Svět Might and Magic

Komunitní fórum stránek Svět Might and Magic

  • Březen 29, 2024, 14:54:18
  • Vítejte, Host
Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání -
Strana: 1 ... 80 81 [82]

Autor Téma: Koutek úvah a rozjímání o hrách  (Přečteno 129652 krát)

Ivan

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 650
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #1215 kdy: Květen 17, 2023, 20:49:21 »

Ahoj, tak zase řeším jeden takový technický problém a nevím si rady. Tak to zkouším tady, třeba mi někdo poradí. Jde o to, že mi v jedné hře padá hra vždy v jednom místě. Z diskuze na Steamu jsem se dozvěděl, že mám prostě blbou grafiku a tahle konkrétní jedna ve dvou misích v celé hře padá. Ok, řekl jsem si, že řešení by bylo nahrát Steam na záložní notebook, tam hru stáhnout, přes cloud nahrát, splnit tu misi tam a pak to přes cloud (nebo klidně i přes flešku) nahrát do původního stolního PC.

Jenže: Steam se mi stáhnul a aktualizoval, připojil jsem se do něj přes ten mobilní autenticitátor či co to je, ale hra mi tam prostě stáhnout nejde. Pořád to ověřuje ty místní soubory, vypočítává místo pro instalaci atd. A pak to napíše, že pokus trval moc dlouho a pak jakože error. Jenže jsem zkoušel i jiné hry (které na stolním PC nemám) a u těch není problém. Hned se začínají stahovat a instalovat. Nejdou jen hry, které jsou nainstalované i na stolním PC. Dobře - hru jsem ze stolního PC odinstaloval, ale stejně to nejde. A já nechápu, proč. Hlavně mi to na záložním notebooku ukazuje, že se nemůžu připojit ani k přátelům, tato položka je offline a nejde se taky připojit. Tak nevím.. Mohl by mi někdo poradit?

Samozřejmě mám na notebooku internet, normálně funguje, rychlost je super (přes kabel), ostatní hry se stahují, zkoušel jsem stolní PC vypnout, zkoušel jsem hodit Steam na stolním PC do offlinu, samozřejmě jsem PC i noťasu vyčistil tu stahovací cache atd., vymazal ty místní soubory, ale prostě nevím. Jiná možnost, jak to vyřešit snad není. Hra vyšla pouze na Steamu.
IP zaznamenána

Ivan

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 650
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #1216 kdy: Květen 18, 2023, 20:30:51 »

Teď si říkám, jestli není možný, že to blbne, protože mám na tom notebooku Windows 7, kterej už není se Steamem úplně kompatibilní..
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #1217 kdy: Květen 19, 2023, 06:49:56 »

Tím to určitě není. Spíš jde o to, jestli samotná hra je s Windows 7 kompatibilní. Jinak není důvod, aby to nešlo nainstalovat.
IP zaznamenána
This is the end ...

Ivan

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 650
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #1218 kdy: Květen 21, 2023, 20:43:05 »

Jo, tomu rozumím, ale chápu, že by hra nešla spustit. Ale že by nešla ani nainstalovat? Kor přes Steam. Neřeknu, kdybych se to pokoušel nainstalovat z CDčka..
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #1219 kdy: Květen 21, 2023, 21:40:46 »

Nikdy jsem to cíleně nezkoušel, BG3 mám třeba nainstalovanou, i když Win7 oficiálně nepodporují, ale beru to jako jednu z možností - Steam si kontroluje platformu, takže není problém, aby to případně zasekl už na úrovni instalace.
IP zaznamenána
This is the end ...

Milhaus

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 1891
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #1220 kdy: Květen 24, 2023, 23:07:28 »

A máš dost místa na disku pro instalaci hry? Nové hry bývají poměrně velké.
IP zaznamenána

Ivan

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 650
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #1221 kdy: Květen 25, 2023, 20:22:45 »

Samozřejmě, to jsem kontroloval. Hra má necelých 30 a disk 500 GB je téměř prázdný. Dobře, mám na něm nesmrtelný Blitzkrieg 1, ale místa je tam opravdu dost.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #1222 kdy: Září 04, 2023, 10:52:43 »

Dneska mi YT z ničeho nic nabídl videonávod PCem Windows 98 Setup (Pentium II +Voodoo 3, all files provided). O PCem jsem už tuším psal, před nějakou dobou mě na něj nasměroval jvempire a něco málo jsem si s tímto emulátorem už vyzkoušel. Nicméně PCem je poměrně strohý a v tichosti předpokládá, že víte, co děláte. Na YT je povícero tutoriálů, ale tenhle mi přišel skvělý v tom, že využívá současnou verzi PCem a v popisku videa jsou odkazy na vše, co je v tutoriálu použito.

Musím říci, že pro mě osobně bylo velkým překvapením, že VHD image je možné ve Windows 11 snadno připojit (zřejmě i Windows 10) pouhým dvojklikem a díky tomu na něj snadno přehrávat data. Normálně to totiž nepotřebujete, osobně VHD používám jen ve Virtual PC nebo Virtualboxu, kde lze snadno připojit reálný disk apod., a pak si ta data libovolně přenášet.

Ve Windows 7 je připojení VHD taky možné, ale není to už tak triviální:

Start -> klik pravým tlačítkem myši na Počítač -> Spravovat -> Správa disků -> kliknout do volného místa v okně se seznamem disků -> klik pravým tlačítkem myši na Správa disků -> Připojit virtuální pevný disk -> vybrat cestu a potvrdit

odpojení disku -> klik pravým tlačítkem myši na konkrétní disk v okně seznamu (grafický přehled dole, nikoliv jmenný seznam nahoře) -> Odpojit virtuální pevný disk

Ruční odpojení je samozřejmě nutné, protože jinak by byl obraz držen systémem. Navíc by se automaticky načítal s každým spuštěním Windows.

Ale zpět k PCem. Kdo se zorientuje v tom tutoriálu a osahá si to, tak pak už si může snadno nakonfigurovat libovolnou konfiguraci (tedy v rámci možností). Ve výsledku je to pořád jednodušší, než konfigurace emulátoru Amigy.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #1223 kdy: Září 10, 2023, 07:54:58 »

Když už se tedy ta příležitost na GOGu objevila, tak jsem si Requiem: Avenging Angel stáhnul a podíval se, jak to mají na GOGu pořešené. Od mé poslední rozehrávky RAA totiž uběhla spousta let a mezi tím se ve světě počítačů mnohé změnilo :).

Když si zpětně pročítám svou recenzi na hru z roku 2007, tak si musím opravit hned jednu chybu ... hru nepohání id Tech 2 (neboli Quake II engine) od idSoftware, ale hodně modifikovaný LithTech od Monolitu. Ostatně 3DO mělo s Monolitem licenční smlouvu, což víme i díky Might and Magic IX. Opravil bych toho asi více, ale možná nakonec dojde na deníček ;), takže to zatím nechám být. Engine hry umožňuje volbu zobrazení pod Glide (3Dfx) nebo DirectX.

V té době to u 3D her nebylo až tak neobvyklé, rozhraní Glide bylo oblíbené a popularitu karet Voodoo posiloval fakt, že 3Dfx oznámilo příchod nové generace čipů. No, jak to dopadlo, to už je zas jiný příběh :). Každopádně pro nás majitele karet Vodoo byla možnost volby takměř existenciální, protože tyto karty samozřejmě nemají hardwarovou podporu DirectX a DirectX only hry tak činily různé potíže - třeba Crusaders of Might and Magic jsem musel hrát v softwarovém módu.

Engine hry je jinak celkem nenáročný a hra běží poměrně svižně i na slabším stroji, ale drobnou bolístkou se stala právě kompatibilita. Hra dostala celkem 3 patche (1.1 - 1.3), kterými se vývojáři snažili udržet krok s novými verzemi rozhraní Glide a DirectX (od 6.1 po 8.1? - s DX9 si nejsem úplně jistý), což se jim celkem podařilo, ale vaz hře zlomily nakonec nové verze Windows. Naposledy jsem RAA hrál pod Windows XP, na Windows 11 už se mi hra odmítla spustit a to bez ohledu na nastavené režimy kompatibility (ještě budu s testy pokračovat). GOG verze to nakonec řeší tak, že využívá wrapper nGlide, přes který simuluje přítomnost karet Voodoo. Přes DirectX pak hra vyžaduje minimálně knihovny s DX9, přičemž to vypadá, že jde o update hry 1.3, takže chybka s kompatibilitou bude možná jen někde u mě v nastavení.

Problém navíc možná nastal v souvislosti s češtinou. První češtinu na RAA vytvořil Mrazík a přeloženy byly jen dialogy ve hře. Druhou češtinu pak vytvořil Drsoň a ten se krom dialogů pustil i do úpravy spouštěcí binárky. Bohužel počeštil jen verzi pro rozhraní DirectX (soubor D3D.exe), takže tím zároveň předurčil, v jakém režimu bude nutné hru s češtinou hrát. Na druhou stranu, v roce 2004 byly karty Voodoo už jen historie ;). No a právě tahle upravená binárka mi pod Windows 11 spustit nejde. RAA z GOGu tak sice počeštit jde, ale jen skrze dialogy. Úkoly, kouzla, texty přechodových obrazovek apod., zůstanou v angličtině.

Pokusil jsem se cvičmo o modifikaci nových exe souborů, ale jelikož jsem na to šel čistě jen hexaeditací, tak jsem moc nepochodil (nefunguje mi diakritika). Zřejmě na to existuje nějaký editor, protože Němci a Španělé už vydali opravu lokalizace pro GOG verzi, takže se domnívám, že jde o nové úpravy - v případě CZ od Drsoně je totiž struktura původního D3D.exe od toho z GOG verze lehce odlišná (a to bude asi ten důvod, proč pak hra nefunguje). Proto si myslím, že i německá a španělská verze nebudou jen pouhé exporty dřívějších lokalizací.

Jinak musím říci, že i na dnešní dobu vypadá RAA celkem k světu, takže si ho nakonec asi opravdu znovu projdu :).
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #1224 kdy: Září 10, 2023, 12:41:33 »

Musím říci, že pro mě osobně bylo velkým překvapením, že VHD image je možné ve Windows 11 snadno připojit (zřejmě i Windows 10) pouhým dvojklikem a díky tomu na něj snadno přehrávat data.

A jak jsem mohl čekat, tak jednoduché to ve skutečnosti není :). Ani Windows 11 nepřipojují VHD automaticky, zřejmě tam měl dotyčný něco "prolinkováno" navíc. Nicméně VHD image se dá ve Windows 11 samozřejmě připojit stejně jako ve Windows 7, akorát je to o kousek jednoudšší díky tomu, že správa disků je skrytá hned ve startovním menu (pravým tlačítkem myši na ikonu Startu -> Správa disků).

Jinak si krom jiného hraji dál i s PCem a potřeboval jsem zkonvertovat img na vhd, k čemuž dobře poslouží utilitka qemu-img (for Windows - https://cloudbase.it/qemu-img-windows/).

Musím přiznat, že mě PCem v mnohém překvapil. Jako emulátor je velmi schopný a krom 3D akcelerace mohu kvitovat i výbornou podporu zvukových karet. On totiž umí podobně jako DOSBox emulovat mpu401, což je občas klíčové. Ve VirtualBoxu se to dalo řešit třeba přes Softmpu, ale to je prostě zbytečný krok navíc ;). Ke všemu má VirtualBox problém s 3D akcelerací.

Pomalu jsem tedy dospěl k poznání, že pro DOSové hry je ideální DOSBox a jeho klony, pro Windows 9x a akceleraci je pak vhodný PCem, no a pro Windows XP a další OS pak VirtualBox. A jelikož řada (dnes) problematických her běžela ve své době už na Windows 98, tak je PCem opravdu ideálním kandidátem pro jejich spouštění. Samozřejmě nesmím zapomenout ani na různé wrappery, protože plná emulace vyžaduje dostatečný výkon, který pak může chybět jinde, takže před PCem bych v případě problematických her předřadil ještě wrapper dgVoodoo2.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #1225 kdy: Září 10, 2023, 13:50:09 »

Zrovna zkouším jednotlivé verze patchů pro Requiem v PCem a k tomu jsem přidal češtinu od Drsoně, abych se podíval, jak to bude fungovat. No a zjistil jsem, že Drsoňova čeština taktéž neumí diakritiku (vyjma samohlásek s čárkami). Teoreticky bych tedy mohl vzít německý překlad pro GOG verzi a Drsoňovu češtinu na něj prostě jednoduše překlopit. Nevím proč, ale celou dobu jsem si myslel, že ta diakritika tam předtím byla :).
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296
Re:Koutek úvah a rozjímání o hrách
« Odpověď #1226 kdy: Září 11, 2023, 17:20:00 »

Situace okolo Requiemu je ještě zajímavější. Drsoňovo upravený D3D.exe nakonec funguje, ale jen ve Windows 7/10 (navíc je potřeba mít připojenou mechaniku s originálním CD, popř. image ve virtuální mechanice). Nicméně dialogy jsou pak příliš roztažené, takže některé věty jsou jakoby nedokončené (nevejdou se do dialogového okna celé). Pod Glide to nedělá, ale tím zase přijdu o češtinu na přechodových obrazovkách apod.

Hra s podporou Glide obsahuje navíc grafické bugy v UI - průběžně mizí ikonky apod. Je to sice řešitelné vyskočením do menu a zpětným návratem, ale to není moc ideální řešení. Docela mi to kazí zážitek. Nebýt těch grafických bugů, tak by to bylo fajn, ale začínám spíš zvažovat, že hru zase odložím.

Každopádně pokud jde o hru samotnou, tak musím říci, že jsem si po těch letech na 3D akce odvykl :). Přesnost nepřátel je smrtící i na střední obtížnost a docela často umírám. Je to dáno i tím, že hra na určitých místech spawnuje nepřátele na základě triggerů, takže mi často do zad vpadne nemilé překvapení. První pokus je tedy často jen test, co odkud a kdy leze, druhý pak je teprve ostrý.
IP zaznamenána
This is the end ...
Strana: 1 ... 80 81 [82]