Na úvod dalšího zápisu musím uvést na pravou míru, jak je to s těmi propadly a propojením s dalšími patry. Zprvu těch propadel bylo méně a opravdu se zdálo, že družina v nich končí v jakémsi mezipatře, nijak nespojeném s patrem pod, ale s postupem na šesté patro jsem se dostal do situace, kdy bylo předchozí "mezipatro" přímo viditelnou součástí tohoto patra (obě lokace propojuje skrytý průchod). Popravdě jsem do této doby mapky mezi sebou neporovnával, ale z propadel se v tu chvíli opět stala užitečná mapovací pomůcka. Jak se zdá, na dalších patrech budou propadla hrát mnohem významnější roli i jako způsob cestování mezi patry.
5. patroPáté patro je celkem odpočinková lokace a dá se tu najít slušnější loot. Zdejší medůzy a hadi jsou sice poněkud tužší a na patře se navíc průběžně respawnují, ale v chodbách se jim dá snadno uhýbat. Nepříjemný je hlavně jejich jedovatý dotek/kousnutí, protože jejich jed je o poznání účinnější a trvanlivější. Eona se naštěstí stala zdatnou kleričkou, takže její lektvary mi s otravou vždy bezpečně pomohly.
Trénink družiny vůbec dopadl trošku jinak, než jsem původně plánoval
O všem nakonec rozhodla nouze, protože Rebecca a Lathia potřebovaly častěji manu pro kouzelnická kouzla, takže jsem výrobu lektvarů neplánovaně přesunul na Eonu, čímž jsem jí předurčil roli bojovníka/klerika. Shiva mi časem dobrala pár levelů ninji a přitom jí stouplo množství many, takže už je také schopná kouzlit jednodušší kouzla a zřejmě se i u ní zaměřím na klerickou magii. S tím ninjou to bylo vůbec zajímavé, protože jsem přitom zjistil, že levely ninji může nabírat mimo boj jakákoliv postava, stačí jen, aby byla aktivně označena. Na 4. patře jsem potřeboval přesunout zásoby jídla ke vstupu na 5. patro a nejjednodušší způsob je balíčky jídla postupně odházet, čímž se ovšem trénuje hod. Zrovna jsem měl označenou Rebeccu, takže levely ninji se připsaly jí a nikoliv Shivě, jak jsem původně z manuálu, nebo odkud to bylo, pochopil.
Není zrovna od věci trénovat u všech všechno, protože s rostoucí úrovní v daném povolání další úrovně přibývají jen pozvolna. Např. na experta, což je osmý stupeň z patnácti, jsem čekal už velmi dlouho (Shiva byla první, kdo této úrovně dosáhl - bojovník). Úrovně v dalších povoláních jsou tak jediným způsobem, jak urychlit růst zdraví a statistik postav, nicméně to nechci zase zneužívat, proto se soustředím max. na 2 povolání u každé postavy a každé další povolání je spíše výsledek nějakého přehmatu. Levely ninji jsem třeba u některých postav vůbec neplánoval. Je ovšem dobré vědět, že tu ta možnost je a pokud by později přituhlo, tak to mohu grindem apod. opravit.
Páté patro skrývá dvojici zajímavostí. Tou první jsou opět dostupné zásoby vody, takže s "líhní" hub na 4. patře jsem se poměrně snadno dostal z problémů s jídlem a pitím. Tou druhou pak je snadno dostupný vstup na 6. patro. Celé 5. patro tak lze zdánlivě ignorovat, ale hra je v tomto ohledu poměrně zákeřná, protože k postupu dále budete potřebovat několik předmětů, přičemž jeden vám bude 100% chybět
Podobně jako na třetím patře, i tady existuje centrální místnost, odkud se pak vyráží jednotlivými směry po patře a cestu opět komplikují různá puzzle. Nejjednodušší je východní a jižní směr. Na východě jsme se dostali do velké místnosti, kterou rozděluje stěna ze zpětných teleportů. S pomocí tlačítka na jihu se dá severní konec teleportační stěny vypnout. Zbytek už je jen jednoduchá spleť chodeb s pár boji.
Na jihu je to o něco zajímavější, protože jsou tu hned dvě záhady. Místnost na západ vede do malého skladiště, ale cestu blokuje uzamčená mříž. Spínač je šikovně ukrytý ve štěrbině na zdi. Na první pohled to vypadá jako běžná štěrbina, které se po stěnách často vyskytují, ale jelikož nikde nic dalšího očividného nebylo, tak jsem se zaměřil právě na ní. V místnosti na východ už je to složitější, protože je potřeba postupně vyřešit záhadu s pořadím stisku tlačítek, přičemž se různě odkrývají a skrývají určité části dotyčné místnosti.
Severní cesta vede opět do větší místnosti, kde se různě objevují propadla podle toho, kam našlapujete. Má to určitý řád, takže jsem po chvilce místností probruslil až na konec. Potíž je jen v tom, že z místnosti vedou dvě další chodby, takže přes propadla je potřeba kličkovat celkem 2x. V SZ chodbách je pak další vstup na 6. patro, který vede pod podlahu s propadly, odkud se pak dá pro snazší odchod využít teleport. Zrovna tahle místnost je pak snadno dostupná ze strany 6. patra.
Největší zábava nás však čekala v západní chodbě, kde je další velká místnost - tentokrát plná teleportů
Místnost má velikost 5 x 5 polí, takže jsem si při orientaci a propojení teleportů musel pomoci pokládáním předmětů. Je to o něco jednodušší varianta toho, co se pak později objevilo v Eye of the Beholder, ale rozhodně se i tak nejedná o žádnou přímočarou cestu. Celkem jsem musel najít 6 směrů, než nás to vyplivlo do chodby k dalšímu skladišti.
Je škoda, že v DM nejdou zjišťovat bližší informace o nalezených předmětech, protože řada nalezených předmětů na 5. patře se jeví užitečně, ale navenek nejde vidět, jestli třeba mění nějaké statistiky, když se postavě nasadí apod.
Průchod patrem byl i přes množství puzzlů poměrně rychlý, zabral mi 2 hodiny a 15 minut. Pro mě to byla spíš rutina, protože ty puzzle mě už vlastně neměly čím překvapit. EOB mě v tomhle ohledu dobře vycvičil, takže jsem po letmém průzkumu okolí nasadil secvičené postupy a snadno prošel dále. Proto se ani nesnažím určité informace psát do spoilerů. Ty větší a složitější puzzle se většinou v nějaké podobě objevily v pozdějších hrách, zrovna ve zmíněném EOB jich je dost, takže mi to přijde zbytečné.
6. patroŠesté patro začíná prima puzzle, kdy je potřeba do čtyřech výklenků uložit předměty podle hintů na zdi. V případě úspěchu se pak otevře mříž dále na patro. Tenhle typ puzzle nemám popravdě zrovna rád. Nejde ani tak o možnou nesrozumitelnost hintů, ale o to, že se klidně může jednat o celkem běžné věci, které si někde na nějakém patře vyhodíte z inventáře nebo je vůbec neseberete
A hledejte, kde jste je nechali
Naštěstí jsem měl vše při sobě. Starost mi dělal akorát výklenek s hintem: "I am all, I am none." Prozatím jsem ho tedy vynechal a umístil zbylé 3 předměty. K mému úžasu se mříž otevřela.
Chodba na východ obsahuje přístup do tří dalších místností, kde jsou ukryté železné klíče. Bez nich se nedá dostat dále. Naštěstí stačí jen 2 klíče, protože povinně je potřeba se dostat jen skrze čtveřici zámků (další zámky vyžadují jiné typy klíčů). Na jihu je drobný rébus s nášlapnými plošinami a teleportem. Teleport se spouští pákou a směřuje na plošinu ovládající mříž, ale při odchodu z plošiny jsem musel nuceně šlápnout na další, která mříž zase zavřela. Řešení je jednoduché, na místo teleportu je potřeba položit zatěžkávací předmět a teprve poté teleport aktivovat.
Místnost severněji obsahuje další hrátky s tlačítky. Ta jsou celkem 4, ale pro vyřešení puzzle stačí jen 3 spodní, stisknutá proti směru hodinových ručiček. Narazil jsem až v severní místnosti poblíž uzamčených dveří. Hint mi byl celkem jasný, ale nedokázal jsem určit, co mám přesně dělat. Zkoušel jsem na zdi klikat mincí nebo náhrdelníky a stejně tak jsem je zkoušel různě pokládat na zem. Bohužel, něco mi uniklo. Naštěstí jak jsem psal už výše, pro postup dále stačí jen 2 klíče a ty jsme již měli.
Upřímně si nedělám iluze, že projdu 100% hry, určitě jsem toho již dost minul, ale pokud mě to nijak neomezuje, tak to nechávám být (např. pokud bych minul nějaký klíčový předmět, tak bych samozřejmě rozjel větší pátrání). Hra není pro pečlivějším průzkum příliš dělaná, pořád musím myslet na ubývající zásoby jídla a respawnující se potvory, takže se nechci zbytečně zdržovat. Pečlivěji zkoumám hlavně ta místa, která si o to vysloveně říkají, ale většinou je to jen planý poplach
Z pohledu potvor opět přituhlo, už v úvodu jsem se srazil s beholderem. Když je sám, tak to jde, horší jsou dvojice beholderů, popř. pokud je doplní kostlivci, kteří pak brání v jejich rychlé likvidaci, což je u beholderů nutnost. Nejvíc potvor na nás vyběhlo ve východní jeskyni, která je zároveň bodem respawnu. Body respawnu jsou na 6. patře celkem dva, ale tenhle je nejtužší. V jeskyni se ukrývá dvojice tlačítek, které odkryjí místnost s dalším typem klíče pro cestu dále. Zajímavá je i zdejší skrytá nášlapná plošina, která otevírá jednu skrytou místnost, ale na plošině musí nutně stát postavy. Proto je tu asi i bod respawnu - nalákal jsem na plošinu kostlivce a zmizel jim skrze odkrytý průchod
Naneštěstí jsem pak musel stejnak ven a boji jsem se tedy nevyhnul.
Poslední důležitý klíč ukrývá místnost za dvojicí časovaných vracejících teleportů. Je to o cviku, projít se tím samozřejmě dá. V tomto ohledu je mnohem zajímavější chodba kousek na západ odtud, kde je také vracecí teleport. Na konci chodby je nášlapná plošina, která je vidět skrze mříž směrem ze souběžné chodby. Je tedy nasnadě, že mříž se otevře právě zatěžkáním oné plošiny, ale skrze teleport se mi nedařilo ani nic prohodit. Hint na stěně vedle psal o nutnosti síly, ale chvilku mi trvalo, než jsem to dokázal přetavit v něco užitečného. Prohodit je potřeba nějaký těžký předmět, což mi došlo, když jsem zkusil chodbou vzteky prohodit palcát
... mimochodem výborná zbraň, která se dá zrovna na 6. patře najít (později ho nahradil Mace of Order).
Severní vodorovná chodba ukrývá vstup do místnosti pod propadly 5. patra, ale dá se otevřít jen z této strany. Severní a jižní část patra tu pak propojuje teleport, ale napoprvé jsem si celou trasu západními chodbami prošel po svých. Cesta se na jihu rozděluje na východní a severní směr. Severní úsek nás dovedl do místnosti, kde Shiva ze země vítězoslavně zvedla Vorpal Blade (už od pohledu zajímavý kousek). Z pohledu poškození není tenhle meč oproti sekeře žádná výhra, ale na rozdíl od sekery nebo těžkého palcátu jeho používání postavu tolik neunavuje, což je jednoznačně plus. Navíc tenhle meč funguje i na duchy, jak jsem později zjistil.
Shiva na 6. patře našla krom dobrého meče i pořádný hrudní plát, naproti tomu Eona se dovybavila mithrilovým kroužkovým brněním. Už to zkrátka není ta skupinka zelenáčů, která do podzemí vstupovala a bylo to dobře vidět, když jsme se vraceli na 4. patro pro zásoby. Ostatně mnohem větší problém činil samotný návrat. Nechtěně jsem hladovění vyšponoval až k limitu a v batohu nikomu nezbylo ani pár drobků. Rebecca na tom nebyla opravdu nejlépe a na čele mi z toho až vyrazil studený pot. S pomocí lektvarů staminy a zdraví jsme to nakonec zvládli, ale bylo to o fous. Naštěstí jsem před mříží s houbami udělal zásoby, takže se na ně holky bez milosti vrhly
Budu si muset dávat na zásobování mnohem větší pozor!
Hned jsem toho využil a 3/4 hoďku jsme na 4. patře strávili zabíjením hub a další kumulací zásob. Cesta na 7. patro je na JV 6. patra, takže už jen ta cesta skrze 2 patra je dost dlouhá. Začal jsem proto uvažovat, že bych nějaké zásoby nanosil i níže, ale uvidím podle toho, jak to bude vypadat na dalších patrech. Mimochodem nám zabíjení hub nic moc nepřineslo. Na to množství bojů nikdo na další úroveň bojovníka nedosáhl (Adept -> Expert). Pokud odhlídnu od shánění zásob, tak na 6. patře jsme strávili dohromady 3,5 hodiny. Na průchod a mapování je to přeci jen trošku náročnější patro.
7. patroSedmé patro bych mohl prozatím asi směle vynechat, protože cestu do nitra patra blokují silová pole. Každé lze vypnout speciálním klíčem, což je třeba Key of Ra z 3. patra, ale další klíče jsem už neměl. V jednom výklenku jsem navíc našel svitek, že další potřebné předměty najdu na nižších patrech. Výhodou tohoto krátkého průzkumu byl alespoň fakt, že je tu několik svitků s popisem dalších užitečných kouzel.
Časem bych možná mezisklad zásob vytvořil právě zde, ale nyní mě mnohem více zajímalo, co hra tou tajemností 7. patra vlastně sleduje. Už jsem se pomalu těšil, že budu v polovině hry a najednou mě hra nutí jedno patro přeskočit. Asi se budu muset nechat překvapit, nic jiného mi ostatně nezbývá
8. patroOsmé patro je vysloveně mapovací lahůdka
Většinu patra tvoří ohromná jeskyně, což by ani tak nevadilo, ale jeskyně je plná duchů a mumií a do toho tu lítají ohnivé koule. Navíc je hned na vstupu zrada v podobě skryté nášlapné plošinky, která za námi otevřela propadlo, takže jsme se za chvilku váleli o patro níže
Když už jsme se konečně vyhrabali zpět, tak k nám přiklusalo cosi malého a zas odběhlo pryč. Dotyčný prcek nám očividně nechtěl nijak ublížit, tak jsem jen pokrčil rameny a pokračoval v likvidaci duchů. Jak jsem si tak připravoval kouzla, tak najednou koukám, že Shiva má prázdné ruce! V první chvíli mě zamrazilo, protože fuč byl nejenom Vorpal Blade, ale i její velký štít. Zřejmě jsme ho potratili při pádu propadlem, nebo že by jí ho vyrazili z rukou duchové? Na zemi nikde žádná ze ztracených věcí neležela a propadlem se mi seskakovat taky nechtělo. Shivě jsem vrazil do ruky sekeru a holt jsme pokračovali dále, třeba se to časem nějak vysvětlí samo.
Mezitím jsem si vzpomněl na diskusi na Oldgames, kde se někdo zmiňoval o zlodějských goblinech a začalo mi pomalu svítat. Brzy jsem dostal šanci na pomstu. Během průzkumu okolí vstupu na patro se skřet znovu vynořil ze tmy a Shiva na nic nečekala a přetáhla ho sekerou po zádech ... a bylo po problému
Škoda, že se mi nepodařil screenshot. Oni jsou ti skřeti dost rychlí, takže jsem měl co dělat, abych s nimi udržel alespoň krok a stihl přitom napřáhnout zbraň. Na nějaké ctrl + F5 už nezbyl čas
V množném čísle píši záměrně, protože skřetů jsou 1-2 a navíc se potvory na patře průběžně respawnují, tedy včetně skřetů. Štít a Vorpal Blade jsme časem našli v severní části jeskyně u osamocené "stavby".
Ohnivé koule nelítají patrem náhodně, ale jejich směr určují spinnery (vypadají jako teleporty). Ty jsou po patře rozmístěny tak, že ohnivá koule postupně křižuje celou jeskyni. Koule ovšem lítá jen v pravoúhlých směrech, takže ze znalosti rozmístění spinnerů lze přesně určit dráhu letu a těmto místům se pak pokud možno vyhýbat. Na SZ jeskyně je navíc ukrytý spínač, který deaktivuje úvodní spinner a tím pádem se dá ohnivá koule definitivně vyřadit z provozu. Je to skutečně nepříjemné, protože jednak jsme tu museli často bojovat a pak při úhybných manévrech jsme kolikrát nechtěně skočili přímo do cesty kouli. A ohnivé zranění je dost znát.
Spinnery stojí každopádně za podrobnější průzkum, protože poblíž řady z nich se vyskytují tlačítka, které vedou do skrytých míst v okolí jeskyně. Nejvýznamnější je jižní část patra, kde je dlouhá chodba s jednou skrytou odbočkou. Na konci dlouhé chodby je vracející teleport, takže mapování chodby bylo dost o trpělivosti a musel jsem si pomáhat značkováním. Přitom jsem si právě všiml skryté chodby na sever, která se v jednu chvíli otevřela. Uvnitř chodby je dvojice místností a v jedné z nich ležel meč Delta.
S postupem na další patro jsme neměli žádné problémy, byť o tom rozhodla do určité míry náhoda. Na západě jsou uzamčené dveře, které otevírá Solid key. Na patře se dá snadno dostat ke Skeleton key, ale ten slouží k něčemu jinému. Solid key ovšem leží kousek od severní zdi jeskyně, jen je potřeba dobře zaostřit. Já měl kliku v tom, že jsem se zrovna v těch místech otáčel a něco mě na té zemi zaujalo. Později jsem samozřejmě jeskyni prokřižoval celou, takže bych ho určitě neminul, ale Solid key je vlastně jediná nutná podmínka pro dosažení dalšího patra, takže zbytek 8. patra lze nejspíše v pohodě vynechat.
Skeleton key se dá použít na zámek poblíž schodiště na další patro. Odemkne se tím skrytá místnost, která zároveň slouží jako rychlejší spojka se vstupem zpět na 7. patro, což se dost hodí. V chodbě je pak ještě jedno extra schodiště směrem dolů, které vede skrze několik pater najednou, ale na konci jsou uzamčené dveře na speciální klíč, který určitě nevlastním.
Na 8. patře jsem strávil 3 hodiny a 15 minut a pokud to teď komplet sečtu, tak mám za sebou 20,5 hodiny ve hře. Vzhledem k tomu přeskočení 7. patra si nejsem jistý, jak si stojím vůči celé hře, takže počítám spíše s tím, že jsem zhruba v polovině, popř. lehce za polovinou hry. Zatím mi to v průměru vychází na 3 hodiny na patro, přičemž nemalý čas mi ukusuje shánění zásob jídla a s tím spojené návraty na 4. patro. Hru to vysloveně nezdržuje, to spíše moje opatrnost, ale má to dost podstatný vliv na atmosféru a u každého postupu pečlivě zvažuji, zda-li to risknout jen se zásobami v inventáři, nebo se budu raději pár hodin věnovat jejich získávání a přenášení ke vstupům do nižších pater.
DM mě jinak docela chytl, je to přesně ten typ změny, který jsem potřeboval, podobně jako tomu bylo u Betrayal at Krondor. Je zajímavé, že Stonekeep tohle nedokázal, ale asi jde o tu hratelnost samotnou. DM není v porovnání s pozdějšími dungeony nějak výjimečný, či jak to nazvat, ale je to přesně ten typ hratelnosti, který mi vyhovuje. Pořád mě však udivuje, že tahle hra vznikla už v roce 1987, protože se mi pořád dere na mysl porovnání s prvním Eye of the Beholder (EOB), který tu pomyslnou laťku o mnoho neposunul a moc dále se nedostaly ani další díly EOB.
EOB mi je přitom o něco bližší, ale dokážu si představit, že u takového porovnání DM vs EOB dost záleží, ke které z her jste se dostali jako první, popř. který typ vývoje postav preferujete. Já si uvědomuji, že při hodnocení her mám ještě jeden podstatný handicap a ten spočívá v tom, že jsem sklouzl do kolotoče odehrávek, kdy ty hry dokončuji v krátkém sledu po sobě a ono je upřímně dost problematické si naplno užít třeba zmíněný Stonekeep, když jste chvilku předtím dohráli Ultimu Underworld. Je opravdu něco jiného, když léta čekáte jako na smilování na nový titul, který by alespoň trochu oživil skomírající žánr a tím, když ty hry odehrajete poprvé a v krátkém čase po sobě. Výsledný výstup je pak logicky kritičtější. DM mě však chytil hned a doufám, že mě ten elán s dalšími patry neopustí