To, jak moc se můžeš schopnosti učit, je omezené. Tedy při postuu na vyšší level, můžeš dávat body do schopností jen do levelu 75, pak do nich body dávat nelze. Schopnosti se navíc hrdinové učí tím, že danou věc používáš a to i nad úroveň 75. Jinými slovy od tohoto levelu schopnosti se jí budeš moci učit už jen používáním.
Je blbobost postavy specializovat na boj na blízko čistě a ignorovat magii. Naopak, je lepší se spíše zaměřit na magii, která ze začátku je mnohem účinější. U hybridů je tak dobré je učit dvoum schopnostem boje (dávat do ní body při postupu na vyšší úroveň) a pak do její základní formy magie (čarodějnictví, alchymie, božství, psionika). Ze začátku, pokud je možnost, i více podpořit i ty konkrétní magie, aby se jí mohli rychleji učit používáním. Tedy počtem bodů v základní škole magie (čarodějnictví, alchymie, božství, psionika) umožníš postavě, aby se naučila nová kouzla vyššího kruhu a tak celkově rozšířila množství many ve všech magiích a tím i zvýšíš možnost ony magie používat a rychleji se je učíš.
Přitom platí, že kouzla určitého kruhu se můžeš učit pod podmínkou dosažené určité úrovně základní školy a úrovně povolání.
Platí tedy:
Koula 1 kruhu:
hodnota základní knihy kouzel 1
úroveň povolání:
čistý mág (kněz, mág, psyionik, alchymista, biskup) - úroveň 1
hybrid (samuraj, lord, ninja, mnich, hraničář, vylkýrie) - úroveň 5
Koula 2 kruhu:
hodnota základní knihy kouzel: 15
úroveň povolání:
čistý mág (kněz, mág, psyionik, alchymista, biskup) - úroveň 3
hybrid (samuraj, lord, ninja, mnich, hraničář, vylkýrie) - úroveň 7
Koula 3 kruhu:
hodnota základní knihy kouzel: 30
úroveň povolání:
čistý mág (kněz, mág, psyionik, alchymista, biskup) - úroveň 5
hybrid (samuraj, lord, ninja, mnich, hraničář, vylkýrie) - úroveň 9
Koula 4 kruhu:
hodnota základní knihy kouzel: 45
úroveň povolání:
čistý mág (kněz, mág, psyionik, alchymista, biskup) - úroveň 8
hybrid (samuraj, lord, ninja, mnich, hraničář, vylkýrie) - úroveň 12
Koula 5 kruhu:
hodnota základní knihy kouzel: 60
úroveň povolání:
čistý mág (kněz, mág, psyionik, alchymista, biskup) - úroveň 11
hybrid (samuraj, lord, ninja, mnich, hraničář, vylkýrie) - úroveň 15
Koula 6 kruhu:
hodnota základní knihy kouzel: 75
úroveň povolání:
čistý mág (kněz, mág, psyionik, alchymista, biskup) - úroveň 14
hybrid (samuraj, lord, ninja, mnich, hraničář, vylkýrie) - úroveň 18
Koula 7 kruhu:
hodnota základní knihy kouzel: 90
úroveň povolání:
čistý mág (kněz, mág, psyionik, alchymista, biskup) - úroveň 18
hybrid (samuraj, lord, ninja, mnich, hraničář, vylkýrie) - úroveň 22
přitom nejde o úroveň postavy, ale o úroveň povolání.
Z mé zkušenosti jsou zaměření mágové na prd (jako kněz, mág, psionik, alchymista) a je lepší mít biskupa, který se učí všem magiím. Sice říkáš, že nechceš dual-class, ale dle mého je to tu nejlepší možné řešení. Začít jako čistý kouzelník a pak tu postavu co nejdříve předělat na biskupa. (třeba kombinace víla - mág, mook-psionik, trpaslík-kněz). Aby si to mohl udělat, musíš splnit požadavky na vlastnosti biskupa u dané postavy, tedy zvednout důležité vlastnosti na požadovanou hodnotu. (nejlépe už na začátku hry).
U mě třeba čistý mág se naučil na 20 urovni všechna kouzla, která se naučit mohl a už jej nebylo dále kam rozvíjet. Postup na vyšší level neměl smysl, protože nebylo kam dávat dovedností body. Všechny magie měl nad 75, uměl všechna kouzla z knihy čarodějnictví. A stejně byl horší mág, měl ve všech magiích méně many a pochopitelně měl výrazně méně kouzel, než biskup, který byl o 2 levely níž.
Magie je přitom ve hře hodně důležitá, po celou dobu hry. Rozhodně se hodí, pokud co nejvíce postav umí ochranná kouzla kněze, jako anděl strážný.
Mě osobně se tedy dle mého soudu vyplatilo udělat i dual-class u hybridů. Například jsem začal jako trpaslík kněz a změnil jej na 3 úrovni na lorda a pak ho tak už nechal.
teď k otákám:
1: ve hře záleží i na umístění postav ve skupině a zde hraje roli dosah zbraní. Tedy se zbraněmi, které mají krátký dosah nedosáhneš na jiné políčko (na jiné nepřátelé), kteří nejsou přímo před tebou. Všechny meče, dýky, sekery mají krátký dosah. Postavami a jejich rozmístěním si ale také chráníš jiné postavy. Tedy třeba mágové moc nevydrží a je dobré se snažit zabránit obludám, aby na ně mohli útočit. Mágy tedy dáš do středu, do přední linie dáš své nejlepší bojovníky se zbraněmis krátkým dosahem (nejspíše dvě postavy)., na oba boky pak dáš zřejmě jednu postavu, která zabrání nepřátelům dostat se k mágům, ale která by měla být vybavena zbraní s dlouhým dosahem. A stejně tak by to mělo být v zadní řadě. Tedy hraničář bude primárně využívat luk, ale je dobré jej časem učit používat zbraň s delším dosahem, tedy třeba kopí, protože tak má zbraní větší dosah a může v boji více pomáhat.
2. do artefaktů, mytologie, komunikace, ale také "průzkumu" u hraničáře, pak do schopností, které se postavy naučí po dosažení některé vlasnosti na 100 (jako třeba mocné kouzlení u inteligence) jsem za celou hru nedal ani bod. A nemyslím, že je to potřeba.
3. Kouzla do 5 kruhu se dají koupit, ale ne všechny. V Arnice se dají koupit některá psionická a mágova kouzla od Anny (do 3 kruhu), ale výběr je omezený. V chrámu se dají koupit spíše kněžská kouzla, navíc nabídka se časem rozšíří i o kouzla vyššího kruhu (až do 5ho). V Tryntonu u jedné veverky se dají koupit nějaká zakladní kouzla spíše alchymisty. V základním táboře umpani se dají koupit kouzla do třetího kruhu čaroděje, alchymisty a psionika. V močále se dají koupit některá kouzla všech knih do 4 kruhu, v Martenově útesu kouzla čaroděje a alchymisty do 3 kruhu. V Rapaxském zámku u kováře se dají koupit kouzla čaroděje a asi alchymisty a psionika 5 kruhu.
Obchodníci měn jednou začas své zboží a nové zboží se generuje před rozmluvou s ním. Pokud by si tedy chtěl koupit nějaké konkrétní kouzlo a byl si jistý, že se od daného obchodníka dá koupit, je dobré si před tím uložit hru.
U mága první levely zvyšuj jen Inteligenci a zbožnost. Dokud obojí nedotáhneš na 100. V horních větvých Tryntonu je fontána, která ti zvedne inteligenci u všech postav o 5 bodů, pokud správně odpovíš na otázku. Tedy mágy uč inteligenci do 95, protože to pravděpodobně stihneš dřív, než se do Tryntonu dostaneš (já to stihl při opouštění Arniky). Do Tryntonu ale k té fontáně zajdi co nejdřív a Inteligenci na 100 zvedni co nejdřív, kvůli té bonusové schopnosti Mocné kouzlení. Jakmile to budeš mít, zvedej u kouzelníků Smysly a pak případně onu Rychlost.
U hraničáře zvedej Smysly co nejdříve, aby si se naučil co nejdříve tu spešl bonusovou dovednost. A já se u něj učil rychlost. Jakmile jsem obojí zvedl na 100, učil jsem se sílu a obratnost. U bojovníků na blízko jsem zvedal sílu a rychlost na 100, pak obratnost a pak u lorda odolnost a u samuraje smysly.
Smysly jakožto vlastnost mají výrazný vliv na to, kdo na začátku boje začíná a také, jestli jako první útočí obludy, nebo hrdinové dělají nějakou akci. Což u mágů je důležité kvůli ochranným kouzlům, u bojových charakterů kvůli možnosti prvního útoku.
5: Myslím, že to nemá smysl. Všichni zaměření mágové (mág, kněz, alchymista, psionik) mají jen velmi málo kouzel a brzy se je naučíš všechny). NAvíc jen některé mají význam. Hra tě ale také odolnostmi oblud donutí používat rúzné magie. Zazačátku nejspíše budeš používat nejčastěji ohnivou magii a tamní ohnivou kouli. To bude platit nejspíše ještě relativně dlouho. Ale už v Arnice se postupně budou objevovat roboti, kteří na oheň budou docela odolní a budou nejvíce zranitelní magií země. Pak se dostaneš do oblastí, kde ohnivá kouzla nepůjde využívat, nebo to nebude mít smysl (kvůli odolnostem oblud) a využiješ tak magie země, vzduchu, vody, mentální magie a božské magie. Mentální a božská magie je ale užitečná skoro pořád. Takové správné zakouzlení kouzla šílenství udělá v nepřátelských řadách docela slušnou paseku.
6: schopnost "Krádež" by se spíše měla jmenovat "Plížení" a má přímý vliv na třídu zbroje postavy. Tedy okud bys vyloženě nevěděl, kam dávat body u zloděje, můžeš dávat dotoho, ale dá se bez toho obejít. Kapsář pak umožňuje krást zboží obchodníkům, nebo úkolové předměty, třeba klíče a podobně. I bez toho se dá obejít. Respektive ono se v klidu dá obejít bez zloděje. Já při své hře měl zloděje první tři úrovně a tam jsem mu zvedl zámky na 17, pak jsem jej předělal na hraničáře a zlodějské schopnosti se už neučil. Ke konci sice byly truhle s pastmi nepříjemné a často jsem je spouštěl, ale prostě jsou uřitečnější schopnosti, kam lze dávat body.
7: pokud hodláš bojovat dvěmi zbraněmi v každé ruce jednou, pak v pravé budeš mít hlavní zbraň a vdruhé téměř jistě dýku (protože krom jedné paličky a sekerky a nějakých krátkých holí) jsem nenašel žádnou jinou zbraň, která by se dala používat levou rukou. Tedy u všech těchto postav budeš pravděpodobně potřebovat umět i dýky. Obecně bych ale řekl, že rozumnější jsou ty hole. Tedy u Samuraje, Lorda, Zloděje atd, dát všem co nejdříve do hlavní ruky zbraň, kterou budou primárně používat (asi meč) a do druhé roky nějakou krátkou hůl. Během postupu na vyšší level dávat body do boje na blízko, hlavní zbraně (nejspíše meče) a magie. Ono totiž dýky co ve hře jsou mi nepřišly příliš učinné, za to se dají najít některé očarované magické hůlky, které jsou účinnější.
8. Mě v té hře přišlo efektivnější, když postava měla jednou obouruční zbraň (třeba meč). než dvě zbraně (meč+dýku). Je to dáno tím, že hodně záleží na tom, jak danou zbraň ovládáš, to má vliv jak na zranění, tak na šanci na zásah, tak na počet seků během útoku tak na počet útoků v jednom kole. Ale je to relativní.
9. V té hře běžně potkáš obludy, které tvého nejsilnějšího bojovníka s mnoha životy, dají na jednu/dvě rány. Přitom sami mají hodně životů a jsou hodně odolné. Tedy rozhodně je nezabiješ v jednom kole. Jedinou šancí je tak bránit postavy kouzlem anděl strážný a čím více postav tohoto kouzlo umí, tím rychleji budeš chráněn a budeš se moci pustit do boje. Lord toto kouzlo umí. Umí ho i biskup, kněz, valkýrie. Logicky z toho vyplývá, že mít v partě kněze a mága je k prdu a je lepší mít dva biskupy a ještě alespoň jednu postavu, která to kouzlo umí. (tedy asi lorda). Ve hře se k tobě ještě přidá Vi Domina v arnice (ta to též se může naučit), tedy by si měl 4 postavy, které to kouzlo ovládají. Ne vždy a ve všch bojích to ale stačí. Někdy tě ta obluda některé postavy zabije dřív, než stihneš všechny chránit. Někdy mají obludy schopnosti, kterými paralizují, zešílí, nebo obrátí proti tobě tvé vlastní hrdiny. (není nad to, když ti skupina zešílí a tvý vlastní hrdinové-bojovníci ti povraždí mágy a pak sebe navzájem)
Časem, jak budeš umět lépe a lépe ovládat zbraně, budeš mít také stále vyšší šanci zabít nepřítele ukamžitě (dát mu kritický zásah). Tam pak nezáleží, jak velké zranění způsobíš, ale opravdu jak dobře zbraň ovládáš. Tedy může být třeba lepší mít Kopí na 120, než meč na 75 a dýku na 30.
V mé hře byl ale paradoxně nejlepším bojovníkem nejspíše ten roboto společník, co je v důlních tunelech a který se k tobě po opravě přidá. Ten používá jen "ruce", ale je to brutální mlátička.Je to taky jediný společník, který půjde kamkoliv ve hře, aniž by s tím měl problém.(doporučuji jej nabrat do party co nejdřív
).