraje smysly.

Smysly jakožto vlastnost mají výrazný vliv na to, kdo na začátku boje začíná a také, jestli jako první útočí obludy, nebo hrdinové dělají nějakou akci. Což u mágů je důležité kvůli ochranným kouzlům, u bojových charakterů kvůli možnosti prvního útoku.

5: Myslím, že to nemá smysl. Všichni zaměření mágové (mág, kněz, alchymista, psionik) mají jen velmi málo kouzel a brzy se je naučíš všechny). NAvíc jen některé mají význam. Hra tě ale také odolnostmi oblud donutí používat rúzné magie. Zazačátku nejspíše budeš používat nejčastěji ohnivou magii a tamní ohnivou kouli. To bude platit nejspíše ještě relativně dlouho. Ale už v Arnice se postupně budou objevovat roboti, kteří na oheň budou docela odolní a budou nejvíce zranitelní magií země. Pak se dostaneš do oblastí, kde ohnivá kouzla nepůjde využívat, nebo to nebude mít smysl (kvůli odolnostem oblud) a využiješ tak magie země, vzduchu, vody, mentální magie a božské magie. Mentální a božská magie je ale užitečná skoro pořád. Takové správné zakouzlení kouzla šílenství udělá v nepřátelských řadách docela slušnou paseku.

6: schopnost "Krádež" by se spíše měla jmenovat "Plížení" a má přímý vliv na třídu zbroje postavy. Tedy okud bys vyloženě nevěděl, kam dávat body u zloděje, můžeš dávat dotoho, ale dá se bez toho obejít. Kapsář pak umožňuje krást zboží obchodníkům, nebo úkolové předměty, třeba klíče a podobně. I bez toho se dá obejít. Respektive ono se v klidu dá obejít bez zloděje. Já při své hře měl zloděje první tři úrovně a tam jsem mu zvedl zámky na 17, pak jsem jej předělal na hraničáře a zlodějské schopnosti se už neučil. Ke konci sice byly truhle s pastmi nepříjemné a často jsem je spouštěl, ale prostě jsou uřitečnější schopnosti, kam lze dávat body.

7: pokud hodláš bojovat dvěmi zbraněmi v každé ruce jednou, pak v pravé budeš mít hlavní zbraň a vdruhé téměř jistě dýku (protože krom jedné paličky a sekerky a nějakých krátkých holí) jsem nenašel žádnou jinou zbraň, která by se dala používat levou rukou. Tedy u všech těchto postav budeš pravděpodobně potřebovat umět i dýky. Obecně bych ale řekl, že rozumnější jsou ty hole. Tedy u Samuraje, Lorda, Zloděje atd, dát všem co nejdříve do hlavní ruky zbraň, kterou budou primárně používat (asi meč) a do druhé roky nějakou krátkou hůl. Během postupu na vyšší level dávat body do boje na blízko, hlavní zbraně (nejspíše meče) a magie. Ono totiž dýky co ve hře jsou mi nepřišly příliš učinné, za to se dají najít některé očarované magické hůlky, které jsou účinnější.

8. Mě v té hře přišlo efektivnější, když postava měla jednou obouruční zbraň (třeba meč). než dvě zbraně (meč+dýku). Je to dáno tím, že hodně záleží na tom, jak danou zbraň ovládáš, to má vliv jak na zranění, tak na šanci na zásah, tak na počet seků během útoku tak na počet útoků v jednom kole. Ale je to relativní.

9. V té hře běžně potkáš obludy, které tvého nejsilnějšího bojovníka s mnoha životy, dají na jednu/dvě rány. Přitom sami mají hodně životů a jsou hodně odolné. Tedy rozhodně je nezabiješ v jednom kole. Jedinou šancí je tak bránit postavy kouzlem anděl strážný a čím více postav tohoto kouzlo umí, tím rychleji budeš chráněn a budeš se moci pustit do boje. Lord toto kouzlo umí. Umí ho i biskup, kněz, valkýrie. Logicky z toho vyplývá, že mít v partě kněze a mága je k prdu a je lepší mít dva biskupy a ještě alespoň jednu postavu, která to kouzlo umí. (tedy asi lorda). Ve hře se k tobě ještě přidá Vi Domina v arnice (ta to též se může naučit), tedy by si měl 4 postavy, které to kouzlo ovládají. Ne vždy a ve všch bojích to ale stačí. Někdy tě ta obluda některé postavy zabije dřív, než stihneš všechny chránit. Někdy mají obludy schopnosti, kterými paralizují, zešílí, nebo obrátí proti tobě tvé vlastní hrdiny. (není nad to, když ti skupina zešílí a tvý vlastní hrdinové-bojovníci ti povraždí mágy a pak sebe navzájem)

Časem, jak budeš umět lépe a lépe ovládat zbraně, budeš mít také stále vyšší šanci zabít nepřítele ukamžitě (dát mu kritický zásah). Tam pak nezáleží, jak velké zranění způsobíš, ale opravdu jak dobře zbraň ovládáš. Tedy může být třeba lepší mít Kopí na 120, než meč na 75 a dýku na 30.

V mé hře byl ale paradoxně nejlepším bojovníkem nejspíše ten roboto společník, co je v důlních tunelech a který se k tobě po opravě přidá. Ten používá jen "ruce", ale je to brutální mlátička.Je to taky jediný společník, který půjde kamkoliv ve hře, aniž by s tím měl problém.(doporučuji jej nabrat do party co nejdřív :) ).

IP zaznamenána

petstr

  • Host
Re:Prosba od začátečníka k Wizardry 8
« Odpověď #2 kdy: Červenec 31, 2018, 08:38:44 »

Já si dovolím připojit pár mých postřehů, které tak úplně nesouhlasí s Milhausem, ale je to daný stylem hry, tak záleží co si vybereš.

Mág a kněz jsou v pohodě, já to s nimi hrál a neměl jsem pocit že bych je až do konce neměl co učit. Dávat body do těch dovedností co získáš za dosažení 100 bodů vlastností mi přijde jako dost důležitý. Biskup má sice větší paletu kouzel, ale zase leveluje pomaleji a ve druhé polovině hry může být až o 2 levely pozadu za mágem. Jen mága bych dal vílu, rychleji se ji doplňuje mana a přijde mi že v této kombinaci má větší výběr lepšího vybavení. Hlavně u Antona v Arnice si pro ni můžeš nechat vyrobit spešl brnění které je jen pro víly.

Mixovat u postav boj a magii mi nepřišlo moc užitečný. Sice uměli oboje, ale ani jedno pořádně. Jsou výjimky, např. samuraje naučím trochu ohnivé magie aby mohl kouzlit když má v ruce prokletý meč, a u lorda se léčivá a obranná magie taky neztratí, ale u hraničáře nebo ninji mi body vražený do magií přišli jako vyhozený.

1) Samuraj a bojovník meč, hraničář rozhodně luk a když nebudeš vědět kam s body tak kopí, zloděj dýky, časem se dostaneš k dýkám které mají 10% šanci na instant kill a to se vždycky hodí, čistě teoreticky to znamená každý 3-4 kolo IK.

8) Štít používám jen u kněze, jinak dvě zbraně.

9) Bojovník má spešl dovednost (útok) berseker, a díky tomu dává větší zranění, já s ním útočím v podstatě neustále, lorda bych vzal jen kvůli obrané magii.
IP zaznamenána

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:Prosba od začátečníka k Wizardry 8
« Odpověď #3 kdy: Červenec 31, 2018, 14:42:22 »

Já mága předělal na 20 úrovni taky na biskupa, i když už to kvůli podmínkám úrovně mělo jen malý význam a naučil se jen kouzla 2 kruhu těch jiných magií. On už na 17 úrovni ovládal všechny magie nad 75 a nebylo kam dávat body a stejně tak i mocné kouzlení měl nad 75. Body jsem tedy dával do zbraní a boje na blízko, ale to nemělo smysl. Na 20 úrovni se naučil i poslední kouzlo mága (které ale nebylo důležité a obešel bych se bez něj, navíc bych se jej mohl naučit i ikdybych z něj udělal bskupa už dřív), ale to byla poslední kapka, kdy jsem to už nevydžel a z mága udělal biskupa. U psionika jsem to udělal na 11 úrovni, protože tam mi přišlo zbytečné jej dále mít jako psionika už v té době. Ale při postupu na vyšší úrovně jem jej učil kouzla psionika těch vyšších kruhů, ty kouzla jiných kouzelnických knih jsem jej učil přes koupené knihy, když měl tu možnost se je naučit.

A onoto bylo hodně i tím, jaké nepřátele jsem zrovna potkal. Napřklad čistý mág se specializuje zejména na živelnou magii a má v ní většinu svých kouzel. Pokud jsem ale potkal obludy, které byly proti živlům odolné, byl v partě doslova do počtu a neměl ve skupině žádný význam. Podobně u psionika, pokud byly obludy odolné na mentální magii, tak vzhledem k tomu, jaká kouzla měl, byl k ničemu. Naopak u biskupa, který byl po celou dobu stejně dobrý mág, měl i ta další kouzla, tedy byl neustále užitečný. Narazil-li jsem na obludy odolné proti živlům, použil jsem mentální magii. Pokud byly obludy odolné na mentální magii, použil jsem živelnou. Pokud byly odolné na všechny magie, použil jsem kněžská podpůrná kouzla a chránil, nebo zesílil své bojovníky. Tím, že jsem u u něj začal jako mág a předělal jej na biskupa při prvním postupu na vyšší úroveň, ale proti mágovi nic neztrácel. A časem v pozdější fázi nezáleželo na tom, že je na nižší úrovni, než čistý kouzelník, stejně to byla rozhodující postava ve všech bojích, která byla taky i nejefektivnější. Kdybych to hrál znovu, určitě bych v partě dlouho specializované kouzelníky nenechal a všechny změnil co nejdříve na biskupy.

Alchymista (u hybridů hraničář a ninja) ovládá kouzla jako ohnivá bomba (cožje víceméně ohnivá koule), také má užitečná kouzla v podobě těch různých mraků, jako jedovatý mrak, vyčerpávající mrak a podobně. Při boji s větším počtem nepřátel bylo u hraničáře efektivnější použít tyto kouzla na začátku boje a až pak jej nechat střílet, protože tím v průměru, třeba při boji s 6 nepřáteli, způsobil výrazně větší poškození, než by udělal zbraní. A to já jej rozvíjel v alchymii až pozdě a už narážel na obludy, které byly docela odolné, i tak to bylo výhodnější. Třeba v rapaxském hradě. Taky ovládá kouzlo vyvolání elementála, což je též velmi užitečné kouzlo, u kterého je dobré, aby jej uměli všechny postavy, které se jej mohou naučit co nejdříve. (tedy ta povolání, které se učí kouzla čarodějnictví nebo alchymie). Já si třeba na začátku boje vyčaroval 4 elementály (mág, biskup, samuraj, hraničář), zesílil je různými podpůrnými kouzli a používal je jako živý štít před nepřáteli. Sám jsem pak obludy obešel z druhé strany a obludy si mohly vybrat, buď se otočily čelem ke mně a dostávali těžké rány do zad od elementálů, nebo se otočily čelem k elementálům a dostávaly těžké pecky do zad od mých bojovníků. :)

A ono hlavně, jakmile dosáhneš hodnoty 75, už se stejně tu schopnost nenaučíš při postupu na vyšší úroveň. Tedy u hraničáře jsem dával body do boje na dálku a do luku a pak nějakou dobu do boje se sekerou, ale to byla chyba. Měl jsem je dávat hned místo do sekery do alchymie. Jakmile bych zvedl luk a boj na dálku na 75, dávat body do boje na blízko a kopí. A pokud bych zvedl i alchymii na 75, dávat body do některé konkrétní magie.
« Poslední změna: Červenec 31, 2018, 14:55:37 od Milhaus »
IP zaznamenána

Ivan

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 650
Re:Prosba od začátečníka k Wizardry 8
« Odpověď #4 kdy: Červenec 31, 2018, 23:47:09 »

Ahoj, díky moc Milhausovi i Pestrovi za rady. Družinu jsem se rozhodl upravit podle Vašich připomínek takto:

Drak Lord – meč, dýka
Vrrk Kněz – asi palcát, i když doteďka jsem používal bič (kterej stejně spadá pod palcáty)
Drak Samuraj – meč, meč
Elf Biskup – jenom magie
Mook Hraničář – luk, možná ty meče
Felpurr Zloděj – luk, dýky

Sice se mi tam ten biskup připadá nějakej divnej, ale radši si nechám toho elfa než si brát mága vílu, víla mi nějak nesedí do tý družiny. Stejně jako jsem si nechtěl brát úplně dva biskupy, protože si nikdy neberu dvě stejný povolání do party. Jak jsem napsal už v prvním příspěvku, nejde mi úplně o nejlepší družinu, jako spíš o nejuniverzálnější. V prvním dotaze jsem samozřejmě nemyslel, že bych postavy specializoval jen na boj na blízko, ale že bych je v boji na blízko specializoval právě na ty meče. Četl jsem pozorně Vaše rady, ale chtěl bych si ještě něco ujasnit.

1) Proč si brát mága a na 1. levelu ho předělat na biskupa? Nebylo by lepší si vzít prostě zrovna biskupa? Stejně jako u těch ostatních povolání, kde Milhaus psal, že si to na prvním nebo třetí levelu předělal na něco jiného. Není prostě lepší si rovnou vybrat jinou postavu?

2) Vyplatí se dávat tomu hraničáři kopí? Když bude stát z boku družiny, tak bude kontaktně bojovat jen s tím, co se na něj dostane. Pokud ne, bude normálně na protivníky v první řadě střílet lukem, což mi přijde výhodnější, zvlášť, pokud se zaměřím na Luk a Boj na dálku.

3) Zvyšovat Průzkum mi naopak přišlo jako dobrá varianta, protože tak objevím spoustu věcí navíc. Nebo myslíš, že velikost téhle dovednosti na to význam nemá a stačí ten začátek plus to, co se do ní přidává jejím používáním? Taky jsem si přečetl popis dovednosti Krádež a její užitečnost jsem docela přehodnotil. To bude asi taky docela dobrá dovednost.

4) Pokud je ve hře fontána zvyšující Inteligenci o 5, jsou ve hře i jiné fontány zvyšující ostatní vlastnosti? Tak to bylo třeba v sérii Might and Magic nebo v prvním Falloutu. Všechny vlastnosti šly vždycky někde nějak zvýšit.

5) Co se týče krátkých zbraní, tak třeba Samuraj má do vínku wakizashi, které se dá používat v levé ruce a spadá do mečů, takže má meč jak v hlavní, tak ve vedlejší ruce.
IP zaznamenána

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:Prosba od začátečníka k Wizardry 8
« Odpověď #5 kdy: Srpen 01, 2018, 02:32:14 »

Ono docela důležité jsou vlastnosti, které se na začátku odvíjí od rasy a povolání. Obecně platí, že nejvíce bodů do vlastností má v základu člověk. Tedy 7x45 = 315.

Další povolání jsou na tom všechna hůř, tedy:
Hobit, Vrrk  - 310 (-5 od člověka)
Elf,  Ještěr, Skřítek, Felpurr - 305 (-10 od člověka)
Trpaslík, Víla, Darrak, Mook - 300 (-15)

Potíž je v tom, že je má člověk rozděleny do všech vlastností a na žádnou se nespecializuje. Ostatní rasy jsou na tom hůř, ale ono je výhodnější dostat co nejrychleji konkrétní vlastnosti na 100 a naučit se nějakou bonusovou dovednost. Tedy u mágů třeba onu inteligenci.

A zde se projeví výběr povolání. Postava má vždy 60 bodů, které může přiřadit do vlastností dle libosti. Když vybereš rasu a povolání, tak se nejprve dané rase zvednou vlastnosti, které vyžaduje povolání a ty se odečtou od těchto 60 bodů. Zbytek pak můžeš přiřadit dle libosti. Vybereš-li si tedy ještěra mága, všechny body se vrazí do inteligence, aby se zvedla na požadované minimum mága a ty pak už žádné body nemůžeš rozdělit. Vybereš-li si vílu, tak ta už má ty vlastnosti dostatečně vysoké v rámci rasy, tedy se přiděluje na splnění požadavků jen 10 bodů a ty můžeš rozdělit 50 (2x17 + 1x16) bodů. Ty ale můžeš přiřadit do potřebných vlastností, tedy třeba ještě více zvednout inteligenci, výrazně nad rámec požadavku povolání. Mág nepotřebuje sílu, odolnost a podobně.

U čistého biskupa, který těch požadavků na vlastnosti má hodně (vyžaduje inteligenci, zbožnost, obratnost a smysly na 55) ale nenarazíš na povolání, kde by se inevstovalo málo bodů, tedy ať už si vybereš jakoukoliv rasu, budeš mít jen málo bodů, které budeš moci přiřadit do důležité inteligence a zbožnosti. Výhodnější je tak víla + mág, rozdělit body tak, aby ve smyslech a obratnosti měla oněch 55 a všechny zbývající body dát do inteligence a zbožnosti.

Tedy konkrétně má víla jako taková vlastnosti:
Síla - 25
Inteligence - 55
Zbožnost - 35
Odolnost - 30
Obratnost - 50
Rychlost - 60
Smysly - 45

Mág má požadavky 60 na inteligenci a 55 na obratnost. Víla má inteligenci 55, tedy se zvedne o 5 bodů automaticky a obratnost 50, tedy se též zvedne o 5 bodů automaticky. Od 60 bodů se tedy odečte 10 a ty můžeš rozdělit oněch 50 bodů do vlastností.

Tedy ve finále bude víla-mág (připravená na změnu na biskupa) vypadat takto:
Síla - 25
Inteligence - 77 (+17)
Zbožnost - 52 (+17)
Odolnost - 30
Obratnost - 55
Rychlost - 60
Smysly - 61 (+16)

Při postupu na vyšší level můžeš přidělit 2x3 body, které dáš do inteligence a zbožnosti, budeš tedy na in-80, zbo-55, splníš požadavky na biskupa. Už od počátku na zvednutí inteligence na 100 budeš potřebovat 23 bodů (-5 za fontánu), tedy 18 bodů, tedy toho můžeš docílit na 6 levelu. Pak se postava naučí onu bonusovou dovenost Mocné kouzlo, které se bude sama učit vždy, když bude kouzlit. (což je cíl).

Pokud by si začal jako Víla biskup, tak víla tedy automaticky doplní své vlastnosti na zbožnost na 55 (20 bodů), obratnost na 55 (5 bodů), smysly 55 (10 bodů), tedy investuje 35 bodů, které se odečtou od 60, zbyde ti tedy 25 bodů na rozdělení do vlastností. 2x9 + 1x7. Ty přidělíš zřejmě do inteligence, zbožnosti a smyslů, tedy ve finále bude vypadat takto:

Síla - 25
Inteligence - 64 (+9)
Zbožnost - 64 (+9)
Odolnost - 30
Obratnost - 55
Rychlost - 60
Smysly - 62 (+7)

Do inteligence 100 ti tedy bude chybět 36bodů, s fontánou 31, tedy jí na 100 zvedneš na 11 úrovni. Tedy je zde rozdíl 11-6=5 levelů, kdy nebudeš umět tu bonusovou dovednost, což je hodně dlouhá doba.

Druhá věc je specializace. Biskupa nebudeš schopný rozvíjet současně ve všech kouzelnických knihách. A mág má nějaký ten bonus v čarodějnictví a některých magiích živlu, což je ze začátku výhodnější (ona ničivá magie v počátku funguje perfektně).

Podobně by to platilo v kombinaci trpaslík+kněz. Jen s tím rozdílem, že ten by se od počátku více zaměřil na božství, byl by na tom hůře s inteligencí. A stejně tak třeba mook+psionik, nebo víla + alchymista.

Navíc navazující povolání se v dané magii sčítají. Tedy pokud by si začal jako mág a na prvním levelu se změnil na biskupa, tak na 11 úrovni se budeš moci naučit kouzla 5 kruhu z knihy čaroděje. Na 12 úrovni pak kouzla 5 kruhu ostatních magií, pokud splníš i požadavky na tu dominantní schopnost (čarodějnictví, alchymie, božství, psionika).

Podobně to platí i u hybridů. Třeba trpaslík+kněz je na tom v počtu bodů, které může přiřadit do síly, rychlosti lépe, než trpaslík + lord. Nějaké body musíš dát do obratnosti, aby si splnil požadavky lorda, ale pořád je to výhodnější (sílu a rychlost zvedneš rychleji na 100). Navíc 1 level kněze se počítá lordovi do jeho kouzel. Navíc pak lord umí lépe magii a snadněji se jí i učí používáním - ten rozvoj lorda v magii je rychlejší, i když bys do ní nedal ani bod.

2 otázka: Ono luky mi přišli méně efektivní, než kopí. Navíc má velkou spotřebu šípů. On jako bude střílet často a asi většinu hry, ale pokud může pomoci bojem na blízko s tou halapartnou a pokud s ní umí zacházet, tak je to učínější. Pokud by si chtěl hraničáře učit nějaké krátké zbrani, tak sekeru. Zdá se, že hra chápe sekery jako zbraně hraničáři blízké (a v druhé ruce klidně může mít dýku).

3. nemyslím, že objevíš něco navíc. Průzkum nahrazuje mód prozkoumávání, do kterého lze partu přepnout. (pokud v ní není hraničář). V tomto modu pak parta najde všechny skryté věci, pokud se k nim přiblíží. Díky hraničáři a té schopnosti průzkum, nemůsíš ten mód prozkoumávání zapínat. Navíc tp funguje i při běhu (zatímco mód průzkumu ne). Hodnota schopnosti průzkum pak jen ovlivňuje to, na jakou dálku ty skryté věci objevíš. (zejména na venkovních mapách). Ale nezpůsobí, že bys našel něco navíc, co bys jinak nenašel. No a ono ty mapy jsou dělány vesměs tak, že je stejně projdeš celé, tedy na té vzdálenosti tolik nezáleží. Navíc ta schopnost poměrně rychle sama roste. Já do ní nedal ani bod a na cca 18 levelu jsem jí měl na 75. Ve hře je i kouzlo "Odhalit skryté", které tuto schopnost také nahrazuje, pokud bys neměl v partě hraničáře a chtěl běhat, nezapínat mód průzkumu a nacházet věci.

4. myslím, že není. Nebo alespoň já žádnou jinou nenašel.

5. Jenže to není moc silná zbraň. Já třeba u samuraje používal dloho kombinaci meče krvežíznivost a otrávené dýky (obě prokleté zbraně) a náhradu za otrávenou dýku jsem nenašel do konce hry, tedy jí samuraj používal pořád. Taky panuje omezení u předmětů, co může nosit to či ono povolání. Ne všechny dýky může samuraj používat a většinu orientálních zbraní zase nemůže používat nikdo jiný, než ty exostické povolání. Podobně to platí i u mečů. Lordovi bych ale určitě dal do ruky spíše meč a krátkou hůl, než meč a dýku.

Jinak ve hře jsou unikátní zbraně. Nejvíce je asi mečů. Některé vyrábí kováři, když jim doneseš speciální trofeje. Třeba Anton ve městě ti vyrobí sekeru. Fero ti vyrobí řetěz (takový lepší bič), také pěkný meč. Některé se dají najít.

Seznam zbraní je tady: http://www.jeffludwig.com/wizardry8/weaponlist.php
Některé jsem tedy ale ve hře nenašel.
IP zaznamenána

petstr

  • Host
Re:Prosba od začátečníka k Wizardry 8
« Odpověď #6 kdy: Srpen 01, 2018, 13:31:35 »

2) já to kopí beru spíš jen jako sekundární zbraň, když nedávám body do magie a už nevím kam s nimi. Hraničáře jedu primárně jako střelce z luku. Protože když používá luk má šanci na IK na dálku, a dost často to padne a to potěší. Spotřeba šípů je sice velká, ale ty se dají v pohodě nakoupit u obchodníků.

3) dávat body do průzkumu je zbytečnost. Ze začátku jsou důležitější dovednosti a později už to nemá význam protože to co najdeš je stejně jen “smetí“ co max. prodáš. Krádež nechci moc hodnotit protože já ji nepoužívám a nejsem si jist jestli ty spešl kousky co stojí za ukradení jdou vůbec ukrást.

4) kromě té fontánky na zvýšení inteligence nic dalšího nenajdeš. Myslím si že to možná v plánu bylo, ale zůstalo to nedotažený. Protože ve hře je pár míst které se tváří interaktivně, ale nic nedělají.

5) pro samuraje je do druhé ruky Enchanted Wakizashi (viz odkaz od Milhause), a najdeš ho cca v polovině hry (pokaždý na stejným místě, ale je trochu schovanej tak se může stát že ho mineš). Je to meč a tak se nemusíš učit další zbraňovou dovednost.
IP zaznamenána

Ivan

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 650
Re:Prosba od začátečníka k Wizardry 8
« Odpověď #7 kdy: Srpen 02, 2018, 19:31:39 »

Díky za tipy a připomínky. Na základě Vašich rad jsem se teda rozhodl vyměnit Bojovníka za Lorda a Mága za Biskupa (i když mi teda ta elfí holka přijde jako biskup dost divná.. A ne, vílu v partě taky nechci..) a Hraničářovi dát přece jen to kopí. Vyrozuměl jsem, že je to lepší varianta jak ta sekera a dýka, zvlášť, když bude na chvostu družiny.

Díky za úvod, ale ten systém kombinace rasy a povolání jsem pochopil ze hry dobře. Je mi jasný, že některé rasy se pro některá povolání hodí víc a můžu tak přidělit víc bodů, proto jsem taky rozházel povolání podle ras myslím dobře a smysluplně.

Na zbraně, co poslal Milhaus v odkaze, jsem koukal už předtím, o těch stránkách vím, ale přece jen mi suché srovnání čísel nic moc neřekne. Z toho bych nepoznal, že je lepší si vzít jako sekundární zbraň krátkou hůl než dýku. Podle čísel mi ty dýky nepřijdou horší než krátké hole. Z tabulky je pro mě jasně patrné akorát to, že obouruční zbraň působí větší poškození, ale podle mě to dvě zbraně v obou rukách dorovnají. Protože ve Wizardry  nefunguje penalizace za zbraň v levé ruce jako třeba v Baldur's Gate. Taky si říkám, proč je lepší dát Lordovi meč a hůl, ale Zlodějovi nechat dýky. Nebo Hraničářovi dát jako druhou zbraň dýku a ne hůl. Nebylo by lepší mu dát teda taky hole, když to jsou podle Milhause lepší zbraně?

Díky za tipy s Průzkumem (každopádně by mi stačil i ten mód, protože sprint používám jen sporadicky a to tam, kde se někam vracím už prozkoumanou oblastí). Luk bych asi opravdu neřešil, šípy stojí opravdu pár šušňů a dají se koupit nebo najít asi všude. Navíc nevím, jestli kopí dosáhne ze zadní řady až do přední nebo dosáhne jen ze středu formace na její kraj, to budu muset asi ještě ve hře vyzkoušet. A jak napsal Milhaus a následně jsem si to přečetl, tak Krádež neznamená krádež, ale spíš plížení a to je docela užitečné, aspoň bych nemusel Tygříkovi cpát body do Odolnosti).
IP zaznamenána

petstr

  • Host
Re:Prosba od začátečníka k Wizardry 8
« Odpověď #8 kdy: Srpen 02, 2018, 21:39:01 »

Tak hurá do toho. Pokud nezačneš tak každý den tě napadne něco co by jsi mohl, chtěl, změnit a vyzkoušet. Já to rozehrál několikrát a pokaždý zkusím něco nového. A to je přesně to, co mě na tý hře baví a nutí to rozehrát zas a znovu. A to jsem se nakonec dostal jen jednou :-)

A když sem občas písneš jak si vedeš budu rád. Třeba mě něčím inspiruješ do další rozehrávky, tak jak Milhaus a jeho magicky zaměřená družina.
IP zaznamenána

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:Prosba od začátečníka k Wizardry 8
« Odpověď #9 kdy: Srpen 03, 2018, 00:16:11 »

Ono to "Plížení" má ale nejspíš jen malý efekt. U toho robota-mnicha se ta schopnost asi zvedala sama, nebo jí už uměl od začátku a asi na hodnotě 50-75, mu to dávalo bonus +2 do třády zbroje. Žádného jiného efektu jsem si nevšiml. Ve hře je i kouzlo chameleon, které dle popisu by mělo mít zřejmě stejný efekt, jako plížení, ale také si nejsem jist, co přesně to dělá. Každopádně to bylo jedno z těch kouzel, které jsem měl na skupinu neustále začarované. Myslím, že společně s plátem brnění to nejspíše zvyšuje obranu postav.

Šípy jsou těžké a velmi rychle přetíží postavu, pokud jsou v inventáři, přetíží hrdiny, pokud budeš mít velkou zásobu. Ale je fakt, že na 5 kruhu kouzel máš možnost se naučit teleport u všech knih kouzel, tedy budeš-li mít v partě 3 čisté mágy, pak máš 3 teleporty na 11 úrovni, já měl jeden v Arnice, druhý v Martenově útesu u teleportu a třetí v močálu u Crocka, nebo jako putovní. Tedy potřeboval-li jsem do města, udělal jsem si značku, pomocá druhého mága se přenesl do Arniky, prodal krámy, koupil kouzla a zase se vrátil pomocí původního mága zpět. Časem, jak se to naučili i všichni hybridi, jsem měl značky na různých místech.

Šípů je ve hře více typů. Nejsou jen základní. Zbraně na blízko jsou pak efektivnější (způsobují větší poškození). U hraničáře je také dost těžké rozvíjet boj na dálku, luk, boj na blízko, boj se dvěma zbraněmi, meč/sekeru a pak ještě dýku. Jednoduší je jej učit nejprve luk a boj na dálku a do ruky mu dát kopí (aby jej používal a učil se to používáním) už od začátku. Pak mu dýt do ruky mystické koupí a jakmile se nebudeš moci učit luk a boj na dálku, dávat body do toho kopí. A rozvíjet u něj alchymii. Podobně to je i u valkyrie (Vi Dominy), kterou by si měl rozvíjet stylem, že jí dáš do rukou kopí hned jak j získáš a do druhé luk, rozvíjíš boj na blízko, kopí a božství. Jakmile umí kopí a boj na blízko, tak nejspíše magie. Tadle postava by měla být na jednom z boků. Časem asi vezemš toho robota, ten by měl být v přední linii, protože nejlepší je v boji s pěstmi. Nemůže používat střelné zbraně, takže i jemu bych dal do ruky kopí do druhého slotu.

Používání dvou zbraní (kde máš naučenou jen jednu) dle mého postavu v boji zhorší v obou zbraní. Tedy alespoň dle čísel, co se zobrazují. Třeba samuraj jen s mečem (který měl naučen na 75) mohl útočit častěji, než když měl stejný meč a dýku v druhé ruce. Ta dýka jej o trošku zpomalila celkově, jelikož jí neuměl tak dobře používat. A neřekl bych celkově, že jsou 2 zbraně nutně vždy efektivnější, než jedna obouruční. Třeba můj lord si myslím dával srovnatelné, nebo vyšší zranění obouručním mečem exkalibrem (útočil 2x za kolo se zraněním cca 60) než s mečem a dýkou, kde útočil 2x mečem a 2x dýkou (tj cca 2x40 a 2x10). Ale záleží to i na zbrani a jejím základním zranění, které se pak procentuálně zvedá v závislosti na tom, jak jí umíš ovládat a nejspíše i na dalších věcech, jako vlastnosti a podobně. Zrovna lord by měl být specialista na boj se dvěma zbraněmi, tedy do té schopnosti by měl dostávat 25% bonus navíc, ale těžko říct, jaký přesný efekt ta schopnost má.
IP zaznamenána