Svět Might and Magic

Komunitní fórum stránek Svět Might and Magic

  • Březen 28, 2024, 20:30:11
  • Vítejte, Host
Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání -

Autor Téma: Swords and Sorcery - Underworld, duchovní nástupce prvních Might and Magic  (Přečteno 6301 krát)

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296

Swords and Sorcery mi není neznámým pojmem, ale docela jsem se chytil do pasti podobných názvů a tento projekt jsem si spojil s deskovkou podobného jména (Sword & Sorcery), která se v roce 2015 objevila na Kickstarteru. Díky tomu jsem se o tuto hru přestal zajímat a zcela mi uniklo, že se v červnu minulého roku objevilo na Steamu demo podobně znějící hry, která ovšem nemá nic společného se zmiňovanou deskovkou. Matně si vybavuji, že jsem to jméno slyšel už o hodně dříve, možná na rpgcodexu, ale už těžko říci, jestli to tak bylo nebo ne.

Netrklo mě ani to, když jsem na tento název nedávno narazil při čtení popisků prvních dílů Might and Magic v The CRPG Book Project, které sepsal Charles Clerc a dokonce se tam uvedl jako indie vývojář onoho titulu a to včetně zmínky, že se inspiroval právě v prvních dílech Might and Magic. Tedy vrtalo mi to trochu hlavou, ale pak jsem to zas pustil z hlavy. Nedávno jsem ovšem na zmínku o této hře narazil přímo v nějaké diskuzi na fóru a už mi to nedalo a musel jsem se podívat :) Řekl bych, že to bylo v threadu o Grimoire, ale dostal jsem se k tomu tuším nějak oklikou přes Wizardry. Každopádně nyní už jsem v obraze :D Charles Clerc mimochodem chybí v seznamu autorů The CRPG Book Project, ale už jsem alespoň našel, kde je zmiňovaný DJ ;)



Hra je dostupná nejenom skrze Steam, ale dá se koupit i přímo na stránkách autora. Bohužel jsem sáhl po Steam verzi, ale ze stránek autora je možné zakoupit stáhnout DRM free verzi. Rozdíl je mimo jiné i v ceně, protože ze stránek autora je to účtováno v dolarech, takže citelné ušetření oproti Steamu. Trochu mě zarazilo, že hra není na GOG. Charles v současné době pracuje na pokračování s přívlastkem Sovereign.

Graficky je to docela sympatické, evokuje to Might and Magic 3-5, ale herně to má opravdu blíže k jedničce, což zjistíte poměrně brzy a to ve chvíli, kdy se setkáte s náhodnými přepadovkami, které v dílech 3-5 nejsou. Hra je navíc právě díky tomu o dost tužší, protože vaše výbava stojí za starou bačkoru, peněz je málo a v rámci přepadovek na vás klidně bafne něco nezdolného. Hra ovšem disponuje svobodnou volbou savu, což celou situaci dělá skousnutelnou i pro novější generace hráčů ;) Hra navíc obsahuje automatický boj, který funguje docela slušně. Z počátku je totiž potřeba se v herních mechanikách lépe zorientovat, takže automatického boje jsem se nijak neštítil, ostatně on vychází příznivěji, jak vlastní pokusy :D



Hra skutečně dost vychází z MMI, takže už jen tvorba družiny je dost povědomá. Na výběr jsou 4 rasy a šestice povolání. V partě může být 6 charakterů, takže v pohodě využijete všechny volby povolání, což jsem ostatně také udělal. Změna je jinak opět možná při návštěvě hospody (Gladiator Inn), takže složení družiny se dá měnit, ale podmínkou je, že v družině musíte mít vždy 6 charakterů. Možná by šlo dokonce vytvořit dvě separátní družiny, ale to už bych moc předbíhal, to se z prvních dojmů těžko usuzuje, musel bych si to nejprve potvrdit.







Hra zpočátku nabízí dost bohatý (volitelný) tutorial, kdy je vám vše jasně a srozumitelně vysvětleno (vysvětlivky se objeví vždy při prvním výskytu dotčené akce). Něco málo si jde pohrát i se samotným nastavením hry, kde si třebas můžete vypnout automapu. Milá je i možnost ovládání přes klávesnici s pomocí klávesových zkratek, které silně evokují ovládání ze starších dílů MM.



Inventář je silně omezený a je sdílený i pro předměty, které má postava na sobě (nošené předměty zabírají slot v inventáři). V tomhle tedy nic nového, ovšem změn doznala magie. Klerická se tváří z pohledu učení jako standard, ale magie kouzelníka se odvíjí od run. Zatím jsem neměl možnost to vyzkoušet, takže nic bližšího k tomu napsat nemohu.

Save pozic je k dispozici dostatek, takže hrátky se separátním ukládáním nejspíše odpadnou. Je to celkem 45 pozic, což je podle mě dost. Jak jsem již psal, ukládat se dá kdekoliv a save není nijak penalizovaný. Hra je tedy dost přívětivá a mohli by jí v pohodě skousnout i ti, co jedničku MM vzdali ;)



Halda věcí má ve hře svůj tooltip, takže z pohledu uživatelské přívětivosti je to opravdu perfektní. Víc toho asi už udělat nešlo a přitom si to stále zachovává odkaz na první díly MM (tohle prostě nemá být napodobenina, ale to podstatné si to v sobě nese). Upřímně, je jedno, jestli to taháte z vlastních poznámek v sešitě, nebo to vidíte přímo na obrazovce. Kdo chce bezprostřední zážitek a atmosféru, tak si samozřejmě nainstaluje MMI a může se vesele vyřádit dle libosti.



Počátek je díky náhodným přepadovkám docela drsný. Družina navíc potřebuje jíst a pít, což také stojí peníze, takže i se spánkem je potřeba nakládat rozumně - co den to v přepočtu 10 zlatých. Uprostřed města je aréna, kde lze trénovat, ale její nevýhodou je fakt, že ze zabitých potvor nic nepadá, takže nemáte útratu za jídlo jak kompenzovat. Jinými slovy, arénu nemůžete zneužít k nekonečnému tréninku. Hodně to může pomoci v dosažení levelu 2, ale je potřeba bojovat i mimo arénu. Obtížnost v aréně je volitelná.







Voda se dá získávat z vodních zdrojů venku (fontánky apod.), jídlo se pak klasicky kupuje v hospodě. Ve městě jsou jinak všechny služby tak, jak je tomu u MM, takže nabídka každé z nich bude znalým jasná. Trénink se třeba děje prostřednictvím trenéra, chrám nabízí služby léčby apod. Poloha služeb se automaticky zakresluje do automapy, takže je snadné se podívat, kde co leží. Každá významná stavba má navíc vývěsní štít.











Události jsou zprostředkovány skrze infotexty, což se týká nejspíše i úkolů obecně. V jednom domě jsem našel vzkaz, že dotyčná ztratila amulet a kdo ho najde, má ho donést stráži ke vstupu do katakomb. Tahle stráž vypadá docela klíčově, ostatně úkoly se zapisují i do deníku, takže ani v rámci postupu hrou není důvod tápat.









Amulet vypadl z jedné potvory během přepadovky ve městě a stráž mi za něj poskytla odměnu a poděkování. Do katakomb se ovšem dostat nelze. Hra po mě nejprve vyžaduje důkaz, že se o sebe dokážu postarat, což je dosažení levelu 2. V hospodě mi sice krčmářka nabídla vstup za 20 zlatých, ale nezkoušel jsem to. Chvilku to určitě potrvá, protože trénink na level 2 je docela drahý, takže byť levely seženu rychle, s penězi to bude horší :)

Prvotní dojem ze hry je vskutku dobrý. Chybí tu třeba komplet animace, takže celá hra působí dost staticky, ale to je detail. On je problém v tom, že s takovouto úrovní grafiky už by hráč přeci jen očekával něco jiného, ale pořád je potřeba mít na paměti, že jde o indie projekt. Podle zběžného pohledu do adresáře hry to vypadá, že hra běží na vlastním enginu, takže plus k dobru, protože tohle by šlo spustit nejspíše i na starších strojích s integrovanou HD grafikou od intelu apod. Zatím nemám v plánu pokračovat, ale určitě se ke hře vrátím.
IP zaznamenána
This is the end ...

tono

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 826

Swords and Sorcery, ako obrovskú doskovú hru som nedávno videl v aukcii na Ebay. Samotný autor doporučoval mať doma veľký stôl :D
IP zaznamenána

Richmond

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 568

O hře jsem vůbec nevěděl. Graficky to na mě působí rozporuplně :) Na jednu stranu super, že to není zase další naleštěný týf z Grimrocku. NA druhou stranu někde trochu infantilní nepřátelé (což ale pravda bylo i v MM3-5) a také dunegony jsou na mě trochu moc čisté :)) Ale pokud to lze koupit mimo Steam, tak asi to prubnu.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296

Z arény se nakonec peníze získat dají, jak je ostatně vidět z jednoho toho screenu, nějak jsem to původně přehlídl. To situaci mírně mění, ale jen z pohledu levelupu, protože výstroj je už nepoměrně dražší.

K levelupu jsem se taky dostal celkem rychle, během něj postavy obdrží HP a manu, plus dostanou volné body k rozdělení do atributů. Atributy se tedy navyšují nejspíše s každým levelem, proto úvodní nízké hodnoty nemusejí tolik vadit. Level 2 nakonec s katakombami nesouvisí, byl to jen jeden z úvodních úkolů hry.

Do katakomb jsem se podíval skrze hospodu za 20 zlatých. Každý další vstup už pak stojí jen 10 zlatých. Katakomby jsou drobné bludiště, ale díky save/load se dá krásně vyhnout náhodným přepadovkám - bez lepších zbraní tu nejde nic ani škrábnout. Krom náhodných přepadovek je tu několik pevně postavených hlídek, ale opět nic pro mě. Na severu jsem našel vstup na další patro.

Uvnitř je dobré podezřelá místa prohledávat, našel jsem tak nějaký ztracený náhrdelník a speciální knihu pro nějaký úkol. Preventivně jsem proto prozkoumal každé políčko, jestli jsem náhodou neminul ještě něco dalšího. Truhly apod. nejdou vidět, všechno se opravdu odehrává až jako událost po vstupu na příslušné políčko.

V katakombách jsem našel ztraceného klučinu, co mu zrovna potvory rozcupovaly otce, a který chtěl dovést zpět do města za matkou, tak jsem ho tam po chvilce opravdu zavedl. Na JV je totiž výstup, který vede ke strážci vchodu, jedná se tedy v podstatě o oficiální vstup do katakomb :) Ve městě jsem se pak musel vloupat do zamčených domů, abych našel jeho matku. Při té příležitosti jsem se dostal k dalšímu úkolu pro jednoho piráta, popovídal si s cikánkou o svém osudu (nasměřovala mě na klíčovou postavu v podzemí) a získal něco z ukradených šperků. Díky tomu jsem získal dostatek zkušeností a financí.

Peněz není zrovna nazbyt, ale byla to dost slušná injekce. Nyní bych mohl družinu začít lehce vybavovat. Trénink jinak stál 20 zlatých za postavu, takže dohromady 2 dávky jídla (= 120 kousků = 20 přespání).

Vypadá to, že nebojově se toho dá pořešit docela dost a asi to tak je i zamýšleno, protože nemrtvé v katakombách jsem opravdu neměl šanci zranit. Jsem zvědav, jestli je to jen zbraněmi, nebo to souvisí i s levelem.

Richmond: grafika je taková zvláštní, ale ono je pak těch potvor vidět více a ne vše vypadá tak ujetě. Hlavně to má stejnou stylizaci, což je velké plus. Úvodní dungeon nic překvapivého neodhalí, je to pár textur a událostí. Působí to jako interaktivní komix, ale pokud by to někdo hrál třeba bez automapy a s minimem savů, tak to může být docela zajímavé. Atmosféru v dungeonu pak dělají spíše obrazovky u různých událostí nebo kompletní scéna u přepadovky. Jinak mě docela překvapilo, že se o hře nikde nepsalo, ani na Celestial Heavens o tom nepadla ani zmínka.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296

Nadějný začátek bohužel pokazilo několik pádů, takže i přes svou jednoduchost má hra docela problém se stabilitou. Automatický boj se občas kousne a začne podivně fungovat, takže jsem v pohodě sundal tuhou potvoru, na kterou jsem v žádném případě neměl, protože ona mě už po tom zaseknutí nedokázala zranit. Při jiném souboji mi hra v pohodě spadla.

Tuhost patra pod katakombama je ještě větší, takže mi nějak uniká smysl, jak mám "normálně" nabrat na síle, protože permanentní boj v aréně mi přijde spíše jako z nouze ctnost. To rozhodně nikdo nemůže myslet vážně, že tu budu hodiny a hodiny grindit, jen abych dosáhl na buhví jaký level. Výhodou je opět možnost se bojům vyhnout a to i pevným hlídkám, jejichž polohu si mohu snadno otipovat, jenomže tím pádem asi nechávám na živu potvory, které bych měl právě v rámci hlavního úkolu zabíjet :) Cesta dolů tedy asi není tím správným směrem.

Legrace ovšem je, že postupem s pomocí save/load se dostávám i k lepší výbavě, takže si tak nějak říkám, že ta aréna asi opravdu bude sloužit k nutnému grindění, protože výbava je jedna věc a level postav druhá.

Patra jsou jinak klasická bludiště s nimi je vše v pořádku, byť automapa to dost ulehčuje. Druhé patro obsahuje i dvojici pák, takže tu budou nejspíše i nějaké rébusy. Zkusím pokračovat dále a nějak se s tím popasovat,  ale moc se mi to nepozdává, že by to takto mělo být. S postava jsem dosáhl levelu 3, což u kleričky a kouzelnice znamenalo nová kouzla, takže kouzla postav souvisí s levelem.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296

Opravdu to asi jinak nepůjde. V nižších patrech pod katakombami jsem se dostal do slepé uličky, protože neprojdu přes silnější potvory na patře jménem křižovatka. Cestou zpět jsem zkusil ještě patro katakomb a už se mi podařilo s pomocí save/load projít jednu pohřební komoru - čekal jsem na slabší potvory, protože mumie a vampýři jsou mimo mé možnosti. Naneštěstí se na těch několika místech potvory respawnují stále dokola. Konečná nastala ve chvilce, kdy jsem udělal jednu akci a nyní se přes tuhou hlídku nedostanu už ani zpět do katakomb :D Výbavu sem nabral celkem slušnou, když ještě polevelím v aréně, tak to bude taky hned jiné. Jde vidět, progress družiny je patrný, takže zas tak špatné to nebude.

Jsou věci, které mi za téhle situace ve hře nesedí, ale ta hra má něco do sebe, takže to nehodlám jen tak vzdát. Bez toho save/load by to byl však šílený opruz. Jinak padání bylo asi zapříčiněno ve spolupráci se zapnutým Bandicamem, kterým típu obrázky.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296

Včerejší problém s Bandicamem byl vůbec zajímavý, ta hra asi skutečně nepracuje úplně ideálně a ve chvíli, kdy se oba tak krásně sestřelili, přestalo mi to screenshoty típat, byť se Bandicam tvářil, že je vše v pořádku. Pár zajímavostí z noci mi tak chybí, ale v pohodě se bez toho obejdu ;) K několika těm věcem se totiž budu beztak vracet, takže si je natípu příště.

Jak už jsem zmínil, do katakomb jsem se podíval skrze nabídku krčmářky, která mě zavedla dolů do sklepení hospody a přes zapastěný úsek. Hned poté jsem prošel zamčenými dveřmi (zloděj je ve hře docela důležitý) a objevil se v temných a zatuchlých chodbách.







Zprvu se dá s pomocí save/load projít trojice podzemních pater. Pod katakombami leží nějaká díra a pod ní je doupě nekromancera. Z doupěte vede odbočka na místo jménem křižovatka, ale tady stojí v cestě velká skupina nebezpečných hadů.

V katakombách jsem v jednom rohu čirou náhodou narazil na zvláštní poklad, jehož nález se mi zapsal do deníku. Zatím vůbec netuším, komu přesně ho mám donést, ale časem třeba na něco souvisejícího narazím.





Lézt do podzemí na levelu 1 není zrovna dobrý nápad, ale pokud jsem se opravdu nechtěl oddávat hrátkám v aréně, nebylo zbytí. Z počátku to vypadlo nadějně, že s trochou levelení to pak bude schůdné, protože jako první na mě vybafly krysy, ale následující přepadovka kostlivců mě vrátila dokonale na zem :)





Krysy jsem skutečně s trochou levelení začal dávat, hlavně jsem si díky katakombám a několika vedlejším úkolům přišel na peníze, takže jsem si mohl koupit lepší zbraně, ale na nemrtvé jsem stále neměl. A to kostlivci nejsou ještě to nejhorší. V katakombách se to hemží i zombiemi, mumiemi a vampýry. Ani si na všechnu tu havěť nevzpomínám.





Všechno je to výrazně tuhé a za současné situace skoro nezranitelné. Na levelu 3 a s lehkou obměnou výbavy za nalezené kousky se mi podařilo pohnout akorát s pekelným psem, který je jen o něco tužší než krysy.



V jedné odbočce katakomb jsem narazil na vystrašeného chlapce, kterému zombie před chvilkou zabily otce. Jde o Johnathana Mahoney a není jediným ztraceným potomkem této rodiny. V katakombách se ještě nachází jeho sestra a o dvě patra níže pak i starší bratr. Jejich záchrana je však složitější, protože při jejich přepravě do města mě vždycky přepadla skupinka vampýrů a jedinou šancí byl pokus o útěk, který se mi sice podařil, ale jakmile jsem utekl upírovi, který požadoval Johnathanovu sestru, tak zrovna tenhle upír mi pak blokl možnost návratu do katakomb. Za každého z potomků je 500 zkušeností.



S Johnathanem jsem vyrazil zpět do města a musel jsem nejprve obejít všechny zamčené dveře, abych vyhledal jeho matku. Nejprve jsem ovšem narazil na jistého pirátského kapitána, který by rád svůj klobouk, který prý najdu někde v katakombách. Další byla cikánka, která mi ještě před opuštěním města vyvěštila mou blízkou budoucnost (mimochodem, první postava v družině je považována za vůdce, takže se všichni jmenovitě obracejí na ní).





Johnathanovu matku jsem našel až v posledním obydleném domě a byla neskonale ráda, že jsem jí Jonathana dovedl ... ostatně ráda byla samozřejmě za každého navráceného potomka ;)



V téhle části jsem se rozhodl pro první levelup, který mi krom HP a many přinesl i 3 body k rozdělení do atributů. To samé se později opakovalo u levelu 3, ke kterému jsem si pomohl v kombinaci s arénou, protože to bylo jediné místo, kde jsem dokázal bez větších obtíží bojovat. Aréna má celkem 4 úrovně obtížnosti, takže to tak lehce naznačuje, že bych tu měl asi opravdu trávit více času.

V téhle fázi mi vypadl Bandicam, takže dále budu postupovat už jen slovně ;) Vrátil jsem se do katakomb a sestoupil na druhé patro do jisté jámy. Je to mnohem spletitější lokace, která již obsahuje první puzzle. Je jím dvojice pák, které deaktivují zámky na dveřích u menších místností různě po patře. Ve většině těchto místností je schovaný nějaký lepší loot. V místnosti s každou pákou je však uprostřed políčko, na kterém číhá pevná hlídka a to velmi tuhá (rozuměj v této chvíli nezdolná). Dá se jim v pohodě vyhnout, protože ony stojí opravdu jen na tom jednom políčku.

Doupě nekromancera je složením potvor ještě tužší a patro obsahuje jedno bludiště na JV, kde se nachází starší Johnathanův bratr. Krom toho je tu úkryt trolů  a samozřejmě místnost nekromancera. S tím není nutné bojovat, boj se dá odmítnout. Ostatně nekromancerem je naga a jako doprovod má sukuby, takže je zcela mimo mé možnosti. Škoda, že nemám screenshoty, bojovníci proti sexismu by zuřili :D Sukuby a spol. jsou samozřejmě spoře oděné krásky, ale jak už jsem naznačil dříve, hra má komiksovou stylizaci, takže není divu ... na druhou stranu, smysl sukub je asi jasný každému, takže těžko budou napasované do neforemného oblečení ;) Screenshoty samozřejmě ještě dodám.

Na patře nekromancera se nachází v SV části místnost s mečem, který po mě chtěl ovšem zodpovědět jednu hádanku, ale vůbec jsem se nechytil. Elemir mi sice zkoušel něco napovědět, ale těžko říci, co je to za meč a jestli je v tuhle chvíli vůbec dosažitelný. Už takhle mám v batohu věci, které vyžadují docela vysokou sílu, tedy minimálně 2 levelupy (např. měč pro sílu 16, oba moji bojovníci mají přitom sílu zatím jen 10). Na patře se nachází krom toho okolo středu jedna chodba, kde je jakási skleněná výplň, ale u té zatím taky netuším, co s ní.

Cestou zpět jsem začal v katakombách čistit pohřebiště a při té příležitosti jsem našel Johnathanovu sestru, leč jsem si tím bohužel dočasně uzamkl cestu zpět do katakomb. Upírovi se dalo z boje utéci, ale při opakovaném sestupu do katakomb už nebyl v boji sám a další útěk už se nezdařil. Budu si tedy muset pomoci arénou a spolehnout se na to, že jsem v podzemí našel dost silných předmětů. Sukuby bych třeba tak nějak dokázal zranit, ale u nich je zas rozhodující počet, u vampýrů je to problém i tehdy, pokud je v boji jen jeden.

Zatím mám za sebou necelé 4 hodiny a vpřed mě žene čirá zvědavost. Hra se snaží celé to dění podložit nějakým rozumným příběhem, ale základem hratelnosti jsou prostě boje. Sice se v tom dá hodně kličkovat a bojům se vyhýbat, nicméně pak stejně přijdou na řadu pevně dané boje a kvůli nim je potřeba mít určitý level, takže je potřeba trénovat a to bez řady dílčích bojů zkrátka nejde.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296

Hra mě trochu převezla :) Člověk si o sobě může myslet buhví jak je zkušený, ale to neznamená, že by měl přestat číst info okno v boji ... :D Nemrtvé jsem neškrábl nikoliv proto, že jsou tak opancéřovaní, ale chybělo mi požehnání (klasické Bless), bez kterého to prostě nejde. Jenomže s tím je spojena jedna drobná záhada.

Samozřejmě jsem se požehnání apod. pokoušel v boji sesílat, ale nic z toho nešlo a bylo mi to záhadou. Proto jsem to později už ani nezkoušel. Některá kouzla jsou totiž kontaktní a dotčená postava musí být vepředu, tak jsem si nechtěl s rozestavím družiny zbytečně hrát, neboť je blbost posílat kleričku do přední řady, když to nezvládají ustát ani bojovníci. Na druhou stranu, proč by mělo být zrovna Bless kontaktním kouzlem?

Nijak jsem to neřešil a naběhl jsem do arény, abych utrhl zkušenosti až na level 5. Tentokrát už jsem dával v pohodě druhou úroveň obtížnosti, takže po cca. 100 bojích jsem mohl odkráčet do cvičírny a konečně dosáhnout s bojovníky na sílu 16 (klerička a kouzelnice dostaly navíc nový level kouzel). S tím jsem se vrátil do katakomb a zkusil upíra znovu vyzvat, leč zbytečně :) Přitom jsem si ovšem všiml té hlášky o neúčinnosti zbraní.





Fígl spočívá v tom, že některá kouzla nelze kouzlit bez zásoby svěcené vody, což je položka označená jako HW pod základním popiskem každého z dotčených kouzel. Svěcená voda (Holy Water) se připravuje stejnojmenným kouzlem, klidně někde v klidu mimo boj. Stojí to samozřejmě manu a množství svěcené vody si lze určit z nabídky 1, 5 a 10 kousků. Má to svoje limity, ale ty jsou vidět v přiloženém obrázku, ovšem nic, co by bylo nějak na obtíž ... alespoň pro teď. Teprve se zásobou svěcené vody je možné Bless vykouzlit a to pak vydrží až do následujícího spánku. Efekt je opravdu úžasný.





Možná to bylo v tutorialu někde popsané, ale asi jsem to minul. Je to ovšem docela intuitivní, takže jakmile jsem se na ta kouzla více zaměřil, tak mi to poměrně rychle docvaklo :) Není to vůbec špatný nápad, do určité míry je to analogie magických gemů z Might and Magic, akorát tady jste limitováni jen manou a nutností přípravy. Vampýr padl a zanechal mi svůj poklad.



To nejtužší v katakombách jsem měl nyní za sebou, takže jsem se pln euforie vrhl i na nebohé mumie a ostatní nemrtvou havěť. Zdatně odolávali akorát kostlivci, kteří jsou přeci jen tužší a početnější.





Na jihu jsem v hrobce našel kapitána Roberta, kterému jsem po boji uzmul jeho klobouk a později ho zanesl mořskému vlkovi do města. Byla to další postava, co pak město opustila.







Katakomby jsem pak pročistil komplet celé, protože tu už nebylo nic, co by mě dokázalo významně zastavit. Na obrázcích níže jsou vidět jak samotné katakomby, tak i mapa světa, aby bylo zřejmé, jak si který úsek vůči sobě stojí. Ve městě jsem se musel akorát stavit v chrámu, protože některé postavy podlehly nemoci, což vedlo v průběhu spánku až ke smrti. Podobně funguje i otrava, ale na tu znám kouzlo. Navíc ty negativní stavy nejsou ve hře nijak drastické, projevují se jen pozvolna.





Kdybych si infa o nutnosti posvěcení všiml dříve, asi jsem se mohl pustit dříve i do čištění katakomb, protože level 3-4 by na to býval stačil. Takhle jsem tím proběhl docela v pohodě, byť opět musím zdůraznit, že možnost svobodného save dělá své. Na 2. patře, které nese správně název Barracks jsem ovšem u obou pevných hlídek pohořel. Vůdce kostlivců bych asi nějak s náhodou dal, ale ducha nikoliv, protože ten si umí "zdraví" regenerovat. Ostatně obě potvory jsou později součástí úkolu, takže to celou situaci osvětlilo :)





Doupě (Lair) je, jak jsem již říkal, útočištěm nekromancera a po patře se prohánějí sukuby všech úrovní. Bojovat se s nimi dá i bez posvěcení, ale záleží na jejich počtu a složení. Krom nich se tu objevují staří upíři a v jednom místě je pokladnice trolů.





U trolů jsem poprvé komplet přešel na manuální boj. Doposud bylo výhodnější používat boj automatický, protože to vycházelo podobně a hlavně to probíhalo podstatně rychleji. Trolové mi však dávali zabrat, ale jakmile jsem přešel na manuální boj, tak jsem hned první boj dal jen s malým škrábnutím a zvládl jsem i druhý boj (trolové postupně posilují). Každá z těch hlídek totiž hlídá poklad určité hodnoty, proto jejich síla postupně políčko po políčku roste.





Nekromancerku jsem zkusil cvičmo vyzvat, ale byla to jistá sebevražda :D Ona sama je docela silná a navíc má kolem sebe silnější verze sukub, takže bych musel být v boji rychlejší a silnější. Předpokládám, že i ona je součástí nějakého úkolu, takže není kam spěchat. Mě osobně tu nijak nepřekáží ;)





Zastavil jsem se ještě u podivného meče, ale stále netuším, jak s ním pohnout. Heslo se nejspíše skládá z prvních písmen pomocníků hlavního záporáka hry, démona Amahaaru, ale to je taky jediné jméno, které zatím znám. Pročistil jsem tedy obě zbylé severní lokace a v nich jsem objevil spoutané duše muže a ženy, které jsem nejspíše tímto aktem osvobodil - cestu k nim jsem si musel probojovat.







S tím jsem Lair opustil a vydal se do Crossroad. Pavoučí hlídku jsem si opět střihl v manuálním boji, je to výrazně lepší, protože jsem mohl zapojit i kouzla Lathie - takový řetězový blesk není vůbec k zahození. Hadi se mi najednou zdáli lehčí a zkušenosti za jejich zabití mi potvrdily, že tenhle boj bych asi býval zvládl už dříve. Nicméně v lokaci jsou i tužší potvory :) Na místě hadího hnízda jsem našel ještě očarovaný plášť a prak.





Cesta na východ vede do Moltenore, království trpaslíků, kde mě uvítali ocelí, takže jsem musel vycouvat. Cesta na jih pak vede pro změnu někam hlouběji pod horu. Jediná správná cesta je v tuhle chvíli na sever, kde má svou laboratoř alchymista, za kterým mě sem poslala cikánka Ariel.





Alchymistou je gnóm Dobrhom, který mi přislíbil pomoc. Město nedokáže čelit přečíslení armády Amahaaru, to bude v podstatě jeho konec, takže času není nazbyt, ale Dobrhom potřebuje ještě nějaký čas na svůj vlastní experiment, takže jsem od něj dostal dva úkoly. Jednak mám porazit oba silné nemrtvé v Barracks, abych městu ulehčil od možného útoku z více stran a pak mám zajít za trpasličím králem do Moltenore a nabídnout mu svou pomoc. Trpaslíci totiž musí pochopit, že Amahaaru se nespokojí jen s porážkou lidí, ale další na řadě budou trpaslíci. Po této rozmluvě jsem opravdu mohl svobodně vejít do Moltenore.



Zkušenostma a finančně jsem dost poskočil, takže mě nejspíše čeká další levelup a nejspíše bych už zvládl poslední úroveň obtížnosti v aréně. Měl bych se proto asi vrátit do města a zkusit potrénovat. Trpaslíci mi určitě nezadají nic snadného, takže dál se beztak bez tréninku asi nepohnu.

Musím říci, že s prokouknutím funkčnosti klerické magie se mi hnedle zlepšila nálada, protože hra najednou začala zase odsýpat a je vidět, že to vůbec není špatně nadesignované. Opravdu mě to začalo bavit. Raději si ovšem hlídám rozvržení savů, pořád čekám nějakou zradu :) Minimálně vývoj postav by mohl být úzkým místem, ale vycházím z toho, že použitý systém se nebude tolik lišit od pravidel Might and Magic, takže postavy vedu správně. Ono mě to tím pravidelným přísunem bodů za levelup hodně připomíná Lords of Xulima, tady je ovšem možné přidat klidně všechny 3 body do jednoho atributu najednou. Časově jsem na rovných šesti hodinách.
IP zaznamenána
This is the end ...

tono

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 826

No look tejto hry je taký statický a comixový, ale aj tak ma celkom zaujala. Budeš robiť aj nejakú video recenziu ?  ;)
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296

Hra je čistě statická, skoro nic se v ní nepohne, vyjímkou je snad jen světlo loučí. Videorecenzi určitě dělat nebudu, tohle není zrovna formát hry, který by šlo nějak rozumně zachytit.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296

No dobrá, když jsem tu hru tak trestuhodně opomněl ... :D

IP zaznamenána
This is the end ...

tono

  • Zasloužilý člen
  • *****
  • Příspěvků: 826

Super, idem skúknuť.
IP zaznamenána

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296

Ještě než budu pokračovat v deníku, tak si musím postesknout nad jednou věcí, která se nevyhnula ani Swords and Sorcery. Netuším, proč tomu tak je, ale zatím všechny indie projekty, které jsem hrál, obsahují striktně licencovanou hudbu. Chvilku jsem zvažoval, že se u těhle her prostě využívá různých inspirací a holt to často sedne na něco jiného, ale začíná mi to být už divné.

Celý problém spočívá v tom, že u videa se poté objeví upozornění na porušení autorských práv a nejde s tím nic dělat, leda hudební stopu definitivně vyhodit. Takové video totiž nejde zpoplatnit, takže tohle bude nejspíše důvod, proč se podobnými hrami málokdo zabývá. Naopak, ty peníze pak jdou do kapsy majiteli práv, což ale není v tomto případě Charles Clerk. Schválně ještě dneska zkusím, jak se bude tvářit remake Star Trailu, který ovšem obsahuje i možnost původní stopy - u remake Blade of Destiny jsem normálně regulérně uvažoval, že původní stopu nahradím právě originálem :) Ale teď k deníku ...

Král Gamal mě nyní vpustil do Moltenore a až budu mít čas, mám se za ním zastavit. Moltenore je architektonicky trošku jiné než Highnest. Domy mají jasnou kamennou strukturu a ulice a domy jsou rozmístěny po obvodu centrálního lávového jezera, kde se nachází trůn krále Gamala.







Zdejší přepadovky jsou o poznání tužší a něco mi říkalo, že ve městě došlo nejspíše k rebélii, což mi král ostatně potvrdil - mám najít útočiště rebelů a jejich odpor definitivně zlomit. Protivníky k boji jsem si musel pečlivě vybírat, hodně toho nejsem schopný porazit (včetně úkolových rebelů), narazil jsem totiž na další limit, který musím nyní překonat levelupem a nejspíše i novou výbavou. Král má krom rebelů problém i s drakem, ale hezky popořádku :)



Ve městě jsem v jednom ze zamčených domů našel sestru Ellen, která se mě pokusila odbýt, ale protože patří k Order of Light, tak jsem si s ní zkusil promluvit ještě jednou. Teprve poté mi přislíbila pomoc při setkání s jistým Alistairem, ale musím jí dát nejprve čas, aby si to pořádně promyslela. Pomohla mi k tomu kronika nalezená v jedné slepé chodbě v katakombách (Alistair's Chronicles.



Na jihu města je další aréna, která opět obsahuje trojici úrovní. Horko těžko jsem přešel přes Heroic, takže levelovat budu muset nejprve někde venku na potvorách. Tohle by bylo příliš náročné na odpočinek atd. Je to asi zároveň poslední aréna ve hře, protože poslední stupeň je Demigod. Dává mi to trošku naději, že hra už s tuhostí příliš nahoru nepůjde a je klidně možné, že jsem již v polovině. Jenomže tohle je vždy zrádné, další levely už nebudou naskakovat tak snadno, takže čas nebude úměrný tomu, co jsem ve hře doposavad strávil.

Přes Dobrhoma jsem to vzal do Highnest a v aréně potrénoval na level 7. S tím jsem se vydal do Barracks, abych porazil dvě předsunuté hlídky nepřátel. První na řadě byl Dark Legion, kterého jsem původně řadil mezi nemrtvé, ale on je živý až až :D Automatický boj jsem musel vynechat, tohle už je potřeba zmáknout manuálně, jinak je prakticky neporazitelný. Problém je v tom, že automatika neumí využívat kouzel a hlavně si počítá jinak preference protivníků, přitom Legiona je potřeba sundat co nejrychleji, aby si právě nemohl povolat velkou armádu. Podobně to bylo i s duchem, který byl najednou o poznání snazší.







Dobrhom měl z mého úspěchu radost, ale ještě musím pomoci králi Gamalovi a kdybych zrovna neměl co na práci, tak mu mám ještě donést nějaké ingredience z hlubin hory. Cestou do nitra hory jsem porazil poslední hlídku trolů a vybral jejich poslední pokladnici, která ukrývala o dost cennější kousky. Na křižovatce jsem se pak vydal na jih, směrem k jezeru.

Jezero je v podstatě velká jeskyně s centrální nádrží. V ní se nachází dvojice ostrůvků. Na jednom je gnómí vynálezce, který se ovšem se mnou nechtěl příliš vybavovat a na druhém je patrola Severinovo elfů. Mají problém s menší armádou starších upírů na jihu (omylem už jsem na ně narazil) a potřebují s nimi pomoci (vyloučeno! :)). Tuhost přepadovek okolo jezera je sama o sobě dost velká, takže ty upíry prostě nejsem schopen zatím dát.





Cesta z jezera vede k River of Fire, kde se dá narazit na dalšího tužšího nepřítele, ale toho lze naštěstí porazit, takže jsem mohl skrze tuto lokaci snadno projít až na další křižovatku (Crossroad). Na rozcestí opět stála hlídka plazů, o fous jsem jí nedal, ale je možné jí přeskočit s pomocí kouzla Jump. Takto se sice nelze dostat do západní chodby, ale ta severní byla nyní dostupná. Po chvíli pochodu jsem se objevil v elfím městě Sylvaad.





Architektura se opět změnila a studený kámen nahradilo dřevo. Přepadovky v ulicích jsou jen o něco tužší než v Moltenore, spíše jsou početnější. Sylvaad skutečně neobsahuje arénu, ale za to je tu několik významných NPC, které družině mohou nabídnout určitý bonus - runy pro kouzelníka, dobíjení magických předmětů apod. Významný je i zdejší obchodník, u kterého jsem za 2000 zlatých koupil plátové brnění +2. Výrazně to pomohlo oběma mým bojovníkům.







Ve městě jsem krom toho našel zajímavé poklady a dokonce si zabojoval se svým prvním drakem. V centrální zahradě přebývá královna elfů, se kterou jsem si cvičmo promluvil, ale pak jsem zase loadnul, budu to muset brát opravdu postupně. Královna postrádá svou dceru, která by měla být nyní vězněm zlých gnómů. Jejich doupě bude nejspíše na západ od křižovatky, takže dokud nesložím hadí hlídku na cestě, nemá to pro mě žádný význam.



Včera jsem si s pomocí kleričky pár potvor identifikoval, takže mám jakýsi hrubý mustr, jak bych měl některá svá povolání vést a kam až to s atributy asi půjde - zatím nikdo nepřesáhl hranici 18. Opravdu bude asi potřeba při tom rozdělování bodů dávat pozor, aby to nevedlo k přílišné univerzálnosti postav. Možná ten můj zloděj ani vyšší síly dosáhnout nemůže a měl bych tedy začít trénovat spíše přesnost.

Za sebou mám nějakých 10 hodin a tipuji, že podzemí skrývá minimálně ještě dvě lokace a jedna lokace bude i na povrchu. Nyní bych měl asi trochu polevelit a vrátit se k předchozím úkolům, protože jsem postoupil příliš daleko a s ničím dalším tu beztak nepohnu.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296

Manuál ke hře nakonec existuje, čímž bych chtěl poděkovat Jirkovi, který mi na YT poskytl odkaz. Na webu Charlese je normálně dostupný adresář s různými soubory (viz http://www.olderbytes.com/underworld/), kde mimo jiné naleznete právě zmiňovaný manuál. V adresáři najdete i několik zajímavostí, včetně různých dem.

Manuál mi hlavně odpověděl na otázku, jak je to s dovednostma. Při některých levelupech jsem si všiml, že postava získává ještě něco navíc, ale ono je trošku matoucí, že dovednosti se zapisují do okýnka, které třeba v případě inventáře funguje jako infookno. Tady se dovednosti zobrazují právě v něm a info o dovednostech na druhé (protilehlé) stránce deníku :) Dovednosti se tedy neučí u NPC, ale získávají se dle levelu v daném povolání.

V manuálu je dokonce uveden minimální dostačující level pro finále hry, který činí 15 a odpovídá to zhruba 40 hodinám času ve hře. Hráč tedy může nejspíše levelovat i podstatně výše.
IP zaznamenána
This is the end ...

Elemir

  • Administrator
  • Zasloužilý člen
  • *
  • Příspěvků: 7296

14 hodin za mnou a "věci" se pohnuly notně kupředu ...

Moc nového na dívání nepřibylo, takže to shrnu jen čistě textově. Ze Sylvaadu jsem se vydal zpět do Moltenore a cestou jsem na křižovatce zkusil hlídku hadů. Nejlépe jsem to zvládl jen s jednou smrtí, ale s tím jsem se nechtěl spokojit, takže jsem si pokus uložil a vyrazil nejprve na cestu zpět, že se sem vrátím až po levelupu. Nakonec jsem tedy došel až do Highnest a tady jsem si zvedl u bojovníků a zloděje level na 8 (klerička a kouzelnice ještě nemohly). Strážci u katakomb jsem předal poslední nalezené drahokamy a s pomocí levitace jsem si odkryl všechny 4 nádržky ve městě. Nic nového to ovšem nepřineslo.

V Highnest jsem si ovšem všiml jiné věci. Párkrát mě tu něco přepadlo, ale zkušenostní zisk byl po bitvě nějaký extra malý. Zatím jsem tomu nevěnoval větší pozornost, ale časem jsem si všiml, že to není jen otázka Hignestu. Jak se zvyšuje odstup levelu postav od levelu potvor, tak se tomu hra přizpůsobuje. Když něco přelevelujete, tak už na tom nejde grindit, protože zkušenostní zisk značně poklesne a naopak (hodně to připomíná Zaklínače 3). Bylo to pro mě překvapení, ona pak celkově klesá tuhost bojů, ale na druhou stranu to není špatný nápad, protože vás to alespoň žene vpřed namísto toho, aby jste postávali na místě a grindili. Ono opravdu není potřeba levelem tolik utíkat, stačí jen level, dva a je to ve hře dost znát.

S levelem 8 jsem dorazil do Moltenore a na několik pokusů jsem vyřídil hlídku rebelů (chtěl jsem to uhrát beze ztrát). Král Gamal mi poděkoval a přislíbil mi pomoc, dokonce mi prý věnuje něco ze své sbírky zbraní, ale až poté, co se uklidní situace okolo draků. Draci souvisí s podivným vyvolávačem, který sídlí v Sylvaadu, takže po jeho porážce mi opravdu Gamal dal mocné obouruční kladivo, které z mého alterega udělalo největšího ranaře družiny (má značný bonus k poškození a navyšuje sílu o více jak 10 bodů).

Sestra Ellen mi prozradila, že Alrik byl zabit, ale podařilo se jí rozluštit jeho vzkaz, ve kterém píše o mocném artefaktu, který kvůli bezpečí rozdělil na 3 díly. Kronika je jedním z nich. Nyní tedy zbývá najít zbylé dva kusy.

Do arény se mi moc nechtělo, tak jsem zkusil ještě jednou hlídku hadů na křižovatce a po několika pokusech jsem opravdu prošel bez jediného mrtvého. Cesta na západ vedla do oblasti, která hodně připomíná kamenné vězení. Přepadovky tu tvoří trolové a démoni. Na JZ lokace je podivná místnost se 4 uzamčenými zdmi. V každém rohu dungeonu je pak jeden lich strážce, co má u sebe klíč, ale strážce je obklopen většími démony, takže v tuhle chvíli to pro mě bylo nezdolné, byť liche jsem byl schopen zabít - družina neustála útoky démonů. Musel jsem se proto vrátit a zamířil jsem zpět do Moltenore.

Mimochodem, při cestě z Highnestu jsem zkusil souboj s nekromancerkou a ze zvědavosti se podíval, jak vypadá s kouzlem Mind Read ... mno, nekromancerka má 1,5 miliónu HP :D Očividně jde o nějakého bosse pro pozdější fázi hry, takže jsem se trefil dobře.

Cestou do Moltenore jsem se stavil v Sylvaadu a pořešil zmíněného vyvolávače, abych měl alespoň něco pro Gamala, když už do Moltenore jdu. Chvíli jsem přemýšlel, co dál a moc možností mi nezbylo. Na řadu musela přijít aréna.

Nejprve vypadaly souboje poněkud rozpačitě, ale pak jsem zkusil i druhou úroveň a kupodivu jsem souboj s pekelnými psy dal. Je to docela o náhodě, protože psů je na takový souboj poměrně dost, ale měl jsem docela štěstí. Povzbuzen úspěchem jsem zkusil i úroveň Demigod, kde jsou standardně 3 draci různých typů. Zprvu to vypadalo drsně, ale pak jsem zjistil, že ta trojice draků není zas tak obtížná. Taktiku jsem si nacvičil už na Heroic úrovni, takže u draků jsem se jen musel vypořádat s tím, že namísto dvou nepřátel jsou tu 3.

Hodně se tu projevilo složení družiny a její vývoj, konkrétně práce s rychlostí postav. Bojovníci zaútočili na zeleného draka, který je spolu se zlatým drakem v popředí. Při troše štěstí ho zabili a na řadu přišel zloděj, který zlatého draka omráčil díky dovednosti Stun (zloděj level 7). Rezavý drak v pozadí pak většinou postoupí vpřed, aniž by útočil, což je přesně to, co je žádoucí a s kombinací bojovníků a Stunu je zbytek souboje už snadný ... tedy pokud to jde dle plánu, občas se samozřejmě něco kontrole vymkne. Nebezpečný je hlavně zlatý drak, který má jed. Otrava totiž značně snižuje bojové statistiky postav - poškození, přesnost apod.

Zpočátku jsem měl navíc postavy rozhozené díky různým rychlostem, ale u dalšího levelupu jsem to opravil, takže zloděj přišel na řadu až po všech bojovnících (všichni musí mít stejnou nebo vyšší rychlost - při stejné rychlosti rozhoduje pořadí postav v družině).

Na levelu 8 jsem tak udělal více, než bych čekal a za chvilku jsem mohl potrénovat i kleričku a kouzelnici (dotáhly level 8). Když už mi to tedy takhle šlo, tak jsem se rozhodl, že bych v aréně na dracích trhl až level 10. Za draky bylo totiž 2200 xp pro každého, což je v tuhle chvíli pálka. Opravdu to šlo rychle, na levelu 9 dostaly klerička a kouzelnice poslední úroveň kouzel a trpaslík si přišel na další prima dovednost - může držet obouruční zbraň jednou rukou, tím pádem díky obourukosti může třímat až dvě obouruční zbraně, což jsem taky využil. Další boje s draky byly o to snadnější :)

Jenomže s levelem 10 poklesl zkušeností zisk pod 2000 xp, někam na 1950 xp, takže o level 11 už jsem se nepokoušel. Ideální je asi sbírat zkušenosti dokud to jde (dokud to družina zvládá) a teprve pak levelovat. Tímhle mi hra totiž naznačila, že dosažení levelu 15 zas tak snadné nebude, ale kdybych býval absolvoval dejme tomu 500 bojů s draky a zůstal na levelu 9, tak jsem udělal mnohem lépe.

V bojích se pozitivně prokázala užitečnost paladina jako sekundárního léčitele, který v případě nutnosti probíral z mdlob kleričku, aby mohla povinnosti léčitele opět převzít na sebe. Docela se mi v tomto ohledu vyplatilo, aby byla klerička a kouzelnice pomalejší než bojovníci, tedy aby paladin přišel na řadu dříve. Někdy se totiž stane, že klerička schytá plný zásah a paladin jí tak může probrat a ona pak ještě v daném kole přijde na řadu. Obráceně by o ten tah možná přišla, ale úplně jistý si tím nejsem.

S levelem 10 se toho hodně změnilo. Při cestě k jezeru jsem si začal gnómy dávat k snídani :D Jako bych byl najednou méně zranitelný a hlavně jsem je skoro nepustil na tah. Zaběhl jsem si proto za hlídkou starších upírů a ani jsem se nesnažil o vyléčení načaté družiny, jen jsem nahodil Bless a upíry prostě snadno vymlátil :D Je to opravdu hodně velký skok. Nyní mě čeká tuto novinu sdělit elfímu veliteli na jezeře a pak bych se asi měl vydat na západ a získat čtveřici klíčů od lichů-strážců.

Proměna hry mě vskutku překvapila, ale je pravdou, že tohle se z počátku těžko odhaduje. Měl jsem původně mnohem větší obavy z grindění xp, ale s tímhle přístupem je to spíše doplněk hry a možná stačilo jen celkově zvolnit tempo a méně se vyhýbat soubojům. Takhle jsem si vždy prošel příliš velký kus mapy najednou a pak jsem musel dorovnávat level právě grinděním. Jsem zvědav, jak se to bude vyvíjet dále.
IP zaznamenána
This is the end ...