Když už se tedy ta příležitost na GOGu objevila, tak jsem si Requiem: Avenging Angel stáhnul a podíval se, jak to mají na GOGu pořešené. Od mé poslední rozehrávky RAA totiž uběhla spousta let a mezi tím se ve světě počítačů mnohé změnilo
.
Když si zpětně pročítám svou recenzi na hru z roku 2007, tak si musím opravit hned jednu chybu ... hru nepohání id Tech 2 (neboli Quake II engine) od idSoftware, ale hodně modifikovaný LithTech od Monolitu. Ostatně 3DO mělo s Monolitem licenční smlouvu, což víme i díky Might and Magic IX. Opravil bych toho asi více, ale možná nakonec dojde na deníček
, takže to zatím nechám být. Engine hry umožňuje volbu zobrazení pod Glide (3Dfx) nebo DirectX.
V té době to u 3D her nebylo až tak neobvyklé, rozhraní Glide bylo oblíbené a popularitu karet Voodoo posiloval fakt, že 3Dfx oznámilo příchod nové generace čipů. No, jak to dopadlo, to už je zas jiný příběh
. Každopádně pro nás majitele karet Vodoo byla možnost volby takměř existenciální, protože tyto karty samozřejmě nemají hardwarovou podporu DirectX a DirectX only hry tak činily různé potíže - třeba Crusaders of Might and Magic jsem musel hrát v softwarovém módu.
Engine hry je jinak celkem nenáročný a hra běží poměrně svižně i na slabším stroji, ale drobnou bolístkou se stala právě kompatibilita. Hra dostala celkem 3 patche (1.1 - 1.3), kterými se vývojáři snažili udržet krok s novými verzemi rozhraní Glide a DirectX (od 6.1 po 8.1? - s DX9 si nejsem úplně jistý), což se jim celkem podařilo, ale vaz hře zlomily nakonec nové verze Windows. Naposledy jsem RAA hrál pod Windows XP, na Windows 11 už se mi hra odmítla spustit a to bez ohledu na nastavené režimy kompatibility (ještě budu s testy pokračovat). GOG verze to nakonec řeší tak, že využívá wrapper nGlide, přes který simuluje přítomnost karet Voodoo. Přes DirectX pak hra vyžaduje minimálně knihovny s DX9, přičemž to vypadá, že jde o update hry 1.3, takže chybka s kompatibilitou bude možná jen někde u mě v nastavení.
Problém navíc možná nastal v souvislosti s češtinou. První češtinu na RAA vytvořil
Mrazík a přeloženy byly jen dialogy ve hře. Druhou češtinu pak vytvořil
Drsoň a ten se krom dialogů pustil i do úpravy spouštěcí binárky. Bohužel počeštil jen verzi pro rozhraní DirectX (soubor D3D.exe), takže tím zároveň předurčil, v jakém režimu bude nutné hru s češtinou hrát. Na druhou stranu, v roce 2004 byly karty Voodoo už jen historie
. No a právě tahle upravená binárka mi pod Windows 11 spustit nejde. RAA z GOGu tak sice počeštit jde, ale jen skrze dialogy. Úkoly, kouzla, texty přechodových obrazovek apod., zůstanou v angličtině.
Pokusil jsem se cvičmo o modifikaci nových exe souborů, ale jelikož jsem na to šel čistě jen hexaeditací, tak jsem moc nepochodil (nefunguje mi diakritika). Zřejmě na to existuje nějaký editor, protože Němci a Španělé už vydali opravu lokalizace pro GOG verzi, takže se domnívám, že jde o nové úpravy - v případě CZ od Drsoně je totiž struktura původního D3D.exe od toho z GOG verze lehce odlišná (a to bude asi ten důvod, proč pak hra nefunguje). Proto si myslím, že i německá a španělská verze nebudou jen pouhé exporty dřívějších lokalizací.
Jinak musím říci, že i na dnešní dobu vypadá RAA celkem k světu, takže si ho nakonec asi opravdu znovu projdu
.