Svět Might and Magic

Komunitní fórum stránek Svět Might and Magic

  • Březen 29, 2024, 09:39:24
  • Vítejte, Host
Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání -

Autor Téma: (Elemir) - Dungeon Master  (Přečteno 8040 krát)

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
(Elemir) - Dungeon Master
« kdy: Červen 25, 2018, 17:11:37 »

Od ranní úvahy, kam dále, už uběhlo několik hodin a v jejich průběhu jsem neprozřetelně začal "obhlížet terén". Na jednu stranu je hezké, že bych se rád vyhnul ručnímu mapování, ale pak mi došlo, že u Might and Magic I mě to čeká také a pokud bych někde do okolí jejich rozehrávky vsadil ještě Dungeon Mastera, tak by to bylo opět hned několik her po sobě, kde bych se tím musel zabývat. Nejde samozřejmě jen o první DM, ale zákonitě mě hned čeká i dvojka.

V případě prvního DM se jedná o nějakých 14 levelů, což může být samozřejmě zrádná informace vzhledem k možné délce hry, ale na DM mě zaujal především herní systém. Přišlo mi na něm něco povědomého a nemám na mysli zrovna The Eye of the Beholder ;) Jde o rozvoj a trénink dovedností, které mi připomněly Wizardry. Délka hry tedy nemusí být jedinou záludností, ale trochu se obávám, že lezu zase do něčeho, od čeho bych si rád na nějakou dobu odpočinul. Jenomže pak si říkám, že to bych musel přestat hrát zcela, protože nyní se beztak budu několik měsíců točit v podobných mechanikách.

Manuál k DM je poněkud spartánský, takže to vypadá na prima učení za pochodu, což by mi vlastně mělo vyhovovat. Hra pochází z roku 1987 (Atari ST) a o dva roky později byla portována i na PC, přičemž podle nalezených údajů se jednotlivé porty hry mezi sebou mírně liší. Já budu hrát samozřejmě PC verzi.

Protentokrát tu nebudu žádné podrobnosti ke hře vypisovat, DM je podle mě dost profláklý a hlavně se stal inspirací mnoha pozdějších her. Úplně na počátku jsem měl správně touhle hrou začít, ale tady se musím přiznat, že od rozehrání DM mě celou dobu odrazovalo grafické ztvárnění hry. Do rozehrání Wizardry 6 jsem si nikdy nemyslel, že bych opravdu něco takového dokázal zkousnout, ale primární je funkčnost a tu to nijak nenarušuje.

Mnohem víc se obávám survival prvků, protože starost o jídlo a pití není zrovna mou silnou stránkou. V EOBech jsem byl rád za kouzlo a v Realms of Arkania se dalo alespoň lovit. Otázkou tak budou hlavně případné penalizace, ale to se dozvím až přímo ve hře.
IP zaznamenána
This is the end ...

Richmond

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 568
Re:(Elemir) - Dungeon Master
« Odpověď #1 kdy: Červen 25, 2018, 20:43:58 »

Aha, tak nakonec DM! Musím se přiznat, že DM1 (na rozdíl od druhého dílu) jsem nikdy nedohrál. Došel jsem někam do 5.podlaží a pak už jsem se nějak ztratil v teleportech. Ale to bylo tenkrát před dávnými léty. Takže dohrání na mne teprve čeká.

Grafika DM1 se mi třeba pořád líbí :) Rozhodně víc než třeba grafika Grimrocků. Ehm.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Dungeon Master
« Odpověď #2 kdy: Červen 25, 2018, 22:24:50 »

V reálu to vypadá lépe, já vždycky koukl jen na screenshoty a pokaždé mě vyděsil vzhled UI :D Říkal jsem si, že M&M I a II budou jediné dvě hry, které z doby před rokem 91(92) dám a pak jsem vlastně rozehrál EOB I a omezení barev a spol. mi najednou přišlo úžasně přehledné. Je to prostě o zvyk a chtělo si to hlavně vyzkoušet. Možná jsem se opravdu víc bál toho mikromanagamentu, těžko říci.

Na Grimrocky jsem dneska pomyslel právě v souvislosti s tím jídlem, protože v nich si taky nedalo vypomoci kouzlem. Ale pokud jde o grafiku, tak ono tyhle hry naopak vypadají lépe statické (na screenshotech apod.), než když je pak vidíš v pohybu.

Zatím jsem v Hall of Champions a dělám si poznámky k postavám. Byla to krom toho po delší době prima rozcvička s tužkou v ruce :) Jsem zvědav, až budu mít družinu, jestli si třeba budu moci vypomáhat pokládáním věcí apod.
IP zaznamenána
This is the end ...

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:(Elemir) - Dungeon Master
« Odpověď #3 kdy: Červen 26, 2018, 09:12:01 »

Jedničkou si nejsem moc jistý, ale dvojka je poměrně jednoduchá a i graficky docela hezká. Nicméně systém rozvoje hry je tam naprosto odlišný, než třeba ve wizardry.

Všechno se tam učí používáním, je to velmi akční, žádné dialogy atd. V podstatě se učíš tuším jen boj zbraní, boj bezezbraně, kněžskou magii a kouzelnou magii a to vše se učí všechny 4 postavy. Level těchto věcí pak má i vliv na další aspekty, jako síla, životy atd, tedy je dobré se učit všechno všechny.

Boj na blízko - ze začátku to můžeš bezezbraně natřít třeba stolům, stromům, nebo si dokonce troufnout i na nějakou slabší obludu, později hlavně neustále házet předměty. (nenosit je v inventáři, ale opravdu je házet od místa sebrání až k obchodníkovi). Ideální jsou na to sekery v jednom místě, které lze doházet až na začátek hry k obchodníkům.

Boj se zbraní se učí nějak sám, to není třeba řešit.

Magie funguje na úrovni run (které musíš znát - nezískáš je ve hře samotné) a skládáš je do kouzel.

Kněžská magie - nejlíp se učí nějakým základním kouzlem, časem je velmi dobrý statický obranný pomocník (což je taková kulička, co stojí na místě a po všem střílí blesky), to je asi nejdůležitější kouzlo hry, jelikož jakmile umíš tyto strážce vyvolat na max sílů, můžeš si jich okolo sebe vyčarovat nekonečné množství, ty se přes ně můžeš pohybovat, ale nepřátelé, nepřátelská kouzla atd ne, tedy si defakto nesmrtelný.

Mágova magie je útočnější, učí se o něco přece jen snadněji, nicméně mnohem hůř se používá (díky klikání run). Opět je tuútočný pomocník, což je totéž co obranný, jen je slabší a umí létat (pohybovat se). Ale ten moc užitečný není.

Doporučuji obě magie trénovat co nejdříve a kdykoliv je to možné. (ne jen v boji)

Taky udržovat všechny postavy po všech stránkách vyrovnané, tj učit vždy onu schopnost tu postavu, která jí umé nejméně. Dopředu tedy dát dvě postavy, které bojují nejhůř se zbraní, dát jim zbraně, zbroje a nechat je mlátit, dokud nepředběhnou ty zadní, pak je prohodit a dopředu dát ty zadní a zase učit je.

Co se týče jídla a vody, svět v DM2 je malý, problém s vodou není (máš blízko ke zdroji a můžeš nosit měchy s vodou), s jídlem to může být horší, dokud se ti nepovede zabíjet bizony. Jakmile je sundáš, již nemáš s jídlem problém. (oni se občas obnovují, tedy nemusíš sebou nosit tuny jídla)

Důležité jsou správně zbraně a zbroje. Ty se dají koupit u obchodníků. Jakékoliv dražší třeba jídlo (různé kytky a podobně) je dobré prodávat. Mimochodem obchodníci v této hře jsou velmi zajímaví. Největší sranda je, když po nich hodíš nějaký předmět a zraníš je.
« Poslední změna: Červen 26, 2018, 09:58:43 od Milhaus »
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Dungeon Master
« Odpověď #4 kdy: Červen 26, 2018, 10:16:39 »

Aha, takže spíše jako Stonekeep, tedy bez klasického levelování. Já právě někde četl jen ten tip na sesílání kouzel a potřebu si u toho dávat pozor, protože škol magie je více a dané kouzlo cvičí jen ten jeden konkrétní obor. Budu to mít určitě na paměti, včetně házení předmětů.

O tom přesouvání řad jsem uvažoval už nad papírem, ale protože ještě nemám konkrétní postavy, tak mi nebylo úplně jasné, jestli to jsou univerzální postavy, které si sám vycvičím, nebo zda-li to má povolání předurčená (popisky každého z charakteru totiž ukazují, čím před smrtí byl). U EOB to třeba právě nemělo význam, protože to těm postavám nic nepřinášelo. Pokud se každý učí vše, tak pak je to jasné. Zatím tuším, co za volbu zvolit k oživení party, ale dostanu se k tomu zas až večer, takže pak uvidím.
IP zaznamenána
This is the end ...

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:(Elemir) - Dungeon Master
« Odpověď #5 kdy: Červen 26, 2018, 18:51:40 »

No já mluvím o dvojce, u jedničky si nejsem jist. Ve dvojce na začátku máš jen jednoho hrdinu a "oživíš" si další 3. Vesměs je dobré vybrat si takové, které jsou v součtu dohromady nejsilnější (všech 4 dovedností). Případně takové, kteří už umí boj beze zbraně nebo magie. Dalo se tam vyhlídnout 3, kteří byli nejvýhodnější, ale už si nepamatuji kteří.

Na začátku ale nejsou nikterak silní žádní a těch stupňu dovednosti je tam hodně. Nejdůležitější je dostat ty schopnosti na prvního mistra, ty další mistři už se nějak podají a asi nedosáhneš mistrovství na max ve všem (ono to není potřeba).
Každopádně dvojka je o proti wizardry odechovka asi po všech stránkách. Taky je to o cca 10 let hra starší (o proti 8čce). Ale přesovat hrdiny má smysl, někdy i během boje, když jsou ti přední zranění. Jen jim budeš muset asi dát i zbraně vždy, protože ti zadní na blízko tuším nemůžou bojovat a tak ani nemá smysl, aby měli v rukách zbraně. (max můžou zbraně házet přes inventář, ale to není moc smysluplné). Ono pak zbytečně defakt nosíš věci, které jsou těžké a potřebuješ nosiče. Tedy ti dva v předu by měli mít každý dvě zbraně (každou v jedné ruce) a zadní nic.

Magie jsou jen dvě a kouzla, která mají smysl je jen pár, taky ti ze začátku nepůjde většina sesílat ani na nejnížší síle, tedy to rychle pochopíš, které kouzlo kam patří. Jen si je musíš sehnat na netu, jejich výpis.
IP zaznamenána

Richmond

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 568
Re:(Elemir) - Dungeon Master
« Odpověď #6 kdy: Červen 26, 2018, 19:04:22 »

Mně přišla dvojka o dost lehčí než jednička (samozřejmě mluvím o své zkušenosti s 5 patry prvního dílu). Ve dvojce se mi vlastně líbilo úplně vše až na ty otravné miniony v jedné lokaci, ale i to se dá docela přežít.
V jedničce mám pocit, že je skoro jedno, koho si vybere člověk, protože se ty charaktery dají "přetvořit" na cokoliv tím používáním. To házení předmětů proti schodům je legendární, ale třeba já to nepoužíval :) Ve dvojce jsem ale třeba se cvičili ne nebohých dinosaurech, či co to bylo za přerostlá zvířata.

Jednička bude možná náročnější na mapování. Ve dvojce je jakási automapa blízkého okolí, v jedničce nic, tam to je čistě na hráči.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Dungeon Master
« Odpověď #7 kdy: Červen 26, 2018, 19:35:53 »

Zkusím nějak začít a budu to mít vše na paměti. Podle mě ty díly budou co do mechanik podobné, tedy alespoň s tím tak trochu počítám :) Postavy asi vyberu podle sympatie k nim a uvidím. V horším případě začnu znovu. U kouzel jsem ovšem doufal, že budu nacházet nějaké svitky s popiskami run, nechtělo se mi vysloveně seznam kouzel předem stahovat, ale jestli to je schůdnější, tak si ho vytisknu.

U mapování mě stále děsí jen ten mikromanagament družiny, aby mi zbytečně neplynul čas, zatímco budu zakreslovat (pořád mám někde na paměti, že DM je realtime). No, pokud by to drhlo, tak bych asi protentokrát couvnul a našel si slepé mapy. Budu si muset hlavně vytvořit nějaké místo na stole, protože to kreslení s deskami v ruce není nic moc :D
IP zaznamenána
This is the end ...

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:(Elemir) - Dungeon Master
« Odpověď #8 kdy: Červen 26, 2018, 20:23:27 »

Hodnosti dovedností:
0 stupeň: Unlisted - Neznalý
1 stupeň: Neophyte - Zelenáč
2 stupeň: Apprentice - Začátečník
3 stupeň: Novice - Nováček
4 stupeň: Journeyman - Učeň
5 stupeň: Craftsman - Tovaryš
6 stupeň: Adept - Adept
7 stupeň: Expert - Expert
8 stupeň: LO Master - Mistr 1
9 stupeň: UM Master - Mistr 2
10 stupeň: ON Master - Mistr 3
11 stupeň: EE Master - Mistr 4
12 stupeň: PAL Master - Mistr 5
13 stupeň: MON Master - Mistr 6
14 stupeň: Grand Master - Velmistr

postavy:
- Aliai Mon
Bojovník Zelenáč (1), Ninja Zelenáč (1), Kněz Zelenáč (1), Čaroděj Zelenáč (1)
celkem hodnosti: 4

- Kol Del Tac
Bojovník Začátečník (2), Ninja Nováček (3),
celkem hodnosti: 5

- Anders Light Wielder
Ninja Nováček (3), Čaroděj Začátečník (2)
celkem hodnosti: 5

- Het Farvil
Ninja Nováček (3), Kněz Začátečník (2)
celkem hodnosti: 5

- Equus
Bojovník Zelenáč (1), Ninja Začátečník (2)
celkem hodnosti: 3

- Graen Ozbor
Ninja Zelenáč (1), Kněz Nováček (3), Čaroděj Začátečník (2)
celkem hodnosti: 6

- Cletus
Bojovník Zelenáč (2), Ninja Nováček (3)
celkem hodnosti: 5

- Bane Blade Cleave
Bojovník Zelenáč (4)
celkem hodnosti: 4

- Odo Alu Kailo
Bojovník Nováček (3), Ninja Začátečník (2)
celkem hodnosti: 5

- Cordain Dawnkeeper
Bojovník Nováček (3), Kněz Začátečník (2), Čaroděj Zelenáč (1)
celkem hodnosti: 6

- Tresa Vulpes
Ninja Začátečník (2), Čaroděj Nováček (3)
celkem hodnosti: 5

- Seri Flamehair
Kněz Učeň(4), Čaroděj Zelenáč (1)
celkem hodnosti: 5

- Uggo The Mad
Bojovník Začátečník (2), Ninja Nováček (3), Čaroděj Zelenáč (1)
celkem hodnosti: 6

- Jarod Nightwielder
Ninja Nováček (3), Čaroděj Začátečník (2)
celkem hodnosti: 5

- Torham Zed
Bojovník Začátečník (2), Ninja Zelenáč (1), Kněz Nováček (3), Čaroděj Nováček (3)
celkem hodnosti: 9

- Saros Shadow Follower
Kněz Zelenáč (1), Čaroděj Učeň (4)
celkem hodnosti: 5

-------------
- Torham Zed
Bojovník Začátečník (2), Ninja Zelenáč (1), Kněz Nováček (3), Čaroděj Nováček (3)
celkem hodnosti: 9
je tuším hlavní hrdina, tedy toho má hráč na začátku.

Logické dle schopností by tedy bylo si vzít:
- Graen Ozbor
Ninja Zelenáč (1), Kněz Nováček (3), Čaroděj Začátečník (2)
celkem hodnosti: 6

- Cordain Dawnkeeper
Bojovník Nováček (3), Kněz Začátečník (2), Čaroděj Zelenáč (1)
celkem hodnosti: 6

- Uggo The Mad
Bojovník Začátečník (2), Ninja Nováček (3), Čaroděj Zelenáč (1)
celkem hodnosti: 6

Ale já tedy většinou bral tydle:
- Equus
Bojovník Zelenáč (1), Ninja Začátečník (2)
celkem hodnosti: 3
páč má hodně životů a dobrou výbavu.

- Cordain Dawnkeeper
Bojovník Nováček (3), Kněz Začátečník (2), Čaroděj Zelenáč (1)
celkem hodnosti: 6
je asi nejlepší postava, jak dle schopností, tak i dle vybavení

- Saros Shadow Follower
Kněz Zelenáč (1), Čaroděj Učeň (4)
celkem hodnosti: 5
Na kouzelníka má dost životů, což se na začátku docela hodí.

Cordain a Sarose jsem se také hned jal učit boji bezezbraně bušením do stolů v obchodech v první vesnici a do stromů venku. Taky jsem většinou zbouchal jednu tu tamní obludu, co tam je nazačátku, ale často mi dávala na kládačku.

IP zaznamenána

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:(Elemir) - Dungeon Master
« Odpověď #9 kdy: Červen 26, 2018, 20:27:00 »

U kouzel jsem ovšem doufal, že budu nacházet nějaké svitky s popiskami run, nechtělo se mi vysloveně seznam kouzel předem stahovat, ale jestli to je schůdnější, tak si ho vytisknu.

Ve dvojce to byla DRM ochrana, kdo měl orginál, měl i kouzla, v manuálu (pokud ho četl), kdo hru stáhl, měl prd, nebo si je někde sehnal. :)
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Dungeon Master
« Odpověď #10 kdy: Červen 26, 2018, 20:41:16 »

Jo ták, znám :) Wizardry 6 mají ta kouzla jako DRM taky, naštěstí to má GOG verze vyřešené patchem. U jedničky bohužel originál nemám, ale u dvojky ano, takže vlastně bych mohl použít její manuál.

Díky za výpis postav. Koukám, že je jich taky 24 a docela se to shoduje s tím, co jsem si včera natípal z jedničky. Jména jsou sice jiná, ale ta povolání mi jsou povědomá, byť tady mi některé postavy přijdou z pohledu povolání komplikovanější.
IP zaznamenána
This is the end ...

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:(Elemir) - Dungeon Master
« Odpověď #11 kdy: Červen 27, 2018, 16:59:48 »

Jednotlivé postavy a statistiky i výbavu máš vypsané tady:
z DM1: http://dmweb.free.fr/?q=node/199
z DM2: http://dmweb.free.fr/?q=node/200

Některé ty statistiky zřejmě nejde jen tak ve hře najít.
IP zaznamenána

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:(Elemir) - Dungeon Master
« Odpověď #12 kdy: Červen 27, 2018, 17:15:06 »

Mimochodem, když už jsme u toho, můžeš vyzkoušet Reutrn To Chaos
http://www.ragingmole.com/RTC/

video:


což je jakože předělávka, která by měla být hodně podobná původním hrám, jen obsahuje i datadisk do DM1, který se asi nedal na PC hrát. Osobně jsem to nezkoušel, ale dle videa to vypadá dost podobně, jen by to možná mohlo fungovat lépe ve windows.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:(Elemir) - Dungeon Master
« Odpověď #13 kdy: Červen 27, 2018, 20:10:02 »

Díky. Zatím asi zůstanu u toho originálu a základních her. Vím, že vznikaly i předělávky v Javě apod., ale nejprve bych chtěl zkusit klasiku a pak podle toho, jak mě to osloví, tak bych se pídil i po datadisku.

To video vypadá hodně zajímavě.
IP zaznamenána
This is the end ...

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:(Elemir) - Dungeon Master
« Odpověď #14 kdy: Červen 27, 2018, 20:43:54 »

Ta předělávka je jako orginál, vychází prý přímo ze zdrojových souborů hry, pouze je to předělané tak, aby to lépe fungovalo ve widnows, také obsahuje všechny díly + y něco navíc a zřejmě se každý dá pustit zvlášť na začátku, tedy lze hrát orginální jedničku bez úprav. Co jsem se díval na to video z dvojky, tak je tam o něco asi lepší rozhraní, především co se týče kouzel a jejich používání.
IP zaznamenána