A jsem v podstatě na začátku. Opravdu netuším, jestli je to mnou nebo hrou. Po šestce a sedmičce jsem čekal něco jiného, přitom nelze říci, že je na osmičce něco extra špatně. Jenom mi to přijde podobné mým výhradám vůči HD remaku Blade of Destiny - někdo se tu na starší hratelnost pokusil naroubovat "modernu" a ono to tak úplně nefunguje. Dneska už se do pokračování deníku pomalu pustím, protože nemá smysl čekat na nějaké body, podle kterých bych se mohl chytit. Ovšem výhrady sepíšu už nyní.
Předně jsem odpůrcem levelscalingu alá Oblivion. U Oblivionu jsem to skousl jen díky tomu, že jsem s boji vyběhl pomocí útoku ze zálohy. Nemám zkrátka rád hry, kde se mnou potvory neustále drží krok, nebo mě dokonce pravidelně převyšují. Tedy abych byl přesný, vadí mě to obzvláště ve chvíli, kdy se potvory často respawnují. Přesto jsem to byl ochotný tolerovat, ale osmička má jednu vysloveně hloupou mechaniku a tou jsou korzující hlídky. Na cestách se mi dost často stává, že mě nějaká hlídka začne stopovat a znenadání se mi někde za zády objeví další hlídka. Samozřejmě pak obě hlídky zaútočí společně (dokonce na mě bafly už i 3 hlídky najednou). Perfektní je to hlavně ve chvíli, kdy jsem zrovna z nějakého ne zrovna ideálního souboje vylezl. Preventivně tak jedu hned na dva savy, abych se nechtěně nevyšachoval a nemusel se vracet příliš zpět.
A proč mě vlastně ty souboje vadí? Šestka a sedmička nejsou jednoduché hry, ale člověk má u nich alespoň pocit, že hra je k hráči férová. Občas sice vygenerují něco pro tu chvíli silnějšího, ale to v pohodě vyřeší load. U osmičky řeší load jen něco. Druhá věc jsou kouzla a útok postav. Můj bojovník je jednoznačně nejsilnější postava v družině. Ninja je zase naprd, což mě ani tak nepřekvapuje, ale překvapil mě slabý samuraj. Kurňa, tahle postava prošla a excelovala už ve dvou dílech trilogie!!
Dobře, když to nejde hrubou silou, tak jsem zkusil pomocná kouzla a ejhle, škoda many. Armorplate? Ale kdeže, to prosekne kdejaký břídil. Enchanted Blade? No, pár bodů poškození to přihraje, ale nemít toho bojovníka, tak ... Mysl ovládající kouzla? Na to je snad 80% potvor rezistentních. Zmražení funguje taky jen na někoho. Rozumím tomu, že ty postavy nemají dotyčné magie ještě dostatečně vycvičené, ale já od té hry nechci, abych jedním kouzlem ovládl celé bojiště, já jen chci, aby to fungovalo jako v sedmičce. Opravdu si nemyslím, že tohle je zapříčiněno jen nějakou únavou z Wizardry. Možná jsem na to nyní citlivější, protože u osmičky balancuji na pomezí zábavy a povinnosti, ale u bojů to nekončí.
Vadí mi i forma interakce s některými předměty. Ne vždy je jasné, co má smysl prozkoumat a co je jen otexturovaný neinteraktivní prvek. Místnost si třeba nejde jen tak prohlédnout z dálky, kurzor myši se u interaktivního prvku změní až při dostatečném přiblížení. Když pak máte větší místnost plnou harampádí, tak je to opravdu radost prošmejdit :/ Krásný příklad, svatyně v Tryntonu - kolem oltáře jsem obíhal několikrát a klikal kolem, přitom jsem si vůbec nevšiml, že ty liány jsou sebratelné. Prostě jsem na ně nenajel dost přesně, abych si toho všiml. A to nejde jen o takto drobné předměty, zvláštně fungují i různé dveře. Krom přiblížení je potřeba klikat na levé křídlo dveří.
Je ovšem pravdou, že průzkum flákám hlavně kvůli náhodným přepadovkám, protože ty mě opravdu iritují a každý uběhlý čas průzkumu navíc jen zvyšuje pravděpodobnost jejich výskytu.
Vedení dialogů je další věc. V předchozích dílech trilogie mě to bavilo. Bylo fajn, když jsem se s pomocí různých indicií nebo na základě odpovědí dostal k něčemu skrytému. V osmičce si lze témata nechat rovnou zobrazit, ale někdy jen kroutím hlavou nad tím, jak bych se k tomuhle měl asi tak dobrat. Ta hra s indiciema tu šla úplně stranou, nehledě na to, že někdy ty NPC reagují dost divně/nelogicky.
Podobná výtka platí i pro úkoly. Možná je to tou češtinou, ale třeba úkol s krysama v Tryntonu mi není vůbec jasný a nedá se dopídit ani žádné nápovědy. Celé se to tváří jako naléhavý úkol, ale skoro mám pocit, že to budu moci pořešit až mnohem později. Tedy pokud nejsou oněmi krysáky myšleni rattkinové na sedmé větvi? Ti by sice podle některých dialogů rádi ovládli celý strom a trynie vyhnali, ale podle jiných voleb zase tvrdí, že žijí pospolu v míru ... a teď babo raď. Hlavně mi to nesedí vůči celému zadání úkolu.
Chtě nechtě jsem musel nakouknout do hintbooku, abych se alespoň podíval, co zhruba s Tryntonem v tuhle chvíli souvisí (lokace). Pořád mám totiž pocit, že na těch místech odvádím jen polovinu práce. Jenomže to není řešení, pak je totiž jen otázkou času, kdy zahlídnu více než chci. Např. jsem takto zjistil právě výše zmíněné liány a pak jsem přišel i na pozici Vi Dominy (předtím jsem prostě klikal na dveře ze špatného "úhlu"). Hřbitov na cestě do Tryntonu raději vynechám. Zhruba tuším, co bych asi měl dělat, ale čekám, že k tomu bude někde nějaký hint.
Nevím, svého času by mě Wizardry 8 asi bavily více, ale nyní jsem na tom podobně jako u Planescape Torment. Nečekal jsem, že mi to takto nesedne. Ta grafická podoba hry svádí k trošku jinému stylu hraní a u toho už mám úplně jiné nároky. Wizards & Warriors mi v tuhle chvíli přijdou rozhodně lepší.